Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SCALEO EVI

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo EVi2535 - 1,86GHz DC 1GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 09 april 2007 - 23:07

filmtime
  • filmtime
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fick hem Scaleo EVI som hemPC! Usla instruktioner. Visade sig att det var bussvårt att få bild+ljud via HDMI kabel till LCD tv. Får bara bild på tv:n via SCART. Nån som vet HDMI inställningarna?
Hur kopplar man en Canal Digitalbox till Scaleon med bästa resultat? ;) I skrivande stund har ljudet försvunnit i Scaleon vid DVD uppspelning.
Nån som dessutom vet om det är normalt med ett fläktljud som är i klass med hustruns hårtork på högsta fart???? Har aldrig hört nåt liknade i PC sammanhang! I reklamen står: Tyst drift, 55db, jo tjena.... :lol: Trodde kanske att den skulle starta på högsta för att sedan sjunka i varvtal, men ICKE! Värre en servern på jobbet...Nån som haft liknande problem?
Just nu så har jag bett dom komma och hämta skräpet för en koll på Siemens....
HJÄLP!!

#2

Postad 10 april 2007 - 13:54

Nexexplo
  • Nexexplo
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Det är så att inte alla LCD-TV kan ta emot datasignal via HDMI. Om du kan säga vad det är för tv du ska koppla till så blir det lättare att avgöra.

55 dB kan inte klassas som tyst, utan man måste nog ner till runt 20 dB för att kunna prata om tyst i PC-sammanhang.

För att ta emot CanalDigital så bör man ha ett separat TV-kort i PC´n som är anpassat för satelit-digitalmottagning, så kallad DVB-S. Om man nu inte har det så kan man med vissa grafikkort eller capturekort ta emot en videosignal för att sedan kunna spela in eller skicka vidare till TV'n.

/Nex

#3

Postad 13 april 2007 - 21:44

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Fick hem Scaleo EVI som hemPC! Usla instruktioner. Visade sig att det var bussvårt att få bild+ljud via HDMI kabel till LCD tv. Får bara bild på tv:n via SCART. Nån som vet HDMI inställningarna?
Hur kopplar man en Canal Digitalbox till Scaleon med bästa resultat? :P  I skrivande stund har ljudet försvunnit i Scaleon vid DVD uppspelning.
Nån som dessutom vet om det är normalt med ett fläktljud som är i klass med hustruns hårtork på högsta fart???? Har aldrig hört nåt liknade i PC sammanhang! I reklamen står: Tyst drift, 55db, jo tjena.... :wub: Trodde kanske att den skulle starta på högsta för att sedan sjunka i varvtal, men ICKE! Värre en servern på jobbet...Nån som haft liknande problem?
Just nu så har jag bett dom komma och hämta skräpet för en koll på Siemens....
HJÄLP!!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har själv tänkt köpa en likadan maskin, fast nu när jag läser att det är såpass högt ljud från fläkten så tvekar jag lite...

Vilken version av Scaleo EV har du? Den med 2,13Ghz och 2GB minner eller den med 1,83Ghz och 1gb minne?

Hur är den annars, bortsett från ditt ljudproblem? Funkar det att köra optisk ut i MCE och inte bara via WinDVD?

tacksam för svar!

#4

Postad 07 maj 2007 - 22:43

filmtime
  • filmtime
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
:P Jaha, så har man nu fått tillbaka Scaleon. Dom hade bytt hela moderkortet(!) och trimmat lite mjukvara, så nu funkar bild via HDMI till Philips LCD utmärkt. Mindre utmärkt är det katastrofalt höga fläktljudet som härrör fr Dualcore processorn sägs det. Varför det är modell hårtork har jag ännu inte fått svar på eftersom jag inte hittat någon annan Scaleo EVI att jämföra med.I reklamen på Siemens hemsida kan man läsa att den är supertyst...beror på vad man jämför med, men........!! Vill till att man kranar på 7:1 ljudet ordentligt för att överrösta.
Viloläget funkar inte, då hänger sig hela alltet och det blir till att forcera avstängning och sedan dra ur nätsladden och trycka ur rest ström för att sedan köra igång igen. Känns trist att behöva säga det, men det blir nog en ny resa till verkstaden. Dom lär inte ge oss en ny förrän efter 4 :e rep... :) Nån som har en liknande som är normal?? Har inte koll på i skrivande stund vad spec är, men jag tror det är 2,13 ghz:n. När det gäller att koppla canal digital: jag har alltså deras box, men behöver veta hur den skall kopplas ihop med scaleon så att jag slipper växla mellan olika AV kopplingar på TV:n. :D Sammanfattningsvis: Det MÅSTE vara nåt knas på detta ex specifikt, typ måndags-ex eller liknande! Vi hörs.

#5

Postad 15 maj 2007 - 10:38

bepwolgers
  • bepwolgers
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt köpa ev EVi för att koppla via HDMI till min Samsung LE40F71B, är det någon som vet om det kommer att fungera med både bild och ljud? Jag har läst att det varit lite strul med HDMI på Samsung.

#6

Postad 15 maj 2007 - 11:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt köpa ev EVi för att koppla via HDMI till min Samsung LE40F71B, är det någon som vet om det kommer att fungera med både bild och ljud? Jag har läst att det varit lite strul med HDMI på Samsung.

Vad säger Samsungens manual om HDMI-ingången och PC ?

#7

Postad 15 maj 2007 - 12:45

bepwolgers
  • bepwolgers
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Den säger att man kan koppla in "HDMI Enabled AV devices..." Samsungs guide... men samtidigt skriver de längre ner i manualen att man inte kan koppla in en dator vid HDMI. Jag är då osäker på om denna "maskin" kommer att fungera som dator eller som en "AV device"...

#8

Postad 16 maj 2007 - 20:49

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag tittade mycket på denna Scaleo Evi innan jag till slut köpte en Sony Vaio XL-201 som jag är mycket nöjd med. Problemet med Scaleon (förutom ett ganska högt pris) var Intels integrerade grafiklösning X3000 som på papperet ser ut att ha hyfsad prestanda men fortfarande, efter mer än ett halvår, saknar drivrutiner för hårdvaruacceleration. Detta gör att huvudprocessorn får arbeta hårdare än nödvändigt och kan bidraga till ett högre fläktljud än det var tänkt när den designades. Men 55 dBA kan inte vara riktigt, en HTPC brukar ligga på 20-30 dBA. När jag tittade på Scaleon i februari så var fläktljudet märkbart men inte störande. Helst ska en HTPC stå fritt så att luften kan cirkulera för att inte fläktarna ska behöva gå på högvarv. Intels dual-core processorer är mycket effektsnåla i förhållande till sin processorkraft. Vaio XL-201 som använder 1.86 GHz dual core och nVidia 7600 GTL, är ohörbar när man sitter på normalt tittavstånd.

Enligt norska AV-forum finns även Scaleon med nVidia GF 7650. Antar att det är för att Fujitsu börjat tvivla på att Intel någonsin fixar drivrutinerna till X3000. Om Intel fixar detta tycker jag fortfarande Scaleon är en attraktiv HTPC.

Redigerat av Unregistered8c1ee1c7, 16 maj 2007 - 20:54.


#9

Postad 23 maj 2007 - 23:54

KFD666
  • KFD666
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Fick min Scaleo HemPC i går. Även min burk har en extrem ljudnivå. Jag kommer att kontakta supporten angående detta. Så som jag ser det så är en dator med denna ljudnivå oanvändbar som vardagsrumsdator.

#10

Postad 24 maj 2007 - 12:11

filmtime
  • filmtime
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
:) Häpp!
Igår återvände EVi till boet igen efter en ny utflykt till Powermill service i Linköping. Nu hade man grottat i BIOS och uppdaterat detta samt meckat med CMOS etc etc samt bytt nåt som jag inte vet var det var för del eftersom man bara skrev ut produkt nr. nåväl, DEN FUNKAR! Otroligt! efter att ha varit mer på verkstaden än i mitt vardagsrum så verkar allt nu lira. Fläkten susar till i 3 sek vid start men sedan går den ned på " tomgång" och låter som i reklamen fr Siemens - " som en viskning". Så nu kan man återvända till grund frågan: Hur får man Canal Digital tunern att lira med Media center, dvs hur att koppla (och med vilken typ av kabel, scart ut men vad in ) boxen med scaleon? Läste nånstans att man skall ha scart ut fr boxen ,men phono eller liknande in i Scaleon...? Nån som gjort detta förut? Vad jag vill är att slippa växla mellan EXT1 (som tv:n funkar på stand alone med Canal digital box) och HDMI 1 som jag måste välja för att "se" scaleons funktioner. Enklast vore ju att via HDMI 1 välja i Scaleons Mediacenter funktion att " titta på TV" typ.
Nån som har idéer? Under tiden ska jag roa mig med 7,1 ljudet. :wub:

#11

Postad 02 juni 2007 - 12:22

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Dubbelpost.

Redigerat av morberg, 02 juni 2007 - 12:25.


#12

Postad 02 juni 2007 - 12:25

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Jag har börjat tröttna på att leta runt efter komponenter för att bygga en HTPC själv och lutar nu åt att handla en färdig lösning. Vad tycker ni som har en Scaleo EVi och kört med den ett tag? Är den tyst? Bra kvalitet? Bra bild/ljud? Enkelt handhavande (vad tycker övriga i hushållet?)?

Och hur svårt/enkelt skulle det vara att byta ut den inbyggda driven till en HD-DVD/Blu-ray om något år?

Redigerat av morberg, 02 juni 2007 - 12:26.


#13

Postad 05 juni 2007 - 01:14

KFD666
  • KFD666
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Fick min Scaleo HemPC i går. Även min burk har en extrem ljudnivå. Jag kommer att kontakta supporten angående detta. Så som jag ser det så är en dator med denna ljudnivå oanvändbar som vardagsrumsdator.

<{POST_SNAPBACK}>



Har nu fått tillbaka Scaleon och nu är den nästan ljudlös! En uppgradering av BIOS löste problemet. Så nu kan jag börja testa lite mer funktioner.

#14

Postad 05 juni 2007 - 14:00

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Och hur svårt/enkelt skulle det vara att byta ut den inbyggda driven till en HD-DVD/Blu-ray om något år?

<{POST_SNAPBACK}>

lär bli svårt, du kommer nog behöva ett nytt grafikkort för att den ska orka med dessa format, och sånt verkar det inte finnas plats för (eller?)

Postad bild

#15

Postad 05 juni 2007 - 14:53

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Och hur svårt/enkelt skulle det vara att byta ut den inbyggda driven till en HD-DVD/Blu-ray om något år?

<{POST_SNAPBACK}>

lär bli svårt, du kommer nog behöva ett nytt grafikkort för att den ska orka med dessa format, och sånt verkar det inte finnas plats för (eller?)

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Behövs det verkligen med en C2D-processor? Jag trodde att de hade tillräcklig kräm för att spela upp 1080p utan hårdvaruacceleration.

#16

Postad 05 juni 2007 - 21:07

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0
om du vill riskera att få bildspel mitt i, ja. tror inte en e6300 är krallig nog att garanterat fixa bluray h.264 1080p, vilket ju är ngt iaf jag kräver av en HTPC.

[EDIT]

anandtechs resultat med en c2d e6600 (30% snabbare än e6300):

Postad bild

blir definitivt ingen rolig filmkväll när prollen spikar i 100% mest hela tiden =(


länk ifall anand inte gillar hotlinking

Redigerat av outdoor_miner, 05 juni 2007 - 21:13.


#17

Postad 17 juni 2007 - 12:24

stoffsen
  • stoffsen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min Scaleo Evi... Men jag har problem med den.

Displayen på själva lådan har slutat... Fungerade i början sen så la den bara av. Nån som vet varför?

Sen så e det så att när jag skall öppnat mitt videobibliotek så startar media center om... Bara media center... Nån som vet??

Tack på förhand


/Stoffsen

#18

Postad 27 juni 2007 - 09:02

loudandclear
  • loudandclear
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Fick hem min Scaleo EVi och... samma problem som ovan beskrivet. Fläkten lät ordentligt högt och gick heller inte ner i varv när det var bootat och klart. Det var också problem med att "avsluta" ifrån vista, datorn stängdes inte av utan hängde sig och man är tvungen att dra ut strömsladden för att kunna starta om. Nu är den på reparation hos fujitsu så vi får se vad dom återkommer med...

#19

Postad 27 juni 2007 - 11:29

mikjir
  • mikjir
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som har testat att kolla vanlig analog tv genom datorn? Jag får dålig bild, den är mycket bättre när jag kör genom min gamla hårddiskinspelare. Och om jag spelar in och kollar på en annan kanal samtidigt så blir det ännu sämre bild. Vad ska jag göra? Jag har installerat ffdshow samt Media Control Plugin for Windows Vista Media Center. Kan det påverka tv-bilden? (Jag har inte riktigt koll på vad ffdshow gör.)

/Micke

#20

Postad 17 juli 2007 - 09:53

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Och hur svårt/enkelt skulle det vara att byta ut den inbyggda driven till en HD-DVD/Blu-ray om något år?

<{POST_SNAPBACK}>

lär bli svårt, du kommer nog behöva ett nytt grafikkort för att den ska orka med dessa format, och sånt verkar det inte finnas plats för (eller?)

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Tydligen är Scaleo EVI samma burk som en FIC spectra och det ska gå att trycka in ett PCI och ett PCIe kort till i burken (low profile). Se denna tråden på The Green Button. Så det borde gå om man hittar ett grafikkort som passar. Kanske detta om det någon gång kommer med passiv kylning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.