Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mystiskt problem med min Sanyo PLV-Z3

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2007 - 19:07

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Har sedan någon dag tillbaka fått problem med min Z3a. Konstiga färgskiftningar till höger på bilden som ändrar sig i form och storlek.

Jag har precis satt upp projektorn på en hylla men problemen verkar inte ha visats sig förräns någon dag efter det så jag vet inte om det har med saken att göra. Men kanske själva flyttandet av projektorn som skadat något i den som visar sig efter ett tag.

Här följer lite bilder på problemet.

Så här sitter projektorn fast:
Postad bild
En fördelardosa precis bakom projektorn som strömsladden sen går ner i och en 15meters VGA-kabel som går till mediadatorn.

Lila bakgrund:
Postad bild

Samma bakgrund vid nästa start av projektorn. Helt annat "mönster".
Postad bild

Grå bakgrund:
Postad bild

Grön bakgrund. Det syns inga färgskiftningar.
Postad bild

Röd bakgrund. Det syns inga färgskiftningar.
Postad bild

Om man kollar testmönstrena som finns i menyn till projektorn så syns där svaga antydningar till färgskiftningar också så det är förmodligen inte VGA-kabeln. Men jag vet inte för det är svårt att se färgskiftningar i menyn.

Min analysförmåga som Datatekniker säger mig att det borde vara något sorts elektriskt laddningsproblem. Typ som när en högtalare är för nära en teve och det blir missfärgningar. Men vad som orsakar det har jag i såna fall ingen aning om vad det är.

Tacksam för all hjälp.

Edit: Glömde tillägga att den sitter i ojordat uttag. Detta har dock funkat fint ett bra tag innan jag flyttade den till hyllan.

Redigerat av Haribo, 30 september 2007 - 19:09.


#2

Postad 30 september 2007 - 19:18

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Min personliga misstanke
Om jag inte minns fel så är det exakt samma paneler i Z3 som AE700.

#3

Postad 30 september 2007 - 19:23

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Min personliga misstanke
Om jag inte minns fel så är det exakt samma paneler i Z3 som AE700.

<{POST_SNAPBACK}>


Men... den har inte ens gått 2500h ;(

#4

Postad 10 oktober 2007 - 01:16

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Läxan blir att det inte är läge att köpa en LCD projektor nästa gång...

#5

Postad 10 oktober 2007 - 12:02

infinity-Ante
  • infinity-Ante
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Njae, D6 har ju inorganiska paneler så vi får väl se hur dom står sig... Jag tror inte loppet är kört för LCD det finns ju fördelar med tekniken också.

#6

Postad 10 oktober 2007 - 12:22

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Hur gammal är den?
Min AE700 uppvisade liknande "fenomen", verkstaden bytte "optical block", vilket jag tror innefattar panelerna.

#7

Postad 11 oktober 2007 - 07:33

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Den ser ut som en av mina projektorer som hade utslitet färgfilter (så att den läcker blått). I mitt fall så var det en Philips och det åtgärdades på garanti. Sanyo har väl 3 års garanti? Om du har garanti kvar så är det bara att lämna in.

Lycka till.

#8

Postad 11 oktober 2007 - 09:39

Unregisterede774acff
  • Unregisterede774acff
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Ser lite ut som panellimmet börjar släppa pga värme. Fick hem ett gäng värmeskadade lcd-projektorer från jobbet för något år sedan som hade liknande fel. panelen släpper i kanten pga värme. De kan gå tillbaka om man inte använder dem på ett tag. Sedan är de bra ett tag för att sedan snabbt blir sämre igen.


Det går också genom att köra olika färger med hjälp av RGB-värden lista ut vilken panel som inte funkar. Funkar blå och vit bakgrund? Funkar vitt är det ett tecken på att alla planeler släpper igenom ljus rätt korrekt men någon stänger inte korrekt eller tvärtom om vit inte fungerar.

Så här hade jag felsökt med RGB bakgrunder via datorn för att hitta den felande panelen.

1.R256.G256,B256
2.R0.G0,B0
3.R256.G0,B0
4.R0.G256,B0
5.R0.G0,B256
6.R0.G256,B256
7.R256.G0,B256
8.R256.G256,B0

1 och 2 avslöjar om det är ett stängnings eller öppningsproblem. De övriga vilken färgpanel.


Om du inte har garanti kvar och är OBS! mycket händig kan du ju plocka ut lcdpanelspaketet och titta på panelerna. Du kommer nog se med blotta ögat en förändring i ena kanten på den panel som är dålig. Det skulle även kunna vara prismat precis efter lampan som sitter förskjutet. Men jag tror inte det då man får en rak vertikal färgskiftning och inte en ojämn som bilderna visar.

Hoppas det hjälpte något!

#9

Postad 24 oktober 2007 - 13:27

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Jag ska köpa en DLP. Bra lösning va.

LCD suger ;)

Men tack för all input.

Redigerat av Haribo, 24 oktober 2007 - 13:29.


#10

Postad 26 oktober 2007 - 10:23

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Har du haft 15m VGA kabel hela tiden? Annars är ju rekommendationen att man inte ska gå över 3m på VGA- kabeln pga att man kan få dålig bild, störningar osv. Fråga två, går din VGA-kabeln nära någon strömkälla? Detta kan också orsaka det problem du nämner.

#11

Postad 26 oktober 2007 - 13:37

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Har du haft 15m VGA kabel hela tiden? Annars är ju rekommendationen att man inte ska gå över 3m på VGA- kabeln pga att man kan få dålig bild, störningar osv. Fråga två, går din VGA-kabeln nära någon strömkälla? Detta kan också orsaka det problem du nämner.


Att jag råkat knäcka eller skada kabeln var det första jag misstänkte och avfärdades lika snabbt genom att koppla in den till en laptop med en 1m kabel.

Förövrigt funkar 15m-kabel jättebra, pixelmappad och perfekt bild.

#12

Postad 28 oktober 2007 - 20:06

vaders
  • vaders
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Den ser ut som en av mina projektorer som hade utslitet färgfilter (så att den läcker blått). I mitt fall så var det en Philips och det åtgärdades på garanti. Sanyo har väl 3 års garanti? Om du har garanti kvar så är det bara att lämna in.

Lycka till.


Jag har samma fel på min projektor (sanyo z3). Kollade vad som står i garantin.. 36 månader gäller... men den täcker ej "Wearing parts which are exluded from the warranty: LCD panels, polarisation filters, air filters.
Innebär det att dom ej fixar till detta..?

#13

Postad 29 oktober 2007 - 11:36

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Den ser ut som en av mina projektorer som hade utslitet färgfilter (så att den läcker blått). I mitt fall så var det en Philips och det åtgärdades på garanti. Sanyo har väl 3 års garanti? Om du har garanti kvar så är det bara att lämna in.

Lycka till.


Jag har samma fel på min projektor (sanyo z3). Kollade vad som står i garantin.. 36 månader gäller... men den täcker ej "Wearing parts which are exluded from the warranty: LCD panels, polarisation filters, air filters.
Innebär det att dom ej fixar till detta..?


Inte gratis, men för en kostnad på runt 8000kr kanske.

LCD-projektorer är tydligen inte gjorda för att köras mer än 2-3 timmar i sträck så har du varit dum nog och haft igång den längre så får du skylla dig själv om den går sönder.

Nästa projektor DLP.

Mer info: https://www.minhembi...howtopic=168403

Redigerat av Haribo, 29 oktober 2007 - 11:37.


#14

Postad 29 oktober 2007 - 12:41

vaders
  • vaders
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Mjo.. det känns ju så där lagomt kul att få veta 2.5 år senare att LCD projektorer inte är gjorda för att ha igång längre än nån timme åt gången..

jaja.. har mailat Sanyo och jag fick detta svar av dom.. så det kanske inte är helt kört ändå...

***
Hej Joakim,
Felet du beskriver kan bero på lite olika saker, bland annat LCD-panelerna.

Vad som avgör om det är garanti eller inte är om projektorn har överhettningsskador. Detta ser man enklast genom att projicera en vit bild. Om mitten på bilden är gulnad betyder det att projektorn har överhettningsskador vilket inte täcks av garanti. Sådana skador kan uppstå om projektorn har gått långa perioder med igentäppta luftfilter.


Det är dock svårt att säga exakt vad felet beror på utan att ha undersökt projektorn.

Vår serviceverkstad finns på adress nedan.

***

#15

Postad 29 oktober 2007 - 16:09

Haribo
  • Haribo
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Mjo.. det känns ju så där lagomt kul att få veta 2.5 år senare att LCD projektorer inte är gjorda för att ha igång längre än nån timme åt gången..

jaja.. har mailat Sanyo och jag fick detta svar av dom.. så det kanske inte är helt kört ändå...

***
Hej Joakim,
Felet du beskriver kan bero på lite olika saker, bland annat LCD-panelerna.

Vad som avgör om det är garanti eller inte är om projektorn har överhettningsskador. Detta ser man enklast genom att projicera en vit bild. Om mitten på bilden är gulnad betyder det att projektorn har överhettningsskador vilket inte täcks av garanti. Sådana skador kan uppstå om projektorn har gått långa perioder med igentäppta luftfilter.


Det är dock svårt att säga exakt vad felet beror på utan att ha undersökt projektorn.

Vår serviceverkstad finns på adress nedan.

***



Skicka in den och berätta hur det går.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.