Nu är det högtid för mig att förbättra akustiken i mitt rum. Jag skulle vilja ha hjälp med placering av 8 st soundwave scrunch paneler. De är tillverkade av formgjuten polyester och designade för att dämpa från 500 Hz och över. De är 585 x 585 x 80 mm/st. Jag har sett att några här på forumet har liknande , vet dock inte hur effektiva de är för att förbättra ljudbilden, som jag vid väldigt höga volymer och längre lyssningstider kan uppleva som ansträngande. Det är helt enkelt för kalt på väggarna i mitt vardagsrum!
Frontväggen där jag har setupen är betongvägg, likaså bakväggen där jag har projektorn är betongvägg. Sidoväggarna är tunnare trävägg, ihålig.
Jag bifogar bilder så får ni säga vad ni tycker... men jag tänker inte smacka upp dem i innertaket. Vill ha något diskretare där. En större o något tjockare matta ska också införskaffas snart. Nu gäller det väggarna... tror jag behöver satsa på frontväggen snett bakom/till vänster om den vänstra fronthögtalaren. Likaså något till höger om den högra fronten (bakom el vid sidan?).
Sen har jag läst nånstans om att det kan vara dumt att dämpa i lyssningshöjd bakom huvudet om man sitter alldeles intill bakväggen vilket jag gör... så mellan bakkanalerna kanske inte är någon idé?
På vissa av bilderna har jag placerat ut väggpaneler så ni ser hur stora de är i förhållande till allt det andra, t.ex. på datorn, på soffan...
Hälsn. Damashii