Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabbaste routern för oss med 100mbit?

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 maj 2007 - 22:49

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en snabb router som klarar av att hantera min uppkoppling.
Jag sitter med 100/100 full duplex och idag med en router som inte ens är i närheten av att orka skyffla så mycket data. Kör jag tptest utan router får jag runt 70mbit, med routern får jag strax under 10mbit.. mindre lyckat mao :P
Helst vill jag hitta en router som klarar 200mbit throughput, så att jag kan maxa både upload och download och i alla fall inte vara begränsad av lokala omständigheter. Dock är väl mer realistiskt att lägga sig runt 100mbit om man inte vill sätta upp en dedikerad dator i garderoben gissar jag på..

De jag har tittat på hittils är:

Planex BRL-04UR

Skall klara 100mbit throughput.
http://www.planex.se...3&product_id=39

DGL-4100

Runt 80mbit

D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655)

Throughput skall enligt tillverkaren vara hela 266 Mbit/s, det skulle vara intressant att höra om någon har denna router och faktiskt testat? Problemet med denna är att den har wlan, vilket jag inte är intresserad av, skulle vara intressant om det finns någon annan router med så bra throughput men utan wlan.
Dock.. D-Link? Jag har bytt ut 2 tidigare dlinkar mot den zyxel jag har idag. D-Linkarna krånglade alltid medan Zyxeln varit otroligt stabil. Dock för långsam nu som sagt.

Fler tips? Pris är inte så viktigt, jag kan tänka mig att betala ett par-tre tusen för en router som är riktigt snabb om det kniper...

#2

Postad 13 maj 2007 - 23:06

Gäst_TotteW_*
  • Gäst_TotteW_*
  • 0

Jag är på jakt efter en snabb router som klarar av att hantera min uppkoppling.
Jag sitter med 100/100 full duplex och idag med en router som inte ens är i närheten av att orka skyffla så mycket data. Kör jag tptest utan router får jag runt 70mbit, med routern får jag strax under 10mbit.. mindre lyckat mao :P
Helst vill jag hitta en router som klarar 200mbit throughput, så att jag kan maxa både upload och download och i alla fall inte vara begränsad av lokala omständigheter. Dock är väl mer realistiskt att lägga sig runt 100mbit om man inte vill sätta upp en dedikerad dator i garderoben gissar jag på..

De jag har tittat på hittils är:

Planex BRL-04UR


Skall klara 100mbit throughput.
http://www.planex.se...3&product_id=39

DGL-4100

Runt 80mbit

D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655)

Throughput skall enligt tillverkaren vara hela 266 Mbit/s, det skulle vara intressant att höra om någon har denna router och faktiskt testat? Problemet med denna är att den har wlan, vilket jag inte är intresserad av, skulle vara intressant om det finns någon annan router med så bra throughput men utan wlan.
Dock.. D-Link? Jag har bytt ut 2 tidigare dlinkar mot den zyxel jag har idag. D-Linkarna krånglade alltid medan Zyxeln varit otroligt stabil. Dock för långsam nu som sagt.

Fler tips? Pris är inte så viktigt, jag kan tänka mig att betala ett par-tre tusen för en router som är riktigt snabb om det kniper...

<{POST_SNAPBACK}>


Här har man testat ett antal routrar:
http://www.smallnetb...art/Itemid,189/

Om man för muspilen över den blå stapeln med resultat så ser man när respektive test är gjord. Vissa tester är ganska gamla så dessa modeller kanske är snabbare idag.

Redigerat av TotteW, 13 maj 2007 - 23:14.


#3

Postad 14 maj 2007 - 07:54

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Jag har en D-Link DIR-655 hemma och den funkar riktigt bra, dock har jag inte samma snabba uppkoppling mot nätet. jag har 24/8 och det klarar den med lätthet. LAN-LAN är i alla fall Gbit. skyffla data mellan datorerna ligger på ca 300 Mbit sen så storknar diskarna.
D-Link specar jag att den ska ha 1 Gbit LAN-WAN men enligt mätningar som just smallnetbuilder har gjort så ska denna klara av 266 Mbit i verkliga situationer.
Ett stort plus för D-link tycker jag att anv. menyerna är lätta och det är enkelt att konf. routern precis som man vill. Port Forwarding, QoS m.m.

#4

Postad 14 maj 2007 - 08:17

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

  • 174 inlägg
  • 0
dgl-4100 har jag hemma.
kört ftp till och från jobbet i stabila 12,6 mb/s.

Funkar kanon med torrents när många seedar också, runt 10 mb/s som max då.

#5

Postad 14 maj 2007 - 10:19

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Låter som en DIR-655 ligger rätt bra till. Dock stör jag mig lite på att jag inte kan hitta någon lika snabb router utan WLAN-delen, jag är som sagt inte intresserad av den och det första jag kommer att göra om jag köper en DIR-655 är att stänga av det trådlösa så det känns ju lite onödigt att betala för något jag ändå inte kommer använda...

#6

Postad 14 maj 2007 - 10:38

Gäst_TotteW_*
  • Gäst_TotteW_*
  • 0

Låter som en DIR-655 ligger rätt bra till. Dock stör jag mig lite på att jag inte kan hitta någon lika snabb router utan WLAN-delen, jag är som sagt inte intresserad av den och det första jag kommer att göra om jag köper en DIR-655 är att stänga av det trådlösa så det känns ju lite onödigt att betala för något jag ändå inte kommer använda...

<{POST_SNAPBACK}>


Stäng av WLAN-et då, så att inte grannarna får för sig att använda den. Och en vacker dag kanske du vill använda WLAN själv. Då finns det där.

#7

Postad 14 maj 2007 - 10:49

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Stäng av WLAN-et då, så att inte grannarna får för sig att använda den. Och en vacker dag kanske du vill använda WLAN själv. Då finns det där.

<{POST_SNAPBACK}>


Om jag körde WLAN skulle jag förvisso aktivera WPA på den, men jag har gigabit-lan draget i hela lägenheten så WLAN är helt enkelt onödigt (och långsamt) för mig.
Eftersom DIR-655 verkar snabbast blir det nog en sån om ingen annan har något bättre förslag..

#8

Postad 14 maj 2007 - 11:07

Gäst_TotteW_*
  • Gäst_TotteW_*
  • 0

Stäng av WLAN-et då, så att inte grannarna får för sig att använda den. Och en vacker dag kanske du vill använda WLAN själv. Då finns det där.

<{POST_SNAPBACK}>


Om jag körde WLAN skulle jag förvisso aktivera WPA på den, men jag har gigabit-lan draget i hela lägenheten så WLAN är helt enkelt onödigt (och långsamt) för mig.
Eftersom DIR-655 verkar snabbast blir det nog en sån om ingen annan har något bättre förslag..

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har också dragit nätverk i hela lägenheten. Jag drog kablarna i telefonrören. Jag har inte testat Gigabit ännu men väl 100 Mbps.

Att jag tipsade om att stänga av WLAN:et beror på att många, som inte använder WLAN:et, ändå har det påslaget i routern. Då är det fritt fram för andra, eftersom de i detta läge förmodligen inte aktiverat WPA. Men det har väl du tänkt på.

Lycka till med routern, den är nog bra. De billigare D-Link, som jag har haft, har varit bra funktionellt, men tyvärr av litet dålig kvalitet. De går sönder efter ett tag. Mest Power Supply men också LAN-ingångarna. De verkar vara känsliga.

#9

Postad 14 maj 2007 - 14:48

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Jag har också dragit nätverk i hela lägenheten. Jag drog kablarna i telefonrören. Jag har inte testat Gigabit ännu men väl 100 Mbps.


Det funkar faktiskt att köra gigabit även om du bara dragit Cat-5. 100mbit använder inte alla par i en cat-5-ledning, medan gigabit-lan gör just det. Skillanden mellan cat-5 o cat-6 såvitt jag förstått är primärt att cat-6 är ceritifierad för gigabit och har mer skärmning. Själv kör jag dock utan problem gigabit-lan på cat-5-kablage, däremot bytte jag uttagen till cat-6.

Att jag tipsade om att stänga av WLAN:et beror på att många, som inte använder WLAN:et, ändå har det påslaget i routern. Då är det fritt fram för andra, eftersom de i detta läge förmodligen inte aktiverat WPA. Men det har väl du tänkt på.


Jag förstår att du tipsade om det, det är skrämmande många som lämnar sitt wlan vidöppet (fast det är onekligen praktiskt när man sitter på busshållplatsen o är lite uttråkad... har wlan i mobilen .. :rolleyes: )

Lycka till med routern, den är nog bra. De billigare D-Link, som jag har haft, har varit bra funktionellt, men tyvärr av litet dålig kvalitet. De går sönder efter ett tag. Mest Power Supply men också LAN-ingångarna. De verkar vara känsliga.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har haft 2 d-link förut, en fick jag "cabba av", alltså öppna upp, eftersom den blev överhettad.. hjälpte lite grann men efter något halvår var den helt slut. Den andra jag skaffade fick jag starta om ett par gånger om dagen, men fungerade i övrigt som den skulle.
Så jag är lite halvneggo till D-Link av förståeliga skäl, men man får väl testa igen..
Eller så ger jag mig ev. in i ett linux firewall-projekt om jag kan hitta en burk som är tyst o liten nog.

#10

Postad 14 maj 2007 - 16:08

Unregistered057fae28
  • Unregistered057fae28
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Jag har också dragit nätverk i hela lägenheten. Jag drog kablarna i telefonrören. Jag har inte testat Gigabit ännu men väl 100 Mbps.


Det funkar faktiskt att köra gigabit även om du bara dragit Cat-5. 100mbit använder inte alla par i en cat-5-ledning, medan gigabit-lan gör just det. Skillanden mellan cat-5 o cat-6 såvitt jag förstått är primärt att cat-6 är ceritifierad för gigabit och har mer skärmning. Själv kör jag dock utan problem gigabit-lan på cat-5-kablage, däremot bytte jag uttagen till cat-6.

CAT5 stödjer inte 1Gbps medans CAT5e gör det. CAT6 stödjer 1Gbps och framtida 10Gbps. Bara så du vet. :rolleyes:

--

Det med WLAN. Det är trevligt att ha om man mot förmodan skulle behöva ha ett trådlöst nätverk någon gång. Man kanske skaffar en mobiltelefon som stödjer WLAN och kan t.ex installera Skype på, eller varför inte en man känner äger en bärbar dator och vill enkelt komma åt nätverket. Självklart kan man stänga av WLAN om man inte använder det men det är trevligt att ha i fall att.

--

Det jag ser som nackdel med DIR-655 är att den inte har integrerat printerserver även då den har en USB-port. Annars är den trevlig med ditt draft-n-stöd och USA-modellerna nu kan uppdateras till draft-n version 2 vilket vad jag hört att den kan stödjer för att kunna uppdateras till framtida officiella versionen av 802.11n.

#11

Postad 14 maj 2007 - 16:41

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

CAT5 stödjer inte 1Gbps medans CAT5e gör det. CAT6 stödjer 1Gbps och framtida 10Gbps. Bara så du vet. :rolleyes:



Korrekt. Jag var lite otydlig. Det är alltså CAT5e-kablage som jag har.

Det med WLAN. Det är trevligt att ha om man mot förmodan skulle behöva ha ett trådlöst nätverk någon gång. Man kanske skaffar en mobiltelefon som stödjer WLAN och kan t.ex installera Skype på, eller varför inte en man känner äger en bärbar dator och vill enkelt komma åt nätverket. Självklart kan man stänga av WLAN om man inte använder det men det är trevligt att ha i fall att.


Jag har WLAN i min mobil, men tyvärr verkar det aldrig komma någon skype-klient för UIQ 3...

Det jag ser som nackdel med DIR-655 är att den inte har integrerat printerserver även då den har en USB-port. Annars är den trevlig med ditt draft-n-stöd och USA-modellerna nu kan uppdateras till draft-n version 2 vilket vad jag hört att den kan stödjer för att kunna uppdateras till framtida officiella versionen av 802.11n.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det är lite trist, speciellt eftersom jag pga införskaffande av en ny möbel häromdagen för första gången är i behov av en printserver. Men hastigheten på throughput är det viktigaste, så jag får väl köpa en separat printserver...

#12

Postad 14 maj 2007 - 23:36

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Nä. Jag bestämde mig för att jag ändå inte ville köra D-Link igen.
Så jag gick upp på vinden o letade reda på vad jag hade liggande o körde igång IPCop.
Fungerar kalas kan jag säga, från runt 8mbit/s till 92mbit/s när jag kör TPTest..

http://www.ipcop.org/

#13

Postad 22 maj 2007 - 20:53

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
khaan, av ren nyfikenhet har du tittat något på Clarkconnect? Sitter själv och kan inte bestämma mig för vad jag ska leka med. Visst vore de kul att koppla domänen mot just den burken och då väger de ju till CCs fördel....hmm men soms agt. Någon koll på det området?

#14

Postad 23 maj 2007 - 01:14

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

khaan, av ren nyfikenhet har du tittat något på Clarkconnect? Sitter själv och kan inte bestämma mig för vad jag ska leka med. Visst vore de kul att koppla domänen mot just den burken och då väger de ju till CCs fördel....hmm men soms agt. Någon koll på det området?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kollade på ClarkConnect som hastigast men konstaterade att den dels verkade mer invecklad än IPCop och också hade en påse funktioner som jag inte hade behov av (men som likväl är där och lastar ner systemet).
IPCop-installen satte jag upp på en halvtimme, sen var jag igång :rolleyes:

#15

Postad 23 maj 2007 - 06:56

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Tack för svaret =). Då jag för ett tag sedan reggade en domän så har jag en liten tanke på att köra mailen över CC boxen. Dels därför jag tyckte det var intressant. Är inte helt såld på CC dock men jag får väl titta mer på de. Blir väl en manuell box annars med ubuntu som grund.

#16

Postad 23 maj 2007 - 10:42

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Tack för svaret =). Då jag för ett tag sedan reggade en domän så har jag en liten tanke på att köra mailen över CC boxen. Dels därför jag tyckte det var intressant. Är inte helt såld på CC dock men jag får väl titta mer på de. Blir väl en manuell box annars med ubuntu som grund.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också egen mail, men det gör jag på en separat maskin som också agerar webbserver.
Routern vill jag av säkerhetsskäl endast skall agera just router och inget annat..

#17

Postad 23 maj 2007 - 13:57

trvv
  • trvv
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Tack för svaret =). Då jag för ett tag sedan reggade en domän så har jag en liten tanke på att köra mailen över CC boxen. Dels därför jag tyckte det var intressant. Är inte helt såld på CC dock men jag får väl titta mer på de. Blir väl en manuell box annars med ubuntu som grund.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också egen mail, men det gör jag på en separat maskin som också agerar webbserver.
Routern vill jag av säkerhetsskäl endast skall agera just router och inget annat..

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket abbonemang har du ? De flesta leverantörer blockerar ju så man måste köra deras egen smtp server för utgående mail.

#18

Postad 25 maj 2007 - 13:11

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Gissar att de flesta av er redan har hittat m0n0 och pfSense-mjukvarorna. Med en gammal P2-häck klarar med vettiga NIC:ar 100/100mbit. Grymt webbgränssnitt, kräver inga snurrande diskar osv.

Själv kör jag på en 128MB flash-kort, men man kan ju lika gärna använda nåt gammalt usbminne, en cd-rom med en diskett eller vad man har liggande för gammalt skrot.

Jag kör tre interface + WLAN, kanske inte helt nödvändigt, men då har jag separerat det jag absolut vill komma åt utifrån Internet, sett till så att jag har full access från LAN-interfacet mot WAN-interfacet men inte tvärt om...

Även om man inte har en aning om FreeBSD är det nog omöjligt att konfa upp en så här bra och snabb brandvägg snabbare...

Dock är installationsmanualen onödigt komplicerad. Har du ett usb-minne liggande och har ett moderkort som bootar från usb kan du ju helt enkelt testa och vara igång på några minuter. Gör bara så här:

1. Ladda ned senaste PC-imagen härifrån - välj Generic PC
2. Ladda ned Physicwrite härifrån....
3. Placera dessa filer i en lätt-att-hitta katalog - till exempel c:\temp\mono
4. Packa upp filerna om de är packade (med winzip till exempel)
5. Stoppa in usbminnet i din usbport och kontrollera vilken enhetsbokstav den fick
6. Gå till katalogen i utforskaren och släpp .img-filen på physdiskwrite.exe
7. Nu visas en lista på dina diskar. USB-enheten är (såvitt jag sett) alltid den sista och har lägst värden för disk eftersom den är minst. Om du inte har anslutit andra diskar som är mindre än 2GB kommer programmet att stanna om du väljer fel disk. Har du två diskar listade väljer du 1 och [Enter]
8. Informationen skrivs till usbminnet - brukar ta 30 sekunder.
9. Stoppa i usb-minnet i maskinen som skall användas
Starta PCn som skall användas och kontrollera i BIOS att startordningen (Boot) innehåller USB och att den är först. Det är kanske lättast att ha skärm och tangetbord inkopplat första gången.
10. Klart!

Du kan nu använda det enkla kommandobaserade gränssnittet, men surfa hellre in till enheten genom att ansluta din andra dator via switch eller korsad kabel till det interface som skall användas som LAN (eller OPTn om du skall använda en massa interna nät, vilket du kanske inte vill)
Vet du inte vilket som är LAN och WAN kan du helt enkelt testa - får du ingen IP är det förmodligen WAN-interfacet då DHCP är påslaget som standard på alla interface utom WAN (= porten ut mot Internet). Som standard kommer allt inifrån åt allt utifrån. För att konfa brandväggen surfa till 192.168.1.1 och logga in med admin som användarnamn och mono som lösenord.

Observera!
att om du testar brandväggen innanför din gamla brandvägg så kommer det inte att fungera eftersom det finns ett skydd i M0n0 så att WAN-porten inte kan få tilldelat en adress inom de "fria" näten - 10.x.x.x, 172.16.x.x och 192.168.x.x

Observera 2!
När du skall lägga till egna brandväggsregler för att till exempel tillåta fjärraccess till din dator från din fasta IP på jobbet bör du gå in under Firewall>NAT istället för Firewall>Rules, klicka på plussymbolen för lägg till och kryssa i bocken längst ned "Auto-add a firewall rule to permit traffic through this NAT rule". Gå därefter in och editera brandväggsregeln så att bara den enstaka adressen tillåts istället för any som är default.

Observera 3!
Om du vill felsöka varför något inte fungerar - aktivera loggning för den specifika regeln och titta under Diagnostics>System Logs > Firewall. Jag tycker det är lättare att få senaste händelserna först och att öka antalet händelser till max.

Observera 4!
Genom att byta ntp-server till se.pool.ntp.org (gäller nog alla brandväggar) uppdateras alla händelser med faktiskt tid mycket fortare än med standardinställningen. Om den inte får kontakt direkt försöker den igen efter tio minuter eller så...

Observera 5!
Brandväggen har ett riktigt bra dyndns-stöd som stöder dyndns custom-adresser vilket inte är många andra som gör. Kan vara bra att veta...

Du kan enkelt avaktivera detta genom att surfa in på WAN-interfacet i webbgränssnittet och bocka ur krysset längst ned "Block private networks" om du vill (vet inte hur många timmar jag lagt på att hitta den lilla bocken när jag testade olika brandväggar. Många.)

Gränssnittet är så bra att det börjar komma fler programvaror som baseras på samma gränssnitt och som också stöder mängder med hårdvara direkt utan konf. Den roligaste är kanske FreeNas som ger mängder med möjligheter för dig som hellre vill ha en annan burk innanför brandväggen för dina lagringsbehov. Lika lätt, lika rolig!

Jag använder ett litet moderkort med tre NIC som kallas WRAP, men som skall sluta tillverkas tyvärr, men har kört denna på en massa annan hårdvara med - lite mini-ITX-kort och några andra geode-baserade kort med, mest för att det känns onödigt att ha en monsterPC som drar ström när man klarar sig med nästan ingen prestanda alls.

#19

Postad 25 maj 2007 - 13:15

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Glömde länka till någon som säljer wrap-boxen. här kan man få den monterad och klar med flashkort och M0n0 förinstallerat om du är lat.

Edit: Jag har faktiskt inte kollat vas WRAPen klarar i throughput, dock tror jag kanske inte att den klarar 200mbit/s Då krävs nog bra LAN-kort (3com eller Intel)och en 450 mhz eller så

Redigerat av Unregistered630be293, 25 maj 2007 - 13:35.


#20

Postad 25 maj 2007 - 17:14

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Har inte denna tråd spårat ur lite nu? Frågan var "vilken router som är bäst för oss med 100mbit"?

Bifogad fil  thread_direction.jpg   24,95K   0 Antal nerladdningar

#21

Postad 26 maj 2007 - 03:53

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
För att svara på frågan så skulle jag säga att bästa routern utan tvekan är en dator med m0nowall eller pfsense.
Riktigt bra guide peoe!
Ett tilläg till den är det kan vara en bra idé att köpa en IDE/P-ATA till CF-card adapter och sätta i ett 64/128MB minne. Det måste man göra på många äldre datorer som inte stödjer boot från USB, denna adapter sitter ju som en valig P-ATA disk.

#22

Postad 27 maj 2007 - 01:49

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Tack för svaret =). Då jag för ett tag sedan reggade en domän så har jag en liten tanke på att köra mailen över CC boxen. Dels därför jag tyckte det var intressant. Är inte helt såld på CC dock men jag får väl titta mer på de. Blir väl en manuell box annars med ubuntu som grund.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör också egen mail, men det gör jag på en separat maskin som också agerar webbserver.
Routern vill jag av säkerhetsskäl endast skall agera just router och inget annat..

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket abbonemang har du ? De flesta leverantörer blockerar ju så man måste köra deras egen smtp server för utgående mail.

<{POST_SNAPBACK}>


Vi har bredbandsbolaget, men det är en gammal Bostream-lösning som följde med när Bredbandsbolaget köpte upp Bostream.
Vi har en egen switch i källaren som vi administrerar själva, vi köper i princip bara uppkoppling (inkl peering o allt vad det innebär) av bredbandsbolaget.
Följer med ett par mysiga saker på köpet därmed, nämligen.

1. Ingen cap på upstream. Det är riktigt lan, alltså full fart åt båda hållen (100mbit).
2. Fast IP.
3. Inga tråkigheter som spärrade portar, traffic shaping o annat otyg.

Enda nackdelen är väl att det blir mig de ringer (eftersom det är jag som administrerar nätet i huset) och inte bredbandsbolaget när de inte lyckas konfigurera sina WLAN-routar från D-Link... :)

#23

Postad 27 maj 2007 - 01:58

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Glömde länka till någon som säljer wrap-boxen. här kan man få den monterad och klar med flashkort och M0n0 förinstallerat om du är lat.

Edit: Jag har faktiskt inte kollat vas WRAPen klarar i throughput, dock tror jag kanske inte att den klarar 200mbit/s Då krävs nog bra LAN-kort (3com eller Intel)och en 450 mhz eller så

<{POST_SNAPBACK}>


Det verkar inte vara några problem med det i min setup iaf, men så kör jag det på en PIII-650 med 128 ram.. Lite overkill kanske, men det var den burk jag hade stående.
Jag har dock inte alls brytt mig om att få den tyst, spelar ingen roll eftersom jag parkerat den i källaren bredvid switchen...

#24

Postad 28 maj 2007 - 01:01

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jocke GBG:
Tycker nog att jag höll mig tillräckligt inom ramen för trådens ämne. Min huvudpost innehöll information om hur man bygger en kanonrouter av delar de flesta här har liggande i källaren med ett gränssnitt som är bättre än de flesta kommersiella produkter.

Om du syftar på att jag skriver brandvägg och inte router tycker jag du är stingslig. Om du (av någon fullständigt obegriplig anledning) är ute efter enbart routande funktioner går det att lösa med i programvaran.

Om du syftar på att jag inte själv har testat throughputen på det alternativ jag själv kör (främst av energieffektivitetsskäl, men även för att få en helt tyst lösning) så står det dig fritt att välja vilken hårdvara du vill.

För övrigt är det alltid härligt med folk som verkligen tillför något i debatten istället för att klistra in bilder om att andra är OT. :)

Gå och ladda ner m0n0, brygg en kopp kaffe och ha ett bra liv!

Redigerat av Unregistered630be293, 28 maj 2007 - 01:03.


#25

Postad 02 juni 2007 - 01:23

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Frågan är väl kanske vad majoriteten av datoranvändare menar när de pratar om en "router"? Förmodligen är det inte en pc som med diverse trix och program agerar router. :)

Därmed inte sagt att peoe har fel på något sätt. Jag tror bara att trådskaparen ville ha tips på en bra "vanlig" router.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 02 juni 2007 - 05:40.


#26

Postad 02 juni 2007 - 08:17

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Ahh- med betydelsen bredbandsrouter?

En sådan funktion och formfaktor får man i wrap-boxen.

Peo

#27

Postad 02 juni 2007 - 17:08

ampz
  • ampz
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Frågan är väl kanske vad majoriteten av datoranvändare menar när de pratar om en "router"? Förmodligen är det inte en pc som med diverse trix och program agerar router.  :)

Därmed inte sagt att peoe har fel på något sätt. Jag tror bara att trådskaparen ville ha tips på en bra "vanlig" router.

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså? Jag är rätt så säker att trådskaparen inte är ute efter en "vanlig router", utan en sk. NAT-router.
Det är två väldigt olika saker.

#28

Postad 02 juni 2007 - 22:12

Tomas_Nielsen
  • Tomas_Nielsen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Någon som har DIR-655:an?
Måste man starta om den då och då eller verkar den fixa långa arbetspass? (DLink...)

Har en gammal 3com idag som är grymt stabil men börjar kännas långsam på 100/100. MEN vill ju inte byta till något där man måste dra ur sladden hela tiden.

#29

Postad 03 juni 2007 - 08:49

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0


Ingen här som råkat få hem ovanstående? Verkar klart intressant tycker jag. Linksysen jag har idag (moddade wrt54g) fungerar klockrent och jag vet inte men dlink....hmm...ja dom har kanske bättrat sig dom oxå.

#30

Postad 04 juni 2007 - 14:59

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Jag har en DIR-655 hemma och har så haft i ca 1 mån tid. De gånnger jag har behövt stänga av den var när jag uppgraderade firmware. Sen har jag stängt av den för att felsöka annan utrustning men jag vill påstå att den är riktigt stabil.
Den har aldrig hängt sig, det som har strulat mest för mig är IP-telefoni bakom router men det har jag fått till nu och routern har gått utan några avstäningar i 2v tid, inga fel under denna tid.

#31

Postad 07 juni 2007 - 13:33

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Någon som har DIR-655:an?
Måste man starta om den då och då eller verkar den fixa långa arbetspass? (DLink...)

<{POST_SNAPBACK}>


Har en 655 som funkar perfekt. Stabil inga omstarter, bästa routern jag använt.

#32

Postad 10 juni 2007 - 13:11

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Extrem nybörjare! Har ett par enkla frågor till er... :)

Jag har idag en 10/100 uppkoppling från BBB. Från uttaget har jag spikat en kabel till datorn. Nu är det så att jag har införskaffat en laptop till tjejen vilket innebär att jag måste köpa en trådlös router. Jag vill fortfarande använda kabeln till den stationära samt trådlöst till laptopen. Jag vet att routrarna skickar trådlöst men finns det även port/portar för att köra kabel om man vill??? Så att man kan köra både och...?

Tror att dom flesta kan besvara den frågan :)

Min andra fråga är...vilken router ska jag köpa i sådant fall?

Jag vill ha någon som är lätt att installera och använda...samt att den ska vara stabil och ha bra överföringshastighet så att jag inte tappar nåt.

Är väldigt tacksam för svar!!!

#33

Postad 10 juni 2007 - 18:52

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan egentligen göra på två sätt:

1. Eftersom du får fem adresser från b2 kan du köpa billigaste enklaste routern med trådlöst som kommer att använda en address och använda din gamla vanliga sladd till datorn - beroende på hur det ser ut hos dig (om du bara har ett jack i lägenheten tex) behöver du i så fall en enkel switch mellan uttaget, routern och din dator. På så sätt har du maxhastighet till din dator och relativt billig och enkel lösning för att hantera trådlöst.
2. Den bättre lösningen är att sätta din dator bakom routern med - framför allt ger routern ett mycket bättre skydd än interna brandväggar ger. Nackdelen är som sagt att den kan stjäla bandbredd om det är en enklare router.

Om möjlighet att utnyttja hela bandbredden inte är det viktigaste hade jag skaffat billigaste möjliga router med inbyggt MIMO-trådlöst - det ger verkligen bra räckvidd och bandbredd.

Vill du ha maxhastighet köper du den trådlösa routern nämnd i tråden.

/peo

#34

Postad 13 juni 2007 - 12:23

noderfix
  • noderfix
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jag har kört en D-link DGL-4300 mot BBB 100/10 i snart ett år med en omstart förra hösten (oktober) när BBB hade problem. Annars har den fungerat klockrent (utan omstart i snart 9 månader), riktigt bra hastigheter får man från den. Det enda som inte är så lysande är räckvidden på det trådlösa. Kanske är max 20m till sovrummet men där är signalen så dålig så det inte går att ansluta ibland, om det beror på tjocka betongväggar (i vinkel) eller någon annna störning vet jag inte.

#35

Postad 13 juni 2007 - 19:19

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har en DIR-655.. Funkar perfek.
Har slangat torrents i 25 MB/s genom den..

#36

Postad 17 juni 2007 - 05:34

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Hej!

Du kan egentligen göra på två sätt:

1. Eftersom du får fem adresser från b2 kan du köpa billigaste enklaste routern med trådlöst som kommer att använda en address och använda din gamla vanliga sladd till datorn - beroende på hur det ser ut hos dig (om du bara har ett jack i lägenheten tex) behöver du i så fall en enkel switch mellan uttaget, routern och din dator. På så sätt har du maxhastighet till din dator och relativt billig och enkel lösning för att hantera trådlöst.
2. Den bättre lösningen är att sätta din dator bakom routern med - framför allt ger routern ett mycket bättre skydd än interna brandväggar ger. Nackdelen är som sagt att den kan stjäla bandbredd om det är en enklare router.

Om möjlighet att utnyttja hela bandbredden inte är det viktigaste hade jag skaffat billigaste möjliga router med inbyggt MIMO-trådlöst - det ger verkligen bra räckvidd och bandbredd.

Vill du ha maxhastighet köper du den trådlösa routern nämnd i tråden.

/peo

<{POST_SNAPBACK}>


Det är viktigt för mig att ha bra bandbredd på den stationära datorn eftersom jag kör torrenter och lite onlinespel. Tacksam för svar men hajar inte riktigt hur jag ska koppla :wub:
Jag har bara ett uttag i lägenheten. Om jag köper en trådlös router, kan den skicka både trådlöst och via kabel? Verkar som jag måste ha en switch men vart ska den sitta...mellan uttaget och routern? ...och behöver dessa grejer ström? Antar att en router behöver det, behöver switchen det också?

Redigerat av Neverlast, 17 juni 2007 - 05:35.


#37

Postad 17 juni 2007 - 08:43

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Sätt en trådlös-router efter uttaget, routern har 4st portar för kabelbundna datorer utöver det trödlösa.

#38

Postad 17 juni 2007 - 20:02

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0

Har en DIR-655.. Funkar perfek.
Har slangat torrents i 25 MB/s genom den..

<{POST_SNAPBACK}>


25MB/s...
Tvåhundrafemtio megabit?

Vad har du för bredband egentligen? Låter lite väl bra med tanke på normala lan-prestanda till och med, men omöjligt är kanske inte...

#39

Postad 18 juni 2007 - 15:27

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
På tal om cat5 -e och cat6. Jag har inte tänkt på vilka kablar jag har för 5 öre men jag har 100mbit nätverkskort via 100mbit router och 1000mbit mellan datorernas nätverkskort på moderkorten.

Upptäckte att jag har cat5 som då inte skall stödja 1000mbit enligt inläggen här. Det stämmer säkert men att dra över en dvd-r på 4.5 gig går ca 3 ggr fortare med 1000mbit nätverkskort än med 100mbit nätverskorten även fast det bara är cat5 kablar.

Hur kan jag mäta den exakta hastigheten i mitt nätverk?

Redigerat av Chippe, 18 juni 2007 - 15:28.


#40

Postad 18 juni 2007 - 21:15

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Har en DIR-655.. Funkar perfek.
Har slangat torrents i 25 MB/s genom den..

<{POST_SNAPBACK}>


25MB/s...
Tvåhundrafemtio megabit?

Vad har du för bredband egentligen? Låter lite väl bra med tanke på normala lan-prestanda till och med, men omöjligt är kanske inte...

<{POST_SNAPBACK}>


Officiellt betalar jag för 100 Mbit/s, men vi har Gbit ut mot gatan och min router förhandlar Gbitanslutning mot källaren.
Ingen är gladare än jag.. Tror att det är ett misstag från min leverantör och vill därföe inte säga vilken det ärmiom att det är en liten LAN-leverantör..

#41

Postad 18 juni 2007 - 23:27

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Lite kul fakta kring de här. Satt ikväll och småsnackade med en tekniker på bbb då jag hade problem med min iptv. Förra stället jag bodde på fick jag 100/100 fastän de bara skulle vara 100/10. Tydligen en bugg i en switch fick jag reda på. Han berättade dock en historia om en kille som fick 4 gb/s rakt in i lägenheten. Nu kunde han givetvis inte ta emot och sända mer än 1 gb/s men ändå. Kul liten "feature". Kung på bittorrentsidorna eller vad säger man?

#42

Postad 19 juni 2007 - 00:14

Unregistered630be293
  • Unregistered630be293
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag har också jobbat på B2 (som det kallas internt - inte BBB) och har suttit hemma och gråtit över mitt sunkiga adsl när man kan få riktigt fet pipa bara man bor i hyreslägenhet...

Men man kan ju inte riktigt riskera jobbet bara för att få vara kung på P2P-näten även om det kliade lite i fingrarna... Jag och en kollega hade till och med en plan på papper för en youtubetjänst år 2000, men vi var för fega... Känns ju lite synd nu...

#43

Postad 06 juli 2007 - 23:38

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Sätt en trådlös-router efter uttaget, routern har 4st portar för kabelbundna datorer utöver det trödlösa.

<{POST_SNAPBACK}>


Awww tack, det var det jag ville ha svar på!

Mkt bra och kort svar på min fråga.

Har du även nåt förslag på en hyfsat bra router?

Tackar!

#44

Postad 06 juli 2007 - 23:51

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Behöver alltså en router kopplad till mitt B2-uttag. Från den ska det gå en kabel (redan spikad) till min stationära dator (förhoppningsvis utan förlust)...samt att den ska skicka trådlöst till tjejens bärbara så att hon kan surfa. Behöver inget mer avancerat, bara att det hela funkar som det ska.
Tacksam för hjälp, har aldrig kommit i kontakt med routrar förut då jag aldrig behövt.

#45

Postad 07 juli 2007 - 09:01

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Du har redan fått tips om två enheter.

Den är säkert bra. Den hade nog jag kikat på om jag skulle ha nytt idag.

Någon annan tipsade om den mkt äldre

En sådan kör jag själv. Otroligt stabil man tror knappt det är en hemmarouter, dessutom från D-link som notoriskt pumpat ut skit i lågprissegmentet i massor.

Gör +90-93 mbbps på WAN och åtminstone runt 800 mbps på LAN-port. Jag har bara 100 mbps mot internet hemma och det hänger den glatt med på.

Båda kostar en slant. Jag har haft en mängd billigare burkar genom åren, den jag kör nu är överlägset bäst. Jag kommer inte att byta förrens den brinner upp! Enda minuset är firmware som är riktigt "bakvänd" mot allt man är van vid. Men allt fungerar även om det är lite omständligt att ställa in.

Jag tror inte du blir besviken på någon av ovanstående.

/m

#46

Postad 07 juli 2007 - 09:11

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

  • 1 160 inlägg
  • 0
Lite OT kanske, men det är ju viktigt att routern man köper klarar den hastighet man vill ha.

Hur kan jag mäta den exakta hastigheten i mitt nätverk?

<{POST_SNAPBACK}>


Drömhastighet (=utan diskaccess) mäts bra med Iperf. Windows har ofta problem att komma över 400 mbps på en session, då kör man två om det är testsyfte.

IRL använder jag normalt trevliga Du Meter bara för att den är så lätt att ställa in och dessutom samlar statistik. Kostar nån krona dock.

Annars visar min filhanterare antal kb/s vid kopiering. Total Commander är överlägset det fulaste som finns, men också det bästa för filhantering IMHO.

/m

Redigerat av maxxess, 07 juli 2007 - 09:19.


#47

Postad 08 juli 2007 - 00:00

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Du har redan fått tips om två enheter.


Den är säkert bra. Den hade nog jag kikat på om jag skulle ha nytt idag.

Någon annan tipsade om den mkt äldre

En sådan kör jag själv.  Otroligt stabil man tror knappt det är en hemmarouter, dessutom från D-link som notoriskt pumpat ut skit i lågprissegmentet i massor.

Gör +90-93 mbbps på WAN och åtminstone runt 800 mbps på LAN-port. Jag har bara 100 mbps mot internet hemma och det hänger den glatt med på.

Båda kostar en slant. Jag har haft en mängd billigare burkar genom åren, den jag kör nu är överlägset bäst. Jag kommer inte att byta förrens den brinner upp! Enda minuset är firmware som är riktigt "bakvänd" mot allt man är van vid. Men allt fungerar även om det är lite omständligt att ställa in.

Jag tror inte du blir besviken på någon av ovanstående.

/m

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar. Blir eventuellt 655. Har dock fått intrycket av att D-Link har lite många måndagsexemplar (typ varannan). Såg en annons på nån Belkin router. Är dom kända för att vara bra eller?

#48

Postad 09 juli 2007 - 08:02

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Belkin. Sisådär. Kanske inte lika dåligt rykte som dlink men inget man säger wow över. Men å andra sidan verkar det variera mkt från router till router. Tex var linksys wrt54g klockren när den kom men deras nyare modeller får inte vidare bra i tester. Netgear har slängt ut några routrar som fått bra kritik på senare tiden precis som dlinks 655a.

#49

Postad 09 juli 2007 - 12:17

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
ok, tror jag köper 655:an.

#50

Postad 09 juli 2007 - 15:25

Diofantos
  • Diofantos
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Någon som har DIR-655:an?
Måste man starta om den då och då eller verkar den fixa långa arbetspass? (DLink...)

Har en gammal 3com idag som är grymt stabil men börjar kännas långsam på 100/100. MEN vill ju inte byta till något där man måste dra ur sladden hela tiden.

<{POST_SNAPBACK}>



Denna skulle jag välja om jag skall köpa ny idag, och det är denna jag med absolut största sannorlikhet jag väljer att köpa till hösten när ny router skall inhandlas. Framförallt fantastiskt bra konfig möjligheter och fortfarande bra throughput med de flesta säkerhets funktionerna påslagna...


Största minus är dock priset...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.