Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha AVENTAGE

398 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V1067 (Förstärkare) 9 9 (20) Inga priser
Yamaha RX-V2067 (Förstärkare) 7 8.999998 (12) Inga priser
Yamaha RX-V3067 (Förstärkare) 8 8.999998 (6) Inga priser
22 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Yamaha 11.2 - RX-V3067 - 3010 -3020 -3030 etc. (5 inlägg) 11 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 12 år sedan
Köpråd för aktiv sub önskas (8 inlägg) 12 år sedan
Kasst ljud rx-v1067 (42 inlägg) 13 år sedan
Yamaha-klubben (160 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V1067 som gått och spontandött (8 inlägg) 14 år sedan
Bästa "mellanklass" surroundförstärkaren. (93 inlägg) 14 år sedan
Köpa tvbänk. Tror ni jag behöver fläktar? (6 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V1067 vs. Yamaha RX-A1010 (2 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V3067 eller Onkyo TX-NR809 (46 inlägg) 14 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 14 år sedan
Denon avr 3312 vs Yamaha 3067 (6 inlägg) 14 år sedan
Byta ut Arcam AVR300 mot vadå? (21 inlägg) 14 år sedan
Bästa surroundförstärkaren för musik under 10.000 (8 inlägg) 14 år sedan
Frågor om RX-V2067 (2 inlägg) 14 år sedan
Yamaha Rx-V3067 Eller Pioneer Lx53 / Lx73 Till B&w 683? (3 inlägg) 14 år sedan
Köpråd Av Receiver (5 inlägg) 14 år sedan
Val H/K365 vs Yamaha v1067 vs Yamaha v771 (3 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-V2067 eller Pioneer VSX-LX53 ? (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken Receiver Ska Man Köpa !? (66 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare 4-7.000:- (12 inlägg) 15 år sedan

Postad 20 December 2010 - 18:43

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Godmiddag!

Lite dålig aktivitet i denn tråd.

Det är väl en hel del här på forumet som haft 2067an hemma ett tag nu.
Är själv intesserad av en sådan, men som vanligt kan man inte riktigt bestämma sig.
Är det en maskin som ni kan rekommendera eller finns det bättre i denna prisklass.

God jul och gött nytt år

Björn

Mina intryck har du kanske läst i föregående inlägg med tillägg att radiodelen var av sämre kvalite än man är van vid. Fick ej in lika många stationer jämfört med andra Yammastärkare, fastän större extra antenn användes.
Ta hem o prova är rådet från mig, den kanske funkar bra för dig!

Postad 20 December 2010 - 20:50

Unregisteredbb619679
  • Unregisteredbb619679
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Mina intryck har du kanske läst i föregående inlägg med tillägg att radiodelen var av sämre kvalite än man är van vid. Fick ej in lika många stationer jämfört med andra Yammastärkare, fastän större extra antenn användes.
Ta hem o prova är rådet från mig, den kanske funkar bra för dig!

Något som är grymt bra är ju dock Internet radio! Fungerar klockrent för mig och får in 100-tals kanaler! Så jag vet inte när jag skulle använda FM radion.

Postad 21 December 2010 - 16:48

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej

Till er 1067, 2067 samt 3067 ägare så vill jag ställa en fråga kring hur ni löst detta med skärmsläckare eller rättare sagt avsaknaden av skärmsläckare i denna reciever??
När man kör exempelvis Nätradio så ligger ju Nätradiokanalloggor m.m. o bränner in på TVn...

Ngn som har en bra idé eller har ja helt missat att det finns en bra funktion för detta ;) ?

MVH/B

Postad 21 December 2010 - 19:53

falco
  • falco
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Godmiddag!

Lite dålig aktivitet i denn tråd.

Det är väl en hel del här på forumet som haft 2067an hemma ett tag nu.
Är själv intesserad av en sådan, men som vanligt kan man inte riktigt bestämma sig.
Är det en maskin som ni kan rekommendera eller finns det bättre i denna prisklass.

God jul och gött nytt år

Björn

God afton.

Âr mest bara prat om priset. Har själv 2067 och är riktigt nöjd. I senaste ljud och bild har dom testat den, full pott då den slår likvärdiga stärkare från Onkyo och Marantz på fingrarna.

god jul

Postad 21 December 2010 - 23:41

Unregisteredbb619679
  • Unregisteredbb619679
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Hej

Till er 1067, 2067 samt 3067 ägare så vill jag ställa en fråga kring hur ni löst detta med skärmsläckare eller rättare sagt avsaknaden av skärmsläckare i denna reciever??
När man kör exempelvis Nätradio så ligger ju Nätradiokanalloggor m.m. o bränner in på TVn...

Ngn som har en bra idé eller har ja helt missat att det finns en bra funktion för detta ;) ?

MVH/B

Stänger av tv:n efter att jag hittat en kanal att lyssna på Så jag har inte ens sett det som ett problem. Brukar inte byta fram och tillbaka mellan kanalerna! :D

Postad 21 December 2010 - 23:45

Unregisteredbb619679
  • Unregisteredbb619679
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått det att fungera att spela upp 1080p mkv filer över nätverket? Jag får det inte att fungera. Musik (mp3) går att strömma från datorn men med ett 2-3 sek lagg mitt i varannan eller vartredje låt.

Funderar på om det är mitt modem (trådlöst från BBB) som stökar till det. Kanske krävs en router? Är inte så insatt i detta? Får det inte att fungera när jg försöker spela upp 1080p genom nätverk via PS3 heller. :/

Postad 22 December 2010 - 09:38

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Stänger av tv:n efter att jag hittat en kanal att lyssna på Så jag har inte ens sett det som ett problem. Brukar inte byta fram och tillbaka mellan kanalerna! :)

Hej
Ja det kanske inte var det svaret jag var ute efter men tack för rådet, kanske bra ur miljösynvinkel
men att köra lite blandat exvis på PCn och då Spotify, låter man den sedan spela vidare så blir det först skärmsläckare o sedan stänger skärmsignalen ner på PCn.... och då kommer Yamahans bakgrunsbild upp istället.
Via PCn kan man ju rädda det genom att ställa in skärmsläckar tiden på en väldigt lång tid
men så kan man ej göra på ngn annan källa typ Radio eller Nätradio.

Antar att det ej går, därav inga svar... ;)

Postad 22 December 2010 - 11:12

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Hur är det med displayen på själva förstärkaren. Har för mig att man ska kunna dimma ned den, hur görs det isf?

Peter

Postad 22 December 2010 - 18:02

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Hej

Någon som testat iPhone/iPad-appen till dessa stärkare? Kommer nog slå till på en 3067 i början på nästa år och den här appen är en anledning till uppgradering, liksom alla HDMI, gediget bygge, bra ljud i 2-kanal + lite andra godsaker.

//erikli

Postad 23 December 2010 - 02:25

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hur är det med displayen på själva förstärkaren. Har för mig att man ska kunna dimma ned den, hur görs det isf?

Peter

Hej

Det gör du med
Setup - Function - Display set - Front panel Display

MVH//B

Postad 23 December 2010 - 02:35

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej

Någon som testat iPhone/iPad-appen till dessa stärkare? Kommer nog slå till på en 3067 i början på nästa år och den här appen är en anledning till uppgradering, liksom alla HDMI, gediget bygge, bra ljud i 2-kanal + lite andra godsaker.

//erikli

Hej

Vilken APP menar du då? Fins ingen i appstore som gäller denna förstärkarserie.
de som finns gäller ju ändra typer av produkter.
Dock kan man från en Iphone el dator surfa in på en webbsida i det lokala nätverket(samma IP som recievern har fått) och då finns där ett webbgränssnitt.
Om man då kör med en Iphone så kommer man kunna klicka på ett funktionsknapp där man anpassa sidan för Iphonen lite bättre dock är det ej att betrakta om en app och den inte riktigt bra
Websidan kan bara in princip byta kanaler, höja o sänka volymen.
hade varit så mkt bättre o lägga in allt där också.... det hade varit nice,,, o dessutom kunnat fixa skärmsläckaren där ;)

MVH//B

Postad 23 December 2010 - 12:12

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Hej

Ngn som har en bra idé eller har ja helt missat att det finns en bra funktion för detta :) ?

MVH/B

Har prövat Nätradio på min 2065a där släcker man ned bilden enkelt med tryck på "Display" på remoten, måste vara lika enkelt på 2067an tycker man!

Postad 23 December 2010 - 18:54

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Det var den här jag tänkte på:

Länk

men jag hittar iofs den inte i appstore på telefonen. Kan kanske vara en "amerikansk" app som kräver lokalt itunes konto?

//erikli

Postad 25 December 2010 - 18:24

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Någon lycklig här på forumet som gick och köpte 1067 på MM idag för 7992:- (9990 med 20% REA)? På Bäckebol GBG hade sålt slut sina (3 stycken) hade ett demo ex kvar utan kartong. Var inte så sugen på den. 2067 fanns det inga av. 3067 kostar 20000kr. Så det blir 16000:- för den, lite för mycket för mig.

Redigerat av SS_454, 25 December 2010 - 18:25.

Postad 26 December 2010 - 15:29

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Gött mos det blev en 1067 titan. Media Markt Högsbo Göteborg hade kvar i lager för 7992:-. Nu blir det att koppla hela kvällen. Kommer att bli skillnad, har väntat länge på att uppgradera min receiver. Kör idag med en gammal Sony STR-DA-50ES. :)

Postad 26 December 2010 - 20:30

itarkitekt
  • itarkitekt
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Såg att Fynbörsen tar 17 490:- för 3067 an, en sänkning med 2500:- Vi får se vad dom andra modellerna landar på efter julhelgerna.

Postad 26 December 2010 - 23:30

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Gött mos det blev en 1067 titan. Media Markt Högsbo Göteborg hade kvar i lager för 7992:-. Nu blir det att koppla hela kvällen. Kommer att bli skillnad, har väntat länge på att uppgradera min receiver. Kör idag med en gammal Sony STR-DA-50ES. ;)

Kul att se att det fanns något som verkligen var prissänkt på MM, enligt andra trådar verkar ju det mesta blivit dyrare...

Hur som helst undrar jag lite på hur "semi"osd & menyer ser ut, finns det några screenshots någonstans?

Kommer inte att se förstärkaren från soffan, så det vore bekvämt om man fick upp lite info på tvn på ett snyggt sätt.

Vad är det silvriga på titanmodellerna för material, plast eller metall?

Postad 27 December 2010 - 05:06

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Har prövat Nätradio på min 2065a där släcker man ned bilden enkelt med tryck på "Display" på remoten, måste vara lika enkelt på 2067an tycker man!

Hej

funkar tyvärr ej man får då upp ett menyval. Iaf inte på en 3067.
Inga fler tips??

Det var den här jag tänkte på:

Länk

men jag hittar iofs den inte i appstore på telefonen. Kan kanske vara en "amerikansk" app som kräver lokalt itunes konto?

//erikli

OK den visste ja inte ens om ;). Men den vrkar ju precis som du skriver ej vara för oss i Sverige :P... men kanske kommer? Ngn som vet?

MVH//B

Redigerat av bobrupp, 27 December 2010 - 05:04.

Postad 27 December 2010 - 09:40

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Någon lycklig här på forumet som gick och köpte 1067 på MM idag för 7992:- (9990 med 20% REA)? På Bäckebol GBG hade sålt slut sina (3 stycken) hade ett demo ex kvar utan kartong. Var inte så sugen på den. 2067 fanns det inga av. 3067 kostar 20000kr. Så det blir 16000:- för den, lite för mycket för mig.

Jag gick dit igår den 26:e och då hade dom både svarta och titan kvar i lager enligt säljaren. Möttes dock av en som kom bäranede på en 1067:a så jag blev lite orolig ;)
Det var dock inga problem utan jag fick också en för 7992 :- efter en halvtimmes kö till kassan.

Jag har dock nu endast ett par audio pro sat som bakhögtalare och ett par gamla cervin vega-satelliter som frontar.
Vad kör du/ni som har 1067 med för högtalare?

Edit: Jag var i Högsbo och köpte min inte Bäckebol.

Redigerat av Unregistered8e483304, 27 December 2010 - 09:41.

Postad 27 December 2010 - 12:22

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Fotboll kan ha varit jag som du möte.

Kopplade in hela kvällen igår. Och provade, lästa manualen. Lite dåligt manualen finns bara med på CD, ingen tjock bibel ingår. Men körde från datorn genom receivern till TVn. Körde kalibreringen av högtalarna med deras mick. YPAO-systemet missade avståndsmåttet till subbasen. Sa att den stod 0.4m från lysningsposition skall vara 4m. annars var det smidigt. Uppdaterade även mjukvaran i receivern också till 2.05. Uppdateringen finns att ladda ner här

Yamaha RX-V1067 Update to 2.05

Får in till flerkanalsljudet från datorn till receivern genom HDMI-kontakten. Det står bara PCM i displayen på yamahan. Mitt grafikkort Radeon HD4770 skall klara av att skicka HDCP flerkanalsljud ut. Har varit in i programmet Realteak HD Audio manager för leta fel även i grafikortet Catalyst Control center för att leta efter inställningsknappar men hittar inget. Vet ej om det skall ställas in något i stärkaren. Förut körde jag S/PDIF optical från datorn. Men nu vill man att skall funka med en kabel. Får fortsätta leta.

Jag kör bara med 5.1 sytem frontar är ett par gamla Dali 107 (Golvhögtalare med 1st 10" baselement), centern är av märket Paradigm CC-350, bakhögtalare är ett par QLN Qubic & subben är en Yamaha YST med några år på nacken.

PsychoCheF: Jag kan ta lite bilder hur dessa menyerna ser ut på TV även hur det ser ut när man höjer volymen m.m.. Än sak att tänka på är att fjärrkontrollen som ingår måste riktas mot receivern för att funka.

Postad 27 December 2010 - 12:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Ja tack SS_454, det vore kanon!
Ang. fjärren så är det inga problem, kör med min Harmony med RF ;)

Postad 27 December 2010 - 18:52

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Fotboll kan ha varit jag som du möte.

Kul sammanträffande, isåfall gav du verkligen orden "glad som ett barn på julafton" ett ansikte :-)
Vad kör du för högtalare?

Postad 28 December 2010 - 00:12

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Damn va svårt det är att få till ljudet (bilden är inga problem) med en HDMI-kabel från datorn till receivern. Nu har jag fått till flerkanalsljudet från programmet MPC HC med extra codec. (AC3filter +ffdshow) men vet inte vilket som är master. Men nu när jag startar Spotify så blir det också i flerkanalsljud???!!!
När ljudet kommer in på HDMI porten från datorn så kan man inte ändra en ljudinställning, ända är att man kan sätta på Pure Direct. Funderar stark på att gå tillbaks till min optiska kabel och köra ljudet denna väg. För att se om det blir lika bra som det var på Sonyn. Har varit inne på MPC HC trådarna är på Min hembio och läst har hjälp en del.

Fotboll läs mitt förra svar för att läsa om vilka högtalare jag har.

PsychoCheF här kommer lite bilder. Hoppas de hjälper dig en del.

https://www.minhembi...c_id=370697.jpg
när man trycker in Pure Direct knappen.

https://www.minhembi...c_id=370698.jpg
On Screen knappen. Man flyttar mellan de olika valen med pilar up & ner och bekräftar med Enter. Kanske skall ta ett kort på fjärrkontrollen?

https://www.minhembi...c_id=370700.jpg
Option knappen på fjärrkontrollen. Där man gör lite inställningar.

https://www.minhembi...c_id=370702.jpg
Kör radion och tryck in knappen Music på fjärkkontrollen för att välja om man vill lyssna 7 kanal eller 2 kanal stereo m.m.

Här kommer två bilder där man ser min gamla Sony STR-DA50 mot Yamaha RX-V1067.

https://www.minhembi...c_id=370703.jpg

https://www.minhembi...c_id=370704.jpg

Postad 29 December 2010 - 13:08

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Bobrupp - Ett sätt att stänga av bilden till TV trycka på HDMI OUT på fjärrkontrollen och välja OFF under tiden.

En fråga till er som har någon av dessa receiver. Är det någon som kör med HDMI från datorn och skickar både bild & ljud? Kör ni XP?
Får inte till ljudet från min stationära dator. XP 32-bit med Radeon HD4770 - kör jag Spotify eller winamp så kan jag inte ändra något på min receiver Står bara PCM i displayen. trycker jag music för att få 7ch funkar inte detta. Även MPC HC vill inte skicka ut flerkanalsljudet nu.

Men kopplar jag in våran bärabara dator Sony Vaio med W7 64-bit med Nvidia 330M och kör med HDMI så funkar allt klockrent direkt. Utan massa tillägg.

Postad 29 December 2010 - 14:09

Lodbrok
  • Lodbrok
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag fick hem min 2067 dan före julafton och har hunnit pilla lite med den nu. Blev ett Tysklands-köp då det var roligare att ge 11´ än 15´för den. Känns som en grymt kompetent maskin och man kan inte vara annat än (tok)nöjd.

Ljudet i 2-kanal: Det kändes som lite annorlunda ljudkaraktär än min gamla HK när jag först kopplade in den men det är svårt att säga om jag hade hört det i ett blindtest. Provade runt lite och tyckte att det är en avsevärd förbättring mellan att använda Pure Direct och att bara använda Straight. Kopplade in mitt slutsteg och lyssnade och jag tycker att det låter helt fantastiskt. Har XTZ 99.36 fronthögtalare.

När det gäller flerkanal, så har jag inte något som är klangmatchat eller speciellt välljudande satelliter så jag säger inte så mycket mer än att det låter helt ok. Kör 7.0 än så länge men är tvungen att kompromissa lite med högtalarnas placering (bakom soffan och dyl). Ska väl uppgradera centern till samma serie som frontarna och försöka hitta några små satelliter men som låter bra och är på 8 ohm (finns det?)

Jag är också jäkligt nöjd med den lilla zone2 fjärren och att kunna sitta i köket och kunna njuta av musik och radio. Dock har man ju ingen display därute så man får anpassa receivern med de olika scene knapparna för att den lättare ska kunna användas av andra i familjen. Webinterface'et är bra då men känns lite yxigt t.ex. när man ska välja låtar i ett stort bibliotek

Radion har ju varit prat om men jag tycker den fungerar bra för mig med den lilla antennen som finns. Men jag har en HTPC i racket och den stör lite när den är på så jag kanske får försöka hänga om antennen.

Jag har inte prövat uppskalningen och andra bildfunktioner utan använder den bara som switch och det fungerar bra, utan märkbar försämring. Men om man spelar musik från datorn som är kopplad med HDMI, väljer låt och slår av TV'n så hör man reläerna klicka och ljudet försvinner ca en sek fast jag kör inte ens kör ljudet över HDMI. Lite irriterande men det kanske måste vara så.

Sammanfattningsvis är jag jäkligt nöjd!

Postad 29 December 2010 - 15:02

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Bobrupp - Ett sätt att stänga av bilden till TV trycka på HDMI OUT på fjärrkontrollen och välja OFF under tiden.

En fråga till er som har någon av dessa receiver. Är det någon som kör med HDMI från datorn och skickar både bild & ljud? Kör ni XP?
Får inte till ljudet från min stationära dator. XP 32-bit med Radeon HD4770 - kör jag Spotify eller winamp så kan jag inte ändra något på min receiver Står bara PCM i displayen. trycker jag music för att få 7ch funkar inte detta. Även MPC HC vill inte skicka ut flerkanalsljudet nu.

Men kopplar jag in våran bärabara dator Sony Vaio med W7 64-bit med Nvidia 330M och kör med HDMI så funkar allt klockrent direkt. Utan massa tillägg.

Hej

Tack för tipset, bästa hittills i väntan på en normal skärmsläckare :)

Som svar på din fråga om bild&ljud via HDMI så kör jag en Asus Eeebox 1201(Win 7 Home edition 32bit) och den funkar klockrent med både ljud o bild via HDMI.
Har du kontrollerat att grafikkortet tillåter att du även sänder ljud via HDMI ?? Jag har en inställning på min Nvidia kontrollpanel där man anger sånt. Hmmm sedan kan ju XP vara sämre på dessa mediadelar den har ju trots allt en del år på nacken....

Postad 30 December 2010 - 10:08

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Damn va svårt det är att få till ljudet (bilden är inga problem) med en HDMI-kabel från datorn till receivern. Nu har jag fått till flerkanalsljudet från programmet MPC HC med extra codec. (AC3filter +ffdshow) men vet inte vilket som är master. Men nu när jag startar Spotify så blir det också i flerkanalsljud???!!!
När ljudet kommer in på HDMI porten från datorn så kan man inte ändra en ljudinställning, ända är att man kan sätta på Pure Direct. Funderar stark på att gå tillbaks till min optiska kabel och köra ljudet denna väg. För att se om det blir lika bra som det var på Sonyn. Har varit inne på MPC HC trådarna är på Min hembio och läst har hjälp en del.

Fotboll läs mitt förra svar för att läsa om vilka högtalare jag har.

PsychoCheF här kommer lite bilder. Hoppas de hjälper dig en del.
....

Tack för bilderna!

Angående ditt ljud så tror jag att du ska leta ibland ffdshows tusentalsinställningar.
Jag tror(!) man ska kunna ställa in vad för typ av signal den ska skicka ut beroende på vad som spelas/vilken codec som används.

I Spotify finns väl inte mycket att göra antar, den spelar väl bara upp via windows primära högtalare, så isf finns inställningen i windows ljudinställningar.

Prova också med andra mediaspelare, som inte är beroende av externa codecs, tex VLC eller XBMC

Postad 30 December 2010 - 10:40

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Hej

Det gör du med
Setup - Function - Display set - Front panel Display

MVH//B

Tack!!

Postad 30 December 2010 - 11:54

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Jag fick hem min 2067 dan före julafton och har hunnit pilla lite med den nu. Blev ett Tysklands-köp då det var roligare att ge 11´ än 15´för den. Känns som en grymt kompetent maskin och man kan inte vara annat än (tok)nöjd.

Ljudet i 2-kanal: Det kändes som lite annorlunda ljudkaraktär än min gamla HK när jag först kopplade in den men det är svårt att säga om jag hade hört det i ett blindtest. Provade runt lite och tyckte att det är en avsevärd förbättring mellan att använda Pure Direct och att bara använda Straight. Kopplade in mitt slutsteg och lyssnade och jag tycker att det låter helt fantastiskt. Har XTZ 99.36 fronthögtalare.

När det gäller flerkanal, så har jag inte något som är klangmatchat eller speciellt välljudande satelliter så jag säger inte så mycket mer än att det låter helt ok. Kör 7.0 än så länge men är tvungen att kompromissa lite med högtalarnas placering (bakom soffan och dyl). Ska väl uppgradera centern till samma serie som frontarna och försöka hitta några små satelliter men som låter bra och är på 8 ohm (finns det?)

Jag är också jäkligt nöjd med den lilla zone2 fjärren och att kunna sitta i köket och kunna njuta av musik och radio. Dock har man ju ingen display därute så man får anpassa receivern med de olika scene knapparna för att den lättare ska kunna användas av andra i familjen. Webinterface'et är bra då men känns lite yxigt t.ex. när man ska välja låtar i ett stort bibliotek

Radion har ju varit prat om men jag tycker den fungerar bra för mig med den lilla antennen som finns. Men jag har en HTPC i racket och den stör lite när den är på så jag kanske får försöka hänga om antennen.

Jag har inte prövat uppskalningen och andra bildfunktioner utan använder den bara som switch och det fungerar bra, utan märkbar försämring. Men om man spelar musik från datorn som är kopplad med HDMI, väljer låt och slår av TV'n så hör man reläerna klicka och ljudet försvinner ca en sek fast jag kör inte ens kör ljudet över HDMI. Lite irriterande men det kanske måste vara så.

Sammanfattningsvis är jag jäkligt nöjd!

Bra att du är nöjd!

Angående det sista om ljud som försvinner en sekund så är det ganska vanligt vid omkopplingar med HDMI apps. Förmodlingen är det kopierings skyddet. Även jag har datorn kopplad till recivern via HDMI och det händer varje gång jag slår av eller på datorn eller plattskärmen. Väntar på den första apparaten som bryter kopierings skyddet, skulle ju vara trevligt att kunna använda det lediga utg HDMI uttaget på recivern för inspelning av HD material tx.

Postad 31 December 2010 - 13:04

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med hdmi-växlingen?
Jag har digitalbox & htpc inkopplade och tvn på hdmi out 1.

Dock är det bara ibland det fungerar att växla mellan källorna efter förstärkaren varit avstängd och man får koppla in / ur kablar och t.ex boota om htpcn osv?
Har prövat med nonamekablar & supra.

Postad 31 December 2010 - 16:52

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har problem med hdmi-växlingen?
Jag har digitalbox & htpc inkopplade och tvn på hdmi out 1.

Dock är det bara ibland det fungerar att växla mellan källorna efter förstärkaren varit avstängd och man får koppla in / ur kablar och t.ex boota om htpcn osv?
Har prövat med nonamekablar & supra.

Hej

Jag har en HTPC, Canal Digital digitalbox samt Blueray via HDMI ingångarna på min 3067a och det fungerar klockrent när man byter samt vid av/påslag.
Hade däremot samma bekymmer med min Harman Kardon AVR255 som jag hade innan.

Har du senaste firmware?

MVH//B

Postad 01 January 2011 - 17:30

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Nej det har jag nog inte när jag tänker efter... får kika närmare på det ^_^
Tack för tipset!

Redigerat av Unregistered8e483304, 01 January 2011 - 17:30.

Postad 02 January 2011 - 01:27

-Trasher-
  • -Trasher-
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Det går att köra frontarna på large med sub om du ställer in subwoofer på "extra bass" (har för mig att det heter så)

Glömde tacka er för hjälpen, jag efter autokalibreringen gick jag in i manuel ainställningar och där fanns "extra bass", så det fungerar perfekt.

/Tack

Gött mos det blev en 1067 titan. Media Markt Högsbo Göteborg hade kvar i lager för 7992:-. Nu blir det att koppla hela kvällen. Kommer att bli skillnad, har väntat länge på att uppgradera min receiver. Kör idag med en gammal Sony STR-DA-50ES. ^_^

Otroligt, jag gick oxå från STR-DA-50ES till 1067, det har hänt lite sedan den byggdes... : ))

/Trasher

Postad 02 January 2011 - 12:13

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Gött -trasher- helt klart skillnad. Är inte helt klart med alla inställningar ännu. Håller på bråkar med min dator fortfarande. Har installerat W7 64-bit nu och allt ljud funkar klockrent. Men ett nytt jobbit problem har dykt upp.

Ni som har dator inkopplad med bara HDMI. Kör med AMD ATI-kort Driv 10.12. Funkar det inte att köra en DVI-porten ut från datorn direkt till datroskärm utan ljud sedan den andra DVI-HDMI till receivern vidare till TVn. Jag måste ha på TVn för att få ljudet till receivern? Stänger jag TVn dör ljudet i receivern. Dator skärmen blinkar till två gånger, under andra gången kommer ljudet tillbaks i Receivern. För att sedan bli tyst. När jag sätter på receivern och TVn. Måste jag trycka Windows tangent + P och väljer spegla. Så kommer ljudet och bild tillbaks.

Kör jag med inställningar i Catalyst istället, så när jag stänger av TV & receiver blir dator skärmen svart fasten den står som Nr1. Tacksam om ni kan dela med era erfarenheter.

När jag körde XP som kom Yamaha RX-V1067 upp i catalyst det gör den inte nu.

Postad 02 January 2011 - 13:10

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Är det någon som pysslat med Internetradion? Jag får nämligen inte mina egna radiostationer att funka när jag kopierar in adressen på vTuner. Stationerna syns i kanallistan i recievern, men de kan inte spelas upp. Det är en RX-V1067 jag har, och har provat lägga in RIX FM och P4 Kronoberg.

Edit: Glöm det, jag hittade kanalerna i databasen.

Redigerat av Sardaukar, 02 January 2011 - 13:57.

Postad 02 January 2011 - 17:24

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
En fråga angående fjärrkontrollen. Nu skiljer sig fjärrkontrolerna mellan 1067 & 2067 &3067. Men någon som vet om man kan lära fjärrkontrollen funka ihop med Windows Media Center eller lära sig ett trådlöst tangetbord från Logitech tex? Man måste ha ett IR-ögat inkopplat på datorn bara? Läste i manualen om vilka produkter man kan koppla till fjärrkontrollen med kod. Hittar i listan Media Center PC vad nu detta är? Hittade inga Logitech eller microsoft produkter. Någon som vet om detta funkar?

Postad 02 January 2011 - 20:29

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

En fråga angående fjärrkontrollen. Nu skiljer sig fjärrkontrolerna mellan 1067 & 2067 &3067. Men någon som vet om man kan lära fjärrkontrollen funka ihop med Windows Media Center eller lära sig ett trådlöst tangetbord från Logitech tex? Man måste ha ett IR-ögat inkopplat på datorn bara? Läste i manualen om vilka produkter man kan koppla till fjärrkontrollen med kod. Hittar i listan Media Center PC vad nu detta är? Hittade inga Logitech eller microsoft produkter. Någon som vet om detta funkar?

hej

Ta du och testa med MC PC det fungerar nog. Om man skall lägga till en dator på en Logitech fjärr typ Harmony One så är det just Media Center PC man anger.

MVH//B

Postad 04 January 2011 - 13:17

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Har nu installerat 1st Yamaha 3067. Den ersätter trotjänaren 2600 som nu får tjänstgöra på ovanvåningen. Vilken lättnad med alla nya hdmi-kontakter! Tycker även att det ljudmässigt blivit ett klart lyft med en rejäl skopa pondus. Kollade Karate Kid på Blu Ray som första test och ljudet var helt fantastiskt.

Följde upp med ett par favoritskivor och et känns som att basen och nedre mellanregister får en ordentlig puff, lite på bekostnad av övre mellanregister, men ingen fara.

Inställningen var dock rätt meckig. Menysystemet är ingen höjdare.

Fick dock iPad-appen att funka efter lite pill. Laddade ner Aventage-appen via ett amerikanskt ituneskonto (tröttsamt att den bara släppts där).

Riktigtnkul detta!

//erikli

Postad 04 January 2011 - 14:57

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Vad har du för högtalare till?

Postad 04 January 2011 - 15:22

Lodbrok
  • Lodbrok
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Inställningen var dock rätt meckig. Menysystemet är ingen höjdare.

Fick dock iPad-appen att funka efter lite pill. Laddade ner Aventage-appen via ett amerikanskt ituneskonto (tröttsamt att den bara släppts där).

Riktigtnkul detta!

//erikli

Håller med om inställningen och menysystem, men det blir lätt så tror jag när det finns så mycket inställningar att göra.

Hur mycket bättre är appen än webinterfacet?

/Lodbrok

Postad 05 January 2011 - 11:01

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Jag tycker om screen menysystemet. Men det är bara att hålla med, vissa inställningar dröjer det ett tag innan man fattar. Det är inte bara att koppla in receivern idag å köra utan man måste ställa in en massa saker. Läsa manualen (inte lätt om man inte har en dator som helst skall vara jämte). Innan man blir nöjd.

En sak med manualen, synd att det inte har den inbyggd på något sätt i receivern. Så man kunde skicka upp den på TVn för den som inte har datorn jämte . Jag kör med skivan i datorn skickar bilden genom receivern upp till Tv så när man trycker på onscreen så har man manualen bakom.

Gav upp att få stereoljudet ut från DVI-HDMI porten när man inte har på en bildkälla påkopplad på receivern. Kopplade in en optical digital kabel på modekortet in på audio 1. Så när jag kör spotify eller annat ljud trycker jag Audio 1 sedan när jag vill kolla film eller något och har på Tvn kör jag med AV1.

Skall prova att programmera fjärrkontrol nästa helg . Har inget trådlöst tangetbord idag hemma. Lånar hem mitt Logiech jag har på jobbet en kväll och testar om det funkar.

Helnöjd ägare av en RX-V1067

Postad 05 January 2011 - 16:57

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

Vad har du för högtalare till?

Har ett par Dali Mentor 6 som frontar (biamp) och resten är Proson Reality MK2-serien. Fungerar förvånansvärt bra ihop, men jag har letat efter en beg Mentor sub ett tag och skulle helst ha en Mentor LCR i taket som center (kör proj).

Kopplade till slut in iMacen men kan bara skicka 720p ut och inget ljud via HDMI. Störigt. Måste ner om Macbutiken och kolla vad som är fel har en MDP-adapter som skickar HDMI till receivern. Annars är det grymt häftigt att plocka upp datorskärmen på projen och köra med bluetooth keyboard och mus.

//erikli

Postad 07 January 2011 - 10:36

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Riktigtnkul detta!

//erikli

hur kan man få tillgång till denna app? kan man regga ett eget US Ituneskonto?

//B

Postad 07 January 2011 - 18:00

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Jepp. Enkelt att fixa, men du behöver nog en annan e-mailaddress. Sen är det bara att tanka appar, så länge de är gratis... Om du känner någon i USA kan du be dem köpa värdecheckar och skicka så kan du även köpa appar, och hyra film. Och köpa böcker.

Märklogt att inte äpplet lyckats med detta än...

//erikli

Postad 07 January 2011 - 18:03

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jepp. Enkelt att fixa, men du behöver nog en annan e-mailaddress. Sen är det bara att tanka appar, så länge de är gratis... Om du känner någon i USA kan du be dem köpa värdecheckar och skicka så kan du även köpa appar, och hyra film. Och köpa böcker.

Märklogt att inte äpplet lyckats med detta än...

//erikli

hej

Nu hittade jag fram till o kunde lägga upp konto o sedan ladda hem Aventage.... o då hände bekymmer nr 2
den hittar ju inte min receiver(Yamaha 3067).... är det inte via nätet den går? eller är det bluetooth?
Kan du punkta ner hur du gjorde vore ju underbart :)
MVH//B

EDIT: Nu fick ja till det!! Var inte mkt att hurra för tyvärr ;). Men vad hade man hoppats på...... ;)

//B

Redigerat av bobrupp, 07 January 2011 - 23:10.

Postad 07 January 2011 - 23:17

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kan det vara så att US är test marknad för denna innan den släpps med mer funktioner?

Redigerat av bobrupp, 08 January 2011 - 00:06.

Postad 08 January 2011 - 18:44

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej

Jag har också en 3067a som jag efter att ha trott att det var fel på min RX8or(Monitor Audio) nu insett ej fungerar
att få till ett OK mellanregister med.
När man vrider på högre volym så spricker mellanregistret ur fullkomligt. Har även testat med Dali Concept 6 samt Ikon 6 Mk2 och det var samma sak där.
Prövade då högtalarna med HK avr660 receiver istället och den spelade så otroligt bra i alla register.

Ngn som har tankar och synpunkter?
Ngn som har förslag till alternativ som skulle fungera i jmf med HKn som tyvärr är lite omodern gällande vissa funktioner samt har en väldigt ljudlig fläkt. Yamahan åker tyvärr tillbaka.

MVH//B

Redigerat av bobrupp, 08 January 2011 - 18:52.

Postad 10 January 2011 - 03:23

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Hej

Jag har också en 3067a som jag efter att ha trott att det var fel på min RX8or(Monitor Audio) nu insett ej fungerar
att få till ett OK mellanregister med.
När man vrider på högre volym så spricker mellanregistret ur fullkomligt. Har även testat med Dali Concept 6 samt Ikon 6 Mk2 och det var samma sak där.
Prövade då högtalarna med HK avr660 receiver istället och den spelade så otroligt bra i alla register.

Ngn som har tankar och synpunkter?
Ngn som har förslag till alternativ som skulle fungera i jmf med HKn som tyvärr är lite omodern gällande vissa funktioner samt har en väldigt ljudlig fläkt. Yamahan åker tyvärr tillbaka.

MVH//B

Vad menar du med "spricker ur"?

Postad 10 January 2011 - 10:05

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Han menar nog att den distar.

MVH Flingan

Postad 10 January 2011 - 11:39

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Att förstärkaren distar låter iaf i min mening lite konstigt. Känns snarare som om det är högtalarna isf.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.