Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

537 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du surrande ljud på din LG PC1R? (332 medlem(mar) har röstat)

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

  1. Ja, och den är störande på 2 meters avstånd. (145 röster [43.67%])

    Procent av omröstning: 43.67%

  2. Ja, fast det stör inte på 2 meters avstånd. (74 röster [22.29%])

    Procent av omröstning: 22.29%

  3. Nej, jag har inga störande ljud från TVn. (113 röster [34.04%])

    Procent av omröstning: 34.04%

Rösta Gäster kan inte rösta
LG 42PC1R (TV) 1 8,56 (167) Inga priser
28 relaterade trådar
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 13 år sedan
LG 42PC1R och LG 42 PC1RR (112 inlägg) 13 år sedan
Flimmer på LG PC1R/XD-3 (29 inlägg) 14 år sedan
acer aspire 5113 som htcp (7 inlägg) 15 år sedan
Skillnad LG42PC1R och LG42PC3R? (49 inlägg) 15 år sedan
LG 42PC1RR (286 inlägg) 15 år sedan
Finns det tysta Plasmor? (22 inlägg) 15 år sedan
Officiell Tråd - LG 42PC1RA (1551 inlägg) 16 år sedan
NAD T515 HDMI problem (3 inlägg) 16 år sedan
LG plockar isär en lcd-tv/plasma (20 inlägg) 16 år sedan
Problem med skenande kanaler (1 inlägg) 16 år sedan
Hur får man bra bild på LG 42PC1R? (17 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-42E71H eller LG PS-42PC1R ? (112 inlägg) 16 år sedan
Upplösning på LG 42PC1R (10 inlägg) 17 år sedan
Sjyst Plasma TV 42" (4 inlägg) 17 år sedan
Mormor vill ha en stor TV (20 inlägg) 17 år sedan
Pioneer VSX-1016V OSD Problem (20 inlägg) 17 år sedan
LG42PC1R: Optimala inställningar för XBOX 360 (0 inlägg) 17 år sedan
blinkande pixlar på le40m51 (13 inlägg) 17 år sedan
DVD-spelare med HDMI/uppskalning etc (4 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC1R eller Panasonic PV60E ? (39 inlägg) 17 år sedan
Dags för plasma... (4 inlägg) 17 år sedan
Att se sport på LG 42PC1R (10 inlägg) 17 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 17 år sedan
Panna 42PV60 vs. LG 42PC1R* (8 inlägg) 17 år sedan
LG PX4R/PX5R VS LG PC1R/PC3R (13 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC1R Vs Samsung LE-40R72B (3 inlägg) 17 år sedan
film visning dvd o xbmc (1 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 01 juni 2006 - 09:19

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Eftersom det har visat sig att vissa LG PC1R ger störande surrande ljud ifrån sig, vore det intressant att veta hur vanligt fenomenet är.
Så - om du äger en PC1R - avge din röst här!

#2

Postad 01 juni 2006 - 16:31

Unregisteredf244dd01
  • Unregisteredf244dd01
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se vad vi kommer fram till i denna tråden. Vill bara nämna en teori jag har.

Angående att vissa hör detta "elektroniksurr" mer än andra, kanske inte beror på TV:n utan mer beroende hur rummet är som man sitter i. Jag har min soffa ställd mot väggen och TV:n 3,20 m framför. Lutar jag huvudet bakåt mot väggen hör jag surret mer, och lutar jag mig framåt mot TV:n så hör jag ljudet mindre. En polare köpte oxå en PC1R och han hör inget surr när han tittar. Kanske förståligt när han inte har någon vägg bakom sig när han sitter i sin soffa (?). Men lyssnar man 10 cm från dessa 2 olika apparater så hör man samma och lika "högt" ljud.
Ni som inte hör surret, hur har ni hemma? Heltäckningsmatta, väggar, trägolv m.m?
Jag har parkett och väldigt lite inredning (är singel) så det ekar nästan så kanske det inte är så konstigt att jag hör tv:n surrar.

Första gången jag har plasma så jag har inget att jämföra med. Blir väldigt lycklig om LG hittar en lösning på detta.
Är annars väldigt nöjd TV:n.

#3

Postad 01 juni 2006 - 16:42

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Bra att du startade denna röstning. Väldigt intressant att se hur många som upplever ljudet som störande på 2 meters håll. Hoppas att fler ringer och pratar med LG, även om de säger att det är normalt som de sa till mig. Vad hände med att kunden alltid har rätt???
Och hur många drar sig inte för att köpa denna modell när det snackas så här mycket om just störande surr. Hur många potentiella kunder förlorar LG genom att ignorera problemet?

Redigerat av Fjant, 01 juni 2006 - 16:43.


#4

Postad 01 juni 2006 - 16:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0
jag svarade att jag har surr som inte är störande på 2m avstånd. Egentligen är mitt surr mindre än så, jag hör det endast om jag sätter TV:n på mute och stänger av både datorn och hårddiskinspelaren.

Möjligtvis kanske man hör det i en tyst scen när man kollar på dvd...

Sammanfattningsvis är det inget jag stör mig på.

#5

Postad 01 juni 2006 - 17:06

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att se vad vi kommer fram till i denna tråden. Vill bara nämna en teori jag har.

Angående att vissa hör detta "elektroniksurr" mer än andra, kanske inte beror på TV:n utan mer beroende hur rummet är som man sitter i. Jag har min soffa ställd mot väggen och TV:n 3,20 m framför. Lutar jag huvudet bakåt mot väggen hör jag surret mer, och lutar jag mig framåt mot TV:n så hör jag ljudet mindre. En polare köpte oxå en PC1R och han hör inget surr när han tittar. Kanske förståligt när han inte har någon vägg bakom sig när han sitter i sin soffa (?). Men lyssnar man 10 cm från dessa 2 olika apparater så hör man samma och lika "högt" ljud.
Ni som inte hör surret, hur har ni hemma? Heltäckningsmatta, väggar, trägolv m.m?
Jag har parkett och väldigt lite inredning (är singel) så det ekar nästan så kanske det inte är så konstigt att jag hör tv:n surrar.

Första gången jag har plasma så jag har inget att jämföra med. Blir väldigt lycklig om LG hittar en lösning på detta.
Är annars väldigt nöjd TV:n.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är en av de lyckliga som inte hör surrandet, därför att den inte finns där. Jag har satt örat på ventilationshålen på ovansidan, och då hör jag ett svagt surrande, samma sak om man gör det på en CRT-TV. Jag har inga heltäckningsmattor eller tyg hängande på väggen. Ska också tillägga att min flickvän har EXTREMT bra hörsel, hon irriteras av minsta ljud - men hon har inga klagomål angående surrande från TVn.
Däremot tycker hon att jag är dum i huvudet som köpte en så stor TV till en liten lägenhet :)

#6

Postad 01 juni 2006 - 18:26

woel
  • woel
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag gick in på expert stormarknad o lyssnade lite genom att lyssna precis ovanför några olika plasmor. Alla verkade surra något, en del lite mer en del lite mindre. En säljare jag frågade, om man nu någonsin kan lita på en säljare, sa att både plasmor och lcd:er surrade en aning.

Redigerat av woel, 01 juni 2006 - 18:27.


#7

Postad 02 juni 2006 - 12:53

johsel
  • johsel
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nu ska jag förklara varför vissa hör ett surrande och andra inte! :wub:

Alla plasmor surrar (inte fläktarna) mer eller mindre när de visar en helt vit bild. Om den är delvis vit så surrar den lite mindre osv....

De som inte hör att deras plasmor surrar lite har förstås inte helvit bild när de lyssnar och tvärtom :)


Jag har haft 3 olika plasma-tv samt släkt och vänner med fler andra olika märken. Alla börjar surra lite svagt när de visar vita bilder.

#8

Postad 02 juni 2006 - 14:00

Starstedt
  • Starstedt
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Nu ska jag förklara varför vissa hör ett surrande och andra inte!  <_<

Alla plasmor surrar (inte fläktarna) mer eller mindre när de visar en helt vit bild. Om den är delvis vit så surrar den lite mindre osv....

De som inte hör att deras plasmor surrar lite har förstås inte helvit bild när de lyssnar och tvärtom  :)


Jag har haft 3 olika plasma-tv samt släkt och vänner med fler andra olika märken. Alla börjar surra lite svagt när de visar vita bilder.

<{POST_SNAPBACK}>


Du får ursäkta men denna typ av inlägg gör mig bara så trött. Tillför ingenting utan är bara helt irrelevant. Äger du själv en av de aktuella apparaterna som surrar? Jag tror inte att det är en överraskning för många att apparater beter sig lite annorlunda med helt vit bild. Det är dock inte PC1Rs problem.
Men tack för din utmärkta förklaring. :wub:

#9

Postad 02 juni 2006 - 17:09

dida05
  • dida05
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag håller med dig..Starstedt :)

#10

Postad 03 juni 2006 - 08:13

Domine
  • Domine
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har med stort intresse läst igenom denna tråden och även den generella tråden om LG 42PC1R. Idag bestämde jag mig för att registrera mig bara för att instämma i det som i stort dett redan sagts.

Jag är grymt nöjd med bilden och utseendet på apparaten MEN den surrar och den surrar mer när den visar "ljusa" bilder". Dessutom är, precis som en del andra märkt, ljudet väldigt lågt när man kopplar ut det ur TV'n till en extern förstärkare.

Detta är min första plasma men surret från TV'n kan aldrig vara normalt. Idag ska jag till Audio Video där jag köpte min och lyssna på deras RR bara för att jämföra.

Jag tycker verkligen att alla ska göra vad de kan för att få LG att tag i detta problem, för nog är det ett problem alltid. Själv ska jag ringa dem på måndag om de nu har öppet då. I'll keep you posted!

#11

Postad 03 juni 2006 - 09:06

Unregistered1155
  • Unregistered1155
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
tja!

Jag köpte en LG PCR1:a i veckan hos expert och har även jag problem med surrandet. Jag åkte så tillbaka med TVn och de satte igång den hos dem igen - inget surr. jag stod där som ett fån och sa att jag får väl ta hem den igen då vilket jag gjorde. Satte igång den hemma igen - surrar. De i affären sa att jag skulle kolla om det var jordad kontakt och, ja, det var det. har testat allt.

Jag är absolut ingen expert på det elektriska, men jag vill få det till att det låter som ett spänningsfel. jag har lyssnat noggrant bakom TVn för att lokalisera ljudkällan och jag vill få det till att det kommer från ett par kopparspolar i mitten. Givetvis oerhört frustrerande. Jag har låtit andra lyssna på den hemma, men ingen stör sig nämnvärt. Kan i och för sig vara för att de inte pungat ut med degen, men kanske har jag överkänslig hörsel.

Är det någon som testat något som har minskat surret något? Jag läste att någon hade lossat på ett par skruvar och att det hjälpte (tror inte på det)...

#12

Postad 03 juni 2006 - 14:48

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

tja!

Jag köpte en LG PCR1:a i veckan hos expert och har även jag problem med surrandet. Jag åkte så tillbaka med TVn och de satte igång den hos dem igen - inget surr. jag stod där som ett fån och sa att jag får väl ta hem den igen då vilket jag gjorde. Satte igång den hemma igen - surrar. De i affären sa att jag skulle kolla om det var jordad kontakt och, ja, det var det. har testat allt.

Jag är absolut ingen expert på det elektriska, men jag vill få det till att det låter som ett spänningsfel. jag har lyssnat noggrant bakom TVn för att lokalisera ljudkällan och jag vill få det till att det kommer från ett par kopparspolar i mitten. Givetvis oerhört frustrerande. Jag har låtit andra lyssna på den hemma, men ingen stör sig nämnvärt. Kan i och för sig vara för att de inte pungat ut med degen, men kanske har jag överkänslig hörsel.

Är det någon som testat något som har minskat surret något? Jag läste att någon hade lossat på ett par skruvar och att det hjälpte (tror inte på det)...

<{POST_SNAPBACK}>


Det du skrev fick mig att kolla hur min är uppkopplad. Jag har inget surrande på min, och den är kopplad till en OJORDAD kontakt. Jag vet inte om detta kan hjälpa, men testa att koppla den till en ojordad kontakt.

#13

Postad 03 juni 2006 - 18:01

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

tja!

Jag köpte en LG PCR1:a i veckan hos expert och har även jag problem med surrandet. Jag åkte så tillbaka med TVn och de satte igång den hos dem igen - inget surr. jag stod där som ett fån och sa att jag får väl ta hem den igen då vilket jag gjorde. Satte igång den hemma igen - surrar. De i affären sa att jag skulle kolla om det var jordad kontakt och, ja, det var det. har testat allt.

Jag är absolut ingen expert på det elektriska, men jag vill få det till att det låter som ett spänningsfel. jag har lyssnat noggrant bakom TVn för att lokalisera ljudkällan och jag vill få det till att det kommer från ett par kopparspolar i mitten. Givetvis oerhört frustrerande. Jag har låtit andra lyssna på den hemma, men ingen stör sig nämnvärt. Kan i och för sig vara för att de inte pungat ut med degen, men kanske har jag överkänslig hörsel.

Är det någon som testat något som har minskat surret något? Jag läste att någon hade lossat på ett par skruvar och att det hjälpte (tror inte på det)...

<{POST_SNAPBACK}>


Det du skrev fick mig att kolla hur min är uppkopplad. Jag har inget surrande på min, och den är kopplad till en OJORDAD kontakt. Jag vet inte om detta kan hjälpa, men testa att koppla den till en ojordad kontakt.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm det där lät väldigt intressant att det inte surrade när du testade den hos Expert. Men låter väldigt märkligt iofs att de kanske inte skulle ha jordade uttag. Men måste testas! Skulle ju vara väldigt skönt om man kunde lösa det själv. Men tills jag inte hör nån som lyckats lösa problemet är jag skeptisk :)

#14

Postad 04 juni 2006 - 20:04

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Var förbi en Power butik idag där jag tidigare ej varit. Frågade en säljare om de hade haft nån som hade haft problem med surr på sin plasma. Han sa att en kille hade haft det och hade fått byta ut den mot en annan. Efter det hade de inte hört nåt mer från honom ...
Intressant att höra, hoppas att den killen fick ett ex som surrade mindre.
Har ju fortfarande inte hört nån här som bytt och som fått en ny utan surrande ljud :wub:

#15

Postad 05 juni 2006 - 10:21

Unregistered1155
  • Unregistered1155
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har nu haft hemma en kille (turken från källaren som de sa i affären) från expert för att kolla på det. Han menade på att det är helt normalt surr och att det blir säkert bättre med tiden. Han menade på att jag bara hade överkänslig hörsel. Jag sa att du måste ju höra det här? det är klart störande när man har på ljud och sitter 3 meter ifrån TVn...Han svarade bara "nej nej, bra TV"

Jag får väl ha den över VM och sen kan man ju säga att det blivit värre eller något liknande. Jag är hur som helst inte nöjd. Alternativt att man leker elektriker och skruvar isär skiten, men då blir det väl samma scenario som vanligt - när man trodde man skruvat i sista skruven ligger det 20 st. kvar...

#16

Postad 05 juni 2006 - 12:17

Domine
  • Domine
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag var precis in på Audio Video där jag köpte min LG. Säljaren ringde upp LG och förklarade problemet och frågade även om de kunde skicka en ny skärm vilket de naturligtvis kunde göra. Dock så skulle han inte få returnera de skärmarna om det visade sig att båda surrade... Helt sanslöst kass kundservice må jag säga.

Både säljaren och jag bestämde oss direkt för att köra med Panasonic PV60 istället. Den må vara fulare, sämre menyer och vara aningen dyrare men med en kundservice som LG verkar ha känner jag noll förtroende för dem. Dessutom testade jag att ändra inställningarna på PV60'n och bilden är definitivt inte sämre än på LG'n.

Jag kommer dock med intresse att följa allas öden när det gäller de surrande LG-apparaterna. Förhoppningsvis hade tjejen säljaren pratade med bara en dålig dag.

#17

Postad 05 juni 2006 - 21:29

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Jag har nu haft hemma en kille (turken från källaren som de sa i affären)  från expert för att kolla på det. Han menade på att det är helt normalt surr och att det blir säkert bättre med tiden. Han menade på att jag bara hade överkänslig hörsel. Jag sa att du måste ju höra det här? det är klart störande när man har på ljud och sitter 3 meter ifrån TVn...Han svarade bara "nej nej, bra TV"

Jag får väl ha den över VM och sen kan man ju säga att det blivit värre eller något liknande. Jag är hur som helst inte nöjd. Alternativt att man leker elektriker och skruvar isär skiten, men då blir det väl samma scenario som vanligt - när man trodde man skruvat i sista skruven ligger det 20 st. kvar...

<{POST_SNAPBACK}>


Haha kul kille ;) "helt normalt, blir säkert bättre med tiden" Varför skulle det då bli bättre om det är normalt? Då ska det väl surra likadant hela tiden i så fall. Intressant att han ville få det till att din hörsel är för bra!!! Ska man skratta eller gråta?

#18

Postad 06 juni 2006 - 19:40

Unregistered1155
  • Unregistered1155
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Om man ser på omröstningen här är det ungefär 50/50. Jag TROR att alla LG-PC1R surrar, men att vi är olika känsliga för det ljudet helt enkelt. Min surrar, men ungefär hälften av de tiotal personer jag visat den för tycker att den inte surrar. Ett par av dem har inte ens hört det när de lagt örat mot TVn (!).

Jag ska få hit en TV-servicesnubbe på fredag som ska installera digital-TV och sätta upp ny antenn på taket. Tänkte kolla med honom då. Jag återkommer...

#19

Postad 06 juni 2006 - 23:43

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Min surrar tyvärr så mkt att om det är tyst i lyan så överröstar den min inte alltför knäpptysta HTPC när man sitter i soffan ca 2.5m därifrån :D Ställer man sig upp hörs det dock mindre av nån konstig anledning.

#20

Postad 07 juni 2006 - 00:44

gab_112
  • gab_112
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Var förbi en Power butik idag där jag tidigare ej varit. Frågade en säljare om de hade haft nån som hade haft problem med surr på sin plasma. Han sa att en kille hade haft det och hade fått byta ut den mot en annan. Efter det hade de inte hört nåt mer från honom ...
Intressant att höra, hoppas att den killen fick ett ex som surrade mindre.
Har ju fortfarande inte hört nån här som bytt och som fått en ny utan surrande ljud dry.gif


Hahahaha, till mig sa de samma sak på expert, att en tidigare haft samma problem och han fick den utbytt och har inte klagat sen dess.
Jag bytte min och det är samma problem, jag ringde de idag (tisdag) och de skulle ringa mig när de har fått in en ny leverans och då ska de komma och byta ut min.
Jag hoppas att de från den nya leveransen är bättre, men jag är tveksam till att de är det.

#21

Postad 07 juni 2006 - 06:03

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Tror inte att LG-PC1R skall surra alls, det är ett fabrikationsfel. Min t.ex. surrar ingenting, även när jag lyssnar på natten och man kan höra en knappnål falla. Det är heller inget fel på min hörsel, jag hör t.ex. min laptop och hårddisken i min satellitmottagare när de är igång.

Redigerat av Unregisteredc4a90337, 07 juni 2006 - 08:21.


#22

Postad 08 juni 2006 - 14:41

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Är det verkligen INGEN som fått det här åtgärdat på service och som kan säga vad det berodde på, eller någon som bytt och fått tillbaka en icke surrande? :)

#23

Postad 08 juni 2006 - 17:45

Unregistered1155
  • Unregistered1155
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag ska få en ny på tisdag så jag får uttala mig då.

#24

Postad 08 juni 2006 - 20:57

forberg
  • forberg
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
min är på service för tillfället, får se om det blir någon skillnad. Tror d komme byta nätvärksagrigatet... tveksam om det kommer bli någon skilllnad....

#25

Postad 08 juni 2006 - 21:01

fokker
  • fokker
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har exakt samma problem med min 42PC1R som jag köpte igår. Ska åka tillbaka till power på måndag och reklamera felet, för jag anser det inte rimligt att en TV för 18kkr skall låta som en tandläkarborr om man mute:ar ljudet. :)

Hoppas dock att felet går att åtgärda, i annat fall är TV:n grym!

#26

Postad 08 juni 2006 - 21:17

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Jag pratade med Power igår. De hade ingen tv hemma så jag kunde inte få byta min, och de visste inte när de skulle få in några fler. De erbjöd istället att skicka över en servicekille som fick komma och lyssna och bedöma om surret är normalt.

Min inställning står jag fast vid. Den ska inte surra så mycket som den gör.
Tyärr är jag inställd på vad killen som kommer hit kommer att säga ... Och det är att det
inte låter något onormalt ... Men men vi får se vad som händer

#27

Postad 09 juni 2006 - 10:39

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0

Jag pratade med Power igår. De hade ingen tv hemma så jag kunde inte få byta min, och de visste inte när de skulle få in några fler. De erbjöd istället att skicka över en servicekille som fick komma och lyssna och bedöma om surret är normalt.

Min inställning står jag fast vid. Den ska inte surra så mycket som den gör.
Tyärr är jag inställd på vad killen som kommer hit kommer att säga ... Och det är att det
inte låter något onormalt ... Men men vi får se vad som händer

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns tysta PC1R, detta kan jag intyga på heder och samvete. Jag har tidigare sagt att det hörs ingenting när man har mute på, jag vill revidera det påståendet något med att man hör ett mycket svagt surrande om man sätter örat PÅ ventilationshålen på baksidan, precis som det är med CRT-TV.
Detta hörs INTE ALLS på 50 cm avstånd från TVn.
Om servicekillen säger at det är normalt med surrandet på din TV kan du visa honom detta inlägg, DET FINNS LG PC1R SOM INTE LÅTER ALLS, och om detta är fallet (vilket jag kan intyga) borde det vara möjligt för LG att analysera vad som är felet på de TVn som låter och åtgärda detta omedelbart! Annars får vi gå till Konsumentverket och anmäla dem! :)

#28

Postad 09 juni 2006 - 16:50

fokker
  • fokker
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Snackade nyss med en kille på POWER som jag beskrev problemet för. Jag refererade även till den här tråden, eftersom det uppenbarligen finns PC1R utan detta problem. Han sa att det inte var nå snack om saken och att det bara var att komma och byta. Tar mig ner tidigast måndag, ska bli kul att se om det löser sig.

#29

Postad 10 juni 2006 - 11:09

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0

Det finns tysta PC1R, detta kan jag intyga på heder och samvete. Jag har tidigare sagt att det hörs ingenting när man har mute på, jag vill revidera det påståendet något med att man hör ett mycket svagt surrande om man sätter örat PÅ ventilationshålen på baksidan, precis som det är med CRT-TV.
Detta hörs INTE ALLS på 50 cm avstånd från TVn.
Om servicekillen säger at det är normalt med surrandet på din TV kan du visa honom detta inlägg, DET FINNS LG PC1R SOM INTE LÅTER ALLS,  och om detta är fallet (vilket jag kan intyga) borde det vara möjligt för LG att analysera vad som är felet på de TVn som låter och åtgärda detta omedelbart! Annars får vi gå till Konsumentverket och anmäla dem!  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för ditt stöd! Jag kommer vara stenhård när det gäller detta. Jag accepterar inte att mitt surr hörs från över 2 meter. Speciellt med tanke på att jag vet att flera här precis som du inte hör något surr på så långt avstånd. Har även sett problem med min plasma med tillfälliga inbränningar (se annan tråd) så nu börjar jag tröttna rejält och har börjat kika runt efter nån annan plasma som kan vara intressant. Men ska först bråka lite med Power och se vad de kan göra

#30

Postad 15 juni 2006 - 23:36

johsel
  • johsel
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har nu haft min PC1R i knappt en vecka och har inget surr. Den låter lite när jag har vit testbild om jag står nära men det är som sagt lite.

Om det nu är så att vissa hör surr är det garanterat fel på deras ex. Grym bild med Last Samurai i 1280x720 måste jag säga.... ;)

Redigerat av johsel, 15 juni 2006 - 23:38.


#31

Postad 16 juni 2006 - 10:17

dida05
  • dida05
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
;)

Redigerat av dida05, 22 juni 2006 - 23:43.


#32

Postad 16 juni 2006 - 14:44

BWF
  • BWF
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Inget surr. Däremot fantastisk bild med Canal Digital HDTV. Fotbolls VM i HD rockar ..

Har inte hunnit koppla in htpc'n, måste hitta min dvi-hdmi kabel som ligger i en flyttkartong någonstans..

#33

Postad 16 juni 2006 - 23:04

monoman
  • monoman
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Någon som testat att jorda av sin kontakt då?

Jag har surr och det är faaaan störigt...

Verkar inte som om någon här fått en ny som inte surrar eller kommit på mer om det?

#34

Postad 17 juni 2006 - 08:30

Unregistered32035
  • Unregistered32035
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Någon som testat att jorda av sin kontakt då?

Jag har surr och det är faaaan störigt...

Verkar inte som om någon här fått en ny som inte surrar eller kommit på mer om det?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har testat med ojordat uttag, men det låter lika illa.
Jag ska däremot byta ut TV:n på måndag... blir kanske en 50PC1R t.o.m.

#35

Postad 17 juni 2006 - 11:29

undertaker1
  • undertaker1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har haft otur med Lg plasmor. För en månad sen köpte jag en LG RZ-42PX4R var hel nöjd med tv.n inge surr eller nått men efter 1 dag vart den en stor rand pixelfel. Gjorde en service anmälan hos powermill hände inte ett skit på 2v. så kontaktade återförsäljaren. Så efter 4v fick jag en LG 42PC1R är grymt nöjd med bilden men surret blir jag irreterad på och får ont i örona sitta länge lyssna på samma surr. Så den här tv.n får dom oxå ta tillbaka och man är nu grymt le och arg på Lg,s produkter. Funderar på köpa ett annat märke

#36

Postad 17 juni 2006 - 22:38

Hyzac
  • Hyzac
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Var nere i Ullared idag och införskaffade en pc1r för 17490:-. Angående det surrande ljudet som oroat mig innan köpet så blev jag glatt överraskad över att TV:n är så gott som knäpptyst. Min gamla "vanliga" TV lät banne mig högre.

Jag pratade dock lite med säljaren på Ullared Digital oc han menade på att placeringen kan vara avgörande till viss del. Jag vet inte hur mycket som skulle kunna påverkas av placeringen men om tex har den uppsatt på en gipsvägg dom inte är isolerad så kan ju detta medföra att ljudet förstärks kanske. Även om tv-bänken agerar som vibrationsförstärkare kanske... Men jag vet inte...

Grymt nöjd över min tysta plasma är jag iallafall.

#37

Postad 17 juni 2006 - 22:50

undertaker1
  • undertaker1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Var nere i Ullared idag och införskaffade en pc1r för 17490:-. Angående det surrande ljudet som oroat mig innan köpet så blev jag glatt överraskad över att TV:n är så gott som knäpptyst. Min gamla "vanliga" TV lät banne mig högre.

Jag pratade dock lite med säljaren på Ullared Digital oc han menade på att placeringen kan vara avgörande till viss del. Jag vet inte hur mycket som skulle kunna påverkas av placeringen men om tex har den uppsatt på en gipsvägg dom inte är isolerad så kan ju detta medföra att ljudet förstärks kanske. Även om tv-bänken agerar som vibrationsförstärkare kanske... Men jag vet inte...

Grymt nöjd över min tysta plasma är jag iallafall.

<{POST_SNAPBACK}>



Då har du haft tur, jag har bara fått 2 "måndagsexemplar" av Lg.
Men att det ska ha beronde på hur den sitter är ändå värdelöst. har den på samma ställe på väggen som LG RZ-42PX4R och den var knäppt tyst. men märkt panelen på pc1r blir lika varm som dom med fläkt. Så jag tror inte på denna tv riktigt dom får fila på den här tekniken i ett par år till.. tills dess får jag nog skicka mina tv apparater och forstätta få måndagsex. För mitt surr får man ont i örona av, om man sitter för länge

#38

Postad 21 juni 2006 - 23:46

Technew
  • Technew
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Ringde LG idag angående min surrande PC1R. Dom sade att
jag kunde kontakta serviceverkstaden på min hemort för mätning av
surret och att gränsvärden är max 21dB 1m framför TV´n och 26dB 1m bakom
samt att jag själv fick stå för servicebesöket om surret understeg gränsvärdena.
Kontaktade serviceverkstaden, som inte bara servar LG, här i stan och dom menade att alle plasmor o LCD surrar mer eller mindre och att det får man vänja sig med. Vad gör man?
Antar att det bara är till att anpassa sig till situationen. Bortsett från detta
problemet så är det jädran bra bild på LG´n efter lite justerande.

#39

Postad 22 juni 2006 - 00:59

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
För mig är det helt ofattbart att så många forummedlemmar fortfarande överväger att köpa denna plasma! Det är ju detsamma som att be om trubbel... :lol:
Det kan ju inte ha undgått någon nu att det är stora problem med surr på väldigt många exemplar - siffrorna ovan talar ju sitt tydliga språk... :unsure:

Att sedan varken flertalet återförsäljare lr lg tycks ta sitt ansvar fullt ut och på studs byta ut plasman eller erbjuda pengarna tillbaka är för mig en verklig gåta. Snacka om att ge sig själv dåligt rykte!
Nej, lg: Ta ert ansvar (som Panasonic verkar göra när det gäller fläktsurr på pv60:n) eller upphör med försäljningen av denna skärm tills ni fått ordning på oljudet! :D

Och att DE ska bedöma om tv:n låter för mycket eller ej är ju sorgligt (att man dessutom själv kan bli tvungen att betala för bedömningen är bara tragiskt) - jösses är man inte nöjd med produkten måste man ju få lämna tillbaka den (förutsatt att man inte redan använt plasman i timtal då det snarare är ett serviceärende och man omgående borde få en ny ist - som man omedelbart borde få återlämna om den oxå surrar!!). Om lg/försäljaren/servicefirman sen kommer fram till att den inte låter för mycket så är det ju bara att sälja den till nån kund som inte är lika kinkig så blir alla nöjda och glada...

Suck, när ska företag inse att en missnöjd kund är en förlorad kund... Det här skapar ju så mycket badwill för lg att de på lång sikt hade vunnit på att byta ut alla defekta enheter! Att de aldrig lär sig... :D

Om man absolut vill ha denna skärm, se då till att köpa den där du får öppet köp (tex elgiganten lr dustinhome) så att man kan lämna tillbaka den utan krångel när man packat upp den och inser att den låter som en mistlur... :blink:

Mvh Henke

#40

Postad 22 juni 2006 - 01:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
henke s - Hakar på dig lite i ditt resonemang...

Hur kan någon ens tro på förklaringar som att "surret kan bero på placeringen av tvn"...? Självklart surrar dessa "frontglasfria" apparater mer eftersom de inte har något frontglas som isolerar ljudet som kommer ifrån nätdelen...och om surret är så högt att det även hörs när tvns ljud är på är det helt enkelt fel på tvn...

Jag förstår faktiskt inte varför så många verkar tro att LG nu helt plöstligt skulle ha blivit ett kvalitetsmärke och t o m BÄST bara för att de nu tillverkar platta tv-apparater?

Kan någon förklarar detta för mig och en hel del andra här på forumet som undrar desamma...

Alla övriga prylar LG tillverkar är ju lågpris/budget (bland de billigaste märkena) och med en kvalitét som alltid varit klart tveksam, eller rättare sagt mycket varierande...

Hur många här skulle tex köpa en LG-stereo?

Till sist måste vi även vara tydliga med att skilja mellan surr på grund av fläktarna eller surr på grund av elektroniken/nätdelen för det är två helt olika saker...och det olika problemen ger även olika sorters ljud ifrån sig.

Denna LG har inga fläktar så då måste det vara elektroniken som alstrar detta surr...

På Panasonic TH-PV60 är det fläktar som skapar surret, men då visst bara på 37" i en viss tillverkningsserie som fått andra fläktar inmonterade än brukligt och detta har Panasonic tagit på sig att fixa utan problem.

Om LG skulle göra likadant och gå mer på att gratis byta ut alla nätdelar/elektronik som trasslar i deras apparater...ja, då hade det blivit riktigt kostsamt för LG så det är inte så konstigt att de "trilskas"...för om de erkänner att det är fel på en måste de byta för alla....

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 juni 2006 - 01:55.


#41

Postad 22 juni 2006 - 10:06

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

  • 529 inlägg
  • 0
Jag verkar tillhöra den få lyckliga skaran som fått en helt ljudlös 42PC1R och jag har tidigare haft en 42PX12X som 42PC1R efter lite inställningar spöar skiten ur. Och till LGs försvar så har jag bara haft bra erfarenheter vad det gäller service, nedan följer ett exempel.
Min PX12X fick efter ett halvår ett vertikalt streck ca 10 cm från vänsterkanten och den åkte in till Powermill på service. Där hittade man ingenting efter 4 veckors väntan och dom tänkte skicka tillbaka plasman utan att ha gjort något åt den. Då blev jag lite irriterad så jag ringde Service-chefen på LG och berättade som det var. Han sa då, ta emot plasman är det fortfarande en linje på den ring då tillbaka till mig. Plasman dök upp och jag satte igång den, tog inte länge innan linjen dök upp och jag ringde till honom igen. Han skickade en servicetekniker hem till mig som bytte ut hela panelen samt alla linjekort och plasman gick klockrent igen. Visa mig någon som fått så bra service av Panasonic eller samsung? Så för mig är LG ett givet val lågprismärke eller inte.

#42

Postad 22 juni 2006 - 10:07

undertaker1
  • undertaker1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ringde LG idag angående min surrande PC1R. Dom sade att
jag kunde kontakta serviceverkstaden på min hemort för mätning av
surret och att gränsvärden är max 21dB 1m framför TV´n och 26dB 1m bakom
samt att jag själv fick stå för servicebesöket om surret understeg gränsvärdena.
Kontaktade serviceverkstaden, som inte bara servar LG, här i stan och dom menade att alle plasmor o LCD surrar mer eller mindre och att det får man vänja sig med. Vad gör man?
Antar att det bara är till att anpassa sig till situationen. Bortsett från detta
problemet så är det jädran bra bild på LG´n efter lite justerande.

<{POST_SNAPBACK}>





Fick exakt samma svar som dig när jag ringde klagade oxå..
Men när Turken på Lg fick reda på mitt närmaste service ställe låg 10 mil ifrån mig, så började han strunta i än vad jag sa. Han visste nog jag inte ville ringa och be dom komma kolla för dom åka 10mil kan kosta mig flera tusen. Så nu har jag inget val än sitta lyssna på surret som är väldigt irretarande lyssna på.
LG kundservice = sämsta jag vart med om

#43

Postad 22 juni 2006 - 10:11

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

  • 529 inlägg
  • 0
Men jag förstår inte en sak. Plasman surrade väl från början när ni köpte den? det är väl inget som kommit med tiden, Varför lämnade ni inte tillbaka den då? 1-2 veckor öppet köp har man väl alltid? Är man inte nöjd med skiten så är det väl bara att returnera den punkt slut.

Redigerat av stinger32, 22 juni 2006 - 10:13.


#44

Postad 22 juni 2006 - 10:32

undertaker1
  • undertaker1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Men jag förstår inte en sak. Plasman surrade väl från början när ni köpte den? det är väl inget som kommit med tiden, Varför lämnade ni inte tillbaka den då? 1-2 veckor öppet köp har man väl alltid? Är man inte nöjd med skiten så är det väl bara att returnera den punkt slut.

<{POST_SNAPBACK}>



Jo den surrade från början,. Jag hörde av mig till återförsäljaren 1 timme efter jag kopplat in den.
Men nu har återförsäjaren inte hjälpt mig heller dom struntat på mina mejl och telefonsamtal. Jag sakt flera gånger åt dom jag vill inte ha denna tv.Men dock så händer inget.

#45

Postad 22 juni 2006 - 11:15

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

  • 529 inlägg
  • 0
[/quote]

Jag sakt flera gånger åt dom jag vill inte ha denna tv.Men dock så händer inget.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Egentligen har man ingen ångervecka när man har handlat den i en fysisk butik men oftast så har ju firmorna sk öppet köp som man kan nyttja. (expert där jag köpte min har 14 dagar och dom större kedjorna har väl tom 30 dagar.) Om ljudet är störande packa in den i bilen åk till firman och koppla upp den så dom får lyssna är ljudet störande så ger dom dig pengarna tillbaka eller byter ut den om dom har någon heder. Vägrar dom det kan man nyttja extremare metoder för att få den utbytt. ;-) Ett års garanti har man ju alltid ;-) Extrema situationer kräver extrema metoder.

Redigerat av stinger32, 22 juni 2006 - 11:18.


#46

Postad 22 juni 2006 - 12:18

Unregistered32035
  • Unregistered32035
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0


Jag sakt flera gånger åt dom jag vill inte ha denna tv.Men dock så händer inget.

<{POST_SNAPBACK}>


Egentligen har man ingen ångervecka när man har handlat den i en fysisk butik men oftast så har ju firmorna sk öppet köp som man kan nyttja. (expert där jag köpte min har 14 dagar och dom större kedjorna har väl tom 30 dagar.) Om ljudet är störande packa in den i bilen åk till firman och koppla upp den så dom får lyssna är ljudet störande så ger dom dig pengarna tillbaka eller byter ut den om dom har någon heder. Vägrar dom det kan man nyttja extremare metoder för att få den utbytt. ;-) Ett års garanti har man ju alltid ;-) Extrema situationer kräver extrema metoder.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med!

Jag hade en LG-service-kille hemma hos mig som tyckte att ljudet var "inom gränserna"
(han hade inget verktyg att provmäta med visserligen :D ), jag kontaktade butiken (Radiobutiken Ekerö)
och där sa man att det inte var några problem att komma och byta...
passade då på att byta mot en 50PC1R som inte alls har samma störande surr.

Visst låter den(50PC1R) lite, som säkert alla plasmor gör, men det är skillnad när man måste gå fram
till tv:n för att höra störande ljud mot att höra det på 3 meters avstånd med tv-ljudet på.
På min 42PC1RR så kom ljudet från fronten av tv:n (plasma-panelen), men på min nya 50PC1R
så är det bara ljud bakifrån tv:n, som man kan förvänta sig...

#47

Postad 22 juni 2006 - 12:29

undertaker1
  • undertaker1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
[quote name='stinger32' date='Jun 22 2006, 12:15 ']
[/quote]

Jag sakt flera gånger åt dom jag vill inte ha denna tv.Men dock så händer inget.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Egentligen har man ingen ångervecka när man har handlat den i en fysisk butik men oftast så har ju firmorna sk öppet köp som man kan nyttja. (expert där jag köpte min har 14 dagar och dom större kedjorna har väl tom 30 dagar.) Om ljudet är störande packa in den i bilen åk till firman och koppla upp den så dom får lyssna är ljudet störande så ger dom dig pengarna tillbaka eller byter ut den om dom har någon heder. Vägrar dom det kan man nyttja extremare metoder för att få den utbytt. ;-) Ett års garanti har man ju alltid ;-) Extrema situationer kräver extrema metoder.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]


hahha lite svårt för mig packa den i bilen och åka.. köpte den från fyndborsen så jag har nog säkert över 100mil åka dit.. Så får helt enkelt vänja mig vid ljudet. Men min sista Lg plasma var det iaf

#48

Postad 22 juni 2006 - 13:04

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Till sist måste vi även vara tydliga med att skilja mellan surr på grund av fläktarna eller surr på grund av elektroniken/nätdelen för det är två helt olika saker...och det olika problemen ger även olika sorters ljud ifrån sig.

Denna LG har inga fläktar så då måste det vara elektroniken som alstrar detta surr...

På Panasonic TH-PV60 är det fläktar som skapar surret, men då visst bara på 37" i en viss tillverkningsserie som fått andra fläktar inmonterade än brukligt och detta har Panasonic tagit på sig att fixa utan problem.

Om LG skulle göra likadant och gå mer på att gratis byta ut alla nätdelar/elektronik som trasslar i deras apparater...ja, då hade det blivit riktigt kostsamt för LG så det är inte så konstigt att de "trilskas"...för om de erkänner att det är fel på en måste de byta för alla....

<{POST_SNAPBACK}>

Yep, jag är fullt medveten om att lg:n har elektroniksurr och pv60 av stlk 37" har fläktsurr (det var bara principen jag var ute efter i det exemplet - att panasonic ändå visar på god vilja...). Dessutom så finns det ju faktiskt exemplar av pv60 som har problem med elektroniksurr och det verkar iaf som att panasonic gör sitt bästa för att försöka åtgärda det oxå (enligt tidigare inlägg i den tråden).

Visst kan det bli dyrt att ta tillbaka och plocka isär plasmor och felsöka tills man hittat källan/källorna till surret, men varför inte göra detta redan i fabrik, så slipper man sälja defekta exemplar! Har man felsökt några stycken kan man säkert hitta en gemensam nämnare, byta ut den komponenten (lr på nåt smidigt sätt försöka isolera ljudet) och på så sätt lösa/minska problemet!

Att surrande exemplar skulle komma som nån nyhet för lg har jag svårt att tro på. Det är ju uppenbarligen väldigt många exemplar som surrar! De måste ju ha testat denna modell grundligt innan den ens kom ut på marknaden... Dessutom var det ju en del problem med elektroniksurr på de gamla modellerna MED frontglas (px4rv/px4r/px5r), så detta borde de verkligen vara uppmärksamma på idag! :D

Men jag förstår inte en sak. Plasman surrade väl från början när ni köpte den? det är väl inget som kommit med tiden, Varför lämnade ni inte tillbaka den då? 1-2 veckor öppet köp har man väl alltid? Är man inte nöjd med skiten så är det väl bara att returnera den punkt slut.

Just därför jag rekommenderade att köpa denna från tex elgiganten lr dustinhome, eftersom man där får återlämna plasman inom 30 resp. 14 dar helt kostnadsfritt om man inte är nöjd! Att köpa från exempelvis Expert, där många av deras fysiska butiker (dock inte alla) INTE tillämpar öppet köp på plasma, känns väldigt riskabelt!

Mvh Henke

#49

Postad 22 juni 2006 - 13:07

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

  • 529 inlägg
  • 0
Då är ju situationen helt annorlunda köpte du den över nätet så går det under distansavtal och då gäller följande:
Distansavtal
Om du köper en vara till exempel på postorder, från TV-shop eller på Internet, har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den.

Det kan man inte prata sig bort ifrån har du mail som kan konfirmera att du har velat lämna tillbaka den innom 14 dagar fom att den blev levererad så stå på dig. Ge inte upp så lätt det är endå du som skall stå ut med den. Dom är skyldiga att gå med på det.

#50

Postad 22 juni 2006 - 13:15

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Visst kan det bli dyrt att ta tillbaka och plocka isär plasmor och felsöka tills man hittat källan/källorna till surret, men varför inte göra detta redan i fabrik, så slipper man sälja defekta exemplar! Har man felsökt några stycken kan man säkert hitta en gemensam nämnare, byta ut den komponenten (lr på nåt smidigt sätt försöka isolera ljudet) och på så sätt lösa/minska problemet!



Mvh Henke


Är väl inte så konstigt...en mer noggrann felsökning redan i fabrik kostar mycket...och LG är ett lågprismärke med mindre nedlagda resurser på felsökning.

Att surrande exemplar skulle komma som nån nyhet för lg har jag svårt att tro på.


Det är bara och söka lite här på forumet så kan man snabbt konstatera att surrande LG-apparater verkligen inte är något ovanligt...finns även andra märken. Hade själv en Panasonic CRT tidigare som helt plötsligt började surra riktigt högt efter nästan 2 år...jag fick det åtgärdat helt kostnadsfritt.

Orsaken till surret beror på nätdelen...det finns en enkel ekvation.

billig nätdel=dåligt isolerad/sämre kvalla=ger störningar=surr=högre surr då bilden är ljus/kräver med ström/energi....svårare än så är det inte.

Och i en en tv/plasma är störningarna mkt mer förödande än i en stärkare...samtidigt som det inte läggs någron större vikt vid nätdelarna i en tv eftersom den inte har en lika funktion som i en stärkare...som kräver MKT ström för att låta bra.

Nätdelarna är faktiskt en av de dyrare elkomponenterna (även i en plasma) i alla fall de som är nätdelar som är bra....

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 juni 2006 - 13:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.