Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hearthstone: The Boomsday Project

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2018-08-30



  • Genre: Strategi
  • Släppdatum: 7 augusti 2018
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: PC


T
he Boomsday Project påminner mycket om Goblins vs Gnomes. Expansionen är full av mechs, kontrollerade av självaste Dr. Boom. Men ”uppföljaren” är tyvärr inte lika intressant som originalet. Kanske för att temat inte är nytt och fräscht längre, men mer troligt för att det helt enkelt inte finns många kort som står ut från mängden.

De flesta utav de 135 nya korten är generiska och är mest varianter av kort vi sett innan. Det nya nyckelordet Magnetic gör så att du kan slå ihop två mechs och kombinera deras stats och förmågor (typ som Deathstalker Rexxar). Låter kul på pappret, problemet är som sagt att de flesta mechs är oinspirerade, plus att du använder två kort vilket innebär större risk ifall motståndaren kan hantera det. Visst finns det kraftfulla kombinationer, men de tar ofta två turer att få igenom, samtidigt som att du måste hitta just dessa två kort. Det är alltså svårt att få det hela att fungera på ett konsekvent sätt.

Självklart finns det dock roliga kort att leka med. Bull Dozer är en av mina favoriter där de blandat en tjur med en bulldozer. Så simpelt men så komiskt. Mechano-Egg är det största ägget i spelet, nu mekaniskt, och det kläcker givetvis ur sig en gigantisk robotdinosaur. Dr. Boom gör också entré som ny hjälte till Warrior, med den galnaste Hero Powern hittills. Men min solklara favorit är Mecha’thun, mekanisk variant på C’Thun, som helt och hållet förgör motståndaren om du inte har några kort i din hand, kortlek, eller på spelplanen. Lättare sagt än gjort, men som tur är finns det några klasser som kan utföra strategin, och de kortlekarna är riktigt roliga att spela. Knappast de starkaste, men jag har i alla fall haft kul med dem. En annan nyhet är att Blizzard äntligen har lagt till legendariska spells, något jag länge velat ha i Hearthstone. Det finns bara en per klass i nuläget, men de är precis lika exotiska och galna som jag hoppats på.

Vad gäller singleplayer så har utvecklarna återigen överraskat mig med sitt nytänkande. Denna gången är det pussel som ska lösas i form av att hitta ett sätt att döda motståndaren, överleva, rensa spelplanen, samt spegla motståndarens spelplan. Det är alltså uppdelat i fyra sektioner med olika bossar som alla har sina unika, fördefinierade pussel, och totalt finns det över 120 av dem. Det finns oftast också flera sätt att lösa ett pussel på. Mot slutet blir det riktigt klurigt och jag är fortfarande fast på vissa pussel, så är man den som gillar att tänka till lite kommer man definitivt att gilla det nya läget.



Slutsats: The Boomsday Project lägger till en mängd nya mechar vilket passar bra då GvG-korten inte längre är spelbara i Standard. Jag tycker dock inte att de är lika roliga och intressanta som i GvG, och det är faktiskt få kort som är tillräckligt bra för att användas i rankat läge. Därför finns det knappt några nya arketyper utan de flesta kortlekarna för tillfället är varianter av gamla. De nya som tillkommit är dock helt galna, som APM Priest och Mecha’thun. I Arena har saker förändrats i patchen och det handlar numera nästan enbart om undersåtar och grundläggande mekanik än att alla har överdrivet bra kortlekar med massor av spells och vapen som tidigare. En förbättring enligt mig, men det kan nog bli lite stelt i längden. Pusselläget i singleplayer är riktigt bra och jag hoppas de fortsätter med liknande i framtiden. Men i det stora hela har expansionen inte förändrat Hearthstone särskilt mycket, på både gott och ont.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.