Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag bort svarta kanter på filmen?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2009 - 16:38

HifiFredrik
  • HifiFredrik
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tjennare!

Jag har en epson emp tw.700 projektor samt en precis ny inhandlad blu-ray spelare sony BDP- S350.
Jag trodde man skulle få bort de svarta kanterna uppe och nere på bilden när man fixade en blu-ray spelare.
Kanske någon inställning jag missat.

Sen kommer jag inte in på projektorns inställning aspect där man kan ändra på bildens storlek om det ska vara zoom,squeeze wide m,m den står endast på normal och de andra går inte att välja.

Behöver lite hjälp tack.

MVh Fredrik

Postad 11 June 2009 - 16:47

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Det här rätar nog ut dina frågetecken:
http://sv.wikipedia....ldformat_(film)

Postad 12 June 2009 - 07:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Oj oj....det var länge sedan.. :)

Postad 12 June 2009 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Enkelt uttyck, de flesta filmerna (oavsett om de är på DVD eller BD) har ett bredare format (dvs faktorn bildbredd/bildhöjd är större) än vad den duk är. Filmer har ofta ett format på runt 2.35 medans din duk är 1.78. Det gör att du får svarta fält i över och underkant av duken.

Enda (vettiga) lösningen för att få bort de svarta fälten är att skaffa en ny duk som har ett bredare format än den du har idag (medför dock krånglet med att du måste zooma och ha dig om du ska växla mellan att titta på material som är i 2.35 resp 1.78 format).

Så enklaste lösningen är förstås att lära sig leva med de svarta fälten...de har funnits sen DVD:ns barndom (och innan det på Laserdisc) så jag tycker det är märkligt att inte alla vant sig än... :)

Postad 12 June 2009 - 08:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Läs det här.

Postad 14 June 2009 - 14:15

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Det finns också anamorfiska linser att köpa, Men till en så billig projektor skulle nog inte jag vilja lägga ut dom pengarna, Men den är väldigt lätt att hanskas med men då gäller det att du har en duk med format 2:35..

En kompis har en sådan och jag tycker den fungerar väldigt fint, Men prislappen är inte billig

länk: http://www.filmhemma...asonic_main.htm

Postad 12 October 2009 - 11:44

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Läs det här.

Tack för länken. Har länge undrat över dessa svarta kanter. Lite stör man ju sig att hela ytan av tvn inte används <_<

Postad 12 October 2009 - 17:00

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Tack för länken. Har länge undrat över dessa svarta kanter. Lite stör man ju sig att hela ytan av tvn inte används <_<

Stör man sig på det så har man köpt för liten tv B)
Köp en projje och en duk på ca 100" så kommer du inte bekymra dig över det där!

Postad 12 October 2009 - 17:15

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jo, för du kan ju fortfarande inte utnyttja hela din duk....

Postad 12 October 2009 - 18:05

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Jo, för du kan ju fortfarande inte utnyttja hela din duk....

Jo om man vill så köper man enbart film i formatet 16x9 så utnyttjar du alltid hela ytan, gäller alla bildvisare så klart.. Gör om, gör rätt!

Det jag menade var att man inte stör sig på några "svarta kanter" när man har så pass stor duk. Eller stör du dig också på de "svarta kanterna" när du går och ser på bio?

Redigerat av Fjant, 12 October 2009 - 18:10.

Postad 12 October 2009 - 18:08

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
felpost

Redigerat av Fjant, 12 October 2009 - 18:09.

Postad 12 October 2009 - 19:19

sjobas
  • sjobas
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
men får man inte bort dom på 16/9 filmer? trodde jag iaf.. ja gillar dom inte heller..

Postad 12 October 2009 - 19:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Men snälla ... läs på lite ..

Maveric

Postad 12 October 2009 - 19:27

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Suck, du får bort dom den dag då du får in en stor rund boll i ett litet fyrkantigt hål. Om du har en tavla som är 2,35*1 meter och och en ram som är 1,78*1 meter hur ska den då passa tavlan? Det enda du kan göra är att klippa bort lite av tavlan i sidorna, som många tv-bolag förvisso gör. Men är det inte bättre att se hela tavlan?

Postad 13 October 2009 - 12:02

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jo om man vill så köper man enbart film i formatet 16x9 så utnyttjar du alltid hela ytan, gäller alla bildvisare så klart.. Gör om, gör rätt!

Det jag menade var att man inte stör sig på några "svarta kanter" när man har så pass stor duk. Eller stör du dig också på de "svarta kanterna" när du går och ser på bio?

Öhhh?

På bio finns det inga svarta kanter...

Jag stör mig på svarta kanter oavsett storlek på bilden.

Det optimala är ju som sagt var att köra med lins och 2.35:1 duk och sen maska i sidled vid 16:9 visning, dvs. så dom
gör på riktiga biografer.

Postad 13 October 2009 - 12:42

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Hade ju varit lite kul om det gick att köpa DVD- och Blurayutgåvor som var beskurna i 16:9-format, då hade man ju så att säga kunnat välja om man vill följa filmskaparens "visioner" och se filmen med svarta kanter (till varje pris inte missa bildinformation) eller inte. Misstänker att 16:9 utgåvorna i såna fall nog skulle sälja rätt bra ändå :P

Redigerat av KJE, 13 October 2009 - 12:43.

Postad 13 October 2009 - 12:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja Pan&Scan var ju väldigt populärt på VHS och får den dumma(*) Svensson-massan bestämma så skulle det säkert bli så att vi går tillbaks till 80-talet ja... Näe, valfrihet är inte alltid bra. Bättre att folk lär sig att det är deras displayer det är "fel" på, inte materialet.

Dessutom är det ju så att de flesta displayer har div zoom-lägen så vill man pajja filmen så kan ju var och en göra det. Behöver man ju inte vänta på att bolagen ska göra åt en.

* (ja de är dumma, om den inte var det förr så blev den det i samband med att de bestämde att "ja blanka laptop-skärmar som funkar som speglar - DET är en bra idé! :P)

Postad 13 October 2009 - 16:23

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

* (ja de är dumma, om den inte var det förr så blev den det i samband med att de bestämde att "ja blanka laptop-skärmar som funkar som speglar - DET är en bra idé! :P)

Hahahah precis! Skönt att veta att man inte var ensam att stå som ett levande frågetecken när de gjorde inträde på marknaden. :D (Går även att betala hutlösa pengar för att få Macintosh dyraste skärm med samma värdelösa egenskaper.)

Postad 13 October 2009 - 18:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Ja Pan&Scan var ju väldigt populärt på VHS och får den dumma(*) Svensson-massan bestämma så skulle det säkert bli så att vi går tillbaks till 80-talet ja... Näe, valfrihet är inte alltid bra. Bättre att folk lär sig att det är deras displayer det är "fel" på, inte materialet.

Dessutom är det ju så att de flesta displayer har div zoom-lägen så vill man pajja filmen så kan ju var och en göra det. Behöver man ju inte vänta på att bolagen ska göra åt en.

* (ja de är dumma, om den inte var det förr så blev den det i samband med att de bestämde att "ja blanka laptop-skärmar som funkar som speglar - DET är en bra idé! :))

TACK paccis! :D :(

Postad 14 October 2009 - 15:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hahahah precis! Skönt att veta att man inte var ensam att stå som ett levande frågetecken när de gjorde inträde på marknaden. :) (Går även att betala hutlösa pengar för att få Macintosh dyraste skärm med samma värdelösa egenskaper.)

Idag är det ju hopplöst, går ju knappt att hitta en laptop som de inte satt på en spegel på! ;)

Givetvis ser marknaden ut så eftersom Mr Svensson gått till ElElefanten och det enda han har köpt är det som blänker mest i hans ögon. Näe, konsumenten har verkligen INTE alltid rätt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.