Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Budgetdämpning?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2009 - 20:48

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Hej. Fick för mig att prova att göra något överhuvudtaget genom att göra någon form av "dämpning" till fronthögtalarna. Eftersom mitt rum är betongväggar runt om och 5x3.5m tänkte jag att det kanske skulle kunna behövas. Så jag hängde 3 ganska tjocka halsdukar över varje fronthögtalare, alltså inte framför elementen, utan ovanpå och ner på sidorna eller hur man ska säga. Tycker mig höra en viss förbättring, är det bara inbillning eller kan detta faktiskt hjälpa på något sätt?

Om inte, några bättre tips på vad jag ska göra? :)

Edit: Kom på en fråga till, om man ska bygga några dämpande "tavlor" att hänga på väggarna, vad ska man isåfall ha för någonting i dessa? Tänkte att man kunde göra en ram av trä sedan klä in den i tyg, men det bör väll vara något innuti själva ramen också?

Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 27 January 2009 - 21:01.

Postad 27 January 2009 - 22:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Njae, halsdukar på högtalarna är nog inte riktigt rätt väg även om det finns exempel på högtalare med "inbyggd" dämpning av förstareflexerna.

Dämptavlor kan innehålla t.ex glasull (isolering) eller skumplast avsedd för ljuddämpning (Eller både och).
En vanlig skumgummimadrass kan funka helt ok som temporär dämpning bakom högtalarna medan man testar sig fram.

Ska du dämpa ett rum med mjuka grejer, börja definittv bakom högtalarna. Att dämpa i andra delar av rummet kan ge oönskade resultat men just bakom högtalarna är det ganska "safe" att dämpa.

Redigerat av Erik_a80, 27 January 2009 - 22:49.

Postad 27 January 2009 - 23:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja att hänga halsdukar låter inte så bra,som Erik skriver sätta upp något bakom högtalarna.
Vissa köper runda mattor och spikar upp,eller mindre fyrkantiga. :)

Postad 28 January 2009 - 00:39

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Som jag misstänkte då :) Duger det med sådana små runda ikea-mattor bakom? eller är det bättre att göra det på riktigt direkt, med någon dämp "tavla". Går det bra med vad som helst för isolering? Typ rockwool?

Postad 28 January 2009 - 00:47

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Halsduk på högtalarna var ngt helt nytt för mig ha ha ha ha ha. Men visst, märker du skillnad så ska jag inte se ner på det.

En billig lösning skulle kunna vara att du fäster gardiner runt omkring väggarna. Dvs du sätter upp gardinstänger runt om och låter tyg falla fritt från tak till golv.

Bara en liten tanke!

Mvh

G

Postad 28 January 2009 - 00:49

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Halsduk på högtalarna var ngt helt nytt för mig ha ha ha ha ha. Men visst, märker du skillnad så ska jag inte se ner på det.

En billig lösning skulle kunna vara att du fäster gardiner runt omkring väggarna. Dvs du sätter upp gardinstänger runt om och låter tyg falla fritt från tak till golv.

Bara en liten tanke!

Mvh

G

Hehe, aa jag vet inte vart jag fick ideén ifrån, den kom som en pop-up :)

Postad 28 January 2009 - 01:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Som jag misstänkte då :) Duger det med sådana små runda ikea-mattor bakom? eller är det bättre att göra det på riktigt direkt, med någon dämp "tavla". Går det bra med vad som helst för isolering? Typ rockwool?

Jo det ska nog funka med Ikea mattor,eller göra en egen tavla,dock vet jag inte vilket material du behöver.

Postad 28 January 2009 - 08:05

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
ikea mattaror är inte särskilt bra jämfört med ordentligt tjock dämpning (men definitivt bättre än inget alls).

Postad 28 January 2009 - 08:26

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Bara en liten tanke!

Mvh

G

Jag ska testa detta själv inom de närmsta dagarna ... Nästan ..

Jag skall ta "ögleskruv" och bulta upp i hörnen på väggarna och spänna en
plastisolerad wire emellan (med typ vantskruv ) ... Då kan man ju testa lite att hänga
ned en tjock tygsort eller liknande ... Har lite tjocka justa vita snygga gardiner
"på lager" så jag börjar med det ....

Behöver inte bli särskillt fult heller ( jfr fondvägg ) sedan har man ju sett en
del inredningsprogram på TV då de gjort
liknande fast hängt ned tavlor och andra "poppiga" inredningdetaljer från wirarna
och det ena behöver ju inte utesluta de andra ...

Särskillt dyrt med lite wire och öglor är det ju inte heller så
var mina tankegångar ....

Jag tänkte börja med "hörnerna" bakom högtalarna/vid sidan av en bit ....
så får vi se hur det går ....

Vad tror ni ?

Redigerat av SunfireTHX, 28 January 2009 - 08:27.

Postad 28 January 2009 - 11:42

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

ikea mattaror är inte särskilt bra jämfört med ordentligt tjock dämpning (men definitivt bättre än inget alls).

Okej, men igen då, vad kan man ha i sina hemmagjorda dämpande tavlor? Duger det med vanlig isolering? Är ine sugen på att köpa något för att det ska gå, men om det finns något man kan använda som ändå bara ligger och skräpar här hemma vore ju det bra.

Postad 28 January 2009 - 12:23

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
helt vanlig isolering för hus funkar jättebra, kapsla in den i tyg bara så att det inte dammar mineralull över hela rummet :)

Postad 28 January 2009 - 15:19

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Jag har en idé om att konstruera en slags diffusator av äggkartonger. Eftersom äggkartonger inte är speciellt snygga kan det vara bra att täcka dessa med ett tunt tyg. Tyget och äggkartongerna borde ge dubbel effekt, dvs dämpning och diffusion. Denna metoden borde bli ganska billig...

Postad 28 January 2009 - 15:25

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

helt vanlig isolering för hus funkar jättebra, kapsla in den i tyg bara så att det inte dammar mineralull över hela rummet :P

Okej, får testa detta då :) Spikade upp ikea mattor bakom frontarna sålänge, men eftersom jag har lite skrivbord och hyllor på ena sidan sitter dom inte riktigt symmetriskt, spelar det någon roll?

Jag har en idé om att konstruera en slags diffusator av äggkartonger. Eftersom äggkartonger inte är speciellt snygga kan det vara bra att täcka dessa med ett tunt tyg. Tyget och äggkartongerna borde ge dubbel effekt, dvs dämpning och diffusion. Denna metoden borde bli ganska billig...

Intressant idé

Postad 28 January 2009 - 16:30

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Äggkartonger är inte en särskilt bra diffusor egentligen. Skulle hellre använda använda en bokhylla med böcker som diffusor eller bygga en rejälare i trä.

Okej, får testa detta då :) Spikade upp ikea mattor bakom frontarna sålänge, men eftersom jag har lite skrivbord och hyllor på ena sidan sitter dom inte riktigt symmetriskt, spelar det någon roll?

För bästa effekt ska dämpningen sitta där man skulle se högtalarens spegelbild från lyssningsplats (om man hade en spegelvgg bakom högtalarna).

Postad 28 January 2009 - 17:29

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Äggkartonger är inte en särskilt bra diffusor egentligen. Skulle hellre använda använda en bokhylla med böcker som diffusor eller bygga en rejälare i trä.

För bästa effekt ska dämpningen sitta där man skulle se högtalarens spegelbild från lyssningsplats (om man hade en spegelvgg bakom högtalarna).

Okej, tack för alla tips :)

Postad 29 January 2009 - 03:06

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hvärken gardiner på veggene eller eggkartonger vil hjelpe i noe särlig grad. Dette vil kun dämpe i de aller överste hz.
Noe av det beste du kan gjöre hvis du skal dempe/absorbere, är å kjöpe en pakke med Roockwool Akustikkplater. Jeg tror de koster ca 700 kroner for 5-6 stk. Pass på å bestill fra en butikk som forhandler Rockwool slik at de kan ta med en pakke når dem tar inn til seg selv slik at du slipper å betale frakt.
Rockwool kan fåes i tex 5 cm og 10cm tjocka. Jeg anbefaler 10 cm då disse strammer opp helt ned i bassen, noe veldig få andre slike plater gjör. Du kan lage en ramme til dem og kle dem med tyg. Pass på at du kan puste gjennom tyget, slik at ljudet kan trenge igjennom.

Postad bild
Här är en enkel guide:
http://www.bobgolds....Martin/home.htm
Rockwool Akustikkplater har en hvit eller svart yta på den ene siden, så man behöver egentlig inte ekstra tyg.

http://avforum.no/fo...tikkplater.html
http://www.hifisentr...p?topic=14271.0

Postad bild

Postad bild

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 29 January 2009 - 03:45.

Postad 29 January 2009 - 06:59

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Dagens vardagsrum är väldigt nakna. Den bästa lösningen är att använda rejäla möbler och fram för allt bokhyllor. Fyll bokhyllorna med böcker, cd-skivor, dvd-filmer och andra bastanta prylar. Det fungerar som diffusor och kan också absorbera litegrann i de nedre frekvenserna. Det är en bra start.

Nu beror det på rummets akustik, men att dämpa med tyger eller mattor ger sällan någon bra helhetseffekt. Det dämpar bara de högsta frekvenserna och kvar blir basljudet som nu är ännu mer framträdande än tidigare. Man tenderar att överdämpa diskant och mellanregister vilket ger en obalanserad ljudbild och ett allmänt livlöst sound. Folk är inte medvetna om hur mycket basljudet förstör ljudbilden. Tyvärr är det väldigt svårt att dämpa bort de nedre frekvenserna i basen, men en bra början är att använda sådant som normalt existerar i ett rum. Här är ett exempel på någon som använder tavlor och bokhyllor föredömligt: Länk

Postad 29 January 2009 - 11:01

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
De vanligaste felen man gör med mjuka absorbenter som mattor, gardiner och liknande är inte att man använder dem utan att de är felplacerade. En bra startpunkt är att dämpa bakom och på sidorna om högtalarna (om det är långt till sidoväggarna kan man diffusera eller behålla reflekterande ytor där) och diffusera bakom och på sidorna om lyssningsplats. Sen kan man fortsätta därifrån med nåt bas-absorbent projekt eller liknande.

Jag har väldigt mycket mjuk dämpning i mitt rum, och kan garantera att det inte är livlöst ljud där :)

Postad 30 January 2009 - 22:28

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Tack AndreWerdenskrieg för tipsen ...

Har införskaffat 4m2 riktiga akustikplattor med en vit sida 4 cm
tjocka ( kanske behövs det fler plattor
), tänkte börja med att göra som på
bilderna du bifogade att sätta upp dem bakom fronthögtalarna
och vid sidan av dem.

Har redan börjat testa dem utan ramar bara
ståendes på golvet, ska försöka inom kort att
få till ramarna så jag kan sätta upp dem på
riktigt .....

:)

Redigerat av SunfireTHX, 31 January 2009 - 00:26.

Postad 31 January 2009 - 06:02

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Bare hyggelig, SunfireTHX.

4 cm vil hjelpe endel på diskant og mellanregisteret, men vil ta minimalt av bassen. For att håndtera bassen riktig, må du nok opp i minst 10cm. Du kan jo pröve med å sette flere akustikplattor sammen slik at de blir én tykk absorbent.

Få noen til å bevege et spegel rundt på veggen mens du sitter i sweeetspot. När du kan se högtalaren i spegelet har du hittad platsen akustikkplattorna bör plasseres. Dette gjelder for både bakvegg och sidevegg (og alla andre ytar).

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 31 January 2009 - 06:08.

Postad 31 January 2009 - 08:27

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag lyssnar och suger i mig alla kunskap jag kan
få som en svamp :-)

Jag provkörde hela gårkvällen med både
film och musik.

Vad jag förstår om man allt skall bli riktigt ( Eller mindre dåligt) och
verkligen få till bristarna i akustiken i sitt rum är ju att göra mätningar...
Saknar den kompetensen och skulle jag kunna så kan jag ändå inte tolka
resultaten.

Du har säkert rätt angående tjockleken på plattorna, men jag tycker
att mina 4 cm gjorde underverk med basen ( kanske är det fel på mina öron )
:D Det var en av sakerna jag ville få bukt med. Förmodligen
blir det som du säger ännu bättre med 10 cm.

Observera att mina plattor har en helt annan sammansättning än "vanlig" Rockwool
de är högre densitet på dem samt har en skrovlig ljudabsorberande vit melerad yta
Kanske är de effektivare än 10 cm "hemgjorda" absorbenter.. kanske inte... kanske
är de sämre .... Hursomhelst tycker jag mig uppleva en skillnad mot det bättre

Rockwool Limited - " Rockfon Pro Acoustic" 4cm tjock i stenull.

Fast det kanske är "lite" fel så kör jag just nu enligt devisen... Har man en odämpad "betonglåda"
så borde mer eller mindra alla åtgärder jag gör rimligtvis bättra på resultatet. Om jag inte gör
några fatala misstag utan håller mig till de saker de flesta gjort.

Jag har inte kört om Audyssey Multi EQ XT i min stärkare och det måste
jag naturligtvis göra när jag är klar så den är inställd med de nya
rumsparametrarna..

Vet inte om jag hittat rätt grafer till just min Akustikplatta men bifogar fakta på
en som kallas polar och finns i 1,5,samt 2,5 och 4 cm tjocklek på skivan ...

PS Varför skall det alltid spåra ur så fort man skall göra nåt DS
B)

Bifogad fil(er)

Redigerat av SunfireTHX, 31 January 2009 - 08:32.

Postad 31 January 2009 - 09:17

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag lyssnar och suger i mig alla kunskap jag kan
få som en svamp :-)

Jag provkörde hela gårkvällen med både
film och musik.

Vad jag förstår om man allt skall bli riktigt ( Eller mindre dåligt) och
verkligen få till bristarna i akustiken i sitt rum är ju att göra mätningar...
Saknar den kompetensen och skulle jag kunna så kan jag ändå inte tolka
resultaten.

Du har säkert rätt angående tjockleken på plattorna, men jag tycker
att mina 4 cm gjorde underverk med basen ( kanske är det fel på mina öron )
B) Det var en av sakerna jag ville få bukt med. Förmodligen
blir det som du säger ännu bättre med 10 cm.

Observera att mina plattor har en helt annan sammansättning än "vanlig" Rockwool
de är högre densitet på dem samt har en skrovlig ljudabsorberande vit melerad yta
Kanske är de effektivare än 10 cm "hemgjorda" absorbenter.. kanske inte... kanske
är de sämre .... Hursomhelst tycker jag mig uppleva en skillnad mot det bättre

Rockwool Limited - " Rockfon Pro Acoustic" 4cm tjock i stenull.

Fast det kanske är "lite" fel så kör jag just nu enligt devisen... Har man en odämpad "betonglåda"
så borde mer eller mindra alla åtgärder jag gör rimligtvis bättra på resultatet. Om jag inte gör
några fatala misstag utan håller mig till de saker de flesta gjort.

Jag har inte kört om Audyssey Multi EQ XT i min stärkare och det måste
jag naturligtvis göra när jag är klar så den är inställd med de nya
rumsparametrarna..

Vet inte om jag hittat rätt grafer till just min Akustikplatta men bifogar fakta på
en som kallas polar och finns i 1,5,samt 2,5 och 4 cm tjocklek på skivan ...

PS Varför skall det alltid spåra ur så fort man skall göra nåt DS
:D

4 cm er langt bättre enn ingenting, det burde utgjöre relativt stor forbättring.
Det är sikkert rätt graf. Dette er et ganske standard
resultat fra slike plattor. De dämpar med "full kraft" ned til rundt 500hz, så daler det. Du vil allikevel få litt dämping i bassen, men ikke mycket i forhold til oppover i fekvensene. Legger du på en ekstra plate og passer på å ha litt luft mellom platorna, vil du nok få dempet enda lengre ned i bassen. Jeg er glad dette fungerer hos deg og at du hörer hvilket skilnad det gjör.
Hvis du etter dette jobber litt med plassering av höyttalerne og kjörer en kalibrering, vil du nok märke stor skilnad.
:D

Postad 31 January 2009 - 09:26

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Gott att höra man är inne på
rätt spår då . . . Och ... precis 4 cm borde
rimligtvis vara bätte än ingenting ...

Postad 31 January 2009 - 09:44

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
SunfireTHX: Var har du skaffat dessa plattor? Sitter själv i en betongbunker på 4,2 x 4,2 och 2 meter i tak. Har satt upp svarta sammetsgardiner på 6 ställen och ställt in en soffa. Bara detta har gjort ett lyft, men ett par absorbenter hade varit fint med.

Postad 31 January 2009 - 13:31

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag fick tag på dem av en kompis som hade sådana ..

Vardagsrummet har måtten 4.20 x 5.10 och ca 2,50 i takhöjd.

Tomt är det naturligtvis inte i vardagsrummet även om jag har kallat
rummet "betongbunker" 3sits soffa 2 fotöljer, bord, matta, gardiner ,
bokhyllor, skåp ,tavlor, lampor.

Ingång från ena långsidan och altandörr på andra
långsidan mm mm

Har även satt upp wire på högst upp i taket på ena sidoväggen
samt fronväggen för att testa att hänga ned lite tjocka tyger
ifrån .... ( Ögleskruv, expander, vantskruv, wirelås, wire )

Postad 31 January 2009 - 13:34

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Finns X-Bass från Sombra, dämpar 125HZ och neråt, inte dyra heller

Thomas

Postad 31 January 2009 - 20:24

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Vardagsrummet har måtten 4.20 x 5.10 och ca 2,50 i takhöjd.

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html
Här kan du mata inn rummets störrelse.
Du kan trykke på de forskjellige frekvensene og se hvor de befinner seg.

Finns X-Bass från Sombra, dämpar 125HZ och neråt, inte dyra heller

Thomas

Vanvittig pent og rått oppsett du har, pajax.
Har du link til X-Bass? Dette virker interessant.

Edit: det är kanskje dessa?
http://www.ecophon.s...ge____3405.aspx

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 31 January 2009 - 20:34.

Postad 01 February 2009 - 02:23

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Ja jag ser ju vad som händer när man matar
in värdena på rummet.... När man ändrar frekvenser
så ändrar sig "sound" pressure ....

För många frågeställningar gör att det blir
"#syntax error"# i skallen på mig :)

Exempelvis
Öppningar / Dörrar
Palcering öppning dörrar ..
fönster
Befintligt möblemang
Material i väggar
Golv / Material
Tak Material
Tavlor
Gardiner

Ska man stoppa in sina egna värden i ett rum
så må ju resten av parametrarna också iaktagas
... säger iallfall mitt förnuft ...

Har man väl fått till allt det så ... ja det var den "lilla" detaljen igen
...då skall man ju kunna tolka det och veta vad man kan tänkas
behöva göra/inte göra samt var och hur ... Och vad som är någourlunda
"acceptabla kompromisser" ...

Känner att jag är ute på mycket "svag is"
just nu ..

Redigerat av SunfireTHX, 01 February 2009 - 02:24.

Postad 01 February 2009 - 11:51

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Själv kör jag tavelabsorbenter (5cm markskiva 120*60cm satt på en 45*45mm regel med luftspalt mellan skiva o vägg) samt kvartsvågsabsorbenter. Lagt ut mindre än en tusing på detta och det gör en fantastisk skillnad.

Kolla mitt galleri.

Postad 01 February 2009 - 12:11

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html
Här kan du mata inn rummets störrelse.
Du kan trykke på de forskjellige frekvensene og se hvor de befinner seg.

Vanvittig pent og rått oppsett du har, pajax.
Har du link til X-Bass? Dette virker interessant.

Edit: det är kanskje dessa?
http://www.ecophon.s...ge____3405.aspx

Tackar :)

Helt riktigt, det är dessa jag menade, 2200 skr för 16st, 600mmx600mmx 100mm i tjocklek, räcker och blir över för ett helt rum

Thomas

Postad 06 April 2009 - 09:40

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Var fick du ge 2200:- för 16 plattor X-bass?

Postad 16 May 2009 - 12:58

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Kul att se att denna tråden fortfarande lever.

Tänkte försöka ta tag i detta projektet igen. Vad tror ni om att ha 2 stycken ca 900x650x100mm (kan eventuellt bli lite tunnare än 100) tavlor bakom varsin fronthögtalare.

Tänkte göra tavlorna i en träram och rockwool innuti, är jag helt ute och cyklar då eller kommer detta att funka?

Redigerat av Unregistered9ec9eb84, 16 May 2009 - 12:59.

Postad 19 May 2009 - 19:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=234141

Postad 23 May 2009 - 09:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
En bra föärstareflexabsorbent kan bestå av 10 cm stenull och utanpå det 5 cm skumskiva (tex sådana de säljer på ljudbalans). Sen kan man gärna placera en bohyllas främre kant precis vid förstareflexen (absorbent från främre hörnet fram till förstareflexen, bokhylla från förstareflexen och mot lyssningsplats).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.