Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Far Cry: Primal

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-03-10

 

  • Genre: Open World
  • Släppdatum: 23 februari 2016              
  • Utvecklare: Ubisoft Montreal
  • Utgivare: Ubisoft
  • Plattform: PC/PS4/XB1


Ä
nda sedan jag såg trailern till spelet B.C. 2004 så har jag suktat efter ett förhistoriskt spel där man ska försöka överleva vildmarken och bygga ut sin by. Det spelet hade dinosaurier och det har inte Primal, men annars är det the next best thing.

Du antar rollen som grottmannen Takkar från klanen Wenja. Under en mammutjakt blir din klan attackerad av en sabeltandad tiger och du lyckas fly och blir räddad av en grottjej som tar dig till landet Oros. Men hon blev skadad så nu är det upp till dig att hjälpa henne på fötter och hjälpa Wenja att bli stora igen.

I sedvanlig Far Cry-ordning så kryllar snart kartan av uppdrag, sidouppdrag, hemliga grottor, utposter och bål att ta över, samlarföremål och annat klotter och man är fri att gå vart man vill. Huvudmålet är att leta upp och hjälpa diverse färgstarka figurer till hembyn genom att utföra uppdrag åt dem, och genom att samla på sig olika växter, stenar och djurskinn får man material till att bygga ut byn så att den blir större och mer befolkad. Det är rätt kul att se byn växa från en simpel grotta i början till en sprudlande hemort med över 100 invånare.

Mallen är likadan som Far Cry 4, det går inte att komma ifrån. Men det blir ändå lite annorlunda eftersom man inte har skjutvapen. Detta är både en styrka och en svaghet. Styrka på så sätt att det är riktigt bra kontroll i pilbågen och att ta bort sikteshjälpen och sätta headshots på fyra soldater som Legolas är häftigt. Jag använde pilbåge och spjut nästan hela spelet. Pilbåge the game. Nackdelen är att det finns ingen vapenvariation. Man får tidigt tag i klubba, pilbåge och spjut och det är de enda vapen som finns, mer eller mindre.

Sen har vi möjligheten att jaga och tämja djur. Det är en enkel process där man slänger ett stycke kött till besten och när han knaprar på det så smyger man fram och håller in X, sen är det klart. Fast först måste man låsa upp färdigheten förstås, annars hade man bara kunnat tämja en sabeltandad tiger från början och gått afk medan han slaktar allt.

Djuren är mycket användbara vapen, nästan lite för bra, och går dessutom att rida på för att komma fram snabbare. Tyvärr är de rätt korkade och står då och då i vägen för en vid dörröppningar. Man använder dessutom samma knapp för att klappa, mata och rida på djuren så det där har hänt X antal gånger att jag t.ex. klappat när jag vill mata. Plus att man ibland inte kan mata dem för att symbolen inte kommer upp. Och att de MÅSTE ha full hälsa för att man ska kunna rida på dem, så även om de bara har fått en liten skråma så måste man ge dem mat innan man kan rida.

Jagandet och samlandet var ju stort under jägarstenåldern eftersom man förstås inte kunde gå till ICA eller IKEA för sina behov. Vill man ha något måste man ut och jaga eller samla. Det är likadant i Primal, vilket kanske inte alla ser fram emot. Ser man stenar, träd eller buskar så håller man in fyrkant och samlar, för man behöver grejerna. Till en början blir det en hel del samlande, men efter ett tag så får man material automatiskt varje dag så att man slipper tänka på det lika mycket.

Grafiskt används samma motor som i Far Cry 4 (och 3) och även om motorn har några år på nacken nu så ser spelet faktiskt rätt bra ut. Speciellt vegetationen just runt omkring en är riktigt tjusig och rörlig, 20 meter bort ser det mer avskalat ut dock. Även djurens animationer är snygga, som när två sabeltandade tigrar hoppar mot varandra eller när en tiger hoppar på en noshöring för ett dödande bett. Ljuset ser bra ut, men det hade inte skadat med lite regn, nog regnade det i djungeln på den tiden. Saker som vatten och ansikten ser daterade ut, och väldigt få objekt går att förstöra så det känns mest som ett dugligt vykort man går runt i tbh. Flytet är dock felfritt på PS4.

Ljudbilden är klart godkänd. Djurlätena och trampandet från tassar och hovar får mig att aldrig känna mig säker och imponerande nog har man även skapat ett helt nytt språk bara för spelet.

Slutligen måste jag nämna att en av de sista bossarna är ett exempel på riktigt usel bossdesign. Jag kan tycka att om man skjuter någon i huvudet på stenåldern med en pil så ska den personen dö, men till slut utrustas fienden med masker som gör att de tål ett par skott och så finns såklart ”brutes” med tvåhändad klubba som tål ännu mer. Men okej, det får väl gå an.

Men bossen... tål säkert hundra pilar i huvudet utan något märkbart skydd. Står på en platå så att man inte kan ta sig till henne. Blir odödlig medan fiender spawnas som man måste döda för att sedan kunna skjuta på henne igen. Och så görs denna cykel om en handfull gånger. Och det roligaste av allt på hard som jag spelade på är att hennes laserstyrda, värmesökande och ljudlösa pilar dödar Takkar på ett skott. Utan checkpoints. Så om man spenderar 10 minuter på att långsamt chippa bort hennes liv och ta hand om hennes lakejer och hon sedan får in ett bullshitskott för att hon inte kan missa så är det bara att börja om. Jag lade ner och kollade slutet på Youtube istället, jag hatar verkligen när spel ska vara spel bara för att vara spel. Fiende med fet livmätare utan förklaring och spawnvågor som kommer från ingenstans är 20 år gammal speldesign, det håller inte i dag.

Jag skulle nog också dra mig för att kalla detta för en sann uppföljare i Far Cry-serien. Det känns mer som en spinoff till FC4. Därför att, de återvänder kartan från fyran, vilket jag inte ser några problem med eftersom man inte märker det ändå, men det är ju gjort för att spara tid. Spelupplägget är likadant förutom att det är mer upp till spelaren i vilken ordning man kör storyuppdragen. Färdighetsträdet är mer eller mindre likadant. Djuren är samma som i FC4 fast med andra skins. Det finns mammutar, sabeltandade tigrar, och håriga noshörningar, men FC4 hade redan dessa djur i elefanter, tigrar och noshörningar. Det finns t o m honungsgrävlingar, en sorts fisk, och sköldpaddor precis som i fyran. Visst kan man tämja dem nu, men djuren kunde redan attackera fiender tidigare så det enda som har ändrats är att de gör det åt en istället. Känner att det är dags att utöka detta.

Men genom att ta bort moderna vapen och fordon och fylla världen med djur så blir det ändå att man spelar det på ett annorlunda sätt än tidigare. Slutligen finns inga torn att bestiga – positivt!




Slutsats
: Jag tycker Far Cry Primal är ett bra spel som lämnade en besk eftersmak i och med bossen på slutet. Men jag hade roligt i 25 timmar innan dess. Världen drar in en med sina farliga djur, grönskande djungel och det påhittade språket och pilbågen är ett tillfredsställande vapen. Det stillade mitt Far Cry-begär för stunden men de två senaste spelen gjorde det bättre och i slutändan känns det mer som en spinoff än en riktig uppföljare i franchisen. Det jag vill se nu är en uppföljare med en ny motor och gärna fler fräscha idéer i spelupplägget.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr FPS Jakt/Fiske Sandbox Shooter Förstaperson Öppen värld Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 18 år
Serie Far Cry

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2016
Utgivare Ubisoft
Utvecklare Ubisoft Montreal

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.