Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare/ljudkort till Audio Techinca ATH-M50 ?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 oktober 2012 - 17:37

xinux
  • xinux
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är nybörjare när det gäller ljud, och har skaffat ett par Audio Technica ATH-M50.
Jag har fram till nu haft tillgång till en sån där vanlig, stor förstärkare man brukar ha i vardagsrummet.
Nu kommer jag bli av med den, och funderar därför på vad jag ska skaffa istället. Detta eftersom jag tycker ljudet är rätt kasst i jämförelse, när man bara har lurarna kopplade direkt till datorn.
När jag använt förstärkare tycker jag att jag haft mycket bättre ljud. Är detta för att mitt integrerade ljudkort inte orkar driva lurarna fullt ut?
Vad behöver jag för att få bra ljud med lurarna? Jag vill ha bra ljud, men vill inte spendera en förmögenhet. (Kanske 1000kr max?)
Jag har läst att folk rekommenderar olika ljudkort och hörlursförstärkare, men känns inte riktigt som jag läst något från någon som kan sina saker. Därför vänder jag mig hit.
Borde jag skaffa ljudkort, hörlursförstärkare, eller både och? Vad blir skillnaderna?
Blir lite svårare också eftersom jag inte har plats för ett ljudkort i datorn, och helst vill kunna ta med grejorna när jag åker på lan och så.
Jag kanske borde skaffa ett externt ljudkort? Isåfall vilket? Eller räcker det med en liten förstärkare?


tldr; Vad behöver jag för att få bra ljud i mina hörlurar?

Redigerat av xinux, 09 oktober 2012 - 17:37.


#2

Postad 09 oktober 2012 - 17:47

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0
Du kan ju köpa vilken som helst förstärkare på tex blocket för 2-500kr alla kommer att vara bra

#3

Postad 09 oktober 2012 - 17:49

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Pro Ject headbox II borde duga tillsammans med Behringer UCA202,man kan visserligen driva lurar med Behringern men passar bäst för högohmiga tyvärr,eller kör bara headboxen och köp ljudkort senare.

#4

Postad 09 oktober 2012 - 18:39

xinux
  • xinux
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Pro Ject headbox II borde duga tillsammans med Behringer UCA202,man kan visserligen driva lurar med Behringern men passar bäst för högohmiga tyvärr,eller kör bara headboxen och köp ljudkort senare.


UCA202 är alltså ett ljudkort, och headboxen en förstärkare? Jag har läst att många rekommenderar UCA202.
ATH-M50 är 'låg-ohmiga' då eller, och passar inte bra med den?

Det skulle vara väldigt intressant om det fanns någon sorts kombination av externt ljudkort och förstärkare..

#5

Postad 09 oktober 2012 - 19:15

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
har spelat M50 på Essence STX och det låter skapligt, men går jag då upp på Musical Fidelity M1 så blommar luren helt annars, det är enda gången jag gillat M50. Så att vilket skräp som helst klarar av jobbet är myt.

M1 är ju tex försteg, lurstärkare och extern dac. så det är ju en väldig mångsysslare. Den låter dessutom riktigt bra både som dac och försteg. Mjukt och fylligt!

Det är ju dock en annan prisklass vi pratar om. Men du får jäkligt mycket ljud för pengarna och skaffar du t.ex. LCD-2/LCD-3 i framtiden eller dylika tunga lurar så fixar M1 galant att köra 2st sådana samtidigt!

Redigerat av Unregisteredfa0001fc, 09 oktober 2012 - 19:16.


#6

Postad 09 oktober 2012 - 19:20

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
Finns ju USB DAC/hörlursförstärkare också, Fiio E10 i det här fallet köpt på ebay från Tyskland. Kör med en sådan till mina M-50 och det låter bättre än från min äldre Nuforce Udac 2. Kvaliteten är det skillnad på till Fiio E10s fördel.

Redigerat av Ramses, 09 oktober 2012 - 19:21.


#7

Postad 09 oktober 2012 - 19:54

xinux
  • xinux
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Finns ju USB DAC/hörlursförstärkare också, Fiio E10 i det här fallet köpt på ebay från Tyskland. Kör med en sådan till mina M-50 och det låter bättre än från min äldre Nuforce Udac 2. Kvaliteten är det skillnad på till Fiio E10s fördel.


DAC = hörlursförstärkare? Som sagt, helt ny till detta, hehe.
Folk verkar ha väldigt delade meningar om Nuforce'n. Fiio'n verkar lite vettigare, men det är ju rätt dyrt. Jag vet inte om jag vill spendera lika mycket till som hörlurarna kostade.
Men de som har USB har väl eget ljudkort då typ? Det är ju något sånt jag skulle vilja ha.

Hur skulle Fioo E5 stå sig i jämförelse med min gamla förstärkare? Skulle den kunna ge mig bättre ljud än inbyggda ljudkortet överhuvudtaget?
Den skulle nästan vara värd att bara testa och se om man är nöjd med den, eftersom den är så billig.

#8

Postad 09 oktober 2012 - 20:01

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

DAC = hörlursförstärkare? Som sagt, helt ny till detta, hehe.
Folk verkar ha väldigt delade meningar om Nuforce'n. Fiio'n verkar lite vettigare, men det är ju rätt dyrt. Jag vet inte om jag vill spendera lika mycket till som hörlurarna kostade.
Men de som har USB har väl eget ljudkort då typ? Det är ju något sånt jag skulle vilja ha.

Hur skulle Fioo E5 stå sig i jämförelse med min gamla förstärkare? Skulle den kunna ge mig bättre ljud än inbyggda ljudkortet överhuvudtaget?
Den skulle nästan vara värd att bara testa och se om man är nöjd med den, eftersom den är så billig.

DAC=Digital to Analog Converter eller D/A-omvandlare som man också brukar säga,lurstärkare är nåt helt annat.

#9

Postad 09 oktober 2012 - 20:01

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

DAC = hörlursförstärkare? Som sagt, helt ny till detta, hehe.
Folk verkar ha väldigt delade meningar om Nuforce'n. Fiio'n verkar lite vettigare, men det är ju rätt dyrt. Jag vet inte om jag vill spendera lika mycket till som hörlurarna kostade.
Men de som har USB har väl eget ljudkort då typ? Det är ju något sånt jag skulle vilja ha.


Jo de jag nämde är både "ljudkort" och förstärkare. Köpte min nya Fiio från Ebay för halva det svensksatta priset. Kom på ca 4 dagar med helg emellan. Så klart godkänt av säljaren.
Det fungerar så att man kopplar helt enkelt in apparaten i en USB ingång, sedan så installerar den sig automatiskt. Kan hända att du får välja att ta ljudet genom apparaten i stället för vanliga ljudkortet.
Fiio E5 är bara en hörlursförstärkare utan eget ljudkort. Den laddas genom USB uttaget, så som jag förstog det innan jag inhandlade min E10.

#10

Postad 09 oktober 2012 - 21:34

xinux
  • xinux
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

DAC=Digital to Analog Converter eller D/A-omvandlare som man också brukar säga,lurstärkare är nåt helt annat.


Så det finns alltså DAC, förstärkare och ljudkort, och tex. E10 är alltihop i ett, om jag förstått rätt..


Jo de jag nämde är både "ljudkort" och förstärkare. Köpte min nya Fiio från Ebay för halva det svensksatta priset. Kom på ca 4 dagar med helg emellan. Så klart godkänt av säljaren.
Det fungerar så att man kopplar helt enkelt in apparaten i en USB ingång, sedan så installerar den sig automatiskt. Kan hända att du får välja att ta ljudet genom apparaten i stället för vanliga ljudkortet.
Fiio E5 är bara en hörlursförstärkare utan eget ljudkort. Den laddas genom USB uttaget, så som jag förstog det innan jag inhandlade min E10.


Ja oj vad billigt det var på ebay! Där kanske man borde kolla oftare. Man kanske tar och slår till..

#11

Postad 09 oktober 2012 - 22:41

head
  • head
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar också Fiio E10 och den köps som sagt på tyska Ebay:
http://www.ebay.de/i...r-/170868458409
70€ + 5€ frakt blir 645 SEK. Jag fick till och med lite rabatt när jag beställde 2 st.

Sjukt prisvärd produkt!

#12

Postad 10 oktober 2012 - 10:39

xinux
  • xinux
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp. Har beställt Fiio E10 från tyska ebay nu.

#13

Postad 10 oktober 2012 - 16:07

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar också Fiio E10 och den köps som sagt på tyska Ebay:
http://www.ebay.de/i...r-/170868458409
70€ + 5€ frakt blir 645 SEK. Jag fick till och med lite rabatt när jag beställde 2 st.

Sjukt prisvärd produkt!


Håller med väldigt prisvärd är den.

Tack för all hjälp. Har beställt Fiio E10 från tyska ebay nu.


Hoppas den kommer snabbt nu då så inte det krånglar på vägen :) Ska ju ändå skickas en bit.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.