Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Devolo homeplug prestanda?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 november 2009 - 14:17

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt in ett paket med Devolo homeplugs (AVPLUS). Söker andra som också kör med dessa för att jämföra prestandan.

Det roliga är att när jag kör prorammet "informer" som kör diagnostik så rapporterar det upstream 97 Mbps och downstream 7 Mbps. Antar det är MBit /sekund.

NÄr jag sedan skall kopiera en fil med WIndows 7 från ena datorn till den andra bli överföringshastigheten enligt Windows 7 runt 3 MB /sek. Antar det är Megabyte / sekund. Men 100/8 är ju ca 12. SÅ det är endast en fjärdedel av teoretisk hastighet. Uruselt enligt mig.

Alltså är homeplugs endast marginellt snabbare än WLAN, en 4 gig stor fil ta can 45 minuter att kopiera med mitt 54mbps wial med homeplugs tar samma fil 28 minuer. Långt ifrån ett LAN med andra ord.

Vad har ni andra för åsikter? Huset är nybyggt 2006 och jag har inte datorerna i samma rum.

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 21 november 2009 - 15:08.


#2

Postad 21 november 2009 - 15:11

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
edit: Jag testade att sätta datorerna i samma rum, då får jag ca 9,5 Mbyte/sek överföringshastighet. Men vad är vitsen med det, då kan jag lika gärna köra nollmodem eller en switch för nån hundring.

Nej mycket lutar åt att jag reklamerar denna produkt. Tanken är god men man har långt kvar till att det ska fungera.

Jag är elektriker och har själv kopplat all el i huset, ingenstans har jag läst om några förhandskrav såsom att alla eluttag måste ligga på samma grupp eller något sådant. Bara koppla in och köra med 200 mbps enligt reklamen.

/Henrik

#3

Postad 21 november 2009 - 17:03

ferna
  • ferna
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Jag kör netgears homeplug och jag håller med dig att det finns mycket att önska när det gäller hastighet.

Dock finns det idag inte några alternativ enligt min mening.
Wlan: visst högre hastighet men inget som är 100% (droppar osv)
Kabel: kanonfint, stabilt och bra, men vem vill ha kabel över hela huset/lägenheten?

Vet att det går långsammare, men det funkar ju i alla fall.

#4

Postad 22 november 2009 - 11:27

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Det som irriterarmig är dels det höga priset och dels att man tappar så ENORMT mycket prestanda. Sätter jag en på övervåningen är jag nere på 30 Mbps, dvs under WLAN hastighet... Att jag tappat 10-15 % efter ca meter tycker jag är helt okej men detta är bara för mycket!!

Visst finns det ingen annan lösning idag, men jag tycker man borde varit tydligare med att påvisa just hur mycket man tappar. Har ändå et litet hus med inte så värst mång meter kabel. Och jag har kollat i dosor och dylikt, allting är årskruvat,inga glapp.Så även om elnätet är installerat enligt alla konstens regler så tappar man ändå så enormt mycket att det är på gränsen till värdelöst.

Notera at jag köpte AVPLus-modellen som ska ha inbyggt filter för störningar för at "markant förbättra presandan". Vill inte veta hur det funkar utan detta........
Synd att den enda recensionen på dustin gav denna produkt 5 stjärnor. Det var mycket denna jag gick på vid köpet....

#5

Postad 22 november 2009 - 21:46

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Ingen annan som har erfarenhet av homeplugs? Finns det något man kan göra för att förbättra prestandan? VAd är det som man tappar mest på, skarvar eller kabelmetrar?

/Henrik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.