Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bakhögtalare i ett hemmabiosystem?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2009 - 13:55

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Kastar ut några frågor i detta forum.

Hur skall man på bästa möjliga vis placera bakhögtalarna i ett hemmabiorum?
Vilken höjd är mest idealisk (om det nu finns någon form av generella riktlinjer)?
Rekommenderas dipol eller direktstrålande eller möjligtvis en kombination?
Hur stort blir lyftet med ett 7.1 system jmf med 5.1?

Alla åsikter och kommentarer som berör ovanstående frågor hade varit mycket intressanta att få.
Håller själv på att planera hur jag skall fixa mitt bak-ljud i hemmabiosystemet på bästa möjliga vis.

Postad 15 January 2009 - 13:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Dög inte svaren i den Första tråden ? :)

Postad 15 January 2009 - 14:18

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Dög inte svaren i den Första tråden ? :)

Du var en vaken en :) Jo, de var precis sådana kommentarer jag var ute efter (tack). Upptäckte dock att jag postat tråden i fel forum. Borde passa bättre här under Högtalare.

Postad 15 January 2009 - 14:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Huvudsaken du får svar. :)

Postad 15 January 2009 - 14:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Huvudsaken du får svar. :)

och fler kommer det :)

Postad 15 January 2009 - 14:47

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Mycket givande tråd detta..... :)

Postad 15 January 2009 - 15:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Har mina 2 surround på 2 m höjd.

Postad 15 January 2009 - 16:53

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Mina två största problem själv är att jag antingen måste ha mina surround en halv meter framför lyssningspositionen, men med möjlighet att sätta dem i vilken höjd som helst, eller så får jag sätta dem längst jämsides med lyssningspositionen men ca 2,6 m upp. Är dock rädd för att 2,6 upp är för högt. Rummet är för övrigt ca 3,5 m upp till taket.

Postad 15 January 2009 - 17:00

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Ska du köra ett 7.1 system så är det inte några problem att sätta dem lite framför dig (dock inte optimalt), men ska du köra 5.1 så hade jag tittat på någon annan lösning. 2,6 meter upp så måste du vinkla dem neråt för att de ska göra "rätt" för sig.
Jag har mina sidohögtalare på va 1,8 meters höjd i underkant, och hade även så när jag hade dem som bakhögtalare i lägenheten (men då på bakväggen).

Postad 15 January 2009 - 17:05

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Jag satte alla mina högtalare (förutom center) i öronhöjd, det var ca 100 cm om jag inte missminner mig.

Postad 15 January 2009 - 17:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Lösningen skulle kunna vara ett par liknande som jag har i mitt galleri. De har diskanten i botten och den är vridbar. Vet inte om fler tillverkare har sådan modeller. Titta in i mitt galleri!

Redigerat av genstruktur, 15 January 2009 - 17:10.

Postad 15 January 2009 - 22:00

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Ska du köra ett 7.1 system så är det inte några problem att sätta dem lite framför dig (dock inte optimalt), men ska du köra 5.1 så hade jag tittat på någon annan lösning. 2,6 meter upp så måste du vinkla dem neråt för att de ska göra "rätt" för sig.
Jag har mina sidohögtalare på va 1,8 meters höjd i underkant, och hade även så när jag hade dem som bakhögtalare i lägenheten (men då på bakväggen).

Tack, bra idé med att vinkla dem nedåt. Borde kompensera hög placering. Frågan är då om det finns väggfästen för högtalare som gör att man kan vinkla dem nedåt. Idén med diskant under högtalaren är kanske också ett vettigt förslag. Det är bara det att jag troligen redan bestämt mig för Audiovectors KX (dipol) högtalare. De har inte denna konstruktion.

Finns det någon med egen erfarenhet av att gå från 5.1 till 7.1 och som kan beskriva hur stor skillnaden blir?

Postad 16 January 2009 - 00:39

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Nu gick jag inte från 5.1 till 7.1 (7.2) i samma rum dock, men utbyggnaden med 7 högtalare gjorde stor skillnad för mig.
Ljudet blev omslutande på ett helt annat sätt, mycket stort lyft enligt mig vilket jag inte ångrar en sekund.

Nu vet jag inte hur dina högtalare ser ut/hur stora de är som du har beställt, men jag hade tidigare högtalarfästen till ett par andra högtalare som man kunde vinkla. De finns/fanns att köpa på OnOff/Siba/Elgiganten.

Postad 16 January 2009 - 10:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Dipolhögtalare skall enligt THX standarden sitta jämsides med lyssningspositionen och 60 cm eller högre upp. 2,6m lär inte vara något problem. Där hade jag personligen satt dem.

EDIT: Med dipolvarianterna behöver du heller inte vinkla högtalarna alls. Mycket smidigt.

Redigerat av Explorer45, 16 January 2009 - 10:28.

Postad 16 January 2009 - 11:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Mitt tips är att verkligen passa sig för direktstrålande högtalare placerade högt upp riktade mot lyssningsplatsen i kala rum. Det finns nog inget som jag personligen stör mig på så mycket som "the voice of god", när jag vill ha ett skönt omslutande surrounljud.

Men hur högt du skall placera dem beror ju direkt på hur nära du sitter högtalarna, vinkeln bör vara lämplig snarare än att höjden är bestämmande mått.

MVH
/Chuck

Postad 16 January 2009 - 11:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Mer spridning uppnås med dipoler

Postad 16 January 2009 - 12:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det bästa är så vitt jag förstår om man kan hitta direktstrålande högtalare med mycket stor vertikal och horisontell spridning. Så är mina konstruerade. De är anpassade för att sitta på väggen och utnyttja reflexen i taket också. De är tyvärr dyra och bör helst användas i antalet 6-8 (tre till fyra på varje sida). Det ger ett härligt surroundljud där man inte störs av enskilda högtlare.
Se mitt galleri om du undrar.

Postad 16 January 2009 - 13:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Här en är mina två dipoler, så slipper ni besöka mitt galleri.

Bifogad fil(er)

Postad 16 January 2009 - 13:43

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Börjar känna mig lite tjatig...

Vill ytterligare en gång tipsa om Mirage nano/omnisat.
Har man snålt med utrymme för traditionella bakhögtalare är dessa små och smidiga att placera. Ger dessutom en diffus omslutande ljudbild.

Postad 16 January 2009 - 18:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Börjar känna mig lite tjatig...

Vill ytterligare en gång tipsa om Mirage nano/omnisat.
Har man snålt med utrymme för traditionella bakhögtalare är dessa små och smidiga att placera. Ger dessutom en diffus omslutande ljudbild.

Håller helt och hållet med. Nanosattarna förändrade hela min syn på hur en bakhögtalare ska låta. Det är inte än att man blir smått förälskad i de små varulvarna i fårakläder. :)

Postad 16 January 2009 - 18:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Det bästa är så vitt jag förstår om man kan hitta direktstrålande högtalare med mycket stor vertikal och horisontell spridning. Så är mina konstruerade. De är anpassade för att sitta på väggen och utnyttja reflexen i taket också. De är tyvärr dyra och bör helst användas i antalet 6-8 (tre till fyra på varje sida). Det ger ett härligt surroundljud där man inte störs av enskilda högtlare.
Se mitt galleri om du undrar.

Ino Audio A2 får väl ändå räknas som en dipol högtalare? Två diskanter i vinkel mot varandra. Hade nog inte definierat dem som direktsrålande.

Postad 20 January 2009 - 14:57

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack för alla tips och ideer. Tror att jag kommer att gå på "Explorer45" linje, dvs satsa på att placera högtalarna vertikalt med lyssningspositionen samt bakom (7.1), men på 2,60 m höjd. Högtalarna jag lutar mot att köpa är Audiovectors KX dipoler. Hoppas att jag då kan slippa vinklingsbart väggfäste. Skulle det bli som så att jag trots allt hör ljudet som uppifrån, så får jag vinkla dem nedåt.

Postad 20 January 2009 - 15:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Ino Audio A2 får väl ändå räknas som en dipol högtalare? Två diskanter i vinkel mot varandra. Hade nog inte definierat dem som direktsrålande.

Ur konstruktörens beskrivning av A2:

"a2 & a3: Horisontella spridningen är helt oinskränkt (180 grader) hela vägen upp till 20 kHz, medan den vertikala spridningen skräddarsytts för att motverka att ljudbilden kantrar mot den närmaste högtalaren om man sitter snett. Ambiens-modulerna kan matas med allt ifrån en (Pro Logic) till fem (7.1-ex) surroundljudkanaler, eller ännu flera, beroende på hur utvecklingen kommer att se ut vad avser framtida ljudlagringsstandarder.
Båda dessa högtalare är vidare direktstrålande så man slipper det diffusa och odistinkta bakre ljudfält som dipol-högtalare ger. Trots en tydlighet och auktoritet jag inte trodde var möjlig från det bakre ljudfältet innan jag själv hade hört de första prototyperna på det som skulle bli ambiens-modulerna, genererar de ett ljudfält med en enastående tredimensionell frisläppthet. Allting förstås förutsatt att inspelningen bär dessa kvaliteter, systemet genererar ju ingenting självmant, det dechiffrerar bara de inspelade ljuden från inspelningen.
Ambiens-modulerna är sålunda ytterst lämpliga till att mixa och master-lyssna biofilmsoundtrack eller andra flerkanalsmaterial med. Trots att målet var att med marginaler överträffa den återgivning de bästa biografer åstadkommer, har ambienshögtalarna verkligen överträffat mina förväntningar. "

Redigerat av hassesolo, 20 January 2009 - 15:19.

Postad 20 January 2009 - 15:29

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Brukar inte vanliga dipoler vara så att ena sidan spelar ur fas för att få ett så diffust ljud som möjligt?

Postad 21 January 2009 - 17:28

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tack för alla tips och ideer. Tror att jag kommer att gå på "Explorer45" linje, dvs satsa på att placera högtalarna vertikalt med lyssningspositionen samt bakom (7.1), men på 2,60 m höjd. Högtalarna jag lutar mot att köpa är Audiovectors KX dipoler. Hoppas att jag då kan slippa vinklingsbart väggfäste. Skulle det bli som så att jag trots allt hör ljudet som uppifrån, så får jag vinkla dem nedåt.

Nu tänker du dock lite fel. Det är inte så att du kommer att kunna lokalisera ljudet sämre om du riktar dem mot lyssningspositionen, tvärt om. Däremot så kan du få andra negativa effekter av att ha högtalare högt upp (i synnerhet i högre register). Klarheten i ljudbilden kan till exempel försämras då diskanterna inte kommer fram som de ska.

Ur konstruktörens beskrivning av A2:

Mycket märkligt med tanke på att hela tanken bakom dipol är att ha två ljudkällor som spelar åt olika håll (vilket är precis vad A2:an gör). Någon kunnig får gärna motivera mer tekniskt varför dessa inte är dipoloer.

Brukar inte vanliga dipoler vara så att ena sidan spelar ur fas för att få ett så diffust ljud som möjligt?

Finns nog högtalare av båda varianterna.

Postad 21 January 2009 - 19:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
En dipol skickar ju ljudet åt två rakt motsatta håll. På en vägg blir det rakt åt höger och rakt åt vänster. A2:an har två diskanter som båda är riktade 45 grader ut från väggen (snett åt höger och snett åt vänster) och som tillsammans ger ett 180 grader brett ljudfält ut från väggen (inget in mot väggen. Dessutom finns ett baselement som är riktat ut från väggen och snett uppåt. Uppåt i syfte att utnyttja takreflexen till att ge ett horisontellt bredare ljudfält. :)

A2
Bifogad fil  a2_19.JPG   51.42K   0 Antal nerladdningar

Inte alls en dipol alltså.
Bifogad fil  Dipole_speaker_1_.gif   3.81K   0 Antal nerladdningar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.