Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till IB-sub i vardagsrum av Erik_N

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 juni 2015 - 23:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Kommentarer till IB-sub i vardagsrum av Erik_N

#2

Postad 08 juni 2015 - 23:11

GothiaTekSwe
  • GothiaTekSwe
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
så j*vla hårt gjort av dig, såga upp ett hål i golvet till basen är ju helt rätt gjort, ska gå o fråga sambon om jag får göra något liknande ;) coolt

#3

Postad 09 juni 2015 - 05:19

Druttaluring
  • Druttaluring
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
De va grymt go bas måste ja säga :) Lär dröja länge innan ja får höra sån bas igen :)


#4

Postad 09 juni 2015 - 06:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

så j*vla hårt gjort av dig, såga upp ett hål i golvet till basen är ju helt rätt gjort, ska gå o fråga sambon om jag får göra något liknande ;) coolt

 

Såga först och fråga sen, det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse! ;)

Slutresultatet blir trots allt mer diskret än stora lådor i rummet.

 

De va grymt go bas måste ja säga :) Lär dröja länge innan ja får höra sån bas igen :)

 

Ja, du vet ju hur det låter! Jag är väldigt nöjd med resultatet. :)



#5

Postad 09 juni 2015 - 18:53

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 965 inlägg
  • 0
Världsklass, tackar, du har nu satt en idé i huvudet på mig, blir inte lätt för damen det här... :-)

#6

Postad 13 juni 2015 - 23:55

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Det är så fantastiskt bra det här, jag vet inte ens hur jag ska kunna lovorda det tillräckligt?
10p.

#7

Postad 14 juni 2015 - 09:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tack PML73 och vinballe!

 

Har man möjlighet så rekommenderar jag att bygga något liknande. Det är trots allt inte så stort ingrepp eller mycket jobb, man får väldigt mycket, och bra, bas för arbetsinsatsen och pengarna. :)



#8

Postad 14 juni 2015 - 12:21

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Trevligt bygge med fina element, låter riktigt bra gör det säkert också!


#9

Postad 14 juni 2015 - 19:47

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tackar! Ja, jag tycker att det låter riktigt bra här nu, med både film och musik.

 

Elementen är fina, men de var inte billiga.... Jag kan inte så mycket om element utan köpte dem för att min rådgivare själv körde med dessa till sin IB, fast med fyra stycken!

 

De ser inte så extrema ut som en del andra med enorm kantupphängning och stor slaglängd samt jättestor magnet, men det är inte riktigt det som behövs här. Tack vare att magneten är av neodymium är den stark trots sin storlek. Det gör att det finns plats för ordentlig ventilation, vilket är bra för att minska turbulensljud runt elementet. Eftersom det ska spelas infrabas är det viktigt att elementen är tysta, då det kanske inte är något basljud som döljer ljud från elementen.

 

Elementen är egentligen inte gjorda för IB, men med hjälp av stark magnetmotor och lite EQ så får man dem att spela tillräckligt djupt. De tål tämligen hög effekt och ska vara gjorda att köras hårt i t.ex. PA-system.

 

Man kan säkert få ett bra resultat med billigare element, men jag tyckte att det kändes bra att köpa ett par som var riktigt fina och som det fanns bra erfarenhet av för denna tillämpning.



#10

Postad 25 juli 2015 - 03:28

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Kul när man kan bygga sina prylar själv. Intressant att följa. 10p.

#11

Postad 25 juli 2015 - 15:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Tackar! :) Jo, det var roligt att kunna bygga något själv som blev så bra, och till en i sammanhanget rimlig kostnad. Nu hade jag visserligen bra hjälp med hur det skulle se ut samt att justera in grejerna, men själva byggandet får ändå ses tom tämligen enkelt.

 

Tyvärr har jag fortfarande inte fått listerna runt hålet på plats eller städat upp bland kablarna. Nu ser det dock ut att bli regn resten av semestern så jag kanske ska göra det istället för den planerade båtturen... :unsure:



#12

Postad 13 januari 2016 - 19:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0
Men va fan, blev ännu mer sugen på IB.
Fy dig!

#13

Postad 13 januari 2016 - 22:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

:D  Har du möjligheten så kan jag inte annat än rekommendera IB. Oerhört kraftfull men ändå balanserad bas, för i sammanhanget rimliga pengar.

 

Basen integrerar otroligt bra med övriga högtalare, som också har en förmåga att försvinna helt i rummet, ljudet bara finns där. Basen känns aldrig överdriven, men när musiken eller filmen innehåller bas så återges den.

 

Dessutom blir installationen väldigt diskret, inga stora lådor i rummet; bara ett hål som nästan inte syns. :)



#14

Postad 13 januari 2016 - 22:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

:D  Har du möjligheten så kan jag inte annat än rekommendera IB. Oerhört kraftfull men ändå balanserad bas, för i sammanhanget rimliga pengar.

 

Basen integrerar otroligt bra med övriga högtalare, som också har en förmåga att försvinna helt i rummet, ljudet bara finns där. Basen känns aldrig överdriven, men när musiken eller filmen innehåller bas så återges den.

 

Dessutom blir installationen väldigt diskret, inga stora lådor i rummet; bara ett hål som nästan inte syns. :)

Jag får det tyvärr svårt för jag har ytterväggar runt om och taket agerar bredbandsabsorbent och är inte speciellt tätt.

*mutter mutter*

 

*edit*

Hur stor yta behövs på den andra sidan elementet?


Redigerat av johan b-lund, 13 januari 2016 - 22:14.


#15

Postad 13 januari 2016 - 22:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Ytan spelar inte så stor roll, det är volymen som är det viktiga! ;)

 

Den generella rekommendationen är att utrymmet bakom element ska vara minst tio gånger sammanlagd Vas för elementen.

 

Vas för ett av mina element är 312 liter så teoretiskt ska utrymmet bakom vara på minst 6,24 m3. Rummet under mitt vardagsrum är på c:a 16 m2 och drygt 2 m i tak, vilket då ger mer än 32 m3; sen är det oftast öppet till resten av källaren också.

 

Jag har dock sett att det förekommer att en del tänjer lite på denna gräns nedåt.



#16

Postad 13 januari 2016 - 22:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Volymen menade jag jue, skyller på att jag egentligen ska arbeta.

 

6 kubik låda är inget man bara ställer upp på vinden för taket vill jag inte ändra på.

Fast kanske skulle jag kunna gå in till krypgrunden men då bliver fukt ett problem.

 

Som sagt, Skäms på dig!

;)



#17

Postad 13 januari 2016 - 22:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Då får du väl sätta in en avfuktare i krypgrunden då! ;)

 

Han som hjälpte mig hade sin IB i krypgrund, du kan läsa om första versionen här och den andra är. Mycket matnyttigt i de trådarna om man funderar på IB. När han var hemma och justerade in min IB påpekade han dock att hans element inte längre var lika fina som mina, efter att ha suttit mot grunden. Nackdelen med den lösning skulle väl då vara att den tar lite plats i rummet, men har man en djup grund kan man kanske få plats med lådan nedåt iaf.

 

I sitt nästa hus hade han inte möjlighet till IB och byggde då en annan intressant lösning som du kan läsa om här. Kanske kan vara något om du har plats i rummet.

 

Jag skäms inte alls, även om jag har oförskämt bra bas hemma! :)


Redigerat av Erik_N, 13 januari 2016 - 22:55.


#18

Postad 13 januari 2016 - 23:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Tusen tack för svaren o länkarna!

Du är nästan uppe på + igen ;)

 

*edit*

På ver 2 så har han lådan stående i vardagsrummet, inte nedsänkt under?


Redigerat av johan b-lund, 13 januari 2016 - 23:16.


#19

Postad 13 januari 2016 - 23:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Båda första och andra versionen stod uppe på golvet. Dessutom lösa, med endast tätningslist runt hålet. Skillnaden var nya element och låda. Står rätt bra förklarat i andra tråden varför han valde dessa element, och efter det var det inte svårt för mig att välja.... :rolleyes:

 

Om det är av intresse så finns hela historien om min IB här.


Redigerat av Erik_N, 13 januari 2016 - 23:26.


#20

Postad 13 januari 2016 - 23:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Återigen, Tack!

 

Har sneglat på IB under årenslopp men aldrig haft boendet för det.

Tror jag gör ett hål i ytterväggen så får grannarna sitt ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.