Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujifilm FinePix S6500fd

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujifilm FinePix S6500FD (Kompaktkameror) 1 9 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 21 juni 2007 - 09:30

Unregisteredf3d43c18
  • Unregisteredf3d43c18
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Någon som har denna i sin ägo? Gärna berätta om vad ni tycker och vad ni gillar samt inte gillar med kameran. Vore kanon :(

Postad bildPostad bild
Postad bild

Redigerat av Unregisteredf3d43c18, 21 juni 2007 - 09:31.


#2

Postad 27 juni 2007 - 00:29

Forsaken86
  • Forsaken86
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
skulle också vilja veta vad folk tycker om den här kameran, hur förhåller den sig till priset ca 3000 och andra systemkameror, är den värd att köpa istället för en bra kompakt för hobby foto?

#3

Postad 05 juli 2007 - 20:02

spongebob
  • spongebob
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Du har letat upp en jävligt bra kamera, och jag tycker utan tvekan att du ska köpa den! Har precis skaffat mitt exemplar och är mycket nöjd. Som säljare i en proffsfotobutik i sthlm vågar jag också påstå att den är en av de mest prisvärda kameror som finns. Du får en perfekt hybrid mellan kompakt och SLR i denna modell. Riktigt fin optik, som ger ett helt annat skärpedjup och vidvinkel i bilderna. Och personligen är jag mycket för fujis färgåtergivning, som enligt mig knäcker alla andra märken. Det enda att anmärja är såklart den elektroniska sökaren, som är relativt lågupplöst, vilket gör att man undviker att använda den. Men det är ju ingen spegelreflex, så det går ju inte att få en direktsökare. Detta vägs dock upp av den väldigt fina LCD-skämen som är knivskarp, och stor dessutom..
Jag köpte den eftersom jag var trött på kompaktkamerornas begränsade brännvidder. Ville ha mer vidvinkel, och tele också för den delen. Ville ha en ljuskänsligare optik, som också ger ett mycket större djup i bilderna. Kompakternas resultat blir ju rätt platta.
Visst är kameran ganska stor, men den är fortfarande mindre än en SLR, och betydligt billigare. Jag väntar tills jag känner att jag har råd att köpa ett system, då blir det fujis S5:a, eller om det kommer ut en ny innan dess. Men med system rasar pengarna iväg, gluggar, väskor, blixtar mm. S6500:an är en utmärkt allroundkamera som duger mer än väl till hobbyfoto och där man också kan utvecklas som fotograf, tills dagen kommer då man övergår till SLR.
Bifogar en exempelbild jag tog på min hund, studera och bedöm själv.
Lycka till med ditt val, jag rekommenderar kameran något enormt.

/Mattias Larsson

#4

Postad 05 juli 2007 - 20:06

spongebob
  • spongebob
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Du har letat upp en jävligt bra kamera, och jag tycker utan tvekan att du ska köpa den! Har precis skaffat mitt exemplar och är mycket nöjd. Som säljare i en proffsfotobutik i sthlm vågar jag också påstå att den är en av de mest prisvärda kameror som finns. Du får en perfekt hybrid mellan kompakt och SLR i denna modell. Riktigt fin optik, som ger ett helt annat skärpedjup och vidvinkel i bilderna. Och personligen är jag mycket för fujis färgåtergivning, som enligt mig knäcker alla andra märken. Det enda att anmärja är såklart den elektroniska sökaren, som är relativt lågupplöst, vilket gör att man undviker att använda den. Men det är ju ingen spegelreflex, så det går ju inte att få en direktsökare. Detta vägs dock upp av den väldigt fina LCD-skämen som är knivskarp, och stor dessutom..
Jag köpte den eftersom jag var trött på kompaktkamerornas begränsade brännvidder. Ville ha mer vidvinkel, och tele också för den delen. Ville ha en ljuskänsligare optik, som också ger ett mycket större djup i bilderna. Kompakternas resultat blir ju rätt platta.
Visst är kameran ganska stor, men den är fortfarande mindre än en SLR, och betydligt billigare. Jag väntar tills jag känner att jag har råd att köpa ett system, då blir det fujis S5:a, eller om det kommer ut en ny innan dess. Men med system rasar pengarna iväg, gluggar, väskor, blixtar mm. S6500:an är en utmärkt allroundkamera som duger mer än väl till hobbyfoto och där man också kan utvecklas som fotograf, tills dagen kommer då man övergår till SLR.
Bifogar en exempelbild jag tog på min hund, studera och bedöm själv.
Lycka till med ditt val, jag rekommenderar kameran något enormt.

/Mattias Larsson

Bifogad fil  exempel_fuji_S6500fd.jpg   3,59MB   261 Antal nerladdningar

#5

Postad 13 juli 2007 - 22:35

Kesokid
  • Kesokid
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
grym kamera..... (haft i en månad)
Var lite fundersam över att det endast var 6,3 Mpixel.
Men med fujis CCD HR sensor och det faktum att pixlarna i denna kamera ligger diagonalt, kan detta jämföras med 9-12 Mpixel i andra kameror.

Har skrivit ut i 50x70 och är helnöjd.

Rekommenderas varmt!!

Köpte min på radars för under 3000:- (med svensk manual)

#6

Postad 14 juli 2007 - 09:07

Unregistered42894348
  • Unregistered42894348
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Jag har också efter att ha haft hemma 2st kameror slutligen bestämt mig för s6500fd.
Ångrar mig inte, en mycket bra kamera. Var lite osäker efter att ha läst lite tester ifrån bla tidningen foto där dom skrev att batteri luckan skulle vara kass och gå upp helat tiden ???.
Dom måste fått ett dåligt ex lucken verkar vara helt ok.Har nu tagit ca150 bilder i olika situationer med blandat ljus mm .Mycket lite brus i bilderna vilket var det viktigaste för mig.
Jag är jätte nöjd och kan bara rekommendera denna kamera till dom som villha en kamera som kan lite mer än dom små kompakt kamerorna zoomen är guld värd. Kan idag inte motivera att köpa en systemkamera för 8-10 tusen denna är GRYM :)

Vad gör man med en ny kamera (Kan ju inte jaga bort myggan och missa ett foto tillfälle)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  mygga.jpg   228,06K   257 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered42894348, 14 juli 2007 - 11:34.


#7

Postad 18 juli 2007 - 13:38

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Har själv beställt en sån efter lite letande...., verkar grym i förhållande till priset.
Men är den elektroniska sökaren värdelös eller? Kanske svårt att hitta rätt "läge" eller?

#8

Postad 23 juli 2007 - 23:43

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Har själv beställt en sån efter lite letande...., verkar grym i förhållande till priset.
Men är den elektroniska sökaren värdelös eller? Kanske svårt att hitta rätt "läge" eller?

<{POST_SNAPBACK}>



Den här kameran känns helgrym, hur förhåller den sig till t ex Canon Powershot S3/S5 IS? Har en S3 IS själv men funderar på att sälja den för att köpa en EOS 400D Eller en Nikon D50. Men om den är så grym som ni säger så kanske man ska mellanlanda på en S6500FD!?

Lägg hemskt gärna upp fler bilder, gärna med högt ISO!
/Daniel

#9

Postad 04 augusti 2007 - 17:19

Ragnar2006
  • Ragnar2006
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hur är den på att ta bilder på rörliga objekt?

#10

Postad 08 augusti 2007 - 23:38

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
E oxå inne på fujikamera, fast Fujifilm FinePix S9600, men 6500 kanske e mer prisvärd ??

Är det kanske någon som har en synpunkt ??

//Jimmy

#11

Postad 09 augusti 2007 - 18:21

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Äntligen! Har letat med ljus o lykta efter hybriden mellan partykameran och SLR. Efter att ha sett bilderna ni postade är jag övertygad. Bra med "endast" 10ggr zoom. 18 ggr, som olympus 550, känns helt klart overkill och drabbar bildkvaliteten.

Nu vill jag bara att någon lägger upp lite "partybilder" under mörkare förhållanden, med o utan blixt. Är de godkända är köpet ett faktum.

#12

Postad 09 augusti 2007 - 22:48

Unregisteredce472d39
  • Unregisteredce472d39
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Valde mellan 6500FD och Nikon D40.

Köpte en D40 på Expert för 4150 efter rabatt. Sålde externblixten (på köpet) för 1000kr på blocket.

Ungefär samma pris.

Tänkte så här: Hmmm..

Fujifilm: +Bra kamera, manuel zoom, filminspelning, allt i ett objektiv
-Dålig sökare (vill man stå med en nästan sytemkamera och fota med display?) XD-minne dyrare

Nikon: +Riktig systemkamera även att växa med, dvs uppgraderingsbar. Superbilder. Supersnabb.
-Filmfunktion finns ej (film=roligt men käkar minne till frukost)
-lite stor att ha med


Det som avgjorde var känslan att äga en riktig SLR. Ung som skillnaden mellan lätt och tung mc om någon förstår.

#13

Postad 10 augusti 2007 - 11:52

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0
Hur blir bilderna med full inzooming då denna kameran inte har bildstabilisator?

Har inet kameror utan bs en tendens till att det blir lite dåliga bilder med max zoom?

#14

Postad 10 augusti 2007 - 13:18

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Hur blir bilderna med full inzooming då denna kameran inte har bildstabilisator?

Har inet kameror utan bs en tendens till att det blir lite dåliga bilder med max zoom?

<{POST_SNAPBACK}>


Tror det här BS är överskattat. Har plåtat analogt med 300mm tele (SLR) och fått kanonfina bilder, i bra ljus o med lite högre iso så klart, tex 400. BS ökar slutartiden o ökar risken för rörelseoskärpa hos motivet, dessutom påverkar det (har jag läst) bildkvaliteten negativt. Dessutom och framförallt är det sällan (iaf jag) plåtar i full zoom, såvida man inte sittar på stranden och är en ful gubbe. På beachen brukar det dock vara bra ljus. :huh: Dessutom käkar den batteri. Min kompakt har BS, det är en liten motor där inne som surrar och har sig och formligen suger ström ur kameran. Dessutom blir priset lägre utan BS.

Redigerat av snubbenxx, 10 augusti 2007 - 13:20.


#15

Postad 14 augusti 2007 - 13:20

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Jaha, så kommer det en ny modell då:
http://www.cyberphot...article=S8000fd

#16

Postad 14 augusti 2007 - 14:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tror det här BS är överskattat. Har plåtat analogt med 300mm tele (SLR) och fått kanonfina bilder, i bra ljus o med lite högre iso så klart, tex 400. BS ökar slutartiden o ökar risken för rörelseoskärpa hos motivet, dessutom påverkar det (har jag läst) bildkvaliteten negativt. Dessutom och framförallt är det sällan (iaf jag) plåtar i full zoom, såvida man inte sittar på stranden och är en ful gubbe. På beachen brukar det dock vara bra ljus. :D Dessutom käkar den batteri. Min kompakt har BS, det är en liten motor där inne som surrar och har sig och formligen suger ström ur kameran. Dessutom blir priset lägre utan BS.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan du tro att slutartiden blir längre med bs? Har ju inget med ljusinsläpp o.dyl att göra. Om du inte menare att man har bs istället för högre iso förstås...? :D
Kan dock säkert käka batteri om man har den inställd på kontinuerlig stabilisering. Finns antagligen ett läge för stabilisering endast vid bildtagningen. Borde inte dra nämnvärt mer B)
Bs är en fördel i lite sämre ljus. Inte så bra som bra ljusegenskaper kanske. Men...

Jaha, så kommer det en ny modell då:
http://www.cyberphot...article=S8000fd

<{POST_SNAPBACK}>

.. denna har ju bs och troligen bra iso-prestanda. Tillsammans med vidvinkeln kan detta bli en riktig hit! B) Potentiellt en vinnare i klassen!

Redigerat av Supernaut77, 14 augusti 2007 - 15:46.


#17

Postad 20 augusti 2007 - 13:04

Kesokid
  • Kesokid
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Som stolt 6500-ägare tänkte jag svara på lite frågor.

Malevolence - Jag stod som du i valet o kvalet mellan 9600, 6500 fd.
Skillnad. Megapixelta och blixtsko, vad gäller Mpixel så kände iaf jag att det 6500 presterar i bildväg räcker med råge. har som sagt skrivit ut på canvas i 50x70 med lysande resultat.
Så vill jag betala nästan 2000:- extra för en blixtsko, nej... inte jag iaf. Men andra kanske vill....

Sen vet jag inte varför alla säger att säökaren på denna kamera är dålig...
Inte optiskt, ok, men måste den vara dålig för det? det tycker inte jag....

Att ta kort med zoom. bifogar tre kort 1, full vidvinkel, 2. full optisk zoom, 10,7)<3 full optiskt zoom + digitalzoom x 2 Bifogad fil  2007_07300106.JPG   2,93MB   173 Antal nerladdningar Bifogad fil  2007_07300107.JPG   2,92MB   148 Antal nerladdningarBifogad fil  2007_07300108.JPG   2,71MB   139 Antal nerladdningar
Bilderna är tagna med Chrome-filtret utan stativ. nu är ju jag rätt darrhänt av mig men tycker inta att bilderna blev suddiga för det.

Själv har jag ingen ambition att blir mer än amatörfotograf, så en systemkamera kändes som ganska bortkastade pengar med bakgrund av vad denna kamera presterar.

Jag rekommenderar varmt!

#18

Postad 26 augusti 2007 - 20:59

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Har någon av er koll på om kameran även klarar xD type H-kort, eller är det bara type M som gäller?

#19

Postad 01 september 2007 - 18:16

Diahz
  • Diahz
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Måste passa på att tacka alla i denna tråden som givit bra info om kameran har haft min i snart 1 månad och är super nöjd! Den har allt man kan begära :wub:

Bifogad fil  Meja___F_gel___Blommor___Aug_2007_001.jpg   3,06MB   78 Antal nerladdningar

#20

Postad 07 september 2007 - 02:43

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Jag gjorde en tråd tidigare om denna kamera och jag funderar än på om jag ska köpa denna eller spara ihop till en DSLR kamera, men just nu lutar det åt denna för bilderna ni alla har tagit med Fujifilm FinePix S6500fd ser otroligt bra ut och räcker gott till mina ändamål. Sorligt nog har cyberphoto slutat sälja den :wub:

#21

Postad 13 september 2007 - 15:14

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Jag gjorde en tråd tidigare om denna kamera och jag funderar än på om jag ska köpa denna eller spara ihop till en DSLR kamera, men just nu lutar det åt denna för bilderna ni alla har tagit med Fujifilm FinePix S6500fd ser otroligt bra ut och räcker gott till mina ändamål. Sorligt nog har cyberphoto slutat sälja den <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Hav förtröstan, snart kommer denna: http://www.cyberphot...article=S8000fd

#22

Postad 13 september 2007 - 15:48

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Tänk då på att S8000fd har mindre sensor (1/2.35" CCD jämfört med 1/1.7" SuperCCD) och ingen manuell zoom, vilket åtminstone jag gillar. S8000fd har fler MP på en mindre CCD vilket inte känns helt rätt. Jag skulle utan tvekan gå på en S6500fd som faktiskt finns i lager i vissa nätbutiker fortfarande. <_<

(Jag har själv en S6500fd, mycket nöjd!)

#23

Postad 14 september 2007 - 14:44

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Tänk då på att S8000fd har mindre sensor (1/2.35" CCD jämfört med 1/1.7" SuperCCD) och ingen manuell zoom, vilket åtminstone jag gillar. S8000fd har fler MP på en mindre CCD vilket inte känns helt rätt. Jag skulle utan tvekan gå på en S6500fd som faktiskt finns i lager i vissa nätbutiker fortfarande. :)

(Jag har själv en S6500fd, mycket nöjd!)

<{POST_SNAPBACK}>


Helt rätt. har beställt en från pixmania nu! Gött med zoomring, osv. Bra pris oxo! Ska bli kul o lajja med den när den kommer hem! Vad har ni för väska? Gillade inte pixmainas väskor..

#24

Postad 14 september 2007 - 15:53

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
"LOWEPRO TOPLOAD ZOOM REZO 10" från Dustin, den är perfekt i storlek.
Man får plats med kamera, extra minneskort och en extra uppsättning batterier och det blir nästan inget döutrymme (förutom lite runt objektivet).

#25

Postad 24 september 2007 - 10:06

snubbenxx
  • snubbenxx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Har köpt kameran nu, är otroligt nöjd. Är dock på jakt efter ett 2GB XD-kort Type H, nån som lyckats få tag på ett dyligt (billigt)?

#26

Postad 27 september 2007 - 15:30

Henrik_6
  • Henrik_6
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSCF0045.JPG   2,86MB   19 Antal nerladdningar

"LOWEPRO TOPLOAD ZOOM REZO 10" från Dustin, den är perfekt i storlek.
Man får plats med kamera, extra minneskort och en extra uppsättning batterier och det blir nästan inget döutrymme (förutom lite runt objektivet).

<{POST_SNAPBACK}>


Beställde ett 1GB på Kjell&Co för 199:-
Men det skulle ta ca 2 veckor , så jag köpte på annat ställe för 295:-
Har för mig att SIBA hade sjysst pris på 2GB... Nätbutikerna blir så dyra då man måste lägga till frakten.


Har oxå precis köpt min, än så länge nöjd. Men jag känner att jag måste lära mig mer om digital fotografering innan jag kan bedömma den helt.
Auto går bra, men man kan nog få ut mer av bilderna om man lär sig om dom andra inställningarna.

Men jag tycker den har otrolig färgåtergiverlse, som jag inte har sett från många andra kameror.

#27

Postad 07 oktober 2007 - 04:43

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Hur står sig 6500 jämnfört mot en 9500 (före detta toppmodellen) den fick bra köp på cyberphoto men 6500 fick toppklass och det jag prioriterar först är bildkvalitén och inte någon "pixelmani" så vilken tar bättre bilder tro? Dom kanske ställde högre krav på 9500?

Redigerat av Unregistered04d02b36, 07 oktober 2007 - 04:51.


#28

Postad 08 oktober 2007 - 21:46

NordhNet
  • NordhNet
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hur står sig 6500 jämnfört mot en 9500 (före detta toppmodellen) den fick bra köp på cyberphoto men 6500 fick toppklass och det jag prioriterar först är bildkvalitén och inte någon "pixelmani" så vilken tar bättre bilder tro? Dom kanske ställde högre krav på 9500?

<{POST_SNAPBACK}>


Har själv en S6500fd och är klart nöjd men börjar bli kräsen nu när jag avancerar i teknik.
Nu har jag börjat snegla på S9600 men undrar om någon vet om denna modellen har samma sunkiga digitala sökare som 6500:an har?
Dessutom tycker jag bilderna blir lite korniga (jämför nu med Nikon D200, kanske inte helt rättvist).

#29

Postad 09 oktober 2007 - 05:22

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Ett tips kan vara att fotografera i RAW-formatet och sedan konvertera med t ex s7raw eller ACR och låta brusreduceringen skötas av NeatImage, Noiseware eller liknande. Bildbehandlingen i kameran är lite väl aggresiv ibland vad gäller skärpa, så man kan få lite korniga bilder...

Alternativt ställa in kameran på Soft om man kör JPEG-läge och sen skärpa dem lite i efterhand.

Det känns som att hårdvaran i kameran är några snäpp bättre än mjukvaran :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.