Mäktigt Ljud!
30 svar till detta ämne
Postad 27 October 2008 - 13:15
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag letar efter ljud till mitt biorum och har hittat en del men behöver lite hjälp.
Saken är den att jag skulle vilja ha förslag på vilka högtalare man ska köpa, det blir ett 5.1 system där jag vill få ut ett mäktigt och klart ljud.
Har kikat på Polk men har ingen erfarenhet av dessa men kanske någon av er har.
Alltså ett 5.1 system, behöver inte vara ett helt paket utan delarna kan köpas separat, låt mig också säga att woofern är mycket viktig, vill inte ha ett super mörkt och långsamt ljud utan ett snabbt ljud.
Alla förslag är välkomna!
Postad 27 October 2008 - 13:20
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Hur mycket hade du tänkt lägga på högtalarna ?
Postad 27 October 2008 - 13:37
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Budget? Vad ska ingå? estetiksa krav? Vad har du för referneser sedan tidigare?
Är beg intressant?
Postad 27 October 2008 - 13:43
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Chronosarna målar verkligen upp en stor ljudbild och det är ju en del av ett mäktigt ljud. Dessutom spelar dom väldigt rent och fint.
Till det borde någon av XTZs subbar passa bra. T ex:
Eller kanske två av dessa. Annars skulle du ju ha en musiksub för det är ju dom som brukar betecknas snabba, men då blir det dyrare. Billigaste som kanske kan vara acceptabel är eventuellt:
eller
men jag vet ju inte hur mycket muller dom är kapabla att vräka ur sig.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 27 October 2008 - 13:49.
Postad 28 October 2008 - 09:26
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
ojdå, glömde skriva att det ska vara små högtalare som ska sättas upp på väggen...
Postad 28 October 2008 - 10:29
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Inte jättesmå men vill du vara lite vild och köpa innan provlyssning så kolla på Teufel. http://www.teufel.eu...-THX-Select.cfmDe har lite paket i olika prisklasser, minhembio nyhet här https://www.minhembio.com/nyheter/1703
Postad 28 October 2008 - 11:37
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 28 October 2008 - 11:51
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Har lite svårt att se hur man ska få till mäktigt ljud med små högtalare man sätter på väggen.
Postad 28 October 2008 - 13:51
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Har lite svårt att se hur man ska få till mäktigt ljud med små högtalare man sätter på väggen.
Till film tycker jag man kan få "mäktigt" ljud med mindre högtalare, speciellt efter att ha lyssnat på M&K 750 THX. Iofs är det subjektivt vad små högtalare är, men jag klassar in dessa som det.
Postad 28 October 2008 - 14:04
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
ojdå, glömde skriva att det ska vara små högtalare som ska sättas upp på väggen...
Du glömde även budget, övriga estetiska krav (tex vad som är "små") och refernser. Fullständigt meningslöst att lägga förslag om du inte kan precisera. Som om någon frågar - jag vill ha en bil. den ska vara snygg ... och kunna ha lättmetallfälgar. Du kan ju börja lyssna på http://www.hembiocon...nk=db_vara.html . Det ger ett rätt mäktigt ljud tycker jag ... och eftersom utseende och budget inte spelar någon roll så är dte ju bara att slå till. Annars lär visst Pioneer S-V2EX låta rätt mäktigt i 5.0. Häng på 2 st Velodyne DD15 så får du väl en hyfsad bas åxå.
Postad 28 October 2008 - 19:23
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
anledningen till att jag inte skrev hur dom skulle se ut och vad det skulle kosta, är därför att jag inte går mycket efter utseende, det är ljudet jag vill åt, men bara för den skull så behöver dom inte se ut som shrek.
vad gäller pris så betalar jag hellre mycket och får ett ljud som jag tycker är grymt än att betala lite och få ett halvdant ljud...
var det något mer du vela att jag skulle skriva så att du kan sova om nätterna?
tack för alla tips ni som har gett dom, riktigt bra sida det här!
Postad 28 October 2008 - 21:10
Unregistered54b89a21
-
Unregistered54b89a21
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ojdå, då kan du glömma "mäktigt ljud"... Man kan inte både äta kakan, och ha den kvar. Vill man ha välljud, och i synnerhet mäktigt välljud, så krävs det ordentliga lådvolymer på högtalarna, och ännu viktigare, ordentliga slutsteg. Här har du en "principskiss" på ett system som kommer att ge ett mäktigt ljud, och riktig "surround-känsla". Köp en billig masstilverkad A/V Receiver som har de finesser och anslutningar du vill ha, OCH pre-out på alla kanaler. Den borde ligga runt 8k-12k kr. Hur många watt den har, är helt ointressant, eftersom den ändå bara duger att använda som processor/försteg. Effektangivelserna är rena skryt-specar, på alla A/V Receivers (utom H/K). Därför måste du ha externa slutsteg. Minst 200 ärliga Watt till fronthögtalarna, hälften till bakhögtalarna. Det duger alldeles utmärkt med begagnade slutsteg om man vill spara lite. Notera att det är ingen mening med gå upp till 20k kr på A/V Receivern, du klarar dig ändå inte utan slutsteg. Som fronthögtalare så behöver du ett par rejäla golvhögtalare, med stor konarea och hyfsad känslighet. Dvs förutom en diskant o ett mellanregisterelement, så bör det finnas 2-3 midbasar/woofers (inte att förväxlas med "sub woofer"). Du måste ha plats för att kunna placera högtalaren tillräckligt långt bort ifrån närmsta vägg. Räkna med minst 0,5-1,0m eller t o m ännu mer, om högtalaren står i ett hörn. Du delar av fronthögtalarna vid ca 80Hz i receivern, och låter sub woofer'n/subbasen ta hand om frekvenserna där under. På så vis avlastar du midbasarna, som inte är särskilt bra på att spela djupbas. Center högtalaren måste vara klangmatchad med frontarna. Skulle det inte finnas en dedikerad center i serien (mycket ovanligt idag) så gör faktiskt inte det så mycket. Det går precis lika bra med en (1 st) stativhögtalare, vissa påstår att det är en bättre lösning rent ljudmässigt. För höger och vänster surround-kanaler behöver du tre par stativhögtalare, alltså 6 st, 3 st till vardera kanal. (Har du råd med ett fjärde par, 8 st, så är det ännu bättre). Kolla noga upp hur du kopplar in dem, räkna på impedanserna, så att du inte eldar upp slutsteget. Dessa placeras högt, i solfjäderform, bakom lyssningsplatsen, med fördel i taket, eventuellt något nedvinklade mot lyssningsplatsen, men inte för mycket. De skall ge en diffus ljudbild. Alla har vi väl nån gång suttit med en surround-högtalare som spelar rakt in i örat. Inte fan ger det nån bio-känsla. Budgetvarianten är att köra med ett par, bra dipoler. Som placeras på högt upp sidoväggarna, vid lyssningspositionen. Subbasarna/sub woofers, notera pluralis, det skall vara minst 2st, gärna 4 st, placeras på samma vägg som fronthögtalarna. Subben är den placeringskänsligaste högtalaren, 1 dm hit eller dit kan göra står skillnad. Sub placering är en helt egen vetenskap. "Men det här blir ju skitdyrt!!!"Det var du som frågade efter ett "mäktigt ljud"... Själv har jag kommit fram till att jag har inte råd med en hemmabio-anläggning, utan kommer att nöja mig med bra 2-kanalsljud istället, tillsvidare. /
Redigerat av Unregistered54b89a21, 28 October 2008 - 21:17.
Postad 28 October 2008 - 22:55
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Vet inte om det bara är jag, men spårade inte den här tråden ur lite? Visst, trådskaparen preciserar inte speciellt mycket i sitt första inlägg, men ändå... Vet inte alls hur din budget ser ut men en rekommendation är https://www.prisjakt...ukt.php?p=68549 från Klipsch . Kan hitta det bl.a på hifihuset.se, där de även verkar ha bra priser på subwoofers till det paketet. Lägg till exempelvis en Velodyne SPL-1000R och du har ett biosystem som låter kalas! MVH Flingan
Redigerat av Flingan, 28 October 2008 - 23:00.
Postad 28 October 2008 - 23:39
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Detta lär ge ett riktigt mäktigt ljud. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=127590
Postad 29 October 2008 - 10:58
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
var det något mer du vela att jag skulle skriva så att du kan sova om nätterna?
Jag sover gott. Som man frågar får man svar ... så vill du ha intetsägande svar så fortsätt undvika att precisera eller resonera kring de förslag som kommer ...
Postad 29 October 2008 - 11:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vet inte om det bara är jag, men spårade inte den här tråden ur lite? Visst, trådskaparen preciserar inte speciellt mycket i sitt första inlägg, men ändå...
På vilket sätt har det spårat ur? Föslagen beaseras på det som framkommit som önskemål. Med det som så tydligt framförts kan en säga som några gjort "det går inte", någon kan säga "det går bara om du lägger 150' på 7 högtalare och ytterligare 200' på 4 ordentliga subbasar och ytterligare en kan säga att Logitec z5500 ger ett "mäktigt ljud". /Se bara alla inlägg som säger så här på forumet.) Att däreför definiera att man är ute efter högtalare som kan hängas på väggen (vilket dessutom alla högtalare kan, bara man fäster ordentligt  ). Ingen budget. Ingen definition på estetik mer än att de inte ska se ut som Shrek (och hur många gröna högtalare hur du sett?). Ingen åsikt om det kan vara begagnat. Inga referenser på vad som är och inte är "mäktigt". Inga kommentarer om vad som ska driva dem. Inga uppföljningar och kommentarer på de förslag som lämnas. Helt ok om det blir så , men då får ju folk nöja sig med att tråden blir ett flummande åt alla håll. Vill trådskaparen få vettiga förslag som verkligen för processen framåt så kan man mycket väl ställa luddiga frågor, men då bör man ju följa upp svaren och motfrågorna. Flummigt frågande kommer alltid att få flummiga svar. Trådskaparen verkar dock nöjd med odefinerade svar åt alla håll och då är ju allt frid och fröjd. det är ju ändå denne som ska försöka få ut något av de oändligt spretande svaren ...
Redigerat av Unregistered37573cc1, 29 October 2008 - 11:20.
Postad 29 October 2008 - 12:02
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Här har du ett allt-i-ett paket... bara att tömma pluska så får du nog så du klarar dig en stund... Pioneer Connoisseur-paketFritt hemkört oxå...
Postad 29 October 2008 - 12:19
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Här har du ett allt-i-ett paket... bara att tömma pluska så får du nog så du klarar dig en stund...Pioneer Connoisseur-paket
Fritt hemkört oxå... 
som hittat.
Postad 29 October 2008 - 13:10
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
vilken härlig humor alla har, det är så roligt att se alla ironiska förslag...
kan säga att jag inte varit här så länge och då jag inte är riktigt grymt vetande om allt som har med ljud att göra så trodde jag att ett sådant här forum skulle hjälpa en ganska mycket (har det gjort lite också) , men eftersom man måste veta allt redan innan man skriver och precisera saker som man inte tänkte på så får jag be så hemskt mycket om ursäkt...
Min fråga är dock om man redan ska kunna allt vad är då forumet till för?
Än en gång så ber jag om ursäkt till hifi snubben, tack för dina seriösa försök till hjälpa till... stort!
Nu när jag har fått klart för mig att det behövs en bättre förklaring så följer här en:
5.1 ljudanläggning
Små högtalare, dvs inte vanliga stora golvhögtalare utan bokhyllehögtalare tror jag det kallas (gör inget om frontarna är golvstående GOLVHÖGTALARE)
Färg spelar ingen större roll, svart skadar inte
Woofern är viktig, vet inte vad man ska gå efter utan att ha lyssnat på någon, ber om ursäkt för den dåliga beskrivningen
Tänkte inte ta upp det nu men behövs även en bra reciever som ska driva allt det här, med bildväxlare, och minst 3 hdmi ingångar, gör inget om den är svart heller.
Pris får helst vara upp till 20 000 kr, men om någon vill demonstrera deras humor så får dom ge ett förslag på 200 000 kr eller liknande.
Ni få väll anmäla inlägget om det inte föklarar riktigt bra.
MVH David
Redigerat av geneS, 29 October 2008 - 13:27.
Postad 29 October 2008 - 14:46
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Detta högtalarpaket kan va något.http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?cPath=20_2&products_id=2242 Då har du stålar över till denna reciver. http://www.netonnet....sp?iid=se114794
Postad 29 October 2008 - 15:19
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
vilken härlig humor alla har, det är så roligt att se alla ironiska förslag...
Svårt att veta vad som är ironiskt eller bara svar på din fråga utifrån de referenser den som frågar har. Därav bar om du skriver dina referenser, dvs vcad du har för prylar nu, vad du lyssnat på och vad du tycker är bra och dåligt med dessa. kan säga att jag inte varit här så länge och då jag inte är riktigt grymt vetande om allt som har med ljud att göra så trodde jag att ett sådant här forum skulle hjälpa en ganska mycket (har det gjort lite också) , men eftersom man måste veta allt redan innan man skriver och precisera saker som man inte tänkte på så får jag be så hemskt mycket om ursäkt...
Min fråga är dock om man redan ska kunna allt vad är då forumet till för?
Vem har påstått att man ska kunna allt? Jag tror att alla är överens om att det är långt ifrån något krav. Däremot så är det, som några hintat, rätt bra om man kan hjälpa till och svara på frågor som är ganska grundläggande för att folk ska kunna ge bra råd. Ta budget som exempel. När du nu efter mycket om och men har satt en budget så ligger den på 20'. Personligen tycker jag inte man får något "mäktigt ljud" med den budgeten och vägghängt (möjligen undantaget begagnat, men det har ju heller inte framkommit om du accepterer). Andra är som sagt uppenbarligen överväldigade av Logitec z5500. Därmed får man, om man inte specar, svar därefter ... Som jag sagt - det är nog få som förväntar sig perfekt utformate frågor, men om man inte svrar på de motfrågor som kommer så får man ju vara nöjd med de svar som kommer ... och kanske inte se dem som ironiska.  5.1 ljudanläggning Små högtalare, dvs inte vanliga stora golvhögtalare utan bokhyllehögtalare tror jag det kallas (gör inget om frontarna är golvstående GOLVHÖGTALARE) Färg spelar ingen större roll, svart skadar inte Woofern är viktig, vet inte vad man ska gå efter utan att ha lyssnat på någon, ber om ursäkt för den dåliga beskrivningen Tänkte inte ta upp det nu men behövs även en bra reciever som ska driva allt det här, med bildväxlare, och minst 3 hdmi ingångar, gör inget om den är svart heller. Pris får helst vara upp till 20 000 kr, men om någon vill demonstrera deras humor så får dom ge ett förslag på 200 000 kr eller liknande.
Ni få väll anmäla inlägget om det inte föklarar riktigt bra.
Nu finns det betydligt mer att gå på. Tackar för det. (Ser inte varför man ska anmäla inlägg då man för en saklig diskussion.) Dubbelkoll - i de 20', ska stärken ingå eller är det bara högtalarna? Det kan vara ok med golvare fram? Har du hört något som du tycker låter bra eller dåligt som du kan nämna? (Har du tex haft en kompaktstereo för 1'5 sedan tidigare låter det metsa "mäktigt" men om du är van en stereo för 20' så är det betydligt svårare att rikta in en bioanläggning för 20'.) Kan du tänka dig beg saker eller är det bara nytt? Har du några butiker i närheten? (Kan vara bra att börja tipsa om saker du kan provlyssna så du får en känsla av om vi föreslår saker i den riktning du tänkt.) Personligen är jag helt såld på beg eftersom man kan få så mycket för pengarna. Ska jag slänga fram ett par förslag innan jag vet det ovan så föreslår jag att du börjar snegla på: * ett XTZ-paket. Svarta (pianolack) och de flesta modeller ger mycket för pengen. Det enda som är en nackdel är väl att de är lite tungdrivna och at då stärken blir lite dyrare * Canton Ergo RC-L (eller RC-A) som frontar och center, surr och sub till det. Landar väl kring 15-18' och ger dig mycket hifi för pengarna. (Kolla alla RC-L trådar.) Nackdel - rätt stora frontar. * Kanske (mot mitt eget tyckande) lyssna på Klipsch? Jag gillar inte alls ljudet, men de har en egen, väldigt "rätt fram" stil som en del gillar. Inte direkt neutrala, men mycket spelglädje. Dessutom är de flesta lätt last för stäörken så den inte behöver bli så dyr. Eftersom basen verkar viktig för dig tycker jag man även ska fundera på om inte golvare är bra för dig(?) och/eller 2 subbar ...? Fler förslag ges gärna om man får veta lite mer.
Postad 29 October 2008 - 17:30
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vi har inte direkt något ställe här som man kan åka och lyssna på ljudet, väldigt synd, men däremot ska jag åka ner till stockholm i en butik och lyssna lite, kommer inte ihåg vad butiken hette men enligt han som sa det så var det hemskt bra.
Vad gäller golvstående högtalare så får jag vara beredd att kompromissa, bara det att rummet är lite dumt, det är inte det ultimata biorummet, var därför jag tänkte ha små högtalare på väggen, hade blivit lättare att få till det med möbler och sådant.
Mitt ord mäktigt har jag märkt att det kanske inte går att få ihop på budgeten på 20 000, men man kan kanske använda ordet mäktigt inom den budgeten.
Har väll inte tänkt direkt på begagnat, men skulle man få tag i något för ett bra pris så tvekar jag inte, men som sagt så är jag inte kung på ljud så vet inte heller riktigt vad ett bra pris är.
Recievern är tänkt att ingå i det priset helst.
Jag formulerar om lite då,
För ett grymt bra ljud med ett 5.1 surround med reciever på en budget för 20 000 kr, vad föreslås?
Övriga kriterier har ni på tidigare inlägget.
MVH David
Postad 29 October 2008 - 19:45
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Canton är ett bra tips. Fyndbörsen har Canton GLE 490/430/455 CM + 99 W12 i svart utförande.
13.490 kr.
Så köper du till Onkyo 606,då har du ett bra paket.
Postad 29 October 2008 - 20:33
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Du måste förstå att om du skriver att det gärna får kosta mycket så kan det betyda allt mellan 10 och 500+k. Det är inte så lätt att veta vad du tycker är mycket. Det visade sig vara 20k inklusive förstärkare, dvs inte så himla mycket om man ser vad en del lägger på sin hobby. Du borde vara lite tacksam mot hifisnubben som verkligen försöker hjälpa och bara ber om verktygen för att göra det. Själv leker jag med tanken på att så småningom bygga om ett rum här hemma för hembio med duk och allt och då kommer jag nog satsa på tre Ino i14 eller i28 fram (för ca 43-73k) +profundus X4 eller Y4 (29-47k) + 6 ambiens 2 (ca 35k). Då kommer man upp i 107-155k bara för högtalarna. Just nu är det inte riktigt läge, men det är mina långsiktiga uppgraderingsplaner/drömmar.
Postad 30 October 2008 - 09:52
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jonas förslag är väl värt en lyssning.
Jag tycker att om du till varje pris ska ha något som sitter på vägg - lyssna på Kefs Ägg. Häng sedan på en extra bas för ditt nöjes skull. Lättmöblerat, diskret och landar på omkring 10-12'. En stärk för omkring 5-6' och en slant över till tex en PS 3 eller som grund till en projje.
Skulle gissa att 90% av folk utan referenser skulle vara mycket nöjda med ljudet från en sådan anläggning, men jag vet som sagt inte vad du hört och vad du tycker låter bra och mindre bra.
Lyssna gärna på så mång aolika system som möjligt då du är i en butik och skriv några rader om vad du tycker så är dte lättare att tipsa.
Postad 30 October 2008 - 11:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Såg https://www.minhembi.../marknad/214023 . Låter bra, men det är några saker man bör ha koll på: 1. Det har några år på nacken. Det är ca 15 år sedan systemet kom. 2. Det såldes billigare än vad som anges i annonsen. Man får dessuom klart bättre system för 30' idag än vad man fick då. 3. Systemet gjordes på den tiden då pro-logic var det fränaste man kunde ha och det satte normen på bakhögtalarna. Frekvensomfånget på dessa är därför rätt begränsat. Är man medveten om detta och kan leva med det så tycker jag man kan lägga ett bud. Sist jag såg ett likadant system låg det ute för 6', men jag tror det gick på omkring 4-5'. Då är det onekligen en hel del för pengen. Komplettera med en extra subbas så ... Sedan är ju frågan om säljaren förstår att prylarna är värda på sin höjd 15% av det han anser vara nypris.
Postad 30 October 2008 - 15:17
geneS
-
geneS
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
får tacka igen för all hjälp jag fått, känns som att jag har lite och gå på...
sen får jag tacka för lektionen hur man skriver ordentligt i ett forum
Ni lär få se mer av mina mystiska frågor i framtiden haha...
MVH David
Postad 30 October 2008 - 19:24
Unregistered8a7fe84d
-
Unregistered8a7fe84d
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Dessa kan ju alltid vara en bra början... http://www.tradera.c...on-76354829#picUndrar vad budet slutar på...?
Postad 31 October 2008 - 10:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Titta efter högtalare med TL design på lådan, då får du Dynamik och kraft som du inte trodde fanns, TDL, Seas och Tannoy är några som jag vet sysslar med TL design, men det finns väldigt många
Postad 31 October 2008 - 10:58
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Canton är ett bra tips. Fyndbörsen har Canton GLE 490/430/455 CM + 99 W12 i svart utförande. 13.490 kr. Så köper du till Onkyo 606,då har du ett bra paket. 
Kan hålla med om detta till fullo.
Postad 31 October 2008 - 11:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
TDL brukar finnas beggade på Blocket någon gång ibland, och det finns riktigt fina grejer kvalitets 6,5 eller 8" basar med filna filter och TL lådor = spelar på mycket dynamiskt och med en ur kraft som är helt otrolig samtidigt som finlir och hifi parametrar i övrigt absolut inte går förlorat
PMC är ett till märke som har TL högtalare
Redigerat av DVD-ai, 31 October 2008 - 11:21.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|