Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ingen bas där soffan står! De låga frekvenserna hörs ej!

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2009 - 18:44

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Precis som rubriken lyder, så hörs knappt någon bas alls när man sitter i soffan.

Där soffan står, plus minus en halv meter från högtalarna, hör man knappt något av de lägre frekvenserna.
Jag testade att flytta fram högtalarna idag för att höra om det lät annorlunda, och det gjorde det. Men jag behövde flytta högtalarna nästan en meter fram för att jag skulle höra någon bas, å det lät riktigt bra.

Problemet är ju att högtalarna inte kan stå mitt i vardagsrummet...
Det hjälper inte ens med att jag höjer basen eller volymen. Det känns, men hörs praktiskt taket ingenting!

Denna typen av problem kan jag tänka mig är ganska komplexa... Så hur gör man för att fixa ett akustikproblem som detta?? Finns det något bra sätt att gå till väga? Måste man be proffs komma å lyssna/titta för att komma fram till en bra lösning?

Tacksam för all hjälp!

Postad 02 January 2009 - 19:04

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Man behöver ha flera bashögtalare i rummet. Enda egentliga altenativet är att flytta lyssningsplatsen och/eller högtalarna rejält.

Postad 02 January 2009 - 19:15

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Ett längre avstånd är att föredra mellan högtalare och lyssningsposition.

Postad 02 January 2009 - 19:17

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Hjälper ju på en sub att ändra fasen, men vet ej ifall du har möjlighet att göra det på dina högtalare...

Postad 02 January 2009 - 21:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=220546

läs mitt sista inlägg i den tråden, där har du svaret om det beror på rummet.

Postad 03 January 2009 - 09:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...howtopic=220546

läs mitt sista inlägg i den tråden, där har du svaret om det beror på rummet.

Jag håller med dig om att placera sig själv ger bästa reslutat. Eller snabbast resultat ialla fall. När man ibland läser proffsliga reportage om vilka utmaningar det är att få bra ljud i hela rummet blir man imponerad. Undrar om många vet det? Jag visste inte det för några år sedan. Jag menar, hur många lägger ner tid på att ta reda på VARFÖR det låter annorlunda i hörnen, eller varför basen låter dåligt i mitten av rummet?

Postad 03 January 2009 - 09:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
...och en vägg strax intill högtalaren 'förstärker' ljudet.

Postad 03 January 2009 - 12:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0
Kunskapen har funnits i mååånga år men har inte nått ut förens dom senaste åren. Varför, tja det finns säkert 100 olika anledningar till det.
Men klart är att många hellre spenderar X antal kr på en apparat än fixa rummet för lika många Kr. Vilket är upp till var o en att bestämma :-)

Hur som helst, det finns hur många lösningar som helst o kan man snickra o såga så kan det även bli billigt o snyggt :)
På hififorum.nu finns ett eget akustikfora med en massa trådar om olika lösningar.

http://www.hififorum...asp?FORUM_ID=95

Postad 04 January 2009 - 00:01

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Verkar finnas ganska många förklaringar på mitt problem. Enkla saker som att flytta soffan lär vara enkelt i sig, men det blir svårt när man ser till inredningen i rummet.

"En vägg intill högtalarna 'förstärker' ljudet"
Jo jag har märkt det... Men det är inte ofta jag placerat en högtalare där det inte finns en vägg. Alla högtalarna står nära en vägg, jag lovar!

Jag hade en baslåda (XTZ W12) fram till någon månad sedan då jag sålde den pga av min granne. Även den var helt maktlös när man satte sig i soffan. Jag flyttade runt den på alla möjliga ställen där det verkade ge bra "spegling" av ljudet till soffan, men ändå fanns det ställen i rummet som var sprängda med bas och andra som det inte lät något (i soffan).

Hur som helst verkar det ju som att enda lösningen är att flytta runt sakerna. Men det är tyvärr lite omöjligt pga projektorn och allt dedär, som ni vet. Jag får helt enkelt flytta fram högtalarna så fort det gäller "seriöst" film tittande =)

Tack för alla tips! Jag ska läsa runt på hifi-forumet också.

Postad 04 January 2009 - 00:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0
Hoppas du hittar en lösning som passar.

Postad 18 January 2009 - 13:36

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Jag har fått mitt rum uppmätt, och det visade sig att mitt rums akustik liknar det du beskriver. I mitten av rummet var basstödet mycket mindre än i hörnen och längre fram i rummet. Sådant beror, har jag försått, dels på rummets geometri (höjd, bredd och djup) samt vad ytorna är uppbyggda av (betong, tegel, gips eller spån t ex).

I mitt rum består alla väggar av betongsten eller tegel, vilket i sig är ganska gynnsamt för akustiken. Rummets geometri är det förstås svårt att göra något åt.

Nu har jag förmånen att kunna ändra i princip utan begränsningar, och lösningen i mitt fall för att komma tillrätta med rummets påverkan på basåtergivningen, var att bygga en akustisk "basfälla". Tanken med basfällan är att den jämnar ut den nedre frekvensgången och därmed frekvensgången i stort. Det som upplevs som ingen bas i en del av rummet jämfört med mycket bas i en annan del av rummet, kan vara en osund basförstärkning i den andra delen av rummet.

Efter ingreppet har jag märkt en markant skillnad, med en torrare och djupare basåtergivning som följd. Och då har jag ännu inte flyttat in i rummet, utan spelar på internetradio på ett par epahögtalare. Men det verkar lovande.

Titta gärna in i mitt galleri, även om samma lösning inte skulle fungera i ditt fall finns det annat du kan göra för att justera basen.

Postad 24 April 2009 - 23:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10548 inlägg
  • 0
Samma problem. Drog på volymen på subben max men var tvungen att stänga av den för att höra att den var på. Jag kände den på något vänster men höra den kunde jag knappt. Kände man på membranen så vibrerade det duktigt.

30 cm från subben och man hör den inte rätt kul upplevelse. Ställde jag mig däremot en meter bort (rummet är toklitet så trodde aldrig jag skulle ha problem få volym ur en 10" bas på 300 RMS så fick man ljudtryck så det nästan slog lock. Inte så mycket volym dock. Vet inte om jag vill driva högtalarna så hårt även om ingen distortion hördes så blir att försöka kuska runt med 30 kgs pjäsen i morrn.

Problemet är ju att basen man fick var ju ruskigt tight och fullt integrerat med satelliterna så kändes 100 % naturligt. Jag vill definitivt inte ha billjud det är mardrömmen!. Men för filmer/spel vll man ju gärna ha möjlighet till lite tryck också. Det enda andra ställe den passar på är under skrivbordet tillsammans med datorn och väggar runt alla hörn då. Men med tange på att utblåset är fram så spelar det kanske ingen större roll? Går ju också att plugga portarna och då borde ju själva placeringen ha minimal betydelse?

Låter det vettigt eller är det inte ens värt ett försök? Jag får banne mig ryggskott varje gång jag tumlar runt med den så jag behöver välja mina strider ;) På tok för mycket grejer i ett minimalt rum.

Redigerat av oqvist, 24 April 2009 - 23:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.