Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Renovering - vardagsrum (Ej färdigt) av kendash

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 maj 2010 - 14:11

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kommentarer till Renovering - vardagsrum av kendash

#2

Postad 06 maj 2010 - 14:11

Christian_Andersson
  • Christian_Andersson
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
Kommer bil bra det där :)

#3

Postad 20 maj 2010 - 23:18

Some__One
  • Some__One
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
lysande, riktigt fint blir det med lite ljusare färger och ett nytt rack, riktigt fina lister med, ska allt ta och kolla på deras sida om det finns något för mig. subb kabeln är ett riktig helvette :)

#4

Postad 21 maj 2010 - 09:26

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Kabeldragning är inte riktigt din grej.

#5

Postad 25 maj 2010 - 01:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Näst sista bilden är för mig ett stort frågetecken? Varför delar man en kabelkanal 40 cm från backen för att sedan fortsätta uppåt???

Vid dörren hade det varit betydligt enklare om du hade gjort tröskeln lite bredare och dragit kablarna under tröskeln istället för att hålla på med kabelkanaler runt hela dörren. Bara som ett litet tips. Det du har gjort känns oerhört onödigt, bara massa merjobb. Sedan ser det inte speciellt snyggt ut med en dörr inklädd i kabelkanaler.

Ju midre kanal som syns desto snyggare. Nu när du ändå håller på att renoverar förstår jag inte alls varför det det är såpass mkt kanaler överallt. Själv hade jag försökt att bygga in så mkt som möjligt.

Däremot tycker jag att eklisten är snygg...

G

#6

Postad 25 maj 2010 - 02:02

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
GAES: Bilden är faktiskt väldigt missvisande....kabelkanalen är delad under datorbordet men på bilden står ju inte datorbordet där så det ser såklart illa ut. Iaf så går det 2st TP-kablar från routern ner till datorerna under databordet och dom måste såklart in i listen under bordet, d.v.s ett utsläpp som maskeras av bordskanten när bordet står på plats - om du förstår vad jag menar.

Har kollat på diverse lösningar att dra kablarna under tröskeln men är inte aktuellt av flera anledningar faktiskt. 1. Kablar ska från routern hela vägen 15-20m runt rummet. 2. Telesladden - som du säkert ser på bilderna - är tyvärr inmonterad i en kopplingsdosa precis där foderklossen sitter, d.v.s helt perfekt att maskera med en foderkloss och dörrlister. 3. Antennkabeln är även den inmonterad i denna kopplingsdosa från tidigare ägare så finns egentligen ingen anledning att inte dra kanaler runt dörren. (onödigt stort hål borrat in i väggen till sovrummet). 4. En klåfingrig typ har lagt golvet innan mig så det är STOR höjdskillnad på golv i vardagsrummet och sovrummet, inte ens en snickare kunde klura ut en lösning åt mig med ihålig tröskel. 5. I mina ögon - och även sambons - såg det förskräckligt ut med höga eklister som mötte 4cm dörrfoder - blä!

Personligen tycker både jag och sambon att de tjockare dörrfoderlisterna är betydligt snyggare än de smala så det är nog smaken som avgör ;-).

#7

Postad 25 maj 2010 - 15:01

t3nggren
  • t3nggren
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Ser ju bra ut. Bara en fråga, varför två kabellister upp till LACK hyllan med routern på? Förstår jag rätt så går strömkabeln där? Varför samlade du inte dem i samma ? Den som är centrearad?Hade ju skiljt ca 40 cm i kabellängd:) Sen kan man tycka du borde filat ett spår på kanten av listen där du drog ut nätverkskablarna till skrivbordet.

Men huvudsaken är ju att du är nöjd:)

#8

Postad 25 maj 2010 - 17:56

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
t3nggren: Jag får säga att jag var snål när jag köpte lister...finns helt enkelt inte plats i en list för allt kablage och då valde jag göra en till list under routern för att få det så "estetiskt" bra som möjligt. Högtalarlist; 25:-/M. Kabellist 150:-/M.

Ja strömkabeln går i den vänstra tillsammans med modem-kabeln och det är knappt det får plats. Såg inte så snyggt ut när vi funderade på hur det skulle se ut med dubbla-lister där...därför blev det en under routern också. Anledningen till att jag inte filade är för att dom sitter relativt dåligt mot väggen tyvärr, har en jäkla oförmåga att glida ur listen vid minsta tryck.

Sedan så sitter det "fabriksskarv mot fabriksskarv" så dom går att skjuta ihop för att få en hel list, men största anledningen till "skarven" är för att bordet skall gå hela vägen in mot väggen utan att stöta i listerna.

#9

Postad 25 maj 2010 - 18:26

t3nggren
  • t3nggren
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
kendash: Okej, då förstår jag:) De funkar inte som vanliga kabellister alltså, då kan man ju klippa och fila till hål. Men du har ju målade väggar så skulle du känna att du vill göra om är det ju lätt fixat iaf:)

#10

Postad 25 maj 2010 - 19:56

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
t3nggren: Jodå principen är densamma för dom här listerna också... man monterar en stålskena och klämmer listerna på plats. Men är inte väggen till 1000% exakt rak över hela ytan listen skall sitta så blir det ju "glipo" och där har sladdarna en oförmåga att trycka ut listen från stålskenan. Tycker helt klart att kanallistens Högtalarlister sitter *betydligt* sämre än övrigt sortiment. Så skulle jag köpa till annat rum/boende hade jag inte snålat!

#11

Postad 25 maj 2010 - 20:25

olauss0n
  • olauss0n
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ser ut att bli bra! möjligen inte handlat listerna/epur4 på televisionen? jobbar där så fick känslan av att det kanske är så...

#12

Postad 25 maj 2010 - 20:54

kendash
  • kendash
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
olauss0n: Jodå visst är det så. En hel del jobb kvar på framförallt TV-väggen men det ska nog bli bra det också.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.