ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 30 november 2007 - 09:16
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
en fråga till,
hur kommer det sig att discovery HD och canal+ HD
knappt går att titta på men dom andra HD kanalerna
funkar klockrent? är det mottagningen allt hänger på
undrar också om det gör nån skillnad på 720p och 1080i
nästan allt sänds ju i just interlaced och det är väl sammanflätad bild
blir bilden bättre om jag använder 720p ist för 1080i?
Redigerat av uland, 30 november 2007 - 09:20.
Postad 30 november 2007 - 09:35
percevan
-
percevan
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag vill veta mer om digital-boxer och vad skillnad mellan Humax CXHD-1000C och Samsung DCB P850Z?
Dessutom jag vill ha förbättre kvalitetet på alla tv-kanal samt HD och kunna spela in hdd.
Men den Humax har HDMI-kabel som ge högkvalitetet på bilder på alla tv-kanal eller bara för HD-kanal?
Men Humax har bara en out-digital kanal. Samsung DCB P850Z har två out som man kan spela in hdd
samt jag tittar annan tv-kanal under tiden.
Men Samsung har inte HDMI-kabel... Hur har samsungs kvalitetet med Scart eller bättre med HDMI???
Om jag tar Samsung DCB P850Z 160gb med Goldkabel Antennfilter och Gold 24k Supra Scart-kabel ge mkt bra bildkvalitetet som man behöver inte ha HDMI-kabel? Eller?? Det är intressant tekniksfrågor
/GT
Postad 30 november 2007 - 09:36
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Jag vill veta mer om digital-boxer och vad skillnad mellan Humax CXHD-1000C och Samsung DCB P850Z? Dessutom jag vill ha förbättre kvalitetet på alla tv-kanal samt HD och kunna spela in hdd. Men den Humax har HDMI-kabel som ge högkvalitetet på bilder på alla tv-kanal eller bara för HD-kanal?
Men Humax har bara en out-digital kanal. Samsung DCB P850Z har två out som man kan spela in hdd samt jag tittar annan tv-kanal under tiden.
Men Samsung har inte HDMI-kabel... Hur har samsungs kvalitetet med Scart eller bättre med HDMI???
Om jag tar Samsung DCB P850Z 160gb med Goldkabel Antennfilter och Gold 24k Supra Scart-kabel ge mkt bra bildkvalitetet som man behöver inte ha HDMI-kabel? Eller?? Det är intressant tekniksfrågor 
/GT
Samsungen klarar inte av HD-kanaler. Så vill du kunna se HDtv så går den bort direkt.
Postad 30 november 2007 - 09:38
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
en fråga till, hur kommer det sig att discovery HD och canal+ HD knappt går att titta på men dom andra HD kanalerna funkar klockrent? är det mottagningen allt hänger på
Vart bor du någonstans? Hr i Skövde fungerar alla kanaler perfekt! Har inga problem med varken någon HD-kanal eller någon vanlig sändning.
Postad 30 november 2007 - 09:43
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Postad 30 november 2007 - 11:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Fick boxen igår. Posta första intrycken på component.se och för er som har följt tråden så är det inga stora nyheter direkt men postar en länk ändå. Sammanfattningen är väl, fixa för f*n detta comhem/humax.
Postad 30 november 2007 - 14:01
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
fick min humax igår allt funkar klockrent men jag beställde 8 favoriter men jag kan kolla på stortsett alla kanaler (inklusive alla hd kanaler)
Är detta ett sätt för dom att locka oss konsumenter att köpa mer eller är detta en ren tillfällighet?
Vad har du för TV? Och vad har du för inställningar, videosignal? Misstänker att de vill sälja ut denna box eftersom de är på G med en ny med hårddisk men när denna kommer är väl lite oklart samt den kommer kosta rätt mkt tror jag då deras vanliga hårddiskbox är rätt dyr. Kan säga att det är väldigt olika upplevelser av den här boxen. En del har inga problem medan en del har betydande störningar. Det känns som att det kommer bli en slump om den kommer leverera bra bild eller inte...
Postad 30 november 2007 - 14:31
athos
-
athos
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag hittar inget sätt att "prioritera" ljudignaler i stärkarn för en viss ingång, där kanske någon med t.ex en Denon 2807 vet något, men har någon hittat något sätt att stänga av 2.0 signalen i HDMI-kontakten?
Jag kör boxen igenom en Denon 3808, HDMI + optisk (för 5.1 ljudet). I min stärkare kan jag välja optisk ingång för ljudet. Det är alltså inte prioritet, utan den kommer alltid att välja optisk. Minns inte exakt var i menyn man gör detta nu. Jag tycker det är konstigt att den inte skickar 5.1 på HDMI, men tanken är kanske att man drar HDMI till TVn (min Pioneer verkar iaf bara klara att ta emot 2.0 ljud) och den optiska till stärkaren. Men man borde ju kunna välja detta. Nu verkar de ju inte vara så pigga på att ge en valmöjligheter i den här boxen. Jag saknar också möjligheten att skicka signalen i orginalupplösning över HDMI. Hade velat ha SD kanalerna i 576i (eller möjligen 576p) och HD kanalerna i 720p resp 1080i beroende på hur de sänds, så jag kan låta stärkaren eller TVn skala. Som det är nu skalar boxen allt till den upplösning man valt, i mitt fall 1080i.
Postad 30 november 2007 - 21:20
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Tack för hjålpen , hjälpte massor (not) . det är inte så att du haft en gammal comhem box tidigare och försöker använda samma kort i nya boxen? det funkar inte....det hände mig då comhem glömde skicka det nya kortet i samband med nya boxen...
Fick precis min hd-box, som jag körde igång med mitt gamla kort, funkar perfekt..., får dock dra ner kontrasten rejält i 1080 för bra bild..., kör en panasonic Pv45 som precis varit på service (purple snakes), har nu en grym bild.
Postad 30 november 2007 - 22:12
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
efter att kopplat in hd-boxen idag så kan jag konstatera att jag hade betydligt bättre bild med boxer...! 
massa color-banding å black crush!
Postad 01 december 2007 - 11:26
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
efter att kopplat in hd-boxen idag så kan jag konstatera att jag hade betydligt bättre bild med boxer...!  massa color-banding å black crush!
Har du prövat att dra ner på kontrasten eller ändra på andra inställningar? Blir det ngn skillnad? Är det vid sdtv eller även HDTV det blir colorbanding m.m?
Postad 01 december 2007 - 12:50
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
efter att kopplat in hd-boxen idag så kan jag konstatera att jag hade betydligt bättre bild med boxer...!  massa color-banding å black crush!
Har du prövat att dra ner på kontrasten eller ändra på andra inställningar? Blir det ngn skillnad? Är det vid sdtv eller även HDTV det blir colorbanding m.m?
ja... jag har testat det mesta! =( i stort sett alla detaljer i mörka partier försvinner om man inte drar upp brightness på nästan fullt... blir ingen trevlig bild alls. påminner om min gamla philips-plasma som hade massa problem med color-banding. inte ens 1:an å 2:an ser speciellt bra ut! :S bilden på hd-kanalerna är mestadels RIKTIGT bra förutom canal+ film hd där kvaliten suger fullständigt... massor med bandningar, krypningar och färgblock! Har en Panasonic pv600 kopplat med en monster hdmi-kabel Signalstyrka 65% kvalitet 100%
Postad 01 december 2007 - 13:52
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
har någon föresten koll på om deras samsung pvr-box är bättre?
kanske kan tigga till sig en sån isf... annars blir d nog å utnyttja ångerrätten å skicka tillbaka skiten!!!
Postad 01 december 2007 - 13:56
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
ja... jag har testat det mesta! =( i stort sett alla detaljer i mörka partier försvinner om man inte drar upp brightness på nästan fullt... blir ingen trevlig bild alls.
påminner om min gamla philips-plasma som hade massa problem med color-banding.
inte ens 1:an å 2:an ser speciellt bra ut! :S
bilden på hd-kanalerna är mestadels RIKTIGT bra förutom canal+ film hd där kvaliten suger fullständigt... massor med bandningar, krypningar och färgblock!
Har en Panasonic pv600 kopplat med en monster hdmi-kabel
Signalstyrka 65% kvalitet 100%
OK. Det låter tråkigt. Det verkar vara så mkt strul med denna att jag kommer avvakta tills de kör ut med ny fw. Spelar ingen roll om den kostar 495 kr. Jag vill att den ska fungera mer eller mindre problemfritt. Kommer inte ny fw ut innan april 08 blir det en vanlig digitalbox med scart för att kunna se matcherna i allsvenskan. Fram tills dess blir det det vanliga basutbudet. Om inte CH fixar detta problem kommer de förlora kunder. Kommer du behålla boxen psyman?
Postad 01 december 2007 - 14:03
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
har någon föresten koll på om deras samsung pvr-box är bättre? kanske kan tigga till sig en sån isf... annars blir d nog å utnyttja ångerrätten å skicka tillbaka skiten!!!
Har en kollega som har sån. Bilden blir ngt bättre än vanlig kabel-TV. Stabilare färger m.m. med RGB. Men det är kanske inspelningsfunktionen som är bäst. Några har dock problem med synkningen av text från canal +, men det kanske har löst sig nu. Jag tror det finns en lång forumtråd om den också. Var på väg att köpa sån men köpte en dvd med hårddisk då jag vill kunna spara saker på dvd.
Postad 01 december 2007 - 14:05
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
........ OK. Det låter tråkigt. Det verkar vara så mkt strul med denna att jag kommer avvakta tills de kör ut med ny fw. Spelar ingen roll om den kostar 495 kr. Jag vill att den ska fungera mer eller mindre problemfritt. Kommer inte ny fw ut innan april 08 blir det en vanlig digitalbox med scart för att kunna se matcherna i allsvenskan. Fram tills dess blir det det vanliga basutbudet. Om inte CH fixar detta problem kommer de förlora kunder. Kommer du behålla boxen psyman?
Ja, i mitt supportärende hos CH har någon insatt skrivit att problemet ska åtgärdas genom ny mjukvara som kommer "inom kort". "Inom kort" skrevs för någon månad sen. CH kom ut med ny FW till en annan box alldeles nyligen, medans detta skammens och pinsamhetens kapitel i CHs historia fortsätter.
Postad 01 december 2007 - 14:16
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
........ OK. Det låter tråkigt. Det verkar vara så mkt strul med denna att jag kommer avvakta tills de kör ut med ny fw. Spelar ingen roll om den kostar 495 kr. Jag vill att den ska fungera mer eller mindre problemfritt. Kommer inte ny fw ut innan april 08 blir det en vanlig digitalbox med scart för att kunna se matcherna i allsvenskan. Fram tills dess blir det det vanliga basutbudet. Om inte CH fixar detta problem kommer de förlora kunder. Kommer du behålla boxen psyman? Ja, i mitt supportärende hos CH har någon insatt skrivit att problemet ska åtgärdas genom ny mjukvara som kommer "inom kort". "Inom kort" skrevs för någon månad sen. CH kom ut med ny FW till en annan box alldeles nyligen, medans detta skammens och pinsamhetens kapitel i CHs historia fortsätter.
vet inte hur jag ska göra... frågan är om man vågar vänta på ny fw... å framför allt kommer det att göra någon skillnad!? Jag har betydligt bättre bild med boxer via scart! skickade precis ett mail till CH... får väl se vad som händer! vet juh av egen erfarenhet att de kan va lite svåra å ha att göra med... fick använda mitt företags jurist för att få rätt mot dem förra gången! :S
Postad 01 december 2007 - 15:57
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Jag blev just uppringd av en trevlig kille på ComHem Kundservice då jag i veckan skickade in en reklamation på boxen (av nån anledning måste detta ske via snigelpost). Han sa att jag kunde skicka tillbaka boxen efter de skickat ut en fraktsedel och få pengarna tillbaka samt säga upp 24-månadersabonnemanget (Medium) i förtid. Han skulle även, enligt mitt önskemål, se till att abonnemanget övergår till ett obundet Medium 8 favoriter istället.
Det finns alltså hopp för de som vill reklamera box och paket. Jag trodde att reklamationen skulle bli ifrågasatt och att ComHem skulle dra ut på det hela, men måste ge dom beröm för deras snabba hanterande och trevliga bemötande i detta ärende. Den trevliga killen sa dessutom att han hade varit inne och läst i denna tråd. Han bekräftade att ComHem numera känner till problemen med denna box och att en uppgradering är på gång, dock kunde han ej säga när då det tar tid för flera parter är inblandade. Fixar de problemen och jag läser här att boxen nu är problemfri så kan tänkas att jag skaffar den igen.
Förtroendet för ComHem fick nu även en push framåt. Hoppas bara att det inte blir några strul med återbetalning samt abonnemangsbyte.
Postad 01 december 2007 - 16:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, det är väldigt olyckligt att de inte kan säga när problemet är fixat (har de ens identifierat vad exakt felet är, till att börja med?). Det är ju lixom ett datum som avgör om deras "flaggskepp" är en användbar eller icke-användbar produkt.
Personligen tycker jag HD-utbudet är så kasst så en 500-ing är väl i linje med vad jag max kan betala för att få tillgång till det, typ. Så visst man kan ju förstås skicka tebaks skräpet men om de fixar problemet så vore det surt att köpa boxen igen för andra pengar....
psyman, har du inga reglage för pc-levels i din Panna?
Upptäckte en sjuk grej idag, stundtals verkar boxen (eller så ändras nivån på sändningarna?) skicka ut video-levels. Detta eftersom bilden ibland ligger uppenbart fel nivåmässigt via hdmi (dvs det blir blaskigt, lätt för mig att se då jag har scart inkopplat parallellt). Och så hoppar det tebaks igen...strange...
Jajja, avvaktar lite...
Postad 01 december 2007 - 16:49
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
psyman, har du inga reglage för pc-levels i din Panna?
nä tyvärr! =( om det inte finns i servicemenyn nånstans! Kan en ny fw verkligen lösa problemet med färgblockning???
Postad 01 december 2007 - 19:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm typiskt Panna att vara så begränsade... (trevliga tvs men förr eller senare straffar sig deras enkelhet...) Sorry för OT. Om det går att lösa har jag ingen aning om, gissar att det beror på hur programerbar dekodern (eller vilket chip som nu är boven) är. Att nån gör fel är en uppenbart eftersom andra dekodrar inte hanterar låg-bitrates på samma sätt. Vi får bara hoppas att åtgärden rymms inom programvara... Och att Humax har kapacitet att hitta felet och att Comhem har viljan att pusha på... Vem vet, kanske bara är nån flagga som de glömt sätta....typ DO_SOME_NICE_DITHERING_ON_LOW_BITRATE_BACKGROUNDS_OR_THEY_WILL_LOOK_LIKE_SH*T ska vara satt till True, men Humax fick för sig att den ska vara False?
Redigerat av pacman, 01 december 2007 - 19:31.
Postad 01 december 2007 - 19:59
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
DO_SOME_NICE_DITHERING_ON_LOW_BITRATE_BACKGROUNDS_OR_THEY_WILL_LOOK_LIKE_SH*T ska vara satt till True, men Humax fick för sig att den ska vara False? 
haha... vilket programspråk e det?
Postad 01 december 2007 - 20:11
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
...
Upptäckte en sjuk grej idag, stundtals verkar boxen (eller så ändras nivån på sändningarna?) skicka ut video-levels. Detta eftersom bilden ibland ligger uppenbart fel nivåmässigt via hdmi (dvs det blir blaskigt, lätt för mig att se då jag har scart inkopplat parallellt). Och så hoppar det tebaks igen...strange...
Jajja, avvaktar lite...
Jag har skrivit om det tidigare i tråden. Man kan få boxen att skicka rätt svärta över HDMI genom att flippa runt mellan upplösningarna. Fungerar bara på HD-kanaler, ej på SD som alltid har black crush hur man än gör. Gör man samma sak på en HD-kanal över komponent får den ett "ljust täcke" över sig. Detta betyder att boxen är kapabel att skicka ut rätt svärtskala och därför kan det lösas i FW. Färgblockningarna vet jag inte, jag hade hoppats att det kanske var relaterat. Jag höll på för fullt att maila och ringa Comhem om black crush när boxen var ny för nästan ett år sen. Ställde frågan i prylportalens chatt med Peilitz.
Postad 01 december 2007 - 20:23
Unregistered27002fb2
-
Unregistered27002fb2
-
Användare
-
-
135 inlägg
Hej!
Någon som vet vad problemet är när det bara står boot i boxens meny?
MVH
MacWibe
Postad 01 december 2007 - 22:57
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Spelar just nu in filmen Troja från kanal 5 och min Panna PV60 ger en utmärkt bild, inget black crush eller blockbildningar, även på pågående inspelningen i läget LSP ( 2,5 h på DVD ) ger bra bild.
Har anslutit digitalmottagaren via scart till Sony hårddiskinspelare med HDMI och loopar signalen genom denna till Pannan PV60. Digitalmottagaren är en från Telia/Motorola som gavs 12 månaders fritt med 27 kanaler vid förlängning av ADSL-abb . Jag har ju en sådandär HUmax åxå.
Var förra måndagen i kontakt med Telias digitaltv-kundtjänst och bad om några dagars kostnadsfritt tittning på Canal+, för att jämföra med Comhem-linan, och det gick för sig. Kan meddela att samma fel som uppenbarar sig via Comhem/Humax visar sig via Telias nät, blockningar precis på samma ställe, när jag skiftar mellan HDMI-ingångarna. Den stora skillnaden mellan kopplingarna/ apparaterna är avsaknaden av överdriven svärta..
Sonys HDD-inspelaren har fyra alternativ gällande färg, och matas även med signal från en bordsantenn till den inbyggda DVB-T mottagaren.
Postad 02 december 2007 - 00:31
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Köpte ComBo jul paketet + HD boxen (495:-) på Expert (fick den direkt) för ett par dagar sedan.
Var lite osäker att köpa den efter alla problem som folk på forumet har, men jag har hittills inte hittat några bekymmer med min box, den är bra mycket bättre än min andra HD box (CanalDigital).
Mjukvaran i boxen är 1.00.10 (2007-AUG-20)
Postad 02 december 2007 - 06:57
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
........................ Mjukvaran i boxen är 1.00.10 (2007-AUG-20) 
Aha, det är den nyaste hittills. Det är inte möjligen så att du kan välja färgskala för HDMI någonstans? Skulle inte tro det, men man kan ju alltid hoppas.
Postad 02 december 2007 - 09:34
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Man väljer HDMI color space genom att hålla ner VFormat i ca: 5 sek
Välj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'
Postad 02 december 2007 - 09:47
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Postad 02 december 2007 - 10:14
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ställer man svartnivån fel. d.v.s FULL RGB SPACE så blir bilden mycket mörk.
När jag kör i mot en Pioneer G8 så verkar 'YPBPR SPACE' bli bäst.
För övrigt syns 'color binding' tydligt ibland. Det är inte alla
filmer som har problemet, ca 25% är helt perfekta. Verkar vara så
att banden finns i utsändningen men den här boxen plockar upp dom
väldigt tydligt. På en SD kanal (576i) blir det tydligare om 1080i skickas ut
i stället för 576p.
Det är samma sak på både SD och HD kanaler.
Det är nog ganska sannolikt att ComHem får dra sitt strå till stacken och
rätta till komprimeringen för att minska 'color banding'
Redigerat av pelle2004, 02 december 2007 - 10:19.
Postad 02 december 2007 - 10:29
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Postad 02 december 2007 - 10:58
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Man väljer HDMI color space genom att hålla ner VFormat i ca: 5 sek
Välj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'

My oh my!! Är den nya FW ute, alltså???
Nu får de släppa den i TV-nätet i veckan annars skickar jag in denna 3:e box så jag får en ny med ny FW.
Hur är skillnaden över HDMI när du väljer mellan alternativen på HD respektive SD-kanal?
Alltså är ComHem dumma i huvudet eller???????? varför släpper dom inte den i tv nätet om det finns en annan som e nyare ??? Man lackar ju totalt på dom snart !
Vi får sätta igång en telefonstorm i mitten på veckan om den inte kommit då. Vill någon ringa innan dess får han/hon naturligtvis göra det också. Jag googlade runt lite grann och såg att den tyska PR-1000 är uppe i FW 1.00.28 från okt 2007! Tyskarna har säkert varit mer PÅ och inte accepterat de fel som varit. Vi från forumet har varit på CH ganska mycket, men därefter har de inte varit tillräckligt militanta mot Humax jämfört med tyskarna. Det är min teori. Här är en intressant tråd om Color Space från när colorspace-valet släpptes på PS/3:an. http://www.avsforum....ad.php?t=851649Jag skulle tippa att det är "YPBPR SPACE" som kommer fixa det hela på min TV.
Postad 02 december 2007 - 11:01
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det verkar ju helt sjukt att mongoloiderna på Comhem inte kan få sina inkompetenta tummar ur arslet och lassa ut den här uppdateringen i etern. Den är ju för sjutton från augusti.
Ringe rman dem kommer de säkerligen att hänvisa till sina kvalitetstester men ärligt talat så är det ju bara bullshit (eller idioti) med tankepå hur fucked up boxen verkar vara för många idag så lär det ju knappast bli värre med denna nya FW.
Någon från CH här som har någon susning om när den här uppdateringen går public?
(Eller ska de bara vänta ut oss tills vi köper nya boxar med nya buggar?)
Postad 02 december 2007 - 11:04
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
FW 1.00.28 från okt 2007!
Detta är ju sinnessjukt  Släpp denna nu till OSS !
Postad 02 december 2007 - 14:59
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Mjukvaran i boxen är 1.00.10 (2007-AUG-20) 
Har du hunnit kolla om du har samma problem med Favoritlistorna som vi med den äldre versionen har? Dvs, efter man har valt en favoritlista, glömmer boxen det valet och hoppar tillbaka till defaultlistan titt som tätt.
Postad 02 december 2007 - 19:30
Domaren
-
Domaren
-
Användare
-
-
139 inlägg
Dvs, efter man har valt en favoritlista, glömmer boxen det valet och hoppar tillbaka till defaultlistan titt som tätt.
Har också det problemet med min nuvarande/gamla box. Nu kommer jag förmodligen ställa en fråga som många redan har stält (hittar inte nått bra svar när jag söker); Har någon info om/när comhem kommer att släppa en HDTV-box med inspelning, -och isåfall när och vilken box?
Postad 02 december 2007 - 20:04
Biohazard
-
Biohazard
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Varför i helvittis fick jag inte nya F/W:n? Skickade in boxen för 2 veckor sedan & fick en ny i Fredags med 1.00.06 (hade .04 innan), men ingen som helst skillnad i kvalité. F*n nu får dom se till att släppa till så att problemen förhoppningsvis försvinner (eller åtminstone minskar)...
Postad 02 december 2007 - 21:31
athos
-
athos
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Verkar vara så att banden finns i utsändningen men den här boxen plockar upp dom väldigt tydligt. På en SD kanal (576i) blir det tydligare om 1080i skickas ut i stället för 576p.
Så det kanske har med uppskalningen att göra? Jag tycker inte att jag ser det så mycket på hd kanaler. Man kanske ska sätta boxen på 720p (jag har en Pio 4280 så den visar inte fullhd iaf). Jag ska testa att ändra colorspace med stärkaren också, se om man kan lösa det på det sättet.
Postad 02 december 2007 - 21:40
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Varför i helvittis fick jag inte nya F/W:n? Skickade in boxen för 2 veckor sedan & fick en ny i Fredags med 1.00.06 (hade .04 innan), men ingen som helst skillnad i kvalité. F*n nu får dom se till att släppa till så att problemen förhoppningsvis försvinner (eller åtminstone minskar)...
Vi får säga till kundtjänst i veckan att den nya FW:n finns i boxarna som säljs på Expert. Begära exakt tidplan för när den släpps i nätet. Jag avvaktar till onsdag med att ringa. Jag har jämfört komponent vs HDMI på "Sunrise Earth" Discovery HD och det visar sig att HDMI ger skarpare bild ( dock med black crush ).
Postad 02 december 2007 - 22:13
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tyvärr fick jag inte nedladdningen av mjukvaran (1.00.28) att fungera, men för den som vill försöka, PÅ EGEN RISK. Humax verktyg för mjukvarunedladdning http://www.humaxdigi...cts/ci-5100.aspInfo om senaste releasen http://www.humaxdigi.../PR-HD1000C.aspMjukvaran finns här http://free.pages.at...b/PR-HD1000.htmFör den som kan tyska, så kanske det finns något intressant i "PR-HD1000-Secrets.pdf" Starta applikationen "WDN4OAK.exe", Välj fil, Tryck på "Download" Starta om enheten med strömbrytaren
Redigerat av Ankan_G, 02 december 2007 - 22:21.
Postad 02 december 2007 - 22:24
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Tyvärr fick jag inte nedladdningen av mjukvaran (1.00.28) att fungera, men för den som vill försöka, PÅ EGEN RISK.
Humax verktyg för mjukvarunedladdning http://www.humaxdigi...cts/ci-5100.asp
Info om senaste releasen http://www.humaxdigi.../PR-HD1000C.asp
Mjukvaran finns här http://free.pages.at...b/PR-HD1000.htm För den som kan tyska, så kanske det finns något intressant i "PR-HD1000-Secrets.pdf"
Starta applikationen "WDN4OAK.exe", Välj fil, Tryck på "Download" Starta om enheten med strömbrytaren
Ja, på den där Colibri-sidan verkar det finnas ett verktyg , PR-HD1000-Heaven.exe, som man kan använda till att dumpa ut sin nuvarande FW med till en fil som säkerhetskopia. Sen när man laddar in den nya FW skulle alltså ens box bli tysk, ha! Jag tror jag avvaktar några dagar och några kundtjänstsamtal/rapporter om dylika samtal här på forumet först. Förhoppningsvis klarnar läget under veckan. Om det inte gör det skulle någon med Comhems svenska 1.00.10 kunna dumpa ut den och lägga upp åt oss andra för nedladdning. Då skulle man kunna säkerhetskopiera och sedan dumpa ner 1.00.10. Gärna att någon tyskspråkig läser lite mer om PR-HD1000-Heaven.exe först också. Man ser retligt nog på satellitboxen PR-HD1000 att de precis kommit med version 1.00.29 Versionshistorik PR-HD1000Vad sägs om detta som kom redan i version 1.00.21? : HDTSNA1.00.21 (Previous) Verbesserung Bildqualität in MPEG4 Verbesserung HDMI video output bezüglich Farbe und Kontrast Unterstützung von 720P mpeg4 video format decoding. AC3 über HDMI verbessert. Stabilität bei schlechter Signalqualität verbessert Verbesserung MPEG2 SD video scaling. Kanske ligger en hjälp mot Color Banding i punkt 2 eller sista punkten. Bildförbättringar är det i alla fall, samt AC3 över HDMI som en del saknat här.
Redigerat av ruhe, 02 december 2007 - 22:53.
Postad 02 december 2007 - 23:38
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
finns väl ingen risk att boxen blir tysk!???? man får juh ändå välja språk i boxen!
Postad 02 december 2007 - 23:44
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
hittade följande på nätet... Da jeg købte min Humax PR-HD1000C kørte den firmware versionen 1.00.11 (rimelig gammel). den havde bla. problemer med at lyden forsvandt engang imellem.
Den eneste officielle måde at få opdateret software på er åbenbart kun ved udbyderen sender det ud på kabelnettet. Og der sker så ikke i dk ;-)
Løsningen er at downloade følgende program:
http://free.pages.at......0-Heaven.exe
og følgende firmaware update:
http://free.pages.at......0C_10028.hdf
Slut et nullmodem kable mellem humax'en og din PC og lad PR-HD1000-Heaven.exe uploade en den nyeste firmware til din humax.
Virkede fint for mig, jeg kører nu med 1.00.28 og oplever ikke flere lydproblemer.
Postad 03 december 2007 - 06:49
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
hittade följande på nätet...
Da jeg købte min Humax PR-HD1000C kørte den firmware versionen 1.00.11 (rimelig gammel). den havde bla. problemer med at lyden forsvandt engang imellem.
Den eneste officielle måde at få opdateret software på er åbenbart kun ved udbyderen sender det ud på kabelnettet. Og der sker så ikke i dk ;-)
Løsningen er at downloade følgende program:
http://free.pages.at......0-Heaven.exe
og følgende firmaware update:
http://free.pages.at......0C_10028.hdf
Slut et nullmodem kable mellem humax'en og din PC og lad PR-HD1000-Heaven.exe uploade en den nyeste firmware til din humax.
Virkede fint for mig, jeg kører nu med 1.00.28 og oplever ikke flere lydproblemer.
Ja, men han hade själva modellen PR-HD1000C. Frågan är om CH är exakt likadan. Bl a har PR-HD1000C en USB-ingång för servicetekniker. Om man säkerhetskopierar sin nuvarande FW borde det inte vara någon fara och visst vore det skönt att få alla förbättringar upp till ver 1.00.28. Det finns ett avsnitt i PR-HD1000-Heaven som handlar om signatur på FW, det kanske är viktigt. Man ska kunna skapa en korrekt signatur med 14-siffrigt serienummer, om detta nu behövs. Kanske någon mer tekniskt bevandrad kan ta reda på om boxarna har precis samma chip/kort i sig? Ett bra första steg om nu inte CH lägger upp "Expertbutikernas" FW 1.00.10 är att någon tar en dump ur sin nya box och lägger upp på t ex Colibri-sajten. Ankan_G: Hur långt kom du med nedladdningen? Försökte du med .hdf:en som låg på Colibri-sajten och vad var felmeddelandet? Från sajten "Fairshopping". Patrik Kristiansson, Kundrelationsansvarig Comhem AB, ComHem svarar på klagomål 22/11:"Com Hem har tillsammans med våra kunder identifierat problemet med färgblockning och testar för närvarande förändringar tillsammans med Humax. Vi kommer att återkomma med mer information inom kort."
Redigerat av ruhe, 03 december 2007 - 06:54.
Postad 03 december 2007 - 09:10
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ankan_G: Hur långt kom du med nedladdningen? Försökte du med .hdf:en som låg på Colibri-sajten och vad var felmeddelandet?
Programmet ifrån Humax har en progressbar, när jag försökte ladda ner filen så gick den till 100% och fortsatte att ladda ner data, boxens progressbar däremot rörde sig inte. När jag körde programmet ifrån Colibri-sajten så gick det att hämta EEPROM datan ifrån boxen, så kablen är okej.
Postad 03 december 2007 - 09:59
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Ankan_G: Hur långt kom du med nedladdningen? Försökte du med .hdf:en som låg på Colibri-sajten och vad var felmeddelandet?
Programmet ifrån Humax har en progressbar, när jag försökte ladda ner filen så gick den till 100% och fortsatte att ladda ner data, boxens progressbar däremot rörde sig inte.
När jag körde programmet ifrån Colibri-sajten så gick det att hämta EEPROM datan ifrån boxen, så kablen är okej.
Aha, men jag trodde man kunde ladda upp från datorn till humaxboxen med heavenprogrammet fr Colibri-sajten. Prövade du det? Jag tror det finns dels eprom, dels flash. Flash borde räcka i detta fall.
Postad 03 december 2007 - 11:09
Ankan_G
-
Ankan_G
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Programmet ifrån Humax har en progressbar, när jag försökte ladda ner filen så gick den till 100% och fortsatte att ladda ner data, boxens progressbar däremot rörde sig inte.
När jag körde programmet ifrån Colibri-sajten så gick det att hämta EEPROM datan ifrån boxen, så kablen är okej.
Aha, men jag trodde man kunde ladda upp från datorn till humaxboxen med heavenprogrammet fr Colibri-sajten. Prövade du det? Jag tror det finns dels eprom, dels flash. Flash borde räcka i detta fall.
Provade även med det programmet, samma resultat som för Humax programmet, har skickat en fråga till humax.de om det är samma firmware i CX som i PR boxen.
Postad 03 december 2007 - 14:56
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Någon som orkat ringa CH redan idag?
Postad 03 december 2007 - 15:42
Unregistered1140b4b6
-
Unregistered1140b4b6
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej. Ringa CH ang vadå? Har jag missat något?
Postad 03 december 2007 - 15:47
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Hej.
Ringa CH ang vadå? Har jag missat något?
Jag tror han menar att ringa comhem för att fråga när den nya firmwaren släpps publikt i nätet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|