Det trevligaste är inte kurvan utan att man kan spela högt oansträngt.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
1 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 10 juni 2010 - 17:14
Postad 10 juni 2010 - 17:23
Rummet är för litet för att vara optimalt, men jag är nöjd med tanke på det. Jag tror inte jag orkar skaffa en PEQ för att fin-tweaka. Kanske om jag blir uttråkad någon gång.
Jag hade inte rört något i det rummet, ser väl skitbra ut? eller vad tycker du behöver själv skulle behöva finjusteras?
Jag kan inte se problemet vid 50Hz, mäter ju mycket "snyggare" än hos mig, jag kanske har en roligare kurva om man nu kan säga så, men du har en mycket mer korrekt.
Postad 10 juni 2010 - 17:29
Postad 10 juni 2010 - 17:59
Ser sjukt bra ut och sjukt smoothat också fördendelen...
Jag körde bara programmet rakt upp och ned. Visst ser det smoothat ut.

Det finns faktiskt en helt osmoothad proffsmätt kurva i mitt galleri.

Postad 10 juni 2010 - 19:53
Jag körde bara programmet rakt upp och ned. Visst ser det smoothat ut.
![]()
Det finns faktiskt en helt osmoothad proffsmätt kurva i mitt galleri.
Jag körde med programmet rakt upp och ned, men visst fanns det något på högersidan där man kunde ställa in smoothingen. Om man nu skulle vilja ändra på det alltså
Postad 13 juni 2010 - 15:06
Postad 13 juni 2010 - 16:53
Sista bilden såg verkligen inte dum ut, vart är den mätt någonstanns?
I soffan en halvmeter till vänster om rummets mitt.
Postad 13 juni 2010 - 17:47
Hade vart skoj att se hur det ser ut i lyssningspositionen.
Postad 13 juni 2010 - 20:37
Postad 15 juni 2010 - 21:35

Postad 15 juni 2010 - 21:50
Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen."
Vad körde du för kul då ?

Postad 16 juni 2010 - 04:27
Mät frekvensen så skall du se vilken infra du har typ 60hz och då är man långt i från infraDet var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen."
Postad 16 juni 2010 - 05:19
Mät frekvensen så skall du se vilken infra du har typ 60hz och då är man långt i från infra
Allt under trettio hertz är "sub" för mig.

Postad 16 juni 2010 - 05:40
"Stort jordskalv i Umeåområdet
(Uppdaterad) Ett jordskalv som enligt de första uppgifterna mätte 3,8 på Richterskalan drabbade Umeå med omnejd under tisdagskvällen. Epicentret verkar ha legat ca 30 km sydost om Skellefteå.
Det var vid 22:30-tiden som boende i och omkring Umeå kände hur husen skakade. Hemma hos Björn och Yvonne Gillewård i Klappmark norr om Umeå Skakade det ordentligt. - Hela vitrinskåpet började skaka. För tre-fyra år hade vi ett litet skalv, men det här var det kraftigaste jag varit med om."
Redigerat av hassesolo, 16 juni 2010 - 05:44.
Postad 16 juni 2010 - 06:30
"sluta greja med basen!" .. Så råkade det vara
en riktig jordbävning...

Postad 16 juni 2010 - 07:32
Det var precis en jordbävning här. Hela huset skallrade. Härlig infrabas. Tjejen sade: "Sluta greja med basen."
Det var jordbävning på riktigt alltså. Högtalarna var inte igång men tjejen trodde jag körde nåt i bion när huset skakade och det var ett maffigt lågfrekvent muller.
(Uppdaterad) Ett jordskalv som enligt de första uppgifterna mätte 3,8 på Richterskalan drabbade Umeå med omnejd under tisdagskvällen. Epicentret verkar ha legat ca 30 km sydost om Skellefteå.
Det var vid 22:30-tiden som boende i och omkring Umeå kände hur husen skakade. Hemma hos Björn och Yvonne Gillewård i Klappmark norr om Umeå Skakade det ordentligt. - Hela vitrinskåpet började skaka. För tre-fyra år hade vi ett litet skalv, men det här var det kraftigaste jag varit med om."
Haha, lustigt... när jag hörde detta i morse på nyheterna så tänkte jag faktiskt på om inte Hasse bodde i skellefteå/Umeå området. och så läser man detta i tråden... Och kul att krugan omedelbart anklagar dig för att ligga bakom...

Postad 16 juni 2010 - 17:09
Det var jordbävning på riktigt alltså. Högtalarna var inte igång men tjejen trodde jag körde nåt i bion när huset skakade och det var ett maffigt lågfrekvent muller.
Förlåt

Postad 16 juni 2010 - 19:21
Förlåt
jag och bakerman22 samkörde en 16Hz ton, trodde inte det skulle få såna konsekvenser som det blev.
Ja.. Men var dina verkligen på...?

Postad 21 juni 2010 - 21:26
Postad 22 juni 2010 - 04:51
Försök att hitta något annat dom imponerar inte på mig och är defenetivt inte värda dom pengarna.Funderar på att komplettera mina piPs med ett par profundus P-2, någon som kan kolla senaste priset på obehandlad byggsats? Har inte fått prislistan på länge... Kan ta det via PM.
Postad 22 juni 2010 - 07:08
hade ProfundusP-4 innan och ProfundusX-2 nu, tycker absolut att jag bytt upp mig, även om jag på sätt och vis har en lite "sämre" bas (upplevs som lite sämre detaljerad, kan bero på just 2 sv 4 moduler) men jag har vunnit så mycket i upplevd "rymd" och djup/ pondus att jag tycker det väger upp flera gånger om

Så mitt val är pX eller större, pP är bra moduler, inget snacka om saken, men dom saknar det där sista i djupbasen tyvärr...
Postad 22 juni 2010 - 07:18
Försök att hitta något annat dom imponerar inte på mig och är defenetivt inte värda dom pengarna.
Vad kul att du hittat något som passar dig bättre, lycka till!
Jag tycker ProfundusP spelar mycket sammanhållet och snyggt, grymt ljudkvalitet. MEN, dom saknar lite "tyngd" om man jämnför med dom störra modellerna och till film så ger dom större modellerna väldigt mycket mer värde.
hade ProfundusP-4 innan och ProfundusX-2 nu, tycker absolut att jag bytt upp mig, även om jag på sätt och vis har en lite "sämre" bas (upplevs som lite sämre detaljerad, kan bero på just 2 sv 4 moduler) men jag har vunnit så mycket i upplevd "rymd" och djup/ pondus att jag tycker det väger upp flera gånger om![]()
Så mitt val är pX eller större, pP är bra moduler, inget snacka om saken, men dom saknar det där sista i djupbasen tyvärr...
Jo, ett par Profundus X-2 skulle inte vara så dumt, men de blir lite stora känner jag. Möjligtvis om man skulle be Öhman rita ett par mindre lådor och offra några Hz i botten. Men jag brukar köra film genom piPs:arna och tycker de ger grym bas, så det lär ju knappast bli sämre med P-2

Redigerat av Sir Anselm, 22 juni 2010 - 07:18.
Postad 22 juni 2010 - 07:42

Den har jag och i snygg vit/matt lackfärg, innan så hade jag väldigt svårt för pX modulerna på grund av deras "klossighet" men dessa ser mycket mer "nätta" ut och dessutom riktigt snygga

Jo, piP har jag även haft hemma och testat med, det sjuka är det att jag upplever inte pP-4 som så jäkla mycket häftigare till film, mer än att man kan kräma på mycket mer. djupbasen finns där med piP så pass bra att mervärdet av just pP-4 är klart begränsat ur det avsendet... men med pP-4 (pP-2) så kan man spela klart högre och till film med ordentligt tryck i så är det en klar fördel. Men jag har kollat på "Smoking aces" med piP och det gick jätte bra, i mitt rum (12kvm) spelade jag ordentligt högt (pistolskott känns i kroppen, effekten upplevs som "verkliga" osv..) och dom hanterade allt klockrent + att dom lyckades förmedla den där lågt liggande "stämmningsbasen" på ett otroligt imponerande sätt. jag kände inte att jag saknade något alls faktiskt...

Till Transformers lika så, dock så saknades det lite prestanda för dom värsta partierna, så jag kunde inte spela riktigt lika högt där, dock klart tillräckligt för att vara helt nöjd. samma sak gäller green zone, the Hulk och shutter island, alla dessa filmer kollade jag på med piP och shutter island, green zone och smoking aces för första gången dessutom. upplevelsen va perfekt och jag upplevede knappt att profundusP modulerna gav mig något i förbättring. Lite lite mer närvaro i botten, men det va inte mycket... dock kunde jag nu spela så högt att man kände pistolskotten i väggarna, bomberna satt luften i svaj i rummet och till "rätt musik" så kunde man spela så att rösten blev kraftigt moddulerad. (jag skriver pP-4 för att det va vad jag hade)
Så, upplever jag skillnaden mellan piP och piP + profundusP-4 alltså inte så värst märkvärdig i fråga om extra djup, dock väldigt mycket i ljudtryck och baskvaliteten va något, något bättre med pP-4 oavsett volym. Men jag ser piP som helt otroligt "stand alone"
pX-2 ger ca samma ljudtrycksmöjligheter som pP-4, men en grymt mycket djupare bas med en påtaglig närvarukännsla, nu kan man prata om att det blev förändring till film

Hoppas detta gav något

Postad 22 juni 2010 - 08:05
Hoppas detta gav något
Förutom beslutsångest menar du?

X-2 ligger väl på en 8k? Plus 1200 om man vill ha specialritade lådor?
Postad 22 juni 2010 - 08:50
terminaler i botten + infrästa fötter är nog inte original så det behöver du ju inte, men jag tror inte att det kostar 1200kr extra i vilket fall... han slipper ju räkna om något egentligen.
hehe, var så god, nu har man varit lite jävlig i dag med då...

Redigerat av DVD-ai, 22 juni 2010 - 09:22.
Postad 22 juni 2010 - 10:53
90 liter men med 45x45x "något" lådorna kostar inget extra vad jag vet, det är en annan variant av standard lådan bara... prata med ingvar om det !
terminaler i botten + infrästa fötter är nog inte original så det behöver du ju inte, men jag tror inte att det kostar 1200kr extra i vilket fall... han slipper ju räkna om något egentligen.
hehe, var så god, nu har man varit lite jävlig i dag med då...
Jag kräver att du lägger upp en bild på dina X:or!

Postad 22 juni 2010 - 11:00
Måste man varit på demo i Lahäll för att köpa pX?
Hmm, allt förutom piP/piPs står det väll i manifestet ?!
Men om du "frågar snällt" så går det nog bra

Jag kräver att du lägger upp en bild på dina X:or!
Kommer kommer !!! väntar på att Timpolanen här på forumet ska få ärslet ur och ge tillbaka mitt USB minne med bilder från senast hemma hos mig

Postad 19 januari 2013 - 23:24
Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.
Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?
2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?
3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.
Tacksam för era tankar och åsikter

Postad 01 juni 2013 - 08:39

Postad 02 juni 2013 - 00:23
Hej och god kväll,
Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.
Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med
1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?
2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?
3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.
Tacksam för era tankar och åsikter
1. pi60 är bättre enligt mig. Lite bättre på allt under rätta förhållanden.
2. Om det skall låta enhetligt är det mer eller mindre cr80s som gäller.
3. Mycket jämnare bas i rummet = mer detaljer i basen. 3dB extra ljudtryck. Speciellt i ett icke optimalt rum lär 4 basar göra ganska stor skillnad vs 2.
Svårt att välja ändå med tanke på ditt rum men hade själv satsat på pi60 då du får med för pengarna. Men på ditt lyssningsavstånd kan det bli knepigt med pi60. Men är ändå ett visst steg att köra delat med extra förstärkare och delningsfilter. Tar mer plats och kan vara knepigt att ställa in rätt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar