mvh Linus
SVS PB2-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB10-ISD
(Subwoofers)
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS 16-46 PC-Plus
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
SVS PC-Ultra
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
SVS 16-46 CS
(Subwoofers)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
SVS 20-39 PC-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
SVS SB12-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS PB12-NSD
(Subwoofers)
|
3
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PC12-Plus
(Subwoofers)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
SVS PC12-NSD
(Subwoofers)
|
3
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB12-NSD
(Subwoofers)
|
4
|
(9)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS SB13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB-1000
(Subwoofers)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
SVS SB-1000
(Subwoofers)
|
7
|
(7)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
6
|
(5)
|
Inga priser |
Postad 31 December 2010 - 12:56
mvh Linus
Postad 31 December 2010 - 15:20
Har ett litet bekymmer här nu. Vad tror i passar bäst i ett rum som är 6×6m en styck pb13ultra eller en styck pc13ultra dsp? Är ju samma peng, men har lättare att placera pb13 så som det ser ut nu.
mvh Linus
De säger ju att PB versionerna är något bättre pga konstruktionen på lådan. PC är en kompromiss för de med mindre golvyta... Skillnaden ska vara ganska liten, men till fördelen för PB versionen... Har du lättare att placera PB så kör på den..
Postad 31 December 2010 - 15:22
Basåtergivning är en hel vetenskap, minst sagt.
Jag undrar vad herrarna på lsound och svs egentligen menar när dom säger att en sub är för stor för ett rum? Är det att ett litet rum hanterar lägre frekvenser sämre och att det därför kan bli bättre med en som inte går lika djupt? Annars kan jag inte förstå resonemanget, en bra bashögtalare är ju alltid bra.. Volymen går ju som sagt alltid att sänka.
Jag tänker att de menar visuellt stor. Det var det enda jag kunde se som en rimlig förklaring.
Postad 31 December 2010 - 15:31
ThomasX, ta Ultran! du kommer att bli riktigt nöjd!
De säger ju att PB versionerna är något bättre pga konstruktionen på lådan. PC är en kompromiss för de med mindre golvyta... Skillnaden ska vara ganska liten, men till fördelen för PB versionen... Har du lättare att placera PB så kör på den..
Okej, har lättare att få det snyggt med pb'n så det lär bli en sådan nu i dagarna :>
Postad 31 December 2010 - 16:12
Okej, har lättare att få det snyggt med pb'n så det lär bli en sådan nu i dagarna :>
Bilder är ett måste när du får hem den!
Postad 31 December 2010 - 16:15
Bilder är ett måste när du får hem den!
beställngen kommer efter nyår så bilder kommer när jag har den hemma :> Rätt ovärt att köpa dsp modellen va? visst mer effekt ger mer, men tror nog det blir tillräckligt ändå
Postad 31 December 2010 - 17:39
Det låter ju trevligt om det nu är så.Jag tänker att de menar visuellt stor. Det var det enda jag kunde se som en rimlig förklaring.
Så du tror inte att en för stor sub kan överproducera bas som ett litet rum inte kan handskas med?
Detta är vad SVS själva säger:beställngen kommer efter nyår så bilder kommer när jag har den hemma :> Rätt ovärt att köpa dsp modellen va? visst mer effekt ger mer, men tror nog det blir tillräckligt ändå
"That these new amps wholly outclass our stalwart old BASH™ platforms is without question. "
Allt handlar inte bara om effekt, det är fler saker som skiljer mellan stegen.
Bl.a. at Sledge har 2st PEQ istället för 1.
Sledge har inte 10 Hz läget.
Sledge har lägre delningsfrekvenser, om man nu vill/behöver ha det.
Vad som gäller ljudet vet jag inte vad som ändrats, men om Sledge e strömstarkare så kanske nya subben kan hänga med ännu bättre, men det är rena spekulationer av mig.
Jag skulle gå på Sledge utan tvekan!
Enda nackdelen som jag kan se med Sledge är att allt styrs av en ratt/knapp (?) vilket kanske kan resultera i att man kan få poblem med steget när det blir äldre om man har varit och rattat väldigt mycket på det.
Mer elektronik mer som kan gå sönder!
Men detta är också rena spekulationer från min sida.
STA-1000D amplifier menu settings:
•Volume: 0 to -100 dB (1dB increment)
•High Pass Filter:
Frequency select : 31/40/50/63/80/100/125Hz
Slope select : Disable/-12dB/-24dB
•High Pass Delay: 0 to 10 ms in 1ms increments
•Low Pass Filter:
Frequency select: 31/40/50/63/80/100/125Hz
Slope select : Disable/-12dB/-24dB
•Phase adjustment: : 0° to -180° (-15°/step)
•Room Gain Compensation:
Frequency select : 25/31/40Hz
Slope select : Disable/-6dB/-12dB
•Parametric Equalizer (PEQ1 and PEQ2):
Frequency select : 31/35/40/46/50/56/63/70/80/90/100/112/125Hz
Level select : +3dB/-12dB (1dB increment)
Q Factor select: 2.0/2.4/2.9/3.6/4.8/5.7/7.2/9.6/14.4
Bash 750 watt:
Variable crossover with bypass, for use with any sort of audio system
Auto-on, or "always-on" settings with power LED ensure you are ready to roll
Continuously variable phase and gain controls make basic setup a snap
Extra heavy detachable power cord and main power breaker with fuse
Variable extension switch with 20Hz, 15Hz, 10Hz and sealed settings, for your choice in depth
Single band Parametric Equalizer (PEQ), for advanced customized sound
Defeatable high-pass filters on all outputs, allow easy setup of twin subwoofers
Room-size compensation control, to tame the bass for your room
Stereo, low-level RCA and XLR inputs and outputs, no surround sound processor needed
Lead-free world-standard amp design
Aluminum control knobs and heavy black anodized panel for durable stylish looks
Modular design allows easy servicing by anyone
Light, cool running design means years of trouble-free performance
Postad 01 January 2011 - 10:32
Helt plötsligt när de har sålt slut sitt lager av de äldre modellerna så är den nya versionen överlägsen på alla sätt och en mycket bättre produkt (om man läser mellan raderna). Detta förlorar SVS mycket på enligt mig då jag (och de flesta andra) som sitter som konsument tycker är lite väl överdriven marknadsföring...
Men jag ska inte vara bitter, det är ett nytt år och mina basar låter fantastiskt oavsett
Postad 01 January 2011 - 11:19
Så du tror inte att en för stor sub kan överproducera bas som ett litet rum inte kan handskas med?
I ett litet rum är risken större att man får dålig basakustik med pucklar och dalar mm. Dessa problem blir större om basarna går väldigt djupt i frekvens. Problemen kan minska om man väljer fler lite mindre subbar istället för en eller två stora.
Om man ställer världens bästa sub i ett litet rum med kass basakustik så kommer det ändå att låta ganska illa tyvärr...
Om man kan bör man börja med att jobba med rummet, men det är ju svårt för de flesta.
Man kan bygga bredbandiga basabsorbenter, smalbandiga basfällor mot specifika pucklar, ändra rummets dimensioner (tex sänka taket) mm.
Det kan krävas proffshjälp så att man gör rätt åtgärder...
Postad 01 January 2011 - 12:44
Man kan få lika dant med många små har man pikar och dippar i ett rum så hjälper det föga med många små utan pikar och dippar finns kvar.I ett litet rum är risken större att man får dålig basakustik med pucklar och dalar mm. Dessa problem blir större om basarna går väldigt djupt i frekvens. Problemen kan minska om man väljer fler lite mindre subbar istället för en eller två stora.
Om man ställer världens bästa sub i ett litet rum med kass basakustik så kommer det ändå att låta ganska illa tyvärr....
Postad 01 January 2011 - 13:06
Postad 01 January 2011 - 13:10
I ett litet rum är risken större att man får dålig basakustik med pucklar och dalar mm. Dessa problem blir större om basarna går väldigt djupt i frekvens. Problemen kan minska om man väljer fler lite mindre subbar istället för en eller två stora.
Om man ställer världens bästa sub i ett litet rum med kass basakustik så kommer det ändå att låta ganska illa tyvärr...
Om man kan bör man börja med att jobba med rummet, men det är ju svårt för de flesta.
Man kan bygga bredbandiga basabsorbenter, smalbandiga basfällor mot specifika pucklar, ändra rummets dimensioner (tex sänka taket) mm.
+1
Postad 01 January 2011 - 14:19
Det enda som blir är att du spelar starkare vid mindre volym med flera moduler.Nja, jag fick klart mycket mindre peakar och dippar när jag gick från 2 basmodler till 4 st.
Postad 01 January 2011 - 14:29
Klart Bash'en var kompetent då, annars hade dom ju fått svårt att bli av med dom sista Bash burkarna.En väldigt intressant sak enligt mig är hur SVS nu har börjat håsa upp de nya versionerna. Bara för någon månad sedan när de hade både den äldre och den nyare versionen tillgänglig så var BASH versionen otroligt kompetent och överlägsen det mesta.
Helt plötsligt när de har sålt slut sitt lager av de äldre modellerna så är den nya versionen överlägsen på alla sätt och en mycket bättre produkt (om man läser mellan raderna). Detta förlorar SVS mycket på enligt mig då jag (och de flesta andra) som sitter som konsument tycker är lite väl överdriven marknadsföring...
Men jag ska inte vara bitter, det är ett nytt år och mina basar låter fantastiskt oavsett
Nu när nya Sledge stegen bara finns att få så är det klart att dom predikar att dom e bättre.
Hur skulle det låta om dom säger att deras nya slutsteg är sämre än dom gamla?
Predikar dom tillräckligt mycket om dom nya Sledge stegen kanske dom kan få en del fok att byta ut sina gamla subbar mot dom nya, money money money!
Iofs så är inte SVS så elaka i sin säljartaktik tycker jag, då dom ofta har rekommenderat en mindre sub än vad köparen först tänkt sig.
Så lite creed ska dom ha för det tycker jag.
Jag har ju en del allt för höga toppar i mitt rum som resulterar i muller.I ett litet rum är risken större att man får dålig basakustik med pucklar och dalar mm. Dessa problem blir större om basarna går väldigt djupt i frekvens. Problemen kan minska om man väljer fler lite mindre subbar istället för en eller två stora.
Jag vill ju inte avstå från djupbasen för det, utan jag vill försöka få kontroll över rummet istället.
Så om jag får ordning på mitt rum kan jag ha hur stor sub som helst, utan att rummets storlek sätter stopp för det med andra ord?
Jag har funderat på att flytta för att få bättre rum, men det vet man väl inte om man får förens man flyttat in och blir lika besviken på rummet igen.
Jag trivs där jag bor och har väldigt bra grannar som aldrig klagar på att jag spelar för högt.
(Har frågat mina närmsta grannar om dom störs när jag spelar musik/tittar på film, men dom påstår att dom inte gör det konstigt nog!)
Så flytta vill jag ju helst inte göra!
Så då återstår det att försöka fixa rummet utan att det kommer att se ut som en fulldämpad studio.
Även om jag inte har någon WAF att ta hänsyn till, så vill jag att mitt vardagsrum fortfarande ska vara ett vardagsrum.
Tror jag har problem med bla 48Hz.
Ska ta och börja mäta vid tillfälle, måste bara lära mig lite mer om det och förstå vad jag håller på med.
Spelar jag musik så låter basen ofta rätt mullrig, men vissa låtar låter bra fast det är bra tryck i basen.
Det måste väl ha med att basen i dom olika låtarna ligger på olika frekvenser, och att rummet klarar hantera vissa frekvenser bättre och det är dom låtarna med dom frekvenserna som låter bättre?
Postad 01 January 2011 - 14:38
Man kan få lika dant med många små har man pikar och dippar i ett rum så hjälper det föga med många små utan pikar och dippar finns kvar.
Jag funderar på 2st subbar just för att många verkar säga att det är lättare att få till basen i rummet då.Nja, jag fick klart mycket mindre peakar och dippar när jag gick från 2 basmodler till 4 st.
Men som vanligt kan inte folk tycka likadant och det gör det svårt för oss som inte är så insatta i hur allt fungerar.
Det är väl inget vidare snällt av er, va!
Du menar att man kan få mer "tryck i bröstet" vid lägre volym?Det enda som blir är att du spelar starkare vid mindre volym med flera moduler.
Postad 01 January 2011 - 15:24
Håller man på och mäter så ser man direct vad som händer mellan 1 sub 2 subor 4 subor eller 8 subor och man kan inte pika eller dippa ut ett dåligt rum där är det bara akustiska åtgärder som gäller så om man tar ett e,xJag funderar på 2st subbar just för att många verkar säga att det är lättare att få till basen i rummet då.
Men som vanligt kan inte folk tycka likadant och det gör det svårt för oss som inte är så insatta i hur allt fungerar.
Det är väl inget vidare snällt av er, va!![]()
Du menar att man kan få mer "tryck i bröstet" vid lägre volym?
Om man har mera bas i ett hörn så kommer man att fortfarande ha den basen kvar oavsett hur många moduler man har.
Nä det är fortfarande hur starkt man spelar
Postad 01 January 2011 - 15:32
Det enda som blir är att du spelar starkare vid mindre volym med flera moduler.
Nej, det minskar även ner peakar och dippar, har mätningar på detta och det finns ju flera studier som visar samma sak.
Postad 01 January 2011 - 15:44
Strange att jag fortfarande har en pik vid 50hz oavsett om jag andvänder 1 sub eller 8 så finns den fortfarande kvar.Nej, det minskar även ner peakar och dippar, har mätningar på detta och det finns ju flera studier som visar samma sak.
Det enda som jag ser som positivt med flera moduler är att man kan andvända billiga element för att komma ner i infra nivå utan att det kostar skjortan.
Postad 01 January 2011 - 16:17
Strange att jag fortfarande har en pik vid 50hz oavsett om jag andvänder 1 sub eller 8 så finns den fortfarande kvar.
Det enda som jag ser som positivt med flera moduler är att man kan andvända billiga element för att komma ner i infra nivå utan att det kostar skjortan.
Det tar ju inte bort alla peakar men minskar ner många andra. Den du har runt 50 hz får du nog bygga bort i rummet.
Postad 02 January 2011 - 04:25
Hur stort är rummet som du tänkt placera de i?
20-25kvm "kommer inte ihåg exakt" bilder på rummet finns i gallerian
Jag är väldigt sugen på 2st PC13ULtra till mitt rum som bara är 18kvm.
Hur stort är ditt rum som du blev avrådd att köpa ultra till?
Jag har fått för mig att Ultrorna ska ha en renare bas än Plusen, lite bättre av allt kortfattat.
Vad menas bli för mycket för rummet, det finns väl volymratt även på Ultrorna.
Kom inte och sabba min dröm om 2st Ultror nu!!!
20-25kvm "kommer inte ihåg exakt" bilder på rummet finns i gallerian
PB13Ultra gör allt bättre men självklart till ett högre pris, det skiljer ändå runt 4250,kr mellan modellerna, plus en ännu högre fraktavgift för tyngden.
Blev själv väldigt "fartblind" och ville bara titta på 13Ultra modellerna. Men som sagt efter jag pratat med Jan Ove Lassesen från Lsound och Ed Mullen på Svs så ändrade jag mig.
Visst rycker det till lite och suget på en 13Ultra modell finns kvar, men jag tror/lär bli mer än grymt nöjd att jag valde dessa. Dessa cirka 9000,kr som blev över lägger jag nu istället på att uppdatera/inskaffa andra saker till rummet.
Om inte pengar spelar någon roll ta en 13-Ultra DSP så får du en ännu bättre och klarare bas i alla lägen.
Nu e jag jädra trött och skall sova några timmar före man skall upp o handla nya möbler :Y Kl 09:45 ska man stå o köa.
Redigerat av Camridge, 02 January 2011 - 11:51.
Postad 02 January 2011 - 11:07
Postad 02 January 2011 - 12:05
Bara en snabb fundering på färgerna på SVS-basarna. Black Charcoal, kan man jämföra det med tex den svarta Velodyne Minivee i material? Har svårt att hitta någon bra bild på hur Black Charcoal ser ut egentligen...
Black charcoal är knottrig / rå i ytan och mattsvart.
Postad 02 January 2011 - 12:20
Har tidigare ägt Pb12 Plus/2 dubbla tolvor visst lät den bra med ett grymt tryck,men min Pb12 Plus 12.4 spelar brallorna av Plus/2 mycket mera kropp och känsla så jag saknar inte något från den för Plusen spelar så att det blir över och räcker!!!...så ultran lockar inte mig för de pengar extra man får slänga ut,behöver inte ha för att bara för att..
Ps.Min åsikt oavsätt villken man väljer så kommer ingen annan sub i närheten av svs sound på marknaden!!.om du inte ska betala 3till5ggr pengarna.slut min åsikt och erfarenhet!
Postad 02 January 2011 - 14:51
Postad 02 January 2011 - 14:55
nikke> Ett tips är att själv testa innan du dömer ut något... Ultran är galet bra....
Jag dömmer inte ut någon /men vi vänder på det döm inte ut Plussen heller,Jag går efeter vad jag har uplevt tidigare med min Plus/2 mot min Nya Plus 12.4 och ceterar Lsound/svs Usa...
Tvivlar inte på någon av svs subbarna heeh...
Postad 02 January 2011 - 14:56
Black charcoal är knottrig / rå i ytan och mattsvart.
Jag skulle inte säga att den är mattsvart, personligen tycker jag att den är lite blank när man har den i ett mörkt rum med projektor. Jag har lagt en nålfiltsmatta över min för att få bort reflektionerna...
Postad 02 January 2011 - 23:13
Det är många som verkar ha olika syn på Ultra vs. Plus, du själv tycker att Ultran är bättre på det mesta medans många tycker dom spelar väldigt lika.PB13Ultra gör allt bättre men självklart till ett högre pris, det skiljer ändå runt 4250,kr mellan modellerna, plus en ännu högre fraktavgift för tyngden.
Blev själv väldigt "fartblind" och ville bara titta på 13Ultra modellerna. Men som sagt efter jag pratat med Jan Ove Lassesen från Lsound och Ed Mullen på Svs så ändrade jag mig.
Visst rycker det till lite och suget på en 13Ultra modell finns kvar, men jag tror/lär bli mer än grymt nöjd att jag valde dessa. Dessa cirka 9000,kr som blev över lägger jag nu istället på att uppdatera/inskaffa andra saker till rummet.
Om inte pengar spelar någon roll ta en 13-Ultra DSP så får du en ännu bättre och klarare bas i alla lägen.
Nu e jag jädra trött och skall sova några timmar före man skall upp o handla nya möbler :Y Kl 09:45 ska man stå o köa.
Inte lätt att veta vad man ska gå efter när man inte testat själv!
Jag vill ju gärna tro att Ultran besitter fler egenskaper än att bara kunna spela högre SPL än Plusen.
Visst jag skiter ju inte pengar så kan man spara in en slant är det ju inte fel.
Men sen är det där med att känslan vill ha sitt oxå, då är det Ultra som gäller för att stilla sin nyfikenhet på Ultran.
Så jag kommer nog köra på Ultran om jag kommer fram till att Ultran inte kan låta sämre än Plus i mitt rum av någon anledning.
Vad sa SVS killarna som fick dig att välja Plusen framför Ultran?
Hoppas det gick bra med möbelinköpen med den lilla sömnen!
Jag har ju den äldre PB12Plus 12.2 som är uppgraderad till 12.3, den är ingen high-end bas, inte i mitt rum iaf.Vill bara säga att Pb12 Plusen klarar av att fylla stora rum med riktig High-End bas som tillfredställer dom flesta om inte alla,det är en killer om även Ultran är lite bättre på vissa parametrar så är det inte stora skillnader enligt svs o Lsound !.
Har tidigare ägt Pb12 Plus/2 dubbla tolvor visst lät den bra med ett grymt tryck,men min Pb12 Plus 12.4 spelar brallorna av Plus/2 mycket mera kropp och känsla så jag saknar inte något från den för Plusen spelar så att det blir över och räcker!!!...så ultran lockar inte mig för de pengar extra man får slänga ut,behöver inte ha för att bara för att..
Ps.Min åsikt oavsätt villken man väljer så kommer ingen annan sub i närheten av svs sound på marknaden!!.om du inte ska betala 3till5ggr pengarna.slut min åsikt och erfarenhet!
Den har jag aldrig fått att spela bra till musik, så den åkar bara på när det är film som gäller.
Den upplevs alldeles för slö och mullrig, mycket beror nog på rummet och det ska akustikfixas en del sen.
Jag hoppas jag kommer uppleva samma förbättring som du gör med din nya SVS.
Postad 02 January 2011 - 23:57
Det jag gjorde var att jag försökte läsa så många recensioner samt forum som det gick att hitta på nätet om dessa subbar. Finns en hel del drös recensioner, länkar på lsound och svs hemsida till PB12-plus och 13-Ultra modellerna.
Och sedan bland det bästa man kan göra är att skriva till lsound/svs och förklara vad det man söker, vill ha ut av subben/subbarna hur stort rummet är, "helst" någon bild med. Då får dom en rätt så bra översyn på vad det är man letar efter och kan ge förhoppningsvis råd därefter som skulle passa en bra.
Jag kan passa på att säga att jag har inte själv kunnat jämföra PB12-Plus och 13-Ultra utan all information kommer som sagt från recensioner/forum m.m.
Jag tycker detta svar från [Ed Mullen] är rätt så bra angående PB12-Plus och 13-Ultra
[Ed Mullen] The Ultra has more power, bigger ports, a larger enclosure, and a higher performance woofer with lower distortion.
Jan Ove Lassesen We have many many customers purchasing the Plus for stereo use only as it is a Hi-End product with great musical skills. "It has the sound quality as Ultra, just a bit less performance."
Om du personligen kan höra någon skillnad alls mellan en 12-plus eller en 13-ulltra förutom ett högre tryck är inget jag kan säga.
Dock som sagt att när Bash modellerna är slut i lager så är det endast dsp modellerna som ska säljas.
Då får man vara beredd att spendera ännu någon tusenlapp extra om man inte köper begagnad.
Redigerat av Camridge, 03 January 2011 - 00:09.
Postad 03 January 2011 - 00:46
Jag kommer googla mig rödögd om subbarna är jag rädd för!THomaX
Det jag gjorde var att jag försökte läsa så många recensioner samt forum som det gick att hitta på nätet om dessa subbar. Finns en hel del drös recensioner, länkar på lsound och svs hemsida till PB12-plus och 13-Ultra modellerna.
Och sedan bland det bästa man kan göra är att skriva till lsound/svs och förklara vad det man söker, vill ha ut av subben/subbarna hur stort rummet är, "helst" någon bild med. Då får dom en rätt så bra översyn på vad det är man letar efter och kan ge förhoppningsvis råd därefter som skulle passa en bra.
Jag kan passa på att säga att jag har inte själv kunnat jämföra PB12-Plus och 13-Ultra utan all information kommer som sagt från recensioner/forum m.m.
Jag tycker detta svar från [Ed Mullen] är rätt så bra angående PB12-Plus och 13-Ultra
[Ed Mullen] The Ultra has more power, bigger ports, a larger enclosure, and a higher performance woofer with lower distortion.
Jan Ove Lassesen We have many many customers purchasing the Plus for stereo use only as it is a Hi-End product with great musical skills. "It has the sound quality as Ultra, just a bit less performance."
Om du personligen kan höra någon skillnad alls mellan en 12-plus eller en 13-ulltra förutom ett högre tryck är inget jag kan säga.
Dock som sagt att när Bash modellerna är slut i lager så är det endast dsp modellerna som ska säljas.
Då får man vara beredd att spendera ännu någon tusenlapp extra om man inte köper begagnad.
Alltid intressant att höra vad folk som har subbarna hemma har att säga om dom.
Vad menar Ed Mullen med performance tro? Bara högre SPL eller bättre prestanda ur alla avseenden?
Större portar låter bra för då får man inte lika lätt blåsljud i dom, men finns det någon nackdel med stora portar?
Dom som har suben till musiklyssning verkar föredra Plusen, men jag vill ha det bästa till film, blir jag inte nöjd med suben till musik så skaffar jag en sub som jag tycker funkar till musik också.
Visst, en extra utgift, men mina andra grejer har inte varit billiga så varför börja snåla nu....
Postad 03 January 2011 - 10:22
Jag kommer googla mig rödögd om subbarna är jag rädd för!
Alltid intressant att höra vad folk som har subbarna hemma har att säga om dom.
Vad menar Ed Mullen med performance tro? Bara högre SPL eller bättre prestanda ur alla avseenden?
Större portar låter bra för då får man inte lika lätt blåsljud i dom, men finns det någon nackdel med stora portar?
Dom som har suben till musiklyssning verkar föredra Plusen, men jag vill ha det bästa till film, blir jag inte nöjd med suben till musik så skaffar jag en sub som jag tycker funkar till musik också.
Visst, en extra utgift, men mina andra grejer har inte varit billiga så varför börja snåla nu....
Köp Ultran!
Så slipper du undra om du köpte den bästa Ultran ÄR deras äss...
Postad 03 January 2011 - 22:56
Köp Ultran!
Så slipper du undra om du köpte den bästa Ultran ÄR deras äss...
Nja den bästa dom har är ju ändå Ultra-Dsp modellen ;P
Postad 04 January 2011 - 00:36
Men kan man säga att den är den bästa oavsett rum den ska stå i?Nja den bästa dom har är ju ändå Ultra-Dsp modellen ;P
Om jag förstått det hela rätt kan den vara svårare att få en rak frekvenskurva med, om man har ett elakt rum...?
Postad 05 January 2011 - 19:20
Men kan man säga att den är den bästa oavsett rum den ska stå i?
Om jag förstått det hela rätt kan den vara svårare att få en rak frekvenskurva med, om man har ett elakt rum...?
Tja det är den bästa modellen dom har att erbjuda för tillfället, men om den är bäst oavsett rum är inget som jag kan svara på.
Fick hem mina 2 PB12-Plus subbar idag och vilka monster till kartonger och subben.
Stora, tunga och svåra att bära uppför trappen och plocka fram, fick ringa efter hjälp helt enkelt
Jag visste att dom skulle vara stora men inte såhär stora
Det går inte att få en riktig korrekt bild av hur stor dessa är av vanliga bilder.
Dock så vägrar subben att fungera för mig, den hittas i förstärkaren men vägrar att fungera i film/musik/tv tja allt.
Funderar på om det är kabeln som strular "hoppas" dock är allt stängt imorgon så kan inte skaffa en ny fören fredag :/
Postad 05 January 2011 - 19:30
Då får man gratta för det fina valet...Tja det är den bästa modellen dom har att erbjuda för tillfället, men om den är bäst oavsett rum är inget som jag kan svara på.
Fick hem mina 2 PB12-Plus subbar idag och vilka monster till kartonger och subben.
Stora, tunga och svåra att bära uppför trappen och plocka fram, fick ringa efter hjälp helt enkelt
Jag visste att dom skulle vara stora men inte såhär stora![]()
Det går inte att få en riktig korrekt bild av hur stor dessa är av vanliga bilder.
Dock så vägrar subben att fungera för mig, den hittas i förstärkaren men vägrar att fungera i film/musik/tv tja allt.
Funderar på om det är kabeln som strular "hoppas" dock är allt stängt imorgon så kan inte skaffa en ny fören fredag :/
Postad 06 January 2011 - 02:21
Får du inte igång någon av subbarna?Tja det är den bästa modellen dom har att erbjuda för tillfället, men om den är bäst oavsett rum är inget som jag kan svara på.
Jag visste att dom skulle vara stora men inte såhär stora![]()
Vet du att receivern fungerar som den ska? Kört någon annan sub med den förut?
Min gamla PB12Plus med Bash steg startar väldigt lätt från stdby läget, vet inte om Sledge stegen är svårare att få igång, har du skruvat upp volymen en bit så du e säker på att den borde startat?
Min AP3 e trög å starta så den har jag höjt signalen på för att den ska hoppa igång lättare.
En dum fråga, är du säker på att sub utgången är aktiverad i receivern?
Hoppas det löser sig!
P.S. Tycker du PB12Plus är stor? Kolla Länken
Redigerat av THomaX, 06 January 2011 - 22:35.
Postad 07 January 2011 - 12:55
Får du inte igång någon av subbarna?
Vet du att receivern fungerar som den ska? Kört någon annan sub med den förut?
Min gamla PB12Plus med Bash steg startar väldigt lätt från stdby läget, vet inte om Sledge stegen är svårare att få igång, har du skruvat upp volymen en bit så du e säker på att den borde startat?
Min AP3 e trög å starta så den har jag höjt signalen på för att den ska hoppa igång lättare.
En dum fråga, är du säker på att sub utgången är aktiverad i receivern?
Hoppas det löser sig!
P.S. Tycker du PB12Plus är stor? Kolla Länken
Återkommer senare med uppdatering, tänkte att det var bäst att vänta tills jag fick den nya kabeln som ligger på posten för uthämtning nu.
Men lite kort
Testat med basar till förstärkarn förut, Volymen ligger på kl 12, intern crossover disabled, Auto signal på. Phase 0, och resten disabled. 20hz inställd dock på baksidan eftersom jag inte testat pluggat.
Och din till din länk ;P Stora o skumma saker alltså =) Man skulle nästan bli lite skrämd över en sådan där sak, hehe.
Redigerat av Camridge, 07 January 2011 - 12:56.
Postad 07 January 2011 - 17:31
Jag har två Jamo D7 subbar, och funderar på två PB13 DSP, de bör utan problem vara mer än nog.
Redigerat av Unregistered1893, 07 January 2011 - 17:32.
Postad 07 January 2011 - 17:48
Joakim123 har PB13ULtra, Niklas F har 2st, men jag tror att det är dom med Bash stegen iofs.Har nu vart sugen på en SVS ett tag, men hittar inte mycket om SVS PB13-Ultra DSP, ingen som har den här?
Jag har två Jamo D7 subbar, och funderar på två PB13 DSP, de bör utan problem vara mer än nog.
Det nya Sledge steget ska vara bättre, men jag har svårt att tänka mig att det är natt och dag skillnad på dom.
Hur stort är rummet du ska ha dom i?
Edit: Stavfel.
Redigerat av THomaX, 07 January 2011 - 17:52.
Postad 07 January 2011 - 19:24
Behöver jag säga mer?
Postad 07 January 2011 - 20:22
Lite kul "ballfaktor" kanske!Låt säga såhär, jag hade hantverkaren på besök, jag bad han kolla vad som går att göra åt väggarna i mitt biorum, de rör sig för mycket när det är mycket bas i filmen. Hans enda svar efter en snabb demo var: "mura en ny vägg bakom den befintliga borde lösa det där"....
Behöver jag säga mer?
Men det är inte kul att bo i en betongbunker heller, vilket jag gör!
Mina väggar fladdrar inte, men jag får massa otrevliga resonanser och annat otrevligt när det gäller akustik istället.
Postad 07 January 2011 - 20:39
Låt säga såhär, jag hade hantverkaren på besök, jag bad han kolla vad som går att göra åt väggarna i mitt biorum, de rör sig för mycket när det är mycket bas i filmen. Hans enda svar efter en snabb demo var: "mura en ny vägg bakom den befintliga borde lösa det där"....
Behöver jag säga mer?
Konsultera en akustikexpert, inte en hantverkare...
Postad 07 January 2011 - 20:47
Postad 07 January 2011 - 20:55
070 - 523 32 32
Postad 07 January 2011 - 20:56
Edit: Tack, svarade samtidigt..
Redigerat av joakim123, 07 January 2011 - 20:56.
Postad 07 January 2011 - 21:14
Postad 09 January 2011 - 11:13
4-5 gånger så hörde jag kraftiga blåsljud i portarna eller att elementet bottnade.
Den är tunead till 16Hz, ställer jag upp den till 20Hz försvinner mycket av dom här problemen, men jag vill ju ha lite djupare bas än 20Hz.
Går ju att tunead den ner till 12Hz, hur mycket skulle den inte demonstrera då? Vågar inte ens tänka på hur mycket det skulle storma i porten då.
Så om ingen annan har nåt att säga att Ultra absolut inte kommer funka i mitt "lilla" rum på 18kvm så blir det 2st PC13Ultra DSP.
Hoppas dom tål mer stryk än min nuvarande, annars blir jag besviken.
2st bör väl kunna avlasta varandra lite istället för att ha en sub, så då bör jag ha så jag klarar mig hoppas jag.
Hur går det för dig?Återkommer senare med uppdatering, tänkte att det var bäst att vänta tills jag fick den nya kabeln som ligger på posten för uthämtning nu.
Men lite kort
Testat med basar till förstärkarn förut, Volymen ligger på kl 12, intern crossover disabled, Auto signal på. Phase 0, och resten disabled. 20hz inställd dock på baksidan eftersom jag inte testat pluggat.
Och din till din länk ;P Stora o skumma saker alltså =) Man skulle nästan bli lite skrämd över en sådan där sak, hehe.
Det är ingen skum sak i länken, det är min center som käkar upp min SVS bara.
Den bygger upp en trevlig ljudbild framför TVn, nackdelen är väl att det ser lite sjukt ut att den är 15-20cm bredare än min 32".
Ny TV kommer vilket år som helst....
Postad 09 January 2011 - 17:11
Det är ingen skum sak i länken, det är min center som käkar upp min SVS bara.
Den bygger upp en trevlig ljudbild framför TVn, nackdelen är väl att det ser lite sjukt ut att den är 15-20cm bredare än min 32".
Ny TV kommer vilket år som helst....
[/quote]
Kan inte säga något förutom att rekommendera att du skriver till Lsound och kollar med dom
Men gå på 13-Ultra Dsp modellen vettja
Tja det går lite si och så faktiskt, suttit och testat och testat med diverse kopplingar, och omjusteringar m.m
Det jag ville kolla med er andra Svs ägare är om eran baslåda buzzar/brummar/låter från elementen?
Om jag har Gain ratten på kl 12 så hörs det tydligt, om jag skruvar på ännu mer så hörs det rejält.
Det låter så mycket att jag måste slå av subben eller dra ner varje gång det är tyst i rummet/tysta scener.
Hörs tydligt när man sitter i soffan.
Det låter så från båda lådorna och det räcker som sagt att strömmen är på och lampan är grön "ej röd"
Mina 2 8" subbar från Avanti serien är knäpptysta även vid full rattning på gain kontrollern, och samma med en Heco baslåda på 12" som jag lånade hem i lördags för att testa.
Min förstärkare vill dessutom efter en auto eq lägga på mellan 8 till 12dB på volymen till subbarna där 12dB är det högsta som går.
Redigerat av Camridge, 09 January 2011 - 17:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
R-115SW vs PB12-NSD?
4 filmer
84 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?