|
* Officiell Tråd - Dynavoice *, M-65, M-85 m.fl. diskuteras här
Produkter kopplade till denna tråd
Relaterade trådar (83 st)
|
|
Välkommen till den Officiella Dynavoice tråden.Intresset för dessa högtalare har visat sig bli mycket stort och dom kommande högtalarna i samma serie kommer säkert bli lika populära, så det kan väl vara på sin plats med en officiell tråd. Denna tråd kommer alltså behandla Dynavoice Challenger M-65 och kommande högtalare i samma serie.Dynavoice Challenger M-65 - - - - - - Dynavoice M-65 i färgerna Calvados, Dark Cherry och Svart. (Klicka på bilderna för att se dem större) Rejäl terminal som tillåter Bi-wire Specifikationer Dynavoice M-65:- 3 x basreflex bakåt, en basplugg ingår till varje högtalare
- 1” Superaudio-diskantt,
- 2 x 5,25” mellanregister,
- 2 x 6,5” basar
- 4-8 ohm
- 25 - 32 000 Hz (- 3 dB)
- 93 db
- 250 W
- 1100 x 200 x 400 mm
- 27 kg/st
Citera( Källa: Hifi & Musik nr 11 - 2004) "Vi blev mycket förvånade när det visade sig att Dynavoice hade mycket trevliga hifi-kvaliteter i en balanserad kombination med viss partyfaktor. Vi hade helt klart väntat oss en fullfjättrad partyslugger. Ljudet är stort från Dynavoice och klart störst i det här gänget. De är lättdrivna vilket märks på att ljudet hoppar ur dem med en lätthet som ingen av de andra kommer i närheten av, trots att volymratten är måttligt uppvriden. Musiken känns varm och fyllig och väldigt alert och tempostark. Basen är tydlig och djup och har en bra konturskärpa. Det är smått imponerande att man fått till basen så bra med tanke på både antalet membran och lådstorleken. Hade högtalarna kostat tre gånger så mycket hade man inte blivit lika förvånad, men nu är det ytterst måttliga pengar det handlar om. Den här basen gör det riktigt kul att mangla på med hårdrock på höga volymer. När jag spelade Metallica lät det köttigt och snärtigt med ändå väldigt snällt för öronen. Det fanns inga tendenser till att låta vasst, men andra ord. Mellanregistret ger mycket information och en fyllighet och nyans åt röster som är mycket trevligt. Ljudet på det stora hela är öppet och informativt och oavsett vilken musik som spelas så låter Dynavoice bra."
Medlemmsrecensioner i Priskajkts forum:Länkar till trådar i forumet som behandlar Dynavoice M-65:Dynavoice Challenger M-85 - - - Dynavoice M-85 i färgerna Calvados och Dark Cherry. (Klicka på bilderna för att se dem större) M-85 Terminal. Längst upp på terminalen så hittar du 3 extra guldplätterade kontakter. Dessa används för att finjustera det kritiska övre mellanregisterområdet efter din egen smak. Du kan välja mellan -2 dB / 0 dB / +2 dB / +4 dB. I och med att detta området ändras, så ändras hela karaktären på högtalaren. Du får då ett mer korrekt ljud, än om du ändrar på bas/diskant-kontrollerna på förstärkaren. Specifikationer Dynavoice M-85:- Lådkonstruktion:
2 x basreflex bakåt Guldplätterad Bi-wiring-terminal - Element:
1” Ringradiator-diskant 1” Softdome-diskant 6,54” mellanregister 2 x 8” bas - Impendans:
4-8 ohm - Frekvensområde:
- hz (-3 dB) - Känslighet:
92 db - Max Effekt:
- W - Storlek (H x B x D):
1100 x 227 x 399 mm, 28,5 kg/styck
Är det något du tycker ska stå med i förstainlägget så skicka ett PM till Johan82
Det här inlägget har ändrats av alpha Apr 27 2006, 03:41
|
|
|
Användare

Gick med: 2004-03-14
Har 1 bilder i Galleriet
|
Jag kan väl inviga tråden då  Jag fick mina M-65or i calvados nu på julafton. Det var två tunga peket som skulle släpas hem från postcentralen. Det var med ett nödrop de gick in i min BMW, sedan. När de väl var uppackade konstaterade jag att det var en riktigt fin finish på dem. Allting känns mycket gediget och jag har haft turen att undkomma fraktskador. Jag bar snabbt upp de gigantiska kolosserna och kopplade in dem till min Sony STR-DB695-reciver och sänkte ljudet en bra bit innan jag drog igång en skiva. Det fick bli Dire Straits med låten "sultans of swing" som invigningslåt. Trots att jag hade sänkt volymen en bra bit blev jag överraskad över hur högt ljudet var. Det var precis som jag hade hoppats, högtalarna är mycket lättdrivna och musiken hoppar verkligen fram med lätthet! Ljudet var även det klart över min förväntan, speciellt i de nedre regionerna! Det enda i ljudväg som jag kan klaga på är att diskanten är lite vass, men det släpper nog så småningom. Det, och att högtalarterminalerna (som ser väldigt eleganta ut) är lite gnissliga och trögskruvade är egentligen de enda nackdelarna jag kommer på. Storleken kanske även kan räknas in här. Det ser lite knasigt ut hemma hos mig just nu, men det kommer jag fixa till  De cirka 2000 kronorna jag spenderade känns som de mest välinvesterade tusenlapparna jag någonsin har pungat ut. Den största fördelen dessa högtalare har mot andra konkurrenter är att de är så otroligt lättdrivna! De gav verkligen nytt liv i min annars så trötta reciever. Jag hade aldrig kunnat drömma om att den kunde pumpa på så bra som den gör nu!  Jag tror dock inte att de spelar ner till de specade 25 hertzen med min reciever. Men det är inga problem eftersom jag har en aktiv sub som hjälper till. Tro nu inte att de är dåliga på basåtergivning, för det är här de glänser som mest! Det kanske är lite svårt för min reciever att driva högtalaren fullt ut bara. Dessutom är rummet jag har dem i väldigt litet. I veckan ska jag undersöka dem lite mer. Testa dem i ett större rum med en kraftigare 2-kanalare samt använda bi-wire-funktionen för att se hur det blir! Jag återkommer med resultat och synpunkter. Nu blev visst detta lite av en recension, hoppas att ni har överseende  Jag är bara så förtjust i mina nya ögonstenar Det kanske ska tilläggas att jag inte har jämfört dem med dyrare golvhögtalare, endast mina gamla Mirage-stativare. Det går inte att jämföra direkt... Miragehögtalarna spelar nog mer neutralt, fast de blir ordentligt spöade av Dynavoice när det gäller spelglädje, basåtergivning samt att de är en mycket lättare last för stärkaren. mvh Erik
|
|
|
|
|
Väntar bara mer och mer tills hela paketet släpps i vår. Får nästan kramp.
|
|
|
|
|
Skall några timmar köra några mil och hämta ett sådant här par, som skall ersätta mina Proson C90 (2*10", mellan, diskant). Kommer att bli intressant...
|
|
|
|
|
Har idag varit och lyssnat på XTZ 99 W2MT på Fyndbörsen, samt på Dynavoice M65 på Fynda. Till att börja med kan jag släppa bomben, huruvida det stämmer eller inte får väl redas ut av de som orkar. Men killen på Fynda påstod att det INTE kommer någon center och surroundhögtalare från Dynavoice..någon som kan bekräfta eller dementera så är denne välkommen. Vi fördjupade oss inte mer i det utan bad att få provlyssna. edit: stämmer inte enligt Fynda, felinformerad personal.Tyckte det var svårt att göra någon rättvis jämförelse i lyssningarna då mkt skiljde, förstärkare, kablage, men framförallt lyssningsrummet. På Fynda kan man väl knappast kalla det rum då ljudet försvann ut i den stora lokalen. På Fyndbörsen fanns ju faktiskt ett riktigt provlyssningsrum. Det jag och min kompis slogs av vid båda provlyssningarna var att båda lät väldigt klart och fint. Jag valde till slut Dynavoice främst pga priset. Väl inkopplade med min Yamaha RX-V550 kan jag konstatera att det vid jämförelse av mina gamla Jamo Cornet 80III, med dubbla 10" basar, låter Dynavoice mkt tightare, renare och rappare bas. De låter oerhört mkt klarare än mina gamla, får känslan av att jag har rensat öronen eller något. Tyvärr är det lite för sent här, tror inte den sovande regeringen, mina tre små barn, påhälsande svärmor skulle uppskatta om jag drog på och testade mer, även om jag håller till i gillestugan i huset. Men jag återkommer och delar med mig av mer synpunkter vad det lider. OT: En kul grej med Fyndbörsen för övrigt, ni som åker dit bör kolla in deras intressanta prismärkning i butiken. Denna är nämligen obefintlig. Frågar man om priset på alltifrån receiver till spikes så springs det till datorn vid disken, nähä där står två andra i personalen i kö för att göra samma sak..WTF?? Sätt ut lite priser på grejorna och sätt dit en automat med kölappar, är mitt högst personliga tips. Tack för mig.
Det här inlägget har ändrats av feb2 Dec 28 2004, 11:42
|
|
|

Forumräv

Gick med: 2003-03-01
Saknar galleri, filmsamling, annonser
|
feb2 Vi får väll hoppas att killen på fynda har fel och att det kommer mer från Dynavoice, För om jag fattat detta rätt så ska M65 vara bra... Även jag är lite nyfiken på Dynavoice
|
|
|
|
|
Ja verkligen, hade hoppats kunna köpa Dynavoice center och surr också när de kom, men när han påstod att så inte var fallet så köpte jag en Proson center istället, som är hyfsat lik Dynavoice. Jag har Proson surr innan så för mig kändes det rätt.
Det här inlägget har ändrats av feb2 Dec 27 2004, 23:25
|
|
|
Mästare

Gick med: 2004-07-23
|
Trevligt feb2  ! Förutom det här med resten av serien. Hade ju hoppats på en center med större tydlighet då jag allt tycker att min Proson 52RR är en kompromiss för lägre krav. Antar att Fynda bekräftar om detta är riktigt inom kort.
|
|
|

Lärjunge

Gick med: 2004-02-02
|
Hejsan. Angående Center och Satelliter till Dynavoice Challenger M-65 så stämmer det ej. Utveckliningen av dessa är i stort sett klar och de ska börja tillverkas inom kort. Exakt när de finns för försäljning kan vi tyvärr inte säga, men en gissning är Feb-mars.
PS. Givetvis ska personalen i vår butik ha denna informationen, ska undersöka vem som varit felinformerad. DS.
Med vänliga hälsningar
|
|
|
|
|
Det vore ju tacksamt, köpte en helt annan center pga att jag fick den informationen..ville ju egentligen ha Dynavoice runt om..
|
|
|

Användare

Gick med: 2003-12-13
Har 9 bilder i Galleriet
|
Jag skulle villja veta om det kommer en större golvare av dynavoicen,
|
|
|

Forumräv

|
Citera(Vitec @ Dec 28 2004, 15:47 ) Jag skulle villja veta om det kommer en större golvare av dynavoicen, Då är vi två
|
|
|
Mästare

|
Vill ni verkligen ha ännu större  ? Feb2: Måste ju vara så att du kan lämna tillbaka centern kostnadsfritt pga denna felinfo antar jag. Eller någon annan lösning kanske.
|
|
|

Amatör

Gick med: 2004-08-10
|
Min förhoppning är att center högtalaren är väl tilltagen, alternativt att det kommer två olika storlekar. Dynavoice frontarna är ju stora så en 15 kilos center, ca 65-70 cm bred vore ju inte fel Givetvis säger storleken inget om hur det låter men det ser ju maffigt ut om inget annat.
|
|
|
Mästare

|
Citera(Joker1 @ Dec 28 2004, 21:17 ) en 15 kilos center, ca 65-70 cm bred vore ju inte fel  Nej!!! Då får den inte plats i bänken!  Herregud vad stora högtalare en del vill ha  .
|
|
|

Forumräv

|
Citera(Pefre @ Dec 28 2004, 16:59 ) Vill ni verkligen ha ännu större  ? Ja! Jag menar med 8 tummare. Har litte svårt för 6 1/2 tummare, Tycker att det saknas lite i basen.
|
|
|

Forumräv

|
Citera(Joker1 @ Dec 28 2004, 22:17 ) Min förhoppning är att center högtalaren är väl tilltagen, alternativt att det kommer två olika storlekar. Dynavoice frontarna är ju stora så en 15 kilos center, ca 65-70 cm bred vore ju inte fel Givetvis säger storleken inget om hur det låter men det ser ju maffigt ut om inget annat. Ja en riktigt fet center är inte fel!
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2004-12-26
Har 6 bilder i Galleriet
|
Efter att ha letat högtalare länge bestämde jag mig för Dynavoice M-65, Jag är mer en nöjd med mina nya högtalare...
1.- Vilken service (fynda.se). Det tog bara en dag för att få högtalarna hem (tackar)..
2.- Högtalarna var välbyggda fina, snygga, mumssss. Och kontakterna var tio gånger snyggare än på bild, inga problem av skruva dem...
3.- Vilket ljud.. oj för det priset som jag betalade garanterar jag att man inte hitta en bättre högtalare en detta...
4.- Visste inte av man kunde få så bra högtalare för så lite pengar. Alltså det är en högtalare som ligger minst på 5000.- nivå ....
Tackar till fynda.se för en bra service.... Och till er killar för att rekomendera årets bästa köp....
M.V.H
Mauricio
|
|
|
Mästare

|
Trevligt att du blev nöjd Mauritx  ! Vill inte vara petig men det vore intressant att få reda på vad du haft tidigare och kan jämföra med. Man får lite perspektiv då, vilket kan hjälpa de som är intresserade av dessa. Edit: Man pratar om att det skall komma sat + center. Detta innbär att det inte kommer någon sub antar jag? Bra om någon kan tipsa om subbar som skulle kunna passa till M65. Fått lära mig att det bör vara en sub som spelar "snabbt" då M65 ju överlag anses ha en inte alltför djup men ganska rapp bas. Denna fråga har dykt upp i en annan tråd och man kan ju anta att det blir fler som undrar så småningom.
Det här inlägget har ändrats av Pefre Dec 29 2004, 22:28
|
|
|
|
|
Har inte så mkt att jämföra med, har en 10" Proson aktiv sub, men kör mest film och lyssnar inte så förtvivlat mkt på musik, men tycker den kompletterar bra. Kolla in XTZ Remote 12 annars, hörde att den ska vara rapp.
|
|
|

Transform
Gick med: 2004-12-27
|
Citera(feb2 @ Dec 30 2004, 09:26 ) Har inte så mkt att jämföra med, har en 10" Proson aktiv sub, men kör mest film och lyssnar inte så förtvivlat mkt på musik, men tycker den kompletterar bra. Kolla in XTZ Remote 12 annars, hörde att den ska vara rapp. Råkar det vara Proson Conquest sub 1010 MKII eller Proson Stratego Sub 10+?
|
|
|
|
|
Citera(Mauritx @ Dec 29 2004, 20:06 ) 4.- Visste inte av man kunde få så bra högtalare för så lite pengar. Alltså det är en högtalare som ligger minst på 5000.- nivå .... Säger som tidigare talare, vad har du för referenser då du säger att dom spelar som högtalare som kostar 5000:-? Inget illa menat alls, bara nyfiken
|
|
|
|
|
Vill bara säga en sak, de som väger Proson-högtalare mot Dynavoice M65 kan sluta väga, Dynavoice spelar skiten av vilken Proson-högtalare som helst. Hade C80 innan, C120 lär väl knappast vara bättre! Billigt skit är det, medans Dynavoice verkligen verkar vara bra... lite dumt är det dock, hemma hos mig, högtalarna står på var sin sida om TV-möblemanget (med TV:n i mitten) mot väggen, och basen låter jättemycket när man står precis framför TV:n men nästan ingenting när man sätter sig i soffan tre meter bakom  . Någon idé om vad jag skall göra?
|
|
|

Forumräv

Gick med: 2001-02-27
|
Någon som öppnat upp högtalaren och kollat vad det sitter för delningsfilter i dem? Eller det kanske rentav Fynda.se kan svara på? Sitter det ett gediget delningsfilter i dem eller är det bara en kondensator och en resistor (som sitter i alla gamla Proson/JWS/Genexxa)?
EDIT: Ingen som vet ??
Det här inlägget har ändrats av widde Jan 1 2005, 11:59
|
|
|
|
|
var lite grinig som sagt
Det här inlägget har ändrats av Christopher Jan 2 2005, 20:10
|
|
|
Mästare

|
Vore väldigt bra om man i fortsättningen kan berätta vad man jämför med (som man verkligen lyssnat på) när man slänger ur sig tvärsäkra kommentarer om hur bra högtalarna är. Att säga att dessa är bättre än 5000 krs kräver nästan ett exempel och förtydligande. Likaså skall man passa sig för att dra alla högtalare av ett speciellt märke över samma kam. När det gäller Proson så finns det iaf flera som påstår att de senaste modellerna skiljer sig avsevärt mot de gamla billigare. För mig är det överraskande att Christoffer kommer med ett liknande utlåtande men antar att han blivit lite "grinig" på ett par tidigare kommentarer  ? Då jag tar för givet att det finns substans bakom just detta inlägg bör man tipsa om att Proson 6030 kostar endast 3000:- på Siba just nu. Där finns också lillebror 6020 för 2250:-. Dessa nådde dock inte riktigt upp till M65 i Hifi & Musiks test. Ang. delningsfilter så kanske någon av recensentern kan svara på detta (förutom Fynda naturligtvis). Edit: Stavning.
Det här inlägget har ändrats av Pefre Jan 1 2005, 15:58
|
|
|
|
|
Citera(Pefre @ Jan 1 2005, 15:55 ) För mig är det överraskande att Christoffer kommer med ett liknande utlåtande men antar att han blivit lite "grinig" på ett par tidigare kommentarer  ? Hehe, måste varit så :] Dock tycker jag folk pratar alldelles för gott om dessa högtalare och höjer de till skyarna. Jag kan ta det om de har referenser och har jämnfört m65orna mot högtalare som kostar 5000:-. Dock verkar det inte som så Inget illa menat mot någon alls, men tycker man ska tänka en eller två gånger innan man skriver att "denna högtalare spelar skiten ur allt". Edit; För övrigt kikade jag/vi aldrig ngt på delningsfiltret
Det här inlägget har ändrats av Christopher Jan 2 2005, 20:13
|
|
|
|
|
Citera(Christopher @ Jan 2 2005, 21:09 ) Citera(Pefre @ Jan 1 2005, 15:55 ) För mig är det överraskande att Christoffer kommer med ett liknande utlåtande men antar att han blivit lite "grinig" på ett par tidigare kommentarer  ? Hehe, måste varit så :] Dock tycker jag folk pratar alldelles för gott om dessa högtalare och höjer de till skyarna. Jag kan ta det om de har referenser och har jämnfört m65orna mot högtalare som kostar 5000:-. Dock verkar det inte som så Inget illa menat mot någon alls, men tycker man ska tänka en eller två gånger innan man skriver att "denna högtalare spelar skiten ur allt". Edit; För övrigt kikade jag/vi aldrig ngt på delningsfiltret Christopher - Välkommen till "gänget"... Mvh JB
|
|
|
|
|
Bugar och bockar
|
|
|
|
|
Citera(fackamato @ Dec 30 2004, 20:55 ) Vill bara säga en sak, de som väger Proson-högtalare mot Dynavoice M65 kan sluta väga, Dynavoice spelar skiten av vilken Proson-högtalare som helst. Det där stämmer inte riktigt. Proson har en alldeles helt suverän högtalare (Proson SA-666 upgrade - som numera heter SA-63), som också är extremt prisvärd, och låter otroligt trevligt och kompetent. Dessa låter minst lika bra som M-65'orna, och är estetisk något snyggare (halvrunda, kallas välvda). Enda problemet med dessa, är att dom bara finns i enda färg. (se fynda.se) Dessa är minst lika lättdrivna som M-65, och behöver inget kärnkraftverk till förstärkare (även om det är att föredra). Det pratas en hel del om center till M-65'orna. Jag kan rekomendera Proson's Stratego 6 (som estetiskt kommer att passa perfekt). Dock finns den inte i svart (för er med svart M-65, blir det till att måla om centern - det har jag gjort till mina Dynavoice Studio 1, då dom är svarta). Sedan får man modifiera den innuti, man byter helt enkelt ut de lakristsnören som sitter innuti centern, mot ex 1kvadrats transparent. Denna kabel köper man billigt på ex clas ohlson, biltema, för under hundralappen. Lycka till!
|
|
|
1 användare läser den här tråden (1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):
|
|
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|
|