Ino Audio A2 får väl ändå räknas som en dipol högtalare? Två diskanter i vinkel mot varandra. Hade nog inte definierat dem som direktsrålande.
Ur konstruktörens beskrivning av A2:
"a2 & a3: Horisontella spridningen är helt oinskränkt (180 grader) hela vägen upp till 20 kHz, medan den vertikala spridningen skräddarsytts för att motverka att ljudbilden kantrar mot den närmaste högtalaren om man sitter snett. Ambiens-modulerna kan matas med allt ifrån en (Pro Logic) till fem (7.1-ex) surroundljudkanaler, eller ännu flera, beroende på hur utvecklingen kommer att se ut vad avser framtida ljudlagringsstandarder.
Båda dessa högtalare är vidare
direktstrålande så man slipper det diffusa och odistinkta bakre ljudfält som dipol-högtalare ger. Trots en tydlighet och auktoritet jag inte trodde var möjlig från det bakre ljudfältet innan jag själv hade hört de första prototyperna på det som skulle bli ambiens-modulerna, genererar de ett ljudfält med en enastående tredimensionell frisläppthet. Allting förstås förutsatt att inspelningen bär dessa kvaliteter, systemet genererar ju ingenting självmant, det dechiffrerar bara de inspelade ljuden från inspelningen.
Ambiens-modulerna är sålunda ytterst lämpliga till att mixa och master-lyssna biofilmsoundtrack eller andra flerkanalsmaterial med. Trots att målet var att med marginaler överträffa den återgivning de bästa biografer åstadkommer, har ambienshögtalarna verkligen överträffat mina förväntningar. "
Redigerat av hassesolo, 20 January 2009 - 15:19.