Hej!
Ett tips är att titta på Mac Mini (dock ingen blu-ray i den)
Jag har för mig att det finns appar till iPhone/iPad som du kan använda för att styra mac mini och då itunes via trådlöst nätverk. (Dock ej 100 på detta)
Finns ju också appar som tillåter dig att styra hela datorn så då borde du kunna även styra spotify med iPhonen eller iPaden.
Sedan finns det en program till windows/os x och en app till iPhone/iPad som göra att du kan streama all din film från NAS:et via Mac Minin och sedan trådlöst vidare till iPhonen och iPaden, du behöver inte göra några konveteringar eller liknande då programmet gör det åt dig i realtid och streamar vidare den konverterade filmen. Programmet heter Air video, kolla upp det för mer info.
Air video kan även köra över 3g vilket gör att om du har ett 3g internet abb. på din iPhone/iPad så kan du titta på dina fillmer var du än är. Har du också kablar till att koppla iPhonen/iPaden till TV:n, så kan du skicka filmen vidare till en tv och ni kan kolla på alla dina filmer hos polarn (dock ej HD kvalitet). Dock har jag inte hittat en lösning för att kunna streama min musik från NASet till iPhone/iPad ioch sedan eventuelt vidare till polarens reciver, lite irriternade.
Denna lösning kräver dock att du köper en Mac Mini som HTPC kör HDMI till Recivern och sedan HDMI till TV:en. Sedan styr du Mac Minin med iPhonen/iPad som sedan skickar ljudet till recivern via HDMI.
Detta är typ den lösning jag kommer köra när jag köpt min Mac Mini, dock kommer jag streama allt trådlöst till Minin från mitt NAS via routern.
Låter detta som en eventuell lösning, kolla då också på Plex som är XBMC fast för OS X samt EyETv om du vill spela in TV på Mac Minin.
Appropå EyETV, om jag inte min helt fel så kan du även styra det via iPhone/iPad, det betyder att du på resande fot kan se vad det är för program på tv och remote kan sätt vad som ska spelas in på Minin om du är bort rest.
Är det så att du är hos en vän och dom inte har den kanalen som programmet går på? Inga problem! Använd iPhonen/iPaden för att koppla dig mot EyETV och börja spela in, använd sedan Air Video och om du sparar de inspelade filern på samma HD som Air video har tillgång till så är det bara att börja spela upp filen på iPhone/iPad och sedan koppla den till polarens TV och volá , ni kan nu titta på kanalen som din polare inte har.
(Dock inte 100 på att man kan streama den pågående inspelade filen direkt utan man måste kanske vänta tills den spelat in klart innan man kan kolla, någon annan kanske kan svara på det)
VARNING! Den gamla Mac minin klarar INTE att decoda/spela upp rippad Blu-ray raw format (1080p + HD-ljud) (dock vet jag inte hur det är med den nya)