Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med kodade kanaler hos Boxer med LG TV

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2009 - 22:22

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
För mig har det strulat senaste dagarna med att kunna se kodade kanaler via marknätet, vissa kanaler funkar men inte andra. Boxers kundtjänst frågade direkt om jag hade LG TV med inbyggd mottagare när jag ringde, det har jag (42PC1D). Dom var riktigt hjälpsamma, tog uppgifter om TV-ns och CA -modulens modellnummer och mjukvaruversion, och sa att dom jobbar på att lösa det.

Är det någon som vet vad som hänt? Förmodligen en elak bugg i LGs mjukvara som visat sig när Boxer skickat ut nya kodningsnycklar (jag antar dom gör det regelbundet).

#2

Postad 30 augusti 2009 - 11:01

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Svaret från Boxer är att ett antal kanaler slutat fungera efter en säkerhetsuppdatering nu i augusti och att dom bara garanterar funktionen för Boxer-godkända apparater, tydligen är digitalmottagaren i min TV (42PC1D) inte godkänd av Boxer. Så dom bollar över mig till att kontakta LG/handlaren. Surt, får hoppas det finns uppgraderad SW till TV-n. Några planer att backa från säkerhetsuppdateringen verkade inte finnas hos Boxer.

Någon mer som råkat ut för samma sak? Kanalerna som inte längre funkar (Boxer Mix utbud) är TV3, Kanal 5, Discovery, Animal Planet och TV8.

#3

Postad 30 augusti 2009 - 14:17

Humbucker
  • Humbucker
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag har en Samsung PS-42Q97 som jag har haft Boxer-kortet i med CA-modul sen ett halvår tillbaka, och i förrigår slutade helt plötsligt alla kanaler förutom 1, 2, 4 och 6 att fungera. Det står "kodad signal". Har provat alla felsökningsvarianter, koppla ur koppla in, rikta om antenn, vrida och vända på kortet men det funklar inte. Har även låtit TV'n stå på en "kodad" kanal t ex 3'an eller MTV under ca 1-2 timmar utan resultat.

Har talat med Boxer kundtjänst två gånger sen i fredags och de kunde inte se något problem hos dem De ska nu skicka mig en "besiktningscheck" som jag måste använda hos nån av deras partners där jag bor och boka hembesök så ska någon tekniker kika på det. Det är enormt frustrerande.

I och för sig slutade allt fungera då jag råkade slå av strömbrytaren till min 5-vägs grenuttag då jag fipplade med lite sladdar bakom tv'n. TV'n var fortfarande på och den startade omedelbart upp igen då jag tryckte tillbaka strömmen inom 1 sekund. Kan det ha pajat min inbyggda digital-mottagare i TV'n? Känns långsökt men det hände precis efter det. Bara slump eller?

#4

Postad 30 augusti 2009 - 15:21

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung PS-42Q97 som jag har haft Boxer-kortet i med CA-modul sen ett halvår tillbaka, och i förrigår slutade helt plötsligt alla kanaler förutom 1, 2, 4 och 6 att fungera. Det står "kodad signal". Har provat alla felsökningsvarianter, koppla ur koppla in, rikta om antenn, vrida och vända på kortet men det funklar inte. Har även låtit TV'n stå på en "kodad" kanal t ex 3'an eller MTV under ca 1-2 timmar utan resultat.

Har talat med Boxer kundtjänst två gånger sen i fredags och de kunde inte se något problem hos dem De ska nu skicka mig en "besiktningscheck" som jag måste använda hos nån av deras partners där jag bor och boka hembesök så ska någon tekniker kika på det. Det är enormt frustrerande.

I och för sig slutade allt fungera då jag råkade slå av strömbrytaren till min 5-vägs grenuttag då jag fipplade med lite sladdar bakom tv'n. TV'n var fortfarande på och den startade omedelbart upp igen då jag tryckte tillbaka strömmen inom 1 sekund. Kan det ha pajat min inbyggda digital-mottagare i TV'n? Känns långsökt men det hände precis efter det. Bara slump eller?


Du har nog råkat ut för ett annat fel än mig, men trist också förstås. Kanske är det CA-modulen som programkortet sitter i som gått sönder, om den är löstagbar så är det ju snabbt ordnat att byta den. Eller så är det TV-n. Jag tror dock inte Boxers ändrade kodning orsakat ditt fel.

#5

Postad 30 augusti 2009 - 17:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Om det hade varit tunern/mottagaren så hade du inte fått in dom fria kanalerna heller så mest troligt är det CA modulen om nåt har pajat...
Du kan ju testa ta ut CA modulen och stoppa in igen och se om det hjälper...

Redigerat av Leatherface, 30 augusti 2009 - 17:12.


#6

Postad 31 augusti 2009 - 16:58

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Det här är faktiskt riktigt ###### illa.... Någon som vet om boxer kommer att lösa det här med nån ny uppdatering eller ska man behöva koppla in sin gamla digitalbox igen???(vilket i-landsproblem ;) ) Det har ju varit så skönt att slippa den... Tv:n jag har är en LG 42lc2d ...

#7

Postad 01 september 2009 - 18:03

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Först försvann 5:an, några dagar senare 3:an i samma veva som Boxer gjorde uppdateringar. Har hört att lg supporten struntar i problemet och menar att denna modell bara var ämnad för de fria kanalerna och hänvisar till vart apparaten är köpt. Borde finnas programvara att uppdatera med. Någon här som pratat med supporten ännu?

#8

Postad 01 september 2009 - 22:35

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Först försvann 5:an, några dagar senare 3:an i samma veva som Boxer gjorde uppdateringar. Har hört att lg supporten struntar i problemet och menar att denna modell bara var ämnad för de fria kanalerna och hänvisar till vart apparaten är köpt. Borde finnas programvara att uppdatera med. Någon här som pratat med supporten ännu?

Samma här...det e ju rent skitsnack...jag snackade med dem i förra veckan då hade de ingen aning va d va fö fel sa dem... Nu har de väl hittat på en officiell version, för att klara sej ur knipan å rädda sitt eget skinn!!!

#9

Postad 02 september 2009 - 15:45

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
samtal med Stefan på LG supporten idag ger följande info.
LG42PC1D finns ej med i deras listor på digitalmottagare som ska klara något mer än de fria kanalerna, ej boxer godkänd.
Han ifrågasätter om jag över huvudtaget kunnat se kanalerna tidigare! Han hänvisar mig/oss till där apparaten är köpt. I mitt fall på Media markt och där ska jag (enligt supporten) be deras support ringa sin kontakt på LG supporten.
Till saken hör att även andra LG apparater har missat att uppdateras trots att dessa är Boxer godkända. För dessa apparater har Lg skickat ut servicetekniker som manuellt via dator uppdaterat dessa. Men för denna apparat vägrar de skicka ut någon tekniker med hänvisning till att denna modell aldrig var ämnad för betalkanaler.
Vi bör alla klaga hos LG/återförsäljare, vi är ju många som har denna så lite tryck bör det ju bli.

#10

Postad 02 september 2009 - 15:55

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Varför har de CI-slot om den var för bara dom fria kanalerna? Den frågan skulle jag ställa supporten

#11

Postad 02 september 2009 - 19:36

n88473
  • n88473
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Varför har de CI-slot om den var för bara dom fria kanalerna? Den frågan skulle jag ställa supporten


Antagligen så klarade den inte boxers tester så man ville inte sälja den som boxer kompatibel då man visste att det kunde bli problem. Det har ju alltid varit en del problem med undertexter på canal+ osv Kolla in den här äldre tråden om 42PC1D

#12

Postad 02 september 2009 - 20:28

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag har talat med Boxer, LG support och återförsäljaren. Det ser ut att kunna bli ett riktigt spännande triangeldrama, tyvärr är risken stor vi konsumenter förlorar. Visst, det går ju att koppla in en extern box men jag köpte medvetet en tv med inbyggd box för att slippa joxa med fler fjärrkontroller och sladdar (och få lite bättre bild i alla fall jfr en box som för över signalen via SCART RGB).

LG säger att dom inte får erbjuda en SW-uppdatering eftersom TV-n inte är Boxergodkänd. Boxer säger att det finns inga hinder att erbjuda uppgradering. Någon ljuger...

Någon som vet varför Boxer infört sin "säkerhetsuppdatering"? Jag frågade om det var för att spärra ut icke godkända mottagare/boxar men det svarade dom nej på.

#13

Postad 02 september 2009 - 20:53

n88473
  • n88473
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag är klart nyfiken på denna TV, men en sak som talar emot är ju att den inte verkar helt Boxerkompatibel.

Därför undrar jag ni som har TV-n och använder den inbyggda DVB-T mottagaren, funkar allt som det ska, ex. text-TV? För kodade kanaler, någon rekommenderad CA-modul?

P.S: Det berömda surret som många råkat ut för på denna TV har jag förstås läst om på forumet, känns som öppet köp är att föredra.

Från tråden "LG 42PC1D, Inbyggd digitalmottagare?"
Det kan ju inte vara någon nyhet för dig "Riksdaler" att den här modellen "luktade problem"

Jag har talat med Boxer, LG support och återförsäljaren. Det ser ut att kunna bli ett riktigt spännande triangeldrama, tyvärr är risken stor vi konsumenter förlorar. Visst, det går ju att koppla in en extern box men jag köpte medvetet en tv med inbyggd box för att slippa joxa med fler fjärrkontroller och sladdar (och få lite bättre bild i alla fall jfr en box som för över signalen via SCART RGB).

LG säger att dom inte får erbjuda en SW-uppdatering eftersom TV-n inte är Boxergodkänd. Boxer säger att det finns inga hinder att erbjuda uppgradering. Någon ljuger...

Någon som vet varför Boxer infört sin "säkerhetsuppdatering"? Jag frågade om det var för att spärra ut icke godkända mottagare/boxar men det svarade dom nej på.


Jag tror inte att boxer skulle göra säkerhetsuppdateringar för att stänga ute icke godkända produkter, det vinner de ju inget på. Det är nog snarare det vanliga med att man inför nya åtgärder för att förhindra hackade programkort osv.

#14

Postad 02 september 2009 - 21:12

mange_ask
  • mange_ask
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag sitter med samma problem som er andra med en icke godkänd LG produkt som slutat fungera på vissa kanaler den senste veckan. Jag har också pratat med Boxer support, LG support och ÅF. Jag har även pratat med en person på Boxer HK som jag fått kontakt av ett annat skäl för en tid sedan.
Min kontakt som verkar ha lite information berättade följande. Min kontakt hade hört att den produkten som vi köpt en gång i tiden testades av Boxer men klarade inte av kraven varför testet las ner. Efter det verkar LG ha sålt produkten som en icke godkänd Boxer produkt. dvs produkten var bara avsedd för fria kanaler. Den uppdatering som Boxer gjort visste inte min kontakt varför den gjorts annat än att Boxer gör sådant med jämna mellanrum och att det normalt inte skall vara något problem. Denna gång upptäcktes dock problem på vissa godkända LG produkter vilket innebar att LG tvingades göra uppdateringar av dessa produkter. ENligt det min kontakt hört så skall det problem vi har med våra produkter vara exakt samma som de produkter som reda uppdaterats. Lg vet alltså vad som är fel och skulle enkelt kunna uppdatera även våra produkter men LG vill inte göra detta. Boxer hindrar absolut inte LG att göra detta eftersom Boxer är ju den som förlorar mest på denna situation. Boxer har ju en massa batalande kunder på produkter som inte är godkända som nu riskerar att säga upp sitt abonnemang så varför skulle Boxer hindra LG att åtgärda deras problem. Om det min kontakt har berättat är sant kan jag inte garantera men jag tror på det i alla fall
Jag har faktiskt full förståelse för Boxer agerande eftersom dessa produkter inte är godkända och aldrig har varit det. Boxer har ju ingen kontroll alls på en icke godkänd produkt. Det enda Boxer kan göra är ju att erbjuda oss en box eller liknde för att vi skall kunna fortsätta vara kunder.
LG borde ju dock vara intresserade av sitt varumärke och hjälpa oss kunder samtidigt som vi borde agera mot den Återföräljare som vi köpt produkten av.
Tittade lite i konsumentköplagen och vi som kund har talat om till säljaren att vi har för avsikt att använda TV för betalkanaler så anses produkten felaktigt och kan reklameras inom 3 år. Problemet är ju at bevisa vad vi sagt till säljaren. Har det samtisigt köpts en CA-modul eller tom tecknats abonnmang så är det troligt att vi vinner en tvist mot säljaren och kan reklamera TVn som felaktigt.
Men jag tycker också att vi skall försöka pressa LG att uppdatera TV.n eftersom LG troligtvis vet exakt vad som är fel men bara inte vill spendera pengar på att göra denna utveckling . Jag kommer kontakta min säljare igen och därefter kontakta allmännan reklamationsnämnden om jag inte får hjälp själv.

#15

Postad 02 september 2009 - 21:32

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Naturligtvis finns inget som hindrar LG att fixa sin mjukvara, det lägger Boxer sig inte i. Möjligen skulle Teracom kunna motsätta sig att distribuera den nya mjukvaran via sitt nät (over the air) men jag misstänker att det är en tjänst de erbjuder mot betalning och då tackar de knappast nej till intäkter. Å andra sidan behöver ju LG inte över huvud taget använda den metoden för att distribuera mjukvaran, exempelvis via hembesök eller uppdatering på serviceverkstad.

Nej, det handlar säkert om att LG inte vill lägga pengar på att fixa något som de aldrig lovat skulle fungera. Tyvärr har ni kört det här på egen risk och nu var det av allt att döma slut på det roliga. Rent juridiskt är det era återförsäljare ni skall klaga hos, det är er motpart, men jag gissar att även de vägrar fixa nåt som inte är sönder.

Det kan kanske vara mödan värt att kolla om alla ni som har problem har samma typ av CA-modul, kanhända finns det fabrikat som funkar.

#16

Postad 03 september 2009 - 08:43

Elgar
  • Elgar
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
När jag ringe LG:s support ang. min 42lc2d så sa han att den inte går att uppdatera mjukvarumässigt pga att den har fel/saknar rätt hårdvara! Ang. CA-moduler, har någon provat med en CA-modul som även klarar mp4 (tydligen nästa format som boxer skall sända i någon gång i framtiden)? Finns på Expert för 699kr, men med 30 dagars öppet köp, så man borde kunna köpa en för att prova, fast jag tror nog inte att det skulle hjälpa...

#17

Postad 03 september 2009 - 09:24

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Har ju varit lite diskubatt på forumet om på vilket sätt den där CA-modulen skulle vara anpassad för MPEG4, men den kommer oavsett inte att hjälpa dig att ta emot såna sändningar (om Teracom nånsin kommer igång med dem) eftersom din TV inte klarar MPEG4. Om den hjälper med boxers nya kodningar är en helt annan sak...

#18

Postad 03 september 2009 - 10:50

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

När jag ringe LG:s support ang. min 42lc2d så sa han att den inte går att uppdatera mjukvarumässigt pga att den har fel/saknar rätt hårdvara! Ang. CA-moduler, har någon provat med en CA-modul som även klarar mp4 (tydligen nästa format som boxer skall sända i någon gång i framtiden)? Finns på Expert för 699kr, men med 30 dagars öppet köp, så man borde kunna köpa en för att prova, fast jag tror nog inte att det skulle hjälpa...


Fel hårdvara kan inte vara fallet då det tidigare fungerat. Hårdvaran finns, det som krävs är uppdaterad mjukvara.
Jag tror vi är flera som kan tänka oss betala några hundralappar får att få uppdatering, om det är pengar LG saknar för att ge oss en fungerande mottagare.
Med LG´s attityd blir man tveksamt till nyinköp av LG produkter.

#19

Postad 03 september 2009 - 13:29

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Fel hårdvara kan inte vara fallet då det tidigare fungerat. Hårdvaran finns, det som krävs är uppdaterad mjukvara.
Jag tror vi är flera som kan tänka oss betala några hundralappar får att få uppdatering, om det är pengar LG saknar för att ge oss en fungerande mottagare.
Med LG´s attityd blir man tveksamt till nyinköp av LG produkter.

Definitivt....vafan när man köpte prylarna för tre år sen då va d inte ens snack om de va boxer kompatibla eller inte, då hette d att d va ca-modul i så att man skulle slippa boxen...Likadant har d varit ifrån boxers sida, då var det bara snack om digital-tv via marknätet, inget om att d fanns produkter på marknaden som inte passade för deras sändningar, ok såvida inte tv:n var från 78, så mycket hängde man ju med... D e riktigt dålig stil från bägge håll...Å de måste tycka att de har guldläge bägge två som kan lägga skulden på varandra, istället för att jobba ihop för kundens bästa å lösa det här problemet

#20

Postad 03 september 2009 - 17:59

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Från tråden "LG 42PC1D, Inbyggd digitalmottagare?"
Det kan ju inte vara någon nyhet för dig "Riksdaler" att den här modellen "luktade problem"


Det stämmer att jag kände till att modellen inte var Boxergodkänd när jag köpte den, men det är ju bara ett av många kriterier man väger samman när man köper TV, alla apparater har ju sina för- och nackdelar. Vad jag minns så frågade jag flera handlare om det var problem att se kodade kanaler, testade själv i butik och direkt efter köpet, frågade på forumet och jag provlyssnade också noga efter det berömda "surret". Så dom kända problemen när jag köpte TV-n var DVB-text och risk för surr. DVB-text är/var väl bara aktuellt för Canal Plus, hade jag fått problem med det idag så hade jag förstås fått stå mitt kast, men problemet nu är ju att något som fungerar felfritt i över två år inte längre gör det pga ett ursprungligt inbyggt fel.

Då det tydligen även varit Boxergodkända apparater som haft samma fel så visar det ju att ett Boxergodkännande inte är en absolut kvalitetsgaranti.

Naturligtvis är det LG som ska erbjuda en uppdatering till oss med dessa modeller, precis som för övriga modeller. Det är vad jag kommer att driva hos min ÅF. Helst gratis, i nödfall mot en mindre ersättning (typ utkörningsavgiften).

Lycka till alla ägare av äldre LG. Låt oss hålla kontakt i denna tråden!

#21

Postad 03 september 2009 - 23:28

PADS65
  • PADS65
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej!

Har upplevt samma dåliga behanding av LG.
Har reklamerat min 42PC1D till butiken (AudioVideo kedjan).
De har tryckt på LGs support men inget har hänt.

AudioVideo hävdar att de blev lovade av LG att den skulle bli godkänd men LG:n misslyckades i testerna hos Boxer.
Boxersupporten sköter sig utmärkt. Har blivit lovad en box men har jag köpt en TV MED box skall den ju fungera.

Nästa steg är en anmälan till konsumentverket.

Aldrig mera LG!

#22

Postad 04 september 2009 - 09:14

Shattner
  • Shattner
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har en 50PC1D hemma utan betalkanaler. Efter tidigare bråk med LGs support och Media markt säger LG support idag att de undersöker en lösning, de skulle återkomma med information till mig när det ev. går att lösa problem, inom två veckor sa de, men att en ev. lösning var ganska nära... så får väl se om något händer... Ni andra borde ringa dit för att regga er så de kan höra av sig till er oxå :)

#23

Postad 07 september 2009 - 15:11

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Efter samtal med LG supporten idag var de mer tillmötesgående då de nu märkt att det är flera som anmäler felet.
Beskedet är att de nu jobbar på att få fram en lösning och återkommer till alla som felanmält så snart de har en lösning.
Jag råder alla som har detta fel att kontakata supporten (0771-414379) och få ett ärende registrerat så att ni ej missar att få felet åtgärdat.

#24

Postad 08 september 2009 - 12:28

Elgar
  • Elgar
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Efter samtal med LG supporten idag var de mer tillmötesgående då de nu märkt att det är flera som anmäler felet.
Beskedet är att de nu jobbar på att få fram en lösning och återkommer till alla som felanmält så snart de har en lösning.
Jag råder alla som har detta fel att kontakata supporten (0771-414379) och få ett ärende registrerat så att ni ej missar att få felet åtgärdat..


Hej ringde precis och anmälde mig, om ni skall göra detsamma var beredda att uppge: Serienummer, Productcode (te.x 42lc2d-xx-1234), samt inköpsdatum. Uppgifterna står på baksidan (förutom inköpsdatum givetvis :)

Redigerat av Elgar, 08 september 2009 - 12:33.


#25

Postad 13 september 2009 - 11:33

Unregistered80f92d14
  • Unregistered80f92d14
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Något nytt inom detta? Mina svärföräldrar lider av samma problem och vill absolut inte ha en extern box. En av anledningarna till att de köpte tv'n var på grund av den inbyggda boxen.

Tror ni att den går igenom en reklamation?

Någon ny info om när LG släpper sin uppdatering?

#26

Postad 17 september 2009 - 13:23

alvess
  • alvess
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Får min uppdaterad av LG service idag (Ny firmware).
Skall göra ett hem besök hos mig 16.00.

Kostnad: 1300:-

Hoppas att kanalerna kommer igång igen (LG 50PC1D). :(

Ps. Serienummret finns under diagnostik i den vanliga Menyn på TV'n.
(Detta behövs vid kontakt med LG)

Firmwaren uppdaterad 3.10 -> 3.58 TV fungerar på kodade boxer kanaler igen!
Som bonus finns även text på animal kanalen.

Redigerat av alvess, 17 september 2009 - 15:17.


#27

Postad 17 september 2009 - 19:25

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Känns fel att behöva betala så mycket för ett fel inte skapat av konsument. Godwill borde vara att åtminståne gå halva vägen dvs halva kostnaden står lg för.

#28

Postad 17 september 2009 - 21:29

PADS65
  • PADS65
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har också blivit erbjuden ny mjukvara för 1300:-. Tänker inte betala för ett fel som fanns redan då jag köpte TV:n.
Uppdateringen skall vara gratis. Det är ju LG som gjort fel som släpper en produkt som inte funkar efter ca 2 år.

Har krävt gratis uppdatering - det tycker jag att ni andra också skall göra.

#29

Postad 17 september 2009 - 21:39

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Det har jag med gjort men det gav ingen större respons....så nån mer lg lär d inte bli, synd på en iannatfall bra produkt.... Sånt här ger inga goodwill poäng direkt...

Redigerat av Unregistered98ebac28, 17 september 2009 - 21:39.


#30

Postad 18 september 2009 - 08:38

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
LG supporten vidhåller att vi köpt en icke Boxer godkänd digitalmottagare och därför mer eller mindre får skylla oss själva. därför kostar uppgradering 1300 kr och denna uppgradering kommer troligen behövas fler gånger vartefter boxer uppdaterar sina programvaror. Lysande affärside från LG, sälja billiga produkter och sedan sälja in dyr service/uppgradering. Min sista LG produkt, hellre lite mer pengar på ett kvalitetsmärke än billiga slit o släng produkter.

#31

Postad 18 september 2009 - 13:12

alvess
  • alvess
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Som sagt fick betala 1300:- för att få TV att fungera igen.
Detta borde varit gratis kan man tycka, hittade på ett forum från "Down under".
Där har LG tydligen stått för kostnaden.
Vill även säga att innan inköpet av min 50PC1D, kontaktade LG och frågade varför den inte var Boxer godkänd.
Svaret var att den är hos Boxer för utvärdering, så här i efterhand kanske man redan då skulle valt ett annat märke.

Altenativ till att uppdatera är naturligtvis en extern box.

Provade först en Thomson med scart anslutning, bilden blev mycket sämre än med den inbyggda mottagaren.
Köpte även en Dilog 855 med HDMI anlutning, även denna mottagare var sämre än den inbyggda...
Dock helt ok, förrutom att det inte gick att använde Dilogens uppskalning till 720p.
-Min Tv LG 50PC1D skalar den uppförstorade bilden "fel". vill gärna fylla ut hela bilden för att undvika inbränning.

Stod alltså för valet att betala 1399:- för Dilogen och leva med krånglet att ha extern box
eller lägga 1300:- på en uppdatering som ingen vet hur länge den fungerar.

Snacka om att välja mellan pest eller kolera. :)

Hur som helst fungerar TV bättre än nånsin nu med den uppdaterade firmwaren v3.58, i varje fall för tillfället.
Hoppas nu bara LG tar sansar sig och förstår att 1300:- är en mycket kortsiktlig lönsamhet.
Får jag en räkning på detta blir det ingen mer "Goldstar".

Redigerat av alvess, 18 september 2009 - 13:14.


#32

Postad 23 september 2009 - 21:22

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
I den ideala världen borde följande gälla: Om TV-n är mindre än tre år gammal kan man hävda ursprungligt fel enligt Konsumentköplagen gentemot återförsäljaren och få gratis uppdatering. Då läggs ju ansvaret på dom att i sin tur driva att få ersättning mot LG.

Från Konsumentverkets hemsida:
"Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

* den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan."

Att en TV inte längre kan ta emot 2/3 av kanalerna borde väl täckas av ovanstående?

Ni som har fått betala för uppdateringen, har ni försökt få den gratis där ni köpt TV-n och vilka reaktioner har ni fått/mött? Själv väntar jag på besked från den affär där jag köpte TV-n.

Och..apropå LG så samlar dom rejält med badwill med sitt agerande. Boxergodkänd eller ej, dom har haft ett inbyggt fel som dom inte åtgärdar kostnadsfritt.

#33

Postad 01 oktober 2009 - 02:51

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag tror det är därför min FloppyDTV slutat fungera.... Kanske ska ta och ringa ett samtal, löser det sig inte då blir det väl att plugga konsumentköpslagen och återkomma.
Någon som vet hur det ligger till? DigitalEverywhere har ju slutat sin verksamhet? Går det på något sätt att göra Boxer ansvarig eller skadeståndsskyldiga för ersättning på grund av extrakostnader jag åsamkats eller faller allt ansvar på tillverkaren?
Är inte boxer skyldiga att ha stöd för testade digitaltvmottagare hos terracom? Har för mig jag läst det här i forumet någonstans där någon skickat in ett sånt kort för att de skulle börja ta ut pengar för att skicka in i fortsättningen? Isåfall borde ju det kortet finnas med och är det inte terracom som sänder ut boxers kanaler på nätet eller är jag helt ute och cyklar nu?
Fungerar inte det så måste det ju iaf gå att kräva pengar tillbaka för den förlupna månaden som inte gått ta emot kanaler till min htpc, något ansvar måste dem ju ta.

Redigerat av Unregisteredfb5f22ff, 01 oktober 2009 - 02:54.


#34

Postad 01 oktober 2009 - 21:34

Zingoinci
  • Zingoinci
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kollade LGs hemsida och deras lista på äldre modeller och där finns t.ex. inte den modell 42PC1D som jag har med. Snart hävdar väl LG att dom inte ens haft dessa modeller till försäljning! Det är väl bara för LG att lägga ut mjukvaran på hemsidan för nedladdning och svära sig fri från alla problem det kan medföra att konsumenter själva uppdaterar TVn.
Att hävda att dessa apparater inte var syftad för användning till kodade kanaler är ju rena rama skitsnacket. Så här skrev LG 2007-02-26 i bifogat datablad för produkterna 50PC1D, 42PC1D, 42LC1D, 37LC1D och 32LC1D:
"Du som tidigare endast kunnat se SVT1, SVT2 och TV4 med den vanliga antennen får nu tillgång till fler populära kanaler (om du lägger till en CA-modul samt ett programkort från Boxer)." Tydligare än så blir det väl inte att dessa apparater marknadsfördes för användning av CA-modulen tillsammans med boxerkort!
Hoppas LGs usla hantering av sina kunder uppmärsammas i media, varför inte PLUS... Jag kommer att vägra uppdatera mjukvaran för 1300. Köper hellre en ny TV som fungerar längre tid än 2,5 år och jag lovar att det denna gång INTE BLIR EN LG. Köpte tyvärr också en LG video med HD för ett år sedan för att kunna använda samma fjärr men det är väl bara att sälja rubbet och skicka med en box så man blir av med eländet.!!!
Har full förståelse för Boxer att dom inte stödjer icke godkända apparater.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Zingoinci, 01 oktober 2009 - 21:40.


#35

Postad 08 oktober 2009 - 21:43

PADS65
  • PADS65
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fick erbjudande av butiken där jag köpt TV:n att uppdatera gratis eller en separat box.
All heder åt AudioVideo butiken.

Eftersom LG inte garanterar att uppdateringen hjälper mer än på kort sikt tackade jag nej. Reklamationsrätten upphör ju 3år efter inköpet.
Har anmält det hela till Allmänna Reklamationsnämnden, uppmanar er andra att göra det samma.

Redigerat av PADS65, 08 oktober 2009 - 21:43.


#36

Postad 09 oktober 2009 - 23:18

Putte O
  • Putte O
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hejsan
Hur gör man? och lättast när man ska ta in/anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden är det struligt?

#37

Postad 11 oktober 2009 - 16:40

Unregisteredfb5f22ff
  • Unregisteredfb5f22ff
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Förstår inte varför det är TV och TV-kortstillverkarna som åker på detta... Det är väl boxers uppdateringar som orsakat problemet? Är inte LG testade av terracom som testar boxrar hos boxer? Måste inte boxer se till att det fungerar på testade boxers?

#38

Postad 11 oktober 2009 - 19:11

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Boxer ser till att uppdateringarna funkar på godkända boxar och tv-apparater, den här har inte blivit godkänd och därför ligger ansvaret på LG.

(Teracom med ett "r", inte två)

#39

Postad 13 oktober 2009 - 18:10

PADS65
  • PADS65
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Svar till Putte O:

Det är lite struligt att anmäla till ARN men de har en blankett på sin hemsida som man skall ladda hem och fylla i.
Jag skickade med lite bilagor. Tex kopia på kvittot och lite mail-konversation med butiken där jag köpte varan.
Sen var det kanon att kunna skicka med "LG-flyern" som "Zingoinci" la ut - tack!
Allt skall skickas i två exemplar...
Lycka till!

PS Jag tipsade också Sverker i SVTs "Plus"

#40

Postad 26 oktober 2009 - 19:24

Richmond
  • Richmond
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej,

Samma problem som alla andra och fått 1.300 kr alternativet för uppdatering från LG också.
Går till Media Markt imorgon, sen blir det ARN.

Vad som dock kan vara intressant för er andra är:

http://nordic.lge.co..._broclist.jhtml

Ladda sedan ner: Plasma och LCD katalog 06-07

Kolla sidan 21 "Specificationer Plasma-TV" under 50PC1D och 42PC1D "Nordic Digital TV appr by Boxer".

50/42PC1D är ju "lämpligen" nog borttagen från hemsidan, men man hittar brochyren via att leta på Äldre Modeller, sedan 42PC1R och Brochyr 2006 11 Sept.

Bifogad fil  Plasma_LCD_Catalogue06_07.pdf   7,16MB   9 Antal nerladdningar

/Hans

#41

Postad 27 oktober 2009 - 20:34

HonkyTonk
  • HonkyTonk
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Då tekniker kom för att uppgradera min 42 pc1d upptäckte vi även ett annat fel. Skärmen hade gröna skuggor i mörka partier runt ex ansikten. Detta åtgärdades genom att ett kort byttes. Kortbytet tyckte han då var ett garantiärende vilket han då skulle debitera lg för. Hjärtlig som han var bjöd han på boxer uppgraderingen då de 1300 kronorna är för framkörning och 5min programuppdatering villket han då ändå kunde fakturera för kortfelet.
Någon faktura har jag ej erhållit så det verkade fungera att få det som ett garantiärende.
Det finns hopp med så justa servicetekniker hos lg. All heder åt honom.

#42

Postad 29 oktober 2009 - 22:33

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag instämmer med tidigare inlägg, heder åt min AudioVideo-handlare som betalar den delen av uppgraderingskostnaden som inte är framkörningsavgift (dvs 800 av totalt 1300).

Vad gäller LG.... http://www.youtube.c...h?v=-5Dcne5Dba8



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.