Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus WL-500G Premium

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2006 - 14:31

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Hej alla!

Är lite nyfiken på Asus senaste tillskott WL-500G Premium som är bestyckad med två stycken USB 2.0-portar, mest för att det vore skönt att kunna stuva undan den tillsammans med min externa USB-hårddisk på 250GB och skyffla filerna trådlöst!

Tyvärr verkar den ju, som de flesta andra liknande produkter, enbart stödja FAT32 vid läsning/skrivning och NTFS enbart vid läsning.
Detta gör ju produkten i stort sett värdelös för mig då FAT32 ju enbart stödjer filer <4GB.

Är det någon som redan har erfarenhet av routern eller som känner till en lösning på problemet?
Mjukvaran i routern verkar vara Linuxbaserad så var min tanke att formatera hårddisken med något Linux-filsystem, typ EXT3/EXT2 eller ReiserFS och sedan installera någon drivrutin till Windows XP som jag använder för att kunna läsa/skriva från disken.

Jag är helt nollställd gällande Linux och kan ingenting, men tycker ändå detta borde fungera. Enda nackdelen borde väl bli om jag behöver ha med mig disken till en kompis eller så som kör Windows XP, men det kan jag leva med.

Vad tror ni?

#2

Postad 02 juni 2006 - 18:48

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Kan man lägga in en linux dist och dela ut disken med hjälp av samba så kan du köra ett linux filsystem på disken utan att behöva fundera på windows sidan.

#3

Postad 03 juni 2006 - 07:45

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Kan man lägga in en linux dist och dela ut disken med hjälp av samba så kan du köra ett linux filsystem på disken utan att behöva fundera på windows sidan.

Eller, om man bara är ute efter disk-funktionaliteten med USB köpa en https://www.minhembi...dpost&p=1033695

#4

Postad 03 juni 2006 - 22:42

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Kan man lägga in en linux dist och dela ut disken med hjälp av samba så kan du köra ett linux filsystem på disken utan att behöva fundera på windows sidan.

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, utveckla det där närmare tack.
Menar du att man ska köra dubbla operativsystem på datorn och därigenom kunna komma åt disken?

Verkar ju finns en del tredje-partsfirmware till routern som möjliggör det jag är ute efter.

#5

Postad 04 juni 2006 - 17:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Njae kör man linux på routern så kan man dela ut den i nätverket med hjälp av programmet samba, detta gör att windows kan läsa ifrån den som vilken nätverksenhet som helst.

http://en.wikipedia..../Samba_software

#6

Postad 07 juni 2006 - 08:53

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Njae kör man linux på routern så kan man dela ut den i nätverket med hjälp av programmet samba, detta gör att windows kan läsa ifrån den som vilken nätverksenhet som helst.

http://en.wikipedia..../Samba_software

<{POST_SNAPBACK}>


Aha, då ska det nog lösa sig. Har beställt en nu från www.minnie.se
Hoppas på rapp leverans :D

#7

Postad 13 juni 2006 - 11:07

brushie
  • brushie
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Njae kör man linux på routern så kan man dela ut den i nätverket med hjälp av programmet samba, detta gör att windows kan läsa ifrån den som vilken nätverksenhet som helst.

http://en.wikipedia..../Samba_software

<{POST_SNAPBACK}>


Aha, då ska det nog lösa sig. Har beställt en nu från www.minnie.se
Hoppas på rapp leverans :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>



Är nyfiken om du fick ordning på det!! Är nämligen ruskigt sugen på en Asus Premium jag med men som sagt hade varit fint om man kunde gå runt begränsningen med FAT32 på något sätt. Du kan väll skriva hur det gått för dig!!

#8

Postad 15 juni 2006 - 13:59

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Njae kör man linux på routern så kan man dela ut den i nätverket med hjälp av programmet samba, detta gör att windows kan läsa ifrån den som vilken nätverksenhet som helst.

http://en.wikipedia..../Samba_software

<{POST_SNAPBACK}>


Aha, då ska det nog lösa sig. Har beställt en nu från www.minnie.se
Hoppas på rapp leverans ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Är nyfiken om du fick ordning på det!! Är nämligen ruskigt sugen på en Asus Premium jag med men som sagt hade varit fint om man kunde gå runt begränsningen med FAT32 på något sätt. Du kan väll skriva hur det gått för dig!!

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar ju fungera om man formaterar disken med EXT2
Mer information och forum om burken finns här

Redigerat av Raskus, 15 juni 2006 - 14:00.


#9

Postad 21 juni 2006 - 13:20

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hur går det Raskus,har du fått din WL-500gP från Minnie.
Är du nöjd.
håller på att beställa en från Minnie just nu.
Jag hoppas den fungerar med min Dreambox DM-500T,så jag slipper ha igång datorn när jag spelar in mm...

//kpeson

#10

Postad 21 juni 2006 - 21:47

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Hur går det Raskus,har du fått din WL-500gP från Minnie.
Är du nöjd.
håller på att beställa en från Minnie just nu.
Jag hoppas den fungerar med min Dreambox DM-500T,så jag slipper ha igång datorn när jag spelar in mm...

//kpeson

<{POST_SNAPBACK}>


Har ännu inte fått den, avbeställde den från Minne för de verkade så oseriösa och svarade inte på mail, har beställt den från JME istället för bara 50:- dyrare. Borde få den om någr dagar. I'll keep you posted :D

#11

Postad 22 juni 2006 - 15:26

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Beställde min hos Minnie i går,står att den är skickad nu ,vi får väll se vem som får den först.

Priset 905kr totalt mot faktura...

Jag hade kontakt med dom via mail utan problem,de kollade min kreditvärdighet innan jag fick köpa mot faktura...kan ju vara bra att slippa betala innan man fått sina varor när man inte känner till företaget..29kr extra...


//kpeson

Redigerat av kpeson, 22 juni 2006 - 15:30.


#12

Postad 26 juni 2006 - 14:32

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag har sedan tidigare en Netgear W634U (första modellen på marknaden med USB uttag för extern hårddisk och Linux "OS")

Den fungerade inte klockrent, bla gick det väldigt segt att överföra filer via nätverket, dessutom slöades hela nätverket ned när man skickade filer till hårddisken.

Häromdagen slutade den trådlösa delen i routern att fungera, så idag beställde jag en Asus WL-500G Premium.

Vad jag fattat från andra användare så går det tydligen rätt segt även med denna router.

Det fungerar exempelvis inte lika bra som med NAS (Network Attached Storage)

Bittorrent-funktionen i routern ska tydligen inte fungera så bra heller - den tappar kontakten ofta och har problem med stora filer (över 1gb)

Fördelar mot min tidigare router finns dock:

* Opensource programvara med gott om fristående projekt tillängliga
* Stöd för massa "finesser" såsom webkamera mm
* USB printer-server
* Billig

När ni får routern får ni gärna skriva vad ni tycker om prestandan på bla filöverföring, media-streaming mm.

Redigerat av Pulver, 26 juni 2006 - 14:35.


#13

Postad 27 juni 2006 - 14:28

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Ojsan.

Jag beställde via minnie.se igår fm, betalade via kreditkort och hämtade ut paketet som ett stort brev på posten ca 24 timmar senare.

Snabbt och smidigt :(

Postad bild

Brevid en Lacie extern hårddisk

Fungerar väldigt smidigt än så länge. Fick igång internet, trådlöst nätverk och en extern hårddisk på ca 10 minuter.

Har dock haft lite problem med en USB-skrivare och Bittorrent funktionen, men det borde lösa sig inom kort :)

Ville bara meddela mina första intryck ;)

#14

Postad 27 juni 2006 - 15:46

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Har också fått min från Minnie,(på faktura),kopplade in den igår men har bara testat att gå ut på nätet via LAN.Skall testa den som printerserver och USB hårddisk senare.

Än så länge funkar allt som det skall,och leveransen från Minnie var smidig,paketet kom direkt i brevlådan,behövde inte ens gå till posten....

//kpeson

#15

Postad 28 juni 2006 - 08:12

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Damn jag vill ha min NU, kabel känns stenålder!
Jag avbeställde min från Minnie och la en order på JME istället då det stod lagerstatus "3-4 dagar" vilket jag tolkade som att den var på ingående, när jag mailade JME igår fick jag till svar att väntetiden är LÅNG och att den kommer troligen i slutet av Juli!

Nu har jag kontaktat Minnie igen och de skulle leverera en router till mig, så nu är det bara att avbeställa från JME. Phew!

#16

Postad 28 juni 2006 - 08:56

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Har fortsatt att testa lite och har bla lyckats ladda hem saker via Bittorrent med enbart routern och den externa hårddisken påslagna :(

Dock är bittorrent funktionen "skakig" (tappar kontakten ofta) och saknar många inställningsmöjligheter - bla har jag inte lyckats "seeda" någon torrent (bara "leecha")

För att starta en torrent måste man använda ett speciellt program som endast finns till Windows.

USB-printer funktionen verkar fungera, jag har dock endast lyckats skriva ut från en annan linux-dator - från en windows dator fick jag hela tiden error, men det borde väl gå att lösa.

Att flytta filer mellan en dator och den anslutna hårddisken går hyffsat, snabbare och betydligt stabilare än min tidigare router (Netgear W634U) men inte lika snabbt som när man flyttar filer mellan 2 datorer.

Jag gjorde ett försök igår att streama media till en Xbox 360, kontakten upprättades utan problem, men tyvärr så hittade inte xboxen några filer på hårddisken (trots att de fanns där) - men det var antagligen bara ett tillfälligt problem.

Xboxen klara dock inte av att streama videofiler, så jag ska testa att streama film till en HTPC vid ett senare tillfälle.

Lite användbara länkar:

Asus download sida med uppdateringar av firmware, utility program (innehåller nedladdnings-programmet) och manual.

Jag uppdaterade till den senaste firmwaren utan problem.

Eftersom programvaran i routern är open-source finns det en del projekt som kan "förvandla" routern till en (nästan) komplett linux-server :) - länkar till info:

Macsat info och tutorials om bla 'Olegs firmware'

Olegs diskussions forum om wl500gp

dd-wrt annat projekt som ska fungera på routern

open-wrt ännu ett projekt

Gillar man inte asus nedladdningsprogram kan man exempelvis lägga in någon av ovanstående firmware (på egen risk) och installera Ctorrent, sedan kan man logga in på routern via telnet och styra torrent-nedladdningar ;)

Det här är inget jag testat ännu - men det kommer jag nog göra inom kort B)

Det kräver dock lite grundläggande linux-kunskaper.

edit:

Kan vara lite kul med länken till IDG:s nyhet om denna router också :lol:

Redigerat av Pulver, 28 juni 2006 - 09:25.


#17

Postad 28 juni 2006 - 15:01

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag har också flashat om till nyaste firmwaren utan problem.
Den fungerar nu som printerserver till min HP Photosmart 7350,alla datorerna kan skriva ut på skrivaren (Win XP-XPPro).

Testade att kopla in en Lacie 40GB 2,5" USB disk,det funkade ej(kan bero på för dålig spänningsmatning),jag har ingen ström adapter till Lacien,skall fortsätta testa en annan disk i kväll.

Skall bli intressant att se om man kan få Dreamboxen och Xboxen att koppla upp mot USB disken!

//kpeson

#18

Postad 29 juni 2006 - 22:29

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag har testat vidare med en annan 2,5" USB disk (80GB STLab).FAT32

Det gick bra att konfigurera den i 500an,men sedan började problemen.
Den dök upp som en nätverksenhet i mina Nätverksplatser.Man kunde se mapparna på disken ,det gick att kopiera över filer,men när jag skulle kopiera tillbaka,eller spela upp MP3 mm hängde sig routern och tappade kontakten med disken.Testade ett flertal ggr innan jag tröttnade.

Testade sedan att ansluta via ftp samma säk där.

Testade att använda Download manager laddade en torrent och väntade och väntade,när laddningen började hade Micro-torrent redan kommit till 50% av 97MB.

Efter ett tag hängde sig routern igen och tappade kontakten med USB disken,och fick startas om för att funka igen.Då var torrent laddningen som bortblåst.

Upplevde att hela apparaten blev ostabil så fort jag kopplade in USB disken.

Innan testet med USB-disken hade jag inte behövt starta om routern en enda gång,men nu hänger den sig stup i kvarten.

Känner mig inte lika nöjd nu,men som router och printerserver funkar den bra,men USB-HDD funktionen var ju det som fick mig att köpa denna router.


Pulver har du lyckats få USB disken att fungera utan problem....Har du några tips ....kommer du att lägga in någon alternativ firware typ Oleg?Behövs mycket Linux kunskaper för att lyckas med det?

//kpeson

#19

Postad 01 juli 2006 - 08:56

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Pulver har du lyckats få  USB disken att fungera utan problem....Har du några tips ....kommer du att lägga in någon alternativ firware typ Oleg?Behövs mycket Linux kunskaper för att lyckas med det?

//kpeson

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, även jag har problem med usb-disken.

Om jag fattat rätt så ska Olegs firmware rätta till många problem, samtidigt som "download master" funktionen försvinner.

Att lägga in Olegs firmware ska inte vara några problem - jag ska testa nu i helgen och kan skriva om mina intryck när jag gjort det :)

#20

Postad 01 juli 2006 - 12:59

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Har nu kort testat Olegs firmware, och den var väl helt OK :rolleyes:

WL500gp-1.9.2.7-7f-pre4.trx tillgänglig från denna sida

Att byta till Olegs firmware var väldigt enkelt - det är bara att ladda upp den via "firmware upgrade" och vänta.

Att byta tillbaka till ASUS org var svårare, man måste nämligen köra "firmware restoration tool"

Man tar bort strömmen från routern, håller in reset knappen medans man sätter tillbaka strömmen, väntar tills ström-lampan på routern blinkar, sedan startar man "Firmware Restoration" (ingår i utility paketet) på en Windows dator och laddar upp ASUS org firmware.

Jag hade först lite problem med kontakten mellan routern och windowsdatorn när jag körde restoration - men efter några försök så fungerade det.

Angående Olegs firmware:

Gränsnittet är identiskt med ASUS och det har tillkommit en del funktioner.

Det positiva är att det är väldigt enkelt att köra en ftp-server, och att skicka filer fram och tillbaka till den usb-anslutna hårddisken fungerar fint (det lilla jag testade).

Det negativa är att Samba (Windows nätverks-stöd) inte fungerar - men det ska tydligen gå att ställa in (manuellt).

Den stora grejen (som jag dock inte testat ännu) är att en slags pakethanterare fungerar.

Pakethanterare är en funktion som gör att man enkelt kan installera olika program under Linux.

Man loggar in på routern via telnet och sedan kan man via kommandon installera olika program-paket såsom webserver, php, Ctorrent, etc.

Sida med info om Olegs firmware - där finns också lite info om olika programpaket.

Just att logga in på routern via telnet och köra en del kommandon är det som kräver lite baskunskaper i Linux - men man kan följa guiderna på macsat.

Läste förövrigt lite om dd-wrt som tydligen inte lagt till usb-support för ASUS routers ännu.

Det känns som alla olika alternativ på firmware är lite "ofärdiga" (vilket givetvis beror på att routern är helt ny) men framtiden ser ändå ljus ut :lol:

De olika alternativen kommer onekligen att bli bättre.

#21

Postad 01 juli 2006 - 20:03

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Har nu testat med ett USB minne 512MB Bluetake.
Verkade fungera bra till en början,routen kände av enheten ,det gick att skapa och dela ut en mapp.

Servrarna startade men det dök inte upp något under mina nätverks platser,sedan la routern av och jag fick starta om.

Nu går det inte att få kontakt med routen alls längre,webb interfacet dyker inte upp alls??

Får väll testa att göra en Firmware restoration,så får vi se om det hjälper??

Börjar bli lite frustrerande...

//kpeson

EDIT: NU är den igång igen den hade tappat kontakten med mitt modem ZyXel 660H triple play (Telia),och det hade blivit någon underlig konflikt med IP-adresserna 192.168.1.1 på både modemet och routen??Tog bort modemet och då gick det att logga in på routen,fattar nada,men nu är det igång igen.
Det verkar bökigt det här att få igång en USB-disk att ladda på,det är nog dags att prova alternativa firmwares....

//kpeson igen

Redigerat av kpeson, 01 juli 2006 - 20:33.


#22

Postad 16 juli 2006 - 21:53

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Är det ngn som har koll på hur man gör för att routern ska dela ut samma IP-adress till datorerna varje gång? Jag vill tex ha 192.168.1.3 varje gång för att slippa konfigurera om brandväggen, hur gör man då? På min gamla D-link 624 var det jättelätt, den hade dock andra nackdelar :)

#23

Postad 24 juli 2006 - 16:10

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Jag har skrivit in ett fast IPnr i varje dator,och får då samma IPnr varje gång jag startar datorn.
Kanske fattar dig fel men,sätter du ett fast IP nr i TCP/IP inställningarna får datorn samma IP varje gång...

//kpeson

#24

Postad 25 juli 2006 - 13:00

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Jag har skrivit in ett fast IPnr i varje dator,och får då samma IPnr varje gång jag startar datorn.
Kanske fattar dig fel men,sätter du ett fast IP nr i TCP/IP inställningarna får datorn samma IP varje gång...

//kpeson

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har fått det att fungera nu, hade skrivit fel i DNS-inställningarna först men nu fungerar det.
Är det någon som har mer att berätta om det senaste i firmware-väg till routern?

Jag är inte helt nöjd med hur USB-disken fungerar, jag måste gå in i setupen för routern och dela ut partitionerna och greja i princip varje gång jag ska accessa disken.

Sen fungerar inte download master överhuvudtaget, kan inte ens starta en nerladdning det utan jag får ett felmeddelande, det verkar vara Acerrelaterat på något vis då jag efter lite googlande fann flera som hade samma problem med sina Acer-laptops och download-master.

#25

Postad 12 augusti 2006 - 17:29

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hur går det för er egentligen? Är själv sugen på att köpa en WL-500gP men era kommentarer om USB-hårddisk stöd verkar ju inte så lovande. Behöver själv en för att få in en 2,5" disk samt min skrivare i nätverket. Behöver också en router som har fullt stöd för Mac då jag kör en stationär maskin med XP Pro och en Macbook med OS X 10.4.7.

#26

Postad 17 augusti 2006 - 19:14

Unregistered583ce302
  • Unregistered583ce302
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjo!

Sitter här med min WL-500g Premium och har stora bekymmer med att ladda ner torrents. Allt verkar fungera jag kan kolla på disken jag kopplat in, jag kan starta en torrentnerladdning och alla filer skapas som ligger i torrenten, men den startar aldrig nedladdningen, Den visar status: queued men jag kan inte resuma den eller något.

Ett annat skumt problem jag har är att när jag tankar hem en tex. en DVD som ligger på 4.4Gb ungefär. Då visar den i download master att filerna ligger på 2.0gb. Vad beror detta på? Något som har och göra med mitt första problem eller har det något med filsystemet att göra? (jag kör FAT32 på disken) Borde inte vara det eftersom DVDn är delas i 50mbs filer

Lite irriterande är det när men lagt ner så mycket pengar på en router som man köpt för en saks skull, som inte fungerar.

Någon som kan hjälpa mig?

:)

#27

Postad 19 september 2006 - 13:33

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Nu har jag fått i ordning på ASUSen.Flashade nyaste firmwaren från ASUS 1.9.7.0.
Skaffade en ny USB hårddisk WD 250GB MY Book Essential.

Nu fungerar det klockrent.Har mountat den till min Dreambox och kan nu spela in på USB disken.

Har även testat Downloadmaster men det funkar inget vidare,det kanske dyker upp nyare och bättre versioner vem vet.

//kpeson

#28

Postad 18 november 2006 - 14:44

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hejhej

är det någon som vet om det finns några speciella upgrades på denna firmware, vad gäller multimedia server biten?

#29

Postad 25 november 2006 - 20:52

revhajen
  • revhajen
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Epoxus, FAT32 formatterade diskar har en begränsning på 2Gb filstorleksmässigt, så vad du kan göra är att formattera till ext2(står i manualen), finns forum med info här: http://wl500g.info/index.php

K.

#30

Postad 25 januari 2007 - 12:31

Karhu4
  • Karhu4
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nu har jag fått i ordning på ASUSen.Flashade nyaste firmwaren från ASUS 1.9.7.0.
Skaffade en ny USB hårddisk WD 250GB MY Book Essential.

Nu fungerar det klockrent.Har mountat den till min Dreambox och kan nu spela in på USB disken.

Har även testat Downloadmaster men det funkar inget vidare,det kanske dyker upp nyare och bättre versioner vem vet.

//kpeson

<{POST_SNAPBACK}>



Hur funkar det att packa upp filer som är större än 2 gig då???
<den frågan får du ställa på något annat forum, föreslår att du även studerar forumreglerna>

Redigerat av frollic, 25 januari 2007 - 13:21.


#31

Postad 25 januari 2007 - 16:37

Karhu4
  • Karhu4
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nu har jag fått i ordning på ASUSen.Flashade nyaste firmwaren från ASUS 1.9.7.0.
Skaffade en ny USB hårddisk WD 250GB MY Book Essential.

Nu fungerar det klockrent.Har mountat den till min Dreambox och kan nu spela in på USB disken.

Har även testat Downloadmaster men det funkar inget vidare,det kanske dyker upp nyare och bättre versioner vem vet.

//kpeson

<{POST_SNAPBACK}>



Hur funkar det att packa upp filer som är större än 2 gig då???
<den frågan får du ställa på något annat forum, föreslår att du även studerar forumreglerna>

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har studerat forumreglernga men jag finner ingen regel som jag skulle brutit mot.
Dock verkar du göra det då du uppträder spydigt..

#32

Postad 25 januari 2007 - 18:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

<den frågan får du ställa på något annat forum, föreslår att du även studerar forumreglerna>

Jag har studerat forumreglernga men jag finner ingen regel som jag skulle brutit mot.
Dock verkar du göra det då du uppträder spydigt..

Nu avsågs då den delen utav din fråga som jag skrev över med min text, inte det som blev kvar (som någon gärna får besvara).

Rörande regler så föreslår jag att du studerar kap 8.

#33

Postad 03 februari 2007 - 13:52

Unregistered2ca96a09
  • Unregistered2ca96a09
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har hört att wl500gp ska ha ~100mbit switch-hastighet och >80mbit wan-lan-hastighet (== "routehastighet"/"nathastighet"). Kan någon bekräfta detta? (Det är rätt mycket mer än motsvarande produkter)

#34

Postad 12 februari 2007 - 23:59

AnimeA
  • AnimeA
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
kolla denna sidan och bläddra ned till throughput: http://www.xbitlabs....premium_12.html

De säger att den får mycket bra fart.

#35

Postad 16 februari 2007 - 11:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag köpte den här routern när den var ny (skrev en del på förra sidan) men efter att jag blev lite besviken på Asus egna Download program så har jag låtit den stå enbart som en router.

De senaste dagarna har jag däremot börja "leka" ganska mycket med den :lol:

Har lagt in Olegs senast firmware: WL500gp-1.9.2.7-7f.zip (hämtas härifrån) och har sedan följt denna guide för att installera diverse program.

Har bla fått igång Samba och Ctorrent.

Ska väl sägas att ingen torrent-klient erbjuder funktioner och gränssnitt i klass med uTorrent och Azureus, men det är det väl ingen som förrväntat sig heller :lol:

Den bästa torrentklienten som man kan köra på routern är antagligen rTorrent , men det enda sättet att styra den är med inloggning via telnet eller ssh (putty).

Jag har dock hittat ett annat intressant användningsområde - jag kör newcs på routern.

#36

Postad 04 mars 2007 - 23:23

Koppen S
  • Koppen S
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag köpte den här routern när den var ny (skrev en del på förra sidan) men efter att jag blev lite besviken på Asus egna Download program så har jag låtit den stå enbart som en router.

De senaste dagarna har jag däremot börja "leka" ganska mycket med den :)

Har lagt in Olegs senast firmware: WL500gp-1.9.2.7-7f.zip (hämtas härifrån) och har sedan följt denna guide för att installera diverse program.

Har bla fått igång Samba och Ctorrent.

Ska väl sägas att ingen torrent-klient erbjuder funktioner och gränssnitt i klass med uTorrent och Azureus, men det är det väl ingen som förrväntat sig heller ;)

Den bästa torrentklienten som man kan köra på routern är antagligen rTorrent , men det enda sättet att styra den är med inloggning via telnet eller ssh (putty).

Jag har dock hittat ett annat intressant användningsområde - jag kör newcs på routern.

<{POST_SNAPBACK}>



Hej Pulver!
Du skriver att du använder newcs. Vad servar den, en läsare i USBn eller en läsaren i boxen? Det låter i alla fall itresant, jag har tängt på en liknande lösning. Jag har funderat ett tag på att lägga in Olegs firmware. Men nu när jag läste ditt inlägg så är det inte mycket att funderap, det ska in.

#37

Postad 05 mars 2007 - 10:46

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
uTorrent är väl open source, stämmer inte det?
Borde inte någon som kan programmera kunna implentera den i Asus paketet eller det r kanske inte så det funkar?

#38

Postad 05 mars 2007 - 13:10

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Hej Pulver!
Du skriver att du använder newcs. Vad servar den, en läsare i USBn eller en läsaren i boxen? Det låter i alla fall itresant, jag har tängt på en liknande lösning. Jag har funderat ett tag på att lägga in Olegs firmware. Men nu när jag läste ditt inlägg så är det inte mycket att funderap, det ska in.


Skickar info via PM.

uTorrent är väl open source, stämmer inte det?
Borde inte någon som kan programmera kunna implentera den i Asus paketet eller det r kanske inte så det funkar?


Nope uTorrent är inte OpenSource, men Azuresus är OpenSource.

Men det fungerar (mycket riktigt) inte så. Det är endast mycket "enkla" torrent-program som går att få igång.

Såsom exempelvis rTorrent

Det betyder inte att det behöver se "fult" ut.

Man kan styra dessa enkla torrent-program med ett snyggare web-gränssnitt, ett exempel på hur det kan se ut är denna bild - just detta program fungerar dock inte i dagsläget (vad jag vet)

#39

Postad 05 mars 2007 - 14:10

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jo, dumpen såg fin ut. Det är troligen som du säger att det fula ligger under ett snyggare skal.
Utorrent hade visst ett webbaserat program eller något - det fick mig antagligen att blanda in open source...
Skälet till att jag nämnde uTorrent är dess enkelhet. Den skärmdump som du visar var väldigt enkel.
Även Azuresus såg ut att vara rätt enkel. En liten rättelse kanske: Det är ju inte bara enkelheten utan även litenheten. uTorrent är riktigt minimalt. Därmed ett perfekt tillägg till Asus routern kan man tro.

#40

Postad 09 mars 2007 - 14:44

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Har testat en custom firmware som bygger på olegs där de lagt till funktioner för olika uppkopplingar via usb-porten.

I menyn tillkommer det options för olika sorters uppkopplingar, UMTS (3G), GPRS (GSM), telefon-modem mfl.

Antagligen är det möjligt att koppla in alla sorters uppkopplingar som fungerar över usb och seriell (med adapter) uppkoppling.

Har även installerat ett större programpaket som tillåter att jag installerar: Apache, PHP, MySQL, phpmyadmin.

Har dock inte testat att installera något av detta ännu - så jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken.

Men det skulle vara kul att testa att sätta upp ett phpbb forum bara för att se om det fungerar :)

Möjligheterna för denna router är oändliga :)

#41

Postad 16 mars 2007 - 20:46

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Mycket intressant produkt det här.

Såg att Asus släppt en Draft-n router också och undrar om någon vet om den bygger på samma system. Såg att den också har Download Manager.
Är det samma system och möjligheter med den så kan man lika bra lägga till lite och få en Draft-n router.



#42

Postad 18 mars 2007 - 19:51

Antonn
  • Antonn
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har precis skaffat mig en wl500g men har lite problem med kontakten till hårddisken, jag kan ansluta till den och hämta filer men inte lägga in nya. Någon som vet vad felet kan vara? Jag har lagt in olegs firmware och aktiverat ftp server.
Sen har jag också problemet att datorn(macbook) ibland tappar trådlösa kontakten med routern, ligger felet i datorn eller routern tror ni?

#43

Postad 21 mars 2007 - 23:43

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Har alla övergett den här routern?

Ingen som har svar på våra frågor?
Sitter med fingret på köpknappen men vet inte vilken jag ska beställa.

#44

Postad 22 mars 2007 - 10:29

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Tror inte folk har övergett den - den står nog och tuffar på hemma hos folk utan problem, och då finns det inte så mycket att säga :D

Har tyvärr inga tips till Antonn - vet ej vad det beror på.

Jag skulle leta i forumet angående samba inställningar för Olegs firmware http://wl500g.info/ eller göra en omformatering/nystart.

ImpreZa - känner inte till så mycket om wl500w - den är ganska ny.

Hittade en tråd i forumet: http://wl500g.info/s...read.php?t=8058

Det finns tydligen ingen oleg firmware ännu, och en del har problem med routern.

Men det här är ju saker som kan fixas i framtiden.

Jag är über-nöjd med min WL500GP :wub:

#45

Postad 28 mars 2007 - 17:28

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Har nu fått hem min WL-500G Premium.

Vad är det första man ska göra tycker ni? Är det att slänga in Oleg´s firmware?

Är det WL500gp-1.9.2.7-7f.trx som gäller då?

Edit: Såg även att http://openwrt.org/ har släppt en ny version, någon som har testat denna?

/ Micke

Redigerat av ImpreZa, 06 april 2007 - 14:44.


#46

Postad 06 april 2007 - 16:52

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Olegs firmware fungerar mycket stabilt hos mig, men du kan ju testa hur du tycker att Download master mm fungerar med Asus firmware först.

(det sluter ju fungera om du lägger in oleg)

Det är vad jag vet 1.9.2.7-7 som gäller hos oleg fortfarande.

Jag har även testat Openwrt, och det var ju lite roligt eftersom menyerna mm är helt annorlunda.

Måste dock erkänna att jag inte ens fick igång min internetuppkoppling med openwrt, så jag gick snabbt tillbaka till oleg.

Kan säga att jag då även hittade ett verktyg för att rensa allt minne på Asus WL500GP (heter "clear nvram" eller liknande i olegs forum) - alltså även inställningar mm.

Det strulade nämligen lite for mig efter att jag testat Openwrt.

Det är trevligt att det finns så många alternativ :)

#47

Postad 27 april 2007 - 11:30

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Har haft min WL-500G Premium ett par veckor nu och funderar på att köpa mig en USB-disk och koppla till den. Har sett i den här tråden att det varit lite småproblem med den funktionen på orginal-firmware?

Är det någon som på senare tid har kört en USB-hårddisk kopplad till routern med bara USB-kabeln som strömkälla? Alltså inte en hårddisk som har en extern strömkälla utan en som är designad att bara använda USB-kontakten? Räcker strömförsörjningen från routern ordentligt?

I övrigt, någon som fått det att funka (bra) med vilken USB-hårddisk som helst inkopplad men med orginal-firmware? Har såklart funderingar på att gå över till Oleg's firmware, men än så länge fungerar orginalet så bra och jag har inte tid att sitta och pula med extrafunktioner och konfigurera mjukvara hit och dit just nu så jag skjuter gärna upp det projektet några månader om det går. ;)

Försöker hitta en disk som inte drar så mycket ström, alternativt en som går lätt att slå av och på utan att behöva dra ut strömadapter eller USB-kontakten men det verkar svårt att hitta. De flesta har som "feature" att man inte kan slå av dom utan att dra ur USB:n för att inte riskera data loss i samband med strömbortfall...

#48

Postad 05 juni 2007 - 11:58

SpaarkX
  • SpaarkX
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tål denna mycket belastning? Har nämligen 24/1 (snart 8) och undrar om den klarar trycket nästan dygnet runt?

#49

Postad 05 juni 2007 - 20:35

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag har BBB 20/3 och det klarar den utan problem och min står igång dygnet runt.

Jag har släng in Oleg´s fw och upplevde att den blev lite piggare än org.

#50

Postad 06 juni 2007 - 23:13

krillepille2
  • krillepille2
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Tack för svar! Då blir det en sån :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.