Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

akustiska problem?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2008 - 11:14

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har lite problem med basen....
rummet är långsmalt ca 3m brett och 5m djupt och högtalarna står ca 10cm ifrån sido väggarna...
mitt problem är att basen är jättebra när man sitter i soffan men basen försvinner nästan helt när man lutar sig fram.....eller står mitt i rummet....

högtalarna står med dämpkuddar på betongplattor.....finns det något tips på vart man ska börja?

Postad 29 December 2008 - 04:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

har lite problem med basen....
rummet är långsmalt ca 3m brett och 5m djupt och högtalarna står ca 10cm ifrån sido väggarna...
mitt problem är att basen är jättebra när man sitter i soffan men basen försvinner nästan helt när man lutar sig fram.....eller står mitt i rummet....

högtalarna står med dämpkuddar på betongplattor.....finns det något tips på vart man ska börja?

Jag har ungefär samma mått på mitt rum. Mitt rum är 3.5m X 6m. Jag har funnit att två meter fran bakväggen är den bästa platsen för mig.

Vad du ska göra är att gå fram och tillbaks i rummet för att ta reda på var basen låter bäst. Att luta huvudet fram och tillbaka ger dig en vinkning om hur mycket faktskt basen ändrar karaktär. Bara med en huvudvrickning! Det du!

Så ställ dig upp och knalla längs med rummets. Ställ soffan där det låter bäst. Funkar rätt bra.
Att du inte har bra bas i mitten av rummet är en klassiker. Det låter inte bra där om du inte dedikerar en massa pengar och en bra akustiker. Han eller hon kan kanske åtgärda problemet i mitten. Men då får du vara beredd på den stooora plånboken. Å andra sidan finns det förslag på basabsorbenter gjorda av gjutrör. De kan göra underverk och kostar inte mycket. Jag har inte provat rören men är väldigt nyfiken.

Förresten, 10cm från sidoväggarna säger du? Har du provat att ställa dem närmare mitten? Får du inget "hål" i stereobilden när de står så långt ifrån varann?

Postad 29 December 2008 - 17:58

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jag har ca 1,60 mellan högtalarna...stereo bänken är 1.50 bred...så det är precis så det får plats....högtalarna står ca 45cm ifrån bakväggen....

det låter inte illa med denna placering men basen blir riktigt go när man sitter i soffan tillbaka lutad...men böjer man sig fram avtar den rätt kraftigt....
bild finns på mitt galleri......sista bilden...soffan är ca 5,5m framför högtalarna....
kan det vara att högtalarna behöver mer plats i sidled?

Postad 30 December 2008 - 08:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3408 inlägg
  • 0
alla rum har resonanser o utsläckningar i basen, dessa kommer utav rummets mått.
Var dessa dyker upp beror helt på rummets mått, det man fårör primära resonanser (mellan 2 ytor tex golv-tak) tangentiella (mellan 4 ytor tex golv-vägg-tak-vägg och sist oblique som går mellan alla 6 ytor.
Utsläckningarna beter sig ungefär likadant.

Placeringen av högtalare spelar in men mindre justeringar inom rummet gör inte såå mycket men var lyssningspositionen är gör desto mer !! I ditt fall så har du en utsläckning riktigt när din lyssningsposition vilket ger den effekten du hör. Man kan räkna ut vart rummet dessa fenomen finns men det är inte att lita på utan lättast är att mäta upp det.
En enklare variant är att spela upp bassvep o lyssna dig fram hur basen ändras.

Postad 18 January 2009 - 12:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har provat mig fram nu...flyttade fram högtalarena ca 1m så nu är det väl 1,5m till bakväggen och flyttade sedan bak soffan och det gjorde susen....MEN det är när man sitter i soffan...lutar man sig fram eller reser på sig så DÖR basen....hur f... är det möjligt att den försvinner i den grad att basen är död från framsidan högtalarna hela vägen till soffan.........

måste finnas något man kan göra.....typ mattor eller något likn....?

Postad 18 January 2009 - 13:40

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
provade även nu att vinkla högtalarna bakåt...med hjälp av 3 cd fodral under i framkant....blev bättre då...ljudet spred sig på ett bättre sett...men är detta något man "brukar" göra i hifi världen...... lutningen gör även att diskanten "verkar" bli behagligare.... men å andra sidan kan det kanske vara min hjärna som tror det blir bättre.......

Postad 18 January 2009 - 13:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Men alltså om det är bra när du sitter i soffan så är det väl sjysst? Är väl bra att det är så och inte tvärtom, man sitter väl i soffan och lyssnar på musik, Inte står man?

Är samma hos mig, får olika ljud om jag står, sitter bakåtlutad i soffan, framåtlutad osv. Eftersträvar att ha bäst ljud när jag sitter i soffan i min naturliga lyssningsposition. Sen om det är sämre ljud på te.x golvet i hörnet spelar ingen roll, där vill jag inte lyssna på musik ändå. Är nog nästan omöjligt att få lika bra ljud överallt i ett rum.

/Genis

Postad 18 January 2009 - 19:03

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Men alltså om det är bra när du sitter i soffan så är det väl sjysst? Är väl bra att det är så och inte tvärtom, man sitter väl i soffan och lyssnar på musik, Inte står man?

Är samma hos mig, får olika ljud om jag står, sitter bakåtlutad i soffan, framåtlutad osv. Eftersträvar att ha bäst ljud när jag sitter i soffan i min naturliga lyssningsposition. Sen om det är sämre ljud på te.x golvet i hörnet spelar ingen roll, där vill jag inte lyssna på musik ändå. Är nog nästan omöjligt att få lika bra ljud överallt i ett rum.

/Genis

nä de va inte så jag menade utan basen är helt stendöd när man står i rummet....en polare var över igår och skulle lyssna på rc-l ( som han nu funderar på att skaffa) han sa direkt fan du har ju ingen bas...nä men sätt dig i soffan???? säger jag :) .....han fick nog lite kalla fötter tills jag fick pratat vett i honom om akustik och dess mysterier och givetvis tills han väl kom på plats i soffan :) .....
har lyssnat på många högtalare i alla möjliga rum.... o har aldrig hört något likn inom akustik problem.....
kan tillägga att jag hade samma problem med tidigare set-uper...så det är inte högtalarna eller min elektronik utan rummet som är skumt.....

problemet är att jag vet ej var jag ska börja....madrass bakom högtalaren...madrass bakom soffan..i taket...tja vart börjar man...

Postad 18 January 2009 - 19:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Du menar att det låter dåligt om du går runt i lägenheten och lyssnar på musiken? Annars förstår jag inte problemet riktigt, du vill ha bra ljud där du ändå inte lyssnar på musik? Jag kanske låter lite hård och det är inte meningen men jag vill bara förstå varför du vill ha bra ljud när du står upp :) .

Jo men liksom klart det låter bäst i sweetspot, det man eftersträvar i alla fall. Hade en polare som var hemma en gång, han är väl inte så inne på Hifi om man säger så. Han undrade varför det lät mest hur höger front när jag spela en film, " prova och sätt dig här borta i mitten av soffan istället för att sitta i fåtöljen vid höger front sa jag :) "

Det är nog en omöjlighet att få samma bas i hela rummet, jag märker en stor skillnad i basen om jag flyttar en soffdyna åt höger i min soffa (50cm kanske) från sweetspot. Men där sitter jag nästan aldrig ändå, bara om vi är fler som kollar film och det är sällan. Nu är jag ingen akustikexpert men jag tror att man kanske försämrar ljudet i sweetspot om man börjar göra akustikregleringar för att få det att låta bra på annat ställe i rummet än just där. Kanske någon anna som kan bättre kan förklara om det jag tror är sant eller inte?

Det är klart att det säkert går att ordna bättre ljud i ditt rum och det kanske är väldigt konstigt ur akustisk synpunkt men koncentrera dig på att få det att låta bra där du brukar sitta och lyssna på musik/film!

Skall jag finlyssna här hemma har jag 1 ställe jag sitter på och det är tillbakalutad mitt i soffan, alla andra ställen låter det sämre på enligt mig.

/Henke

Redigerat av genstruktur, 18 January 2009 - 19:24.

Postad 19 January 2009 - 11:34

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
tja vet inte hur jag ska förklara riktigt...typ när man har party och så..så kan det ju vara kul att dra på lite och oj vad rc-l kan göra det me......hade sett lite kul ut med 12 pers i sweetspot :)
njä det är väl så att jag vill ha lite bättre bas i hela rummet....står du 1m framför högtalarna på full volym fladdrar kläderna men du hör ingen bas...så jäv... skumt....

men som du säger det låter grymt bra i sweetspot...
behöver mer utrymme det står helt klart...så får väl vänta och se när man flyttar till större....

Postad 19 April 2009 - 07:43

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har du fått ordning på basen än ?

Postad 01 May 2009 - 09:40

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
nix har däremot bytt högtalare...men har ungefär samma problem.

Postad 01 May 2009 - 12:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

rummet är felaktig för streofoniskt lyssnande du har första reflexen från väggarna inte bra

Postad 03 May 2009 - 23:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Exakt! Du kan köpa de lyxigaste högtalarna. Det kommer ändå låta skräp om akustiken är dålig. Dock hoppas jag du trivs bättre med de nya högtalarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.