Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilket märke respekterar du mest?

196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken tillverkare tycker du gör bästa produkter i förhållande till sitt pris? (2339 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 13 October 2007 - 19:41

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
plasma måste skötas mot inbränningar - bort.

sony gjorde en bra D3000, som många lurades på, istället kommer de med massor sämre eller mycke dyrare TVs - bort

Sharp XD1 köpte jag istället, och visst med små julgransljus i svart skärm inramad med surr - byte pg

Andersson y470 för 15k. Visst begränsad men bra till landet iaf, och verkar inte ha fel - därför annat.

Dock så skulle jag rösta på sony för hemma TVn som inte är lika viktig att skaffa (har bra LG32), för bara sony har TVs med DVBC till vettigt pris, men inte i närheten av D3000. Hoppas priserna sjunker, det är mycket mums man vill ha i TVn.

Redigerat av toler, 25 November 2007 - 11:50.

Postad 16 October 2007 - 08:07

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Panasonics full hd plasmor måste vara det mest prisvärda som hänt på länge, inte för att jag har nån men en 42" skulle sitta fint... LG/samsung i lågprissegmentet, och pioneer som ledande i bild- men för dyr ;)

Postad 16 October 2007 - 08:54

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Man får särskilja vilket märke man mest respekterar och vilket som subjektivt ger bäst valuta för pengarna.

I mina ögon ger fn Samsung mest "Bang for the buck" Anser deras Q96/97 plasma vara mycket bra framförallt i förhållande till priset kring 14 000 kr (42").

Även om jag håller Samsung högt kommer jag i dagarna att inhandla en Pioneer 428 för 28 500 kr.

Är tv:n värd det dubbla? Uppenbarligen, eftersom kan jag inte släppa det faktum att Pio 428 är marknadens fn bästa 42" tv.

Visst är det surt att lägga 15 000 "extra" eftersom det är surt förvärvade slantar, men jag vill ju ha så bra tv som möjligt, därför blir det en ISF kalibrerad 428.

Min mamma och min syster har båda var sin Samsung Q97 (lillebror fd expertanställd med goda samsungrelationer). Själv har han pioneer ;)

Postad 16 October 2007 - 12:23

Belsebubben
  • Belsebubben
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Det känns som om tråden mest handlar om TV-tillverkare. Jag bortsåg totalt från bildvisare och lade därmed min röst på "Annat", med det menar jag självklart Yamaha. De gör världens hetaste hojjar och blockflöjter, de ligger i toppskiktet bland stärkare (om man ser till en medelklassplånbok) även högtalare och kringutrustning.

Postad 16 October 2007 - 13:23

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Gällande TV - Pioneer.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 16 October 2007 - 13:27.

Postad 09 November 2007 - 16:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det känns som om tråden mest handlar om TV-tillverkare.

Hehe, ja trådar som ligger under forumet "TV-apparater" har en tendens att göra det. :)

Postad 09 November 2007 - 17:50

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Frågan är om röst-utrymmet för Grundig kommer att räcka vid högre antal röster...

Här fattar jag inte vad du menar. Är det någon ironi som gått förlorad på mig (jag vet inget om Grundig själv nämligen)? Sorry om jag är trööög... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Helt korrekt, ironi :)

...Norther Star kommer nog ligga riktigt tätt efter :(

Har du ens sett en NS? Annars kan jag start rekomendera dem. Är nu mera en helt SVENSK poducerad skärm, kolla in den och bli imponerad.

Håller Pio å Sony hög.

Redigerat av Unregistered16e91aee, 09 November 2007 - 17:57.

Postad 11 November 2007 - 01:09

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
röstade på annat märke...men Pioneer kommer 2 iaf...sedan panasonic och sen sharp...

när sharp släpper något är det ofta mycket hög kvallitet. för ofta är det inte sharp släpper produkter,
ja just det..vilket märke är inte med? Jo Hitachi. har dom dom släppt tv? jo då...men allt kommer inte till detta land...

Redigerat av Unregistered1113, 11 November 2007 - 01:20.

Postad 11 November 2007 - 01:12

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Röstade på Sony. Dom har varit med i game't länge och håller hög klass än idag. Har en Samsung själv btw.

Postad 11 November 2007 - 16:38

PioneerSven
  • PioneerSven
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
pioneer är bäst, har bara deras prylar och för mig finns inget annat... :lol:
ska snart köpa mig en plasma tv! :D
pioneer Sven....

Postad 12 November 2007 - 09:20

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Det blev samsung för min del. Jag gillar Metz(designen är sådär, men fin bild), men fan vet om den är värd alla extra pengar.

Svårt att välja här dock, de "större" märkena i ungefär samma prisklass presterar bra hela högen tycker jag....

Postad 12 November 2007 - 13:35

Belsebubben
  • Belsebubben
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Sorry pacman, jag måste ha tänkt på annat ;)

Postad 13 November 2007 - 07:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:D

Frågan är dock intressant, vilket är ditt favvo märke/företag alla kategorier, kanske nått för "Off topic". Den 25:e varje månad vet jag ett företag jag gillar iaf (snabbt glömt den 26:e dock). :)

Postad 13 November 2007 - 07:41

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Själv så klickade man i Pioneer... Måste säga att deras plasmor håller högsta klass... dock kostar dom lite för mycket för min plånbok så på hemmafronten körs det med 1 Sammy LCD i sovrummet och en Sammy Plasma i tvrummet..!!

Postad 13 November 2007 - 09:32

Carolus-Rex
  • Carolus-Rex
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Philips är bäst. Låga priser och utmärka produkter. Ta bara HTS3300 ett ###### fläskigt ljud för ingen peng alls :)
Kvalite!! Lite plastigt men ändå rejält!

Postad 13 November 2007 - 09:51

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
Gav Northern Star en av deras fem röster hittills...

Postad 13 November 2007 - 11:15

Unregistered58be4d9a
  • Unregistered58be4d9a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
La min röst på LG pga att de enligt min mening har bäst ratio pris/prestanda, men det är tätt mellan flera märken.
Har själv en LG plasma vilket kanske påverkar lite...grymt nöjd för väldigt lite pengar.
Skulle även kunna lagt rösten på Sony, Samsung eller Panasonic vilka för mig också är toppmärken.
De fyra ligger på ungefär samma plats men helt beroende på vilka produkter man jämför.

Pioneer har självklart min största respekt från kvalitets- och prestandasynpunkt men kostar också därefter och kan därför inte få just denna röst. Som absolut bästa tillverkare skulle jag aldrig tveka att lägga rösten på Pioneer, som just nu är överlägsna inom många produktkategorier om man enbart ser till prestanda.

Postad 14 November 2007 - 15:23

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
La också min röst på LG.. grymt mycket tv för pengarna.

Snygga är dem också.

Postad 14 November 2007 - 23:46

ÅChristian
  • ÅChristian
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Lade också min röst på "annat". NAD, det e´ grejer de´! :D

Postad 16 November 2007 - 21:22

method
  • method
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
LG. Bra peng, bra funktion, no bjäfs. De har snäppt upp sig ganska mycket sen Goldstar-tiden...

Postad 17 November 2007 - 11:40

Unregistereddbdacae4
  • Unregistereddbdacae4
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Jag lade min röst på Samsung för pris/prestanda.
Skulle man välja bästa TV så hade valet givetvis blivit Pioneer.
Speciellt om den e ISF-kalibrerad........då e den gudomlig. ;)

Postad 18 November 2007 - 11:57

AudioArt
  • AudioArt
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag tycker om Yamaha. Tycker deras saker är kanon. Även Tecnics har bra prylar när det gäller stereo.

Men en svår fråga! :)

Postad 18 November 2007 - 11:59

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag tycker Philips gör super-tv ! sjukt bra kvalitet och pris !

Postad 21 November 2007 - 13:32

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Samsung får min röst. Bra bild/ljud för det priset. Gillar deras design väldigt starkt också.

//Tony

Postad 21 November 2007 - 15:47

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Kanske är dumt att jag röstae på Pioneer eftersom jag konsekvent väljer bort dem för att det är för dyrt. Men det betyder ju inte att jag inte respekterar dem mest. Jag har bara inte råd ;)

Postad 21 November 2007 - 15:49

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Det är svårt då det ena märket producerar olika bra tv apparater och det finns inte en tillverkare som är överlag bäst.
Som exempel för 2 år sen hade hitatchi grym bild men detta året är det pioneer Kudo (tror jag den heter).

Redigerat av Unregistered973, 21 November 2007 - 15:51.

Postad 21 November 2007 - 16:49

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Onkyo skulle jag rösta på utan att ha ägt en enda produkt från dem. Men om man ser på priser resp recensioner av deras produkter så är det svårt att inte vara imponerad.

Postad 21 November 2007 - 17:56

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
varför envisas folk om att tycka bra om sony när det sitter samsung skit bakom...hehehehe....lg är mest teknik för penagrna och pioneer är bäst kvalite.....citat från en anställd hos sony sverige: vi gör inte bättre tv aparater än någon annan, men ni ska ta mer betalt för vår grejor för att det står sony på dom.....

hahaha.....bildrörs tv kunde dom ....platt kan dom inte därför får ju samsung tillverka dom.....

Postad 22 November 2007 - 14:51

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

citat från en anställd hos sony sverige: vi gör inte bättre tv aparater än någon annan, men ni ska ta mer betalt för vår grejor för att det står sony på dom.....

Branding när det är som bäst!

Postad 22 November 2007 - 18:08

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jag röstade på Pioneer. Dom har alltid tilltalat mig och står för bra kvalitet och prestanda (oftast).

Det roliga är att jag äger mer eller mindre bara Sony produkter. Jag har en Sony 40W2000 LCD, en Sony hemmabioreciver, Playstation 3, Sony digitalkamera, SonyEricsson mobiltelefon.

Det som slår mig är att jag inte ens har någon dtörre förkärlek till sony men av någon anledning så har alla produkter blivit Sony. Jag har faktiskt inte ens tänkt på det föräns nu. Det säger väll kanske en del om vad man undermedvetet har förtroende för. :)

Har inte heller tänkt att jag oxå hade en massa Sony apparater... Hehe, skämtosido! Jag har faktist mest förtroende för Sony och respekt för Pioneer, därför blev det Sony ;-)

Postad 23 November 2007 - 15:46

Unregistered1faf65b4
  • Unregistered1faf65b4
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

varför envisas folk om att tycka bra om sony när det sitter samsung skit bakom...hehehehe....lg är mest teknik för penagrna och pioneer är bäst kvalite.....citat från en anställd hos sony sverige: vi gör inte bättre tv aparater än någon annan, men ni ska ta mer betalt för vår grejor för att det står sony på dom

Håller fullständigt med..Sony tar ut ett högt pris för sitt märke. I grund och botten är de inte bäst på något men tar ändå betalt som om de vore det..
När det gäller bilmärken så pratar människor fortfarande om att vissa märken rostar nu, bara för att de gjorde det på 60-talet. När det gäller Sony så lever dom fortfarande på sina CRT:s. När det gäler plattskärmar så tror jag inte Sony har slagit Panasonic i något test jag läst vad gäller +40 tum. Min röst gick till Panasonic.

Postad 23 November 2007 - 23:15

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

varför envisas folk om att tycka bra om sony när det sitter samsung skit bakom...hehehehe....lg är mest teknik för penagrna och pioneer är bäst kvalite.....citat från en anställd hos sony sverige: vi gör inte bättre tv aparater än någon annan, men ni ska ta mer betalt för vår grejor för att det står sony på dom

Håller fullständigt med..Sony tar ut ett högt pris för sitt märke. I grund och botten är de inte bäst på något men tar ändå betalt som om de vore det..
När det gäller bilmärken så pratar människor fortfarande om att vissa märken rostar nu, bara för att de gjorde det på 60-talet. När det gäller Sony så lever dom fortfarande på sina CRT:s. När det gäler plattskärmar så tror jag inte Sony har slagit Panasonic i något test jag läst vad gäller +40 tum. Min röst gick till Panasonic.

Vilken tur att det finns andra aktörer du kan välja mellan med mindre kvalite.

Postad 23 November 2007 - 23:34

Mattias R
  • Mattias R
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Grundig givetvis, har bara haft dom och har inte haft något krångel med dom överhuvudtaget; dock så vet jag inte hur deras HD apparater är men deras "tjock" tvs är helt klart värt det.

Postad 24 November 2007 - 10:43

Hedde
  • Hedde
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Gillar Pioneer men då de flesta av deras apparater känns lite utanför min budget, i övrigt har jag
inte testat så många märken så min röst faller på Panasonic då jag själv har en Panasonic hemma, men det är svårt, alla märken har sina upp- och nedgångar, så det skiljer ju mycket från modell till modell också.

Postad 25 November 2007 - 15:38

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Har fått slakta citat-taggar: så de börjar med namn='xxxx' och slutar med /quote]. Vad är tillåtna antal citat? ;)

name='unik'
Nä men, Pioneer är för mig märket som utstrålar kvalitet och bra grejer ..utan att ens ha ägt en skärm från dem, bra marknadsföring och intryck utifrån sätter sig hårt på minnet.
2:a kommer Samsung och Panasonic. Äger en skärm av varje och är mer än nöjd, sen spelar så klart alltid marknadsföring och reklam in igen, även om man nu vill eller inte.
/quote]

Det är sant att reklam har betydelse, och det är ju mest positivt - precis som märkes-status - att man gillar Reklamen och att det gör man gillar produkten mer.

name='Poopster'
Grundig känns ju inte direkt stenhårt. Lite i stil med Kendo och Limited Label (sibas egna). Fast det trodde jag var förutfattade meningar, jag har ju inte gett Grundig en chans.
/quote]

Grundig & Limited Label och 30 andra märken tillverkas i Turkiet - är inte hiend, men billigt. Grundig-märket har ju viss tyngd - men deras TVs är medelmåttiga.

name='toska'
Sony har riktigt bra saker, bra kvalitet på de jag har. Allt vore helt perfekt om dom bara gjorde en HD DVD spelare
/quote]

Sony gör den ultimata HD-DVDn: Bluray, onödigt med sämre konkurrenter som sinkar marknaden.

name='flummer'
Jag röstade på Pioneer. Dom har alltid tilltalat mig och står för bra kvalitet och prestanda (oftast).

Det roliga är att jag äger mer eller mindre bara Sony produkter. Jag har en Sony 40W2000 LCD, en Sony hemmabioreciver, Playstation 3, Sony digitalkamera, SonyEricsson mobiltelefon.

Det som slår mig är att jag inte ens har någon större förkärlek till sony men av någon anledning så har alla produkter blivit Sony. Jag har faktiskt inte ens tänkt på det föräns nu. Det säger väll kanske en del om vad man undermedvetet har förtroende för. ;)
/quote]

Sony är kvalitetsprodukter till bra pris - oftast (deras hiendTVs är lite för dyra). Men betalar för kvalitet & märke. Sony levererar.

name='BioBerra'
Är jäkligt nöjd med min 32" Sony Bravia LCD och jag har varit nöjd med deras apparater tidigare också, så min röst gick på dom. Pioneer är alldeles för dyra men ligger något snäppet över Sony rent bildkvalité mässigt. Sony ger mest TV för pengarna helt enkelt...

1. Sony - mest för pengarna
2. Pioneer - dyrast men bäst
3. LG - mest prisvärda och hyfsad kvalité
/quote]

Såsant... LGs LC51 & PC51 är verkligen prisvärda - trots kvalitetsproblem.

name='mobil.niklas'

Prestanda/pris tycker lägger jag min röst på Sherwood, deras Newcastleserie är riktigt prisvärd! :blink:

måste fråga. Är sherwood ett helt nytt märke eller är det ett sånt märke som alltid funnits eller vad man skall säga? eller är det ett nytt märke typ dynavoice? har sätt ett antal produkter från sherwood och dem har ju fått fina omdömmen...
/quote]

Var tusan finns Sherwood TVs då....Vestel

name='JB'
Röstade själv på Pioneer, om än lite motvilligt med tanke priset i förhållande till bildkvaliteten. Försprånget framförallt kvalitetsmässigt till t ex Panasonic har minskat i o m att Pioneers plasmapaneler numera tillverkas i NEC:s fabriker som Pioneer köpte upp för typ dryga året sedan.

Och Sony, tja vad har det gjort för bra på slutet egentligen?...deras absolut sista serie full-HD LCD-apparater verkar dock vara OK, men då kostar de också därefter.

En liten fråga...var finns Loewe? Kanske för få som vet om detta märke?
/quote]

Loewe tappar försprånget när massproduktionen blir billigare och bättre. Loewe har dock TVs på topp i design och med multituners. Bildmässigt så är det många TVs som är på topp. Bra B&O är mer lyxigt - B&O har verkligen en speciell egen lyx-image.

Skulle Pioneers kvalitet ha sjunkit för att ägda NEC tillverkar Pionners paneler? NEC är självt kvalitetsmärke på monitorer. Är nog bra för Pioneer. Dock får Pioneer dra ner på produktionen. Plasman tappar mark. F96 LED kommer ta över.

Sony X3000 är den bästa TVn enligt testare - med tanke på vad man får är den värd sitt pris på topp, mer än Kuro. Att mörkare svart ska kösta så många tusen mer. Vill man ha prisvärd plasma ska man köpa Panna & Samsung. Sony är enda som storsatsar på att ha DVB-C som är värt flera tusenlappar, enligt mig. Konstigt efterfrågan på DVB-C är såpass liten - Sony borde sälja mer pga detta.

name='altair4'

Oj, är förvånad över alla röster på Pioneer. Visst gör de grymma plasmor, men när man räknar in priset är det omöjligt rösta på dem. Skulle bli förvånad ifall någon av de övre nämnda tillverkarna har högre vinstmarginal.

"Det ska vara bäst snittprodukter i förhållande till sitt pris, inget annat."

Antar jag räknar lite för linjärt på priset. Men är en TV dubbelt så dyr tycker jag den ska vara dubbelt så bra för att motsvara prisvärdheten. Nu kan man ju jämföra lite olika priskategorier, men jag röstade på Panasonic och som exempel är en Pioneer 428 inte dubbelt så bra som en PX70, dock dubbelt så dyr. :D
/quote]

Pioneers TV-tillverkning har hög andel kasserade ex. Det är betydligt svårare att tillverka plasma - som är klart mer sårbara än LCD med. Detta bidrar till högre priset på Pioneers plasmor - de ska ju vara perfekta. Tillverkningen av plasma är miljöföstörande (relativt).

Självklart kan man inte räkna linjärt i prisvärdhet när det gäller hiend. Men får täkna så att efter att man har en bra grund-TV så kostar det "extra"; avservärt mer i pengar än det är värt i sig, alltså ökar det "extra" prisvärdheten mycket mer. Dessutom sätter du mer värde, mer pengar på det "extra" för att du VILL ha det ändå. Och så hiend är högre prissatt för att det är mindre konkurrens i mindre volymer med köpstarka intressenter - och tillverkaren håller hög prisnivå för att vara exklusiv (därför droppar priset så mycket på nätet - de minskar vinstmarginalen). Värdet ökar alltså flera gånger på det extra hiend erbjuder.

Om tillverkaren skulle försöka tillverka så mycket som möjligt av sina bästa TVs så skulle priset pressas och fler köpa. Men då försvinner exklusiviteten. Folk som är oupplysta kommer inte köpa hiend - det är ju så dyrt - även om det kostar rejält så är det det dock värt att få så bra bild som möjligt med funktioner. Men Folk är inte insatta/orkar inte/kan inte/har inte möjlighet att sätta sig in vad som är prisprestanda bäst. Därför köper de inte de finaste hiendTVs - som nu finns en 5-6 märken som konkurrerar på 20-30000kr. Utvecklingen går så snabbt, samtidigt som priserna pressats att det är värt att köpa det bästa idag för framtiden.
En för högt prissatt TV är sharps HD1 - den är inte på topp heller fast den har tunga fördelar. En dyr prisvärd hiend är sony X3000 som dock har överdriven design och bredd. En prispressad hiend är toshiba z3030 som har det mesta. Den mest prisvärda TVn borde vara Andersson Y470 som ger stor bild med få fel/brister för 15000kr... Om man nöjer sig med detta - men det är den enda stora bra LCD som finns inom den vanlige köparens prisspann. Y470 är tryggt köp - jämfört med sharp XD1 som nog är lite bättre på det mesta till samma pris - men som har oftast fel mer eller mindre!

Med tanke på att Pion knappast är den vanligaste produkten folk köper (för man köper väl det som är bäst i förhållande till pris, eller?*) så är det konstigt att Pio ligger på topp ja.
(*) ja man köper ju det man anser sig ha pengar till oxå iofs...det kan förklara en del av resultatet iofs (dvs man tycker Pio är bäst i förhållande till krona, vilket ger en röst åt Pio, men pengarna saknas, vilket gör att köp uteblir)
/quote]

Hmm, det är nog många som röstar på Pioneer fast de i realiteten inte vill lägga det extra tusenlapparna. Detta kan berättigas med "Jag önskar jag hade mycet pengar så jag kunde köpa Pioneer som jag tror/vet är bäst. Pioneer är mest prisvärt för ganska rika männskor - och jag förtjänar detta." Tyvärr kan frågan tolkas så. Men det är ju lika intressant vad du vill köpa utifrån din situation idag (och som du alltså köper).

Själv har jag gått från att tänka utifrån det billigaste och sedan lägga på tills det känns berättigast. När jag satt mig in i frågan - vilket man gör HÄR - så sätter jag större värde på "extra"-funktioner - både såna jag har nytta av idag och kanske i framtiden. Samtidigt vill man inte betala överpris - men finns pengarna så bör man köpa toppklass - och största möjliga. När det är fråga om 20000kr så är det lätt att lägga på lite till. Det får kosta när det är värt. Jag själv bryr mig inte om märke - bara funktionalitet/kvalitet. Service och kringutrustning är också relevant. Men för att ha koll på läget så krävs mycket pluggande, men man vinner ju den bästa produkten - och det är ganska kul att lära sig med. Att ha provat ut TVn är mindre viktigt - när det är fråga om dyra TVs så finns såpass få att det är lättare att hitta det man vill ha. Så bör man ha sett TVs med - men det mesta löser man på forum där användare hänsynslöst listar svagheter hos produkterna. Och köper du dyrt så får du det bra antagligen. Tid och energi kostar det med.

name='martin_h'
Tycker "vilket märke respekterar du mest" och "det ska vara bäst snittprodukter i förhållande till sitt pris" motsäger sig varandra. Ett märke respekterar man inte pga priset utan man respekterar märket för att de gör bra produkter.

När det kommer till "respekt" för ett märke är Pioneer för mig en solklar vinnare, men förhållande pris/kvalité kan de väl knappast ta hem i min bok. Då blir det nog snarare Sony eller Panasonic, men då blir ju frågeställningen vilket märke som är mest prisvärt och inte vilka jag har mest "respekt" för.

Pioneer fick min röst, även om Sony/Panasonic har bättre pris/prestanda är jag inte tillräckligt imponerad av deras produkter för att jag ska ge dem någon form av respekt. Jag minns fortfarande första gången jag såg en Pioneer 43"-plasma, hakan låg i backen i en vecka, DET är respekt! :(
/quote]

Sonys 40/46D3000 var sensationell när den kom, den var och är extremt prisvärd med tanke på den kostade 46" 17-18000kr.
Panasonic tillverkar fina billiga TVs - de är verkligen prisvärda. Tyvärr inte LCD merän 37".
Pioneer är troligen finaste TVn om du tittar på film unde optimala förhållanden.
Jag tittar på TV vid sidan om under ganska usla förhållandeoch sitter nära. Så jag vill ha ljusstark med mindre pixlar och bra 100hz utan spegling (adjö CRT). Då finns min TV bland LCD till lägre pris, som surrar mindre, väger mindre, blir mindre varma och drar mindre ström, utan inbränningspöken.

name='isaca'
Om någon lcd-anhängare svarat Pioneer så säger jag bara... oops :D

Fakta på bordet plasma rockar och lcd lockar (prismässigt).För film/tv har lcd en bit kvar. Jag har två lcd och en plasma och även om lcd inte är dåligt så är plasma bättre för rörliga bilder enligt mig. :(
/quote]

Såsant (det är en allmänt vedertagen uppfattning, även om jag inte gillar plasmans bild av liten erfarenhet).

name='CG-47'
röstade på annat märke...men Pioneer kommer 2 iaf...sedan panasonic och sen sharp...

när sharp släpper något är det ofta mycket hög kvallitet. för ofta är det inte sharp släpper produkter,
ja just det..vilket märke är inte med? Jo Hitachi. har dom dom släppt tv? jo då...men allt kommer inte till detta land...
/quote]

Sharp har gjort bort sig med XD1/XL1/HD1 som har för hög grad av fel som buzz och banding. Dock är TVn mycket prisvärd när den är felfri. Det ska man förutsätta den är - inte känna man chansar.
X20 och speciellt XL2 är topp hiend som nog inte har mer fel än andra. Sharps HD-ready TVs känner jag inte till prisvärdheten. Sharp är tyvärr små i Sverige.
Hitatchi har för få TVs på marknaden i LCD; men är bland de bästa.

Det blev samsung för min del. Jag gillar Metz(designen är sådär, men fin bild), men fan vet om den är värd alla extra pengar.

Svårt att välja här dock, de "större" märkena i ungefär samma prisklass presterar bra hela högen tycker jag....

Metz har mottagare för DVB-C och mer - men inte storlek över 37" (liksom panna/Hitachi). Bilden är säkert fin men den har inte 100hz. Priset är avsevärt högre än andras och TVn är en helt udda fågel i Sverige. I Tyskland är de stora och folk (stöd)köper Metz av gammal vana. Metz är inte värd pengarna - priset måste ner många tusen. Säljs bara av HIFI-klubben med NAD som är udda prisvärd.

Bland de stora märkena saknas LG ofta i hiend-striden. LG stora FHD har inte fått bra betyg tyvärr, tvärtmot deras andra TVs. LG har för dålig svärta och inte 100hz. Jättesynd.

name='ÅChristian'
Lade också min röst på "annat". NAD, det e´ grejer de´! :P
/quote]

NAD är hifi-klubbens eget märke. NAD har multi-tuner (ej HD) och PVR 32" & 40". Vill man köpa utan högtalare och vill ha multituner (av Technisat) är NAD ett bra köp - kostar lite mer men är inte dyr för en sån exklusiv tv - tvärtmot Metz. Toppen med NAD (fast det inte passar mitt behov).

name='method'
LG. Bra peng, bra funktion, no bjäfs. De har snäppt upp sig ganska mycket sen Goldstar-tiden...
/quote]

LG är toppen - har en 32LC3. T.ex. LB2 med 100hz vart en succe. Tyvärr är deras stora hiend inte så bra. Deras plasma är smala och prisvärda. LG ger mycket för pengarna oftast.

Onkyo skulle jag rösta på utan att ha ägt en enda produkt från dem. Men om man ser på priser resp recensioner av deras produkter så är det svårt att inte vara mponerad.

Tosh z3030 har bra Onkyo-högtalare.

varför envisas folk om att tycka bra om sony när det sitter samsung skit bakom...hehehehe....lg är mest teknik för penagrna och pioneer är bäst kvalite.....citat från en anställd hos sony sverige: vi gör inte bättre tv aparater än någon annan, men ni ska ta mer betalt för vår grejor för att det står sony på dom.....
hahaha.....bildrörs tv kunde dom ....platt kan dom inte därför får ju samsung tillverka dom.....

Sonys D3000 & X3000 hart vart bäst i test - bra "budget" & hiend. Sonys Bravia får oftastbra betyg för sina TVs som är lite dyrare. Nu finns det många "billiga" Sony TVs som har bra bild utan avancerade funktioner för den som vill ha budget.

Samsung tillverkar moderglas till Sony i samarbete. Sony köper glas av andra tillverkare med. Men för iallafall de fina TVs så bygger Sony allt själv på glaset.
Så medan Samsung är hiend LCD-världens kändaste sunk-märke så tronar Sony.

SLUT: Många TVs, dock sällan 46", tillverkas i Turkiet av Vestel (Beko); med kända och okända märken. Det är Vestels teknik som finns i många TVna - som därför är såpass lika varandra i det mesta. Vestel köper in delar där det är billigast. Se min tråd om detta. Massproduktionen i Turkiet förser tullfritt Europa med billiga TVs av hyfsad kvalitet. Vestel kommer snart med mer avancerade TVs de utvecklat till lägsta pris. Deras fjärrkontroll funkar till alla deras märken.

Moderglas och delar transporteras tullfritt till Europa där de sätts ihop i tillverkarnas fabriker. Detta blir billigare och säkrare och snabbare med mer produktion i Europa.

Redigerat av toler, 26 November 2007 - 10:19.

Postad 30 November 2007 - 16:49

Patrick84
  • Patrick84
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag säger bara NAD :unsure:

Postad 02 December 2007 - 03:03

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Jag tyckte personligen NAD men det har bytt då jag anser att de halkat efter flera steg. Angående tvapparater har man gjort blindstudier och då tycker majoriteten att philips lcd är bäst om jag kommer ihåg rätt.

Redigerat av -Danne-, 02 December 2007 - 03:04.

Postad 02 December 2007 - 23:41

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Min röst föll på Sony efter min underbara D3000 och deras pixelgaranti. Underbar teve som luktar kvalité! :) Till och med fjärren imponerar då den ligger bra i handen och känns gedigen.

Postad 06 December 2007 - 13:06

Mart24speed
  • Mart24speed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Pionerr anser jag

EDIT: Såg nu att huvudrubriken inte var samma som frågan så mitt svar kan verka felriktat men orkar inte skriva om det.

Sony har jag inte mycket positivt att säga om, Alla produkter som jag ägt som har ditstämplat Sonys logga har pajat oroväckande fort. Morsan har en 32" och en 27" LCD-tv och bilden ser skräp ut, trots att jag har försökt ställa in dem under åtskilliga timmar. Övriga produkter som jag råkat utför från sony som är rena skräpet är en Handycam Dv-kamera. Höll precis garanti tiden ute innan den låste sig i max zoomläge dessutom pajade något med av/på switchen så det bara gick att spela in, aldrig spela upp. Fick stoppa bandet i annan kamera för uppspelning.
D150 &PD170 semiproffs kameror DV-cam... Kan inte bibehålla vitbalansen när man gjort en manuell vitbalans. Taskig skärpa. Navigator U50, aldrig har jag gjort mig av med en produkt så fort som min navigator från Sony . sjukt dålig. Har en Sonyericsson w900 som jag iofs är rätt nöjd med.

En del person i denna tråden blandar in andra faktorer som Pris VS prestanda, vilket förövrigt är helt ointressant med tanke på frågan. Men om ska blanda in denna faktor så skull troligtvis Sony ligga i botten, för det finns ju ingen ekonomi med att byta ut deras produkter för att de inte håller måttet eller går sönder ovanligt snabbt, i allafall för mig.

Over and out
Martin

Redigerat av Mart24speed, 06 December 2007 - 13:08.

Postad 06 December 2007 - 15:48

Unregistered34035757
  • Unregistered34035757
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Philips känns som ett budget märke som lever på något gammalt arv...? kanske var något att ha on the 70s....

Postad 16 December 2007 - 14:56

Krokben
  • Krokben
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Liksom Skrotfot höjde jag lite på ögonbrynen över att t.ex. Grundig och NS är med, men inte Toshiba (tycker de har gjort flera apparater som verkar vara just mycket TV för pengarna, både x3030 och z3030 t.ex.), och blev ännu lite mer förvånad över att INGEN (så vitt jag kunnat se, bortsett från Skrotfot) ens nämnt dem som ett alternativ...

Vadan detta?

Postad 18 December 2007 - 23:45

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Lite knepig undersökningn igentligen. Köper jag LCD blir det samsung, köper jag plasma blir det panasonic.
Köpter jag hårddisk så blir det samsung, köper jag mp3 spelare så blir det ipod, köper jag hembioförstärkare så blir det pioneer, köper jag dvdspelare blir det pioneer, dvdbrännare så blir det sony. :-D

Redigerat av nattugglan, 18 December 2007 - 23:46.

Postad 22 December 2007 - 19:27

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Oj, är förvånad över alla röster på Pioneer. Visst gör de grymma plasmor, men när man räknar in priset är det omöjligt rösta på dem. Skulle bli förvånad ifall någon av de övre nämnda tillverkarna har högre vinstmarginal.

<{POST_SNAPBACK}>

"Respekt" (och vinstmarginal) får man genom att vara "grym" så jag ser inte varför det skulle vara så förvånande. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

"Det ska vara bäst snittprodukter i förhållande till sitt pris, inget annat."

Antar jag räknar lite för linjärt på priset. Men är en TV dubbelt så dyr tycker jag den ska vara dubbelt så bra för att motsvara prisvärdheten. Nu kan man ju jämföra lite olika priskategorier, men jag röstade på Panasonic och som exempel är en Pioneer 428 inte dubbelt så bra som en PX70, dock dubbelt så dyr. :(

Precis min mening :lol:

Postad 22 December 2007 - 19:33

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Lite knepig undersökningn igentligen. Köper jag LCD blir det samsung, köper jag plasma blir det panasonic.
Köpter jag hårddisk så blir det samsung, köper jag mp3 spelare så blir det ipod, köper jag hembioförstärkare så blir det pioneer, köper jag dvdspelare blir det pioneer, dvdbrännare så blir det sony. :-D

Måste hålla med om detta också (kanske inte i exakt den prio ordningen men...) Olika märken är ju bra på olika saker så att få något sorts medelvärde blir högst subjektivt.

Postad 22 December 2007 - 19:43

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Undersökningen visar väl på främst vilket märke som lyckats bäst med sin marknadsföring för sina TV:s, det i kombination med de röstandes kunskap och erfarenhet, eller kanske mer INTE personlig erfarenhet av andra märkens produkter...

Att inte Toshiba eller Loewe får vara med i listan är två bevis på detta...

Eftersom vi är i tv-forumet är det inte heller så konstigt att Pioneer får flest röster...störst prislapp får oftast stor respekt...samtidigt som Pioneer även gör de bästa plasmorna, om än betydligt mer knappt än vad de kostar mer än andra märken...

Jag satte min röst på Panasonic eftersom jag har stor respekt för hur de kan tillverka och sälja så förhållandevis bra tv-apparater (plasmor) med bra kvalitét till ett så konkurrenskraftigt pris...

Om jag däremot skulle köpa ljud-prylar skulle Panasonic hamna långt ner på listan, likaså Pioneer....

Philips bör dock ta sig en rejält titt på resultatet...oerhört välkända Philips som var ledande på CRT-TV får nu t o m stryk av sin lågprissamarbetspartner LG...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 December 2007 - 19:57.

Postad 23 December 2007 - 23:39

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Aww. Centrum finns ju inte med :)

Köpte en Centrum 28" bildrörstv på netonnet för 7 år sedan för 3000 spänn. Och sen dess har den brummat säkert 6-12 timmar i genomsnitt per dygn. Och den funkar fortfarande som ny :) Det förtjänar respekt tycker jag. Speciellt med tanke på hur många gånger jag somnat med den på. Och hur många gånger jag har misshandlat scartutgången med ständiga in och utsättningar. Vet många märken vars scart-uttag hade börjat glappa för länge sen.
Men inte denna inte. Och bilden är ju förövrigt kanon!

Men men, allt gott har sitt slut. Ska följa med strömmen och införskaffa mig en platt-tv vilken dag som helst nu, och Centrumen får gå över till morsan där den förmodligen får stanna för resten av dens liv. Då hennes 12 år? gamla TV har börjat förvandla vitt till rosa/rött.

Redigerat av pgg, 23 December 2007 - 23:42.

Postad 24 December 2007 - 00:48

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Liksom Skrotfot höjde jag lite på ögonbrynen över att t.ex. Grundig och NS är med, men inte Toshiba (tycker de har gjort flera apparater som verkar vara just mycket TV för pengarna, både x3030 och z3030 t.ex.), och blev ännu lite mer förvånad över att INGEN (så vitt jag kunnat se, bortsett från Skrotfot) ens nämnt dem som ett alternativ... Vadan detta?

Innan hembio v4, så gick bara göra 11 alternativ, nu går det göra massor.
Toshiba, JVC, Loewe, B&O borde vara med.

Jag ska göra en ny Tråd med alla märken.

Postad 26 December 2007 - 18:31

Mikebikey
  • Mikebikey
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag bara säga en sak efter ha ägt en Samsung LCD TV R71. Sony > Samsung.

God Jul & Gott Nytt År!

Postad 28 December 2007 - 15:12

Frixos
  • Frixos
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Panasonic. Jag har sett deras plasmaskärmar, grymt fin bild. Har själv en Panasonic tjockTv och är hur nöjd som helst med den! Har kollat på andra tjocktv från bl.a Philips och JVC och det märks att Panasonic skärmen är den bästa :)

Postad 30 December 2007 - 23:48

AnyBody
  • AnyBody
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det vore bättre att rösta på märke man inte gillar. För min del hade det varit klock rent Sony som använder allt från Virus till utpressning för att begränsa oss konsumenter. Jag har tagit mitt ansvar som konsument och bojkottar Sony fastän att jag kan stå och drägla över senaste PS3 mm...

(och undrar du så sök lite på google, det är inte bara jag där ute... red pill or...)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.