Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma HD70 eller Panasonic AX100?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Optoma HD70 (Projektorer) 1 9,15 (60) 8 399:-
Sanyo PLV-Z5 (Projektorer) 2 8,76 (44) 15 875:-
Panasonic PT-AX100 (Projektorer) 1 8,98 (54) Inga priser
24 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 * (511 inlägg) 2 år sedan
Ersätta Optoma HD70? -tips? (14 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Panasonic PT-AX100 * (639 inlägg) 11 år sedan
Projektorn hänger/låser sig när man byter källa på förstärkaren (0 inlägg) 12 år sedan
Kan jag få provtitta din projektor..? =) (11 inlägg) 12 år sedan
Kan inte välja proj, BLIR GALEN! (92 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Optoma HD70 * (709 inlägg) 13 år sedan
Sanyo Z5 (190 inlägg) 14 år sedan
HC1100 vs HD70 (14 inlägg) 15 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild via HDMI (0 inlägg) 15 år sedan
LGs BN315 bättre än Optoma HD70 och Mitsub. HC1100 (29 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PT-AX100 vs Panasonic PT-AX200 (17 inlägg) 16 år sedan
Kora en vinnare! (2 inlägg) 16 år sedan
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg) 16 år sedan
Z5 på väg hem! (14 inlägg) 16 år sedan
IN76 mot z5 (1 inlägg) 16 år sedan
Vågar man köpa beg. projektor? (9 inlägg) 16 år sedan
Optoma HD70 VS Sanyo PLV-Z5 ? (4 inlägg) 17 år sedan
Projektor (7 inlägg) 17 år sedan
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 17 år sedan
Valet och kvalet (Z4 eller LN110) (4 inlägg) 17 år sedan
Nya HD-Ready projektor till bra pris (62 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 14 januari 2007 - 00:49

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej!
Behöver lite hjälp med att välja en projektor för film. Har ett rum i källaren (helt mörkt) där jag tänkt placera den på en hylla (cirka 5 meter från väggen). Undrar vilken projektor ni rekomenderar. Är det bra kvalité på HD70 eller är det värt att lägga till några tusingar för en Panasonic (eller annat som ni rekomenderar). Skriv gärna om rekomendationer ...
Tack i förhand!

#2

Postad 14 januari 2007 - 13:16

Herr Nilsson
  • Herr Nilsson
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej Dr_fil!
Du jämför en DLP-projektor, Optoma HD70 med en LCD-projektor, Panasonic AX100.

Jag tycker att du först ska bestämma om du vill ha en DLP eller en LCD.
DLP fördelar: Något bättre svärta (i dagsläget troligen bara marginellt).
DLP nackdelar: S.k. regnbågseffekter som stör vissa. Ingen Lens Shift vilket gör projektorn mer svårplacerad.
LCD fördelar: Lens Shift som låter dig flytta bilden i höjd- och sidled vilket i kombination med oftast bra zoom gör det lätt att projicera bilden där man vill ha den och därmed fylla ut duken även om projektorn inte står exakt mitt för duken.

Om du vill ha en LCD rekommenderar jag Sanyo PLV-Z5 till dig eftersom du skrev att du har ett helt mörkt rum. Detta efter att ha läst bl.a. en ingående testjämförelse mellan denna och Panasonic AX100 på sidan http://www.projector...100u_plv-z5.htm.

Projektorcentral skriver: "In a nutshell, if you want or need to do your viewing in some ambient light, the AX100U is the better choice, and for dark theater viewing the PLV-Z5 is the better alternative."

Min översättning: Kort sammanfattning (i ett nötskal), om du vill eller måste titta med en del ströljus är AX100U (amerikanska modellbeteckningen) det bättre valet och för tittande i mörkt biorum är PLV-Z5 det bättre alternativet.

Panasonicen är nämligen ljusstarkare men Sanyo PLV-Z5 har skarpare bild och bättre kontrast. Dessutom har Sanyo fler ingångar (2 st. HDMI) och är billigare.
Om du kommer att sitta väldigt nära och projicerar en väldigt stor bild kan Panasonic ha en fördel med sin Smooth Screen teknik som suddar ut gränserna mellan pixlarna vilket gör att de inte syns på nära håll. Den tekniken kan dock vara en del av förklaringen till att Sanyo Z5 har skarpare bild.
Jag avslutar med några smilies eftersom min dotter vill se dem: :) :) :)

#3

Postad 14 januari 2007 - 13:34

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

.
.
.

Panasonicen är nämligen ljusstarkare men Sanyo PLV-Z5 har skarpare bild och bättre kontrast. Dessutom har Sanyo fler ingångar (2 st. HDMI) och är billigare.
.
.
.
:)  :)  ;)


Men just nu verkar AX100 vara lite billigare än Z5 ....
:D :) :D
:D

#4

Postad 14 januari 2007 - 13:42

RJM
  • RJM
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Problemet med HD70 är att redan vid ca. 3,5 meter avstånd så får du en 2 meter bred bild (90 tum)

#5

Postad 14 januari 2007 - 13:51

Herr Nilsson
  • Herr Nilsson
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej igen Dr_fil!
Jag skrev att Sanyo PLV-Z5 är billigare än Panasonic AX100 men efter att jag kopplat de tre produkterna till den här tråden ser jag att det just nu är tvärtom i Sverige.
Jag hade nämligen kollat priserna i Tyskland.

Billigaste pris i Sverige just nu:
Panasonic AX100: 13 761 kr
Sanyo Z5: 14 175 kr

Pris i Tyskland:
Panasonic AX100: 1279 EUR vilket enligt Forex motsvarar 11 912 kr.
Kolla själv priserna på http://www.idealo.de...-panasonic.html
Den finns alltså ännu billigare (1245 EUR) men flera av de billigaste företagen tar inte emot kortbetalning så jag valde priset hos Computer Universe från vilka jag beställt en DVD-spelare tidigare utan problem.
Sanyo Z5: 1249 EUR hos Computer Universe vilket motsvarar 11 632 kr.
http://www.idealo.de...v-z5-sanyo.html
Billigaste pris: 1224 EUR.

Genom att handla i Tyskland sparar du alltså 1849 kr på Panasonic AX100 och 2543 kr på Sanyo Z5, frakten oräknad.
Min dotter vill visa kärlekssmilyn och några andra: :) :) :)

#6

Postad 14 januari 2007 - 16:16

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Vet inte varför du väljer mellan just dessa, men av ovan tre nämnda projektorer förutsatt att du inte lider av DLP:s baksidor; Optoman! Klart vassare bild!

#7

Postad 15 januari 2007 - 09:09

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Vet inte varför du väljer mellan just dessa, men av ovan tre nämnda projektorer förutsatt att du inte lider av DLP:s baksidor; Optoman! Klart vassare bild!

<{POST_SNAPBACK}>


Håller helt och hållet med B8. Optoma HD70 slår bägge de projektorer du nämnt både bildmässigt samt prismässigt!

#8

Postad 15 januari 2007 - 14:32

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Plocka på Optoman, den ger nog bäst bild för pengarna.

Som min svärfar sa i går:( han har en Panasonic AE200 ) "man har ju svårt att tänka sig att det går att få nå bättre bild än det man har", så du blir inte missnöjd vilken projektor du än väljer.

Köp optoman och lägg resterade 5000 på en bra dvd-spelare eller ett canal+ abonemang på HDTV

#9

Postad 15 januari 2007 - 15:10

RJM
  • RJM
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Jag funderar på samma sak... AX100 eller HD70. Men som jag skrev tidigare så kan placeringen vara problem med HD70 om man inte vill ha den uppmonterad mitt i taket. Räkna ut vilket avstånd som behövs på Projectorcentral (Länk). Sen verkar det vara helt omöjligt att få en demo på HD70 i Stockholm. Ingen har den hemma... Man vill ju inte köpa grisen i säcken... AX100 är riktigt bra, speciellt om man inte kan mörklägga helt.

#10

Postad 16 januari 2007 - 11:37

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tack för alla svar! Har Optoma HD70 lika bra bildkvalité som Panasonicen så tar man ju den. hur kommer det sig att den är billigare då, och vad är denna rainbow effect? Tacksam för alla svar! :) :)

#11

Postad 16 januari 2007 - 13:00

Pmc
  • Pmc
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Regnbågseffekten är att man ser något som liknar ljusblixtar i bilden (dålig förklaring, ja vet...). Detta uppträder lite olika där vissa ser inget, andra får huvudvärk efter några minuter. Det man bör tänka på är om resten av familjen lider av problemet. Det kan ju bli så att man får sitta själv och titta på filmer medans barnen och frugan står i köket och kräks... Nä nu tog jag nog i lite ;-) men det kan vara bra att låta resten av familjen vara med och testa.

#12

Postad 16 januari 2007 - 17:06

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Visst finns det några som kan se "regnbågar". Av egen erfarenhet är det exceptionellt få som har problem. Högst 1 på 10 som ser dom spontant. Dock kan man lära sig hur det går till (vilket är extremt dumt att "lära sig") genom att på ett icke normalt sätt flacka snabbt med blicken.

Jag har under 3 års tid haft 4 olika DLP projektorer. Jag arbetar som konsult och har arbetsplats hemma. De gånger jag har presentationer sker dom på "hemmaprojektorn". Till detta har vi 2-3 gånger i månaden gäster som ser en film eller annat. Observera att det handlar om säkert ett par hundra olika individer som har passerat vår hemmabio. Ingen har klagat eller ens nämnt detta fenomen. Så bland de lyckligt ovetande är detta ett ytterst marginellt problem.

Jag kan se regnbågar vid ett tillfälle. Det är när jag kalibrerar projektorn. Vilket sker efter 2-3 månader beroende på lampans minskade ut-effekt. När jag växlar mellan grundfärgerna ser jag detta. Då jag verkligen inte vill "lära mig", tittar jag alltid bort när jag växlar. Att det går att träna upp detta är helt otvivelaktigt och definitivt inget positivt. Då kan man bli sittande med en LCD utan att ha något val...

#13

Postad 16 januari 2007 - 17:44

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med lancen. Det här med regnbågar är kraftigt överskattat/uppblåst. Det är ytterst få som har problem med det.

Jag har visat film för mina kompisar (10-15st) och ingen har sett tillräckligt med regnbågar för att säga något.

Redigerat av Keepitsimple, 16 januari 2007 - 17:44.


#14

Postad 16 januari 2007 - 18:22

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Ok. Tack för alla svar. Det blir nog Optoma HD70 nu om det inte finns några andra anledningar till att inte köpa den. Nu är det bara Ljudet och DVD spelare som väntas inköpas. Har ni nån speciell rekomendation på något Hemmabiopaket som är lite budget orienterad men som passar in till denna projektor eller är jag i fell forum nu ? Återigen tack för svaren! :) :D :)

#15

Postad 16 januari 2007 - 18:29

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Ursäkta stavningen, lite trött :)

#16

Postad 16 januari 2007 - 21:37

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!!

Skall få min Optoma HD70 imorgon med Philips 5.1DVD/DIVX/HDMI HTS3115 samt projektor duk 1:1 (215 cm) - plazza 150 från pixmania.

Jag kan inte så mycket om projektorer förutom att de ger en stor bild .

Det jag undrar är hur långt ifrån ska jag lägga projektor från duken, och jag har inte någon takfäste, så kan jag lägga den på ett bord i mitten av rummet, finns det någon speciell höjd projektor måste ligga på o.s.v.? Rummet 3*2,5 m

Och ska jag ändra på inställningarna i projektet eller är de optimerade redan för bästa bild.

Och jag tänkte koppla min dator till projektorn och köra lite 720p, kan jag köpa en hdmi sladd som jag både använder till DVD spelaren-projektor och datorn-projektor (köper en DVI-HDMI kontakt vid anslutning till datan). Kommer jag få direkt 720p på projektorn(har laddat ner 720p serier).

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa frågor!

obs lägger upp bilder när allt är installerat och klart (förhoppningsvis övermorgon)

#17

Postad 16 januari 2007 - 21:54

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Ett tips är väl att skicka tilbax den där duken.
det blir väl bara ca 65"-70" i 16:9.

köp en bättre duk!

--=EDIT=--

Men Optoman verkar ju vara en KANON projje för pengarna

Redigerat av Greve_G, 16 januari 2007 - 21:55.


#18

Postad 16 januari 2007 - 23:44

Unregistered2ac2b74a
  • Unregistered2ac2b74a
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Ett tips är väl att skicka tilbax den där duken.
det blir väl bara ca 65"-70" i 16:9.

köp en bättre duk!

--=EDIT=--

Men Optoman verkar ju vara en KANON projje för pengarna

<{POST_SNAPBACK}>



Notera att Pixmania har garantin i frankrike, det finns en uppsjö med andra ställen att köpa
HD70 på med svensk garanti.

Kanske roligare att veta innan man köper men nu är det sagt i varje fall.
Det finns ett test att läsa på BigScreen också om HD70.

#19

Postad 17 januari 2007 - 01:43

Lancen
  • Lancen
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Ett tips är väl att skicka tilbax den där duken.
det blir väl bara ca 65"-70" i 16:9.

köp en bättre duk!

--=EDIT=--

Men Optoman verkar ju vara en KANON projje för pengarna

<{POST_SNAPBACK}>



Problemet är inte storleken. Med tanke på att hans rum är så pass litet (3x25) tror jag att en 160-180 bred duk passar bra.

Däremot verkar det som om han köpt en 4/3 duk, och det är inte bra! Agera lite snabbt och boka av om du kan. Får du hem den, montera inte din duk. Sälj den ouppackad så kanske du räddar situationen något och köp en 16/9...

#20

Postad 17 januari 2007 - 13:14

scarface_121
  • scarface_121
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!! 215

Tack för svaren.

Duken jag har är 1/1(1:1) dvs längen och bredden är 215 cm. Funkar det också eller?

Tack

#21

Postad 17 januari 2007 - 14:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ljuger och säger, näe det funkar inte, projjen kommer gå sönder direkt. B)

Ärligt talat, sluta dumsnåla och köp en 16:9-duk till din 16:9 projje. Gärna med svarta kanter. Lovar att du inte ångrar dig. :P

Redigerat av pacman, 17 januari 2007 - 14:43.


#22

Postad 05 februari 2007 - 13:49

hobb
  • hobb
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
För att återgå till trådrubriken; hur står sig HD70 mot AX100:an?

Om vi struntar i RBE ett ögonblick skulle det vara intressant att veta hur dessa två står sig mot varandra rent bildmässigt.

*Har HD70 nåt att sätta emot i ett vitväggat ej ljuskontrollerat rum? (AX100 har ju trots allt _dubbla_ ljusstyrkan enligt spec.). Kör ni då hög- el. låglampläge på HD70:an och vad har det för konsekv. pos + neg?

* Hur står sig HD70:s (hyggliga DLP native-) kontrast mot pannans dynamiska iris (i olika scener)?

* AX100 har ju noll screendoor... men det har väl nästan HD70 med?

*Andra aspekter? Vilken är bäst i detta scenario bortsett från pris (och hur många kr bättre isf?)


Tänkte mata allt (TV + film + ?) från dator 1280x720 via DVI->HDMI så scaler, deinterlacer osv är helt ointressant.

#23

Postad 05 februari 2007 - 14:43

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
när jag bestämde mig för min så demades på också en Hitatchi och jag stördes av ljudet från avbländningen som surrade i takt med senerna sen såg jag för mycket screendors hellre lite rengbågar och mer tryck i bilden och ett jämt brummande istället för gnisel och pip från linsen

#24

Postad 08 januari 2008 - 18:07

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med lancen. Det här med regnbågar är kraftigt överskattat/uppblåst. Det är ytterst få som har problem med det.

Jag har visat film för mina kompisar (10-15st) och ingen har sett tillräckligt med regnbågar för att säga något.


Kan säkert stämma, hade du frågat mig för 6 år sedan (är 30 nu) så hade jag nog hållit med majoriteten, vilket är det man brukar göra.
Som det nu blev så krockade jag för 5 år sedan och fick en släng av kraftig whiplash. ska vi prata procent så är det typ 1% av alla som drabbas som drabbas lika svårt och på liknande sätt.
Efter detta så "ser" jag snabba frekvens-flimmer och blir faktiskt direkt illamående/yr (eller förmodligen i omvänd ordning) av detta fenomen.
Jag kan som exempel inte sitta vid en monitor med låg uppdatering heller, ni har säkert supit er fulla någon gång och lagt er i sängen plakata, då allting snurrar? - hur snabbt blir man illamående? Där har ni effekten i ett nötskal.
Dom nya mitträckena på motorvägen är också ett sånt fenomen dom inte räknat med oss få stackare som vid körning i mörker får en strob-effekt av mötande bilisters ljus. Illa.
Inte desto mindre är effekten högst verklig.
"Blink" från lysrörsarmatur är ett annat exempel.

Nu till saken. Jag valde själv en Hitachi XX100 då jag köpte proj för några år sedan, just på grund av att jag blev riktigt yr i skallen vid demo av dlp tämligen omedelbart.
Var nöjd emd Hitachin men var rätt ensam om att uppskatta den här hemma, så den fick flytta.
Nu är jag ensam permanent så nu ska jag köpa MIG en ny, fin projje och vatr och tittade på Panasonics XX200 då den fått massvis med lovord.
Tyckte den presterade likvärdigt med min gamla proj på många sätt, rent subjektivt.
Bad dom koppla in en DLP i samma prisklass, bara för att se om de framsteg som skett inom tekniken gjort det mer "whiplash-vänligt", och snacka om att jag blev impad. Mycket bättre bild faktiskt.
Nu är det multi-fälts och multi-farts -färghjul på den jag tittade på, en Mitsubishi 3100, och jag bestämde på stället att: en sån ska jag ha, nu i slutet av Januari!

Summa summarum. Fenomenet med denna "X-effekt" existerar, och kan förmodligen minimeras i åtminstone mitt fall.(märk väl: olika fall drabbas högst olika)

#25

Postad 08 januari 2008 - 19:48

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

  • 603 inlägg
  • 0
HERREGUD JAG DÖR!!!

Jag ska köpa en TV men nu börjar luta mer åt projektor! ...

Och här fanns det en uppsjö av sådana oxo :) helvette :(

Uhm spontant, en



eller



??

Benq'en klarar av 1080p/24p ... e det en fördel?

#26

Postad 08 januari 2008 - 21:09

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Optoman... litar inte på panelerna i en LCD...

#27

Postad 08 januari 2008 - 22:36

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Nåt jag finner det märkligt som det talas tyst om i sådana här trådar

Nämligen priset på lampan, pratas i princip inte alls när det gäller diskutioner om val av projektor.

Optomas lampa är väl hyfsat billig av vad jag sett?

#28

Postad 09 januari 2008 - 00:55

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
2300 inkl frakt från projektorlampor.com



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.