Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XBMC som frontend

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 augusti 2008 - 15:01

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
När det nu går att testa XBMC genom att boota det från en USB-sticka så kunde jag inte låta bli att testa på min Myth-burk. Funkade perfekt förutom att bilden bara blev en fjärdedel av duken men min projektor rapporterar tillbaka lite konstiga värden så det var ingen överraskning. Vad jag gjorde var att trycka Ctrl+Alt+F2 för att komma åt konsolen, ”sudo aptitude install openssh-server” och sedan kunde jag enkelt slå igång min MCE Remote via SSH och kopiera upp en ny xorg.conf och nya skins via SCP. Jag testade också att köra en ”sudo aptitude upgrade” och det fungerade till min stora förvåning!

Efter det fungerade allt felfritt (upplösning), fjärrkontroll och nätverksanslutning (och det tog inte mer än 10 minuter). Jag anslöt min media via SMB men hade givetvis lika gärna kunnat redigera fstab och mountat min mediaserver via NFS. Konstigt nog tycker jag bilden är något bättre med Myth-frontend än med XBMC trots att de båda använder Mplayer för uppspelning av DivX/Xvid/MKV etc. Men XBMC erbjuder mycket flera inställningar via GUI:t som jag inte hunnit testa. Överlag så var bilden helt ok och användargränssnittet var betydligt sexigare i XBMC jämfört med MythTV.

Nu har jag givetvis börjat leka med tanken att köra XBMC som frontend mot ett MythTV-backend. Min första tanke var att helt skippa möjligheten att titta i realtid (vilket vi sällan gör endå) och bara köra ett skript efter inspelning som kopierade och/eller transcodare inspelningarna till en katalog som kunde läsas av XBMC över nätet. Men efter att ha läst på lite så verkar det som det idag går att få XBMC att prata direkt med ett MythTV-backend via Myth eget protokoll (se quote i slutet av detta inlägg). Inledningsvis så behövde XBMC för Linux byggas med flaggan ”--enable-gmyth” för att detta skulle fungera men utvecklaren som arbetar med detta bytte ut gmyth mot libcmyth (färre beroenden) och det verkar stämma (om ni kollar make-filerna i XBMC CVS så refereras libcmyth men inte gmyth).

Det har saknats möjligheten att lägga dit MythTV som källa i XBMC via GUI:t men det skall tydligen gå att skapa en ny källa genom att manuellt ange ”myth://dbusername:dbpassword@mythhost<:port>/” som URI (detta förutsatt att XBMC är byggt med stöd för MythTV)!

Nu har jag följande frågor:

Är det någon av er som testat att köra XBMC som frontend med ”myth://” som källa (via Myth native protokoll) och vad är era erfarenheter?

Är det någon som vet om de binära distributionerna av XBMC (framför allt den kommande 1.0 stable som XBMC-teamet nyligen annonserat) kommer byggas med stöd för MythTV (eller om man kommer att tvingas att bygga själv från SVN)?

Tacksam för svar...


Running XBMC with native MythTV Support
Native support for the MythTV frontend has been added to XBMC starting with revision 11787. Please note that a stable release with these native features is not currently available (as of July 2008). To take advantage of this you must build and run from SVN. Information on aquiring and installing an SVN build of XBMC can be found on the XBMC wiki: Installation Requirements
Features

  • Currently Supported

  • Watch Recordings
  • Delete Recordings
  • Program Schedule
  • Watch Live TV
  • Choose to record a program while watching Live TV

  • Currently Not Supported

  • Commercial Skip
  • Schedule recordings for future programs
  • Edit Recording Schedules
  • Group Recordings by program

Add MythTV as a Video Source
  • 1. Once XBMC is installed and running on your Xbox go to "Videos" and select "Add Source"
  • 2. In the "Enter the paths or browse for the media locations." field you will need to enter the properly formatted username, password, and IP information for your mythconverg database. This information should be prefixed with "myth://" and follow standard linux network access formatting of: "username:password@ipaddress". For example, if your mythconverg database is located on a machine whose ip address is 192.168.1.116 and uses the username "mythtv" and the password "mythtv" you should enter the following: myth://mythtv:[email protected]
  • 3. Input a name for this source in the "Enter a name for this Media Source" field. This name is what will appear in the "Videos" list of XBMC.
  • 4. Click on "OK" to add this source to the "Videos" list.

Deleting programs
Delete functionality is available but may not be enabled by default.
  • 1. From the main menu of XBMC select "Settings"
  • 2. In the "xbox media center Configuration" menu select "Appearance" and scroll down to "View Options"
  • 3. Highlight and select the "Allow File Renaming and Deletion" check box near the bottom of this menu dialog. You should now be able to delete recorded programs. This is done by highlighting the program you want to delete (from within the "Videos" menu), pressing "info" on the xbox remote control and selecting "delete".

Development
Adding PVR functionality to XBMC was submitted and approved as a 2008 Google Summer of Code project. One of the goals of this SOC project:
"My proposal is to bring one aspect which until now has been missed in XBMC to fruition: Digital TV playback & recording scheduling facilities, and specifically, implementing control over the popular MythTV backend." This should bring most if not all of the MythTV frontend functionality to XBMC. According to the official timeline, we may see the fruits of these labors sometime in the fall of 2008.

Troubleshooting
The ip address of your xbox must have permission to access the mysql database. For more info, see: Modifying access to the MySQL database for multiple systems.


Redigerat av EmuMannen, 14 augusti 2008 - 15:09.


#2

Postad 14 augusti 2008 - 19:33

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Nu har jag följande frågor:

Är det någon av er som testat att köra XBMC som frontend med ”myth://” som källa (via Myth native protokoll) och vad är era erfarenheter?

Är det någon som vet om de binära distributionerna av XBMC (framför allt den kommande 1.0 stable som XBMC-teamet nyligen annonserat) kommer byggas med stöd för MythTV (eller om man kommer att tvingas att bygga själv från SVN)?

Jag började mixtra med xbmc i förrgår, och är också mycket imponerad! Det flyter bra på min myth-burk (2ghz AMD, Nvidia FX5200). Har kompilerat från svn, just nu rev 14904

Provade precis att lägga till en myth://-källa. Jag får upp tre val, "Guide", "Live Channels" och "Recordings". Under "Guide" får jag upp alla mina kanaler, så kopplingen verkar funka!

Men när jag väljer "Recording" får jag följande felmeddelande i terminalfönstret:
&#40;cmyth&#41;__cmyth_rcv_version&#58; cmyth_rcv_string&#40;&#41; failed
&#40;cmyth&#41;cmyth_conn_connect&#58; cmyth_rcv_version&#40;&#41; failed

Har googlat på felmeddelande, men får bara resultat från xbmc-koden.

Edit: Använder MythTV 0.20 från paket, Xubuntu 7.10.
/ Pär

Redigerat av par-joha, 14 augusti 2008 - 19:34.


#3

Postad 14 augusti 2008 - 21:09

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
par-joha, har du tittat igenom den här tråden (jag såg någonstans i den att det var en del problem med hur XBMC som klient förhandlade fram protokoll-versionen med myth-servern, har du kollat vad myth "säger" i servern loggar, det kanske kan ge en ledtråd)?

http://blog.xbmc.org...read.php?t=2297

När du byggde från SVN var du då tvungen att lägga till någon kompileringsflagga för att inkludera MythTV-stöd i bygget?

#4

Postad 15 augusti 2008 - 07:44

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

par-joha, har du tittat igenom den här tråden (jag såg någonstans i den att det var en del problem med hur XBMC som klient förhandlade fram protokoll-versionen med myth-servern,

http://blog.xbmc.org...read.php?t=2297

Läser tråden nu, och inser att jag nog använde fel port! Jag körde på myth://mythtv:password@localhost:3306/, men det borde ju vara mythtv:s port, dvs 6543! Ska prova när jag kommer hem.

har du kollat vad myth "säger" i servern loggar, det kanske kan ge en ledtråd)?

Ja, jag kikade i loggen, men den sa faktiskt ingenting. Tänkte att det kanske beror på att jag startar mythbackend med för låg debug-nivå, men det är förmodligen på grund av mitt portmisstag ovan.

När du byggde från SVN var du då tvungen att lägga till någon kompileringsflagga för att inkludera MythTV-stöd i bygget?

Nej, jag använde inga flaggor för mythtv. Kollade vilka flaggor som configure tillät, men hittade ingen mythtv-relaterad.

Åh vad gött det vore om man kunde använda xbmc som frontend. MythTV är utmärkt, men dess mediauppspelning är ju inte alls lika väl utvecklad som i xbmc.

/ Pär

#5

Postad 15 augusti 2008 - 08:04

Unregistereddcb2e345
  • Unregistereddcb2e345
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har kört xbmc sedan de startade utvecklingen på Linux.
Vet inte om mitt inlägg tillför något men jag är intresserad av hur snabba kanalbyten ni har.

Först använde de sig av Gmyth vilken fungerade sådär, efter de bytte till cmyth fungerar det bättre. Dock har jag problem med att kanalbyten tar ca 15 sek. I mythtv tar mina kanalbyten 3-4 sek. Kompilerade xbmc själv till för några veckor sedan. Men nu för att hålla sambon gladare har jag gått över till att köra de färdigbyggda personal packages som byggs av svn. Lite smidigare och strulfritt för sambon. Libcmythstödet är inkluderat och man behöver ej ange några flaggor för att ta med

Jag har lagt till en myth:\ source. Editerade visserligen sources.xml manuellt men men. Det funkar fint. Man ser att xbmc gnäller lite i loggen om protocol, den försöker med 8 och samtalar till sluts sig fram till 40.

Hur snabba är era kanalbyten?

#6

Postad 15 augusti 2008 - 08:05

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Detta låter ruggigt intressant tycker jag!

precis fått igång min backend på min server nu och sitter och försöker få igång frontenden (krånglar lite med ljud via HDMI och så) men stör mig lite på att det ser lite tråkigt ut jämfört med MCE som jag kör parallellt nu, medan jag trixar med installationen. XBMC har jag bara hört gott om, så det låter ju jättespännande! räknar med att jag kommer titta på detta med nästa vecka!

Uppdatera gärna om ni gör några framsteg med att få det att fungera!

#7

Postad 15 augusti 2008 - 11:32

Unregistereddc0b8ba6
  • Unregistereddc0b8ba6
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Går det att komma runt det här nvidia kravet? För oss stackare med ATI tänkte jag :)

#8

Postad 15 augusti 2008 - 14:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Jag har kört xbmc sedan de startade utvecklingen på Linux.
Vet inte om mitt inlägg tillför något men jag är intresserad av hur snabba kanalbyten ni har.

Först använde de sig av Gmyth vilken fungerade sådär, efter de bytte till cmyth fungerar det bättre. Dock har jag problem med att kanalbyten tar ca 15 sek. I mythtv tar mina kanalbyten 3-4 sek. Kompilerade xbmc själv till för några veckor sedan. Men nu för att hålla sambon gladare har jag gått över till att köra de färdigbyggda personal packages som byggs av svn. Lite smidigare och strulfritt för sambon. Libcmythstödet är inkluderat och man behöver ej ange några flaggor för att ta med

Jag har lagt till en myth:\ source. Editerade visserligen sources.xml manuellt men men. Det funkar fint. Man ser att xbmc gnäller lite i loggen om protocol, den försöker med 8 och samtalar till sluts sig fram till 40.

Hur snabba är era kanalbyten?

Tack för informationen, att det inte behövs någon speciell flagga för libcmyth är ju perfekt för det innebär att det förmodligen finns med i bygget av de binara distarna när väl version 1.0 släpps nu i höst. Jag misstänkte det eftersom jag inte hittade någon flagga för libcmyth i de byggfiler som fanns i svn men eftersom jag inte byggt själv så visste jag inte säkert.

om du läser igenom tråden som jag länkade till ovan så skall du se att felmeddelandena i loggen är helt ok. XBMC kan inte på förhand veta vilken version av protokollet som myth-servern pratar därför fösöker den alltid initiera kommunikationen med version 8 (den lägsta som de stödjer). Myth-servern svarar då något i stil med "här pratar vi inte version 8 utan version 40" och då vet XBMC vilken versiohn den förväntas prata med servern. Till sist försöker XBMC koppla upp sig igen med, i det här fallet, version 40. Få felmeddelandet (som kanske inte borde loggas som fel utan snarare som info eller debug) är med andra ord inget att bry sig om.

När det gäller kanalbyten så har jag inte testat själv än. Min myth-burk kör både front-end och back-end i samma burk men det är den mest kraftfulla maskinen jag har hemma (förutom en head-less applikationsserver). Det är också den maskin som är ansluten via DVI till min projektor så det var bara naturligt att fösöka testa XBMC på den maskinen (med hjälp av Live USB versionen). För att testa över näste så försökte jag först installera XBMC på min desktop-maskin under Windows. Då ville inte XBMC starta eftersom drivarna till mitt gamla grafikkort (Radeon 9200) inte hade det stöd för OpenGL som XBMC för Windows krävde. Nu till det lite festliga. Efter om-boot till Ubuntu 8.04 (på samma maskin, multiboot) så fungerade det med samma sura Radeon 9200! Så Windows-versionen ställer med andra ord högre hårdvarukrav än Linux-versionen...

Som sagt, även om Live USB-versionen fungerar bäst med nVidia så hade jag inga problem med att installera XBMC via aptitude på en Ubuntu som i sin tur fungerade utmärkt med det ATI-kort som satt i den burken. Jag skulle gissa att det alltid går att hacka till Live-versionen att också använda ATI-drivare om du vet vad som fungerar på din maskin. Precis så gjorde jag med xorg.conf. Jag visste vad som fungerade med mitt MOBO för att få 1:1 pixel perfekt mappning via DVI till min projektor. Det är inget som någon Linux-dist fixar out-of-the-box utan den kopierade jag upp i efterhand till USB-stickan via SCP.

Tyvärr hann jag aldrig testa kanalbyte från min desktop-dator och när jag körde på myth-burken så var givetvis inte mitt back-end igång. Jag vet inte om Live USB-versionen har stöd för "myth://" men om den har det så kan jag göra lite nya tester med kanalbyten. Problemet med snabba kanalbyten i Myth jämfört med exempelvis VDR eller Dreambox är hur de hanterar ring-buffertarna. I VDR och Dreambox är de blixtsnabba men i Myth så tar det alltid några sekunder för servern att arrangera om live-bufferten. Av någon anledning så tar det längre tid för Myth än för VDR och Dreambox. Kanske XBMC inte implementerar protokollet för kanalbyte på samma sätt som myth-front-end (det är ett ganska komplext protokoll som inte är helt explecit dokumenterat). Kanske det är orsaken till långsammare kanalbyten? Men som sagt, jag skall testa själv så fort jag får tid och så återkommer jag med resultatet.

Ps. Var försiktig med vilka filter ni slår på för bildbehanding via GUI:t i XBMC. Jag råkade slå på någon variant (typ bicubic scaling) när jag växlade igenom vad som fanns tillgängligt. Jag tror jag körde något HD-material medan jag satt och lekte och vipps, med det val jag gjort, så boggade maskinen fullständigt. Som tur var så hade jag redan instalerat ssh-server så det var lätt att döda processen men via GUI och tangentbord var det fullständigt kört. Jag hade en framerate på typ 1/10 fps! :)

#9

Postad 15 augusti 2008 - 16:35

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0

Läser tråden nu, och inser att jag nog använde fel port! Jag körde på myth://mythtv:password@localhost:3306/, men det borde ju vara mythtv:s port, dvs 6543! Ska prova när jag kommer hem.


Ja, jag kikade i loggen, men den sa faktiskt ingenting. Tänkte att det kanske beror på att jag startar mythbackend med för låg debug-nivå, men det är förmodligen på grund av mitt portmisstag ovan.


Nej, jag använde inga flaggor för mythtv. Kollade vilka flaggor som configure tillät, men hittade ingen mythtv-relaterad.

Åh vad gött det vore om man kunde använda xbmc som frontend. MythTV är utmärkt, men dess mediauppspelning är ju inte alls lika väl utvecklad som i xbmc.

/ Pär

Testade just att koppla upp mig mot min MythTV-server från en annan maskin som kör Ubuntu 8.04 med senaste XBMC. Jag tror inte du behöver lägga till portnummer om du inte ändrat port. Jag får också upp "Guide", "Live Channels" och "Recordings" men bara kanal 4 under "Guide" (och i den mappen ligger faktiskt hela EPG:n för den kanalen), inget under "Live Channels" men alla inspelningar under "Recordings". Om jag försöker spela upp någon inspelning så får jag bara ett felmeddelande i XBMC (något om för många fel). När jag tittar i myth-loggen så har jag en massa i stil med följande:

...
2008-08-15 17:14:28.160 MainServer::HandleVersion - Client speaks protocol version 8 but we speak 31!
2008-08-15 17:14:28.161 MainServer::HandleAnnounce Playback
2008-08-15 17:14:28.162 adding: xbmc as a client (events: 0)
2008-08-15 17:14:32.349 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:32.547 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:32.548 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:32.751 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:32.751 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:32.768 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:32.773 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:32.782 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:32.785 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:32.982 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:32.983 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.194 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.201 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.208 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.217 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.227 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.234 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.241 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.251 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.442 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.443 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.650 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.650 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.854 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.855 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.865 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.874 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:33.880 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:33.891 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:34.086 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
2008-08-15 17:14:34.086 adding: xbmc as a remote file transfer
2008-08-15 17:14:34.300 MainServer::HandleAnnounce FileTransfer
...



#10

Postad 15 augusti 2008 - 21:43

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är mina versioner av Myth och XBMC som spökar men det hela verkar inte lira helt smärtfritt. Fördelen med Myth som jag ser det (och en av de främsta anledningarna till att jag fortsätter att köra det) är driftsäkerheten. XBMC må ha hur flashiga menyer som helst men jag är inte beredd att byta driftsäkerheten hos Myth mot lite bling-bling! Det finns förstås några andra alternativ jämfört med att köra via Myths eget protokoll (”myth://”).

Den enklaste och mest driftsäkra lösningen för tillfället är förmodligen följande:

1.Sätta upp ett headless myth-backend och använda MythWeb för att schemalägga inspelningar (fungerar även att köra remote från Internet via exempelvis ssh).
2.Ett cron-jobb som körs på myth-backend och som skapar sym-länkar till inspelat data med vettiga namn (med hjälp av mythrename.pl) i ett (eller flera med olika namnsättnings scheman) bibliotek.
3.XBMC som frontend och skapa en källa som pekar på biblioteket (alternativt biblioteken) med sym-länkar till inspelningarna (jag tänker mig att man kör XBMC under linux och då är det ju bara att NFS-mounta biblioteket med länkarna men det går givetvis att använda Samba också).

Med denna lösning kan jag använda XBMC för att titta på all inspelad TV precis som jag kan använda den för att titta på DivX, DVD etc. Nackdelen är att man tappar möjligheten att zappa i realtid, time-shift för live TV och kanske till viss del commersial skipping. För mig personligen är det inget större problem. Vi tittar nästan bara OTA och då kan man snabbt hoppa över reklam och pausa ändå.

Mer om ”mythrename.pl” hittar ni om ni följer länken nedan. Jag rekommenderar att ni använder ”--link” switchen i stället för rename (ni kan läsa om problemen med rename på nätet, använd Google)...

http://www.mythtv.or...p/Mythrename.pl

Ps. En fördel med denna lösning är att man slipper det komplexa arbetet med att sätta upp ett eller flera Myth-frontends. XBMC är ju betydligt lättare att installera och konfigurera (och kan köras från fler plattformar)... Ds.

Pss. Jag gissar att man även skulle kunna skippa eller komplettera ”mythrename.pl” med ett User Job i MythTV. Man skulle kunna ha ett User Job som gick efter varje inspelning och som skapade sym-länkarna i stället. Mer information om User Jobs hittar ni om ni följer länkarna nedan. Dss.

http://www.mythtv.or...x.php/Job_Queue
http://www.mythtv.or...x.php/User_Jobs

Redigerat av EmuMannen, 15 augusti 2008 - 21:53.


#11

Postad 16 augusti 2008 - 09:13

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag kom på ytterligare ett sätt att använda XBMC som frontend och det är att använda UPnP så klart! Själv har jag inte kört med UPnP på mitt back-end eftersom det är en ganska gammal version men jag tror det fungerar bättre i 0.21 än i 0.20. Är det någon som kör UPnP på sitt back-end som kan redogöra för sina erfarenheter?

Jag vet att det är en del problem med interoperabiliteten mellan olika UPnP implementationer. Exempelvis PopcornHour har problem med att traversera filträd i flera nivåer mot ett myth-backend. Men om man bara använder ett myth-backend för inspelning av TV så hamnar väl alla inspelningar i endast en nivå, eller? I så fall borde det inte vara något problem att komma åt inspelningarna från XBMC eller PopcornHour. Sedan får man använda fil-share eller någon annan UPnP server för att servera all annan media som video, musik och bilder etc. Det borde väl fungera?

DAAP har jag provat för musik eftersom alla mina musikfiler delas ut både via NFS, SMB och DAAP (via en Firefly server). Här ser man dock bristerna i hur olika device implementerar stöd för dessa protokoll. I min SoundBridge funkar det utmärka att browsa mina filer per artist, album, genre osv. I XBMC dök alla filer upp i bokstavsordning och jag hittade inget vettigt sätt att navigera runt i en större skivsamling... Någon som har några andra erfarenheter av DAAP-stödet i XBMC? Vilket är det bästa protokollet för musikfiler i XBMC, fil-share (NFS, SMB), UPnP, DAAP eller något annat (typ XBMS)?

#12

Postad 16 augusti 2008 - 10:37

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Testade just att koppla upp mig mot min MythTV-server från en annan maskin som kör Ubuntu 8.04 med senaste XBMC. Jag tror inte du behöver lägga till portnummer om du inte ändrat port. Jag får också upp "Guide", "Live Channels" och "Recordings" men bara kanal 4 under "Guide" (och i den mappen ligger faktiskt hela EPG:n för den kanalen), inget under "Live Channels" men alla inspelningar under "Recordings". Om jag försöker spela upp någon inspelning så får jag bara ett felmeddelande i XBMC (något om för många fel). När jag tittar i myth-loggen så har jag en massa i stil med följande:

Nu har jag lagt upp min myth-källa på rätt sätt (myth://mythtv:pwd@localhost/), och det går faktiskt att spela upp mina inspelningar från MythTV! Jag får upp samma meddelanden som du, men inspelningen börjar spela ganska omedelbart.

Ett problem jag har är att när jag stoppar uppspelning (med 'x') så blir blir hela xbmc vit, och jag måste starta om programmet för att kunna se någonting annat.

/ Pär

#13

Postad 16 augusti 2008 - 11:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nu sitter jag och leker med UPnP stödet i MythTV. Det är aktiverat default och jag har lyckats felsöka det så att jag är säker på att tjänsten fungerar på mitt back-end. Jag hade inte heller några problem att lägga till en UPnP-källa i XBMC (XBMC hittade inspelningar med mera på myth-servern via UPnP). Problemet uppstår när jag försöker aktivera UPnP Renderer i XBMC eller om jag försöker spela upp något media via UPnP i XBMC, då krachar och brinner XBMC fullständigt! Det är just den här typen av problem som jag hatar! Myth när man väl lärt sig hur det skall sättas upp fungerar i alla fall stabilt. Kanske detta också bara är en fråga om att lära sig hur det skall sättas upp men tillåt mig att tvivla... Nedan uttdrag ur XBMC-loggen:

11:46:14 T:3071821632 M: 66416640 NOTICE: starting upnp renderer
11:46:14 T:3071821632 M: 66359296 ERROR: <music> tag is missing or sources.xml is malformed
11:46:14 T:3071821632 M: 66359296 ERROR: <video> tag is missing or sources.xml is malformed
11:46:14 T:3071821632 M: 66359296 ERROR: <pictures> tag is missing or sources.xml is malformed



#14

Postad 16 augusti 2008 - 21:03

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det är mina versioner av Myth och XBMC som spökar men det hela verkar inte lira helt smärtfritt. Fördelen med Myth som jag ser det (och en av de främsta anledningarna till att jag fortsätter att köra det) är driftsäkerheten. XBMC må ha hur flashiga menyer som helst men jag är inte beredd att byta driftsäkerheten hos Myth mot lite bling-bling! Det finns förstås några andra alternativ jämfört med att köra via Myths eget protokoll (”myth://”).

Håller helt med. XBMC må vara vackert, men det är ännu för instabilt för att ersätta mythfrontend.

Min tanke är nog att använda XBMC istället för Mythvideo, som jag tycker är lite krångligt och inte så användbart. Här glänser ju XBMC med hämtning av information både om filmer och serier, samt uppspelning av alla möjliga filformat utan gnäll.

/ Pär

#15

Postad 17 augusti 2008 - 10:34

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Man kan ju ha lite olika syn på sin mediakonsumtion och beroende på kravbilden så kan MythTV användas på lite olika sätt. Om vi tänker oss följande tre olika profiler:

  • 1.Zigge Zappare – Tittar mycket på tv i relatid, gillar att zappa runt och uppskattar möjligheten att pausa pågående program. Uppskattar även möjligheten att schedulera inspelningar direkt från tv:n och tittar en hel del på inspelad tv. Fokus ligger på tv och inte så mycket på annan media såsom DVD, DivX, Bilder och musik.
  • 2.Ozzy Off-the-air – Tittar sällan eller aldrig på tv i realtid utan föredrar att schedulera inspelningar och titta när han har tid. Uppskattar automatisk flaggning av reklam och kraftfulla funktioner för schedulering och inspelning, exempelvis auto-expire. Tittar även på en del annan media.
  • 3.Mikey Media – Hamstrar media på en server och de tv-program han ser är mest nedladdade serier från andra länder. Är inte direkt beroende av att se tv i realtid utan ser tv ungefär som annan media, exempelvis film. Ser hellre tv o-textat dagen efter den sänds i stället för att väta ett år tills den sänds i svensk tv. Kan tänka sig att se tv live någon gång om året men sitter aldrig och slö-zappar. Uppskattar i stället kraftfulla funktioner för att organisera och konsumera digital media via ett slick interface.
För nummer (1) Zigge Zappare är kombinationen myth-backend + myth-frontend oslagbart. För nummer (3) Mikey Media så fungerar också kombinationen myth-backend + myth-frontend men det kanske är bättre att köra ett standalone myth-backend med myth-web och dela ut inspelat material via ett share och konsumera det som vilket media som helst. För nummer (2) Ozzy Off-the-air så fungerar båda dessa lösningar så där är det mera en fråga om hur viktigt det är med exempelvis reklamflaggning som kan ersättas med att hoppa framåt i inspelat material via XBMC. Personligen tillhör jag kategori (3) och jag sitter just nu och funderar på hur mycket jag skulle sakna möjligheten att titta i realtid och zappa. Zappa klarar jag mig nog utan men kanske man skulle vilja kunna titta på något i realtid någon gång om året. Därför måste jag få svar på följande frågor:

  • Kan man påbörja en inspelning i myth-tv, köra ”mythrename.pl” och börja titta på inspelningen innan den är klar via XBMC om inspelade filer finns tillgängliga via ett fil-share?
  • Alternativt, ”mythrename.pl” har flaggan ”--live” för att inkludera live tv recordings, innebär det avslutade live tv recordings eller också ring-bufferten för det som visas för tillfället och går det i så fall att haka på den från XBMC?
I så fall kan man alltid gå in via myth-web och starta en inspelning och börja titta på den efter någon minut (man kan ju exempelvis köra ett script en gång i minuten som kollar efter nya filer och i så fall kör ”mythrename.pl” så dyker inspelningar upp cirka en minut efter det att de påbörjats) eller så kan man fjärrstyra myth-backend att byta till rätt kanal och sedan hänga på ring-bufferten från XBMC. Om detta fungerar ok så kan jag lika görna köra XBMC mot ett standalone myth-backend som att köra myth-backend + myth-frontend.

Om någon gör några liknande labbar så kan ni väl höra av er med resultatet. Jag kan inte labba med detta förens om ett tag. Jag behöver dra om lite nätverk innan jag kan bygga om mitt backend i en ny ”datorcentral” hemma...

Redigerat av EmuMannen, 17 augusti 2008 - 10:35.


#16

Postad 17 augusti 2008 - 20:57

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag testat lite ytterligare och funnit ut en lösning som fungerar perfekt för den som inte behöver zappa runt utan som nöjer sig med att titta på inspelat material och som kan tänka sig att använda myth-web för att starta en inspelning för att titta live.

Skapa ett bibliotek för att hålla sym-länkarna med vettiga namn på inspelningarna:
E.g: ”/var/lib/mythtv/listings”

Exportera det biblioteket tillsammans med biblioteket för inspelningarna:
E.g: ”/var/lib/mythtv/recordings”

Kör mythrename.pl och skapa symlänkarna:
E.g: ”mythrename.pl --link /var/lib/mythtv/listings”

Skapa båda biblioteken på datorn som skall köra XBMC:
E.g: ”/var/lib/mythtv/listings” och ”/var/lib/mythtv/recordings”

Mounta båda biblioteken från burken som kör myth till burken som kör XBMC (kan göras vid boot i fstab):
E.g: ”sudo mount mythhostname:/var/lib/mythtv/listings /var/lib/mythtv/listings” och ”sudo mount mythhostname:/var/lib/mythtv/recordings /var/lib/mythtv/recordings”

Skapa en källa i XBMC som pekar på det lokala NFS-mountade biblioteket med listorna:
E.g: ”/var/lib/mythtv/listings”

Nu kan du enkelt bläddra bland inspelat material och om du startar en inspelning via myth-web och kör mythrename.pl igen så kan du direkt börja titta på inspelningen från XBMC (som att titta live även om du ligger några sekunder efter).

Du kan labba med olika formatsträngar för mythrename.pl och skapa flera underkataloger i /var/lib/mythtv/listings. Exempelvis per inspelningsgrupp om du delar upp inspelning av tv-serier osv i olika grupper. Eller så kan du sortera dem o bokstavsordning, datumordning, kanalordning etc. med hjälp av olika mappar med olika namn-scheman för sym-länkarna (det finns bra exempel på nätet för hur formatsträngen kan användas).

Nu gäller det bara att hålla symlänkarna uppdaterade och ett sätt är att använda ett cron-job som kör mythrename.pl typ en gång i minuten. Det känns dock inte så sofistikerat så jag funderar i stället på att använda incron. Incron fungerar som cron men i stället för att trigga på tid så triggar den på förändringar i filsystemet. Så den elegantaste lösningen vore att övervaka /var/lib/mythtv/recordings med hjälp av incron och köra mythrename.pl på händelserna IN_CREATE och IN_DELETE.

Detta är en perfekt lösning för den som bara vill köra MythTV som ett headless back-end för schedulering och inspelning av tv för senare konsumtion. Detta fungerar om lagringen sker lokalt på myth-servern såväl som om inspelning sker till separat filserver.

Ps. Jag har inte kommit på något sätt att haka på ring-bufferten och det är inte särskilt logiskt heller om man inte på samma gång kan zappa runt mellan kanalerna. Myth-fronend har ett Telnet-protokoll som skulle kunna användas för att fjärrstyra ett frontend men jag vill skippa frontendet på servern så det blir nog att titta på tv OTA hädanefter. Ds.

Pss. Lite bra länkar för er som behöver hjälp:

NFS
mythrename.pl
incron

Redigerat av EmuMannen, 17 augusti 2008 - 21:51.


#17

Postad 18 augusti 2008 - 08:11

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

Man kan ju ha lite olika syn på sin mediakonsumtion och beroende på kravbilden så kan MythTV användas på lite olika sätt. Om vi tänker oss följande tre olika profiler:

  • 1.Zigge Zappare – Tittar mycket på tv i relatid, gillar att zappa runt och uppskattar möjligheten att pausa pågående program. Uppskattar även möjligheten att schedulera inspelningar direkt från tv:n och tittar en hel del på inspelad tv. Fokus ligger på tv och inte så mycket på annan media såsom DVD, DivX, Bilder och musik.
  • 2.Ozzy Off-the-air – Tittar sällan eller aldrig på tv i realtid utan föredrar att schedulera inspelningar och titta när han har tid. Uppskattar automatisk flaggning av reklam och kraftfulla funktioner för schedulering och inspelning, exempelvis auto-expire. Tittar även på en del annan media.
  • 3.Mikey Media – Hamstrar media på en server och de tv-program han ser är mest nedladdade serier från andra länder. Är inte direkt beroende av att se tv i realtid utan ser tv ungefär som annan media, exempelvis film. Ser hellre tv o-textat dagen efter den sänds i stället för att väta ett år tills den sänds i svensk tv. Kan tänka sig att se tv live någon gång om året men sitter aldrig och slö-zappar. Uppskattar i stället kraftfulla funktioner för att organisera och konsumera digital media via ett slick interface.

Jag (och min sambo) tillhör nog kategori 2. Det viktigaste är inspelningarna+reklammarkering, annan media kommer på andra plats. Min tanke är att sätta upp XBMC så att det kan användas som ett tillägg till mythfrontend, så att man kan titta på film med det förstnämnda och inspelade program med det sistnämnda.

Jag har skapat två bash-skript för att starta/döda xmbc, och kopplat dessa till grön respektive röd knapp på fjärrkontrollen med hjälp av irexec. På så sätt kan min sambo se allt hon vill i mythfrontend, och när jag vill labba med xbmc kan jag enkelt starta och stoppa det.

Just nu har jag två problem:
* När jag stoppar videouppspelning ('x' på tgb) så blir skärmen helt vit, och jag måste starta om xbmc för att kunna använda det vidare.
* Om jag konfigurerar fullskärmsläge (1024x768) och avslutar, så startar inte xbmc igen.

/ Pär

#18

Postad 20 augusti 2008 - 14:01

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Vi i vår familj tillhör helt klart kategori 2 (Ozzy Off-The-Air :P) och tittar aldrig via LiveTV...som jag faktiskt tycker är den sunkigaste funktionen i MythTV. Är det någon gång som burken har hängt sig så är det oftast i LiveTV...till detta så gillar jag inte alls att LiveTV spelar in konstant när man tittar...men smaken är som baken, och det är ju gjort för att fungera på detta sätt.

Sedan min uppgradering till MythDora 5.0 så är också MythTV uppe i version 0.21. Det innebär att UPnP finns där, och visst dyker Myth-burken upp på min Playstation 3 utan att jag ändrat en endaste parameter. Att spela upp ett sedan tidigare inspelat program fungerade bättre än vad jag hade trott, och bilden var helt ok. Nu har jag inte testat så mycket, men jag misstänker att funktionen att hoppa över reklamavbrott inte är möjligt om man inte kör en riktig Myth-frontend. Som jag tidigare rapporterat i en annan tråd så gick det bra att köra MythTV-frontend på en Asus EEE PC 900 (trådlöst) vilket kändes fantastiskt :).

Lycka till med XBMC, det låter riktigt intressant...även om jag absolut inte är på samma Linux-hackar-nivå som ni.

mvh Manor

#19

Postad 05 oktober 2008 - 20:13

D_sodergard
  • D_sodergard
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag har problem att få XBMC att visa live tv, guiden och inspelat material fungerar fint. Så fort jag väljer live tv så faller hela XBMC, och jag vet inte hur jag ska lösa det. Backend loggen har en notering om problem med port 6543. Har någon idéer vad jag kan pröva?

Jag kör allt på samma hardy maskin.

#20

Postad 07 oktober 2008 - 12:37

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Har dessvärre ingen lösning åt dig, sitter själv och försöker få igång detta hemma, men mitt huvudbekymmer är just nu att få igång digitalt ljud.

Försöker även se om det går att använda XBMC, men jag tycker programguiden verkar lite begränsad jämfört med mythtvs inbyggda. Jag ser bara alla kanaler uppradade, följt av en text med vilket program som spelas just nu. Är det så du har det med, eller går det att få fram en bättre guide som mer liknar den i myth på nått sätt?

Jag kan inte heller välja kanalerna live, dvs samma problem som du har, men xbmc dyker inte för mig, utan det händer bara ingenting när jag väljer en kanal.

Hej alla,

Jag har problem att få XBMC att visa live tv, guiden och inspelat material fungerar fint. Så fort jag väljer live tv så faller hela XBMC, och jag vet inte hur jag ska lösa det. Backend loggen har en notering om problem med port 6543. Har någon idéer vad jag kan pröva?

Jag kör allt på samma hardy maskin.



#21

Postad 18 oktober 2008 - 19:01

Unregistered87e1b4e4
  • Unregistered87e1b4e4
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag kombinerar XBMC med Mythtv, tycker att det fungerar bra.
Använder microsoft's fjärr USB. Den har direkt stöd i XBMC och fungerar bra i myth.

Jag gjorde en fil som kallas för xbmc.xml och kopierade den till /home/användare/.mythtv, länkare den sedan till
/usr/share/mythtv/xbmc.xml .

sudo ln -s /home/mythtv/xbmc.xml  /usr/share/mythtv/xbmc.xml

xbmc.xml har följande innehåll:
<mythmenu name=&#34;XBMC&#34;>
<button>
		<type>MediaCenter</type>
		<text>XBMC</text>
		<action>EXEC /usr/bin/xbmc  </action>
	</button>

</mythmenu>
För att komma åt XBMC så editerade jag /usr/share/mythtv/info_menu.xml med följande under news.

<button>
		<type>MediaCenter</type>
		<text>XBMC</text>
		<action>MENU xbmc.xml</action>
		</button>

Nu kan du nå xbmc från myth's meny och använda fjärkontrollen till båda systemen. När du sedan avslutar xbmc så återvänder du till mythtv. Tycker att det fungerar väldigt bra.
Se till att ha (XBMC) vertical blank sync enable under linux, ställ även in fullscreen i xbmc.

#22

Postad 05 februari 2009 - 00:35

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hejsan

Ledsen att jag väcker en gammal tråd men tyckte det var onödigt att skapa en ny då det handlar just om att få XBMC att lira med MythTV.

Har installerat en Myth-Backend och på denna burk har jag även installerat XBMC och får TV-biten att fungera perfekt. Både Backend och XBMC har datorns faktiska IP som adress. När jag däremot försöker att se TV på min riktiga HTPC som kör XBMC Live 8.10 så får jag det inte att fungera. Jag kan se guiden, listan över alla TV-kanaler med tillhörande information och alla inspelningar - däremot kan den INTE spela upp vare sig TV eller tidigare gjorda inspelningar.

På Backend-datorn har jag:
  • Ställt in datorns faktiska IP i backend (x2)
  • 0000 som pin i backend för att tillåta fjärranslutning
  • Beviljat access till databasen för andra datorer - http://www.mythtv.or...tv-HOWTO-6.html
  • Dpkg reconfigure på mythtv-database - som varje gång ger ett felmeddelande att den inte har behörighet, har dubbelkollat att lösenord etc är rätt - varför är den så taskig?
  • Dpkg-reconfigure mythtv-common
  • Satt rootlösenord på mysql
  • Öppnat portar i routern
  • Och tusen andra småsaker inlusive en ominstallation....
På backendmaskinen fungerar även myth-frontend med inställning på datorns IP och inte localhost så det borde väll inte vara något nätverksproblem?!
Nu har jag verkligen helt slut på ideer - alla tips mottages med stor tacksamhet!!!
/O

#23

Postad 05 februari 2009 - 14:13

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0

[...]
När jag däremot försöker att se TV på min riktiga HTPC som kör XBMC Live 8.10 så får jag det inte att fungera. Jag kan se guiden, listan över alla TV-kanaler med tillhörande information och alla inspelningar - däremot kan den INTE spela upp vare sig TV eller tidigare gjorda inspelningar.
[...]

Får du några felmeddelanden från mythtvbackend eller xbmc?
Kan du titta på "vanliga" videos i xbmc?

/ Pär

#24

Postad 05 februari 2009 - 19:50

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hurra!!!

Skulle bifoga loggfil som jag tidigare redan ögnat igenom men när man gör det lite mer nogrant hittar man något.....

2009-02-05 18&#58;56&#58;29.272 adding&#58; XBMCLive as a client &#40;events&#58; 0&#41;
2009-02-05 18&#58;56&#58;29.290 TVRec&#40;2&#41;&#58; Changing from None to WatchingLiveTV
2009-02-05 18&#58;56&#58;29.292 TVRec&#40;2&#41;&#58; HW Tuner&#58; 2->2
2009-02-05 18&#58;56&#58;30.378 AutoExpire&#58; CalcParams&#40;&#41;&#58; Max required Free Space&#58; 3.0 GB w/freq&#58; 8 min
2009-02-05 18&#58;56&#58;30.612 Finished recording TV4Vädret&#58; channel 1004
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.630 Finished recording TV4Vädret&#58; channel 1004
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.648 AutoExpire&#58; CalcParams&#40;&#41;&#58; Max required Free Space&#58; 3.0 GB w/freq&#58; 8 min
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.704 Using runtime prefix = /usr
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.704 Empty LocalHostName.
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.705 Using localhost value of Myth
2009-02-05 18&#58;56&#58;31.708 New DB connection, total&#58; 1

Såg "Empty LocalHostName" och fyllde i backendens IP i .mysql/mysql.txt och nu fungerar det!!!
Man msåte alltså ange både DBHostName OCH LocalHostName med maskinens IP - den senare var utkommenterad med en # och därför hade jag aldrig brytt mig om att fylla i den.

Det viktigaste är att det fungerar men finns det någon begåvad skulle jag ändå uppskatta väldigt om jag kan få en förklaring:
XBMC som jag har på min backend anslöt med maskinens IP - alltså borde det inte vara problem med åtkomst över nätverket.
XBMC på min "riktiga" HTPC kunde se programguide, kanaler etc - alltså borde den ha haft åtkomst till MYSQL över nätveket (för vilket ovan postad länk är en bra start).
Hur kommer det sig i så fall att XBMC förut bara fungerade på backenden?
/O



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.