Jump to content

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

167 procent för blu-ray under 2009

61 replies to this topic
  • Please log in to reply

#1

Posted 16 February 2010 - 22:05

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 posts
  • 0
LÀs mer hÀr

#2

Posted 16 February 2010 - 22:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

  • 3,116 posts
  • 0
Fantastiskt =)

#3

Posted 16 February 2010 - 22:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0
Helt klart har BD försÀljningen ökat och det fortsÀtter att vÀxa stadigt :)
Film avdelningen för Coop istan Àr nu 50/50 DVD och BD sÄg jag sist jag var dÀr och 99:- filmerna verkar gÄ Ät snabbt :blush:
Som jag alltid sagt, BD kommer att rulla igÄng bara det gÄtt ett par Är och det fÄtt ett fÀste om marknaden.
Det Àr alltid segt de första Ären för ett nytt format, precis som det var med DVD i början nÀr VHS:n hÀngde kvar i mÄnga Är.

Var ett tag sen man sÄg en "BD Àr dött" trÄd nu pÄ forumet, undrar varför? :) lol

Edited by Svante Skoog, 16 February 2010 - 22:41.


#4

Posted 16 February 2010 - 22:51

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 posts
  • 0

Var ett tag sen man sÄg en "BD Àr dött" trÄd nu pÄ forumet, undrar varför? :) lol

Kan ju bero pÄ att folk tröttnade pÄ fanboy-inlÀgg. Priserna pÄ nya filmer i butik ligger fortfarande runt 250:- och de mÄste ner fort för att Blu-ray ska stÄ sig i konkurrensen mot kommande strömmande tjÀnster om man inte bara vill fortsÀtta vara ett nischformat för samlare.

Dessutom mÄste man allvarligt talat göra nÄgot Ät uppstartstiden. Visst har dagens spelare kommit ner pÄ en bra prisnivÄ, men jag tror de flesta kommer kÀnnas extremt slöa om bara nÄgot Är. Vad Àr det som tar sÄdan tid egentligen?

#5

Posted 17 February 2010 - 00:33

B8
  • B8
  • Guru

  • 4,536 posts
  • 0

Dessutom mÄste man allvarligt talat göra nÄgot Ät uppstartstiden.


Sonys senaste ligger ju pÄ tre sekunder. Det Àr vÀl ÀndÄ inte sÄ slött?

#6

Posted 17 February 2010 - 01:51

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • ForumrĂ€v

  • 539 posts
  • 0
Kan vÀl ocksÄ ha att göra med att alla, frÄn hÄrdvarutillverkare till medieindustrin nu ocksÄ arbetar med BD och inget annat egentligen för hemmamarknaden, nÀr formatstriden nu varit över sedan ett tag.

#7

Posted 17 February 2010 - 06:32

Arvin
  • Arvin
  • AnvĂ€ndare

  • 106 posts
  • 0
Det blomstrar nog runt 2011, det var ju sÄ nÀr dvd lanserades, trögt.

#8

Posted 17 February 2010 - 08:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7,926 posts
  • 0
Ja, nu har ju t o m City Gross stÀllt ut det dÀr stÀllet med BD för 99 kr! Har jag förut bara sett pÄ Maxi. Finns faktiskt en hel del inressanta titlar dÀr. Visserligen inget nytt, men flera titlar Àr sÄdana som alldeles nyligen har haft TV-premiÀr pÄ tex TV1000.

#9

Posted 17 February 2010 - 09:20

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • ForumrĂ€v

  • 980 posts
  • 0
ICA MAXI pÄ Arlandastad har börjat med Blu-Ray 1 för 59:-, 2 för 99:- och vissa filmer 99:-/st.
Mest Noble men mÄste ju börja nÄgonstans :rolleyes:

#10

Posted 17 February 2010 - 11:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0

Kan ju bero pÄ att folk tröttnade pÄ fanboy-inlÀgg.


Vad förvÀntar man sig ska hÀnda nÀr man klÀmmer in en "anti/hat" trÄd i HD/Blu-Ray delen av forumet dÀr just entusiasterna hÀnger? :rolleyes:

Edited by Svante Skoog, 17 February 2010 - 11:38.


#11

Posted 17 February 2010 - 13:00

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1,194 posts
  • 0

Kan ju bero pÄ att folk tröttnade pÄ fanboy-inlÀgg. Priserna pÄ nya filmer i butik ligger fortfarande runt 250:- och de mÄste ner fort för att Blu-ray ska stÄ sig i konkurrensen mot kommande strömmande tjÀnster om man inte bara vill fortsÀtta vara ett nischformat för samlare.

Dessutom mÄste man allvarligt talat göra nÄgot Ät uppstartstiden. Visst har dagens spelare kommit ner pÄ en bra prisnivÄ, men jag tror de flesta kommer kÀnnas extremt slöa om bara nÄgot Är. Vad Àr det som tar sÄdan tid egentligen?


Men sÄdana hÀr hateboy-inlÀgg Àr det ingen som tröttnar pÄ? :rolleyes:

Konkurrerande strömmande tjÀnster?

#12

Posted 17 February 2010 - 13:28

Centimeter
  • Centimeter
  • LĂ€rjunge

  • 473 posts
  • 0

Ja, nu har ju t o m City Gross stÀllt ut det dÀr stÀllet med BD för 99 kr! Har jag förut bara sett pÄ Maxi. Finns faktiskt en hel del inressanta titlar dÀr. Visserligen inget nytt, men flera titlar Àr sÄdana som alldeles nyligen har haft TV-premiÀr pÄ tex TV1000.


Handlade till min egen stora förvÄning BD pÄ Coop... :rolleyes:

#13

Posted 17 February 2010 - 15:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12,561 posts
  • 0
167% Kanske beror det pÄ att jag köpte typ 100 ex förra Äret mot typ 10 Äret innan :lol:

Trevligt :rolleyes:

#14

Posted 17 February 2010 - 15:41

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 posts
  • 0
Jag har ingen Bluraj spelare men det lÄter ju fantastiskt med ett pris pÄ 250:- styck för nya titlar. Om jag ser filmen 2 gÄnger sÄ kostar det 125:- per visning. Vad mig veterligen sÄ har jag ingen subvention pÄ min hemmabio och dÄ Àr det inte intressant.

#15

Posted 17 February 2010 - 17:15

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 posts
  • 0
Det tar sig. Personligen sÄ trodde jag filmtjÀnsterna skulle ersÀtta bluray men inget Àr i nÀrheten av kvalitet Àn.
NÀr nu 3d spelare/skÀrmar kommer under detta Är sÄ har Äter igen Bluray en fördel mot streaming.
Min lokale vidoeuthyrare sa nyligen att ca 10% av hans hyrda film Àr bluray och han har ca 25-30 st av topp 50 pÄ bluray.
Fortfarande sÄ redovisas vÀl inte PS3 i statistiken för sÄlda spelare, dom kanske ska frÄga folk nÀr dom köper/hyr en blurayfilm om dom ska anvÀnda en PS3 för att kolla den. Om sÄ Àr fallet sÄ tycker jag dom i rÀttvisans namn ska stryka filmen ur statistiken. (Det var ett skÀmt) (lÀste nÄgonstans att det sÄldes fler PS3 Àn rena blurayspelare 2009 i Sverige)

#16

Posted 17 February 2010 - 18:43

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1,832 posts
  • 0
Gjorde en snabbkoll pÄ Prisjakt antalet klick pÄ Blu-ray filmer har ökat med 55.73 % pÄ ett Är (HD-DVD -73.36 % och dvd-film +12.94 %)

SÄ troligtvis ligger den stora ökningen ute i varuhus med mera och inte pÄ nÀtet :rolleyes:

//Jonas

#17

Posted 17 February 2010 - 19:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11,286 posts
  • 0
HÀrligt att det börjar röra pÄ sig. :rolleyes:
HÄller med om att priset pÄ nya BD filmer hÀr hemma Àr för dyrt.
Jag köper endast filmer frÄn USA och UK,just för priset + att dom slÀpps mÄnader tidigare.

#18

Posted 17 February 2010 - 19:41

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

Det tar sig. Personligen sÄ trodde jag filmtjÀnsterna skulle ersÀtta bluray men inget Àr i nÀrheten av kvalitet Àn.
NÀr nu 3d spelare/skÀrmar kommer under detta Är sÄ har Äter igen Bluray en fördel mot streaming.
Min lokale vidoeuthyrare sa nyligen att ca 10% av hans hyrda film Àr bluray och han har ca 25-30 st av topp 50 pÄ bluray.
Fortfarande sÄ redovisas vÀl inte PS3 i statistiken för sÄlda spelare, dom kanske ska frÄga folk nÀr dom köper/hyr en blurayfilm om dom ska anvÀnda en PS3 för att kolla den. Om sÄ Àr fallet sÄ tycker jag dom i rÀttvisans namn ska stryka filmen ur statistiken. (Det var ett skÀmt) (lÀste nÄgonstans att det sÄldes fler PS3 Àn rena blurayspelare 2009 i Sverige)


StreamingtjÀnster kommer, men Àn sÄ lÀnge sÄ Àr filmindustrin vÀldigt negativ till streamingtjÀnster. Dessutom handlar det ju om att det finns tillrÀckligt bra uppkopplingar, finns gott om folk Ànnu som inte kan fÄ tillrÀckligt snabba för bra HD-kvalite och sverige Àr ett litet land men har relativt stor andel med snabba linor i utlandet ser det ofta annorlunda ut.

#19

Posted 17 February 2010 - 20:06

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • ForumrĂ€v

  • 889 posts
  • 0
LÄter bra, jag tror försÀljningen kommer att öka i och med att allt fler skaffar sig HD-kapabla plattskÀrmar och upptÀcker vinsten med att ha bra programkÀllor (=BD). Hoppas ocksÄ att utbudet av BD ökar i samma takt !

#20

Posted 17 February 2010 - 20:29

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 posts
  • 0

Sonys senaste ligger ju pÄ tre sekunder. Det Àr vÀl ÀndÄ inte sÄ slött?

Vilken modell Àr det? LÀste precis recensionen av S760 pÄ AVForums, dÀr anges att det tar 68 sekunder frÄn start tills studiologgan visas.

Konkurrerande strömmande tjÀnster?

Kommande strömmande tjÀnster menade jag. Det finns redan Voddler som snÀllt sagt har "hög utvecklingspotential", i princip alla TV-kanaler har en egen strömmande tjÀnst (som förmodligen mÄste heta "play"), Com-hem har nyligen startat sin on demand-tjÀnst... Visst, det Àr inget av dem som Àr nÄgot att ha för tillfÀllet, men ge det nÄgot Är och nÄgra av oss kommer undra varför man nÄgonsin köpte filmer pÄ skiva. Andra kommer sÀkerligen fortsÀtta vilja fylla sina bokhyllor, inget fel med det, det Àr bara det att jag inte tror Blu-ray har sÄ lÄng livstid som t.ex. DVD haft. Det uppfyller knappt kraven vi har idag, dÀrför Àr det inget framtidsformat.

Handlade till min egen stora förvÄning BD pÄ Coop... :)

Det gjorde jag med! Mest fanns det skrÀp, men den gode, den onde och den fule för 99 kr Àr ju klart köpvÀrt.

#21

Posted 17 February 2010 - 21:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

Kommande strömmande tjÀnster menade jag. Det finns redan Voddler som snÀllt sagt har "hög utvecklingspotential", i princip alla TV-kanaler har en egen strömmande tjÀnst (som förmodligen mÄste heta "play"), Com-hem har nyligen startat sin on demand-tjÀnst... Visst, det Àr inget av dem som Àr nÄgot att ha för tillfÀllet, men ge det nÄgot Är och nÄgra av oss kommer undra varför man nÄgonsin köpte filmer pÄ skiva. Andra kommer sÀkerligen fortsÀtta vilja fylla sina bokhyllor, inget fel med det, det Àr bara det att jag inte tror Blu-ray har sÄ lÄng livstid som t.ex. DVD haft. Det uppfyller knappt kraven vi har idag, dÀrför Àr det inget framtidsformat.


Vilka krav har du dÄ och vad anvÀnder du för att uppfylla dem?

Det lÀr ta tid innan streaming uppnÄr blurays kvalite, betÀnk att bara ljudet frÄn en blurayskiva krÀver lika mycket bandbredd som en lite sÀmre dvd, lÀgger du sen till bilden sÄ kommer du att behöva bortÄt 50mbit för att uppnÄ samma kvalitet som bluray. Dessutom sÄ lÀr förmodligen de flesta filmerna handla om uthyrning, vill du se om en film sÄ kostar den igen. Och priserna pÄ bluray Àr pÄ vÀg nerÄt Àven om en ny film kostar över 200kr sÄ finns det mer och mer titlar för under 100-lappen. En nyutkommen dvd-film Àr ju inte heller precis gratis sÄ jag tycker inte att 200-250 Àr sÀrskilt dyrt för en ny bluray. Tro inte för ett ögonblick att det blir sÄ mycket billigare med streaming.

#22

Posted 18 February 2010 - 00:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12,018 posts
  • 0
Jag tillhörde de som skrattade nÀr folk pÄstod att streaming skulle hindra Blu-ray frÄn att ta marknadsandelar, och jag skrattar fortfarande.

Om 5 Är kanske, men fortfarande högst tveksamt. Om 10 Är? Troligtvis om man ser till utvecklingen de senaste 10 Ären. Men det kommer fortfarande att finnas mÄnga ute pÄ landsbygden som inte har tillrÀckligt snabb uppkoppling.

OBS: UngefÀrliga berÀkningar:

Om 500 000 svenskar ser en "streamad BD" film i veckan, innebÀr det en datamÀngd pÄ 25 000 000 GB (eller 200 000 000 Gigabit).

Den totala internettrafiken i Sverige lÄg 2009 pÄ i genomsnitt 80 Gbit per sekund, vilket blir ungefÀr 48 000 000 Gigabit per vecka.

En enda filmtjÀnst skulle alltsÄ krÀva ungefÀr 4 gÄnger mer bandbredd Àn vad hela Sverige anvÀnder, och det om bara 5% av befolkningen ser film en gÄng i veckan, vilket borde vara ganska rimligt.

BD Àr sÄklart hÀr för att stanna, och ökningen Àr inte alls förvÄnande.


Om nÄgon hittar stora fel i berÀkningarna ovan sÄ Àr det bara att hojta till


det Àr bara det att jag inte tror Blu-ray har sÄ lÄng livstid som t.ex. DVD haft. Det uppfyller knappt kraven vi har idag, dÀrför Àr det inget framtidsformat.


Va? :)

Det kommer som sagt ta ett antal Är innan streaming kan matcha Blu-ray. PTS (Post och Telestyrelsen) Àr redan oroliga för att kapaciteten inte ska rÀcka till nÀr allt fler vill ladda ner och/eller streama i HD-kvalitet, och dÄ Àr det inte BD-prestanda vi snackar om utan betydligt sÀmre).

Vilka krav har gemene man, som inte BD uppfyller eller överstiger?

Om 10 Är Àr det en annan sak, men vi ska vÀl inte strunta i att se film med hög bild- och ljudkvalitet fram tills dess?

Edited by Ageve, 18 February 2010 - 00:35.


#23

Posted 18 February 2010 - 01:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0
Om man tar och betÀnker ageves siffror lite och sedan tar i beaktande det motstÄnd som visat sig i voddlertrÄden mot att behöva fildela Ät en betaltjÀnst sÄ kan ni ju sjÀlva rÀkna ut vilken bandbredd streamingtjÀnsterna skulle behöva. Bara det de skulle behöva betala för sina internetlinor skulle höja priset per film mÀrkbart. Alternativet blir att folk slutar gnÀlla över att upplÄta sina datorer och internetlinor medans man tittar pÄ film.

Den lilla plastskivan kommer att leva kvar mÄnga Är Àn.

#24

Posted 18 February 2010 - 09:26

B8
  • B8
  • Guru

  • 4,536 posts
  • 0

Vilken modell Àr det? LÀste precis recensionen av S760 pÄ AVForums, dÀr anges att det tar 68 sekunder frÄn start tills studiologgan visas.


Eftersom de inte Àr slÀppta Àn kan man vÀl alltid ta det med en nypa salt men modellerna BDP-S570 och BDP-S470 ska ha en uppstartstid pÄ ca tre sekunder enligt diverse trÀffar pÄ nÀtet (bland annat i nyheterna hÀr pÄ prisjakt/minhembio).

#25

Posted 18 February 2010 - 13:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12,018 posts
  • 0
AngÄende uppstartstid sÄ gÀller det ofta inte spelarens prestanda, utan snarare filmerna.

SÀtt i en Disney DVD och ta tiden medans du skippar förbi all reklam, menyer osv. Det kommer att ta nÀstan lika lÄng tid, förutom det faktum att de klÀmmer in Ànnu mer trailers och skit pÄ BD-versionen.

Det samma gÀller ju de fÄniga "Du fÄr inte visa filmen pÄ offentliga toaletter" skyltarna som visas i 10-20 sekunder. De kan inte pÄskyndas hur snabb spelaren Àn Àr. Det samma gÀller animerade menyer osv.

#26

Posted 18 February 2010 - 13:25

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • AnvĂ€ndare

  • 137 posts
  • 0

Jag tillhörde de som skrattade nÀr folk pÄstod att streaming skulle hindra Blu-ray frÄn att ta marknadsandelar, och jag skrattar fortfarande.

(...)


Strömmande tjÀnster kommer absolut att förhindra försÀljningsutvecklingen för blu-ray men kanske inte av den anledningen du dömer ut hÀr. Det Àr nÀmligen fortfarande sÄ att folk i allmÀnhet högaktningsfullt skiter i allt vad bild och ljudkvalitét heter.

"Jag har ju en Full HD TV och DVD-kvalitet duger gott" Àr precis sÄ som den teknikokunnige resonerar. DÀrför kommer de att nöja sig med strömmande film i SD upplösning utan att inse att de inte förstÄtt nÄgot alls.

Edited by Unregisteredb67ce1ee, 18 February 2010 - 13:26.


#27

Posted 18 February 2010 - 14:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

Strömmande tjÀnster kommer absolut att förhindra försÀljningsutvecklingen för blu-ray men kanske inte av den anledningen du dömer ut hÀr. Det Àr nÀmligen fortfarande sÄ att folk i allmÀnhet högaktningsfullt skiter i allt vad bild och ljudkvalitét heter.

"Jag har ju en Full HD TV och DVD-kvalitet duger gott" Àr precis sÄ som den teknikokunnige resonerar. DÀrför kommer de att nöja sig med strömmande film i SD upplösning utan att inse att de inte förstÄtt nÄgot alls.


Hehe historien upprepar sig, precis sÄ sa de teknikointresserade nÀr dvdn kom. Vhs duger gott och vÀl och sÄ kan man ju inte ens spela in pÄ dvd trots att den Àr sÄ dyr osv.

Men det finns en vesÀntlig skillnad nu mot dÄ iom att tvbolagen gör reklam för hd-tv sÄ kan det pÄverka bluray possitivt. Alla har vi vÀl sett reklamfilmen med den Äsnedrivna ferrarin :)

SÄ det som skiljer mellan dvdns framfart och den vi har nu Àr att det Àr mer Àn ett mediebyte, dvdn byggde pÄ samma tv som man haft till sin vhs, tv sÀndes fortfarande analogt. Nu sen nÄgra Är tillbaka sÄ Àr det ett helt teknikskifte med tv-apparater med hög upplösning, digital tv-sÀndning, allt fler hd-kanaler osv. Folk som klagat pÄ att sd-tv ger dÄlig bild pÄ deras nya 42-50" tv och fÄr se hd uppspelat visar ett helt annat intresse Àn vad de gjorde nÀr dvdn började dyka upp. Det som hÀmmat utvecklingen har som alltid varit priset, vanliga mÀnniskor vill helt enkelt inte ge flera tusen för en spelare och minst ett par 100 för en film, men nu sjunker priserna pÄ bÄde filmer och spelare rejÀlt.

#28

Posted 18 February 2010 - 14:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0

Folk som klagat pÄ att sd-tv ger dÄlig bild pÄ deras nya 42-50" tv och fÄr se hd uppspelat visar ett helt annat intresse Àn vad de gjorde nÀr dvdn började dyka upp. Det som hÀmmat utvecklingen har som alltid varit priset, vanliga mÀnniskor vill helt enkelt inte ge flera tusen för en spelare och minst ett par 100 för en film, men nu sjunker priserna pÄ bÄde filmer och spelare rejÀlt.


Jepp just detta Ă€r en stor anledning till att de flesta i min krets nu gĂ„tt över till BD och de fĂ„ som Ă€r kvar Ă€r redan pĂ„vĂ€g. Och dĂ„ Ă€r det FÅ i min krets som Ă€r hemmabio freaks, utan vanliga s.k. otekniska "Svenssons" som helt enkelt vill att det ska va sĂ„ bra bild som möjligt pĂ„ nya plattTV:n och HDTV Ă€r heller inte i den standard man fĂ„r pĂ„ en BD.

Streamad film ser Àven sÀmre ut Àn DVD det jag sett hittils med alla dessa horribla artefakter och störningar i bilden och trist 2.0 ljud iklass med en Xvid. Voddler m.m. Àr kanske skrÀckexempel, men ÀndÄ :)

Edited by Svante Skoog, 18 February 2010 - 14:30.


#29

Posted 18 February 2010 - 14:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

Streamad film ser Àven sÀmre ut Àn DVD det jag sett hittils med alla dessa horribla artefakter och störningar i bilden och trist 2.0 ljud iklass med en Xvid. Voddler m.m. Àr kanske skrÀckexempel, men ÀndÄ


Voddler har 5.1 pÄ det mesta, men man fÄr i det fallet gÄ in och Àndra i instÀllningarna första gÄngen man ser en film eller sÄ. Dessutom kan man stÀlla in att man har digital anslutning.

#30

Posted 18 February 2010 - 14:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0
Aha fÄr ta Ä kolla pÄ instÀllningarna sen :)

SÄ lÀnge som folk vill Àga och samla pÄ sina filmer sÄ kommer BD inte att försvinna iallafall.
Streaming funkar kanske som just "hyrfilm" men dÄ gÄr jag faktiskt hellre ner till videobutiken och hyr en BD istÀllet :)

Edited by Svante Skoog, 18 February 2010 - 14:52.


#31

Posted 18 February 2010 - 18:47

macarthur
  • macarthur
  • AnvĂ€ndare

  • 111 posts
  • 0
Jag Àr en av dom som tror pÄ Blu-ray som "hÄrdvara", givetvis sÄ kommer vi se mer och mer av streaming tjÀnster. Men glöm att dessa tjÀnster skall ta överhanden över en fysisk skiva ute i handeln! Det Àr alldeles för mycket pengar inblandat att skiv/film bolag skulle slÀppa fenomenet att sÀlja skivor i butik. Musik Àr en sak men nu nÀr de har Blu-ray sÄ kommer detbli ett uppsving igen nÀr fler och fler appraten hittar hem i stugorna... Vad vi ser om 5 Är Àr en sak med vi kommer alltid att ha ett grundmedia och Blu-Ray Àr hÀr för att stanna! Det Àr iallafall vad jag förutspÄr...

HD Master och True HD Àr sÄ överlÀgset mycket bÀttre Àn de "vanliga" DTS/Digital lÀgena sÄ det bidrar till teknik utveckling, mer produkter, mer försÀljning av elektronik och "nya" media bidrar att de olika elektroniktillverkarna skriker högt över film/musik pÄ en fysisk plattform som Blu-Ray!

Och enligt mig sÄ Àr det verkligen underbart nÀr man har införskaffat den senaste efterlÀngtade rullen pÄ Blu-ray, lagar en god middag och dukar upp i hemmabiorummet med frugan! JÀklar va bra bild och ljud man kan fÄ! :rolleyes:

Jag har sparat hela min VHS, Laserdisc och dvd samling men numera sÄ drar jag mig för att införskaffa nya Dvd's....

#32

Posted 18 February 2010 - 20:26

PureBlue
  • PureBlue
  • LĂ€rjunge

  • 430 posts
  • 0
SÄ vitt jag vet var det bara Xbox smÄpojkar som snackade illa om BD pga uppenbara anledningar.

Ingen utöver det har vÀl tvekat att BD Àr bra pÄ alla sÀtt?

#33

Posted 18 February 2010 - 20:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

SÄ vitt jag vet var det bara Xbox smÄpojkar som snackade illa om BD pga uppenbara anledningar.

Ingen utöver det har vÀl tvekat att BD Àr bra pÄ alla sÀtt?


Du missade uppenbarligen alla krigstrÄdar mellan HD-dvd och bluray, det finns Àven ett antal trÄdar som kallar bluray och allmÀn försÀljning pÄ skivor för ett redan dött system och menar att nedladdningstjÀnsterna redan vunnit osv. Att de inte Àr legala spelar inte för alla sÄ stor roll.

#34

Posted 19 February 2010 - 11:35

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1,690 posts
  • 0
40mbit/s Bluray > Streamat voddler skit

#35

Posted 19 February 2010 - 14:19

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 posts
  • 0
Bluray har en fördel mot streaming och det Àr att det funkar helt utan internet! (nÀstan helt sant)
Bluray funkar i bilen för att tysta uttrÄkade medpassagerare pÄ stÀllen som saknar mobiltÀckning.
Bluray funkar i min laptop nÀr strömmen gÄtt (sÄ lÀnge batteriet lever)
Bluray kan man lÄna ut till en kompis.
Bluray har ett ballt namn (Voddler lÄter som nÄtt man köper i en sportfiskebutik)

#36

Posted 19 February 2010 - 16:58

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0
Ja vad gör man t.ex. nÀr man vill se "Die Hard" genom streaming och den utgÄtt ur utbudet, servern krashat eller nÀt uppkopplingen lagt igen? :D

Har jag den pÄ en BD skiva i hyllan sÄ behöver jag aldrig oroa mig över nÄt sÄnt utan kan plocka ut den precis nÀr jag kÀnner för det :D

Plus jag behöver inte oroa mig för att en hÄrddisk med köpta filmer plötsligt krashar och dödar en samling inklusive de titlar som inte lÀngre gÄr att dra ner extra kopia av pÄ hemsidan :unsure:

Är sĂ„ ###### trött pĂ„ att ALLT ska vara internet beroende idag. Snart sitter vĂ€l nĂ„n kommande generation av gamers och pirater med en sladd inkopplad i skallen samtidigt som maten levererar genom en slang rakt ner i magen, sĂ„ kan dom vara kopplade och fĂ„ allt streamat 24/7....iallafall till det krashar :P

Finns inget att oroa sig över dÄ fysiskt kommer att finnas kvar vid sidan om kommande streaming för de som vill ha kvalité och sÄ lÀnge som det finns folk som gillar att samla pÄ DVD/BD filmer. Hollywood lÀr inte sluta tillverka nÄt sÄ lÀnge som det sÀljer.

Edited by Svante Skoog, 19 February 2010 - 19:03.


#37

Posted 19 February 2010 - 19:59

Unregistered38bbb728
  • Unregistered38bbb728
  • ForumrĂ€v

  • 628 posts
  • 0

Fantastiskt =)


hade inte kunnat sagt det bÀttre sjÀlv.

#38

Posted 20 February 2010 - 10:18

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • LĂ€rjunge

  • 368 posts
  • 0

En enda filmtjÀnst skulle alltsÄ krÀva ungefÀr 4 gÄnger mer bandbredd Àn vad hela Sverige anvÀnder, och det om bara 5% av befolkningen ser film en gÄng i veckan, vilket borde vara ganska rimligt.

Var hittar du siffrorna pÄ 180Gb/s? Inte för att jag ifrÄgasÀtter, tycker bara det Àr intressant med statistik.

SjÀlvklart kommer man inte köra med 40Mb/s idag. Det gÄr fÄ en av de flesta acceptabel (för de flesta) kvalitét runt 10 Mb/s. Med tanke pÄ att infrastrukturen konstant uppdateras sÄ tycker jag inte alls det kÀnns orimligt.

Vilka krav har gemene man, som inte BD uppfyller eller överstiger?

DÀr slÄr du huvudet pÄ spiken. PÄ vissa omrÄden (upplösning, ljud) övertrÀffar BD gemene mans krav med rÄge, pÄ andra omrÄden (anvÀndarvÀnlighet, t.ex. uppstartstid, varningar m.m.) sÄ understiger man dem.

Det som talar för BD och mot streaming Àr som jag ser det frÀmst filmbolagens och distributörernas förmÄga till kartellbildning. Man kommer antagligen sluta exklusiva avtal som gör streamingtjÀnsterna ointressanta.

För övrigt vill jag tacka för ett inlÀgg med vÀl underbyggda argument, inte helt vanligt.

Ja vad gör man t.ex. nÀr man vill se "Die Hard" genom streaming och den utgÄtt ur utbudet, servern krashat eller nÀt uppkopplingen lagt igen?

Vad gör du nÀr du vill se "Star Wars" eller "Apocalypse Now" pÄ Blu-ray?

#39

Posted 20 February 2010 - 11:15

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0

Vad gör du nÀr du vill se "Star Wars" eller "Apocalypse Now" pÄ Blu-ray?


Ja dÄ dom inte finns att streama sÄ sÀtter jag vÀl pÄ DVD versionerna uppskalade till 1080p (fortfarande rejÀlt överlÀgset streaming kvalité) tills dom kommer pÄ BD i Àkta HD :(

Edited by Svante Skoog, 20 February 2010 - 12:15.


#40

Posted 20 February 2010 - 13:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0
Som sagt formaten kommer att kunna fungera parallellt utan problem, de filmer man verkligen gillar köper man och om amn bara vill ha en filmkvÀll eller se en film man inte Àr sÄ sÀker pÄ sÄ streamar man den, precis som att man inte alltid köper film idag utan hyr en del och köper en del, de som i slutÀnden kommer att förlora pÄ det hÀr Àr uthyrningsstÀllena.

Och sen Ă€r det ju helt klart att alla filmer kanske inte kommer ut pĂ„ bluray, men alla filmer kommer heller inte att kunna hittas pĂ„ streaming. Även om de 2 ovan nĂ€mnda sĂ€kert kommer pĂ„ BD, skulle bli mycket förvĂ„nad om inte star wars slĂ€pps pĂ„ BD :(

För mig har voddler och Headweb helt ersatt uthyrningen eftersom att de som hyr ut filmer hÀr har för dÄligt sortiment och nÀstan bara dvd att dessutom behöva köra 1,2mil för att se en film Àr en bra bonus :P Desutom mer miljövÀnligt :D

Edited by Unregisteredc96d6be8, 20 February 2010 - 13:44.


#41

Posted 20 February 2010 - 14:46

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 posts
  • 0
Att nÀmda filmer inte finns pÄ BluRay Àr vÀl resultatet av att nÄgon rÀknenisse fÄtt för sig att det ska vara sÄ. George Lucas sitter vÀl Ä klipper om sina filmer en gÄng till för att göra dom i 3D (jösses).

Inget format eller tjÀnst blir bÀttre Àn vad utbudet Àr, BluRay börjar fÄ ganska bra utbud (men vi vill ha mer)

Jag Àr redan hopplöst förlorad, Bluray Àr det format som har möjlighet att leverera bild & ljud pÄ bÀsta sÀtt.
Streaming kommer framöver kunna leverera motsvarande kvalitet, nÀtet och komprimering kommer utvecklas till det bÀttre.

#42

Posted 20 February 2010 - 17:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12,018 posts
  • 0

Var hittar du siffrorna pÄ 180Gb/s? Inte för att jag ifrÄgasÀtter, tycker bara det Àr intressant med statistik.

SjÀlvklart kommer man inte köra med 40Mb/s idag. Det gÄr fÄ en av de flesta acceptabel (för de flesta) kvalitét runt 10 Mb/s. Med tanke pÄ att infrastrukturen konstant uppdateras sÄ tycker jag inte alls det kÀnns orimligt


80Gb/s var genomsnittshastigheten 2009. HÀr Àr aktuell statistik (frÄn Netnod, som alla ISPer i Sverige Àr anslutna genom):
http://stats.autonom...g/sums/All.html


edit: AngÄende Starwars pÄ Bluray, sÄ kommer det sÄklart, men som vanligt vÀntar Lucas tills han kan hÄva in sÄ mycket pengar som möjligt, dvs nÀr formatet Àr större.

Edited by Ageve, 20 February 2010 - 17:06.


#43

Posted 20 February 2010 - 18:51

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • ForumrĂ€v

  • 759 posts
  • 0
Det var lika svÄrt att köpa DVD-filmer 1999 som det Àr att köpa BlueRay idag.

Största skillnaden Àr att utgivningen gÄr sÄ mycket snabbare idag att man inte behöver ha en region 1 och 2 spelare. PÄ den tiden kunde en reg 1 utgÄva pÄ DVD vara ute 6-9 mÄn inna den slÀpptes pÄ svenska.

En annan skillnad Àr att de nyslÀppta filmerna kostar 199 kr idag om man vÀljer inköpsstÀllen med vettig prispolitik och 1999 kunde en reg 1 Disneyfilm kosta 350 kr.

Kommer Àven ihÄg att laserdisc filmer kunde kost allt mellan 500-900 kr/st i mitten pÄ 90-talet.

SÄ jag tror att Blueray kommer slÄ snabbare, lÄt folk bara fÄ slita ut sin nuvarande dvd-spelare först...

#44

Posted 20 February 2010 - 21:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11,286 posts
  • 0
Blu-ray Àr hÀr för att stanna,det Àr nu det verkligen börjar ta fart.
Nya billigare spelareŽ+ en hel del filmer för 99 pÄ Maxi, tyvÀrr har jag polare som laddar ner och kollar pÄ sin 20tums datorskÀrm och lyssnar med datorns högtalare. :)

Edited by jonasprivate, 20 February 2010 - 21:11.


#45

Posted 20 February 2010 - 23:44

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • ForumrĂ€v

  • 759 posts
  • 0

Blu-ray Àr hÀr för att stanna,det Àr nu det verkligen börjar ta fart.
Nya billigare spelareŽ+ en hel del filmer för 99 pÄ Maxi, tyvÀrr har jag polare som laddar ner och kollar pÄ sin 20tums datorskÀrm och lyssnar med datorns högtalare. :)


HÄller med, jag har faktiskt köpt en hel del filmer igen för 99-129 kr jag redan hade pÄ DVD enbart för att fÄ 1080p upplösningen. Jag har Àven laddat ner en hel del filmer för att fÄ se de direkt efter premiÀren men hur kul Àr det att sitta framför en 20" datorskÀrm och se en hel film? Tacka vet jag att sitta med hela familjen i biosalongen med popcorn och njuta av maffigt ljud och 2,5 m bred bild.

#46

Posted 21 February 2010 - 00:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

HÄller med, jag har faktiskt köpt en hel del filmer igen för 99-129 kr jag redan hade pÄ DVD enbart för att fÄ 1080p upplösningen. Jag har Àven laddat ner en hel del filmer för att fÄ se de direkt efter premiÀren men hur kul Àr det att sitta framför en 20" datorskÀrm och se en hel film? Tacka vet jag att sitta med hela familjen i biosalongen med popcorn och njuta av maffigt ljud och 2,5 m bred bild.


Just det problemet Àr nog inte den svÄraste nöten nÀr det gÀller streamat, en htpc för 2-3000kr klarar att spela upp alla filmer man kan hitta pÄ nÀtet om man sÀger sÄ, föresprÄkar inte olaglig nedladdning men det Àr samma för de legala streamingtjÀnsterna som voddler, headweb och sf anytime mfl. Tror inte det dröjer lÀnge tills vi fÄr se mediaspelare med inbyggt stöd för voddler osv. Man fÄr betÀnka att voddler fortfarande Àr beta och relativt nytt men de satsar hÄrt. Nackdelen Àr att de inte har HD Àn och ingen vet vilken kvalité det blir nÀr de börjar slÀppa det och det Àr lika hos de andra tjÀnsterna.

#47

Posted 21 February 2010 - 01:02

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • ForumrĂ€v

  • 759 posts
  • 0
Jag har SF och Telias streaming hemma och det Àr bra för att titta pÄ en del filmer. Men den typen av tjÀnst funkar inte nÀr barnen vill se en viss Scooby Doo film 10 ggr pÄ en vecka. Man kan inte betala 29-49 kr per 20 tim tittillfÀlle och sÄ lÀnge streamingtjÀnsterna inte tillÄter att man kan se pÄ en film under en lÀngre period sÄ kommer fysiska skivor och illegal nedladdning att vara enda alternativen.

Blueraykvalitet pÄ filmer Àr kanon, men de lagliga streaminglösningarna kommer att missa försÀljning om de fortsÀtter med samma typ av betalningsmetod framöver. Att ha fysiska filmer i bokhyllan Àr som att ha böcker, man tar fram en av dem nÀr man Àr sugen pÄ att titta (och dÄ har man redan betalt för den) Att tvingas betala varje gÄng man ska titta innebÀr bara att man inte tittar pÄ gamla filmer i samma utstrÀckning igen. En mikrobetalning pÄ $1 USd kanske, men faan inte 49 kr för 20 tim tittande. Min fru fick en film "avhuggen" efter 2/3 delar av filmen förra veckan och hon blev klart irriterad. Vem fan hyr samma film dagen efter bara för att 20 tim har gÄtt?

#48

Posted 21 February 2010 - 01:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7,392 posts
  • 0

Min fru fick en film "avhuggen" efter 2/3 delar av filmen förra veckan och hon blev klart irriterad. Vem fan hyr samma film dagen efter bara för att 20 tim har gÄtt?


Men det Àr ju samma sak i princip om du hyr en film i videobutiken, har du inte tid att titta pÄ den sÄ fÄr du hyra om den. Att det Àr tekniska saker som tex att servern gÄr ner eller nÄtt liknande mÄste de hitta lösningar pÄ och likasÄ öka stabiliteten pÄ sina tjÀnster sÄ inte filmer avbryts.

Hyr film gör man ibland och köper gör man med andra, upptÀcker man att en film Àr bra sÄ kan man ju köpa den pÄ rea om man hyrt den eller sett den pÄ bio först.

#49

Posted 21 February 2010 - 12:23

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • ForumrĂ€v

  • 759 posts
  • 0
Nu blev det lite OT men en hyrfilm har man minst 24 tim, oftast hyr man (i alla fall jag) 2-3 filmer och fÄr dÄ ha dem i 2-3 dagar. Om du hyr en streamad film via Telia kl 16.00 pÄ lör eftermiddag sÄ mÄste du starta filmen igen (om du av nÄgon anledning vill se den igen dagen efter) senast kl 10 pÄ sön förmiddag för att du ska hinna se den klart.

Det finns ingen anledning till varför Telia mÄste avbryta din hyresperiod efter 20 tim, det Àr ju inte ens ett dygn vi talar om. Varför kan de inte ha en metod som innebÀr att sÄ lÀnge du startar filmen inom 20 tim sÄ fÄr du sjÀlvklart se den klart. TÀnk sÄ mycket mer good will det ger. En affÀr vill ju ha tillbaka sin film sÄ fort som möjligt för att de vill kunna hyra ut den snabbt igen. Det problemet har ju inte Telia sÄ varför mÄste de "kapa av" filmen för nÄgon som betalt 49 kr bara för att exakt 20 tim har passerat.

#50

Posted 21 February 2010 - 15:36

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,437 posts
  • 0
Ja det borde ju vara sÄ att du iallafall har de 20 timmarna att starta filmen pÄ och Àven om du sÄ sÀtter pÄ filmen nÀr det gÄtt 19 tim och 56 minuter sÄ fÄr du ÀndÄ se klart filmen istÀllet för att det avbryter den efter exakt 20 timmar.

Jag föredrar hellre att hyra film i butik. I en av butikerna i stan sÄ fÄr du hyra 3 BD filmer i en hel vecka för 99:-
Riktigt bra deal :(

Samtidigt föredrar jag att stÄ och blÀddra i hyllorna i butiken och hela den sociala delen att babbla film med butiksÀgaren och de polare man stöter pÄ dÀr osv.

Fan sÄ mycket mer socialt Àn att sitta fast klistrad framför datorn och streama allt hit och dit ;)

Edited by Svante Skoog, 21 February 2010 - 15:40.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.