Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAS + RECEIVER + IPAD/IPHONE/IPOD = ljud i hemmet.

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2010 - 16:19

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Jättedålig rubrik jag vet men visste inte riktigt hur jag skulle beskriva mitt huvudbry.
Dåligt insatt på området och hoppas på hjälp från er kunniga.
Försöker beskriva;
Har en LG NAS idag och en härligt ny Integrareceiver med nätverksingång. Vill ha min musik lagrad på NASen (som har Itunes server). Vill kunna använda en Ipad/Iphone/Ipod, som ska inhandlas, och trådlöst dvs utan docka kunna lista musikarkivet som finns i NASen och bläddra bland konvolut (som jag sett man kan göra) och välja men spela upp låtvalet på receivern, vilka appar bör jag titta på och hur bör jag konfa för att lyckas med detta om det överhuvudtaget är möjligt?

Vill naturligtvis även kunna köra Spotify m.m ut på receivern?

Tacksam för hjälp.

Redigerat av edla, 09 July 2010 - 16:21.

Postad 09 July 2010 - 22:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Har en LG NAS idag och en härligt ny Integrareceiver med nätverksingång. Vill ha min musik lagrad på NASen (som har Itunes server). Vill kunna använda en Ipad/Iphone/Ipod, som ska inhandlas, och trådlöst dvs utan docka kunna lista musikarkivet som finns i NASen och bläddra bland konvolut (som jag sett man kan göra) och välja men spela upp låtvalet på receivern, vilka appar bör jag titta på och hur bör jag konfa för att lyckas med detta om det överhuvudtaget är möjligt?

Om du inte vill blanda in en PC måste du ta reda på vilken 3eparts programvara som går att köpa på din NAS, samma sak gäller trådlöst nät, om inte NASen hardet inbyggt.

Vill naturligtvis även kunna köra Spotify m.m ut på receivern?

Om stärkaren inte har stöd för Spotufy så lär det inte funka utan en PC eller annan Spotify-kompatibel hårdvara.

Postad 10 July 2010 - 08:48

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Äntligen en som har samma slags funderingar som jag.

Jag har en WHS som central punkt och vill sedan ha en 5-8 tum stor touch pad (ipad, eeepad, islate och allt vad de nu heter) som jag kan använda dels som mejl- och surf-platta men framförallt som fjärrkontroll, där jag kan komma åt musik och film på servern men sedan ska denna strömmas till en nätverksansluten receiver (alternativ en htpc).

Även Spotify och internetradio vill jag kunna göra så här med, men det kanske är lite överkurs för närvarande. Möjligen om man har en htpc att man då kan ha spotify installerat på denna och sedan kan fjärrstyra denna via paden.

När paden inte används har man en snygg laddstation sittandes på väggen som förvandlar paden till en fotoram (fotona ligger självklart också på servern).

Postad 11 July 2010 - 11:30

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Äntligen en som har samma slags funderingar som jag.

Jag har en WHS som central punkt och vill sedan ha en 5-8 tum stor touch pad (ipad, eeepad, islate och allt vad de nu heter) som jag kan använda dels som mejl- och surf-platta men framförallt som fjärrkontroll, där jag kan komma åt musik och film på servern men sedan ska denna strömmas till en nätverksansluten receiver (alternativ en htpc).

Även Spotify och internetradio vill jag kunna göra så här med, men det kanske är lite överkurs för närvarande. Möjligen om man har en htpc att man då kan ha spotify installerat på denna och sedan kan fjärrstyra denna via paden.

När paden inte används har man en snygg laddstation sittandes på väggen som förvandlar paden till en fotoram (fotona ligger självklart också på servern).

Vad "kul" :-) att vi sitter i samma båt med detta huvudbry! Bra beskrivning BTW, villl alltså kunna använda IPaden som "fjärr/Wifi" för att hämta upp musik/film för uppspelning på stärkaren/projektorn, vill även om andan faller på kunna titta på film på Ipaden som streamas från NASen. Full flexiblitet! Och när paddan inte används vill jag precis som dig Berkan att den lirar som snygg fotoram/väderinfotavla/familjens veckoschema etc...

Följer inte ditt resonemang riktigt vad gäller Spotify, denna finns ju redan som app och borde inte vara några problem att få till???

Alltså förutsättningar:
* NASen LG N2R1DD2 2TB (ej Wifi, RJ45) Itunes server. Har hört att man ev med macpgm PLEX kan skruva till något åt det här hållet, någon kunnig som vet?
* Integra DTR 50.1 Receiver (ej Wifi, RJ45 med endast ljudstreaming ej video!)
* En trådlös router, förslag?
* IPAD och/eller IPOD (Wifi)
* Boxerabonnemang (Triple play)
* PS3:a (inköp till hösten)
Allt kommer att samlas ihop i en och samma mediabänk och inte i sig vara beroende av wifi.

Jag förmodar att det behövs en media extender av något slag isåfall villken? Kan PS3:an lösa detta?

Fy fanken vad många frågor, sorry, men det är höststorm i huvet just nu! Vill så gärna att det blir rätt från början och inte behöva tjacka grejer i onödan.

Någon "teknisk arkitekt" som kan ge en eller flera alternativ, HJÄLP!?!?!

Redigerat av edla, 11 July 2010 - 11:43.

Postad 11 July 2010 - 12:01

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Följer inte ditt resonemang riktigt vad gäller Spotify, denna finns ju redan som app och borde inte vara några problem att få till???

Alltså, jag vill ju styra Spotify i paddan, men vill att musiken ska strömmas ut i stereon. En variant skulle vara att man har en htpc vid stereon, där den riktiga Spotify är installerad och sedan agerar paddan helt enkelt fjärrkontroll, där jag kan söka, köa, etc. Jag kanske krånglade till det lite i förra inlägget.

Och självklart vill jag kunna titta på film, lyssna på musik etc i paddan, men det ser jag som en självklarhet att greja.

Postad 11 July 2010 - 12:17

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Och självklart vill jag kunna titta på film, lyssna på musik etc i paddan, men det ser jag som en självklarhet att greja.

Precis, det var lika bra att jag skrev det när jag ändå höll på :-)

I min enkla värld handlar detta om ett "kabelproblem" dvs det vi vill uppnå är att ersätta 3.5 mm pluggkabeln som är kopplad till receivern med "wifi/trådlöst" eller?

Postad 11 July 2010 - 15:54

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Om vi snackar ljud, så ja i princip. Men jag vill även kunna streama film från servern.
(Att jag har trådat Cat6-nätverk hemma är en parentes, principen är ju densamma trådlöst som trådat)

Postad 11 July 2010 - 23:18

Eqwz
  • Eqwz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Ett tips är att titta på Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)

Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan använda för att styra mac mini och då itunes via trådlöst nätverk. (Dock ej 100 på detta)

Finns ju också appar som tillåter dig att styra hela datorn så då borde du kunna även styra spotify med iPhonen eller iPaden.

Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film från NAS:et via Mac Minin och sedan trådlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra några konveteringar eller liknande då programmet gör det åt dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.

Air video kan även köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. på din iPhone/iPad så kan du titta på dina fillmer var du än är. Har du också kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, så kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla på alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik från NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.

Denna lösning kräver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.

Detta är typ den lösning jag kommer köra när jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trådlöst till Minin från mitt NAS via routern.

Låter detta som en eventuell lösning, kolla då också på Plex som är XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV på Mac Minin.

Appropå EyETV, om jag inte min helt fel så kan du även styra det via iPhone/iPad, det betyder att du på resande fot kan se vad det är för program på tv och remote kan sätt vad som ska spelas in på Minin om du är bort rest.

Är det så att du är hos en vän och dom inte har den kanalen som programmet går på? Inga problem! Använd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, använd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern på samma HD som Air video har tillgång till så är det bara att börja spela upp filen på iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volá , ni kan nu titta på kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 på att man kan streama den pågående inspelade filen direkt utan man måste kanske vänta tills den spelat in klart innan man kan kolla, någon annan kanske kan svara på det)

VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det är med den nya)

Postad 12 July 2010 - 09:03

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
För egen del ska jag försöka få till en lösning med en Android-tfn som start, då jag (troligen) kommer att ha en HTC efter sommaren.
Men min ekonomi och min sambo sätter stopp för närvarande för att uppgradera prylarna, så jag kommer ha tid att fönstershoppa och hitta rätt prylar för mitt behov.

Postad 12 July 2010 - 13:19

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Hej!

Ett tips är att titta på Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)

Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan använda för att styra mac mini och då itunes via trådlöst nätverk. (Dock ej 100 på detta)

Finns ju också appar som tillåter dig att styra hela datorn så då borde du kunna även styra spotify med iPhonen eller iPaden.

Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film från NAS:et via Mac Minin och sedan trådlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra några konveteringar eller liknande då programmet gör det åt dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.

Air video kan även köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. på din iPhone/iPad så kan du titta på dina fillmer var du än är. Har du också kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, så kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla på alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik från NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.

Denna lösning kräver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.

Detta är typ den lösning jag kommer köra när jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trådlöst till Minin från mitt NAS via routern.

Låter detta som en eventuell lösning, kolla då också på Plex som är XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV på Mac Minin.

Appropå EyETV, om jag inte min helt fel så kan du även styra det via iPhone/iPad, det betyder att du på resande fot kan se vad det är för program på tv och remote kan sätt vad som ska spelas in på Minin om du är bort rest.

Är det så att du är hos en vän och dom inte har den kanalen som programmet går på? Inga problem! Använd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, använd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern på samma HD som Air video har tillgång till så är det bara att börja spela upp filen på iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volá , ni kan nu titta på kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 på att man kan streama den pågående inspelade filen direkt utan man måste kanske vänta tills den spelat in klart innan man kan kolla, någon annan kanske kan svara på det)

VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det är med den nya)

Kungligt svar TACK! Ja, förmodade att det var just Minimac som krävs för dagen för att klara biffen. Dock är det vansinnigt mycket pengar just nu och får svår o motivera för frugan. Riktigt kul användningsområden du kommit på Eqwz! Bara att sätta igång o spara då till en Ipad + Minimac + ev Iphone puh!

Postad 12 July 2010 - 21:31

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Hittade min f.n. mest optimala lösning alldeles runt hörnet, i denna tråd.
Det skulle alltså vara Windows, XBMC och denna app.

Postad 13 July 2010 - 02:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hittade min f.n. mest optimala lösning alldeles runt hörnet, i denna tråd.
Det skulle alltså vara Windows, XBMC och denna app.

den finns även för iphone/itouch och iPad

http://www.collect3....au/xbmc-remote/

Postad 16 July 2010 - 11:12

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Japp den kör jag med ! Funkar kanon att styra/browsa XBMC med.

För Spotify kör jag Remoteless- som funkar helt ok.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.