Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Katamari Damacy REROLL

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2019-01-05



  • Genre: Action/Pussel
  • Släppdatum: 7 december 2018
  • Utvecklare: Monkeycraft
  • Utgivare: Bandai Namco
  • Plattform: PC/Switch


E
n gammal klassiker från PS2 återrullar in i en skarpare värld, för första gången i Europa.

Katamari Damacy är sådär galet japanskt, från själva konceptet till musiken, dialogen, och det artistiska. Det handlar om att rulla en boll över mängder av olika prylar så att den växer och till slut tillfredsställer huvudkaraktärens pappa, kungen av kosmos krav. Ja, det är ett udda upplägg, men också ett väldigt simpelt sådant. Detta är min första upplevelse med serien, och efter en tids rullande så kan jag inte påstå att jag förstår storheten i det hela.

Du börjar med en liten boll och det strategiska i spelet ligger i att förutspå vilka föremål du kan rulla över, eftersom när du försöker rulla över saker som är större än din boll så blir det tvärstopp och saker ramlar istället av. I princip allt går att samla på sig, och det mesta är alldagliga saker som häftstift, tvättmedel, och krukväxter, men det finns också lite mer udda saker som katter, hundar, och krabbor. Det mest intressanta med det hela är att när ens boll växer så blir nya vägar tillgängliga och man ser banan ur ett helt annat perspektiv, det blir som att man spelar flera banor i ett.



REROLL är mer av en port än en remaster, så spelet i sig har inte förändrats något. Tyvärr märks det alldeles för tydligt att Katamari Damacy har 14 år på nacken. Kontrollen är oerhört komplex - för att styra bollen måste man vara en raketforskare. Både vänster och höger spak används, ofta samtidigt, för många essentiella funktioner som att svänga och göra en 180. Kameran hänger inte alls med, så det blir sjukt frustrerande när man till exempel åkt fast och måste backa. Den är dessutom alldeles för nära ens karaktär, så man får ingen överblick över banan, och strategin med att välja väg och räkna ut vilka föremål som är bäst att plocka upp försvinner helt och hållet. Det är också löjligt svårt att köra över trösklar, då jag ofta fastnade fastän det såg uppenbart ut att det skulle gå att rulla förbi.

Den simpla grafiska stilen som Namco valde i originalet gör att spelet fortfarande ser okej ut, men jag hade önskat mig mer än bara en HD-uppdatering. På PC startas spelet i fönsterläge med alldeles för högt ljud, och det går inte att ändra inställningarna förrän man tagit sig förbi tutorialen. Till och med sparfunktionen från PS2 har de låtit vara kvar, så man måste spara manuellt mellan banorna. Musiken är lite som spelet i övrigt – väldigt japanskt, med halvtaskiga försök till engelska texter. Kampanjen är kort och klockar in på en 4-5 timmar, fast det finns mer att göra om man vill försöka optimera varje bana.



Slutsats: Katamari Damacy REROLL är en oinspirerad port av ett PS2-spel som hade behövt uppdaterats på många fler plan än den högre upplösningen, framförallt de hutlöst krångliga kontrollerna och kameran som lider av klassiska 3D-syndrom som så många spel gjorde i början av 3D-vevan. Visst är det en del av själva utmaningen att bollen ska vara svår att rulla, men det ska inte ske av anledningar som en långtidsgamer för längesedan har slutat tampats med. Då blir det mest frustrerande, och jag tappade snabbt glädjen av att spela. Retro i all ära, men nya spelare bör hålla sig borta från denna versionen och istället vänta på en remaster av ett nyare spel i serien.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.