Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rädd för att provlyssna andras anläggningar..

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 May 2009 - 19:08

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Nu har man lagt ner en del på sin anläggning.. långt över vad en svensson har råd med åtminstone..

Onkyo 876, Focal Chorus 807V + CC800, Monitor Audio Radius 45HD.. subb.. kablar.. ps3.. etc.

Ska jag byta något nu blir det dyrt.. därför vågar jag knappt lyssna på andras anläggningar! Har en polare med en Onkyo 606 och Canton GLE 490 plus centern och surrarna i samma serie... dessutom har en fet sub som låter bra. Tänk om hans grejer låter bättre?? Dom kostar ju hälften så mycket! Jag brydde mig inte ens att provlyssna hans prisklass på högtalare..

En annan har en 806 och IQ90.. tänk om.. kommer mina låta tråkigt och torrt då? Kommer jag störa mig på min anläggning när jag vet hur en annan låter?

Vill jag veta att det finns bättre i samma prisklass?

/Christian

Postad 28 May 2009 - 19:16

Unregistered7897dbc8
  • Unregistered7897dbc8
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det är det värsta med dyra prylar :)

Och låta bättre och bättre, det låter ju garanterat annorlunda. Men bara du gillar ljudet i din anläggning så är det ju lugnt. Allt beror ju på tycke och smak.

Och med lite otur kanske hans uppsättning passar dig bättre? Det vore ju visseligen tråkigt. Men du kan ju alltid nedgradera, hur jobbigt det än är :blush:

Postad 28 May 2009 - 19:25

Unregisteredd975c7af
  • Unregisteredd975c7af
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ahh, si dagens ilandsproblem.. :)

Postad 28 May 2009 - 19:26

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Tror folk påvekas mycket av vad dom ser ock av andra .Brorsan var hos en bilstereohandlare för några år sen ,handlaren ville höra hur ljudet lät i hans bil . Han lyssnade ock blev imponerad av basen som han tyckte var ren ock djup .Brorsan öppnade skuffen ock då fick handlaren syn på basarna (billiga basar från brl) Då sa han ,ja jag tyckte att det lät lite konstigt (Vände alltså på en femöring när han såg va det var för grejer) Mycket vanligt förekommande skulle jag tro .Säkert många som inte vågar jämföra sina högtalare med andras heller på samma ställe med likadana förutsättningar (hemska tanke om inte mina dyra låter bäst) :)

Redigerat av sollerön, 28 May 2009 - 19:27.

Postad 28 May 2009 - 19:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tror folk påvekas mycket av vad dom ser ock av andra .Brorsan var hos en bilstereohandlare för några år sen ,handlaren ville höra hur ljudet lät i hans bil . Han lyssnade ock blev imponerad av basen som han tyckte var ren ock djup .Brorsan öppnade skuffen ock då fick handlaren syn på basarna (billiga basar från brl) Då sa han ,ja jag tyckte att det lät lite konstigt (Vände alltså på en femöring när han såg va det var för grejer) Mycket vanligt förekommande skulle jag tro .Säkert många som inte vågar jämföra sina högtalare med andras heller på samma ställe med likadana förutsättningar (hemska tanke om inte mina dyra låter bäst) :blush:

Haha, klockren!

jo, en del e för underbara.. . :)

Postad 28 May 2009 - 19:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Äh inte ska du vara rädd för att lyssna på andras grejer inte. Jag har själv hört många anläggningar som har spelat bättre än min det skall jag inte skämmas för att erkänna. Dock handlar det om objektiva åsikter. Jag har ju köpt en anläggning som jag tycker låter bra i mina öron och gör mig glad.

Om du din fru gör en god maträtt, äter du aldrig borta hos någon annan för "tänk om de gör godare mat". På sådant sätt missar du mycket gott här i livet både anläggnar och mat :)

// Sat

Postad 28 May 2009 - 19:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Äh inte ska du vara rädd för att lyssna på andras grejer inte. Jag har själv hört många anläggningar som har spelat bättre än min det skall jag inte skämmas för att erkänna. Dock handlar det om objektiva åsikter. Jag har ju köpt en anläggning som jag tycker låter bra i mina öron och gör mig glad.

Om du din fru gör en god maträtt, äter du aldrig borta hos någon annan för "tänk om de gör godare mat". På sådant sätt missar du mycket gott här i livet både anläggnar och mat :P

// Sat

Men du missar en viktig parameter här...

att du lyssnar på en anläggning som du upplever som bättre än din, men till ett mycket lägra pris, det e segt ! :blush:
inte att du lyssnar på något som ägaren till just den anläggnignen tycker låter bättre än det du har, för det kvittar ju totalt :)
Det e ju rätt segt att man lagt ut en massa pengar halt i onödan i sådant fall, om man hör en anläggning som är mycket billigare men bättre ändå...

Redigerat av DVD-ai, 28 May 2009 - 19:40.

Postad 28 May 2009 - 19:48

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Men du missar en viktig parameter här...

att du lyssnar på en anläggning som du upplever som bättre än din, men till ett mycket lägra pris, det e segt ! :blush:
inte att du lyssnar på något som ägaren till just den anläggnignen tycker låter bättre än det du har, för det kvittar ju totalt :)
Det e ju rätt segt att man lagt ut en massa pengar halt i onödan i sådant fall, om man hör en anläggning som är mycket billigare men bättre ändå...

Tvärtom, det är ju jättebra om man hittar en billigare anläggning som låter bättre. Bara den den går att hitta beggad så kan man byta upp sig i ljudkvalitet och samtidigt få pengar över. Så har jag gjort en gång.

När en billigare anläggning låter bättre hos någon annan så kan det också bero på rummets akustik.

/Heron

Redigerat av Heron, 28 May 2009 - 19:52.

Postad 28 May 2009 - 20:13

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Heron kom in på ett intressant ämne nämligen rummets akustic .Man läser ofta om folk som är ute på lyssningsrundor ock bedömmer högtalares ljudkvalitet utifrån det (omöjligt enligt mig att lyssna så med helt skilda förutsättningar både angående elektronik ock rum ock bedömma högtalare efter det) Förstår att det är tekniskt ogenomförbart att lyssna på alla högtalare i samma rum men om det gick vore ju det bäst alla kategorier (så därför, låna hem om möjligt ock lyssna) Av egen erfarenhet vet jag att ett par högtalare kanske inte alls låter bra på ett ställe låter suveränt på ett annat . Så dom handlare som lägger mest krut på rumsakustik får nog också bäst respons för sina grejer. :)

Postad 28 May 2009 - 20:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tvärtom, det är ju jättebra om man hittar en billigare anläggning som låter bättre. Bara den den går att hitta beggad så kan man byta upp sig i ljudkvalitet och samtidigt få pengar över. Så har jag gjort en gång.

När en billigare anläggning låter bättre hos någon annan så kan det också bero på rummets akustik.

/Heron

självklart e det så, men om dessa grejer är hälften så dyra och låter bättre, det e fortfarande surt för man har ju betalat en massa helt i onödan då ju... pengar som man aldrig får tillbaka
Men vist, man kan ju se det så i alla fall :)

och akustiken är självklart ett faktum som är väldigt viktigt att ta med i beräkningen, anläggningen har inte mycket att ge om man har dålig akustik, därför jag satsar ganska hårt på just detta...!

Postad 28 May 2009 - 20:59

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...-välljud/233328

Sen är det säkert folk som sitter med svindyra anläggningar också som får pisk av lite begagnat ihop plock (kolla länk)

Postad 28 May 2009 - 21:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Brorsan har ett system som låter nästan lika bra som mitt, fast för en tiondels pris av mitt, i ett helt obehandlat, megastort rum... Det är ganska surt..

Redigerat av Bakerman, 28 May 2009 - 21:22.

Postad 28 May 2009 - 21:37

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Brorsan har ett system som låter nästan lika bra som mitt, fast för en tiondels pris av mitt, i ett helt obehandlat, megastort rum... Det är ganska surt..

Det förstår jag :blush:

Men poängen som jag försökte nå fram är; ända sen jag köpte min front bestående av focal har alla krav i denna värld ökat på angående välljud. Helt plötsligt är det inte roligt att lyssna på musik i mitt ljudsystem som jag hade till datorn.. polarnas hembio låter verkligen tamt och tråkigt.. detaljer lyser med sin frånvaro i mångas system jämfört med mitt. Nu pratar jag inte om era :) Nej nej.. nu pratar jag om polarnas stereo, gamla 70-tals högtalare som de ärvt, nyköpta 5.1 system från OnOff etc. Dessa system tar bort glädjen i musiken, känslan i filmen och utelämnar enorma detaljer.

Så.. tänk om jag upptäcker en detaljrikedom som hör till en högre klass än vad mina högtalare förmedlar? Då kommer jag störa mig på det i all innerlighet.. när jag vet att nått saknas.

Sen som ni tog upp så kan det i mitt fall kanske inte spela någon roll då min akustik är bedrövlig.. jag jobbar på det men det tar tid och pengar. Så skulle jag flytta någon annans system hem till mig så kanske det låter sämre också. Svårt det där..

Det jag är mest rädd för att Cantonkillens system (Gle 490 + Onkyo 606 ska låta bättre!

/Christian

Postad 28 May 2009 - 22:35

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Om du hittar något som låter bättre är det väl bara att byta? De är väl bara bra om det kan vara billigare grejor. Fattar inte din ångest alls.

Postad 28 May 2009 - 22:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag förstår ångesten helt.
"Tjena, jag har varit och köpt ett par frontare för 25k, fast dina för 5k låter ju precis lika bra, så jag är helt dum i huvet, så nu tänker jag sälja mina för 15k och köpa ett par likadana som du har för 5k, så då får jag ju 10k över att lägga på annat, fast jag har ju kastat 10k i sjön, fast det behöver vi ju inte prata om..."
Typ...
Ångesten ligger väl i att man man vill ha så mycket välljud per krona som möjligt...?
Sen har nog alla en tillverkare som ligger en lite extra varmt om hjärtat...?
Jag gillar Infinity.. Men det verkar ingen annan på det här forumet göra.... :)

Postad 28 May 2009 - 23:32

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Lätt hänt att det blir så här, när man har bråttom. Högtalare köper man i lugn o ro tar hem o provar i ett färdigt rum. Borde väl ni veta vid det här laget. Sen kan man ju inte gardera sig helt, men man kan ju beta av dom populäraste i olika prisklasser åtminstone. Sen ska man ju byta upp sig med tiden inte ner, tycker jag då.
Tror nog det är bra stor skillnad på ljudkaraktären i dina Focal och hans Canton, du kanske gillar viss musik mer i Canton och nåt annat i Focal hels det du lyssnar mest på,,,,

Postad 29 May 2009 - 00:17

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
Hur något låter beror på så mycket! Ett system som ena dagen man tycker låter skitroligt kan låta platt och tråkigt beroende på sinnesstämninen man har.

Har själv lyssnat på billigare saker som låtit bättre MEN inte till allt som jag vill. Har själv focal och medans andra högtalare i annat rum har bättre känsla till viss musik, så är jag extremt nöjd med allroundegenskaperna. Känner jag för att lyssna på rock så låter det kanon, vil jag lyssna på kasst inspelat hiphop så låter det helt okej med bra känsla. Samma med trance, akustisk osv.

Var inne för nån vecka sen och lyssnade på högtalare som jag tyckte gav en bättre livekänsla (akustik, förstärkare, högtalare vem vet vad som egentligen gjorde största skillnaden?). Tror faktiskt akustiken är den största boven för de flesta, med mina betongväggar och eko i rummet känner jag helt klart att det kan bli mycket bättre (blev förövrigt bäst att ha högtalarna i princip slickade mot väggen, minskade reflexer avsevärt och fastare ljudbild!). Jaja, tillbaks till huvudfrågan :)

Dessa högtalare som hade bättre livekänsla till rocklåtarna lät rent utsagt SKIT på techno och hiphop (även infected mushroom som jag anser ha ypperlig ljudkvalitet för genren) som jag ändå lyssnar en hel del på. Jag orkade inte ens lyssna på en låt :blush:

Allt är helt enkelt en kompromiss, det finns nog ingen högtalare som kan återge all typ av musik och film som folk lyssnar på på det sätt folk vill att det ska låta! Så medans dina högtalare säkert blir slagna på fingrarna på viss musik, eller till vissa filmer så är det viktiga att de passar bra till just det DU lyssnar på och fyller dina behov! Något som jag känner att jag prickat in klockrent än så länge iaf!!

/MVH

Postad 29 May 2009 - 00:26

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Förstår inte heller riktigt ångesten, dina burkar kostar ju bara ca 2k mer än GLE490? Det är ju knappt pengar i sammanhanget. Förhoppningsvis har du köpt dina högtalare just för att du ville ha stativare, om en golvhögtalare som kostar 2k mindre har bättre ljud borde ju inte det vara någon katastrof direkt. Att den kommer kunna spela högre och flytta mer luft borde ju inte direkt komma som en chock :) Om den däremot låter bättre... jadu jag tycker du ska provlyssna :blush:

Att det inte skulle vara någon ljudmässig skillnad på en 876 och en 606 är ju väldigt osannolikt, den kostar ju faktiskt mer än dubbelt så mycket. Men sen har den ju mycket mer finesser (som du förhoppningsvis behöver då du har köpt den hehe), kan spela mycket högre, är mycket snyggare, har sjukt mycket bättre rumskalibrering ja listan kan göras lång. Alltså jag köpte inte 876 bara för att den skulle låta bra, jag hade i princip inget annat val då jag behövde hdmiväxel med 2hdmi ut, uppskalning till 1080p (även från analog källor), den bästa rumskalibreringen m.m Sen var jag tvungen att ha något som verkligen "kändes" som en uppgradering från min H/K AVR-630, dvs jag ville ha en dyrare, större och tyngre maskin. Alltså om du bara köpte 876 för att den ska låta mycket bättre än en 606 så kanske inte det var så jätte smart imho. Jag tycker man ska behöva en stor del av allt det andra man betalar för också.

Postad 29 May 2009 - 08:03

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Det förstår jag :blush:

Men poängen som jag försökte nå fram är; ända sen jag köpte min front bestående av focal har alla krav i denna värld ökat på angående välljud. Helt plötsligt är det inte roligt att lyssna på musik i mitt ljudsystem som jag hade till datorn.. polarnas hembio låter verkligen tamt och tråkigt.. detaljer lyser med sin frånvaro i mångas system jämfört med mitt. Nu pratar jag inte om era :) Nej nej.. nu pratar jag om polarnas stereo, gamla 70-tals högtalare som de ärvt, nyköpta 5.1 system från OnOff etc. Dessa system tar bort glädjen i musiken, känslan i filmen och utelämnar enorma detaljer.

Så.. tänk om jag upptäcker en detaljrikedom som hör till en högre klass än vad mina högtalare förmedlar? Då kommer jag störa mig på det i all innerlighet.. när jag vet att nått saknas.

Sen som ni tog upp så kan det i mitt fall kanske inte spela någon roll då min akustik är bedrövlig.. jag jobbar på det men det tar tid och pengar. Så skulle jag flytta någon annans system hem till mig så kanske det låter sämre också. Svårt det där..

Det jag är mest rädd för att Cantonkillens system (Gle 490 + Onkyo 606 ska låta bättre!

/Christian

Hehe jag förstår precis vad du menar! Men i mitt fall är det främst det omvända då jag inte plöjt ner så mycket pengar i mitt system, jag vågar/vill nästan inte alltid lyssna på bättre grejer för då kommer uppgraderingssuget..

Jag är dock otroligt nöjd med hur mitt system låter i förhållande till vad jag betalat (gav 3.5k för 409orna nya..) osv. Mina långt ifrån dyra akustikförbättringar gör, i mitt rum, att jag har en väldigt lugn och trevlig ljudbild.
Sen är det ju så (iaf i mitt tycke) att skillnaderna i ljud blir mindre och mindre i ju högre upp du kommer (till en viss gräns såklart) i kostnad, det jag finner mest intressant (för min del som studerat och just kommit ut på arbetsmarknaden) är att finna så mkt välljud som möjligt till ett, för mig, rimligt pris. Jag tycker definitivt att jag gjort det med mitt system. Däremot blir det en Onkyo 807 till hösten :P

Jag var med polarn när han köpte nya högtalare; hans stereosystem kostar 3,5ggr så mkt som mina frontar + receiver, men låter ju faktiskt inte 3.5ggr bättre (om jag får göra den jämförelsen). Dessutom är hans rum fruktansvärt, vilket gör att han kommer behöva plöja ner ytterliggare en del kosing för att få fram den fina kontroll hans högtalare har. Nu förlorar dom mkt av det i all bummelbas.

Postad 29 May 2009 - 08:15

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Det kan onekligen bli dyrt när man ständigt provlyssnar andra anläggningar... Var i Vimmerby och lyssnade på Scala Utopia tillsammans med Audio Analogue. Konstaterade direkt att mellanregister och diskantåtergivningen inte nådde upp till min anläggnings kvaliteter gällande dessa register. Men, och här kommer ett viktigt men; det fysiska ljudtryck denna anläggning presterade fick min att skämmas en smula, vilket ju inte är så konstigt med tanke på högtalarnas fysiska storlek och förstärkarens kraftresurser. Jag bestämde mig i detta ögonblick för att beställa två subbar. Hade jag inte lyssnat på denna anläggning, hade jag suttit fortsatt helnöjd med mitt befintliga system, som inte saknar något egentligen. Var det någon som sa ilandsproblem? :)

Postad 29 May 2009 - 08:30

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag kan verkligen relatera till trådens ämne. Inte så att jag är rädd för att lyssna på andras anläggningar men att man kanske inte fått ut så mycket som man önskar av sina dyrköpta investeringar. Ju längre upp man kommer i prisklasser desto dyrare blir det ju att få till bara en liten förbättring av ljudet.

Någon gång varannan vecka får jag själv lite småångest t.ex. över att jag valde Arcam istället för de engagerande Naim eller Hegel, osv. Detta trots att jag var så noggrann så noggrann och lyssnade och lånade hem allt som kom i min väg innan. Oftast tvekar jag dock kanske inte så mycket över hur mycket pengar jag investerade utan snarare om jag verkligen valde rätt i den prisklassen. Inte sällan slår det också åt andra hållet, dvs. jag är rädd för att att jag "snålat ur" och att man kunde fått något så mycket bättre om man bara lagt några 1000-lappar mer och kanske satsat på en Hegel H200 eller tom. en Krell, osv.

Man får dock inte glömma två viktiga faktorer som alltid ger mig själv tröst:

1) Jag kan alltid lita på att jag aldrig hade valt något jag inte tyckte var riktigt bra och att jag när jag köpte produkten tyckte den var bäst (kanske med stor grad osäkerhet men ändå).

2) Det ger ganska stor tillfredsställelse att har riktig bra/snygga/häftiga grejjer. Detta även om det i värsta fall bara är en prisfråga och inte verkligen en kvalitetsfråga.

Jag har själv kommit att acceptera att "känslan" är en väldigt viktig parameter (varför jag också är barnsligt förtjust i dyra kablar t.ex.) Någon gång i veckan brukar jag säga till mig själv (och min fru lite för ofta) t.ex. "tänk att jag har mina drömhögtalare i vardagsrummet".

Grejjer kan ibland vara ett kvitto på att du faktiskt uppnår dina mål och når dina drömmar. Jag vet att det låter som om jag i själva verket egentligen behöver putsa på min självkänsla istället för att finna tröst i materiella ting men de som känner mig skulle nog knappast säga att det skulle vara något egentligt fel med min självkänsla. Folk har ju också köpt dyra sportbilar i alla tider och även om det kan sägas vara någon form av p***sförlängare är det ett faktum att det är häftigare att köra en porsche turbo än en Saab Aero eller Volvo T5!

Redigerat av ---Don-Corleone---, 29 May 2009 - 08:31.

Postad 29 May 2009 - 08:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det kan onekligen bli dyrt när man ständigt provlyssnar andra anläggningar... Var i Vimmerby och lyssnade på Scala Utopia tillsammans med Audio Analogue. Konstaterade direkt att mellanregister och diskantåtergivningen inte nådde upp till min anläggnings kvaliteter gällande dessa register. Men, och här kommer ett viktigt men; det fysiska ljudtryck denna anläggning presterade fick min att skämmas en smula, vilket ju inte är så konstigt med tanke på högtalarnas fysiska storlek och förstärkarens kraftresurser. Jag bestämde mig i detta ögonblick för att beställa två subbar. Hade jag inte lyssnat på denna anläggning, hade jag suttit fortsatt helnöjd med mitt befintliga system, som inte saknar något egentligen. Var det någon som sa ilandsproblem? :blush:

Om man känner igen sig.... :P
Jepp I-lands problem är vad det är! och ett sjukt jobbigt sådant... :)

Postad 29 May 2009 - 08:49

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Förstår inte heller riktigt ångesten, dina burkar kostar ju bara ca 2k mer än GLE490? Det är ju knappt pengar i sammanhanget. Förhoppningsvis har du köpt dina högtalare just för att du ville ha stativare, om en golvhögtalare som kostar 2k mindre har bättre ljud borde ju inte det vara någon katastrof direkt.

Sanning med modifikation.. Höjningen på Cantons 490 gjorde den inte bättre för någon vecka sen. Jag köpte mina 807v för 10k drygt plus stativen! Det är totalt 11500kr jäntemot de 6k man fick ge för 490 Gle vid samma köptillfälle. Bara centern kostade mer än halva hans system.

Han betalade 10k och centern gick på 5400:-.. så nog är det skillnad i pris alltid! Så det skulle kännas surt om det lät bättre..

Och som många skriver, allt beror på vad man lyssnar på, akustiken etc.

Men själva budskapet i denna tråd från min sida åtminstone handlar mer om att man inte vill se/höra bättre grejer när man är så nöjd! Jag vill inte upptäcka mitt systems svagheter.. dock så har jag hittills bara sett styrkan så jag är ändå nyfiken på hur IQ90 låter, Cantons 490 etc. Så tro inte att jag kommer vägra en demospelning.. nej nej..
Men åter igen.. jag hälsade på sambons föräldrar vilka i fråga har en 42".. den känns mycket större än min 40"... polaren köpte en 46"... vilken känsla det blev i filmerna hos han.. nu ska jag köpa en 50"..

Därför är jag rädd för att provlyssna andra anläggningar.. det får mig att vilja byta! Och det mina vänner, är jag inte ensam om..! Varför skulle man inte vilja ha något som låter bättre?

Jag köpte en t-shirt här om dagen som hade ett stort tryck med följande text: "Lycka är att äga skitmånga grejer"

/Christian

Jag kan verkligen relatera till trådens ämne. Inte så att jag är rädd för att lyssna på andras anläggningar men att man kanske inte fått ut så mycket som man önskar av sina dyrköpta investeringar. Ju längre upp man kommer i prisklasser desto dyrare blir det ju att få till bara en liten förbättring av ljudet.

Någon gång varannan vecka får jag själv lite småångest t.ex. över att jag valde Arcam istället för de engagerande Naim eller Hegel, osv. Detta trots att jag var så noggrann så noggrann och lyssnade och lånade hem allt som kom i min väg innan. Oftast tvekar jag dock kanske inte så mycket över hur mycket pengar jag investerade utan snarare om jag verkligen valde rätt i den prisklassen. Inte sällan slår det också åt andra hållet, dvs. jag är rädd för att att jag "snålat ur" och att man kunde fått något så mycket bättre om man bara lagt några 1000-lappar mer och kanske satsat på en Hegel H200 eller tom. en Krell, osv.

Man får dock inte glömma två viktiga faktorer som alltid ger mig själv tröst:

1) Jag kan alltid lita på att jag aldrig hade valt något jag inte tyckte var riktigt bra och att jag när jag köpte produkten tyckte den var bäst (kanske med stor grad osäkerhet men ändå).

2) Det ger ganska stor tillfredsställelse att har riktig bra/snygga/häftiga grejjer. Detta även om det i värsta fall bara är en prisfråga och inte verkligen en kvalitetsfråga.

Jag har själv kommit att acceptera att "känslan" är en väldigt viktig parameter (varför jag också är barnsligt förtjust i dyra kablar t.ex.) Någon gång i veckan brukar jag säga till mig själv (och min fru lite för ofta) t.ex. "tänk att jag har mina drömhögtalare i vardagsrummet".

Grejjer kan ibland vara ett kvitto på att du faktiskt uppnår dina mål och når dina drömmar. Jag vet att det låter som om jag i själva verket egentligen behöver putsa på min självkänsla istället för att finna tröst i materiella ting men de som känner mig skulle nog knappast säga att det skulle vara något egentligt fel med min självkänsla. Folk har ju också köpt dyra sportbilar i alla tider och även om det kan sägas vara någon form av p***sförlängare är det ett faktum att det är häftigare att köra en porsche turbo än en Saab Aero eller Volvo T5!

Väl skrivet!

Jag får dock aldrig ångest eller har fått.. Hittills är jag toknöjd och blir det bara mer och mer för var dag! Jag har nått ett mål nu när jag köpt min drömanläggning (for now) och detta vid bara 22-års ålder! Jag har en underbar sambo och ska snart till att bygga en sommarstuga. Men nu kommer jag till en viktig poäng och läs denna noga!

Min anläggning är min drömanläggning! Focals design, Radius45 design, Onkyos 876 design.. och alla har grymt bra ljud! Nu är det Supra Lorad kablar till allt. Riktiga spikes och dämpkuddar där det behövs.. jag har spenderat SÅ många timmar på att välja högtalare, tillbehör och stärkare. Många sömnlösa nätter. Tänk om polarens Canton 490 och Onkyo 606 låter bättre, som han beställde på en kväll.. en kväll där han köpte dem för utseendets skull och priset.

Vilken looser gör inte det mig till? Allt arbete jag lagt ner, alla sömnlösa nätter och den summa pengar.. allt i onödan? Därför vill jag inte lyssna på hans anläggning.. även om jag kommer att göra det!

/Christian

Redigerat av Unregistered1331, 29 May 2009 - 08:58.

Postad 29 May 2009 - 09:07

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag var med polarn när han köpte nya högtalare; hans stereosystem kostar 3,5ggr så mkt som mina frontar + receiver, men låter ju faktiskt inte 3.5ggr bättre (om jag får göra den jämförelsen).

Det där är också en intressant parameter; om det kostar dubbelt så mycket, är det inte då per definition dubbelt så bra? Svaret är naturligtvis att det inte behöver vara så. Det går ju inte att rent kvalitativt bestämma hur bra något är i jämförelse med något annat bara genom att titta på kvantitet prismässigt. För mig räcker det med att det faktiskt låter bättre. Då är det värt pengarna om man jämför med någon annan anläggning. Om sedan t.ex. högtalarna som jag jämför med kostar 5 k eller 50 k spelar ingen roll. Jag grämer mig inte för att jag betalade 64 för mina, så länge de inte får pisk av några billigare. Om det däremot skulle vara så att jag faktiskt tycker att de billigare låter bättre... :blush: Frågan är vad man gör då... Byter, förmodligen.

Därför vill jag inte lyssna på hans anläggning.. även om jag kommer att göra det!

Tror inte att du behöver vara orolig. Faktiskt... :)

Postad 29 May 2009 - 09:08

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Jag grämer mig inte för att jag betalade 64 för mina, så länge de inte får pisk av några billigare. Om det däremot skulle vara så att jag faktiskt tycker att de billigare låter bättre... :blush: Frågan är vad man gör då... Byter, förmodligen.

Tror inte att du behöver vara orolig. Faktiskt... :)

Kommer du byta till billigare då eller hosta upp mer pengar? :P

Postad 29 May 2009 - 09:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kommer du byta till billigare då eller hosta upp mer pengar? :)

Hahaha, vet faktiskt inte. Hosta upp mer, förmodligen. :blush:

Postad 29 May 2009 - 09:21

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Hahaha, vet faktiskt inte. Hosta upp mer, förmodligen. :)

Hahaha! "It's funny because it's true" :blush:

Postad 29 May 2009 - 09:29

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Min anläggning är min drömanläggning! Focals design, Radius45 design, Onkyos 876 design.. och alla har grymt bra ljud! Nu är det Supra Lorad kablar till allt. Riktiga spikes och dämpkuddar där det behövs.. jag har spenderat SÅ många timmar på att välja högtalare, tillbehör och stärkare. Många sömnlösa nätter. Tänk om polarens Canton 490 och Onkyo 606 låter bättre, som han beställde på en kväll.. en kväll där han köpte dem för utseendets skull och priset.

Vilken looser gör inte det mig till? Allt arbete jag lagt ner, alla sömnlösa nätter och den summa pengar.. allt i onödan? Därför vill jag inte lyssna på hans anläggning.. även om jag kommer att göra det!

/Christian

Tvärt om broder! Tvärt om!

För det första är känslan så mycket värt och för det andra: det är inte målet som är det viktiga, det är vägen! Vilken looser din kompis är som fått betala så mycket pengar UTAN att ha haft nöjet att jaga, fundera, lyssna, läsa, skriva, diskutera ...

Din anläggning kostar en spottstyver av vad hans gör (timkostnad) om du räknar hur många timmars nöje du fått ut när du letat!

Postad 29 May 2009 - 09:35

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hahaha! "It's funny because it's true" :blush:

Det är jäkligt svårt rent mentalt att byta ner sig prismässigt, även om det faktiskt skulle kunna innebära att det låter bättre... Känns skönare att gå upp ytterligare ett pinnhål prismässigt. Hur sunt är det, egentligen? :)

Postad 29 May 2009 - 09:39

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det är jäkligt svårt rent mentalt att byta ner sig prismässigt, även om det faktiskt skulle kunna innebära att det låter bättre... Känns skönare att gå upp ytterligare ett pinnhål prismässigt. Hur sunt är det, egentligen? :)

Hi-fi handlarna gnuggar iaf händerna.

Har under det året jag haft mina nuvarande högtalare lyssnat på väldigt många olika anläggningar i olika prisklasser och har hittils inte hört nån som låter lika bra eller bättre i mina öron (ens andra anläggningar med samma högtalare). Men det kommer nog...

Postad 29 May 2009 - 09:43

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Det där är också en intressant parameter; om det kostar dubbelt så mycket, är det inte då per definition dubbelt så bra? Svaret är naturligtvis att det inte behöver vara så. Det går ju inte att rent kvalitativt bestämma hur bra något är i jämförelse med något annat bara genom att titta på kvantitet prismässigt. För mig räcker det med att det faktiskt låter bättre. Då är det värt pengarna om man jämför med någon annan anläggning. Om sedan t.ex. högtalarna som jag jämför med kostar 5 k eller 50 k spelar ingen roll. Jag grämer mig inte för att jag betalade 64 för mina, så länge de inte får pisk av några billigare. Om det däremot skulle vara så att jag faktiskt tycker att de billigare låter bättre... :) Frågan är vad man gör då... Byter, förmodligen.

Det är ju svårt det där. Om du blir itutad att köpa spikes för 50kkr, vilka gör en sån liten skillnad (men jo, du tycker nog att d blev lite bättre) att du knappt vet om det är placebo eller riktigt, är det då ovesäntligt vad de kostade?

Det är ju upp till var och en, hur mycket man vill och har råd att spendera i förhållande till vilket lyft man får. För mig är den gränsen tämligen låg, och därmed är just den skillnad jag upplevde senast inte aktuell för mig. Dessutom så tycker jag att mina låter bättre för närvarande, just pga den usla akustiken i hans rum. Fixar han till den (tillsammans med inspelade högtalare, även fast dom lät riktigt bra out of the box) kommer jag säkert känna ett sting avund nästa gång jag är där och lyssnar. Samtidigt kan jag konstatera att jag nog fått bland det bästa möjliga i den prisklassen jag betalat.

Sen är det ju så svårt att jämför system rakt av sådär.. Ponera att TS har ett skitdåligt akustiskt rum, medan hans vän har ett bra, då blir ju jämförelsen minst sagt haltande. Och eftersom då TS måste plöja ner cash i akustikåtgärder, gör det då hans system ännu sämre pris/prestandamässigt? I mitt tycke, nej.

Postad 29 May 2009 - 09:54

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hi-fi handlarna gnuggar iaf händerna.

Har under det året jag haft mina nuvarande högtalare lyssnat på väldigt många olika anläggningar i olika prisklasser och har hittils inte hört nån som låter lika bra eller bättre i mina öron (ens andra anläggningar med samma högtalare). Men det kommer nog...

Förmodligen... :)

Postad 29 May 2009 - 10:29

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Jag förstår precis hur du menar med att det kan vara jobbigt.

För min del har jag två olika "lägen". När jag provlyssnar, eller provtittar projektorer för den delen, så är jag väldigt kritisk mot alla små detaljer. Hördes det där anslaget på gitarrsträngarna verkligen förra gången? Är läpsynken på filmen verkligen helt perfekt? Osv.

När jag gör detta skulle någon kunna fråga mig efteråt vilken låt det var, eller vad som hände i filmen, hade jag inte kunnat svara. När jag lyssnar eller tittar på det sättet njuter jag inte av helheten alls, utan fokuserar bara på skillnader och detaljer.

När jag är i det andra läget, vilket jag är mestadels när jag inte planerar en uppgradering, eller är hemma hos andra, så lutar jag mig tillbaka och lyssnar på musiken, eller engagerar mig i handlingen i filmen. Det är vid väldigt få tillfällen som jag hajar till för att det antingen kom en speciell effekt som jag inte hade hört innan. T.ex. när jag såg Spider-man 2 häromdagen hade jag aldrig tidigare reagerat på dynamikskillnaden i filmen mellan lugna och mer actionfyllda partier, speciellt när Doc Ock slår igång sin maskin, det låter GRYMT om man har en anläggning som kan prestera det på en volym där dialogen är precis i nivå med om skådespelarna hade stått i rummet och pratat lugnt med mig i den förra lugna scenen.
Annars har jag väldigt lätt att förlora mig in i en film. Det krävs en anläggning som är bra för att skapa den där känslan av att inte bara se filmen, utan att uppleva den, men när den finns så glömmer jag bort både tid och rum och förflyttar mig någon helt annanstans. :)
Lite av den anledningen älskar jag att gå på bio också, då tar man bort alla störmoment och "ska bara" mitt under filmen.

När jag å andra sidan ser film hemma hos någon kompis som inte har samma nivå på anläggningen så nöjer jag mig med att "se" filmen. Jag bedömmer inte deras anläggning efter min, utan bara sätter mig ner, njuter, och efteråt kan jag konstatera hur pass bra upplevelse jag fick av filmen som helhet, och upplevelsen hemma hos mig själv nu är fullt tillräcklig..... för tillfället. :-P

Postad 29 May 2009 - 11:01

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Vet inte om någon håller med mig, men jag tycker också att det finns ett egenvärde i att byta utrustning då och då. Spelar liksom ingen roll om man fortfarande sitter helnöjd, känner ju att jag själv kommer att göra det för en ganska lång tid framöver. Men likväl vet jag, vis av erfarenhet, att förr eller senare kommer "byta-suget" som ett brev på posten. Då fokuserar man helt på detta; lyssna, läsa, snacka, utbyta erfarenheter, planera, väga för- och nackdelar, läsa igen, lyssna ånyo, göra nya planeringar o.s.v. Håller med någon som sa att det roligaste egentligen är själva resan till målet, därefter sitter man nöjd ett tag men skulle det inte sitta fint med en exern nätdel när det nu finns möjlighet att ansluta en sådan? Den där signalkabeln i prissegmentet strax över mina befintliga, skulle inte den göra skillnaden som gav mig det där sista i nirvana-upplevelse? Men visst är det ett angenämt "problem"... :)

Postad 29 May 2009 - 11:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Kör man ino audio kan man uppgradera utan att byta ut så ofta, bara att köpa flera basmoduler tills topparna blir begränsningen, då byter man upp sig till nästa toppsystem.

Postad 29 May 2009 - 11:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Kör man ino audio kan man uppgradera utan att byta ut så ofta, bara att köpa flera basmoduler tills topparna blir begränsningen, då byter man upp sig till nästa toppsystem.

Det är onekligen framtidssäkert. Lite av Audiovectors filosofi också. Komplettera med subbar eller uppgradera element, delningsfilter, stagning/dämpning, stativ, baffel, bakstycke etc. inom befintlig modell. Gillar man ljudet högtalarna ger, är ju denna uppgraderingsmöjlighet kanon.

Postad 29 May 2009 - 11:47

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Klart att resan är sjukt rolig även om det bidrar till många timmar i affärer, framför datorn och för att inte tala om sömnlösa nätter :blush: Men kul är det! Dock kan jag känna viss oro efter alla timmar om man skulle upptäcka att polaren köpt första bästa för en billig peng och det låter bättre! Då kan jag känna att en del av kicken efteråt försvinner.. nu har det inte hänt än, men vem vet? Jag tror iofs att mitt system piskar hans men vem vet? :)

Jag har i alla fall bättre musiksmak än han :P Så på det viset kommer mitt system alltid "låta" bättre :P

/Christian

Postad 29 May 2009 - 12:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Klart att resan är sjukt rolig även om det bidrar till många timmar i affärer, framför datorn och för att inte tala om sömnlösa nätter :P Men kul är det! Dock kan jag känna viss oro efter alla timmar om man skulle upptäcka att polaren köpt första bästa för en billig peng och det låter bättre! Då kan jag känna att en del av kicken efteråt försvinner.. nu har det inte hänt än, men vem vet? Jag tror iofs att mitt system piskar hans men vem vet? :)

Jag har i alla fall bättre musiksmak än han :P Så på det viset kommer mitt system alltid "låta" bättre :P

/Christian

Jag och den gode Earshot här på forumet har båda högkvalitativa system i ungefär samma prisklass, dock utifrån helt olika filosofier (kravet på välljud delar vi emellertid); han med sina Be1037 och Chapterförstärkare och jag med AV Avantgarde och triodmonoblock. Han imponeras av närvaron och realismen i röster och instrument samt fokus och "ta på-känsla", medan jag gillar hans urkraft, bottendrag och transparens. När vi lyssnar hemma hos varandra, sitter vi båda med ett leende på läpparna och ingen konkurrens kan sägas råda. Han pratar om att "fan, jag kan ju inte vara utan min basåtergivning men det hade suttit fint att biampa med rörstärkare till mellan- och diskantregistren, det är ju fan att burkarna inte har biwire-terminaler..." och jag typ "fan, lite bättre råstyrka och bottendrag hade inte suttit fel, måste nog köpa ett par subbar...). Man kan säga att vi sporrar varandra i stället för att känna avundsjuka. Sedan kan han gå igång på norska smörsångare :blush: medan jag hellre kör Damien Rice, men många "referensplattor" har vi gemensamt. Min fru föreslog att vi kunde flytta ihop... :P Nja, vet i 17...

Så det behöver inte alltid innebära "risker" med att lyssna hos polare. Men det kan bli dyrt.

Postad 29 May 2009 - 12:34

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Det var iofs också bra skrivet :) Det ligger nått i det! Jag kanske ska sluta tävla med allt och allo :blush:

Iofs inte första gången jag hör att en sambo tycker killen ska flytta ihop med sin killpolare :P Min sambo är på mig lite då och då när jag och polaren "leker" lite för ofta.. :P

Men nu har jag börjat kämpa med akustiken.. rätt kul faktiskt! Dessutom ska jag iväg och provlyssna en 806 + IQ90
idag :P

Forum-terapi är bra för självförtroendet :P

/Christian

Postad 29 May 2009 - 12:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Bensnake: Tänk vad tråkigt om det hade låtit exakt likadant hemma hos dig och Earshot?
Utbytet ni har av att besöka varandra måste i mina ögon vara mer givande än om ni hade
samma ***-designade system.

Jag har långt till min hifipolare. Var å hälsade på "Svensk Roger" i Oslo förra helgen. Vi
har känt varandra i 25 år och pysslat med det här missbruket i ca 5år. Vi har gått olika
vägar och har dimetralt olika rum men slutresultatet är inte så olika som man kunde tro.
Men det beror väl på att vi i stort sett delar ljudideal och musiksmak. Hur som helst behöver
jag med jämna mellanrum referenser att jämföra min anläggning med. Väldigt lätt att
bli hemmadöv. Så ikväll ska skivspelaren gå varm :)

Postad 29 May 2009 - 20:41

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Känner så väl igen dessa fasorna men dom slutade när jag hittade en anläggning som jag bara kände var 100% rätt för mig vilket tog ca 2 år.
Innan dess så var jag livrädd för att ens provlyssna ngt annat i butik med rädsla för att det skulle låta bättre än det jag hade hemma.
Du kanske inte känner den där känslan att du hittat rätt?

Jag var inne på Hifi klubben i Stockholm samt reference idag och lyssnade på B&W 802 resp Dynaudio confidence c1 och visst lät båda bra, fan vore väl med tanke på 120k resp 70k men det fick mig absolut inte att känna ngn bytesångest då jag känner mig lika nöjd var gång jag får sitta ner i lugn och ro och lyssna på mina egna prylar

Postad 29 May 2009 - 21:37

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Intressant tråd...

För mig finns absolut inget definierat mål på denna resa (eller rädsla), bara en nyfikenhet och en förhoppning om att uppleva "välljud" i olika former och karaktärer. Dock har jag kommit underfund med att vissa parametrar
för mig blivit fundamentalt viktiga, eller beroendeframkallande (och därmed mycket svåra att leva utan).

En av de parametrarna är basåtergivningen/fysikaliteten som musiken återges med.
För mig funkar det så att först kommer "själva välljudet" det skall låta bra helt enkelt.
(annars spelar resten ingen roll så att säga).

Om man sedan lyckas kombinera välljudet med fysikalisk närvaro, så blir det liksom "helt rätt för mig".
Att både höra och känna musiken är för mig den "bästa ljudupplevelsen".

Jag kan naturligtvis uppskatta och tycka en monitorhögtalare låter fantastisk på många sätt, men på frågan om det är något jag skulle bli sittande med själv över tid?...nja, knappast troligt.

Men det är ju här det fina med utbytet av andras system skapar dimensioner och referensramar,
är det då något vi bör vara rädda för?

Absolut inte om ni frågar mig.

Gode herr Bensnake, din anläggning låter makalöst bra, helt otvivelaktigt. Så här långt saknar du bara en parameter i mitt tycke (du vet vilken).

Bongo_ Mongo, skulle väldigt gärna vilja lyssna på dina JBL Array, tror de låter väldigt nära det jag ovan beskrivit som viktigt och betydelsefullt för mig.

Alla Ino-ägare, jag hoppas innerligt jag snart får möjligheten att lyssna på några Ino-högtalare.
Skulle vara sjukt intressant.

Earshot

Postad 29 May 2009 - 23:00

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen från en provlyssning av Kef iq90 och kan med stolthet säga, fan vad jag är nöjd med min anläggning! Faktum är att XTZ värsting-Subba inte ens imponerade på mig för fem öre. Min sw10 från Dynavoice är bra mycket rappare :) men visst, det lät jäkligt bra! Riktigt bra till och med :P jag tror dock att hans subba kommer släppa lite mer snart... Och när den gör det vill jag inte lyssna... För då blir det dyrt...!

/Christian från Nokia 5800

Postad 30 May 2009 - 12:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Har haft en 4 hemmabioanläggningar under mina år här på forumet. Först hade jag ett par Black Diamond med 5.1 system, sedan bytte jag till Klipsch RF25 som golvare i ett nytt 5.1 system, sedan blev jag less på golvare och bytte till Klipsch RSX 5.1. Sedan när jag flyttade blev jag less på dessa och ville köpa ett par annorlunda högtalare och då blev det MInipods. Så man har haft 4 anläggningar som kostat mellan 10-20.000. Jag kan faktiskt än idag ångra att jag sålde mina första högtalare, för jag hade förmodligen varit ganska nöjd med Black Diamond och Harman kardon. Jag hade även då en riktigt bra subwoofer som jag än idag inte hittat bättre till det priset, en Audio Pro Avanti sub som jag köpte på demoex för 2000kr.
Så frågan är om man verkligen lär sig något genom åren. Nu ska jag snart flytta igen och då vill jag ha golvare eftersom jag skaffat en villa. Så nu blir det väl till att lägga ut en 25.000 till på högtalare som håller i ett par år. Men man får helt enkelt prioritera, vill man ut och resa, skaffa högtalare, köra bil ?
Det enda jag har tänkt nu är att jag ska köpa högtalare som jag tycker att jag har råd med och som jag tror kommer kunna hålla ett par år framöver. Nästa högtalare jag köper ska hålla i minst 5 år framöver och då tänkte jag satsa lite extra :)

Postad 30 May 2009 - 13:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Gode herr Bensnake, din anläggning låter makalöst bra, helt otvivelaktigt. Så här långt saknar du bara en parameter i mitt tycke (du vet vilken).

Vänta bara, din basknarkare... :) Vänta bara!

Postad 30 May 2009 - 13:58

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Bensnake: Tänk vad tråkigt om det hade låtit exakt likadant hemma hos dig och Earshot?
Utbytet ni har av att besöka varandra måste i mina ögon vara mer givande än om ni hade
samma ***-designade system.

Precis! Hade vi kört med samma typ av anläggning, kanske t.o.m. likadana högtalare eller förstärkare, hade det blivit mycket jobbigare. Då hade man förmodligen suttit och letat efter detaljer i stället för att, som nu, njuta av välljudande musikåtergivning av högsta klass. Man blir helt enkelt inspirerad och sporrad i stället för avundsjukt låg.

Postad 30 May 2009 - 14:18

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Jag gillar Infinity..

Jag med :) Min Fd Infinity Kappa 8.2ii va fina .

Jag tycker att det beror lite på musiksmak/stil om det är värt att slänga upp fläsk mkt stålar på Burkar..
En inbiten Hårdrockare tex blir nog inte så mkt lyckligare om han köper sig ett par dyr -hi-fi burkar ..
Oftast :P

Postad 30 May 2009 - 19:11

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Själv har jag haft väldigt kul när jag letat efter min anläggning och kommer garanterat ha lika kul när jag börjar leta uppgraderingar. Känner också lite oro inför att lyssna på andra system men det minskat i takt med att jag accepterat att jag kommer vilja uppgradera i framtiden, det är liksom ett "fact of life". Har faktiskt börjat redan, trots att jag bara haft nuvarande anläggningen i en 8månader, börjat lyssna på nya saker. Inte för att det är dags att uppgradera nu eller så utan dels för att det är roligt att höra andra anläggningar och dels för att försöka utforska min egen smak lite mer. Det är inte trivialt att hitta vad man själv tycker i allt virrvarr av åsikter och försäljarsnack som finns runt omkring på forum, i tidningar och i butiker.

Postad 30 May 2009 - 21:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är intressant det där med rummet. Jag har ett par TDL RTL3 som aldrig har låtit så där jättebra i något rum jag haft dem i (det har varit 5-6 olika rum). Detta tills de förpassades till ett barnrum på övervåningen. Ett halvstort rum med snedtak, överbelamrat med leksaker och ett par sängar. Där lät de helt plötsligt mycket bättre än någonsin tidigare. Det var snudd på haksläpp.
Nu har jag lånat ut dem till en kompis och i hans vardagsrum låter de halvtrist igen. Han ville lämna tillbaks dem för han tyckte basen var för dålig. Då tryckte jag ut source direct-knappen på denonstärkaren och tryckte in loudnessknappen. Då tyckte han att de lät kanon så jag slapp ta hem dem (just nu har jag inte plats, men de skall nog tillbaks till det där barnrummet igen så småningom).

Postad 30 May 2009 - 23:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag måste ta tillbaka mitt tidigare inlägg.. fan vad IQ90 låter bra :) De är en dröm att lyssna på, men för det är jag fortfarande sjukt nöjd med mitt eget system :)

Min rädsla har släppt helt! I'm cured!

/Christian

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.