Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med placering av absorbenter soundwave!

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 januari 2010 - 14:48

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej!

Nu är det högtid för mig att förbättra akustiken i mitt rum. Jag skulle vilja ha hjälp med placering av 8 st soundwave scrunch paneler. De är tillverkade av formgjuten polyester och designade för att dämpa från 500 Hz och över. De är 585 x 585 x 80 mm/st. Jag har sett att några här på forumet har liknande , vet dock inte hur effektiva de är för att förbättra ljudbilden, som jag vid väldigt höga volymer och längre lyssningstider kan uppleva som ansträngande. Det är helt enkelt för kalt på väggarna i mitt vardagsrum!

Frontväggen där jag har setupen är betongvägg, likaså bakväggen där jag har projektorn är betongvägg. Sidoväggarna är tunnare trävägg, ihålig.

Jag bifogar bilder så får ni säga vad ni tycker... men jag tänker inte smacka upp dem i innertaket. Vill ha något diskretare där. En större o något tjockare matta ska också införskaffas snart. Nu gäller det väggarna... tror jag behöver satsa på frontväggen snett bakom/till vänster om den vänstra fronthögtalaren. Likaså något till höger om den högra fronten (bakom el vid sidan?).

Sen har jag läst nånstans om att det kan vara dumt att dämpa i lyssningshöjd bakom huvudet om man sitter alldeles intill bakväggen vilket jag gör... så mellan bakkanalerna kanske inte är någon idé?

På vissa av bilderna har jag placerat ut väggpaneler så ni ser hur stora de är i förhållande till allt det andra, t.ex. på datorn, på soffan...

Hälsn. Damashii

Bifogad fil  Bild_002.jpg   3,23MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_280.jpg   2,8MB   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_278.jpg   2,93MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_276.jpg   2,64MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Bild_003.jpg   2,97MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_279.jpg   3,35MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Bild_011.jpg   3,07MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Bild_008.jpg   3,34MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_282.jpg   2,99MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Bild_004.jpg   2,92MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_281.jpg   2,91MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_283.jpg   2,76MB   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bilder_2009_286.jpg   2,7MB   1 Antal nerladdningar

Postad 24 januari 2010 - 09:57

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
De paneler du köpt verkar vara både aborberande men också lite diffuserande. Rätta mig om jag fel. Du har svårt att exakt plocka bort första reflexen. Tänk att ljudvågorna i viss mån studsar som en biljardboll från högtalarna till lyssningspositionen. Därför kan det vara bra att absorbenter/diff bakom högtalarna men mot mitten. Men där är ju duken.

Själv tycker jag att man också skall tänka på att detta är ditt vardagsrum. Det skall se trivsamt ut.

Men ett förslag som snabbt går att testa på ett ungefär. Det finns andra sätt!

2-3 absorbenter bakom soffan och hängda mellan högtalarna. Det som vissa trycker på är att man inte vill skapa större akustiskt döda ytor. Men när du testar så ta och ställ dem på soffan. Kan duga som en grov uppskattning.

Sedan resten under duken.

Reultatet skulle vara ökad klarhet med något mindre vasst ljud. Förhoppningsvis bättre dynamik. Men prova vilket i detta fal är enkelt eftersom du kan ställa absorbenterna hygglig på plats.

Ett alternativ är att ha tre stycken ovanför varandra på varje sida om duken. Så nära som du tycker är snyggt.

Redigerat av Kronkan, 24 januari 2010 - 09:58.

Postad 24 januari 2010 - 12:34

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Kronkan!

Ja... nu har jag spelat Metallicas "Dont thread on me" för 74:e gången, grannarna måste undra vad jag håller på med :unsure:

En mycket intressant panel denna soundwave... jag använde en mycket oortodox metod för att flytta runt dessa i rummet, för er som har testat dessa så net ni att de är ihåliga och därför av det lättare slaget (de sätts upp med fyra klisterremsor som har kardborre på sig, sen bara o trycka dit absorbenten på väggen). Tog helt enkelt ordentligt med häftmassa o tryckte dit dem, håller väl kanske en halvtimma el så... men tillräckligt för o hinna lyssna o uppskatta.

Har testat med 2 o 3 mellan bakhögtalarna... det gör viss skillnad.. har dock inte bestämt mig för om jag tycker det är av det bra eller mindre bra slaget. Det dämpar lite lite i de översta registren... samtidigt som basen blir mer dynamisk upplever jag det, detta i kombination med ett par under högtalarna / två i höjd på var sida om duken från golvlisten o upp.

Den senaste konstellationen var inte heller dum faktiskt... tre i höjd från golvlisten o upp på var sida om duken (ca 10 cm ut från dukramen) + två stycken till vänster om de två översta i den vänstra raden, detta för att täcka en större del av den kala tomma ytan till vänster om den vänstra fronten. Denna kombination funkade mycket bra... en klart förbättrad dynamik inte minst för basen! Ja skulle vilja beskriva det som att musiken håller ihop ännu mer och bättre dynamik. Man önskar dock att man hade ytterligare några av dessa absorbenter... de gör skillnad helt klart!

Såklart är det som du säger att duken är i vägen för en optimal placering... det är bara att försöka kompromissa. En större tjockare matta, typ ryamatta, kan jag tänka mig skulle göra en del skillnad... vad tror ni?

Någon som har ytterligare förlag om placering av denna typ av absorbent eller absorbenter i allmänhet? Gärna utifrån min möblering...

Hälsn. Damashii

Postad 24 januari 2010 - 19:02

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
När man som du köpt 8 st av dessa absorbenter; får man ändå betala ca 1000:- styck för dem eller lyckas man få ner priset?

/daniel

Postad 24 januari 2010 - 20:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Tänk på att dessa absorbenter förmodligen bara absorberar diskant. En förbättring i basen är bara psykologisk. Men de är djävligt snygga. För ett par år sedan hade jag chansen att köpa såna efter en mässa. Jag skulle fått dem rätt billigt men tvekade. Jag ångrar det lite grann.

Men tänk på diskant som studsande biljardbollar, som någon så träffande sa. Använd dem till att minska reflektioner. Jag tror det blir snyggt och du kommer få en mindre orolig ljudbild.

Postad 24 januari 2010 - 21:51

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Absolut!

Självklart kommer de bara att absorbera diskant... vilket jag också är ute efter med min Dali Mentor serie... Det är väl kanske därför som de lägre registren (bas) upplevs mer, jag vet inte.... men när jag började testa försvann en del av det stundtals lite "hårda" ljudet. Dock ska ni inte tro att det inte låter bra utan absorbenter... det gör det, men det kan självklart bli bättre! Och i mitt fall handlar det om att förbättra och förändra rummet så bra jag kan.¨

Vad gäller priset kan man göra som jag... hålla utkik på blocket o köpa 8st oanvända för 3000:- . Det tyckte jag var ok för så pass snygga absorbenter. :) Jag hade aldrig köpt dem till nypris.

/Damashii

Postad 24 januari 2010 - 22:40

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej damashii!
Du upplevernog en förbättring i basen ändå.Detta på grund av att alla absorbenter påverkar basen i viss mån. Dessa inte så mycket men det finns en påverkan.

Jag är lite osäker här men basen bromsas tidsmässigt något också vilket är bra. Sedan leder mindre återklang till att alla register hörs tydligare genom att "ekot" täcker andra ljud.

Om de är ihålliga rekommenderar jag dig att fyller dem med något absorberande material. Stenull är nog bäst och kommer att förbättra absortionen på ett positivt sätt. Det kanske finns någonf irmasom sätter upp takabsorbenter och som har lite rester över. Lätt att arbeta i med en vanlig kökskniv.

Postad 24 januari 2010 - 23:00

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hmmm... ok, trodde att det var en vits med att de är just ihåliga, men du kanske har en poäng där.

Vad gäller minska reflektioner så bör ju absorbenterna placeras på så optimalt sätt som möjligt vilket jag har förstått är bakom fronthögtalarna. Men hur är det i hörnen av rummet t.ex. (till vänster och höger om frontväggen) brukar det behöva sättas nånting där? Vidare sidan av högtalarna, vilket knappt går i mitt fall då skrivbordet är på ena sidan o förnstret på den andra... En tjockare gardin kanske?

/Andreas

Postad 25 januari 2010 - 12:29

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej igen!
Den som ritar och tillverkar styr egenskaperna. På tillverkarens hemsida finns det inte en exakt uppmätning av egenskaperna. Om du fyller dem med dämpande material kommer de bli mera bredbandiga. Om du exempelvis kan lägga en skiva av stenull på ca 4 cm kommer de att dämpa bättre under 500 Hz utan att påverka de diffuserande egenskaperna. De diffuserande egenskaperna kommer eventuellt från att panelen är veckad och eventuellt återskastar delar av signalen fast mera kaotiskt. Detta är normalt sett en bra egenskap.

Men bedömmer snabbt att du får en relativt hyfsad dämpning ner till 250 hz om du fyller 4 cm stenull och en påverkan ända ner till under 100 hz. Men det finns säkert sådana som kan detta bättre i forumet än jag och pom förhoppningsvis kan ge exakt svar. Även en tunnare skiva är positvid men ger mindre effekt under 500 Hz.

I nuvarande skick skall du inte använda dem i hörnen. Hörnen viktiga om du har problem i basen. Då bäst med dämpare som är bättre skickade att dämpa lågbas. Men då måste man veta mer om de akustiska problemen i rummet genom mätning eller att du själv kan återge vad hur det låter.

Stödjer ditt antagande om att bakom högtalarna är det bra att dämpa. Kommer åt de tidiga reflexerna. Mina råd riktar sig mot att minska de tidiga reflexerna. När jag såg bilderna tyckte jag att fönstret var väl utfomat med tanke om att koma åt de tidiga reflexerna med garinder och blommor. Men tjockare gardiner gör samma som att fylla dämparna. Utformningen av fönstret blir då mera bredbandigt genom att det blir bättre dämpning av lägre frekvenser.

Hoppas att du börjat en resa som om du fortsätter kommer att leda till bättre upplevelser. Få saker ger sådana resultat som när man väl börjar akustikreglera sitt eget lyssningsrum. Så pröva men framförallt lyssna. Då kommer kompetensen öka.

Postad 27 januari 2010 - 10:32

MrPatric
  • MrPatric
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att dessa inte är värda att kalla ljudabsorbenter, visst e de snygga men de har en så hårt pressad yta att absorptions krvan blir väldigt spetsig vid någon hög frekvens resten dämpas inte alls. Men är man ute efter just den frekvensen så är det ju bra.

Tänk på att konsonanter som är informations bärare i tal ligger på en högre frekvens än vokalerna och överdämpad högfrekvens kan medföra dålig taluppfattbarhet/sånguppfattbarhet. Det är viktigt att veta vad man skall dämpa innan man dämpar för mycket i fel register.

Vad beträffande Kronkans inlägg om basabsorption skulle jag vila dementera det. Det krävs volym för att absorbera basfrekvenser och då pratar vi under 125hz. Där har de flesta planabsorbenterna dåliga eller inga absorptions egenskaper.

Postad 27 januari 2010 - 13:08

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Ett material som sitter 6 cm ut från väggen kommer att i någon mån påvkera även basormrådet. I detta fall är säkert inte påverkan särskilt stor. Men det finns. Jag hittar heller ingen dokumentation över dessa absorbenter.

Min rekommendation var att försöka fylla dem med så mycket stenull som möjligt för att få dem så bredbandiga som möjligt i detta fall påverka deras förmåga att dämpa bas.

Det som glöms är att de också fungerar som diffusorer. Det kan vara väl så fungerande att diffusera som att absorbera.

Det är självklart att om du skall dämpa bas att det behövs avstånd till reflekterande vägg och helst mycket dämpande material. Detta tillhör väl kurs A.

Men grejen är att om du skall dämpa bas bör inte absorbenterna placeras som jag beskrivit. Bättre att fånga basen i hörnen. Där jag också påstår att dessa dämpare inte skall användas.

Tyvärr läser jag många inlägg av ovanstående typ. Det går inte att rådgiva på det sättet. Man måste låta frågeställaren vara öronen. Det är så ett fungerande samarbete måste byggas.

Nu var det väl att dissa ett par abosrbenter som var syftet. Personligen är jag inte övertygad om det är rätt att göra så. Diffussion i samarbete med dämpning kan vara mycket välgörande men dessa kan fyllas med stenull för att få bästa funktion

Postad 27 januari 2010 - 14:59

MrPatric
  • MrPatric
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det är kul med alla dessa akustik diskussioner, det är ju både lärorikt och missvisande :)
Det blir ju gärna diskussion om vad som är rätt och fel när någon skall absorbera hemma och bara visar bilder på produkter och rum och så skall alla komma med förslag.

Om jag uttryckte mig klumpigt innan när jag dissade panelerna var det inte riktigt meningen, men ändå lite.
Diskanta ljud är väldig lätta att dämpa, det krävs inga tjocka material eller stora "ingrep" på rums estetiken.
Men när jag säger att panelen inte är värd att kalla ljudabsorbent menar jag att den absorberar ett väldigt snävt frekvensområde och är det inte just dessa frekvenser du är ute efter så fungerar den inte.

Att man sedan moddar produkten och fyller den med isolering kan ju ge en ökad effekt i absorptions bredd men det är ju inte det produkten är ämnad för eller? Två träreglar absorberar ju inte så bra om man inte stoppar in isolering imellan dem :D

Problemet som jag ofta stöter på är att man har dålig absorption i basområdet och den då blir bumlig eller obefintlig beroende på rumsresonans var du befinner dig i rummet. Detta medför att man tycker de högre registren blir övertydliga eller obefintliga beroende på om basen bygger på sig själv eller släcker ut sig.

När man åtgärdat detta är det dags att ge sig i kast med övriga frekvensers reflexer. Diffusion hjälper ju till att sprida ljudet och bättra på klangbilden medan absorbenter dämpar bort oönskade reflexer.

Det viktiga hela tiden är att veta VAD vill jag dämpa???
Som du skrev var det diskant och då kanske detta är rätt produkt för dig.

Ljudet är ju som ljuset att det sprider sig rundstrålande, sitter du i soffan och ber någon hålla en spegel utmed väggen kan du se att där du ser högtalaren i spegeln har du en reflex som träffar dig i din lyssnings possition.
Kolla runt i rummet och börja med att dämpa reflexerna där.

Högvärdiga material som är klassade och har riktiga absorptionskurvor tycker jag är att föredra men som sagt rätt material till rätt ändamål.

Nu blev det mycket text men orkar ni inte läsa så e det ok :)

Postad 28 januari 2010 - 08:10

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Igår för trött för ett utförligt svar och nu för sen istartblocket. Återkommer inom de närmaste dagarna när jag har tid,ork och lust. Igår blevjag för trött. Kommer medlite text då också med lite bilder.

Men vill relativt bestämt hävda att man inte alltid behöver en god beskrivning över ett rums akustik. En mätning är självklart grunden om man skall vara riktigt noga. Mne om första/tidiga reflexer uppenbarligen finns i stor mängd i ett rum kan man alltid avgöra detta med bilder. Personligen tycker jag att trådar i akustik regelbundet förstörs av sådana sompå felsätt går in och hävdar att alla absorbenter skall vara 10 cm. Detta är fel och visar att man kanske inte riktigt vet hur basen fungerar. Denna kan man ta man i hörn eller med speciell absorbenter.

Vänliga hälsningar J

Postad 06 februari 2010 - 09:54

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu har jag haft en kompis som är riktigt inbiten i detta med Hifi hemma hos mig och han har hjälpt till o placera "absorbenterna". Vi tryckte dit dem tillfälligt med hjälp av häftmassa, som sagt, de är ganska lätta.

Han började med att vinkla in högtalarna något.... i och för sig emot principen om att dessa högtalare från Dali är konstruerade för att stå parallella och peka rakt fram för spridning av ljudet. Men i kombination med hur vi satte upp absorbenterna blev faktiskt rummet "lugnare". Och både bas (som han direkt reagerade mot någon frekvens) och diskant blev lugnare och bättre. Ifrågasatte vid ett tillfälle placeringen uppe i hörnen men han menade på att det är ofta där problemen med bas uppstår och att dessa i viss mån skulle påverka ljudbilden positivt. Sen är det också en fråga om vad man står ut med att ha på väggarna. Jag lägger stor vikt vid att rummet också ska se estetiskt vackert ut. Kronkan... kan mineralull i de bägge absorbenterna i vänstra hörnet vara en idé?

Kommer dra ihop de bägge absorbenterna som sitter på var sida om/bakom fronthögtalarna och även de som sitter bakom soffan så det blir snyggare (d.v.s. utan mellanrum), om ingen har nåt att invända. Sen förstår jag att det kan vara svårt att ge tips om man inte har varit hemma o lyssnat hos mig. Har dock inte haft tillgång till någon som har kunnat mäta upp rummet åt mig.

Vad gäller tjockare matta är det nog högst marginellt i detta fall då diskanten slår ner rakt i bordet (testade med spegel på golvet.. "spegeltricket").

Kommentarer om placeringen?

/Andreas

Bifogad fil  DSC_1457.JPG   3,29MB   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_1458.JPG   3,02MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_1459.JPG   3,14MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_1460.JPG   3,03MB   0 Antal nerladdningar

Postad 07 februari 2010 - 11:16

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Damashii!

Tror att du kommer att vinna på att sätta i något dämpande material i samtliga absorbenter. Få du exempelvisplats med 4 cm stenull kommer definitivt absortionen under 500 Hz öka. Får man inteplastmed 4 cm är även 2 cm en förbättring. Gå in på exempelvisBullerbekämparenshemsida får du kurvor över olika tjocklekars (stenull) förmåga att dämpaiolika frekevensoimråden. Men läs idittfall endast kurvor som beskriver när materialet ligger dikt an.

Din kompis har rättom basen.Mina råd till dig handlde inte om basområdet. Utan placeringsförslagenhandlde om att så bra som möjligt minska tidiga (inklusive första) refexen. Med så stor duk somdu har är det svårt att komma åt första reflexen. Men räkna med att tidiga reflexer åstadkommer att ljudet riskerar bli både vassare och påverkar 3 D. Tidiga reflexer kan både diffuseras och dämpas.

Men jag skulle nog själv placerat de två absorbenterna som du har i hörnet bakom högtalarna eller evetuellt under bidlduken. då tycker jag att dina absorbenter kommer bästtill använding.Detta eftersomde ocksådiffunderar. Åsså lite mera dämpandematerial inuti dem.

Sänder enbild över hur jag själv håller på.Där jag ökar dämpningen bakom högtalarna. Det blir faktiskt påfallande bättre.Åtminstone hemma hos mig.

Jag harlite svårt att ladda ner denna tråd. Har mycket svag lina och gamla grejer. Så tänk på att ställa in kameran på små bilder med dålig upplösning. Dethjälpersådanasommig att följa trådar. Har själv slutat att ladda ner "stora" bilder.

Bifogad fil  Verkstad.jpg   41,81K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 07 februari 2010 - 11:19.

Postad 07 februari 2010 - 13:55

Damashii
  • Damashii
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ok... ska tänka på det där med bildstorleken :wub: .

Nu har en kille från Hififorum varit hemma o mätt upp mitt rum. Det kan konstateras att jag har en topp vid 48 Hz, och det låter faktiskt rätt basigt om man lyssnar i de två hörnen som är längst in i rummet (de där fönstret är). Där skulle ett par basabsorbenter komma till sin rätt. Han föreslog att jag skulle tillverka egna av rör... alternativet är att köpa Svanås V-4. Någon som har ett annat förslag på en designmässigt snygg basabsorbent? Jag vill ha tips! ;)

Sen kunde vi också konstatera en efterklangstid i rummet: 0,4 sekunder över 500 Hz, 05 vid 250Hz och 0,6 vid 125 Hz. Kanske ska testa med stenull sen...(el mineralull.. är det samma sak?) Annars har jag kikat runt lite efter snygga absorbenter som även absorberar från 500 Hz och neråt. Trippelabsorbenten från akustikmiljö tycker jag är rätt snygg: http://www.akustikmi.../1.0.1.0/108/1/

Någon som har erfarenhet av denna? Kanske skulle kunna vara något för mina sidoväggar.. ett par över skrivbordet alt. vänstra hörnet eller till vänster om duken och ett par vänster om fönstret... de är rätt dyra så har inte råd med så många. Sen verkar akustiktaket även det från akustikmiljö instressant. Någon som testat det?

Postad 07 februari 2010 - 15:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Om du tycker rummet blivit lugnare nu med absorbenter, som egentligen inte gör något åt basen direkt, så skall du se vad som händer i fall du tar hem riktiga basabsorbenter som gräver ner runt 40-100 hz. Jag har själv inte provat V-4:orna men är lite nyfiken själv på hur bra de är, samt hur många man behöver.

Det enda jag vet är att de är lite över metern höga och mer än 40 centimeter breda. För ett "normalt" vardagsrum tippar jag på att fyra V-4 skulle göra jobbet rätt bra.

Tyvärr måste man ha många för att kunna få bort en irriterande stående våg. Men smakar det så... :wub:

Postad 07 februari 2010 - 17:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Kul och bra med en mätning. Mätningenstärkerdockvad jag tidigaresagt att det inte är dumt att lägga in mineral/stenull i abosrbenterna. En efterklang på 0,4 är ju mycket bra. Det kan vara nackdelar att minska detta ytterligare. Här brister min egenerfarenhet men resultatet lär kunna bli ett livlöst rum.

Mineralull i absorbenterna kommer nog inte påverka över 500 Hz (vilket är bra) men däremot under. Och efterklangen på 250 hz kommer att bli lägre.

Annars har Trebban en point.

Postad 13 februari 2010 - 13:59

Joakim Scholander
  • Joakim Scholander
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

När man som du köpt 8 st av dessa absorbenter; får man ändå betala ca 1000:- styck för dem eller lyckas man få ner priset?

/daniel

Hej,
Av oss köper du dem för 790 kr styck om du köper minst 10st. Då ingår frakt inom sverige också.
Soundwave Scrunch hos Soundab.

Som MrPatric skriver är det viktigt att notera att dessa absorbenter är effektiva från 500 hz och uppåt.
Är lägre toner viktiga att bearbeta finns produkter i vårt sortiment för det också.

Mvh,

Joakim, Soundab.se

Postad 22 oktober 2011 - 14:51

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Lyfter denna tråd eftersom jag sitter och funderar på om jag skall köpa några Soundwave absorbenter. Tycker att jag har lite vass diskant från mina Canton RC-L när man drar på ordentligt. Jag har inte mycket plats att hänga dem på mer än bakom soffan. Är det värt strax över 4000 kr för 3 st. Är det någon skillnad på de olika? Väljer mellan Swell eller Flo.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.