Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sea of Thieves

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2018-03-29



  • Genre: Action/Äventyr
  • Släppdatum: 20 mars 2018
  • Utvecklare: Rare
  • Utgivare: Microsoft Studios
  • Plattform: PC/XB1

Rares öde är i mångt och mycket en ganska tragisk berättelse, just på grund av hur mycket potential som har förvanskats. Från att ha dominerat under Nintendo 64s glansdagar så försvann så sakta Rare under Microsofts tumme då utvecklingsteamet förpassades till att göra undermåliga Kinecttitlar som aldrig ledde någonstans, mycket på grund av att Kinect som projekt misslyckades.

Själv undrade jag, såsom många andra säkert gjorde, när skaparna av bland annat Banjo Kazooie-serien och Perfect Dark skulle släppas ut ur spelutvecklingslimbot som de hamnat i. Av den anledningen var utannonseringen av Sea of Thieves under E3 2015 ett speciellt ögonblick – Rare skulle äntligen få en AAA-titel, det skulle vara ett stort projekt, legendarerna var tillbaka! Och nu drygt tre år senare, med slagna rekord som två miljoner spelare samtidigt och den mest lyckade IP:n i Microsofts moderna era, så känner jag mest en stor besvikelse.



Sea of Thieves är nämligen piratspelens motsvarighet till No Man's Sky, i den meningen att det är en snygg, polerad yta utan något som helst djup. Det finns mer eller mindre inget att göra, förutom de inledande mål som man kan ta sig an. Spelet utlovar en expansiv sandboxupplevelse där man får leka pirat, både på egen hand och tillsammans samt mot andra spelare, och potentialen finns verkligen där. Sea of Thieves är vackert, nästintill förtrollande, och med sina två miljoner spelare torde det vara mycket aktivitet framöver, men Rares senaste projekt har visat sig vara en fortsättning av besvikelser sett till spelupplevelsen.

Det börjar med att du har ungefär åtta snarlika karaktärsmodeller att välja mellan, som för övrigt skvallrar om Rares igenkännande grafiska ton som jag själv inte tycker passar spelets grafiska profil. Efter det kastas du, efter en minimal tutorial och genomgång av spelets vidd och innehåll, ut på en startö mitt i världen där du kan välja mellan tre uppdragsgivare: en där du ska döda skelett, spelets enda fiende förutom hajar och Kraken, en annan där du ska hitta och gräva upp skatter på slumpmässiga öar, och en tredje där du ska leverera... höns? Till folk?

Problemen med dessa uppdrag är att de är så innehållsfattiga, och det finns ingen riktig poäng med dem. Spelet erbjuder 50 nivåer per uppdragsgivare där du uppges få tillgång till mer utmanande uppdrag och innehåll specifikt för respektive faktion, men det du gör är att spela, i princip, olika reskins på samma uppdrag du tar dig an första gången.



Du åker till en ö, löser en gåta, dödar ett skelett eller levererar en sak, sedan cashar du in det du precis gjort hos din uppdragsgivare, rinse and repeat. Alla öar ser likadana ut med reservationer för vissa ändringar här och där, AI:n är fantastiskt korkad, och hela företagandet blir helt enkelt alldeles för repetitivt och tråkigt till slut.

Varför?

Främst för att det inte finns någon poäng till ens grind. Det enda du kan fysiskt göra av dina belöningar – du ersätts med en viss summa guld efter varje uppdrag – är att inhandla extremt ytligt kosmetiska förändringar till antingen din karaktär eller ditt skepp, som ett nytt segel eller en alternativ färg på ögonlapp. Det finns inget personligt progressionssystem, skeppet kan inte uppgraderas på något nämnvärt sett, du kan inte få bättre vapen, och så vidare. Du har ingen egentlig anledning till att samla till dig guld, och den erfarenhet som du får inom respektive uppdragsgivares faktion är totalt meningslös och påverkar inte ditt sätt att vara i spelet.

Detta är det enda som finns att göra. Det finns ingen övergripande story, inget singleplayerläge, ingen PvP-driven communityutmaning, inget högre syfte med spelet som gör det värt att spendera tid i längre än några timmar, eller hur länge nu ett Gamepass i Microsoft Store/Origin håller.



Sea of Thieves är också ett spel som är ovanligt beroende av att man spelar som grupp, eftersom spelupplevelsen hänger mycket på ens sällskap och hur samarbetsvilliga de är. Eftersom jag spelade själv och inte fick med mig några vänner inför release så testade jag matchmakingen, och jag blev dessvärre väldigt besviken. Att spela själv känns otroligt tråkigt och sorgligt, och när du matchas med andra spelare så får du hoppas på att de tolererar din närvaro, för annars finns det en funktion där de kan låsa in dig i skeppets fängelse, som du inte kan komma ut från med egna medel. Då får du gott starta om, vilket är irriterande på grund av de frustrerande laddningstiderna. Så om du mot förmodan vill spela Sea of Thieves så rekommenderar jag att du och en grupp med vänner genomför ett köp tillsammans.

Den existentiella spelkrisen fortsätter eftersom det inte finns något straff kopplat till de saker som befaller spelaren under spelets gång. Jag har blivit anfallen av andra spelare och bestulen på skatter som jag kämpat relativt hårt för, till och med mosad av självaste Kraken i min allra första jungfruresa ut i Sea of Thieves utomordentligt vackra hav.

Men vad spelar det för roll, när jag inte blir bestraffad för det? Om jag eventuellt dör så kommer jag snart till liv igen, mitt skepp återställs om det kapsejsar, de skatter som jag blir bestulen kan jag ändå bara hämta igen i ett identiskt uppdrag som, vilket jag nämner i ovanstående stycken, ändå inte spelar någon roll för mig.

Så vad är poängen med det hela? Ingenting. I skrivande stund har Rare dessutom röstat emot att införa en slags dödsskatt för att göra player deaths meningsfulla, vilket känns som en indikation mot att det kommer förbli såhär. Du förlorar ingenting när du dör. Det enda som känns bestraffande i dagens läge är de magstarka laddningstiderna som verkligen förtar från känslan.



Slutsats: Jag ser verkligen ingen anledning till att någon skulle införskaffa Sea of Thieves, än mindre då det är ett early access-spel (i alla avseenden förutom att det är ett fullprisspel) som är tomt och verkar ha antingen a) stressats fram eller b) utvecklats med en större ambition om att kontinuerligt släppa mer spelinnehåll i form av DLC och expansioner över flera år. Men som verkligheten ser ut idag, så som Sea of Thieves står sig som en släppt titel, så blir dessvärre Rares senaste spel fullkomligt överkört av övriga, relativt överlägsna piratspelsupplevelser såsom Blackwake eller Assassin's Creed: Black Flag.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.