Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IMAX 3D

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: IMAX Biograf till Sverige (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 08 februari 2010 - 13:48

BoJaKa
  • BoJaKa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej på er allesammans,

För ett tag sedan gick jag med i en grupp på Facebook som då hette någonting i stil med "Vi som vill att Cosmonova ska visa Avatar 3D". Tyvärr har vi, sedan gruppens start, lärt oss att Cosmonova inte har någon möjlighet att visa formatet IMAX 3D då det skiljer sig avsevärt från tekniken som används i Cosmonova idag.
Problemet är också att ingen annan biograf i Sverige har möjligheten att visa detta underbara filmformat och därför har nu gruppens namn ändrats till "Vi vill ha en IMAX 3D biograf i Sverige NU!!". Gå gärna dit och läs den information som finns och gå sedan med i gruppen. Ju fler medlemmar vi får, desto större hävarm får vi på våra argument att någon bör starta en IMAX 3D biograf i Sverige också!!!

http://www.facebook....id=238833612356

MHV // Johan

#2

Postad 08 februari 2010 - 21:45

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Nej. Jag säger nej!

Sverige behöver inte en IMAX-biograf - Sverige behöver jättemånga IMAX-biografer! :(

#3

Postad 08 februari 2010 - 22:04

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Äntligen!! Nu kommer vi få en IMAX-biograf!!!!! Får vi ihop 100 röster så kanske drömmen blir sann!!!

Skynda er!







*snark*

#4

Postad 08 februari 2010 - 22:04

Jakisen
  • Jakisen
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Vad är det som skiljer cosmonova från en imax biograf? enligt wikipedia så har cosmonova en variant på imax projektorn ...de kanske kan uppgradera den eller byta ut den...borde ju dra till sig en hel del folk om de kan skryta med att vara sveas första imax-3D. :(

#5

Postad 08 februari 2010 - 22:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Nej. Jag säger nej!

Sverige behöver inte en IMAX-biograf - Sverige behöver jättemånga IMAX-biografer! :(


Jag vill ha en egen privat IMAX biograf. ;)

#6

Postad 10 februari 2010 - 09:57

BoJaKa
  • BoJaKa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Vad är det som skiljer cosmonova från en imax biograf? enligt wikipedia så har cosmonova en variant på imax projektorn ...de kanske kan uppgradera den eller byta ut den...borde ju dra till sig en hel del folk om de kan skryta med att vara sveas första imax-3D. :blink:


Skillnaden framkommer från följande mailsvar som jag fick från Jessica Christensen, Chef Program, upplevelser och Cosmonova Naturhistoriska riksmuseet.

"Hej Johan,
tack för ditt email!

Det stämmer att vi har fått frågan tidigare :)

Cosmonova är inte en IMAX 3D-biograf utan en IMAX "kupolbiograf" vilket innebär att vi har olika tekniska förutsättningar och hos oss kan vi inte visa IMAX-versionen av AVATAR. "

Så tyvärr går det inte och därför måste vi bygga en ny, en riktigt IMAX 3D biograf!

Efter kontakt med SFs etableringschef, Mats Kullander har vi fått beskedet att de efter två års förhandlingar med IMAX i USA, beslutat sig för att INTE bygga någon IMAX 3D-biograf i Sverige. Argumenten för detta är minst sagt larviga!

Argument 1.
Dukstorleken i förhållande till salong och antal rader skulle innebära allt för stora kostnader. Han sade också att om de kan få 100.000 biobesökare som vill gå på IMAX, 8 till 10 ggr/år, så öppnar de en sån biograf.
Detta skulle innebära fullsatt salong, 4ggr om dagen, året om och minst 548 stolar i salongen. Något som naturligtvis är helt orimligt! Detta är något som omöjligvis kan stämma då det betyder att de behöver få in MINST 160.000.000kr/år för att det ska gå runt - Löjligt!

Argument 2.
Flertal biobesökare börjar känna sig illamående efter ca 1 timme, när för stor del av det visuella fältet täcks. Han berättade att när Cosmonova hade visat Rolling Stones-konserten att de hade fått torka upp många spyor efteråt, pga filmens längd i kombination med dukstorlek.
Detta skulle då innebära att flertalet biobesökare som faktiskt idag besöker de biografer som finns runt om i världen sitter och spyr vid varje föreställning!? Det kan omöjligtvis stämma. Allt man behöver göra om man känner sig illamående är att blunda. Den som inte fattar det har inget där att göra och lär knappast komma tillbaks heller. Att folk sedan spydde på Rolling Stones-konserten kanske har med annat att göra, som t.ex. att någon hade festat lite för friskt innan!? :(
Jag har varit på flertalet föreställningar på Cosmonova och aldrig har jag varit med om att någon spytt eller att jag själv känt mig ens i närheten av illamående.
Jag tror ett av problemen med illamående för vissa (om det nu ens är ett problem) är den låga bildfrekvensen. I "Filmens och Televisionens Tekniska historia Återberättad av Arild Jägerskogh (DOC)" står följande att läsa:

"1970 presenterades också det imposanta filmformatet Imax i samband med Expo-70 i Osaka, Japan. Formatet visas ibland i en sfäriskt formad biosalong, där projek-tionsduken upptar större delen av åskådarens synfält. Diametern hos det klot- segment som utgör bildytan kan vara upp till 30 meter. Då får filmformatet heta Ominmax. Mera vanligt är att duken är plan, vilket ger bättre teknisk kvalitet, i synnerhet vid 3D-visning. Systemet är alltså utvecklat för att också kunna visa stereoskopisk film, 3D. Det har 6-8 ljudkanaler som är lagrade på CD-skivor. Filmen har liggande format och löper med en bildfrekvens på 24 b/s. Filmrutan har formatet 70 x 52 mm. Systemet erbjuder ytterligare tekniska möjligheter, som t.ex. ljud på flera språk samtidigt. I Sverige kan man se Omnimax-film på Cosmonova, Naturhistoriska Riksmuseet"

24b/s är alldeles för lite och kan därför, hos många vara anledningen till illamående!

I IMAX 3D visas filmen i 96b/s - 48 bilder för höger och 48 bilder för vänster öga - vilket ju är dubbelt så bra och därför t.o.m skulle kunna tänkas vara mindre upphov till illamående! (Wiki)

Argument 3.
En IMAX salong i Oslo har gått i konkurs.
Det löjligaste argumentet hittills. Som Stefan Loorits skriver i Facebook-gruppen "Vi vill ha en IMAX 3D biograf i Sverige NU!!"

"Känns som om att de tittar i bakspegeln för att se framtiden, eftersom IMAX i övrigt i världen nu går mycket bra."

Kanske det kan sprida lite ljus. Ju fler som går med i vår grupp, desto större ekonomisk hävarm får vi i våra argument om att en IMAX 3D Biograf bör byggas. Varje medlem i gruppen medför ju en sorts garanti för att biografen kommer tjäna pengar på oss medlemmar om den byggs, så kom igen nu. Joina!

#7

Postad 10 februari 2010 - 10:55

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Ja hurra! Exakt det jag skrivit i en annan tråd! :)

#8

Postad 10 februari 2010 - 23:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
IMAX i Sverige skulle vara så ###### najs. Behöver inte ens vara 3D utan vanlig IMAX skulle vara helt ok!

#9

Postad 10 februari 2010 - 23:28

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
jag håller med jonas, jag vill ha en egen imax biograf :D men om nu inte nån vill ge mig det så vore ju en vanlig imax biograf här i sverige inte helt fel, helt klart

mvh

#10

Postad 11 februari 2010 - 03:17

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

  • 1 766 inlägg
  • 0

Nej. Jag säger nej!

Sverige behöver inte en IMAX-biograf - Sverige behöver jättemånga IMAX-biografer! :P

Alla gånger! Bygg minst en IMAX-biograf i alla Sveriges städer med över 10.000 invånare. :D

#11

Postad 12 februari 2010 - 10:47

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Vart ligger den närmast imax 3D biografen nu? Usa? :)

#12

Postad 19 februari 2010 - 14:22

BoJaKa
  • BoJaKa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
London har den närmsta IMAX 3D Biografen är i England tror jag

#13

Postad 19 februari 2010 - 18:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Du tror att London-biografen är i England? Ja, jag tänker inte hålla emot på den punkten.

#14

Postad 19 februari 2010 - 23:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
:D :(

#15

Postad 10 mars 2010 - 15:00

BoJaKa
  • BoJaKa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Du tror att London-biografen är i England? Ja, jag tänker inte hålla emot på den punkten.


Snyggt där =) Ibland skriver man fortare än man borde. Självklart vet jag att London ligger i England. Tror även att det är den biografen som är närmast även om det finns biografer i Tyskland med...

Ironin är uppfattad och uppskattad =)

#16

Postad 10 mars 2010 - 20:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Bra att du inte tog illa upp. Förstod nog att det var ett skrivfel, men det såg lite kul ut.

#17

Postad 10 mars 2010 - 21:24

hertil
  • hertil
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Vi har en här i Berlin i Sony Center vid Potsdamer platz. Den är även IMAX 3D och visar Avatar. Har dock inte fått tummen ur att se den. Kostar ju en del tyvärr. Jag trodde benhårt att cosmonova skulle palla att bygga ut till 3D, men problemet ligger alltså på att det är Omnimax på kupolduk?

#18

Postad 12 mars 2010 - 23:27

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Såg Avatar på BFI IMAX 3D i London för några dagar sedan. Fullständigt underbar upplevelse. Sådan jäkla stor skillnad även mot SF's 3D bio (Rigoletto 1 i Sthlm). MYCKET bättre ljud (har inget med IMAX-formatet att göra men ändå) och väääääldigt mycket större bild.

Det borde gå att få till en lönsam verksamhet i Stockholm tycker jag? Biografen i London har "bara" 500 platser men med många visningar per dag. Med så få platser på en så stor stad så blir det väldigt få tomma platser per visning. En eventull IMAX 3D biograf i Sverige bör ju naturligtvis inte ha fler platser än 500, men det känns som att det vore dumt att bygga en för liten biograf också med tanke på hur populärt det förmodligen kommer bli i framtiden med fler och fler IMAX 3D filmer som är så bra som tex Avatar. Ett avstämt biljettpris borde ju då var kanske 180-200kr, med tanke på att det kostar 150kr för vanlig 3D bio. London biografen serverar också alkohol (mkt skön känsla att kunna beställa öl till filmen), det borde ju då en svensk IMAX biograf också anamma för att öka vinsten.

Hur som helst så vore det otroligt kul med en IMAX biograf i Sverige...

#19

Postad 12 mars 2010 - 23:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Härlig upplevelse du hade, jo en IMAX bio borde komma ganska snart i Stockholm tycker jag.

#20

Postad 30 november 2010 - 13:43

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Det är väl bara att vi går ihop några st och startar eget? :)

Redigerat av dealerovski, 30 november 2010 - 13:43.


#21

Postad 25 maj 2011 - 21:54

Unregisteredbb11a81e
  • Unregisteredbb11a81e
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Såg precis den officiella trailern av nya Transformers dark Of The Moon =p den värkar riktigt grym och så självklart såg jag att den kommer även att visas i IMAX 3D något som saknas i sverige. Vårt kära granland Polen har ett flertal IMAX 3D biografer och jag hoppas att de kommer visa Transformer där. Ja de kommer jo visa Avatar 3D så varför ska de inte visa Transformers. RESAN ÄR BOKAD =p

http://www.kinoimax....i...=info&id=13
(dock enbart polsk språkig)

#22

Postad 04 juli 2011 - 02:49

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Kom precis hem från USA. Där passade jag på att se Transformers dark of the moon på imax 3D.

Vi var alla bortblåsta av upplevelsen, ljusår bättre än biograferna i Sverige på alla sätt.

#23

Postad 04 juli 2011 - 06:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Tveksamt om tillräckligt många är beredda att betala så mycket för bio. Folk gnäller ju som fan på att vanlig 3d kostar 140 spänn.
Det var inte ens fullt på premiären av Transformers 3 3D i Malmö.
Jag förstår oron över att ett sånt projekt inte skulle gå runt. Det tror inte jag heller. Sverige har för små städer helt enkelt.

#24

Postad 04 juli 2011 - 08:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag var på IMAX 3D i London i höstas och det var kass bild med dubbelkonturer och sunkiga effekter. Inget för mig. Ge mig 2D med god kvalitet istället.

#25

Postad 04 juli 2011 - 20:09

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Jag var på IMAX 3D i London i höstas och det var kass bild med dubbelkonturer och sunkiga effekter. Inget för mig. Ge mig 2D med god kvalitet istället.


Skulle tom kunna tänka mig att betala extra om det erbjöds en riktigt bra 2D salong.

3D? Nej fy fasen det tänker jag inte betala för igen (iaf inte med dagens teknik). Hittade inte alternativet max 0:-.

#26

Postad 12 november 2011 - 17:27

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Om det finns 3D-biografer i Krakow och i Zagreb så borde vi fasen ha råd med en.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.