Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken vägg blir bäst att ha duken på?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 April 2012 - 22:33

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Önskar råd kring hur jag ska möblera mitt biorum. Rummet är 4x4m. Duken kan jag sätta upp på två olika sätt. jag har försökt rita upp rummet och de två sätten. Bilderna är från samma synvinkel.

Min fundering gäller snedtaket - smidigast skulle vara att duken satt under snetaket (dvs till höger i bilderna). Dörren till vänster leder in i en garderob där elektronik och även projektorn skulle kunna förvaras (har inte ritat så dock).

Medför snedtaket att det blir störande reflektioner om duken sitter under? Hur är det ljudmässigt - kan inte för mitt liv räkna ut hur ljudet reflekteras :blink: (5,1 högtalare)

Kan nämna att ambitionen är ett dedikerat rum med heltäckningsmatta och lämpligt material i tak och på väggar.

(Jag tror inte det är relevant men dörren in i rummet finns på den vägg som är närmast dvs mitt emot fönstret. Jag lyckades inte rita denna vägg samtidigt som snedtaket.)

Bifogad fil(er)

Postad 25 April 2012 - 07:53

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Ser man bara till själva bilden så känns det ju som placeringen kvittar. Däremot tänker jag på högtalarna. Det ser lite trångt ut att få in högtalarna ifall duken sitter bredvid garderobsdörren? Man vill ju inte trycka in ena högtalaren ända in i bortre hörnet. Så ser det ut att vara lite mer plats att möblera på den högra väggen.

Det tredje alternativet är ju annars att köra duken över fönstret för optimal mörkläggning. :)

Postad 25 April 2012 - 08:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag skulle sätta duken på en vägg där det inte finns en dörr. Det behövs mycket plats för att få in en bred duk och alla högtalare i fronten. Sen måste du flytta in stolarna från bakväggen. Annars blir det inte mycket till surroundljud...
Ett rum som mäter 4x4m kommer att få poblem med akustiken skulle jag tro, men snedtaket är ett plus. För bra akustik skulle du behöva göra rummet mer avlångt (gissar jag) och då kan du ju passa på att bygga bort det störande fönstret i samma veva. ;)
Om du vill ha riktigt bra ljud så behöver du nog ta hjälp av en expert på rumsakustik.

Redigerat av hassesolo, 25 April 2012 - 08:05.

Postad 25 April 2012 - 15:40

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Alrajt! Tack för svar - jag satsar på att sätta duken under snetaket.

Har absolut inget monster ljudsystem - får hoppas att man är välkommen här ändå :P
4 PIONEER S-11 HÖGTALARE
1 PIONEER S-21W SUBWOOFER
1 ONKYO TX-SR308 5.1 HDMI BLACK RECEIVER
Har även en centrumhögtalare...det hela är väldigt likt

.

Med min enkla ljudutrustning - skulle ni säga att det är överdrivet/onödigt att fokusera på aukustiken? Förstår att det är subjektivt men vore intressant att höra vad ni säger? Högtalarna är väldigt små, sateliterna är kanske 15x10x10cm

Hassesolo, ja, tyvärr är det ett kvadratiskt rum och jag mäktar inte med att regla upp en ny vägg mitt i all annan renovering (badrum, hall och kök för närvarande).

Är inne på att sätta upp skenor och med tjockt och icke ljusreflekterande tyg dölja "fönsterväggen" och den "osynliga väggen" närmast i biderna. Blir inte helt självklart att täcka den sista metern under snedtaket...varför kan det aldrig vara enkelt :).
Om man ser till att sätta upp så mycket tyg att det blir vågigt, kan det kanske lindra o-lustiga effekter av ett kvadratiskt rum?
Typ som på bilden längst ner är (fast inte samma upphängning och definitivt inte samma färg, eller möbler ;) ):

I själva snetaket, på väggen där duken sitter samt övriga taket behöver jag något som förhindrar ljus-reflektioner. På golvet blir det en heltäckningsmatta. Nu när jag skriver kom jag även på att även väggen bakom stolarna kanske borde döljas...

Bifogad fil(er)

Redigerat av mrpallman, 25 April 2012 - 15:42.

Postad 27 April 2012 - 09:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Draperi på fönsterväggen och heltäckningsmatta är två bra ideer som kommer hjälpa ljudet och minska ljusinsläppet. Kan du måla taket svart är det ett stort plus för bilden.

Postad 27 April 2012 - 17:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Önskar råd kring hur jag ska möblera mitt biorum. Rummet är 4x4m. Duken kan jag sätta upp på två olika sätt. jag har försökt rita upp rummet och de två sätten. Bilderna är från samma synvinkel.

Min fundering gäller snedtaket - smidigast skulle vara att duken satt under snetaket (dvs till höger i bilderna). Dörren till vänster leder in i en garderob där elektronik och även projektorn skulle kunna förvaras (har inte ritat så dock).

Medför snedtaket att det blir störande reflektioner om duken sitter under? Hur är det ljudmässigt - kan inte för mitt liv räkna ut hur ljudet reflekteras :blink: (5,1 högtalare)

Kan nämna att ambitionen är ett dedikerat rum med heltäckningsmatta och lämpligt material i tak och på väggar.

(Jag tror inte det är relevant men dörren in i rummet finns på den vägg som är närmast dvs mitt emot fönstret. Jag lyckades inte rita denna vägg samtidigt som snedtaket.)

Våra bio rum är nästan identiska. :) Fast mitt är lite mindre bara. Jag löste problemet med dörr, att ha duken på snedväggen. Kolla mitt galleri så ser du lite iallafall.
Ha inte soffan precis intill väggen, utan låt den stå åtminstonne ca 50cm in i rummet.
Mvh

Postad 27 April 2012 - 19:28

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
sätt projektorn inne i garderoben och ha ett hål att skjuta igenom. Skit i att sätta nån slags glas framför "hålet" utan kör ändå, det kommer att reducera ljudnivån ifrån projektorn väsentligt ändå, om du har tillräckligt med utrymme så sätt den en/ett par decimeter in i garderoben för att minimera värmeproblem (om din projektor andas framåt). Sen blir det ju mera "clean" då man slipper ha garderobsdörren alldeles bredvid tittytan på duken. Försök att ha så lite grejjer runt duken som möjligt för att inte ta fokus ifrån duken.

Postad 10 May 2012 - 13:09

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Då var 16 m Molton tyg + en extra matt svart färg för taket inhandlat. Har inte lyckats hitta något lämpligt sätt att hänga upp tyget på, hos IKEA fanns inget som får ut tyget ~30 cm från väggen. Chansar med att någon vänlig själ vill dela med sig med tips vart det finns gardingstänger/upphängningssystem

Gäller alltså att hitta någon stång som sitter nära taket men en bra bit från väggen. Själva stången döljs sedan av molton tyget...ungefär som det ser ut på min arbetsplats:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  mail.jpg   28.41K   1 Antal nerladdningar

Postad 10 May 2012 - 15:10

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Tack för tipsen!

Då var 16 m Molton tyg + en extra matt svart färg för taket inhandlat. Har inte lyckats hitta något lämpligt sätt att hänga upp tyget på, hos IKEA fanns inget som får ut tyget ~30 cm från väggen. Chansar med att någon vänlig själ vill dela med sig med tips vart det finns gardingstänger/upphängningssystem

Gäller alltså att hitta någon stång som sitter nära taket men en bra bit från väggen. Själva stången döljs sedan av molton tyget...ungefär som det ser ut på min arbetsplats:

En takmonterad skena alltså : https://www.minhembi...howtopic=295014

Postad 16 May 2012 - 21:36

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Går sakta framåt- taket svartmålat, takskenor uppsatta, molton tyg färdigsytt till alla väggar utom bioduksväggen och hål för projektorn upptaget. Har skaffat svart heltäckningsmatta för snedtaket samt väggen under snedtaket.

Jag har försökt att spara rummet - än så länge skulle det "bara" vara att måla om taket så är det återställt. Frågan är om det är möjligt att få upp mattan utan att förstöra väggen helt? Har kommit av mig lite i projektet...kommer inte på något bra sätt att få upp mattan utan att limma.

Mattan ligger i fotöljerna på första bilden. Den andra visar snedtaket. (även dörr och väggbitar runt dörren ska täckas av mattan)

Förslag uppskattas varmt!

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.