Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio basmoduler

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 10 juni 2010 - 17:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Rummet är för litet för att vara optimalt, men jag är nöjd med tanke på det. Jag tror inte jag orkar skaffa en PEQ för att fin-tweaka. Kanske om jag blir uttråkad någon gång.
Det trevligaste är inte kurvan utan att man kan spela högt oansträngt.

Postad 10 juni 2010 - 17:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Rummet är för litet för att vara optimalt, men jag är nöjd med tanke på det. Jag tror inte jag orkar skaffa en PEQ för att fin-tweaka. Kanske om jag blir uttråkad någon gång.
Det trevligaste är inte kurvan utan att man kan spela högt oansträngt.

Jag hade inte rört något i det rummet, ser väl skitbra ut? eller vad tycker du behöver själv skulle behöva finjusteras?

Jag kan inte se problemet vid 50Hz, mäter ju mycket "snyggare" än hos mig, jag kanske har en roligare kurva om man nu kan säga så, men du har en mycket mer korrekt.

Postad 10 juni 2010 - 17:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Nädå, jag skall inte ändra något som sagt. De svängningar som finns på kurvan är inte så farliga.

Postad 10 juni 2010 - 17:53

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ser sjukt bra ut och sjukt smoothat också fördendelen... :)

Postad 10 juni 2010 - 17:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Ser sjukt bra ut och sjukt smoothat också fördendelen... :)

Jag körde bara programmet rakt upp och ned. Visst ser det smoothat ut. :P
Det finns faktiskt en helt osmoothad proffsmätt kurva i mitt galleri. :)

Postad 10 juni 2010 - 19:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Jag körde bara programmet rakt upp och ned. Visst ser det smoothat ut. :)
Det finns faktiskt en helt osmoothad proffsmätt kurva i mitt galleri. :)

Jag körde med programmet rakt upp och ned, men visst fanns det något på högersidan där man kunde ställa in smoothingen. Om man nu skulle vilja ändra på det alltså

Postad 11 juni 2010 - 00:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
ser ju trevligt ut hasse, rummen upp !" :)

Postad 13 juni 2010 - 15:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
På begäran har jag mätt om med lite högre volym. Mätningarna är på lite olika platser i rummet men ganska nära primär lyssningsplats.

Bifogad fil  f1.jpg   142,45K   6 Antal nerladdningar
Bifogad fil  f2.jpg   191,92K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  f3.jpg   208,48K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  f4.jpg   144,68K   5 Antal nerladdningar
Bifogad fil  f6.jpg   142,32K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  f7.jpg   143,16K   3 Antal nerladdningar

Postad 13 juni 2010 - 15:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Ja vi kan byta rum när du vill.... :)

Postad 13 juni 2010 - 16:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Sista bilden såg verkligen inte dum ut, vart är den mätt någonstanns?

Postad 13 juni 2010 - 16:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Sista bilden såg verkligen inte dum ut, vart är den mätt någonstanns?

I soffan en halvmeter till vänster om rummets mitt.

Postad 13 juni 2010 - 17:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Ok, kan du inte skriva ut positionerna på vart dom olika bilderna är mätta?

Hade vart skoj att se hur det ser ut i lyssningspositionen.

Postad 13 juni 2010 - 20:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut. Det är vad jag har kvar i mitt eget rum, att fixa basen.

Postad 15 juni 2010 - 21:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen." :)

Postad 15 juni 2010 - 21:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen." :)

Vad körde du för kul då ? :D

Postad 16 juni 2010 - 04:27

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen." :D

Mät frekvensen så skall du se vilken infra du har typ 60hz och då är man långt i från infra

Postad 16 juni 2010 - 05:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Mät frekvensen så skall du se vilken infra du har typ 60hz och då är man långt i från infra

Allt under trettio hertz är "sub" för mig. :D

Postad 16 juni 2010 - 05:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det var jordbävning på riktigt alltså. Högtalarna var inte igång men tjejen trodde jag körde nåt i bion när huset skakade och det var ett maffigt lågfrekvent muller.

"Stort jordskalv i Umeåområdet
(Uppdaterad) Ett jordskalv som enligt de första uppgifterna mätte 3,8 på Richterskalan drabbade Umeå med omnejd under tisdagskvällen. Epicentret verkar ha legat ca 30 km sydost om Skellefteå.

Det var vid 22:30-tiden som boende i och omkring Umeå kände hur husen skakade. Hemma hos Björn och Yvonne Gillewård i Klappmark norr om Umeå Skakade det ordentligt. - Hela vitrinskåpet började skaka. För tre-fyra år hade vi ett litet skalv, men det här var det kraftigaste jag varit med om."

Redigerat av hassesolo, 16 juni 2010 - 05:44.

Postad 16 juni 2010 - 06:30

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
LOL ...

"sluta greja med basen!" .. Så råkade det vara
en riktig jordbävning...

:D

Postad 16 juni 2010 - 07:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen." :D

Det var jordbävning på riktigt alltså. Högtalarna var inte igång men tjejen trodde jag körde nåt i bion när huset skakade och det var ett maffigt lågfrekvent muller.

(Uppdaterad) Ett jordskalv som enligt de första uppgifterna mätte 3,8 på Richterskalan drabbade Umeå med omnejd under tisdagskvällen. Epicentret verkar ha legat ca 30 km sydost om Skellefteå.

Det var vid 22:30-tiden som boende i och omkring Umeå kände hur husen skakade. Hemma hos Björn och Yvonne Gillewård i Klappmark norr om Umeå Skakade det ordentligt. - Hela vitrinskåpet började skaka. För tre-fyra år hade vi ett litet skalv, men det här var det kraftigaste jag varit med om."

Haha, lustigt... när jag hörde detta i morse på nyheterna så tänkte jag faktiskt på om inte Hasse bodde i skellefteå/Umeå området. och så läser man detta i tråden... Och kul att krugan omedelbart anklagar dig för att ligga bakom... :D

Postad 16 juni 2010 - 17:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Förlåt :D jag och bakerman22 samkörde en 16Hz ton, trodde inte det skulle få såna konsekvenser som det blev.

Postad 16 juni 2010 - 19:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Förlåt :blush: jag och bakerman22 samkörde en 16Hz ton, trodde inte det skulle få såna konsekvenser som det blev.

Ja.. Men var dina verkligen på...? :D

Postad 17 juni 2010 - 07:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ne han missade ju, därför det bara blev 7,2 på skalan.... :blush:

Postad 21 juni 2010 - 21:26

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Funderar på att komplettera mina piPs med ett par profundus P-2, någon som kan kolla senaste priset på obehandlad byggsats? Har inte fått prislistan på länge... Kan ta det via PM.

Postad 21 juni 2010 - 21:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
6500kr i rå MDF :)

Postad 22 juni 2010 - 04:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Funderar på att komplettera mina piPs med ett par profundus P-2, någon som kan kolla senaste priset på obehandlad byggsats? Har inte fått prislistan på länge... Kan ta det via PM.

Försök att hitta något annat dom imponerar inte på mig och är defenetivt inte värda dom pengarna.

Postad 22 juni 2010 - 05:54

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

6500kr i rå MDF :)

Tack!!

Postad 22 juni 2010 - 07:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jag tycker ProfundusP spelar mycket sammanhållet och snyggt, grymt ljudkvalitet. MEN, dom saknar lite "tyngd" om man jämnför med dom störra modellerna och till film så ger dom större modellerna väldigt mycket mer värde.

hade ProfundusP-4 innan och ProfundusX-2 nu, tycker absolut att jag bytt upp mig, även om jag på sätt och vis har en lite "sämre" bas (upplevs som lite sämre detaljerad, kan bero på just 2 sv 4 moduler) men jag har vunnit så mycket i upplevd "rymd" och djup/ pondus att jag tycker det väger upp flera gånger om :)

Så mitt val är pX eller större, pP är bra moduler, inget snacka om saken, men dom saknar det där sista i djupbasen tyvärr...

Postad 22 juni 2010 - 07:18

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Försök att hitta något annat dom imponerar inte på mig och är defenetivt inte värda dom pengarna.

Vad kul att du hittat något som passar dig bättre, lycka till!

Jag tycker ProfundusP spelar mycket sammanhållet och snyggt, grymt ljudkvalitet. MEN, dom saknar lite "tyngd" om man jämnför med dom störra modellerna och till film så ger dom större modellerna väldigt mycket mer värde.

hade ProfundusP-4 innan och ProfundusX-2 nu, tycker absolut att jag bytt upp mig, även om jag på sätt och vis har en lite "sämre" bas (upplevs som lite sämre detaljerad, kan bero på just 2 sv 4 moduler) men jag har vunnit så mycket i upplevd "rymd" och djup/ pondus att jag tycker det väger upp flera gånger om :)

Så mitt val är pX eller större, pP är bra moduler, inget snacka om saken, men dom saknar det där sista i djupbasen tyvärr...

Jo, ett par Profundus X-2 skulle inte vara så dumt, men de blir lite stora känner jag. Möjligtvis om man skulle be Öhman rita ett par mindre lådor och offra några Hz i botten. Men jag brukar köra film genom piPs:arna och tycker de ger grym bas, så det lär ju knappast bli sämre med P-2 :P

Redigerat av Sir Anselm, 22 juni 2010 - 07:18.

Postad 22 juni 2010 - 07:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jo men mina pX är i "original" 90liter fast med annan form, det finns ju en 90liter version till som man kan få om man vill, som är typ 45x45x något alltså mer högsmal :) (min har dessutom infräsning för SD fötter i botten + anslutningsterminalen i botten så att den inte syns, men det är extra tror jag..)
Den har jag och i snygg vit/matt lackfärg, innan så hade jag väldigt svårt för pX modulerna på grund av deras "klossighet" men dessa ser mycket mer "nätta" ut och dessutom riktigt snygga :)

Jo, piP har jag även haft hemma och testat med, det sjuka är det att jag upplever inte pP-4 som så jäkla mycket häftigare till film, mer än att man kan kräma på mycket mer. djupbasen finns där med piP så pass bra att mervärdet av just pP-4 är klart begränsat ur det avsendet... men med pP-4 (pP-2) så kan man spela klart högre och till film med ordentligt tryck i så är det en klar fördel. Men jag har kollat på "Smoking aces" med piP och det gick jätte bra, i mitt rum (12kvm) spelade jag ordentligt högt (pistolskott känns i kroppen, effekten upplevs som "verkliga" osv..) och dom hanterade allt klockrent + att dom lyckades förmedla den där lågt liggande "stämmningsbasen" på ett otroligt imponerande sätt. jag kände inte att jag saknade något alls faktiskt... :)
Till Transformers lika så, dock så saknades det lite prestanda för dom värsta partierna, så jag kunde inte spela riktigt lika högt där, dock klart tillräckligt för att vara helt nöjd. samma sak gäller green zone, the Hulk och shutter island, alla dessa filmer kollade jag på med piP och shutter island, green zone och smoking aces för första gången dessutom. upplevelsen va perfekt och jag upplevede knappt att profundusP modulerna gav mig något i förbättring. Lite lite mer närvaro i botten, men det va inte mycket... dock kunde jag nu spela så högt att man kände pistolskotten i väggarna, bomberna satt luften i svaj i rummet och till "rätt musik" så kunde man spela så att rösten blev kraftigt moddulerad. (jag skriver pP-4 för att det va vad jag hade)

Så, upplever jag skillnaden mellan piP och piP + profundusP-4 alltså inte så värst märkvärdig i fråga om extra djup, dock väldigt mycket i ljudtryck och baskvaliteten va något, något bättre med pP-4 oavsett volym. Men jag ser piP som helt otroligt "stand alone"

pX-2 ger ca samma ljudtrycksmöjligheter som pP-4, men en grymt mycket djupare bas med en påtaglig närvarukännsla, nu kan man prata om att det blev förändring till film :)

Hoppas detta gav något :P

Postad 22 juni 2010 - 08:05

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Hoppas detta gav något :)

Förutom beslutsångest menar du? :P

X-2 ligger väl på en 8k? Plus 1200 om man vill ha specialritade lådor?

Postad 22 juni 2010 - 08:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
90 liter men med 45x45x "något" lådorna kostar inget extra vad jag vet, det är en annan variant av standard lådan bara... prata med ingvar om det !

terminaler i botten + infrästa fötter är nog inte original så det behöver du ju inte, men jag tror inte att det kostar 1200kr extra i vilket fall... han slipper ju räkna om något egentligen.

hehe, var så god, nu har man varit lite jävlig i dag med då... :)

Redigerat av DVD-ai, 22 juni 2010 - 09:22.

Postad 22 juni 2010 - 10:36

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Måste man varit på demo i Lahäll för att köpa pX?

Postad 22 juni 2010 - 10:53

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

90 liter men med 45x45x "något" lådorna kostar inget extra vad jag vet, det är en annan variant av standard lådan bara... prata med ingvar om det !

terminaler i botten + infrästa fötter är nog inte original så det behöver du ju inte, men jag tror inte att det kostar 1200kr extra i vilket fall... han slipper ju räkna om något egentligen.

hehe, var så god, nu har man varit lite jävlig i dag med då... :P

Jag kräver att du lägger upp en bild på dina X:or! :)

Postad 22 juni 2010 - 11:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Måste man varit på demo i Lahäll för att köpa pX?

Hmm, allt förutom piP/piPs står det väll i manifestet ?!

Men om du "frågar snällt" så går det nog bra :P elelr så säger du bar att du vill köpaett par så är det lungt så länge du har några andra Ino högtalare som toppar.

Jag kräver att du lägger upp en bild på dina X:or! :)

Kommer kommer !!! väntar på att Timpolanen här på forumet ska få ärslet ur och ge tillbaka mitt USB minne med bilder från senast hemma hos mig :)

Postad 19 januari 2013 - 23:24

demigod
  • demigod
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med Postad bild

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter Postad bild

Postad 01 juni 2013 - 08:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Vet någon hur inos profundus x 2 ställer sig mot svs pc13 ultra? Jag har fått fundering på att köpa en till bas. Kanske skulle köpa x2 till svsen, köpa en till svs eller sälja min svs och köpa profundus x4 :)

Postad 02 juni 2013 - 00:23

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med Postad bild

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter Postad bild

1. pi60 är bättre enligt mig. Lite bättre på allt under rätta förhållanden.
2. Om det skall låta enhetligt är det mer eller mindre cr80s som gäller.
3. Mycket jämnare bas i rummet = mer detaljer i basen. 3dB extra ljudtryck. Speciellt i ett icke optimalt rum lär 4 basar göra ganska stor skillnad vs 2.

Svårt att välja ändå med tanke på ditt rum men hade själv satsat på pi60 då du får med för pengarna. Men på ditt lyssningsavstånd kan det bli knepigt med pi60. Men är ändå ett visst steg att köra delat med extra förstärkare och delningsfilter. Tar mer plats och kan vara knepigt att ställa in rätt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.