Rumsakustik
82 svar till detta ämne
Postad 17 March 2009 - 21:01
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Ja , jag fick mig en funderare idag ..Jag satt någon timme i ett riktigt akustikbehandlat rum "Audio Concept "
Men en riktigt "dyr" anläggning typ 500k+ Focals senaste skönheter ..McIntosh Enormt coola Monoblock mkt fint rum estetiskt och belysningen är helt rätt ..
Jag lyssnade på Dire straits bla ..och fick höra den nakna sanningen..Otroligt rent och detaljerat ljud ..Men gilla jag det ? Mja på låg volym inte annars..
tänk att stoppa i en halvdan hårdrockskiva i den riggen...Nej tack hehe
Lyssnade även på Focal 1027s i ett typiskt hifi handlar rum , med Electrocompaniets combo "inte så dyr" 
Faktum är att jag föredrog det ljudet  Fylligare , merdjupbas , mer förlåtande"färgat" men ändå med bett och drag , man ville bara ösa på , mumms till rock tänkte jag ..
Sedan så va jag lite orolig när jag kom hem att det skulle låta sisådär.men den va rätt lungt  "som tur som va"
Smaken är olika såklart men jag undrar ändå hur många som egenterligen vill ha "den nakna sanningen" ljudmässigt i längden ?
Mvh
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 17 March 2009 - 21:02.
Postad 17 March 2009 - 21:14
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Du gör två fel i resonemanget tycker jag.
Första är att du utgår att alla åtgärder för rumsakustiken ger likvärdigt ljud, vilket det inte gör.
Det andra är att du glömmer på att högtalaren är en del akustiken. Du kan aldrig få bättre ljud än vad högtalarna klarar av att återge. Dom Focal jag hört (från gamla modellerna till diablo och dom största) så har ingen varit intressant för mig, tycker helt enkelt att dom inte låter så bra.
Har man hört bra högtalare i ett bra rum så är det svårt att lyssna på vanliga rum igen, det låter för illa.
Postad 17 March 2009 - 21:44
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Oki ... Men . Första är att du utgår att alla åtgärder för rumsakustiken ger likvärdigt ljud, vilket det inte gör.
Gör jag ? .. Det andra är att du glömmer på att högtalaren är en del akustiken. Du kan aldrig få bättre ljud än vad högtalarna klarar av att återge.
Det förstår även jag ... Men jag skulle inte påstå att de Nya Focal värstig serie är några dåliga högtalare om jag inte har lyssnat på dem dock ... Så , ser du vad du gör ... som vanligt måste jag säga. suck David va snäll och posta inte i denna tråden tack .
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 17 March 2009 - 21:45.
Postad 17 March 2009 - 21:47
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Gör jag ?
Du skrev: "Smaken är olika såklart men jag undrar ändå hur många som egenterligen vill ha "den nakna sanningen" ljudmässigt i längden ?" Problemet är att du har hört en sorts akustikrum och en viss högtalare i det rummet och verkar dra långtgående slutsatser på det.
Postad 17 March 2009 - 21:58
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Har hört samma setup i samma rum. Både jag och min kompis tyckte rent ut sagt att det lät dåligt..
Postad 17 March 2009 - 22:04
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Oki . I just detta ljudrum då..Men iofs har jag vart i fler ljudrum tex hifiklubbens och det va samma problem där ..
Men visst är det konstigt , jag menar det är ett rent proffsjobb , otroligt läckert gjort .
Det jag tror är detta ..Mäter det perfekt så blir ljudet trist  ?
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 17 March 2009 - 22:06.
Postad 17 March 2009 - 22:08
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Naturligtvis skall man inte köpa dyra grejer eller lägga pengar och energi på att fixa rummet om man tycker att det låter dåligt med den typen av åtgärder. Det vore ju idioti.
Det är som att gå på dyr resturang och käka gåslever om man tycker att en Big Mac är mycket godare. Pengar i sjön.
Postad 17 March 2009 - 22:13
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Oki . I just detta ljudrum då..Men iofs har jag vart i fler ljudrum tex hifiklubbens och det va samma problem där ..
Men visst är det konstigt , jag menar det är ett rent proffsjobb , otroligt läckert gjort .
Det jag tror är detta ..Mäter det perfekt så blir ljudet trist ?
Det kan ju också vara så att man får enorma förväntningar pga den lyxiga setupen och så känner man, "jaha, blev det inte mer än så här", när man hade förväntat sig en enorm ljudorgasm. Dire Straits är ju trots allt alltid Dire Straits. Tycker man inte att det är upphetsande i vanliga fall så hjälper knappast ett "perfekt" rum. Sen tror jag inte att ett perfekt rum är ett rum som mäter helt linjärt. Det är lite mer komplicerat än så skulle jag tro.
Postad 17 March 2009 - 22:13
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det jag tror är detta ..Mäter det perfekt så blir ljudet trist ?
Du får tro det om du vill, men jag håller inte med dig och jag har varit i rum och verkligen mäter kanon och dom låter bättre än något annat. Men visst, vill man se med en projektor i ett vitt rum mitt på dagen när solen är på duken och tycker det är bättre än en "bat cave" så kan man tycka det med.
Postad 17 March 2009 - 22:20
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Mja , Vid hi-fi klubben hade vi stora förhoppningar på B&W 803d tror jag det va ..men det ville sig ikke ..
Jag lyssnade inte enbart på Dire strait i en timme ...men det spelar ingen roll Dire strait ska låta bra 
det gör den alltid hemma !
Jag har gått in med en förhoppningen att det ska bli kul att höra hur bra det kan låta typ ..men så blir det inte riktigt så ...
Det är som att spelglädjen går förlorad .. nått är det ialf ..
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 17 March 2009 - 22:24.
Postad 17 March 2009 - 22:30
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag gillar det rena och detaljerade ljudet,så du kan höra varje musiker och var dom står i rummet. 
Det ger mig ståpäls, måste åka till Audio Concept och lyssna snarast.
Postad 17 March 2009 - 22:37
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jag tyckte iaf att Audio concept var en besvikelse med tunt och jobbigt ljud.
Postad 17 March 2009 - 22:40
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag har gått in med en förhoppningen att det ska bli kul att höra hur bra det kan låta typ ..men så blir det inte riktigt så ...
Det är som att spelglädjen går förlorad .. nått är det ialf ..
Jag tror att jag vet vad som saknas... Bara skojar.
Redigerat av bensnake, 17 March 2009 - 22:54.
Postad 17 March 2009 - 23:00
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Ja , jag fick mig en funderare idag ..Jag satt någon timme i ett riktigt akustikbehandlat rum "Audio Concept " Men en riktigt "dyr" anläggning typ 500k+ Focals senaste skönheter ..McIntosh Enormt coola Monoblock mkt fint rum estetiskt och belysningen är helt rätt ..
Jag lyssnade på Dire straits bla ..och fick höra den nakna sanningen..Otroligt rent och detaljerat ljud ..Men gilla jag det ? Mja på låg volym inte annars.. tänk att stoppa i en halvdan hårdrockskiva i den riggen...Nej tack hehe
Lyssnade även på Focal 1027s i ett typiskt hifi handlar rum , med Electrocompaniets combo "inte så dyr"  Faktum är att jag föredrog det ljudet Fylligare , merdjupbas , mer förlåtande"färgat" men ändå med bett och drag , man ville bara ösa på , mumms till rock tänkte jag ..
Sedan så va jag lite orolig när jag kom hem att det skulle låta sisådär.men den va rätt lungt "som tur som va"
Smaken är olika såklart men jag undrar ändå hur många som egenterligen vill ha "den nakna sanningen" ljudmässigt i längden ?
Mvh
Jag har inte lyssnat på Focal högtalarna i det rummet, bara sådär i förbigående. Dock så spenderade jag någon timme med ett par Dynaudio C4 där inne och det är med god marginal det bästa jag hört. Samtalade en del med Robert på audio concpet efter det och vi pratade om att rummet är felxibelt och kan ställas in efter olika högtalare och smaker. Det som imponerade mig mest var basen i rummet som var helt befriad från alla typer av resonanser men trots det upplevdels som fyllig och med bra drag o inte som rumskorrigerad bas oftast gör, dvs tunn. Vi ett senare tillfälle så hörde jag ett annat par högtalare och det lät rent ut sagt piss, men då var inte rummet inställt efter dem uppenbarlingen, vilket hördes väl.
Postad 17 March 2009 - 23:00
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag tyckte iaf att Audio concept var en besvikelse med tunt och jobbigt ljud.
Var det de nya Grande Utopia? Missade att kolla in dessa vid mässbesöket. Har för mig att jag tyckte att den första versionen av dem också lät lite "tunt" när jag hörde dessa på Arken, typ -93.
Postad 17 March 2009 - 23:08
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Rummet påverkar ljudet enormt mycket.
Postad 18 March 2009 - 00:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Får mej direkt att tänka på när min brorsa skulle köpa ett surroundsystem, och hade lagt budgeten på ca 15k.
Vi åkte till Lefflers och kikade lite. Försäljaren kom fram blixtsnabbt och skulle sälja. Bror fastnade utseendemässigt för ett JBL-system till vettigt pris, varav försäljaren tog in oss i sitt ljudrum för att visa oss hur ett par RIKTIGA JBL med en RIKTIG JBLsub kunde låta.. Tror frontarna kostade 35-40k, och en ganska stadig pjäs som drog dom.. Han drog på någon musikdvd, stod och tittade på oss, njöt och log och väntade på vår reaktion. Vi tittade på varandra och undrade "vad är det här för skit" ??
Går det inte ställa upp basen lite ? Är subben på...? Ja, det var den.. Ingen som helst botten ? Ska kanske tilläggas att vi båda är hårdrockare.. Han såg ganska dum ut och mumlade...."det här är bland det bästa jag hört, gissar att vi gillar olika ljud".... Det slutade med att brorsan köpte en HK 255 för 5k och ett JBL 5.1-paket för ca 10k, ställde upp det i hans ca 60m2 vardagsrum och är SKITNÖJD. Jag tycker också att det låter bättre med hans billiga system i hans stora, kala vardagsrum, än vad dom svindyra frontarna gjorde på Lefflers..
Tycke och smak... Vilken tur att det finns...
Redigerat av Bakerman, 18 March 2009 - 00:13.
Postad 18 March 2009 - 00:13
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Det handlar ju mer om högtalarna. Jag har svårt att se varför man skulle föredra hög efterklang eller massa basresonanser.
Postad 18 March 2009 - 00:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det handlar ju mer om högtalarna. Jag har svårt att se varför man skulle föredra hög efterklang eller massa basresonanser.
Var det mej du frågade...? I så fall måste jag väl svara... Ja du... Jag kan nog tyvärr inte svara på VARFÖR jag tycker hallonsaft är godare än jordgubbssaft heller, men jag vet att jag föredrar hallon... Men om du vill så kan jag börja tvinga i mej jordgubb lite oftare om det gör dej gladare ?
Postad 18 March 2009 - 00:29
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Var det mej du frågade...? I så fall måste jag väl svara... Ja du... Jag kan nog tyvärr inte svara på VARFÖR jag tycker hallonsaft är godare än jordgubbssaft heller, men jag vet att jag föredrar hallon... Men om du vill så kan jag börja tvinga i mej jordgubb lite oftare om det gör dej gladare ?
Har du jämfört samma högtalare i ett rum med hög efterklang och ett utan hög efterklang? Varför skulle basresonanser vara bra?
Postad 18 March 2009 - 00:48
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har du jämfört samma högtalare i ett rum med hög efterklang och ett utan hög efterklang? Varför skulle basresonanser vara bra?
Läste du ens vad jag skrev i mitt långa inlägg, eller plockade du bara dom bitarna som passade dej ? Sammanfattning om du har svårt att koncentrera dej så du kan läsa ett så långt stycke: JBL frontar 35-40k med dyr elektronik på Lefflers i ett relativt bra rum TYCKTE jag och min bror lät fint, men tunt och tråkigt. JBL 5.1-system 10k med en rätt billig reciever i ett akustiskt riktigt kass rum TYCKER både jag och bror låter mycket bättre än ovanstående. DESSUTOM avslutar jag inlägget med: "Tycke och smak... Vilken tur att det finns..." Förstår fanimej inte vad du är ute efter ?? Du kan väl knappast ifrågasätta något som jag TYCKER ? Jag skrev ju inte "gör man så här så BLIR det bättre" ? Jag lyssnade, och TYCKTE att det ena lät bättre än det andra ?? HUR kan du ifrågasätta mitt tycke och smak ? Det är väl för fan bara JAG som vet vad jag tycker ?? Nu blir jag förbannad.. Orkar inte med dej och dina skitdumma kommentarer HELA tiden..
Postad 18 March 2009 - 00:51
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Istället för vara otrevlig så kan du svara på mina frågor? Det verkar ju som du är nybörjare och då kanske man kan försöka hålla en lägre profil?
Mina frågor var,
Vad är fördelen med hög efterklang som smetar ut alla detaljer i ljudet?
Sen, vad är fördelen med massa basresonanser som skapar bumlig bas?
Postad 18 March 2009 - 01:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Istället för vara otrevlig så kan du svara på mina frågor? Det verkar ju som du är nybörjare och då kanske man kan försöka hålla en lägre profil? Mina frågor var, Vad är fördelen med hög efterklang som smetar ut alla detaljer i ljudet? Sen, vad är fördelen med massa basresonanser som skapar bumlig bas?
Lägre profil ?? Har jag kommit med ETT ENDA PÅSTÅENDE som jag anser är obestridbart hittils på det här forumet ?? Jag har fanimej frågetecken efter nästan alla meningar som har med ljud att göra. Likaså mitt långa jag skrev i den här tråden som var ett intryck av dagen när bror skulle köpa ljud ? Vadå fördelen ? Ja ? Fördelen är väl tydligen att JAG TYCKER att det låter bättre i vissa rum då ? Precis som han som startade den här tråden undrade.. Tror inte han var ute efter en massa ordbajs, utan att få reda på folks olika TYCKE och SMAK. Men det kan du väl argumentera emot också, som allt annat..
Postad 18 March 2009 - 01:15
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Smackman ställer en bra fråga som jag absolut inte kan svara på. Har aldrig varit i ett perfekt akustiskt reglerat rum. Men reflektera utifrån erfarenheter och ställa nya frågor går ju alltid. Är ju trots vissa även yrkesmässiga erferenheter en lekman inom akustik och psykoakustik. Men hur gjorde jag när jag började fundera på mitt eget lyssningsrum.
1.frågade hustrun om hon ville hjälpa mig att göra vissa akustiska test. Eftersom hon kunde tänka sig detta en kort stund övergick planen till steg 2.
2 Hustrun fick hålla i en upp och neråtvänd kvast. På kvasten hängdes det familjens största badlakan. Hon fick i första hand ställa kvasten bakom högtalaren. Sedan satte jag på en cd-skiva och satte mig i lyssningsposition. Hon fick under lyssningsfasen flytta kvasten fram och tillbaka bakom högtalaren. Denna del av försöket avbröts när hustrun tycktes tröttna.
3. Under denna del av fösöket är det jag som flyttar nu två kvastar med badhandukar fram och tillbaka medan hustrun lyssnar.
4. Utvärdering av upplevelsen gjordes och det lät bättre med badhandukar bakom högtalaren. Behagligare och i någon mån renare ljud.
5. Letade efter vetenskaplig kunskap och andras erfarenhet om detta stödde byggande av två ljuddämpande paneler bakom högtalarna. Det fanns stöd för detta och tvåpaneler byggdes.
6 En person med större kunskap och erfarenhet än jag har fick mäta upp rummet. Detta gjorde att jag fortsatte att bygga nio paneler men fortfarande på prov. Hittils har det fungerat hyggligt.
tillbaks till frågan om det perfekta rummet. Hjärnan är en fantastisk grej som klarar av att hantera en stor mängd info och störningar och selektera fram det som är väsentliga. Men vissa saker klarar den inte. Mitt eget försök förstår jag efteråt åskådliggör att hjärnan inte kan separera en reflekterad signal om den ligger tidsmässigt för nära ursprungssignalen. Den lägger ihop de två ljuden till en förvrängd ljudbild.
Ett försök till reflektion kringdin upplevelsen är att hjärnan faktiskt möter ensituation som den inte har erfarenhet av. Subjektiva referenser av vad som är bra och dåligt har svårt att få fäste.
Postad 18 March 2009 - 01:22
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Lägre profil ?? Har jag kommit med ETT ENDA PÅSTÅENDE som jag anser är obestridbart hittils på det här forumet ?? Jag har fanimej frågetecken efter nästan alla meningar som har med ljud att göra. Likaså mitt långa jag skrev i den här tråden som var ett intryck av dagen när bror skulle köpa ljud ?
Vadå fördelen ? Ja ? Fördelen är väl tydligen att JAG TYCKER att det låter bättre i vissa rum då ? Precis som han som startade den här tråden undrade.. Tror inte han var ute efter en massa ordbajs, utan att få reda på folks olika TYCKE och SMAK. Men det kan du väl argumentera emot också, som allt annat..
Ni jämförde olika system i olika rum och kom fram till, ja, vad vet jag? Om du inte förstår frågorna så kan du ju fråga vad jag menar med dom. Att ha hög halt efterklang kan man lättast beskriva med "gammal ljud". Det är alltså gammalt ljud som ligger kvar och stör det nya ljudet. Det skapar sämre detaljförmåga och en ganska kraftig sameness, det vill säga allt låter mer lika varandra. Det spelar inte så stor roll om det är en torr inspelning eller en inspelning i en kyrka, dom låter snarlika istället för låta som varandras motsatser. Basresonanser är när vissa frekvenser förstärks av rummet och det döljer närliggande frekvenser och skapar ett bumligt intryck. Alltså så låter basen mer entoning istället för varierad. Detta är två saker man ofta försöker får ordning på när man akustikfixar sitt rum. När man väl gör det så blir återgivningen enormt mycket bättre och trevligare att lyssna på musik i. Lite som min tidigare jämförelse mellan se film i ett vitt rum där solen ligger på duken mot ett mörkt rum där solen är utstängd.
Postad 18 March 2009 - 08:24
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Tack klonkar .
En anledning till frågeställningen är att det är lite "mode" i rumsakustik ..
Jag har inget emot att man fixxar till rumet lite , tvärtom ..Men det jag ställer mig frågande till är att fixxa rummet så det är i pricip frekvenslinjärt och perfekt avstämt klangmässigt ..
De rum jag lyssnat i som ska vara så "enligt handlarn" Så visst det låter bra på låg volym och med gles musik dock lite tunt ljud och det viktigaste ..i princip bara med väljudsskivor .
Det jag vill komma till är väl att vi vill lyssna på våra kära favorit skivor inte enbart till "välljudsskivor"
Då tycker jag det oftast låter bättre när det finns en liten del akustikfix i ett rum , tex första reflexen .
Att det kanske fungerar bättre till hemmabio är en annan femma , här syftar jag enbart till 2-kanalslyssning
Jag upplevede ialf nackdelarna i ljuden i de rum jag vart i som tex , sterilt , dött , grått "hifiklubben" ...Analytiskt , tunt , "A.C" Båda saknade spelglädje ..
Postad 18 March 2009 - 08:27
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Om de som fixat rummet utgått från tesen "linjär frekvensgång på lyssningsplats" så är det inte konstigt att det låter anemiskt och dåligt. Åk till Öhman och lyssna istället.
Postad 18 March 2009 - 08:40
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Funderar på att fixa lite med absorbenter i bion och hifirummet. I bion är det lättare, eftersom jag bara har det som biorum. Upp med grejerna på väggen bara, något så när symmetriskt och sen är det klart. Men hur gör man i ett stort allrum, där färgmatchning, konst och möbler ska skapa en snygg enhet. Det är ju inte bara att klä väggarna med äggkartonger...
Har kollat in lite absorbenter på absoflex.se. Frågan är hur mycket man ska sätta upp på väggarna? Har inga jätteproblem med akustiken egentligen men känner att det vore kul att testa lite diffusorer, absorbenter och annat. Frågan är hur man gör detta snyggt. Kan det räcka med ett par väggplattor för att man ska höra skillnad eller måste man mäta upp rummet och absorbera perfekt? Vill ju inte att det ska vara "studiodämpat". Någon som har erfarenhet?
Såg att det redan fanns en tråd om detta. Ska posta där i stället.
Postad 18 March 2009 - 08:52
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Dock så spenderade jag någon timme med ett par Dynaudio C4 där inne och det är med god marginal det bästa jag hört. Samtalade en del med Robert på audio concpet efter det och vi pratade om att rummet är felxibelt och kan ställas in efter olika högtalare och smaker. Det som imponerade mig mest var basen i rummet som var helt befriad från alla typer av resonanser men trots det upplevdels som fyllig och med bra drag o inte som rumskorrigerad bas oftast gör, dvs tunn.
ok , så rummet kanske inte va inställt efter Focal ..Kan vara så iofs . Men ska det verkligen vara sååå känsligt kan man undra då .. Eric . Du menar att Öhman har ett annat upplägg angående ljudrum ?
Postad 18 March 2009 - 08:57
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Funderar på att fixa lite med absorbenter i bion och hifirummet. I bion är det lättare, eftersom jag bara har det som biorum. Upp med grejerna på väggen bara, något så när symmetriskt och sen är det klart. Men hur gör man i ett stort allrum, där färgmatchning, konst och möbler ska skapa en snygg enhet. Det är ju inte bara att klä väggarna med äggkartonger...
Har kollat in lite absorbenter på absoflex.se. Frågan är hur mycket man ska sätta upp på väggarna? Har inga jätteproblem med akustiken egentligen men känner att det vore kul att testa lite diffusorer, absorbenter och annat. Frågan är hur man gör detta snyggt. Kan det räcka med ett par väggplattor för att man ska höra skillnad eller måste man mäta upp rummet och absorbera perfekt? Vill ju inte att det ska vara "studiodämpat". Någon som har erfarenhet?
Såg att det redan fanns en tråd om detta. Ska posta där i stället.
Släng upp ett akustiktak, det syns inte och gör otroligt mkt för ljudet. Jag blev av med enormt mkt eko och efterklang med mitt ecophon focus tak
Postad 18 March 2009 - 09:29
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Släng upp ett akustiktak, det syns inte och gör otroligt mkt för ljudet. Jag blev av med enormt mkt eko och efterklang med mitt ecophon focus tak
Problemet är att rummet är 50 m2 med öppen planlösning till en angränsande hall, sovrum och ett stort trapphus. Blir jäkligt stor takyta att sätta...
Postad 18 March 2009 - 09:39
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Sätt bara fram till lyssningsoffan
Ska fundera på det själv när det är dax för mig att byta undertak...Har det "farliga" ramspända vinyltaket ..Men det borde vara rätt ok akustiskt ...
50kvm jag me
Postad 18 March 2009 - 09:48
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Att bara börja dämpa här och var utan att ha en del grundläggande kunskaper i akustik tycker jag inte låter så smart.
Tror prio 1 till 3 för dig bensnake borde vara: mattor, dämpa bakom högtalarna, skärma av lyssningsområdet på nåt sätt (draperier etc). Det är inte helt säkert dock, der beror på hur rummet ser ut i övrigt.
Redigerat av Erik_a80, 18 March 2009 - 09:49.
Postad 18 March 2009 - 10:06
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Att bara börja dämpa här och var utan att ha en del grundläggande kunskaper i akustik tycker jag inte låter så smart.
Tror prio 1 till 3 för dig bensnake borde vara: mattor, dämpa bakom högtalarna, skärma av lyssningsområdet på nåt sätt (draperier etc). Det är inte helt säkert dock, der beror på hur rummet ser ut i övrigt.
Nej, jag är inte heller säker på att det ger något att bara sätta upp något på måfå. Kanske bara för att få ner efterklangen en smula. Vilken efterklangstid bör man sträva efter, förresten? Mattor, möbler, bokhyllor och annat har jag men draperi? Nja... Det får bli i bion, i.s.f. Dessutom har jag hört att väggen bakom högtalarna ska vara odämpad när man kör med Audiovector med bakåtstrålande diskantutsläpp.
Postad 18 March 2009 - 10:14
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jo, om högtalaren har speciella utstrålningsmönster får man tänka till lite extra när det det gäller förstareflexerna. Hur strålar audiovector's diskant? dipol? En grundregel är att ljud som studsar via golv eller högtalarvägg och som anländer inom 6ms efter direktljudet oftast är skadliga för återgivningen.
Efterklang. Jag har runt 0.2s RT60 hemma hos mig, det är väl ungefär där man vill ligga. Det kommer alltid bli lite längre efteklang i basen, runt 0.4 är fullt acceptabelt där. Sen så vill man ha en jämn frekvensberoende avklingning, inte så att man har exakt samma RT60 vid alal frekvenser, utan mer så att det inte finns några hack i kurvan så att säga.
Postad 18 March 2009 - 10:38
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Eric . Du menar att Öhman har ett annat upplägg angående ljudrum ?
Ja. Svanå verkar mest köra med diffusorer.
Postad 18 March 2009 - 10:44
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Man kan bara älska dessa kurvor o siffror, lyssnar ni ngt på musiken eller jämför ni kurvor med varandra? Min kurva är bättre än din så mitt ljud är bättre!
Jag hade mkt eko i mitt rum tidigare och sen jag på "måfå"bytt tak så blev allt väldigt mkt bättre, röster bas. Sen att det är så mkt behagligare att vistas dar är bara en bonus
Sen gjorde min Lyngdorf med room perfect sitt till men den kom in i bilden långt efter
Redigerat av theoak, 18 March 2009 - 11:29.
Postad 18 March 2009 - 10:49
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Dessutom har jag hört att väggen bakom högtalarna ska vara odämpad när man kör med Audiovector med bakåtstrålande diskantutsläpp.
Det finns ju en anledning varför dom valt att ha bakåtstrålande diskant, det låter lättare "luftigt". Problemet är väl att det låter det på all musik oavsett om det är Morbid angel eller P J Harvey. Man kan bara älska dessa kurvor o siffror, lyssnar ni ngt på musiken eller jämför ni kurvor med varandra? Min kurva är bättre än din så mitt ljud är bättre!
Varför skulle man inte lyssna på musiken om man är akustikintresserad? Skulle nog påstå att få lyssnar verkligen på musiken (istället för musiken + rummet) som dom akustikintresserade. För siffrorna och mätningarna hänger ihop med hur man hör ljudet. Om du inte förstår vad siffrorna betyder så kanske det låter hokus pokus, med det är inte svårare än förstå hur olika kontrastmätningar går att tolka fram till hur man kommer uppleva saker.
Postad 18 March 2009 - 10:50
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
ok , så rummet kanske inte va inställt efter Focal ..Kan vara så iofs . Men ska det verkligen vara sååå känsligt kan man undra då ..
Eric . Du menar att Öhman har ett annat upplägg angående ljudrum ?
En sådan pass "känslighet" tyder på en precis konstruktion onekligen? Som Robert sa när vi pratade om rummet, vill du ha en pukel vid 60hz för att få liet värme, så fixar vi det, eller var du nu vill ha den. Det han menar är att rummet går att ställa in efter smak och personliga prefrenser. Jag har ingen erfaranhet av "öhman" rum och det är väl rätt kännt att Svanå går en annorlunda väg än Öhman, och att anhängare har varit på kolitionskurs när det gäller detta. Det lite roliga i det hela är att varken Öhman själv eller Matts på svanå verkar ha några större reservationer eller kritik mot varandra.
Postad 18 March 2009 - 10:53
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det lite roliga i det hela är att varken Öhman själv eller Matts på svanå verkar ha några större reservationer eller kritik mot varandra.
Nä, de verkar vara öppna för att det finns olika sätt att närma sig det perfekta rummet. Hoppas samma öppenhet, förståelse och acceptans även kan gälla oss andra.
Postad 18 March 2009 - 11:13
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
dämpa bakom högtalarna
Jag ser i ditt album att du gjort så. Tyckte du det blev stor skillnad med/utan dämpning?
Postad 18 March 2009 - 11:31
Unregistered96bcffe5
-
Unregistered96bcffe5
-
Forumräv
-
-
719 inlägg
Jag förstår fördelarna med att akustikfixxa sitt rum , allra helst om man har ett litet rum ..
Med ett större rum "mitt är rätt stort" så lär det inte vara så viktigt, Kan jag tycka då 
Men det är klart kan man med små medel förbättra så varför inte..
Hur är the Öhman way då..Är det draperimodellen ?
Postad 18 March 2009 - 12:02
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Jag ser i ditt album att du gjort så. Tyckte du det blev stor skillnad med/utan dämpning?
Ja, helt enorm skillnad både med pi60 och med andra högtalare jag testat i mitt rum.
Postad 18 March 2009 - 13:04
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hur är the Öhman way då..Är det draperimodellen ? 
Dämpning is the shit utav det jag försått
Postad 18 March 2009 - 13:18
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag förstår fördelarna med att akustikfixxa sitt rum , allra helst om man har ett litet rum .. Med ett större rum "mitt är rätt stort" så lär det inte vara så viktigt, Kan jag tycka då 
Oavsett storleken på rummet så mår det mycket bättre av akustikfixning. Ljudet och problemen är ju rätt lika vid 20 m2 som 35 m2.
Postad 18 March 2009 - 13:25
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Dämpning is the shit utav det jag försått
Vad är det för "träribbskonstruktion" du har på väggen bakom högtalarna? ******** vilken anläggning, för övrigt!
Postad 18 March 2009 - 13:29
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Oavsett storleken på rummet så mår det mycket bättre av akustikfixning. Ljudet och problemen är ju rätt lika vid 20 m2 som 35 m2.
Nja, det vet i tusan. Problem med "bubbelbas" brukar väl bil mer påtagligt i mindre rum. I större rum är det väl främst efterklangen i de högre registren som spökar, eller har jag fel i detta? Alltså det man HÖR. Mätningar kan mycket väl visa annat.
Postad 18 March 2009 - 13:40
David_hanson
-
David_hanson
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Nja, det vet i tusan. Problem med "bubbelbas" brukar väl bil mer påtagligt i mindre rum. I större rum är det väl främst efterklangen i de högre registren som spökar, eller har jag fel i detta? Alltså det man HÖR. Mätningar kan mycket väl visa annat.
Jaså, varför skulle det vara så? Och hur stora rum snackar vi om?
Postad 18 March 2009 - 13:44
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Rummets minsla ledd bör väl vara runt 7-8 meter för att man ska vara helt fri från grundtonerna av rumsmoderna (Så att de är nere på eller strax under 20hz).
Och jag håller med bensnake om att ett större rum bidrar till en bättre basåtergivning men då också kräver mer behandling av efterklangen (absolut mätt). Golvytanx2.5 kvadratmeter tyg/mattor/absorbent är en enkel riktlinje.
Redigerat av Erik_a80, 18 March 2009 - 13:47.
Postad 18 March 2009 - 14:05
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jaså, varför skulle det vara så? Och hur stora rum snackar vi om?
Upplevelsen av s.k. stående vågor som bildas i rum med räta vinklar och som bidrar till bubbelbaseffekter blir väl mer påtagliga (hörbara) i mindre rum som t.ex. 15 m2 i jämförelse med rum på 40-50 m2? Liksom att efterklangen ökar med större rum. Alltså borde problemen med dess båda effekter vara större eller mindra beroende av rumsstorleken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|