Du menar att det låter dåligt om du går runt i lägenheten och lyssnar på musiken? Annars förstår jag inte problemet riktigt, du vill ha bra ljud där du ändå inte lyssnar på musik? Jag kanske låter lite hård och det är inte meningen men jag vill bara förstå varför du vill ha bra ljud när du står upp

.
Jo men liksom klart det låter bäst i sweetspot, det man eftersträvar i alla fall. Hade en polare som var hemma en gång, han är väl inte så inne på Hifi om man säger så. Han undrade varför det lät mest hur höger front när jag spela en film, " prova och sätt dig här borta i mitten av soffan istället för att sitta i fåtöljen vid höger front sa jag

"
Det är nog en omöjlighet att få samma bas i hela rummet, jag märker en stor skillnad i basen om jag flyttar en soffdyna åt höger i min soffa (50cm kanske) från sweetspot. Men där sitter jag nästan aldrig ändå, bara om vi är fler som kollar film och det är sällan. Nu är jag ingen akustikexpert men jag tror att man kanske försämrar ljudet i sweetspot om man börjar göra akustikregleringar för att få det att låta bra på annat ställe i rummet än just där. Kanske någon anna som kan bättre kan förklara om det jag tror är sant eller inte?
Det är klart att det säkert går att ordna bättre ljud i ditt rum och det kanske är väldigt konstigt ur akustisk synpunkt men koncentrera dig på att få det att låta bra där du brukar sitta och lyssna på musik/film!
Skall jag finlyssna här hemma har jag 1 ställe jag sitter på och det är tillbakalutad mitt i soffan, alla andra ställen låter det sämre på enligt mig.
/Henke
Redigerat av genstruktur, 18 January 2009 - 19:24.