Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Som registrerad användare på MinHembio kan du utnyttja många funktioner som du annars inte har tillgång till:

  • Skapa ett galleri och filmsamling
  • Skriva inlägg i forumet
  • Skapa prisbevakningar på Prisjakt
  • Annonsera gratis på Marknaden.
  • Ge omdömen på produkter och butiker

 Klicka här för att bli medlem.

Användarnamn  
Lösenord  
     
     
 
 Glömt ditt lösenord?
Klicka här
 

En rapport i förseningens tecken

Skriven av: Dreadlock  |  Datum: 2007-02-14  |  11949 besökare

Så var det då äntligen Skånes tur att stå värd för en projektormässa värd namnet där fokus just låg på projektorer och inte på Musse Pigg-hissmusik uppspelad från en obskyr kombination vars hjärta är en vinylsvarv som uppbringar priset av en trechipps 1080P-DLP projektor. Med undantag av två mycket omtalade projektorer (Epson EMP-TW1000 och JVC HD1 som enligt rykten befann sig på annat håll i Sverige) visades alla idag omskrivna projektorer upp från sina bästa sidor. Så gott som alla projektorer var kalibrerade enligt ISF (Imaging Science Foundation) och projecerade mot dukar från Stewart med ett par undantag.

Varför en rapport i förseningens tecken undrar då den skarpsinnige läsaren, vilket är en naturlig fråga med ett ännu naturligare svar. För det första anser jag att det var på tiden att även de södra delarna av vårt avlånga land fick möjlighet att se så många av de idag bästa projektorerna sida vid sida, något som ni kära läsare från Skåne med omnejd sannerligen inte är bortskämda med. Alla flyg till och från Skåne var dagen till ära två timmar försenade och väl ombord rådde en försenad förståelse från herren i övre medelåldern sittande framför undertecknad som inte förstod att artikelförfattarens ben var exakt lika långa som sätet var djupt vilket föranledde endel diskussioner rörande den fysikaliska aspekten på nedfällandet av sätet.

Nåväl. Väl på plats på fredagen bjöds projektorer i alla dess former och upplösningar och det var befriande att få gå runt och prata med utställarna utan en invasion av folk som trängdes. Det är inte en speciellt tacksam uppgift att rapportera från en projektormässa beroende på två orsaker. Först att det är mörkt i rummen och skall så vara för att folk försöker bilda sig en uppfattning om bildkvaliteten hos produkten, något man inte förbättrar genom att bränna av en serie med blixtar för att fånga elektroniken på bild. Jag ber om ursäkt framförallt till mannen i Epson rummet som fick smaka på Nikonblixt i all dess prakt och därmed tyckte att alla projektorer upplevdes som lika "dassiga". Vidare är ni kära läsare synnerligen inlästa på alla modeller, och skall jag vara lite elak var det få jättenyheter som presenterades men det kommer jag till lite senare. Som brukligt är på mässor av denna sorten får man alltid höra diverse förklaringar till varför en projektor inte presterar som man förväntat sig och till viss del beror det självklart på de icke optimala förhållandena som råder på en mässa, men till helgens förklaringar kan även adderas strul med kablar, dvdspelare som inte gör som man vill, tidsbrist till kalibrering och hör och häpna även slitna demoexemplar. Därför kommer jag att försöka hålla mig ifrån att kommentera bildkvaliteten då jag inte spenderade tillräkligt lång tid i varje rum för att kunna göra sådana uttalanden.

KramerDVIFör att koppla ihop alla din nyinköpta projektor behövs kablar, och det stod Kramer för, dels med sin fiberoptiska DVI-kabel i härlig orange färg som syns till höger på bild, men även med sin helt nya HDMI-kabel som i sober svart färg levererar högupplösta bilder från 10 upp till 100 meter. Stora fördelen med Kramers kablar är att elektroniken inte sitter i kontakten som hos konkurrenterna utan i en liten dosa placerad ca 20 cm in på kabeln vilket gör den lättare att gömma undan.

Om vi går direkt på världspremiären av
Projectiondesigns M20 så var det som ni som besökte mässan inte någon röd matta som låg utlagd och det firades inte med varken skumpa eller annat bubbligt utan man fick istället sig en god portion information från de alltid så trevliga norska tillverkarna. Jag skall inte gå in på varken teknikaliteter eller djuplodande analyser av bildkvaliteten då det senare är väldigt subjektivt, men jag vill dock passa på att säga att de förändringar de gjort på färghjulet inte verkade vara till det sämre. När denna projektor finns tillgänglig för en shootout kommer det bli synnerligen intressant. Framförallt då flera besökare fick vända på sig för att kolla att det inte var den betydligt större MKIII som var i farten.

I samma rum huserade självklart den alltid lika imponerande Action Model Three 1080 och de som säger att storleken inte har någon betydelse är välkomna att åka och titta på denna projektor på en riktigt stor duk och återkomma med sina intryck. PD har en bra tänk när de bygger projektorer och detta resulterar i att deras projektorer i mina ögon trivs bäst på lite större dukar.

Det fanns tre projektorer jag verkligen ville se och en av dem var Marantz VP11-S1 som huserade i Septons rum tillsammans med Infocus och Denverbaserade Planar som jag tror vi kommer få se mycket av i framtiden. Jag har varit lite småsugen på Marantz sen jag under studenttiden såg i taket hemma hos en kollega som stolt förklarade att den kostade nästan 100K och gav den bästa bilden han någonsin sett och nu har Marantz stigit upp i den tunga 1080P-klassen som dominerade mässan. Projektorn matades med HD-material från en TViX-box omväxlande med DVD-material från Marantz DV-9600. I mina ögon tyckte jag att Planar PD7150 visade en djupare svärta men som sagt, jag skall inte ägna dessa rader till att göra allt för djuplodande analyser. Även Planar PD7060, en lite ljussvagare DC3 bestyckad DLP fanns för beskådning, dock inte inkopplad vilket var synd då den enligt leverantör kommer lägga sig riktigt bra i pris i förhållande till sin prestanda.

Många timmar spenderades säkert på mässan att
diskutera huruvida 1080P är en nödvändighet för
hemanvändarna och för att visa skillnader så hängde en Infocus IN-72 i taket i absolut närhet till den rykande färska IN-78 för att visa hur budgetsegmentet hänger med då pixelantalet sticker iväg uppåt. Många besökare höjde säkert ett och annat ögonbryn då bilden man får per krona projektor är synnerligen högt. Ej inkopplad var även Infocus IN-76 som de flesta av oss som gått i projektorköpartankar tittat på.

Informativt var det som vanligt inne hos Epson där TW700 såldes för det mycket prisvärda mässpriset 12.990:- vilket gjorde att fler än en besökare blev med projektor vilket till stor del skall tillskrivas såväl en duktig säljare som den generösa 3-åriga / 1700 timmars garantin. Matning stod Toshiba HDDVD för och det är första gången som undertecknad sett Training Day som demofilm. Annorlunda men säljande!

På tal om mässpriser så var det gått om sådana. Hos BenQ kunde man förrutom att beskåda nya 1080-modellen W10000 handla den den utgående modellen PE8720 för helt klart överkomliga 19.990:-. Tyvärr tyckte jag att det rum som BenQ hade fått till sitt förfogande var ett av mässans sämsta vilket gjorde att W10000 inte på något sätt kom till sin rätta och jag ser verkligen fram emot att få spendera både en och två kvällar i dess sällskap för att bilda mig en uppfattning om vad den egentligen är kapabel att prestera. Ungefär 57000:- kostar den i dagsläget och det kommer bli spännande att se hur den står sig mot övriga kombatanter.

På delad sistaplats, tillsammans med BenQ och Panasonic rörande hur bra rum de fanns i hittades italienska lyxtillverkaren Sim2 som kom till spel dels med Grand Cinema C3X Lite men även med enchippsmodellen HT3000. Solidpix fick agera duk och det var roligt att se något som inte kom från Stewart på denna mässa. Fördel Sim2 mot rummet bredvid där man körde Sony Pearl och en Sanyo Z5a sida vid sida mot en ADEO-duk vilket inte var en direkt snäll jämförelse. För att bättra på ojämnheterna hade Sony/ADEO en lampa i korridoren precis i dörröppningen som resulterade i en sämre svartbotten än inne hos Sim2 men det är inte hela sanningen. Arrangörerna var dock glada att förklara hur det hela låg till och finns att läsa för den intresserade. Kvarstår gör dock att HT3000 är en bättre projektor än Sony's Pearl och att jämförelsen VW50 kontra Z5 är haltande, framförallt då den senare av de två inte var kalibrerad vid tillfället.

Nästgårds hittade vi Panasonic som körde både med PT-AE1000E och PT-AX100 och det var första gången undertecknad såg den förstnämda som produktionsexemplar. Möjligheterna för kalibrering såg väldigt bra ut även om jag inte fick någon tid att begrunda bilden mer än som hastigast och då kontra AX100. Värt att notera var de höga värdena den mättes upp till i kalibrerat läge. Imponerande!

Alltid lika välpresterande Sharp Z21000 återfanns även i Lund och fick endast se sig slagen av PD M3 vilket få anses vara ett strålande betyg. Ingen annan projektor jag har sett levererar den kontrasten och dynamiken i bilden. Kalibrerad levererar den verkligen och får sina tunga 77.000:- att helt plötsligt kännas både överkomligt och billigt.

Helgens utropstecken känns det som att HC1000 från Mitsubishi som "eftersom dEn ickekalibrerad men nöjd arrangören fått så bra kritik och anses prisvärd för 12900:- i helgen säljs för 9995:-" var. Tyvärr hade den inte strykande åtgång jag hade trott att den skulle ha. Bredvid sig hade den iofs skarpa HC5000 som är den av de C2 Fine projektorer jag sett levererar bäst skärpa.  Rättvis är självklart inte jämförelsen då du får styva 4 stycken HC1000 för priset av en HC5000 och jag tror inte du får bättre bild på "rätt" sida av 10.000-kronorssträcket än just med HC1000. Angående HC5000 tyckte jag att den känns som skarp men utan det djupet i bilden som exempelvis PT-AE1000E visade.

I ett av rummen hittade vi arrangörerna från The Rock som med hjälp av Samsung SP-H710AE visade och berättade vikten av att kalibrera sina projektorer. Budskapet måste gått hem för i en av pauserna kom flera besökare fram till undertecknad (som dagen till ära bar minhembio-tröja) och frågade om jag visste fler än The Rock som utförde just kalibreringar, och de flesta som slog till på mässpriserna var mycket intresserade att få ISF-kalibrerat besök. Dagen innan mässan kalibrerades det till klockan fyra på morgonen vilket gjorde att kalibreringsorken tog slut. Därför syns här snett ovanför en icke-kalibrerad arrangör som lider av tydligt blåstick samt felställd vitpunkt.

Avslutningsvis vill jag dela ut helgens perfekt poppade popcorn: Tre tummar upp för The Rock som lyckades att dra av en mässa som jag innerligen hoppas kommer återkomma. Aldrig förr har vi sett så många rättkalibrerade projektorer på samma ställe, och äntligen får det vara slut på undanflykterna på mässor att kalibrering inte gjorts. Tack för iår och vi syns snart igen hoppas jag!


Prisjakt © 2000 - 2017 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.