Myter inom Hifi!
2028 svar till detta ämne
Postad 05 August 2012 - 17:39
Unregistered6dec62d4
-
Unregistered6dec62d4
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Men för f..n lägg ner! Om ni verkligen måste så red ut ert sk..t via pm istället för att pissa ner tråden (ursäkta min franska men jag börjar bli riktigt trött på att diverse trådar mynnar ut i liknande som ovan)! Detta leder inte tråden i någon riktning utan är mäterier personer emellan.
+1 Håller med!! Det är så jäkla tråkigt när trådarna blir invaderade av dessa personer som drar tillsynes enkla frågor ner i detaljnivå in absurdum. Skapa egna trådar och spy galla över varandra där istället
Postad 05 August 2012 - 18:05
skruvis
-
skruvis
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
+1
Håller med!! Det är så jäkla tråkigt när trådarna blir invaderade av dessa personer som drar tillsynes enkla frågor ner i detaljnivå in absurdum. Skapa egna trådar och spy galla över varandra där istället 
Håller med!
Postad 05 August 2012 - 18:14
mathias85
-
mathias85
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Postad 05 August 2012 - 18:19
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Håller inte med, fattar iofs inte allt dessa skriver men (om man orkar) är det intressant att läsa inläggen. Ni som kritiserade detta (de 3 sista inläggen): Ni förstår nog inte heller allt så det är kanske bättre att läsa och vara tysta eller helt enkelt strunta i att läsa tråden Myter inom Hifi. Vet inte vilken sida jag står på men när vissa skriver om att måla kanten på cd skivan osv för bättre ljud så skrattar jag högt /Fredrik
Postad 05 August 2012 - 18:28
Unregistered6dec62d4
-
Unregistered6dec62d4
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Håller inte med, fattar iofs inte allt dessa skriver men (om man orkar) är det intressant att läsa inläggen.
Ni som kritiserade detta (de 3 sista inläggen): Ni förstår nog inte heller allt så det är kanske bättre att läsa och vara tysta eller helt enkelt strunta i att läsa tråden Myter inom Hifi.
Vet inte vilken sida jag står på men när vissa skriver om att måla kanten på cd skivan osv för bättre ljud så skrattar jag högt
/Fredrik
Håller med OM det bara hade varit i denna tråden. Men inte när dom tar över andras trådar. Speciellt då när nybörjare (som jag t.ex.) vill ha enkla svar på ofta enkla frågor. Kan ju säga att jag tar oftast andra vägar till information nuförtiden istället för att fråga här. Inte kul när man blir kallad idiot för att man ställer "fel" fråga eller ger en kommentar som inte vissa håller med om.
Postad 05 August 2012 - 18:34
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Håller med OM det bara hade varit i denna tråden. Men inte när dom tar över andras trådar. Speciellt då när nybörjare (som jag t.ex.) vill ha enkla svar på ofta enkla frågor. Kan ju säga att jag tar oftast andra vägar till information nuförtiden istället för att fråga här. Inte kul när man blir kallad idiot för att man ställer "fel" fråga eller ger en kommentar som inte vissa håller med om.
Vet inget om att du kallats det, bara tragiska människor som kallar folk idiot bakom en datorskärm iofs. /Fredrik
Postad 05 August 2012 - 19:27
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Vet inte vilken sida jag står på men när vissa skriver om att måla kanten på cd skivan osv för bättre ljud så skrattar jag högt
/Fredrik
Tur att det roar någon som inte ens har provat. Som bara läser vad andra upplevt och skapat sig en illusion om hur verkligheten är utan att ha provat själv. Och skrattar åt det! Mycket konstigt i mina ögon. Men ett gott skratt förlänger livet så skratta på du. Själv lägger jag på en målad cd och njuter av hur bra det låter!!
Postad 05 August 2012 - 19:30
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Tur att det roar någon som inte ens har provat. Som bara läser vad andra upplevt och skapat sig en illusion om hur verkligheten är utan att ha provat själv. Och skrattar åt det! Mycket konstigt i mina ögon. Men ett gott skratt förlänger livet så skratta på du. Själv lägger jag på en målad cd och njuter av hur bra det låter!!
 Bara du är nöjd så.. Edit: Men om man provar att måla kanten på en cd skiva och man då tycker att det låter bättre. Man kan ju absolut inte inbilla sig att det låter bättre, eller? Är ju en del jobb bakom detta så man vill ju gärna tro att det blir bättre när man inte har något bättre för sig än att måla kanten på cd skivorna. /Fredrik
Redigerat av porch123, 05 August 2012 - 19:38.
Postad 05 August 2012 - 19:33
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ja, jag vet inte vad jag ska säga...jag har iaf varken tid att måla kanterna på cd-skivorna/avmagnetisera - vända på nätkabeln - eller vända högtalarkablarna åt rätt håll, går och lagar något gott till sambon istället eller sparkar boll med barnen en stund extra istället...känns som att vissa har snöat in lite extra ibland?! Kanske dags att blicka utöver hifi-intresset...?
Postad 05 August 2012 - 19:39
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ja, jag vet inte vad jag ska säga...jag har iaf varken tid att måla kanterna på cd-skivorna/avmagnetisera - vända på nätkabeln - eller vända högtalarkablarna åt rätt håll, går och lagar något gott till sambon istället eller sparkar boll med barnen en stund extra istället...känns som att vissa har snöat in lite extra ibland?! Kanske dags att blicka utöver hifi-intresset...?
Att måla en cd tar inte många sekunder och jag har många års vana. Jag hinner faktiskt sparka boll med barbarnen också. Det ena utesluter inte det andra. Man måste vara öppen för vad livet erbjuder inom alla områden. Om man är så upptagen att man inte hinner med saker är det kanske dags att se över situationen i livet.
Postad 05 August 2012 - 19:43
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Känns bara som att det finns viktigare saker i livet - spelar ingen roll om det är bilar, hifi eller nåt annat intresse...
Sen ska man ju inte förneka placebo-effekten, huvudsaken är att man är nöjd och tillfreds själv i slutändan.
Postad 05 August 2012 - 19:57
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Känns bara som att det finns viktigare saker i livet - spelar ingen roll om det är bilar, hifi eller nåt annat intresse... Sen ska man ju inte förneka placebo-effekten, huvudsaken är att man är nöjd och tillfreds själv i slutändan.
Vem avgör vad som är viktigast för alla andra? Livet är långt och intressena som man har varierar genom livet men det viktigaste är att man följer sin egen intuition och inte låter sig styras av andras åsikter så mycket att man inte provar saker själv. Den som inte har provat själv och säger placebo är inte insatt i amnet utan är i förnekelsestadiet. Har du provat cdmålning?
Postad 05 August 2012 - 20:12
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Ingen ska behöva avgöra vad som är viktigast för någon annan, vet man inte det själv så ska man nog börja fundera...
Nä, jag har inte prövat cd-målning. Men jag har prövat att vända högtalarkablar, jämföra 50 kr's HDMI-kablar med 1000 kr's dito, högtalarkablar för 5 kr/m mot 500 kr/m....och insett att det PRECIS som i alla andra områden finns folk som lurar dumt folk...det är så att man hör Bert-Åke Varg varje gång nåt sånt här ska diskuteras.
Är du också en så kallad expert, som skulle kunna höra skillnad och kan peka ut rätt objekt i ett blindtest? Eller blir det som varenda annan gång man prövar och mäta upp skillnader - och ser att det är skillnader - att det ändå inte går att höra någon skillnad för det mänskliga örat iaf...
Postad 05 August 2012 - 20:25
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ingen ska behöva avgöra vad som är viktigast för någon annan, vet man inte det själv så ska man nog börja fundera...
Nä, jag har inte prövat cd-målning. Men jag har prövat att vända högtalarkablar, jämföra 50 kr's HDMI-kablar med 1000 kr's dito, högtalarkablar för 5 kr/m mot 500 kr/m....och insett att det PRECIS som i alla andra områden finns folk som lurar dumt folk...det är så att man hör Bert-Åke Varg varje gång nåt sånt här ska diskuteras.
Är du också en så kallad expert, som skulle kunna höra skillnad och kan peka ut rätt objekt i ett blindtest? Eller blir det som varenda annan gång man prövar och mäta upp skillnader - och ser att det är skillnader - att det ändå inte går att höra någon skillnad för det mänskliga örat iaf...
Nu är det cdmålning vi pratar om. Ingen ide att sväva iväg på andra områden. Jag hör skillnad och jag kan ju inte säja att jag inte gör det när jag gör det. Men det är en snygg bil du har i alla fall. Du kanske är mer intresserad av bilar än hifi. Tycker bara att det är konstigt att de som inte har provat förnekar det.
Redigerat av Ljudligt, 05 August 2012 - 20:27.
Postad 05 August 2012 - 20:28
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Håller inte med, fattar iofs inte allt dessa skriver men (om man orkar) är det intressant att läsa inläggen.
Ni som kritiserade detta (de 3 sista inläggen): Ni förstår nog inte heller allt så det är kanske bättre att läsa och vara tysta eller helt enkelt strunta i att läsa tråden Myter inom Hifi.
/Fredrik
Det är just det här tråden handlar om, myter inom hifi. Klart som smörspad att det är känsliga ämnen man trampar på. Jag älskar denna typ av dynamik... Inte för att jag tar sida för vem som har rätt eller fel, det viktigaste är ju vad som låter bäst... Edit: Klart jag vet vad som är bäst.
Redigerat av PML73, 05 August 2012 - 20:30.
Postad 05 August 2012 - 20:35
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Nu är det cdmålning vi pratar om. Ingen ide att sväva iväg på andra områden. Jag hör skillnad och jag kan ju inte säja att jag inte gör det när jag gör det. Men det är en snygg bil du har i alla fall. Du kanske är mer intresserad av bilar än hifi. Tycker bara att det är konstigt att de som inte har provat förnekar det.
Istället för att hela tiden ställa massa "motfrågor" som har du testat? så kan du väl svara på det jag skrev ovan? Kan man inte inbilla sig att det låter bättre när man målar kanten på sina cd skivor? /Fredrik
Redigerat av porch123, 05 August 2012 - 20:37.
Postad 05 August 2012 - 20:37
Plingen
-
Plingen
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Jag har många intressen, därför jag inte hinner snöa in till max inom varje område... 
Skicka ett pm om hur man ska måla en cd-skiva så lovar jag att prova när det regnar någon dag och jag ändå sitter i hemmabion. Anledningen till att jag förnekar det än så länge, är därför så många av dom andra myterna inte övertygat mig...
Postad 05 August 2012 - 20:40
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Istället för att hela tiden ställa massa "motfrågor" som har du testat? så kan du väl svara på det jag skrev ovan?
Kan man inte inbilla sig att det låter bättre när man målar kanten på sina cd skivor?
/Fredrik
Denna fråga kan jag inte svara på eftersom jag hör att det låter bättre. En annan fråga kan vara om någon som inte har provat kan inbilla sig att det inte fungerar?
Postad 05 August 2012 - 20:42
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden. Så det kanske har sagts innan. Men vad blir bättre av att måla kanterna på cd-skivor? Och varför blir det bättre?
Postad 05 August 2012 - 20:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tycker det är så jäkla skönt med människor som är nyfikna och entusiastiska. Tror få andra hobbys är lika fullt med folk som lägger ner så mycket energi på att avfärda andras positiva upplevelser.
Man frågar sig varför? Är personligen övertygad om att alla ändringar gör någon skillnad. Ibland kanske inte hörbar dock. Själklart är det bättre för de flesta att lägga pengarna på sådant som ger stora skillnader i första hand. Men om det handlar om små, billiga åtgärder som att måla en cd? Hur orkar man ens ondgöra sig över att folk sysslar med sånt. Personligen har jag aldrig målat en cd, men gillar som sagt starkt att folk gör det. Utan den entusiasmen tycker jag hifihobbyn skulle vara rätt fattig. För egen del lyssnar jag hellre på musik än målar skivor och vänder kablar. Man funkar olika.
Postad 05 August 2012 - 20:49
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Denna fråga kan jag inte svara på eftersom jag hör att det låter bättre.
En annan fråga kan vara om någon som inte har provat kan inbilla sig att det inte fungerar?
Exakt DU hör skillnad och då är det så? Ibland ser /hör även jag saker som jag sedan efter lite tankar och påpekanden från andra ändrar uppfattning om. Man får inte vara så enögd. Sedan tror jag du får ett bättre ljud hemma hos dig om du tar bort de där vedervärdiga grisarna eller vad det är du har på dina högtalare, bara synen av dom måste ju göra att det låter sämre. /Fredrik
Postad 05 August 2012 - 20:49
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden. Så det kanske har sagts innan. Men vad blir bättre av att måla kanterna på cd-skivor? Och varför blir det bättre? 
Det blir ett tydligare ljud och lättare att följa detaljer i ljudet.
Postad 05 August 2012 - 20:57
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Blir det även bättre ljud om man målar skivan innan man rippar den till datorn? Borde ju teoretiskt göra ännu mera skillnad eftersom en cd-drive i datorn använder mycket högre läshastighet än vad en uppspelnings bar dito gör i en hifianläggning.
Postad 05 August 2012 - 21:04
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Exakt DU hör skillnad och då är det så?
Ibland ser /hör även jag saker som jag sedan efter lite tankar och påpekanden från andra ändrar uppfattning om.
Man får inte vara så enögd.
Sedan tror jag du får ett bättre ljud hemma hos dig om du tar bort de där vedervärdiga grisarna eller vad det är du har på dina högtalare, bara synen av dom måste ju göra att det låter sämre.
/Fredrik
Wow. Detta börjar bli mer pajkastning än diskussion. Men det är lite sorgligt att det ska behöva bli så när två vuxna personer ska diskutera om cdmålnng är bra eller inte. Jag tycker det fungerar men det är jag det. Att du inte tycker det trots att du inte har provat får stå för dig. Tror inte vi kommer så mycket längre med detta. Tack för diskussionen.
Postad 05 August 2012 - 21:11
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Wow. Detta börjar bli mer pajkastning än diskussion.
Precis wow. Och vad var pajkastningen? Att jag skrev att grisarna dina på högtalarna var vedervärdiga? Kolla själv så förstår du. Men som du skrev, tack för diskussionen! /Fredrik
Postad 05 August 2012 - 21:21
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Blir det även bättre ljud om man målar skivan innan man rippar den till datorn? Borde ju teoretiskt göra ännu mera skillnad eftersom en cd-drive i datorn använder mycket högre läshastighet än vad en uppspelnings bar dito gör i en hifianläggning.
Det blir såklart ingen skillnad på den inlästa datan. (Antar att du var ironisk men inom hifivärlden kan man aldrig vara helt säker  ) Hurvida målade kanter påverkar mängden C1-fel (fel som kan korrigeras till 100%, så det är ju inte så intressant egentligen) kan testas enkelt med t ex programmet "Nero CD/DVD-speed". De gånger jag har testat har det inte funnits någon skillnad alls, varken i antal C1-fel eller tiden det tar att läsa in skivan. För de som avfärdar en sådan test med argument i stil med "Det är en dator, inte en CD-spelare" så kanske det är på sin plats att informera om att det sitter det precis samma typ av drivverk i många CD-spelare, och avläsningen sker precis likadant. Sedan tror jag du får ett bättre ljud hemma hos dig om du tar bort de där vedervärdiga grisarna eller vad det är du har på dina högtalare
Det finns en bonde i Åstorp som säljer lika fula "möss", och påstår att de ger bättre ljud. Vem har rätt?
Redigerat av Ageve, 05 August 2012 - 21:27.
Postad 05 August 2012 - 21:28
d00m
-
d00m
-
Veteran
-
-
1679 inlägg
Jag tror liknande tweaks förekommer inom alla hobbies. De som är cykelfantaster kanske filar på fälgarna i stället, vad vet jag?  Inom skidsporten är det kanske nån magisk valla o.s.v. Huvudsaken är att man trivs med sin hobby och finner glädje i det man gör. Det behöver ju inte gå ut över familjen för det.
Postad 05 August 2012 - 21:32
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Vilka saker kan vi säga är myter? Är det enbart sånt som är mätbart som vi kan säga att inte är myter?
Säg att jag skulle uppleva en ljudmässig förbättring av att måla mina CDs gröna i kanten, har jag då fel även om jag själv tycker det ger mig en förbättring? (jag har inte själv testat att göra just detta)
Postad 05 August 2012 - 22:29
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Jepp Ageve du har rätt. Jag var ironisk. Ville bara se om någon skulle hugga på det jag skrev men du med rim och reson hann före.
Postad 06 August 2012 - 00:11
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Det blir ett tydligare ljud och lättare att följa detaljer i ljudet.
Du måste börja tänka, då förstår du det ologiska i det du skriver. Tycker du att man bör testa allt innan man får ha en åsikt eller avfärda något?
Postad 06 August 2012 - 00:48
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Den som inte har provat själv och säger placebo är inte insatt i amnet utan är i förnekelsestadiet.
Det är kanske så att de är, till skillnad från dig, verkligen insatta och vet att det inte fungerar så. Att man överhuvudtaget lägger energi sånt visar verkligen hur mycket myter det finns inom hifi. Där verkliga stora skillnader gör man inget åt, men man att sitta med placebo prylar och tror det blir enorm skillnad. Tycker det är så jäkla skönt med människor som är nyfikna och entusiastiska.
Jag tycker det är skönt med människor som är nyfikna hur saker verkligen fungerar och som inte sprider vidare dogmer.
Redigerat av MKarlsson74, 06 August 2012 - 00:47.
Postad 06 August 2012 - 00:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Säg att jag skulle uppleva en ljudmässig förbättring av att måla mina CDs gröna i kanten, har jag då fel även om jag själv tycker det ger mig en förbättring? (jag har inte själv testat att göra just detta)
Man får skilja på vad som är fakta och objektivt och vad som är något helt annat. Att Pelle upplever spöken, att Stina ser UFOn, att Sven tror på horoskop, att Ove tror på grönmålade CD skivor är helt okej. Men det gör inte det till sanningar. Du måste börja tänka, då förstår du det ologiska i det du skriver. Tycker du att man bör testa allt innan man får ha en åsikt eller avfärda något?
Ja, säger jag att ljudet får en djupare svärta om man har haft CD skivan på baksidan månen så måste du testa det innan du påstår det inte fungerar så. Det räcker absolut inte med att framföra det absurda och det ovetenskapliga i det påståendet!
Postad 06 August 2012 - 07:34
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Tycker det är så jäkla skönt med människor som är nyfikna och entusiastiska.
Att tro på osannolika företeelser och produkter är inte att vara nyfiken. Tycker snarare att de som tror på "skumma" tweaks och produkter ofta visar på attityden "vill inte veta och ta till mig oavsett argument". Inte speciellt nyfiket imo... Tror få andra hobbys är lika fullt med folk som lägger ner så mycket energi på att avfärda andras positiva upplevelser.
Beror säkerligen på att det är få hobbys där det finns så mycket osannolika produkter och tweaks i omlopp. Finns det någon som ens är i närheten...? Sedan är det inte den subjektiva upplevelsen som kan avfärdas om man skall vara petig. Det är produktens eller tweakets objektiva effekt som skall synas.
Postad 06 August 2012 - 08:31
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Att tro på osannolika företeelser och produkter är inte att vara nyfiken. Tycker snarare att de som tror på "skumma" tweaks och produkter ofta visar på attityden "vill inte veta och ta till mig oavsett argument". Inte speciellt nyfiket imo...
Beror säkerligen på att det är få hobbys där det finns så mycket osannolika produkter och tweaks i omlopp. Finns det någon som ens är i närheten...? Sedan är det inte den subjektiva upplevelsen som kan avfärdas om man skall vara petig. Det är produktens eller tweakets objektiva effekt som skall synas.
Kostbranschen ligger nog steget före... Provat att käka vulkansand som Jesper Parnevik? Avfärda inte förrän du provat
Postad 06 August 2012 - 09:17
Unregistered340a9c7d
-
Unregistered340a9c7d
-
Forumräv
-
-
960 inlägg
Som jag nämde tidigare, begreppet "common sense" är nog ganska luddigt för många hardcore audiofiler
Postad 06 August 2012 - 09:53
Kastar in ett riktigt rövarämne. Har fler än jag upptäckt att CD-R i GULD alternativt SVART låter bättre i CD-spelaren?

Yupp! (Guld har jag inte prövat, men svart). Låter bättre än "vanlig" CD-R. Förmodligen mindre totalreflektion som stör laseravläsningen. Skillnaden är dock inte jättestor men klart hörbar.
Postad 06 August 2012 - 10:14
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Man häpnar när man läser tråden!
Alla vet ju att den enda vägen till bra ljud är att få CD-spelaren att välsignas av en katolsk präst. Det är dock viktigt att få tag på en präst som inte är pedofil, vilket kan vara svårt. Om en pedofilpräst välsignar CD-spelaren uppstår obalanserade strömmningar i de binära talen och då skär det i öronen på varje sann audiofil. Då hjälper det inte ens att lägga trådrullar under högtalarkablarna för att ta bort jordmagetismen i fasaden.
Postad 06 August 2012 - 10:35
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Kostbranschen ligger nog steget före... Provat att käka vulkansand som Jesper Parnevik? Avfärda inte förrän du provat 
Kanske Entreq skulle börja med vulkansand i sina möss... Borde väl motivera en rejäl prishöjning. Visst finns det liknelser med tro på hälsokost, homeopati, healing, spåkärringar, astroligi och allt möjligt men finns det någon någorlunda utbredd hobby där så många utövare i många situationer kopplar bort det sunda förnuftet?
Postad 06 August 2012 - 10:41
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Yupp! (Guld har jag inte prövat, men svart). Låter bättre än "vanlig" CD-R. Förmodligen mindre totalreflektion som stör laseravläsningen. Skillnaden är dock inte jättestor men klart hörbar.
Jag upplever att CD-plattor med "vinyl-tryck" på låter mer analogt och organiskt. Det beror med all säkerhet på att den svarta färgen som används innehåller en liten mängd vinyl från återvunna lp och singlar, och när laserstrålen reflekteras i ytskiktet mjukas ljudet upp en smula, vilket sedan vidarebefordras i den digitala signalen. Många tror att bara för att det är digitalt så måste alla vågformer vara fyrkantiga, vilket naturligtvis ger frasig diskant och förstör både djup och bredd i musiken, särskilt då inspelningar gjorda med digitala rörmikrofoner. Detta elimineras emellertid effektivt om masterklockan i cd-spelaren är utrustad med kristall av kvarts med ytterst fint polerade sinusvågor ingraverade i ytan, vilket naturligtvis bidrar till ett luftigt och fint ljud med stark närvaro, 3D och empati. Det finns säkert någon mät-nisse som påstår att det inte behöver vara just sinusvågor i gravyren, men efter att jag bytt kristall i min egen oppo-spelare fick alla mina mp3-skivor nytt liv och det måste ju betyda att man inte kan invända mot min personliga upplevelse, och särskilt inte eftersom t o m katten nu blivit alldeles till sig av det nya välljudet och spinner här i soffan som aldrig förr.
Postad 06 August 2012 - 10:48
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Jag upplever att CD-plattor med "vinyl-tryck" på låter mer analogt och organiskt.
Det beror med all säkerhet på att den svarta färgen som används innehåller en liten mängd vinyl från återvunna lp och singlar, och när laserstrålen reflekteras i ytskiktet mjukas ljudet upp en smula, vilket sedan vidarebefordras i den digitala signalen.
Många tror att bara för att det är digitalt så måste alla vågformer vara fyrkantiga, vilket naturligtvis ger frasig diskant och förstör både djup och bredd i musiken, särskilt då inspelningar gjorda med digitala rörmikrofoner. Detta elimineras emellertid effektivt om masterklockan i cd-spelaren är utrustad med kristall av kvarts med ytterst fint polerade sinusvågor ingraverade i ytan, vilket naturligtvis bidrar till ett luftigt och fint ljud med stark närvaro, 3D och empati.
Det finns säkert någon mät-nisse som påstår att det inte behöver vara just sinusvågor i gravyren, men efter att jag bytt kristall i min egen oppo-spelare fick alla mina mp3-skivor nytt liv och det måste ju betyda att man inte kan invända mot min personliga upplevelse, och särskilt inte eftersom t o m katten nu blivit alldeles till sig av det nya välljudet och spinner här i soffan som aldrig förr.
Glöm inte att värma cd-skivorna i ugnen innan du spelar dom, man får en helt annan mjukhet i ljudet då.
Postad 06 August 2012 - 10:51
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Att värma skivorna, gäller det även musik som kan anses vara kall eller cool? För visst måste "hot" musik vara uppvärmd innan man börjar snurra hatt på stan.
Redigerat av PML73, 06 August 2012 - 10:53.
Postad 06 August 2012 - 11:46
Föredrar 16 bitars tårta framför 12 bitars. Men alla 16 bitars tårtor har ju samma upplösning och är bitkorrekta så det MÅSTE smaka lika. Det kan inte vara godare med jordgubbstårta än marängdito. En del vågar t.o.m påstå att det är godare när man har målat med grön marsipan runtom. Att dom bara jitter.
Postad 06 August 2012 - 11:47
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag tolkade hans inlägg som att det var ett info-meddelande.
Det är ju det som är hela grejen, att regissören får lägga den nivån han vill ha På vilken/vilka filmer skiljer t.ex. dts-spåret sig beroende på region? Att det skiljer sig på dubbade språk kan jag ju förstå dock.
Flera, dock inget jag har i minnet. Visst får regissören välja nivå, men om han inte väljer då? Är 0db på min stärkare trots det alltid rätt nivå?
Postad 06 August 2012 - 11:59
skruvis
-
skruvis
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Är 0db på min stärkare trots det alltid rätt nivå?
Det vet endast dina grannar!
Postad 06 August 2012 - 12:01
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det vet endast dina grannar!
Hehe
Postad 06 August 2012 - 12:31
Jolt
-
Jolt
-
Beroende
-
-
1323 inlägg
Att värma cd skivorna har jag inte hört nått om. . . men därimot va det massa snack om att man skulle frysa cd skivorna för bättre ljud. . .helst till -100grader eller mer
Postad 06 August 2012 - 12:42
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Att tro på osannolika företeelser och produkter är inte att vara nyfiken. Tycker snarare att de som tror på "skumma" tweaks och produkter ofta visar på attityden "vill inte veta och ta till mig oavsett argument". Inte speciellt nyfiket imo...
Nyfikenheten är alla uppfinningars moder:) Självklart är det nyfikenhet som har fått någon att måla cd:n grön. I just detta fallet kanske det inte var någon ljudrevolution som uppfanns, jag vet inte. Men cd:n i sig var ju en rätt lyckad uppfinning. Är tämligen säker på att elaka tungor hade mycket att säga om det mediet innan det blev var mans egendom:) Man kan gott vara lite ödmjuk inför sådana här frågor tycker jag.
Postad 06 August 2012 - 14:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...Självklart är det nyfikenhet som har fått någon att måla cd:n grön. I just detta fallet kanske det inte var någon ljudrevolution som uppfanns, jag vet inte. Men cd:n i sig var ju en rätt lyckad uppfinning. Är tämligen säker på att elaka tungor hade mycket att säga om det mediet innan det blev var mans egendom:) Man kan gott vara lite ödmjuk inför sådana här frågor tycker jag.
Håller helt med om att det är vettigt med en ödmjuk inställning, men även om intrycken kommer från öronen så bör man ha i åtanke att de ibland spelar oss diverse spratt. Om man tycker det är rimligt, troligt eller t o m osannolikt men möjligt att någon "tweak" gör att det låter bättre, då finns möjligheten att öronen håller med utan att det egentligen låter ett dugg annorlunda. Kan vara trevligt ibland, men effekten håller ofta inte i sig. Problem blir det egentligen bara om man ödslar tid på eller slänger iväg en massa onödiga stålar på grejor som inte gör nytta, eller blir så till sig att man vill övertyga andra om förträffligheten i overksamma tweaks och prylar. Man bör väl helt enkelt vara ödmjuk även inför det faktum att väldigt många "förbättringar" inte är det man tror, och det går ju dessbättre ofta ganska enkelt att konstatera när så är fallet, även om en del envisas med att lita mer till "sin tro" än sitt intellekt. Vissa tweaks funkar såklart, men gadgets och tweaks som inte gör det dominerar nog tyvärr i utbudet...
Postad 06 August 2012 - 14:49
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Nyfikenheten är alla uppfinningars moder:) Självklart är det nyfikenhet som har fått någon att måla cd:n grön. I just detta fallet kanske det inte var någon ljudrevolution som uppfanns, jag vet inte. Men cd:n i sig var ju en rätt lyckad uppfinning. Är tämligen säker på att elaka tungor hade mycket att säga om det mediet innan det blev var mans egendom:) Man kan gott vara lite ödmjuk inför sådana här frågor tycker jag.
Nyfikenhet skall också innebära att man kritiskt undersöker om ens uppfinning eller idé fungerar eller ger önskad effekt. De flesta försök misslyckas och en bra innovatör letar svagheter och brister med sin "grej". Borde inte ta lång tid att förkasta t.ex. effekten av att måla kanten på en cd-skiva kan man tycka...
Postad 06 August 2012 - 17:32
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Nyfikenhet skall också innebära att man kritiskt undersöker om ens uppfinning eller idé fungerar eller ger önskad effekt. De flesta försök misslyckas och en bra innovatör letar svagheter och brister med sin "grej". Borde inte ta lång tid att förkasta t.ex. effekten av att måla kanten på en cd-skiva kan man tycka... 
Så länge man inte provat alla färger man kan tänka sig är de ju svårt att säga att just grön är bäst
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|