Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inköpstips 2-kanal? Budget 22 kkr.

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam DiVA A80 (Stereoförstärkare) 0 8,78 (8) Inga priser
Denon CX-3 (CD-spelare) 0 (0) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 01 maj 2007 - 21:52

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Bakgrund:
Jag tänkte uppgradera/byta ut min sovrumsstereo. Nu har jag stora problem att bestämma mig för vad jag ska köpa - kanske någon har idéer/erfarenheter att dela med sig av?

Det handlar som sagt om 2-kanaler.
Jag kommer inte spela på jättehög volym - det är viktigare att det är glasklart, rent, behagligt ljud för musik på "normal" lyssningsvolym.

Budget/Begränsningar:
Ja, jag tänkte använda min skatteåterbäring att köpa saker för (17000:-) + ev. en del av lönen, säg max 5000. Totalt alltså 22000, och det är en ganska hård gräns.
Jag har väldigt begränsade möjligheter att provlyssna i affär då det är ont om sådana i närheten av där jag bor + att jag inte har bill så jag smidigt kan ta mig någonstans där det finns såna affärer.

Vad för grejer ska man alltså välja om man vill ha ett vällåtande paket för max 22000 kr?

Jag behöver:
- Förstärkare
- CD-spelare
- Högtalare

Krav:
Det är väldigt viktigt att sakerna är utseendemässigt tilltalande så min flickvän är väldigt petig med sånt och eftersom de ska stå i sovrummet. CD-spelare och förstärkare bör alltså vara matchande, och gärna av samma märke.

Sovrummet är ganska litet (20 kvm) tror jag inte att jag vinner något på golvhögtalare (?) utan det är nog stativare som gäller.

Då jag är musiker (pianist) kan jag inte nog understryka hur viktigt det är att pianoljud spelas upp på ett naturtroget sätt.

Redigerat av Unregistered605aa3e1, 01 maj 2007 - 21:53.


#2

Postad 01 maj 2007 - 22:47

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
synd att det var precis 22 000:- ^_^

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Som sagt...Riktigt stilfullt för sovrummet - och dessutom ruskigt bra.

//Loofy

#3

Postad 01 maj 2007 - 23:11

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jo, det var onekligen vackert att titta på.
Känner dock att det känns lite "litet" för 23k. Framförallt som paketet verkar vara såpass nytt att jag inte hittar några recensioner eller spec:ar för högtalarna... högtalarnas storlek (eller kanske snarare brist på densamma) antyder att basen kanske inte är jättebra.

Högtalare jag funderat på, som också är svårt snygga att titta på, är Monitor Audio Gold GS10, för 13k. Har dock sett blandade åsikter om dessa - och många verkar tycka att "spela högt" är ett viktigt krav. Alltså svårt att hitta några recensioner som mäter det jag vill ha.

#4

Postad 01 maj 2007 - 23:14

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag kan säga som så - stereokomponenterna som sådana har vi provat mot:



Med mycket gott resultat. Så just komponenterna är det inte något fel på.

Att välja exempelvis:



Torde inte vara något dumt paket om man vill ha ett litet väljudande paket som inte går av för hackor - men visst då skall man ha budget till det oxå då... Vilket inte finns här.

//Loofy

#5

Postad 02 maj 2007 - 05:45

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag kan säga som så - stereokomponenterna som sådana har vi provat mot:

[bild]

Med mycket gott resultat. Så just komponenterna är det inte något fel på.

Att välja exempelvis:

[bild]

Torde inte vara något dumt paket om man vill ha ett litet väljudande paket som inte går av för hackor - men visst då skall man ha budget till det oxå då... Vilket inte finns här.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Har ni alltså jämfört denon-paketet mot de högtalarna?

Jag tar gärna emot fler tips, så man har några bra saker att välja mellan ^_^

#6

Postad 02 maj 2007 - 06:12

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Alltså Högtalarna på de första bilderna kan du bortse ifrån. CX-3paketet är enbart elektroniken - förstärkare och CD-spelare.

Sedan får du välja vilka högtalare du vill till det.

Vi provade som sagt med MS4orna som fungerade bra.
---------------
Det blir rätt dyrt om elektroniken äter utt hela budgeten. Men jag tycker nästan att högtalarna som jag rekommenderade - Dali Mentor 2. (kommer en Mentor 1:a oxå - men den har vi inte fått in.) För att klara sig inom budget så kan ju den här Nadkombinationen vara aktuell:



Och sedan 15000:- högtalare på detta:

8 + 15 är 23000:- en tusenlapp över din budget - men jag satsade då på den finare CD-spelaren.

//Loofy

#7

Postad 02 maj 2007 - 09:17

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Nu får man trots allt betänka att Loofy "talar i egen sak" som säljare hos Hifiklubben B)

Jag tar föga förvånande upp ett par av mina favoriter... ^_^

Förstärkare: 5000.-


CD-Spelare: 5000.-


Högtalare så.. 12000.- kvar. Mja jag är inte kompis med MA GS10 som du nämner, det är något med diskanten som jag inte gillar. Däremot gillar jag Dynaudio och inte minst Dalis Helicon 300 högtalare, med reservation för brister i basfundamentet på de sistnämnda, tyvärr så sticker de i väg kostnadsmässigt.

Så då får det bli ett par Dynaudio Audience 52 för 8000.-, Dynaudio brukar vara tungdrivna men XTZ stärkaren har muskler att driva dem med.


Ett wildcard kanske kan vara Ino Audio pIP, kanske inte de mest bildsköna högtalarna, men odiskutabelt väldigt mycket välljud per krona. Kan du dessutom placera dem nära hörn så får du ett mycket bra bas stöd från dem.

Sen använder du resterande 4000.- till ett par matchande audiofil rör till CD-spelaren (yepp den har rör i utgångssteget) och ett par bra kablar för att knyta ihop anläggningen. Vill du dessutom ha
en tuner köper du valfri beggad i silver för en tusenlapp på blocket.

Ett förslag i mängden. Men rör i CD-spelaren, Klass-A drift i förstärkaren ger iaf bra grundvärme i sovrummet :P

#8

Postad 02 maj 2007 - 09:36

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar det som om både NAD och (hela?) Dalis utbud utgår. Jag skulle själv jättegärna ha en NAD/Dali-kombination då båda anses vara mycket bra - men min flickvän tycker att NAD är jättefula, och så även Dalis högtalare. Hon tycker inte det passar in i stilen i vårt sovrum - hon vill ha nåt mer designat, typ MA Silver/Gold, B&W, osv.





Sen tycker jag knappar och reglare på NAD känns plastiga (åtminståne de billigare varianterna). Föredrar helt klart saker i stil med Denon istället.

Kanske Denon PMA-1500AE skulle kunna vara en lämplig förstärkare? Är den bra? Hur spelar den på lägre volymer?

Även Rotel och Arcam har förstärkare som i hennes mening ser ok ut:


Hur är dessa om man jämför dem?

#9

Postad 02 maj 2007 - 09:46

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Nu får man trots allt betänka att Loofy "talar i egen sak" som säljare hos Hifiklubben  ^_^

<{POST_SNAPBACK}>

Kan säga att det är inget jag bryr mig om på forumet det minsta. Möjligen har det kommit mer tips från "vårt" sortiment på senare tid men det beror nog mest på att jag kommit i kontakt med produkterna mer och mer.
Jag drar mig absolut inte för att rekommendera Audiovector, JmLab eller i vissa fall Monitor Audio (gillar inte alla burkarna i deras sortiment.) om någon efterfrågar karraktärer och fördelar med just dessa modeller.

Anledningen till att det vart Dali Mentor här och nu var för att jag fokuserade på det här med Pianoåtergivningen som jag tycker är ett av deras paradnummer.

//Loofy

#10

Postad 02 maj 2007 - 09:51

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Annars är väl Rotels 06-serie rätt diskret och bra? Tycker åtminstone själv att designen är snygg... Finns en integrerad förstärkare också...

RB06
RC06
RCD06

#11

Postad 02 maj 2007 - 09:55

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar det som om både NAD och (hela?) Dalis utbud utgår. Jag skulle själv jättegärna ha en NAD/Dali-kombination då båda anses vara mycket bra - men min flickvän tycker att NAD är jättefula, och så även Dalis högtalare. Hon tycker inte det passar in i stilen i vårt sovrum - hon vill ha nåt mer designat, typ MA Silver/Gold, B&W, osv.
...
Kanske Denon PMA-1500AE skulle kunna vara en lämplig förstärkare? Är den bra? Hur spelar den på lägre volymer?
Även Rotel och Arcam har förstärkare som i hennes mening ser ok ut:

Jag tycker du ska lyssna på MA's högtalare innan du bestämmer dig, de har i mina öron en diskant som jag inte blir kompis med.

Denon PMA-1500AE kan du provlyssna tillsammans med B&W hos Hifiklubben så det tycker jag du ska göra, fina prylar, finns en CD-spelare som matchar. Var själv inne på en PMA-1500AE innan jag fastnade för renheten hos XTZ A100.

Å Rotel så, klart bra imho. Har lyssnat mycket på anläggningar med Rotel i tidigare. Rotel och Dynaudio brukar ge väl ljud!

#12

Postad 02 maj 2007 - 09:58

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Nu får man trots allt betänka att Loofy "talar i egen sak" som säljare hos Hifiklubben  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan säga att det är inget jag bryr mig om på forumet det minsta. Möjligen har det kommit mer tips från "vårt" sortiment på senare tid men det beror nog mest på att jag kommit i kontakt med produkterna mer och mer.
Jag drar mig absolut inte för att rekommendera Audiovector, JmLab eller i vissa fall Monitor Audio (gillar inte alla burkarna i deras sortiment.) om någon efterfrågar karraktärer och fördelar med just dessa modeller.

Anledningen till att det vart Dali Mentor här och nu var för att jag fokuserade på det här med Pianoåtergivningen som jag tycker är ett av deras paradnummer.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Det var inget personligt, jag var bara road över att du i denna tråd uteslutande rekommenderat produkter som ni säljer. Det är inte konstigt, du lever ju med dessa varje dag.

Precis som jag lever med min XTZ A100 varje dag. Och därmed känner att jag kan rekommendera den ^_^

#13

Postad 02 maj 2007 - 09:59

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nu får man trots allt betänka att Loofy "talar i egen sak" som säljare hos Hifiklubben  :P


Haha, hoppsan. Det är ju onekligen värt att tänka på ^_^

Jag tar föga förvånande upp ett par av mina favoriter...  B)

Förstärkare: 5000.-


Den där verkar riktigt sjysst!
Stilren design och har fått riktigt goda omdömen. Den ska jag läsa mer om.

CD-Spelare: 5000.-


Nu tycker jag faktiskt att 5kkr är ganska mycket för en CD-spelare, men den vad också snygg, stilren och passar bra med förstärkaren.

Högtalare så.. 12000.- kvar. Mja jag är inte kompis med MA GS10 som du nämner, det är något med diskanten som jag inte gillar. Däremot gillar jag Dynaudio och inte minst Dalis Helicon 300 högtalare, med reservation för brister i basfundamentet på de sistnämnda, tyvärr så sticker de i väg kostnadsmässigt.

Så då får det bli ett par Dynaudio Audience 52 för 8000.-, Dynaudio brukar vara tungdrivna men XTZ stärkaren har muskler att driva dem med.


Ska kolla upp den. Kanske lite väl "klassisk" design, men ska läsa på lite om dem.

Ett wildcard kanske kan vara Ino Audio pIP, kanske inte de mest bildsköna högtalarna, men odiskutabelt väldigt mycket välljud per krona. Kan du dessutom placera dem nära hörn så får du ett mycket bra bas stöd från dem.


Jo, jag har sett att Ino Audio pIP figurerar båda här och där på forumet, men jag kan inte hitta någon info om dem. (?)

Sen använder du resterande 4000.- till ett par matchande audiofil rör till CD-spelaren (yepp den har rör i utgångssteget) och ett par bra kablar för att knyta ihop anläggningen. Vill du dessutom ha
en tuner köper du valfri beggad i silver för en tusenlapp på blocket.


Tuner behövs inte.

Såhär resonerar jag ang. kablar:
Nu är jag ju fysiker i grunden och har gjort ett antal ganska noggranna mätningar med oscilloskåp och konstaterar att kabelhysterin verkar vara ganska överdriven.
Visst, vad gäller signalkablar så skadar en skärm definitivt inte, men det kan man få får några hundralappar. Att lägga tusentals kronor är imho att slänga pengarna i sjön - skillnaden är ju knappt mätbar i oscilloskåp och därmed helt omöjliga att uppfatta med örat, rummets utformning är mycket viktigare. Dessutom bör man betänka att RCA-kontakterna sitter lödda och därmed uppstår en svag länk i kedjan redan där.
När det gäller coaxialdigitalkablar gäller samma sak, men de tål ju per definition mer eftersom även om 5V klassas som en etta, så gör faktiskt allt annat över en viss nivå det också! Det gör alltså inget om 4.8V kommer in istället, och eftersom man har en given bitrate (som knappast förändras av yttre störningar) så kommer ju förstärkaren ofelbart ta emot (och reproducera!) samma digitala sekvens.
Optiska kablar är sjävklart skyddade från störningar redan som de är.
När det gäller högtalarkablar så är det ju klart att kortare och tjockare, samt bra kontaktdon är bättre - men att lägga tiotusentals kronor på sådana skulle jag aldrig göra. Biltema/Clas Ohlson säljer högtalarkabel - sätt sen på några banankontakter så har man precis så bra kablar man behöver.

Vad för slags rör syftar du på? Är inte säker på att jag förstår vad du menar...

#14

Postad 02 maj 2007 - 10:02

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Anledningen till att det vart Dali Mentor här och nu var för att jag fokuserade på det här med Pianoåtergivningen som jag tycker är ett av deras paradnummer.

//Loofy


Jo, jag har som sagt hört mycket gott om Dali.
Ska nog gå in på nån hifiklubben-affär och provlyssna PMA-1500AE + Dali/B&W.

Mentor- och Ikon-serierna verkar vara ganska lika... Vad motiverar det avsevärt högre priset på Mentorn?

#15

Postad 02 maj 2007 - 10:17

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Förstärkare: 5000.-


Den där verkar riktigt sjysst!
Stilren design och har fått riktigt goda omdömen. Den ska jag läsa mer om.

Yepp det är den värd. Kör i Klass-A upp till 50w, därefter klass A/B. I klass-a drift slipper man övergångsdistortionen mellan positiv och negativ flank. Är helnöjd med min.

CD-Spelare: 5000.-


Nu tycker jag faktiskt att 5kkr är ganska mycket för en CD-spelare, men den vad också snygg, stilren och passar bra med förstärkaren.

Yepp det är mycket pengar, MEN betänk att det är signalkällan, du vill inte börja med en underlägsen signal från en billig CD-spelare och sen ha utrustning som är överkvalificerad för den signalen. Jag gick steget längre och har en Original 2008 Mk2 som CD-spelare. Sjukt bra!

Sen använder du resterande 4000.- till ett par matchande audiofil rör till CD-spelaren (yepp den har rör i utgångssteget) och ett par bra kablar för att knyta ihop anläggningen. Vill du dessutom ha
en tuner köper du valfri beggad i silver för en tusenlapp på blocket.


Såhär resonerar jag ang. kablar:
...
Vad för slags rör syftar du på? Är inte säker på att jag förstår vad du menar...

Håller HELT med dig om kablar. Jag har själv "något bättre än sprängkabel" som kablage. 2.5 kvadrat kopparkabel till högtalarna och skärmade signalkablar för en hundring stycket.

Rör, alltså klassiska "radio-rör". CD-spelaren har även digitala utgångar, använd den och DAC:en i XTZ A-100 DII förstärkaren om du vill gå förbi rören. Det finns en tråd om spelaren i avdelningen "Ljuduppspelning" här på Forumet där det finns rekommendationer om vilka rör som ger ett lyft i ljudet.

Se bildlänk:
http://www.advance-a...-inside-203.jpg
http://www.advance-a...BACK-203BIG.jpg

#16

Postad 02 maj 2007 - 11:10

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Nu får man trots allt betänka att Loofy "talar i egen sak" som säljare hos Hifiklubben  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan säga att det är inget jag bryr mig om på forumet det minsta. Möjligen har det kommit mer tips från "vårt" sortiment på senare tid men det beror nog mest på att jag kommit i kontakt med produkterna mer och mer.
Jag drar mig absolut inte för att rekommendera Audiovector, JmLab eller i vissa fall Monitor Audio (gillar inte alla burkarna i deras sortiment.) om någon efterfrågar karraktärer och fördelar med just dessa modeller.

Anledningen till att det vart Dali Mentor här och nu var för att jag fokuserade på det här med Pianoåtergivningen som jag tycker är ett av deras paradnummer.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Det var inget personligt, jag var bara road över att du i denna tråd uteslutande rekommenderat produkter som ni säljer. Det är inte konstigt, du lever ju med dessa varje dag.

Precis som jag lever med min XTZ A100 varje dag. Och därmed känner att jag kan rekommendera den :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Japps. Men som sagt jag vill inte uppfattas som ett sändebud - gör jag det så vill jag att ni säger till på momangen! Precis som du gjorde nu. - För jag kommer alltid att ha en välgrundad anledning till det jag rekommenderar i varje situation.

- Jag är entusiast! Jag gillar god musikåtergivning.

Och det har inget med hifiklubben att göra - sån är jag. Vare sig somliga vill det eller ej så finns det väldigt ofta kombinationer i sortimentet som passar väldigt många.

Att det sedan blev några schyssta bilder på denon-systemet var för att jag såg att det dessutom skulle se snyggt ut. (Subjektivt tycker jag CX-3systemet är riktigt estetiskt tilltalande.)

Det finns emellertid ett motsvarande system med förmodligen liknande prestanda och målgrupp - eller kanske bättre (läste om den i en hifi&musik tidning för ett par nummer sedan). Jag kommer dock inte ihåg modellbeteckningarna - men det var iallafall Musical Fidelity som hade tre små komponenter där strömförsörjningen hängde som en enhet utanför förstärkaren. Har dock inte lyssnat eller sett denna i verkligheten. Somliga kanske tycker den är mer estetiskt tilltalande - dock inte jag.

Anledningen till att det vart Dali Mentor här och nu var för att jag fokuserade på det här med Pianoåtergivningen som jag tycker är ett av deras paradnummer.

//Loofy


Jo, jag har som sagt hört mycket gott om Dali.
Ska nog gå in på nån hifiklubben-affär och provlyssna PMA-1500AE + Dali/B&W.

Mentor- och Ikon-serierna verkar vara ganska lika... Vad motiverar det avsevärt högre priset på Mentorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Jadu - de ser väldigt lika ut - kan tyckas. Men jag tror nog inte du som musiker kommer ha några problem att förstå varför skillnaden är motiverad.
Så lyssna , här är den officiella tråden: https://www.minhembi...howtopic=130870 (finns en film i första inlägget där...)
I övrigt kan tilläggas att trots att där sitter två diskanter så är de överlappade helt enligt fysikens lagar dvs - inga extra filterkomponenter för att få dem att spela inom sitt arbetsområde - utan enheterna är framtagna speciellt för att klara detta på egen hand.
Nåja - lyssna in dig är det bästa. Jag håller dock med dig till viss del med designen - den är inte så rolig vid första anblicken, men finnishen är god - och de ser anständigt ut med frontskydden på.

Nåja nu skall jag äta mat.

För övrigt så är jag bara "extra" på hifiklubben - dvs har inte ständig kontakt. Men jag har trots allt haft en del kundkontakt och vet var ett begynnande samtal enligt det trådskaparen beskriver om i första inlägget brukar sluta med.

//Loofy

#17

Postad 02 maj 2007 - 11:36

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Man är ju som sagt lite partisk men MA Gold 10 är riktigt bra på akustiska gitarrer och piano så mitt tips lutar åt dem..........

#18

Postad 02 maj 2007 - 11:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Kom på en annan grej, den är visserligen långt under din budget, men men... Jag har alltid varit lite sugen på AudioPro's Stereo One, i stål/aluminium/whatever-finishen är den riktigt snygg tycker jag... Men du är antagligen ute efter något i de högre klasserna :ph34r:

#19

Postad 02 maj 2007 - 12:57

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Annars sägs ju Av vara duktiga på just pianoåtergivning. Kör de tillsammans med Acram som de utvecklar de tillsammans med eller nått dylikt.

Själv hörde jag Qrs Luna audiofil som var grym på piano. Dock gillade jag lite värme från Marantz för att de inte skulle bli för essiga men går ju tillsammans med Rotel oxå.

// Sat

#20

Postad 02 maj 2007 - 13:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Annars sägs ju Av vara duktiga på just pianoåtergivning. Kör de tillsammans med Acram som de utvecklar de tillsammans med eller nått dylikt.

Själv hörde jag Qrs Luna audiofil som var grym på piano. Dock gillade jag lite värme från Marantz för att de inte skulle bli för essiga men går ju tillsammans med Rotel oxå.

// Sat

<{POST_SNAPBACK}>


Ett par Audiovector-stativare och kanske en A80 eller A90 är nog inte helt fel nej, har visserligen bara hört Arcam på Infinity, men det lät riktigt bra det med...

Pioneers nya stereo-kombo är riktigt schysst också, lite speciell design, men jag gillar den, låter väldigt bra också.



Redigerat av Sir Anselm, 02 maj 2007 - 13:20.


#21

Postad 02 maj 2007 - 14:31

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
ett annat hett tipps i prisklassen skulle kunna vara.
Marantz SA-7001 cd
Marantz PM-7001 förstärkare
tillsammans med Audiovector Mi1 super

Ca 22000:-

#22

Postad 02 maj 2007 - 14:43

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
INGEN annan förstärkare jag haft än ARCAM A80 har låtit bra även på låg volym. Och de som känner mig vet att jag haft en hel del... (H/K, Marantz, Yamaha, Onkyo).


Köp till en Arcam CD73 och ett par Audiovector K1.

Redigerat av Audiovector, 02 maj 2007 - 14:49.


#23

Postad 02 maj 2007 - 20:54

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat upp en del alternativ, och konfererat med flickan.

Såhär ligger det till:
Hon tycker att XTZ är för stor. Hon var också heltänd på Denons CX3, men den är för dyr.

Sammanfattning är alltså att följande verkar vara kandidater:

Förstärkare:
- Denon 1500AE (kanske räcker 700AE?)
- Rotel RA06
(med tillhörande CD-spelare)

Högtalare:
- Dali Mentor (jag lyckas förhoppningsvis övertala henne)
- Någon ur B&Ws 600-serie (vi tycker båda de är grymt snygga).
- Dynaudio Audience 52

Orkar ovanstående förstärkare driva dessa? Även golvvarianterna om man i framtiden skulle vilja uppgradera?

Och det för mig utsökt tillbaka till en fråga i mitt ursprungliga inlägg: Är det någon idé att köpa golvhögtalare till ett rum på 20 kvm? Eller kommer inte ljudet till sin rätt?

#24

Postad 02 maj 2007 - 21:23

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Det du pratar om är ett sovrum vad jag förstår? Är det en etta då eller? Temporärboende isåfall?

Om du väljer dynaudio eller B&Ws 600 serie så tror jag att RA06-an är det bästa valet av förstärkarkombinationerna.

Om du är intresserad av B&Ws 600-serie så skall du vänta ett liitet litet tag till :ph34r:

Mentorerna är lätta laster. Man behöver inte handla förstärkare som kostar dig armar och ben du får ett mycket bra resultat även med mindre förstärkare. Det var oxå därför jag rekommenderade Nads minsting (fast med den bättre signalkällan då ... ) till Mentor 2:orna förut. Självklart får du ju ut mycket mer om du kör med Master-serien - men kanske inte lika mycket som skillnaden i pengar. PMA 1500an är alldeles lagom.


//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 02 maj 2007 - 21:27.


#25

Postad 02 maj 2007 - 21:55

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
tycker nog att Rotel komben skulle kunna vara något, enligt mig så är deras starkaste kort just stränginstrument... vad gäller högtalare har jag lite dålig koll men B&W och Dynaudio passar ju till Rotel, i a f enligt många här på forumet. Dynaudio Focus har jag hört dock med Densen elektronik, lät mycket behagligt och närvarande... En Rotel kombo med en Focus stativare kanske kunde vara något...? Vet dock inte om man hamnar inom din budget...? Hur som helst lycka till...

#26

Postad 02 maj 2007 - 23:00

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Synd att Dali går bort, för de hade nog passat bra ljudmässigt. Själv hade jag nog tittat lite på





Tillsammans med



eller



:ph34r:

#27

Postad 02 maj 2007 - 23:14

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0
Har alltid gillat KEF men ej lyssnat på just dessa XQ1. Men det finns flera nöjda ägare. Finns i silver, svart och lönn.



#28

Postad 02 maj 2007 - 23:32

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Ny B&W 600-serie
Med tanke på att Loofy typ är förbunden med munkavle från jobbet så kan ju jag posta en tråd till ett annat forum. Här finns även en PDF med den nya 600-serien som har lyckats läcka ut. Jag väntar själv på 685orna som ska få vara back surround i mitt 7.1 system som är 700-serie baserat.

Men kolla denna tråd och PDF'en.


Ino Audio PiP
Sök på faktiskt.se, där borde du hitta lite mer info om PiP. Det är mycket ljud för pengarna, utan tvekan, och du kan få olika typer av finish beroende på vad du vill ha. Nu har jag inte hört PiP själv, men väl Pr-18. Den stora skillnaden brukar vara att Pi-serien rullar av längre ner i diskanten samt att mindre inte klarar riktigt lika högt ljudtryck. Men ljudtrycker har aldrig direkt varit ett problem för Ino enligt mig. Ino är rätt mycket av, det som kommer in kommer ut. Så hoppas du har bra inspelningar.

Redigerat av Damocles, 02 maj 2007 - 23:38.


#29

Postad 03 maj 2007 - 13:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
En Arcam Solo innehåller ju både förstärkare, CD-spelare samt tuner (FM+DAB). Snygg är den också!

https://www.prisjakt...ukt.php?r=76918

Komplettera med ett par Audiovector K1 Signature

https://www.prisjakt...kt.php?p=144326

så har du 800 spänn över till kablar. En liten anläggning som låter stort!

#30

Postad 03 maj 2007 - 13:59

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Om du är intresserad av B&Ws 600-serie så skall du vänta ett liitet litet tag till  B)


Är det en ny serie på G från B&W Loofy? När väntas den i så fall komma..bara lite nyfiken :o

EDIT. Missade visst inlägget ovanför..haha B)

MVH Flingan

Redigerat av Flingan, 03 maj 2007 - 14:00.


#31

Postad 03 maj 2007 - 14:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Tjitjing :o

Har du en dator? I så fall rekommenderar jag att du lägger all din musik på den och införskaffar en Squeezebox istället för en CD. Den är oslagbar när det gäller bekvämlighet samt liten och snygg. Perfekt för sovrummet B)

Vad det gäller högtalare så rekommenderar jag såklart piP. Beställ de helt färdiga för 9300 (industrilack) så får du en fin finish på dem.

Vad det gäller förstärkare så håller jag med om XTZ Class A-100. Annars så finns det mängder av andra alternativ. piP är definitivt inte kräsna vad det gäller förstärkare B)

MVH Kribban

#32

Postad 03 maj 2007 - 15:58

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Har du en dator? I så fall rekommenderar jag att du lägger all din musik på den och införskaffar en Squeezebox istället för en CD. Den är oslagbar när det gäller bekvämlighet samt liten och snygg. Perfekt för sovrummet  :o


Kanske är lite off-topic att fråga. Men hur fungerar egentligen Sueezeboxen? Går det att överföra allt analogt till en 2-kanalare? Låter den bra?

MVH Flingan

#33

Postad 03 maj 2007 - 16:00

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Flingan: Lägg 10 minuter på att läsa lite i den här tråden: https://www.minhembi...showtopic=69031 : så kommer du förstå hur det fungerar.

//Loofy

#34

Postad 03 maj 2007 - 18:19

Unregisteredbc517f93
  • Unregisteredbc517f93
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Ny B&W 600-serie
Med tanke på att Loofy typ är förbunden med munkavle från jobbet så kan ju jag posta en tråd till ett annat forum. Här finns även en PDF med den nya 600-serien som har lyckats läcka ut. Jag väntar själv på 685orna som ska få vara back surround i mitt 7.1 system som är 700-serie baserat.

Men kolla denna tråd och PDF'en.


Öppnar ett nytt sparkonto på direkten.
:o

#35

Postad 03 maj 2007 - 19:08

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

synd att det var precis 22 000:- :o

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Som sagt...Riktigt stilfullt för sovrummet - och dessutom ruskigt bra.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Vad ska man egentligen säga om detta B) Det är riktigt stiligt B) Vad heter modellerna och har du en länk?

MVH Kribban

#36

Postad 03 maj 2007 - 19:10

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0


Som sagt - inte gratis. Men låt inte storleken förblinda - de är oerhört kompetenta.

//Loofy

#37

Postad 10 maj 2007 - 07:23

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Nu har jag forskat vidare i saken. Jag har tillsammans kommit fram till en lösning som hon accepterar till utseende, och som jag tror kommer låta bra:




Högtalaren är jätteliten, men många blir tydligen imponerade av dess förmåga att spela bas.

En tanke är ev. att senare koppla in en subwoofer (2.1 alltså), men jag undrar om det går att göra? Och hur man i så fall bör koppla in en sådan? Är det pre-out som gäller?
Eller kommer en subwoofer förstöra ljudbilden på något sätt?

#38

Postad 10 maj 2007 - 07:37

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Det där blir kanon - och absolut CM1:an är imponerande.

Givetvis kan du koppla in en subbas. Men jag hade nog använt högnivåingångarna i en Hifi-anläggning. Läs mer om detta i denna tråden. (Den är klistrad i högtalarforumet om du behöver hitta den någon annan gång.)

//Loofy

#39

Postad 10 maj 2007 - 09:26

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
tror du har en mycket svårslagen kombo på g där...

#40

Postad 28 maj 2007 - 20:56

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Nu har jag tittat runt lite och pratat en hel del med tjejen. Hon råkade hitta ett par studiomonitorer, vars utseende hon blev helt förälskad i:
http://www.disk.cz/d.../RP6SE-1000.jpg

Och jag håller med om att de är grymt snygga!

Frågan är:
Funkar det som musik/film/datorhögtalare i ett sovrum?
Eller har de fel ljudkaraktär för att vara behagliga att lyssna länge på?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.