Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

De gamla Canton Ergo RC-L

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9.675438 (113) Inga priser
27 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 6 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 12 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 12 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 12 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 16 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 17 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 17 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 17 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 18 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 18 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 18 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 18 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 21 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 21 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 21 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 21 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 21 år sedan

Postad 10 February 2009 - 11:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Grattis! Förstår att det blev lite bättre än tidigare högtalare. ;)
Vad gick det på för dig allt som allt?

Postad 10 February 2009 - 13:55

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Det hamnade på 8500 med frakt.

Postad 18 February 2009 - 17:15

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Här är det någon som säljer dem för 5000:- Borde väl vara ett bra beg pris.Annons på Blocket

Postad 02 March 2009 - 12:09

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en ny förstärkare nu. EN onkyo 876. HAde tidigare en denon avr 1800 och har nu lite funderingar ang boxen.
På denon förstärkren så hade jag den koppla via tape2monitor och sedan in i förstärkaren igen. Det fungerade bra så länge jag bara lyssnade på "analoga signaler" Alltså när jag tex hade en cd inkopplat analog till förstärkaren, när jag tittade på film och hade dvd'n inkopplad via optisk kabel så fungerade in denna koppling.

Kan man på nått sätt koppla så att signalen går via boxen även när förstärkaren får en digital signal? Utan att behöva gå via ett slutsteg?
Har även en gammal EQ som jag kan koppla in, där man har lite mer möjligheter att justera ljudet? Vilket är bäst att använda? Den medföljande boxen? Eller en EQ ? och kan man på nätt sätt koppla så att dessa prylar kan användas även när man matar förstärkaren med en digital signal?

Postad 02 March 2009 - 12:20

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
den medföljande boxen ska du absolut använda...den är mer än bara en eq...
har inte onkyon delbart för/slutsteg?

Postad 02 March 2009 - 13:01

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Vet faktiskt inte om den har det... Men nån som har bättre koll än vad jag har får gärna kolla det, den har så mkt mer än min gamla stärkare och jag har faktiskt inte hångt med riktigt vad som hänt de senaste åren... Men i korthet så innebär det att jag kopplar på ungefär samma sätt?
Kommer det då att fungera med digitala signaler?

Eller är det kanske bättre att satsa på en lite billigare förstärkare och ett slutsteg? Har väl en budget på ca 10-12000 att röra mig med...

Postad 02 March 2009 - 13:21

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Vet faktiskt inte om den har det... Men nån som har bättre koll än vad jag har får gärna kolla det, den har så mkt mer än min gamla stärkare och jag har faktiskt inte hångt med riktigt vad som hänt de senaste åren... Men i korthet så innebär det att jag kopplar på ungefär samma sätt?
Kommer det då att fungera med digitala signaler?

Eller är det kanske bättre att satsa på en lite billigare förstärkare och ett slutsteg? Har väl en budget på ca 10-12000 att röra mig med...

spelar det roll med hdmi-nya format-7.1 mm
annars såg jag på blocket en marantz sr-14 ex för 12....tror inte det finns en bättre reciver än den på marknaden,den har 7.1 dock inte hdmi men i 2kanal låter den lika bra som en stereoförstärkare upp till 30.000kr och i bio...tja tror inte det finns vassare...
har en likadan själv fast en sr-18... skillnaden är att jag har bara 5.1 på min och har bara dolby digital och dts/thx...
den kör jag på mina rc-l...och det låter bättre än när jag hade thule pa/pr150b för/slutsteg i 20k klassen...
så finns den kvar slår den allt....

annars kan du ju köpa onkyon och satsa på ett slutsteg senare...

Postad 02 March 2009 - 15:07

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Funderar på att skaffa en ny förstärkare nu. EN onkyo 876. HAde tidigare en denon avr 1800 och har nu lite funderingar ang boxen.
På denon förstärkren så hade jag den koppla via tape2monitor och sedan in i förstärkaren igen. Det fungerade bra så länge jag bara lyssnade på "analoga signaler" Alltså när jag tex hade en cd inkopplat analog till förstärkaren, när jag tittade på film och hade dvd'n inkopplad via optisk kabel så fungerade in denna koppling.

Kan man på nått sätt koppla så att signalen går via boxen även när förstärkaren får en digital signal? Utan att behöva gå via ett slutsteg?
Har även en gammal EQ som jag kan koppla in, där man har lite mer möjligheter att justera ljudet? Vilket är bäst att använda? Den medföljande boxen? Eller en EQ ? och kan man på nätt sätt koppla så att dessa prylar kan användas även när man matar förstärkaren med en digital signal?

du ska använda boxen.
drev du rc-l med en gammal denon 1800 endast? i så fall har du inte fått ut ett skvatt av högtalarna tyvär. Blir kanske lite bättre med en 876, men varför köpa så fina högtalare när du inte vill sattsa fullt ut i elektoniken?
finns billigare högtalare som låter bättre med den elektoniken.

Redigerat av juan, 02 March 2009 - 15:08.

Postad 02 March 2009 - 16:55

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Min RC-L box måste vara sönder för mina högtalare låter inte alls bra med den inkopplad. Utan boxen låter de fantastiskt. Var senast idag och lyssnade på högtalare i 30-40k klassen och tyckte mina RC-L lät bättre, utan box då. Testade att maila canton men fick inget svar från dem och har kollat på nätet men hitar inte något här heller :-/

Postad 02 March 2009 - 17:26

nottis
  • nottis
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag får inget ljud alls med boxen inkopplad längre =(. Har dock inte märkt någon större skillnad på ljudet hittills.

Postad 02 March 2009 - 17:34

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Min RC-L box måste vara sönder för mina högtalare låter inte alls bra med den inkopplad. Utan boxen låter de fantastiskt. Var senast idag och lyssnade på högtalare i 30-40k klassen och tyckte mina RC-L lät bättre, utan box då. Testade att maila canton men fick inget svar från dem och har kollat på nätet men hitar inte något här heller :-/

Kontakta återförsäljaren där du köpte högtalarna ifrån? De brukar kan hjälpa till vid sånna här fall. Ja RC-L låter bra men jag tycker att de saknar för mycket i mellanbasen. Förutom det så är det en bra högtalare utan tvekan.

Postad 02 March 2009 - 22:01

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

du ska använda boxen.
drev du rc-l med en gammal denon 1800 endast? i så fall har du inte fått ut ett skvatt av högtalarna tyvär. Blir kanske lite bättre med en 876, men varför köpa så fina högtalare när du inte vill sattsa fullt ut i elektoniken?
finns billigare högtalare som låter bättre med den elektoniken.

Hade endast en gammal avr-1800, mest beroende på att jag fick högtalarna till ett ruskigt bra pris...
Men vad ska jag ha istället då? Något rotel eller vincent steg? JAg har tyvärr inte möjlighet att lägga ut så mkt mer än 13-14000 på elektroniken. Kanske bättre att satsa på en lite billigare förstärkare och ett slutsteg istället ?

Postad 03 March 2009 - 01:15

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
återigen marantz sr-14 ex....den har pulver att driva rc-l,samt pre-out/main in och den är framtidssäker med sin 7.1 ingång..... då får du hifi och bio i samma enhet....

ett annat alt är marantz sr-5/6003 och ett vincent sp-331..då har du pulver som heter duga....

anledningen till mitt tjöt om marantz är pga den varma klangen i dom som passar rc-l perfekt,,,

Postad 03 March 2009 - 08:45

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Lyckas inte hitta någon marantz sr 14...

Postad 03 March 2009 - 09:16

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
aj fan nu är jag ute och cyklar.......jag menade sr-12s1, han vill ha 13.000kr...pruta ner den lite och du har det värsta som finns i reciver väg. den slår denon,yamaha,pioneers flaggskepp i stereo återgivning med lätthet.
min bräcker det mesta men sr-12s1 är ännu bättre...den kostade 45-55k ny så det är rediga doningar.
med den behöver du inga slutsteg eller dyra cd spelare (d:a omvandlarna är extremt bra i den) så köra en dvd som transport(coaxialt eller optiskt) är mer än tillräckligt och den ger nära 400w dynamiskt per kanal i stereo med rc-l....sedan är det ju en 7.1 så med en blueray med analoga 7.1 utgångar är det bara att njuta av de nya ljudformaten.....

fan att man inte har 13 lappar liggandes.....
dock finns ju vissa risker med att köpa beg,men recivrarna i reference klassen är det kvalite på...min sr-18 är 10 år gammal och är som ny....sr-12 är nyare...tror den är ifrån 2004-2005 någon gång....men testa den först och kolla funktioner mm.

Redigerat av robert293, 03 March 2009 - 09:17.

Postad 03 March 2009 - 13:08

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

aj fan nu är jag ute och cyklar.......jag menade sr-12s1, han vill ha 13.000kr...pruta ner den lite och du har det värsta som finns i reciver väg. den slår denon,yamaha,pioneers flaggskepp i stereo återgivning med lätthet.
min bräcker det mesta men sr-12s1 är ännu bättre...den kostade 45-55k ny så det är rediga doningar.
med den behöver du inga slutsteg eller dyra cd spelare (d:a omvandlarna är extremt bra i den) så köra en dvd som transport(coaxialt eller optiskt) är mer än tillräckligt och den ger nära 400w dynamiskt per kanal i stereo med rc-l....sedan är det ju en 7.1 så med en blueray med analoga 7.1 utgångar är det bara att njuta av de nya ljudformaten.....

fan att man inte har 13 lappar liggandes.....
dock finns ju vissa risker med att köpa beg,men recivrarna i reference klassen är det kvalite på...min sr-18 är 10 år gammal och är som ny....sr-12 är nyare...tror den är ifrån 2004-2005 någon gång....men testa den först och kolla funktioner mm.

Vart hittar du nån som säljer den?
Har man då möjlighet att koppla in "boxen" och isåfall hur?
Har annars hört från andra användare att onkyon skall lira ruskigt bra ihopp med canton och att det inte skall vara några större problem med RC-L heller.
Har dock inte fått något svar på om jag kan koppla in boxen, och isåfall hur man gör det på bäst sätt...

Funderade annars på kombinationen Funderade på om man skulle skaffa Yamaha RX-V663 och steget som du tipsar om...
Vad skall man egentligen titta på för egenskaper? Då Watt tydligen inte säger så mycket egentligen...

Postad 03 March 2009 - 18:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag hade lätt tagit en billigare stärk med vettiga funktioner och ett slutsteg istället.

Postad 03 March 2009 - 18:56

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Jag hade lätt tagit en billigare stärk med vettiga funktioner och ett slutsteg istället.

Håller med. Min Yamaha var inte ens i närheten av att få fram det ljud som jag fick med mitt rotel steg som är på 2x130w. Ett större steg hade nog tagit fram det där lilla extra men för min del var inte det värt pengarna. Är super nöjd med det jag har nu :-)

Postad 03 March 2009 - 20:50

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
men vad tror ni om kombon jag satte ihopp ovan?
Har ingen som helst koll på slutsteg, så där får ni gärna komma med lite tips, kanske skulle ta det i en egen tråd egentligen.
Det jag vill ha är en förstärkare som har HDMI växel, kanske autokalibrering, det verkar fränt...
Men slutsteg har jag ingen som helst koll på alls...

Postad 03 March 2009 - 21:17

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Kör på en reciver som har de ut och ingångar du behöver. Yamaha RX-V663 tror jag är ett mycket bra alternativ. Vincent Sp-331 och RC-L har fått mycket goda omdömen. Annars är ett Rotel RB-1070 eller RB-1080 ett alternativ. Jag har själv RB-1070 och tycker det är mycket bra men fick det billigt och hade nog hellre tagit Vincent steget om priset låg samma

Postad 03 March 2009 - 22:04

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Men som jag förstår det, så har inte vincent steget nån egen Volym kontroll? Blir det då inte svårt att få in en lagom volym för både frontar och surround ?

Postad 03 March 2009 - 22:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men som jag förstår det, så har inte vincent steget nån egen Volym kontroll? Blir det då inte svårt att få in en lagom volym för både frontar och surround ?

nej

Postad 04 March 2009 - 01:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
sök på marantz på blocket....så hittar du den...och ja den har separat för/slutsteg så boxen pillar man emellan bara.....

kan bara säga att sr-12 låter ljusår bättre än yamaha oavsett slusteg......ljudet blir inte bättre av ett slusteg,bara kraftfullare.

Postad 04 March 2009 - 16:21

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Har dock tyvärr lite dålig erfarenhet av begagnade hifiprylar, så det drar jag mig in i det längsta för...
Istälet för yamahan som jag funderade på så kanske en onkyo TX-SR576 med vincent slutsteget kan vara nått?
Har som sagt att onkyo skall lira bra ihopp med Canton RC-L....

Såg vid en närmare titt att den inte har någon pre-out, så den går ju bort...

Redigerat av mr_Look2, 04 March 2009 - 16:25.

Postad 04 March 2009 - 16:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har dock tyvärr lite dålig erfarenhet av begagnade hifiprylar, så det drar jag mig in i det längsta för...
Istälet för yamahan som jag funderade på så kanske en onkyo TX-SR576 med vincent slutsteget kan vara nått?
Har som sagt att onkyo skall lira bra ihopp med Canton RC-L....

Såg vid en närmare titt att den inte har någon pre-out, så den går ju bort...

finns endast ett fåtal avrecivrar som har delbart försteg /slutsteg

Postad 05 March 2009 - 11:21

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
satsa på en reciver och slutsteg då....det mår bara rc-l bra av...finns inte så många bio recivrar som kan driva rc-l fullt ut, så ett slutsteg är nästan ett måste...(nu när du ändå har så fina högtalare) samtidigt försvinner inkopplings problemen......

vincent sp-331 är ett väldigt fint steg som dubblar effekten ända ner till 2ohm...så där finns kraft nog att driva på basarna redigt.....

Postad 05 March 2009 - 13:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

sök på marantz på blocket....så hittar du den...och ja den har separat för/slutsteg så boxen pillar man emellan bara.....

kan bara säga att sr-12 låter ljusår bättre än yamaha oavsett slusteg......ljudet blir inte bättre av ett slusteg,bara kraftfullare.

Jag har inte hört den aktuella Maratzen, så jag pratar endast i generella termer och säger inte att robert absolut har fel.

Det har vid fler än en test visat sig svårt att skilja slutsteg åt. Jag är mycket tveksam på att man kan hitta något i slutstegen i en äldre biostärk som kan bräcka ett vanligt stereoslutsteg (förutom att man har samma kraft i alla kanaler).
Vidare är det ju mer än en test där försteg från nyare biosteg är väldigt svårt att skilja från äldre stereoförsteg eller mångfalt dyrare äldre bioförsteg. (Mest känd är väl faktikts långa diskussioner om Denon 2105?)

Av det jag hört och de köp (=misstag) jag gjort så skulle jag personligen prioritera tex hdmi ganska högt. En bra rumskorrigering vore åxå ett trevligt plus ... förutom lite uppskalning mm

Slutligen så är väl kraftigare slutsteg mest relevant om förstärkaren inte orkar driva högtalarna. (Det är liksom inte någon mening at sätta in en motor för 200 km/h om bilen ändå bara kan köra 140. Det skadar väl inte, mne det gör heller inte att det går fortare än just 140.) den föreslagna Yamahan är en bra bit från att kunna driva RC-L fullt ut. I det fallet tycker jag att det är mer skillnad än bara "kraftigare ljud". Det blir bättre i alla register.

Jag skulle som sagt ALDRIG lägga över 10' på en beg AV-reciver.... men tycker man moderna finesser är värdelösa så är det väl ett alternativ. Jag har ingen koll å vad den ska ligga på, men sett till vad man hittar tex Yamah, Pioneer och Denons motsvarigheter från den tiden till så känns det mycket(?).

Huruvida 663 är lämplig eller inte har jag ingen aning om, men det finns ju en hel del i prisklassen ...

jag är f.ö. en som ALLTID förordar begagnat i vanliga fall, så detta känns lite bakvänt ... :P

finns endast ett fåtal avrecivrar som har delbart försteg /slutsteg

NAD har haft några.

Postad 06 March 2009 - 01:16

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
jag har själv haft många av recivers och kan säga att det är en jäv... skillnad med marantzen...
hade en pioneer 909rds (erkänt duktig av reciver) med 2st vincent sp996 block och det var rena myggan jämnfört med marantz referens recivrar...ok har själv inte hört just sr-12 men den har samma slutstegs del som min sr-18 dock har sr-12 7.1 och nyare dacar och lite små finesser som aut kallibrering mm....

sr-12 TROR jag är byggd ungefär på samma sätt men tillagt 7.1 istället för 5.1,är "osäker"...
min sr-18 är byggd efter:

helt separerat försteg med egen strömförsörjning(trafo) byggt på av9000 försteget.
1500va toroidal trafo.
kondensatorer lika stora som redbull burkar.(62.000mf st)
slutstegs delen är uppbyggt efter mm9000 slusteget.

den utklassade både min forna vincent sv-233 och thule pa/pr 150b kombo i cd direkt läge...låter mer fylligt och har mer punch i basen och jag "tror" dynamiken blev bättre men det kan vara psykologiskt men som de flesta vet hör man direkt på rc-l om något är strömstarkt eller klent....

dock kan jag hålla med dig hifisnubben om priset...men man får ju se till det hiskliga nypriset på 45-50 tusen...och sr-12 är inte så gammal(2år enl annonsen)... om man köper en onkyo för 10 eller den aktuella sr-12 för samma peng får man mycket mer ljud för pengen om man köper marantzen...kanske inte hdmi och mickar mm men välljud och strömstyrka.
dock har jag inte i närheten gett så mkt för min sr-18 men den är ju lite äldre me....men pris/prestanda på min sr-18 så blir det ganska oslagbart.....sedan kan jag leva med att inte ha hdmi/mick för den låter så jä.... bra...

anledningen till att jag rekomenderar den aktuella recivern är för att jag vet att den låter bra med rc-l och har kraft nog att driva rc-l fullt ut...vilket jag inte kan säga om andra recivers jag testat....men det blir kanske lika bra med en billigare "bra" reciver och ett vincent sp-331....men då överstiger han priset på 13.000kr/ 10.000kr om han prutar... oavsett så blir onkyon han vill ha och ett vincent steg dyrare än 13....(det blir dyra hdmi kontakter)...

Postad 06 March 2009 - 06:52

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

den utklassade både min forna vincent sv-233 och thule pa/pr 150b kombo i cd direkt läge...låter mer fylligt och har mer punch i basen och jag "tror" dynamiken blev bättre men det kan vara psykologiskt men som de flesta vet hör man direkt på rc-l om något är strömstarkt eller klent....

Men.. Vincent sv-234 torde vara ett alternativ?... men dock någon tusing extra.
Vincent gör bra grejer och enligt många mycket välljudande med Canton RC-L.

Jag går själv i köpatankarna eftersom min gamla receiver är för trött ( Yamma rx-v1000RDS=låg effekt)
Jag hade tänkt så här att man använder min gamla receiver så man får filmljud och kopplar in main out på receiver till Vincent sv-234 som "slutsteg" till Canton RC-L.

Övrig stereolyssning används enbart Vincent sv-234 utan att få färgat ljud från min gamla yamma:)

Frågan är att; kan man använda RC-L boxen på main out och main in på Vincent sv-234 på nått sätt?
Eller värsta farhågorna att man måste koppla boxen mellan Yamman och Vincent...:S
Tacksam för svar:)

Postad 06 March 2009 - 09:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

jag har själv haft många av recivers och kan säga att det är en jäv... skillnad med marantzen...
hade en pioneer 909rds (erkänt duktig av reciver) med 2st vincent sp996 block och det var rena myggan jämnfört med marantz referens recivrar...

Har kört en hel del både 908 och 909 och är väl inte dödsimpad. 996orna står hemma och ska väl testas fullt ut så snart jag får tid ... Den kombon begagnad har jag f.ö. hittat för 3' så ... den borde ju ligga en bit efter ... ;)

...men man får ju se till det hiskliga nypriset på 45-50 tusen...och sr-12 är inte så gammal(2år enl annonsen)...

Nypriset på denna typ av produkter tycker jag ofta är irrelevant. De är då "tip of the line", vilket gör att få modeller ska bära en stor utvecklingskostnad. Dessutom har de "ny dyr teknik" som två år senare är "std" i modeller som kostar mindre än 1/3 av priset. Visst, en hel del komponenter kan säkert vara bättre MEN en hel del av priset är "luft".
Jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att den kom kring 2003 (möjligen 2004?) och att det då fanns en tysk(?) test mot Pioneer 10an Yamaha Z9 och några andra. I vilket fall - Om den nu släpptes för 5 år sedan så torde den ju knappast vara värd samma nyris för 2 år sedan ...?

Nåja, jag kan den som sagt inte, så det kanske är rätt pris ...

anledningen till att jag rekomenderar den aktuella recivern är för att jag vet att den låter bra med rc-l och har kraft nog att driva rc-l fullt ut...vilket jag inte kan säga om andra recivers jag testat....

Det förstår jag, men det finns ju gott om separata slutsteg som troligen ganska lätt matchar Marantz.... och därmed kan driva dem fullt ut. Då är det bara en diskussion om försteg sedan ... (och om att kunna driva ev övriga högtalare). Själv tycker jag att det behövs väldigt goda öron, god akustik och tålamod för att skilja ett bra försteg från ett annat bra försteg. (Oftast får man större skillnader bara av att jobba med högtalarplacering, golvmattan eller kanske lite absorbetner.... )

men det blir kanske lika bra med en billigare "bra" reciver och ett vincent sp-331....men då överstiger han priset på 13.000kr/ 10.000kr om han prutar... oavsett så blir onkyon han vill ha och ett vincent steg dyrare än 13....(det blir dyra hdmi kontakter)...

Beg Sp331 har jag sett flera av mellan 3 och 4'. Räknar man högt på 5' så har man ändå 8' kvar till en vettig bioreciver. Finns en hel del. Dessutom ligger man då i en prisklass där det finns gott om slutsteg att välja på.

Postad 06 March 2009 - 11:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
sant det du skriver...
men för 10 tusen (om han prutar) tycker jag inte det är särskilt dyrt...
kolla bara på 2kanals komborna jag hade innan...thule för/slutsteget ligger beg på ca 6500-7000kr och vincent sv-233 ligger på ca 7 den med....
för 10 med marantzen får han bättre kontroll på basarna(bättre strömstyrka) och lika bra "HIFI" samt att det är en ruggigt bra bio maskin på detta...så för mig är dessa av recivers lätt värt dom pengarna beg( men fan inte som nya)

håller med om att de är ruggigt dyra nya och ja jag tror också man får betala för lite luft när vi snackar samma pengar som en bättre beg volvo v70......men beg tycker jag dom är ett kap då man får hifi och bio i en o samma enhet....

de recivers som jag haft äran att testa mot min marantz är:

arcam avr 350...den lät bra men var långt ifrån lika kraftfull.

pioneer vsx909rds.....inga kommentarer....bra i bio dock...

pioneer vsx839rds.....ännu sämre..........

pioneer vsx2011 tror jag den hette(samma som ax2) den lät rätt bra i bio men samma där... långt ifrån kraftresurserna som sr-18 ger....

denon 4308a (27.000kr) den hade kraft men den lät inte lika bra musikaliskt sätt.....(den här tog en polare med sig till mig..har ej haft den själv) men han höll med mig... min lät bättre i stereo men hans hade klart mer finesser och bio porr....

harman kardon avr7000 den lät ganska bra men samma där..saknade kraften...
så sett till dessa recivers jag testat har jag insett hur mkt kraft det är i dessa marantz..och det är inte lite.....

måste nästan ta med denna!!! lånade hem min morsas andersson r1 .... hehe jo lät gjorde den och distade och fick mina basar att må riktigt dåligt och har nog aldrig hört mina rc-l låta så kasst någon gång tror jag....men kan faktiskt tillägga att det låter rätt ok hemma hos henne (jamo classic 8) kanske lite mer lätt drivet.....

till sist kan jag även tillägga en sak till som är till dessa bio bjässars fördel: dom är dyra men det är kvalite på komponenterna in i minsta detalj...enl mejl jag fick av marantz så byggdes dessa av recivers för att vara uppgraderingsbara i framtiden(separat för/slutsteg) och att de ska hålla minst 15-20 år....
min är 10år gammal idag och den är som ny och jag kommer bli förvånad om den går sönder för mig närmaste 5-10 åren... själv ska jag uppgradera min med en modernare processor i framtiden (7.1 hd) och köpa till 2st monoblock, men det får bli när dom ploppar upp på beg marknaden för vettiga pengar......

over and out.....

Postad 06 March 2009 - 13:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

sant det du skriver...
men för 10 tusen (om han prutar) tycker jag inte det är särskilt dyrt...

"Dyrt" är alltid realterat till vad man prioriterar. Som jag nämnt så säger jag inte att det inte är prisvärt om man är ute efter en äldre produkt med mindre finesser, men med ett gott ljud. Det enda jag vill påpeka är att det finns gott om alternativ som kan vara väl så prisvärda.

de recivers som jag haft äran att testa mot min marantz är:
arcam avr 350...pioneer vsx909rds.....pioneer vsx839rds.....pioneer vsx2011 tror jag den hette(samma som ax2) (Kanske 2014?), denon 4308a, harman kardon avr7000

Kopplade du RC-L mellan dvd och försteg till dessa?

till sist kan jag även tillägga en sak till som är till dessa bio bjässars fördel: dom är dyra men det är kvalite på komponenterna in i minsta detalj...enl mejl jag fick av marantz så byggdes dessa av recivers för att vara uppgraderingsbara i framtiden(separat för/slutsteg) och att de ska hålla minst 15-20 år....
min är 10år gammal idag och den är som ny och jag kommer bli förvånad om den går sönder för mig närmaste 5-10 åren... själv ska jag uppgradera min med en modernare processor i framtiden (7.1 hd) och köpa till 2st monoblock, men det får bli när dom ploppar upp på beg marknaden för vettiga pengar......

Du har säkert rätt i att det är bra komponenter.
Ändå är min huvudreflektion att anläggningen består av två delar. Försteget och effektsteget.
Att det går att få tillräcklig effekt (och minst lika mycket som Marantzen) till RC-L med ett separat slutstegför 4-5'. Min personliga åsikt är att det är MYCKET svårt att skilja två bra slutsteg från varandra i blindtest. (extremerna i klang, visst, men då är dte inet för att det ena är bättre/starkare utan för att det låter annorlunda.)
Kvar är försteget. Där säger jag än en gång att det kan vara läge att jämföra hur stor skillnad man egentligen hör. Är man som jag ej begävad med guldöron utan högst normal (eller som i mitt fall lite bätter hörsel än normalt) så tycker jag det är svårt att skilja två bra produkter åt. Detta stöds av de flesta som verkligen försökt blindtesta. (Än en gång - kolla tex den berömda testen av försteget i Denon 2105.)
I slutändan kanske det är lite skillnad ändå åt ena eller andra hållet. Låt oss för sakens skull säga att det faktiskt är till SR12ans fördel. Jag är i så fall mycket tveksam till att de flesta upplever att skillnaden överväger de funktioner många kan komma att sakna.

(Mailade några bekanta som är lite bättre än jag på Marantz och de var inte lika bestämda om dess överlägsenhet. Å andra sidan hade de inte kört med RC-L utan Kappa 100, Dynaudio 2.8 och JMLab 915. De sa dock att slutstegen var överraskande bra och att tydligen flera använder Sr12 (och 14) som rena flerkanaliga slutsteg till nyare recivrar. Lite konstigt i mina öron, men de kanske är så pass bra?)

Postad 06 March 2009 - 14:26

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Kopplade du RC-L mellan dvd och försteg till dessa?

dessa körde jag utan boxen och sedan med vincent block(sp-996)...så jag testade rätt noggrant med och utan box....
jo skillnaden är större än man tror just på slutstegs delen i marantzen...den är väldigt start för att vara en bio reciver....
vincent sv-233 är specad till 2x280w 4ohm och är en rätt duktig 2kanalare i den prisklassen(15-20k) den är i verkligheten ganska tunn och livlös jämnfört med marantzen/ thule kombon är specad till 2x150w och den lät mkt bättre än vincent och skillnaden ljudmässigt med marantzen är typ noll men marantzen kan du pressa mer utan dist...... och marantzen är specad till 5x140w dock är den dynamiska siffran betydligt högre i stereo läget....jo jag kan säga rätt ut att jag blev rätt förvånad när jag kopplade in den första gången....där satt jag med arcam/thule elektronik för en mindre förmögenhet och marantzen fullkommligt körde över dom....marantzen köpte jag endast pga det löjligt låga priset jag gav för den och tänkte sälja den vidare....så det var lite omtöcknande att sälja av DYR prylarna till förmån av denna 10år gammla reciver för ett pris du inte ens får en halvduglig center högtalare för.......

sedan är ljudet inte bara kraftfullare jämnfört med de andra prylarna..jag upplever en bättre närvaro-värme i ljudet och dacarna i marantzen lyfter fram det lilla extra i detaljerna...små saker men ändå kan jag inte låta bli att få ett leende på läpparna varje gång jag kör på en svängig skiva...det har jag inte upplevt med de andra recivrarna jag haft....så det är inte bara slutstegen som gör det....

försteget i sig i marantzen är samma som av9000 som kostade löst 25.000kr,så det måste ju göra sitt.....

sedan kan det ju vara så att förstärkaren i sig passar ihop med rc-l så pass bra att det kanske låtit skit med ett par jm lab eller liknande här hemma....måste testa hör jag.... min sambo kommer att flå mig ;)

jo ang dina vänner...är inne på samma linje där med att köra slutstegen till en modernare 7.1a det ligger högt på önske listan....har provat att köra dacarna ifrån min denon 2910 dvd..men det blir väldigt tunnt ljud då....så det får bli ett försteg i framtiden.....

Postad 06 March 2009 - 15:03

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Skall testa yamha663 och vincent sp331 i helgen och se vad jag tycker...

Lite finneser, som HDMI in och ut är något som jag verkligen vill ha, för att få så lite kablar som möjligt upp till TV'n... Om det, i mina öron, låter bra så blir det nog ett köp. Allting går ju även att uppgradera i framtiden...

Postad 08 March 2009 - 09:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Skall testa yamha663 och vincent sp331 i helgen och se vad jag tycker...

Lite finneser, som HDMI in och ut är något som jag verkligen vill ha, för att få så lite kablar som möjligt upp till TV'n... Om det, i mina öron, låter bra så blir det nog ett köp. Allting går ju även att uppgradera i framtiden...

dfå är det bara att hoppas att du blir nöjd
med ljudet ur rc-l
du får en halv taskig mätning som jag gjorde med sms1 och då är sub bas systemet avstängt
det finns bra med bas resurser i rc-l och det är gjort med musik och ingen test ton.

Postad 08 March 2009 - 19:57

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Är inte de mätta frekvenserna oerhört rumsberoende?

Postad 11 March 2009 - 09:01

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Jag har en tidning här från Hifi&Musik nr.12 2006, där Canton Ergo 611 testas mot Dali Mentor 6, Audio Pro Avanti A100 BC, Atohm Ghibli, Klipsch RF-63, med vid sidan om testet fanns också Focal Profile 918. Canton blir dock testvinnare.

"Greppet om basen är fantastiskt, och den avslappnande spelstilen gör det vilosamt att lyssna. Diskanten kan dock upplevas som något vass, varför man inte nödvändigtvis måste ha fronterna borttagna" skriver Hifi&Musik

Frågan nu är ju då om det skiljer mycket mellan Ergo RC-L och dessa Ergo 611, storlek verkar var densamma iaf, likaså utseendet. Men de kanske hänt endel inne i själva lådan på dessa åren, men så stor skillnad borde de väl inte vara ändå?

Ska tilläggas att Ergo 611 i testet kostar 19 500:-

I de jämförelser jag gjort mellan 611 och RC-L så har jag i mitt stilla sinne funnit 611:orna ha en mer återhållsam ljudbild. Påminner mer om SONY ES serie!?!?
RC-L i min uppfattning låter friare och gladare i sin spelstil, båda är ändå väldigt lika och neutrala.

Väl möt :)

Postad 16 March 2009 - 12:12

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Nu har jag testat, och det blev ett köp.
Tyckte först att ljudet lät ganska "tyglat" och begränsat, nästan som att det var någon form av begränsning som gjorde att hela ljudbilden inte kom fram. Men det berode på diverse inställningar i förstärkaren, den har ju lite mer att pilla på än min gamla, så jag är inte riktigt van med allting än.

Men det blev ju en enorm skillnad, har inte hunnit att kolla så mycket på film än, har en liten son som tar all min tid och när han sover så är det inte så populärt att fläksa på. Men musik låter otroligt bra. Ren och klart ljud, fast och distinkt bas, kanske inte den allra djupaste som krävs för trace/techno och sådan musik, men riktig musik, som spelas på intrstrument lät riktigt bra...

Så slutsatsen är att jag blev nöjd iallafall...

Postad 16 March 2009 - 12:38

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
inte så djup bas....hmm det låter lite som att du får pilla lite til på inställningarnal... rc-l har antagligen den djupaste basen jag hört ifrån en golvare...det kommer du att märka framför allt på filmer.
kollade på spiderman 3 idag och i ett avsnitt kördes ett bassvep som höll på att spränga mina trummhinnor hehe fick kasta mig på fjärren för att sänka....

blev det köp på både yamahan och vincent steget?

Postad 16 March 2009 - 12:45

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Rätt fet dipp vid 60hz..kan det måntro ha nått att göra med att jag upplevde mina rc-l återhållsamma i mellanbasen...
Kanonhögtalare förövrigt !
Nästan så att man är sugen på ett par igen ;)

Postad 16 March 2009 - 17:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Rätt fet dipp vid 60hz..kan det måntro ha nått att göra med att jag upplevde mina rc-l återhållsamma i mellanbasen...
Kanonhögtalare förövrigt !
Nästan så att man är sugen på ett par igen ;)

Ni har väl knappast samma rum? Är väl snarast som någon nämnde ovan rätt stor chans att det är ett resultat av rum snarare än högtalare(?).

Postad 16 March 2009 - 19:07

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Jag är medveten om att vi inte har samma rum hehe.. Men när jag såg dippen kom jag att tänka på just det :)
Saknade mellan bas när jag spelade rockmusik..men det kan iofs vart mitt rum..
Mvh

Postad 19 March 2009 - 17:57

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0

inte så djup bas....hmm det låter lite som att du får pilla lite til på inställningarnal... rc-l har antagligen den djupaste basen jag hört ifrån en golvare...det kommer du att märka framför allt på filmer.
kollade på spiderman 3 idag och i ett avsnitt kördes ett bassvep som höll på att spränga mina trummhinnor hehe fick kasta mig på fjärren för att sänka....

blev det köp på både yamahan och vincent steget?

Har som sagt inte testa film så mycket än. Kommer ihåg att jag upplevde den basen som mycket djupare med min gamla förstärkare, när man jämförde film och musik...
Antar också att det finns mer inställningar att pilla på i förstärkaren, väntar bara på att "lilleman" man skall ut på promenad med mamma eller nått, så man kan dra på lite.

Det blev köp på både yamahan och vincentsteget...

Postad 14 April 2009 - 06:49

Caramba
  • Caramba
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Ni som driver era RC-L med XTZ som förstärkare, finns det nån som kör med extra slutsteg ?
Undrar lite hur ni kopplat in detta ..

tacksam för svar ;)

Postad 14 April 2009 - 18:01

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Har en Sony TA-F 770ES Int förstärkare. Och ett par XTZ 99.26, och har varit rätt nöjd med detta. Dock så är jag grymt sugen på att prova ett par RC-L. Är jag fel ute då om man tittar på Min stärkare. Hur är ljudet jämnfört med 99.26?

Och är det någon som är sugen på ett par 99.26 med stativ? ;)

Postad 14 April 2009 - 18:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har en Sony TA-F 770ES Int förstärkare. Och ett par XTZ 99.26, och har varit rätt nöjd med detta. Dock så är jag grymt sugen på att prova ett par RC-L. Är jag fel ute då om man tittar på Min stärkare. Hur är ljudet jämnfört med 99.26?

Och är det någon som är sugen på ett par 99.26 med stativ? :)

Går det att dela försteget och slutsteget i den brukar sitta byglar bak

Postad 14 April 2009 - 18:54

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Dock så är jag grymt sugen på att prova ett par RC-L. Är jag fel ute då om man tittar på Min stärkare. Hur är ljudet jämnfört med 99.26?

Minnet är sisådära ..har haft Rc-l i 5år sen så kom Usher 6371 i mellan i 2år och nu Xtz 99.26 ..Tyvär inte i samma rum .
Rc-l räcker långt hur som haver , Mina Usher va bättre på det mesta men inte allt och nu tycker jag mina Xtz är det bästa jag haft hmmm..Skulle vara kul att köra allt med samma prylar i samma rum .
Jag vet att rummet gör sån skillnad så jag blir lite osäker ..
Men 5 år är det längsta jag ägt några högtalare och det bådar gött ..
Xtz 99.26 är i mina öron en Highend eller snudd på ialf högtalare och Rc-l ligger nått/några snäpp under vad jag minns , Rc-l har en Otrolig baspondus som väger upp en hel del till dess fördel dock .

Någon annan som kan fylla i ? :)

Postad 17 April 2009 - 19:04

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Går det att dela försteget och slutsteget i den brukar sitta byglar bak

Nja.

Man kan välja B-Pre OUT som förbikopplar förstärkaresteget så man kan köra aktiva hgtalare. Men som ett rent slutsteg....måste kolla borde gå. Återkommer i ärendet.

Postad 10 October 2009 - 10:55

Unregistereda68babc3
  • Unregistereda68babc3
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Funderar på att byta till riktiga stereohögtalare som frontar. Har ägt Ergo 202 tidigare och var imponerad av kvaliteten på ljudet, men tycker att golvare är bättre för stereobruk (täcker hela registret). Ergo RC-L verkar lovande och i rätt prisklass för mig. Min fråga blir då... går boxen att koppla in i min förstärkare? Jag har en Marantz SR7200. Baksidan ser ut så här:

Postad bild

Borde det inte gå via Pre Out och 7ch input?

Är det förresten någon som kör denna kombo? Hur blir det med den påstådda S-igheten i diskanten tillsammans med Marantz lite bättre A/V-recievrar?

Redigerat av Unregistereda68babc3, 10 October 2009 - 11:20.

Postad 10 October 2009 - 12:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Funderar på att byta till riktiga stereohögtalare som frontar. Har ägt Ergo 202 tidigare och var imponerad av kvaliteten på ljudet, men tycker att golvare är bättre för stereobruk (täcker hela registret). Ergo RC-L verkar lovande och i rätt prisklass för mig. Min fråga blir då... går boxen att koppla in i min förstärkare? Jag har en Marantz SR7200. Baksidan ser ut så här:

Postad bild

Borde det inte gå via Pre Out och 7ch input?

Är det förresten någon som kör denna kombo? Hur blir det med den påstådda S-igheten i diskanten tillsammans med Marantz lite bättre A/V-recievrar?

Det går ej att koppla som du har anget det enklaste är att köpa ett separat slutsteg det finns många på beg markanden att få tag i
Sen när det gäller essigheten i dom så är det nog när man kör utan box som det uppstår och med dålig elektronik.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.