Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

K850i eller W960i?

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken? (29 medlem(mar) har röstat)

Vilken Sony Ericsson mobil?

  1. K850i. (11 röster [37.93%])

    Procent av omröstning: 37.93%

  2. W960i. (16 röster [55.17%])

    Procent av omröstning: 55.17%

  3. Annan Sony Ericsson (skriv vilken isf) (2 röster [6.90%])

    Procent av omröstning: 6.90%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1

Postad 18 november 2007 - 16:03

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag är i valet och kvalet mellan Sony Ericsson två 'flaggskepp'.
Min enkla fråga är vilken mobil du skulle valt och varför?

Det står mellan Sony Ericsson K850i eller W960i.

K850i:
Fördelar: Bra kamera, snygg design, stödjer m2 och sd minneskort.
Nackdelar: Klagomål på touchknapparna (sega och strular under samtal), ljussensor, tjocklek.
Postad bild

W960i:
Fördelar: Större* skärm, 8GB minne, walkman.
Nackdelar: Plastig design, möjligtvis att den är "halv-touch" (vet inte hur pass bra jag kommer överens med en
touch mobil), DYR.
Postad bild


Jag vill ha en ny Sony Ericsson mobil. Så om du vill svarar alternativ 3, skriv då gärna en SE mobil. Vill inte ha något direkt annat märke (starta inte någon diskussion om varför, det bara är så!).
Tack på förhand! :)

Redigerat av Coistrel, 18 november 2007 - 19:19.


#2

Postad 18 november 2007 - 16:13

böte
  • böte
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag står själv och väljer mellan telefoner.. men de kommer bli en k850i i den gröna versionen. Den har fått väldigt positivt omböme. Men de är ju alltid så att Nya telefoner har problem i början.. så jag avvaktar tills den gröna kommer + att den är mycket snyggare.. :)

#3

Postad 18 november 2007 - 16:13

Unregistered1273
  • Unregistered1273
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
W960i.....

Wlan, skönare knappsats osv osv..

#4

Postad 18 november 2007 - 18:41

vicster
  • vicster
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag skulle valt K850i då jag prioriterar bra kamera och bra musikspelare i ett. Visst har W960i också bra musikspelare, men de är typ samma som i K850i med förutom Walkman loggorna. Så det enda jag saknar på K850i är Wlanet och kanske lite större skärm xP Men prioriterar du att kunna köra mer avancerade program bör du ta W960:n istället.

Redigerat av vicster, 18 november 2007 - 18:45.


#5

Postad 18 november 2007 - 18:51

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
W960i alla gånger. Älskar SE's pekskärmar efter ha ägt både P800, P900 och en W950. Gick sedan över till mörka-sidan (Dvs Nokia) och skaffade en N95, bara för att få WLAN'et och IP telefoni inbyggt. Bara jag får sälja den utan att behöva skänka bort den heöt, skall jag tillbaka till SE och då blir det en W960. Musikspelaren är den vikigaste bi-funktionen för mig i en mobil så W960 med dedikerade walkmanknappr är viktigt. 3.2Mpixel med autofokus duger som nödkamera. Då inet ens N95'ans duger för att ersätta en kompaktkamera så tror jag inet K850 gör det hellre.
W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!! W960!!!

#6

Postad 18 november 2007 - 19:09

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Fördelar: STOR skärm


Större skärm ska det väl ändå stå? :) Tycker inte skärmen är särskilt stor.

Kör på w960i , annars ångrar du dig nog sen.

#7

Postad 18 november 2007 - 19:13

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Kör på w960i , annars ångrar du dig nog sen.


Varför och på vilka sätt tror du jag skulle ångra mig på?

#8

Postad 18 november 2007 - 19:26

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Kör på w960i , annars ångrar du dig nog sen.


Varför och på vilka sätt tror du jag skulle ångra mig på?

W-lan,touchscreen och Symbian
Sen lär du ju få köpa till mer minne till k850i.

#9

Postad 18 november 2007 - 19:38

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
W-Lan kan jag överleva utan. Vill helst den ska ha kamera, mp3 och ring/meddelande funktion :)
Touchscreen och symbian är lite synd. Men om jag skulle köpa en touchscreen mobil tycker jag nästan den borde ha HEL touchskärm. Eftersom W960 inte har så överdrivet stor skärm ändå. Och att det kanske bara blir jobbigt med halv touch, halv knappsats. Men vet inte. Få väl klämma sönder båda i affären tills jag bestämmt mig.
Jaja, sen vet jag inte om mp3:n i W960 är så överdrivet bra heller.
Har P1 och W960 samma kamera? Isf är P1's kamera bra?
Jag är förvirrad nu..

Redigerat av Coistrel, 18 november 2007 - 19:50.


#10

Postad 18 november 2007 - 21:23

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Jag var i valet och kvalet mellan dessa 2 mobiler oxå, men mitt val blir W960i.. Tycker helt enkelt den är snyggare + att en kompis till mig har k850 och jag gillar INTE "styr-ringen"...

Kameran duger för "nödbilder", ska man ta riktigt bra bilder är det fortfarande en riktig kamera som gäller...

#11

Postad 18 november 2007 - 21:30

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag har en W850 (nu) och den har 2 mpx och fotolampa. Tror inte att W960 skulle kunna ta så mycket bättre bilder än den jag har nu.
Och de bilder det blir nu, är riktigt dåliga :)
Styr ringen funkar bra för mig, då jag stått och provat den läänge i affären.

Och jag undrar om den jag har nu (2 mpx och utan blixt) kan ta nödbilder (om inte urkassa), hur "bra" kommer då inte k850's kamera kommer vara (jämfört) med den jag har nu, då en 5 mpx och blixt..

Design vinner helt klart K850 för mig.

#12

Postad 18 november 2007 - 21:32

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Jag har en W850 (nu) och den har 2 mpx och fotolampa. Tror inte att W960 skulle kunna ta så mycket bättre bilder än den jag har nu.


W960 har iaf autofokus vilket borde ge bättre bilder.

#13

Postad 18 november 2007 - 21:35

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Altså K850 är stor, det är även w960. Dessutom lär w960 vara seg i menyerna precis som P1, P990 med flera.
Jag skulle kört på nya W890, rätt format bra musikspelare, vettig kamera.

#14

Postad 18 november 2007 - 21:37

ThePrins
  • ThePrins
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det beror i mina ögon på vad du vill ha i din mobil. Prioriterar du kameran eller walkman osv. Jag kommer köra på w960i för det är en bra walkmanmobil med mycket minne jag är ute efter. Sen tycker jag att p1s kamera duger fint då jag testat min polares. Kommer ändå inte ta mer än spontanbilder med den och då duger den bra. Sen gillar jag skarpt att den har wlan.

#15

Postad 18 november 2007 - 21:53

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Det är väl lite det som är problemet.
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av min mobil. Den jag har nu, har walkman ju. Men kameran är i det allra sämsta laget. Är det inte sol ute och man har 20 lampor på runt omkring sig, kan man nästan inte urskilja vissa saker på bilderna =/

Därför vill jag när jag köper min nästa mobil ha en som verkligen kan ta bra bilder (Vet inte om 3.2 mpx och autofokus räcker för det. Efter som K850's bilder inte är i närheten av en riktig digital kamera. Vill ja inte nästan veta hur w960's ser ut i lite dyster belysning :))
Sen har jag en iPod så musikspelare vet jag inte om det är så överdrivet viktigt, eller om den i K850 faktiskt räcker. Eftersom den har walkman 3.0.
Och det trådlösa headsetet kan man köpa bredvid, och det blir ändå billigare (inklusive ett minneskort då).

#16

Postad 18 november 2007 - 22:21

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Och det trådlösa headsetet kan man köpa bredvid, och det blir ändå billigare (inklusive ett minneskort då).

Om du syfta på att det följer med blåtand headsett så gör det inte det längre till w960i. Kan skaffa fram källa om ni så önskar.Dem har gjort lite ändringar , däribland bytt ut spelet som ska följa med till ett golfspel men det kanske inte var så viktigt :)

#17

Postad 18 november 2007 - 22:23

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Joh, då var det ju så som jag skrev i W960 tråden ^^
Kommer priset sänkas nu tro?
Och mitt val bli ännu svårare :)

#18

Postad 18 november 2007 - 23:17

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Joh, då var det ju så som jag skrev i W960 tråden ^^
Kommer priset sänkas nu tro?
Och mitt val bli ännu svårare :)


Det ska nog sänkas ja.Någonting man får hoppas på.Jag menar, ds220 går ju på 600spänn löst.

#19

Postad 19 november 2007 - 07:36

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Ah, har funderat på om jag skulle köpa det till sen ändå. Så..

Men tillbaka till min fundering? Hur bra är W960's kamera?
Om min 2mpx med fotolampa inte klarar dunkel eller mörker, varför skulle då denna göra det? =/
1 mer mpx och auto fokus, hjälper ju inte kvälls-/nattetid. Eller?

#20

Postad 19 november 2007 - 08:14

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Ah, har funderat på om jag skulle köpa det till sen ändå. Så..

Men tillbaka till min fundering? Hur bra är W960's kamera?
Om min 2mpx med fotolampa inte klarar dunkel eller mörker, varför skulle då denna göra det? =/
1 mer mpx och auto fokus, hjälper ju inte kvälls-/nattetid. Eller?


Nope :) Blir nog ingen stor färbättring kvällstid.

#21

Postad 19 november 2007 - 12:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag hade tagit W960i utan att tveka. Viktigaste skälet är att den kör Symbian OS vilket gör den mycket flexibel vilket i sin tur innebär anpassningsbarhet. Förutom det är den avsevärt mer funktionell för t.ex surf och liknande. E-postklienten klarar bilagor och det går att hantera dokument. Den kan köra emulatorer för spelkonsoller och är alltså trevligare som speltelefon. Användningsområdena är avsevärt större än för Javatelefonen K850i som bygger på den gamla skolan.

Vad det gäller multimedia vinner W960i också, bl.a genom dess möjlighet till filmuppspelning och att det enkelt går att installera andra program för att klara fler format såsom xViD. Kameran är bra och 3,2 MP räcker långt i en mobil. Videoinspelningen är sådär, vill man ha bättre får man titta på andra märken och modeller.

För min del är valet enkelt. Ställer man dessa två lurar mot varandra ser jag inget skäl att välja K850i. Att den har 1,8 MP extra i kameran räcker inte långt. Är man ute efter en 5 MP-kameramobil och absolut inte vill ha 3,2 MP ("för lite") är det bättre att titta på Nokia N95N/N95 8 GB eller N82. W960i är en helt överlägsen produkt mot K850i vad det gäller media, musik, Internet...

#22

Postad 19 november 2007 - 13:32

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Hm. Har inte riktigt sett det på det viset innan.
Men en sak jag kommit på är att det kan vara jobbigt utan något styrhjul. Utan måste använda fingrarna.. Lite halvt.
Tycker det är dåligt/kanske bra, att dom har delete och tillbaka knappen tsm med walkman genvägen sammansatt med knappsatsen, istället kunde dom utvecklat större skärm om dom tagit bort dessa 3 knappar. Tex. Hur scrollar man ner? Eller byter ord i sms? Utan att det ska ta allt för lång tid..
W960 har ju symbian, men det är samma som alla Sony Ericssons touch mobiler haft hittills (segt eller?) och om man trycker in 2 GB bilder och 4 GB musik.. kan denna nog sega igen liiite.
Dock klarar den ju sig bättre på media och internet, men hur mycket använder jag detta.. Nästan aldrig.
Musik spelaren har den enda uppgraderingen att den har animationer och sensme. Annars klarar K850i både fler musik och video formet, vilket är liite skumt enligt mig.

Redigerat av Coistrel, 19 november 2007 - 14:14.


#23

Postad 19 november 2007 - 16:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Fler format ordnas enkelt i W960i m.fl genom program som CorePlayer och SmartMovie. Dock kan det i vissa fall vara en fördel med snabbare processor och då får man titta åt annat håll, t.ex N82.

Jag ser enbart fördelar med W960i och nackdelar med K850i. Den sistnämnda bygger på den gamla skolan med Java och det är begränsande för utbyggnad. Dessutom är den statisk, d.v.s det går inte att anpassa menyns upplägg etc på samma sätt som W960i m.fl. Jag lämnade Javatelefonen bakom mig då jag sålde K750i och måste säga att möjligheterna med Symbian gör att en modell som K850i faller bort direkt. Hade känts antikt att sätta sig med en sådan idag.

Surf från nallen är trevligt och skaffar man en mer framtidssäker sak som W960i kan man enkelt öka användningsområdena allteftersom.

#24

Postad 19 november 2007 - 16:56

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Men om vi bortser från faktumet om att den är mer "framtidssäker".. Och tittar på bekvämligheten att använda.
Den borde vara lite som en P1, någon som har en sån?, men iaf. Hur ska man scrolla? och som sagt byta ord när man skriver med knappsatsen (annars hade dom ju inte satt dit någon)
Undra varför de inte skippade den och körde en hel touch..
Men min funderingar får gå på!
Fortsätt med att slänga in kommentarer som gör mitt val svårare :lol: tyckte det var rätt lätt val.. K850.. trodde jag..


Har gjort en liten "Vad jag vill min nästa mobil ska ha"-lista:
-BRA kamera.
-Sms-/ringfunktion. :blush:
-Tillräckligt bra musik-/videospelare.

Men liksom W-Lan, Symbian och touch hade ju inte heller varit fel.. :(
Samtidigt tycker jag det är lite krystat med en halv touch mobil. :rolleyes:

Redigerat av Coistrel, 19 november 2007 - 17:07.


#25

Postad 20 november 2007 - 04:00

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
Jag har en W950i och valet mellan dessa två är så enkelt: W960i. Varför? Jo:

1. En bra kamera existerar inte på en mobiltelefon (i Europa) idag - Punkt slut. Det blir bara olika nivåer av dåligt. Detta på grund av att linserna är så små - antalet megapixel spelar liksom ingen roll eftersom linsen behöver så kraftigt ljus och sensorn dessutom är så liten. Behöver du 5 MP-bilder så skala upp en 2 MP-bild i Photoshop så får du samma resultat. Mobilkameror är till för nödbilder/MMS nåt år till. Om du bara fotar på sommaren utomhus så kanske de bättre modellerna räcker till, men knappast annars.

2. Hel eller halv touch-skärm. Det finns tillfällen när det är skönt med knappar (vilket en iPhone-taliban aldrig skulle erkänna). Tänk dig att du sitter i bilen och inte kan titta på skärmen. Plötsligt blev det våldsamt mycket svårare att slå numret när du inte har några knappar. Att göra skärmen större på höjden skulle betyda att man ökade upplösningen vilket innebär en ny panel enkom för den modellen (dvs mycket dyrare) samt att det plötsligt blev en ny upplösning att ta hänsyn till. SMS/E-post skriver du inte med T9 - det går snabbare med det virtuella tangentbordet på skärmen och kortare grejor klottrar man lätt ned med pennan och handstilsigenkänningen. För mig tog handstileriet tio minuter att lära mig - inte svårt.

3. Scrolla. Hur menar du? Du har ju en liten rullist i högerkanten som du drar i precis som i ett Windows-fönster. I telefonboken rullar du på hjulet på vänstersidan av telefonen och väljer genom att trycka in det. Hur kan ett upprepat tryckande på nederkanten av styrringen vara bättre?

4. Hastighet. Här förlorar Symbian eftersom allting måste laddas in. Om du vill öppna Telefonboken så måste programmet startas och det tar någon sekund om det inte redan ligger och körs i bakgrunden då det naturligtvis går omedelbart. Samtidigt är möjligheten att ha en massa program igång samtidigt en styrka med Symbian/UIQ3 eftersom du inte behöver avsluta t.ex. surfandet för att kolla upp något i telefonboken eller skicka ett e-post med infon du just surfat fram.

Dock förväxlar du lagringsutrymmet med minnet. Telefonen segar inte ner för att du har mycket musik lagrat på den lika lite som din PC går sämre med mer på hårddiskenv (undantaget en knökfull C:\-disk då...)

5. Surfning. Jag använde inte detta alls mycket innan jag bytte till UIQ3 (alltså SonyEricssons touchskärmsversion av Symbian). Nu är det dock så mycket enklare att navigera. Jämför att surfa på PC:n med *enbart* piltangeterna (K850i) och att använda musen (W950i) - tacka fan att du inte använder det när det är så bökigt!

Om du erbjöd mig en K850i istället för min W950i så skulle jag inte byta (och då saknar min kamera helt och hållet).

#26

Postad 20 november 2007 - 07:48

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Men som jag tror nu.. Är ju kameran i K850 garanterat bättre än W960. Eller är jag helt fel här med?
Även om inte megapixlar spelar roll så har ju iaf K850 blixt. Vilket gör att om man är på någon fest och slänger upp sin W960 för att plåta, tror inte jag de bilderna blir dugliga eftersom den fotolampa mobilen har är usel. Om jag däremot skulle plåtat samma tillfälle med en k850 tror jag faktiskt jag skulle fått en bättre bild. Ingen överdrivet bättre, men man kunde iaf urskilja sakerna.
Så det finns ju både bra och dåliga kameror.

Angående touchen, så vet jag inte riktigt. Har aldrig hanterat en touch så jag vet inte hur svårt eller obehagligt jag tycker det är. Har provat en polares P1 och den är ju helt off the limit. Jag kom liksom inte ens ur kamera läget :s man kanske vänjer sig, men JAG som person. Kanske inte blir nöjd med denna "halvtouch" lösningen.

Scrollningen - tack. Hade helt glömt hjulet på sidan!

Här har vi ju ett problem. Jag vill ha en snabb mobil, men samtidigt.. surfingen är inte så viktig. Jag är aldrig ute på internet med min nuvarande mobil. Och en fråga, kan man koppla upp sig mot VILKET trådlöst internet som helst? Eller måste det vara certifierat?

Jag faller för K850 för kameran. Jag tror den tar om inte mycket så bättre bilder än W960. Nu ska jag bara tänka ut om jag vill basera hela mitt mobilköp på att jag vill ha en bra kamera.

#27

Postad 20 november 2007 - 09:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
W960i tar inte dåliga bilder och att bygga upp hela köpet på en blixt och 1,8 extra MP låter inte som något jag kan rekommendera. Själv hade jag 5 MP tidigare (N95) och bytte till 3,2 MP (E90). Kan inte påstå att jag upplever en försämring av bildkvaliteten utan tycker E90n presterar bra. Har tidigare kört 2 MP (P990i) och måste ärligt säga att jag föredrog de bilderna framför K800i 3,2 MP.

Ska du ha en kamera - köp en kamera. Väljer man telefon är det lämpligt att väga in helheten och i fallet K850i vs W960i är den sistnämnda så överlägsen (förutom blixten) att det inte går att förorda K850i. Läs det utmärkta inlägget tidigare i tråden om W950i, jag instämmer helt i det.

#28

Postad 20 november 2007 - 09:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Kan göra ett litet inlägg och säga att jag själv anser att K800i med 3,2Mpix var betydligt lättare att ta bra bilder med än K850i är.

Har även en kollega som jämfört dessa och han anser sig inte se en prisvärd skillnad till hans uppgradering.

Så jag är nog redo att hålla med större delen av skaran här, W960 är nog det bättre valet..
Det enda jag kan tycka är synd att den saknar är bildstabilisatorn som Cyber-Shot telefonerna har.
Är ofta den som gör att det blir bättre bilder eftersom man oftas småskakar när man fotar med en hand.
Sen oavsett vilken mobil du väljer så kommer de ta dåliga bilder i mörker..

Kan ju kolla in mitt gamla galleri (gamla vardagsrummet), där är bilderna tagna med min gamla K800i som har 3,2Mpix. Men som sagt, den har bildstabilisatorn.

Redigerat av Darth Tojayz, 20 november 2007 - 09:19.


#29

Postad 20 november 2007 - 16:34

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Det blir ju till att vänta.
W960 är väl tydligen en framtids telefon. Men liksom, hur länge brukar man ha en mobil i genomsnitt? Inte mer än 1, 1½ år enligt mig. Sen är den ju riiiktigt avdankad!
Och om bilderna från "gamla vardagsrummet" är dom ju SKITbra. Om w960 kan ta så pass bra bilder (vilket jag ändå inte tror :/) men då blir det nog lätt en sådan.
Sen vet jag inte hur lätt det är att komma överrens med en touch mobil. Tex. i vardags lägen:
Man ska ta upp den ur fickan, med vantar på. Hur ska man klara navigeringen?

Och det kan vara lite irriterande att man inte kan använda den med endast en hand, utan denna tar steget mot "mini-dator" hållet, och kräver 2 händer för att kunna manöverera rätt och lätt..

Kommer inte denna ha samma problem som K850, när det gäller samtal + touch? :)
Och en sak till.. *suck* :wub:..
Läste detta på en hemsida "Pictures are taken by holding the handset in landscape mode..", menas det att den inte kan ta på 'höjden' utan bara i landskaps läge?

Redigerat av Coistrel, 20 november 2007 - 17:05.


#30

Postad 20 november 2007 - 18:47

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Kollade precis upp en sak och det verkar nästan vara samma kamera i W960 som det är i min P1.. Och då är den långt ifrån lika bra som K800ans.. Är just bildstabiliseringen som saknas.. Är man bara stabil på handen så blir det bra bilder.. :wub:

Tror de menar att man ska hålla den liggandes.. Precis som med deras andra telefoner så har den säkert en knapp i sidan.. Men det är ju upp till var och en hur man väljer att hålla den när man tar bilder..

Sen så funkar det faktiskt riktigt bra att använda bara en hand även om det är touch.. De flesta knapparna är väldigt smart placerade.. Men visst är det lite av en inlärningsfråga.. :)

Sen en personlig fråga.. Går du ofta i vantar? ;)

#31

Postad 20 november 2007 - 19:12

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Sen en personlig fråga.. Går du ofta i vantar? :wub:


Japp Lurvas. Alltid vantar :)
Vantar on, vantar off ^^

Men kan du inte slänga upp en bild från din P1:a och en från din K800?
Vill gärna se skillnaden. Om den nu är såå stor kanske man ska gå på K850.
Dock är jag ingen fotonörd. För då hade man ju köpt en riktigt digital kamera.
Men om verkligen kameran är dålig så börjar jag tveka igen, även om ingen mobil kamera är bra. Finns det bättre och sämre, och den i W960 verkar oturligtvis vara bland dom sämre och K850 bland dom bättre.
Men en sak jag vill veta, om skillnaden mellan W960 (Kanske P1's) och K850's kameror är så stor skillnad. Helst både dagtid och natttid. Någon som har bilder från dessa två som skulle kunna vara snäll att posta???
Varför kunde inte valet vara lääättare?! =/

Redigerat av Coistrel, 20 november 2007 - 19:13.


#32

Postad 20 november 2007 - 19:50

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Jaså.. Vantar.. Det var seriöst.. Själv kör jag handskar så jag har tillgång till fingrarna. :wub:

Kvalitets mässigt i bilderna så är det ingen större skillnad dagtid, förutom att bildstabilisatorn gör att det blir lättare att ta bra bilder eftersom den reducerar en del skakningar i handen.
I mörker är det betydligt större skillnad, men det är pga lampan, inte kameran..
K800an och Cyber-Shot lurarna har sjukt mycket skarpare blixt.. Gjorde en jämförelse i ett helsvart rum när jag fick P1an.. Visst såg man bilden i P1an men med K800 så lös hela rummet upp.. :)

Som du själv säger så är kamerorna ingenting jämfört med en riktig digitalkamera.. Men de går heklart att klara sig på..
Vad jag märkt är att de funkar bäst utomhus, och K800an funkade bäst utan blixt..

Tyvärr har jag inge bilder liggandes från P1an.. Tror iof att mina smygbilder på nya vardagsrummet är tagna med P1an.. hehe.. Ett galleri per kamera.. ;)
Dock kan jag tillägga att jag inte laborerat lika mycket med den kameran som jag gjorde med K800ans.. Gick istället och skaffade mig en systemkamera kort där efter..
Men som sagt så misstänker jag att kvalitetsmässigt kommer W960 likna P1an, kanske till och med bättre.

Så tycker du att bilderna med P1an är godkända så tycker jag du ska satsa på W960n.. Annars har du nog ett svårt val..
Kan säg som så att jag personligen saknar att ha en bra kamera i telefonen.. Tog väldigt mycket mer bilder med K800an än jag gör med P1an.
Men sen å andra sidan så skaffade jag en riktig kamera till de viktiga tillfällena.. Men det är smidigt att ha en hyfsad kamera i luren.. Och visst klarar även P1an det.. Men man är inte lika säker på att bilden blir bra i slutändan som man var med K800an..

Redigerat av Darth Tojayz, 20 november 2007 - 20:02.


#33

Postad 20 november 2007 - 20:08

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Japp, slänger man upp två flikar. Men en flik med ditt nya vardagsrum (P1) och med ditt gamla (K800) och hjälp.. Det är ju en enorm skillnad faktiskt.
Och det är detta som är så svårt. Jag vill ha en lite mer kamera än min W850 som har en 2mpx och en fotolampa. Sen liksom W960 är framtiden, men om jag köper K850 nu. Och om 1 - 1½ år kanske jag ska uppgradera mig, och då kan man nog få en touchmobil med riktigt bra kamera också. Men jag tar ju inge bilder nu nästan, just pga att mobilen inte kan ta några.
Om det bara är lite skumt, så ser man verkligen pixlarna. Och det är ingen skön syn..
Jag har inte pengarna (till jul) att köpa W960 som "framtidsmobil" och en systemkamera för mina bilder. Därför lutar mitt val mest (just NU) åt K850.. Jag kommer säkert vela fram och tillbaka. Men tror faktiskt det blir den till slut. Just på grund av kameran.
Även om den har den gamla menyerna, inget nytt. Inte internet uppkoppling. Och ingen programvara (så jag kan lägga in program) tror jag ja överlever en tid till utan det :)
Tycker att med min budget vill jag få ut så mycket som möjligt. Och en bra kamera är en del av det. En 3.2mp till en 5mp skiljer säkert inget dagtid och utomhus. Men ska den ta inomhus/utomhus natte-/kvällstid. Kommer man inte kunna använda dessa bilder nästan.. Nästan.
Är väldigt onöjd med bilderna jag får nu =/ mycket mycket mycket..
Men som sagt. Kan inte bestämma mig förrän jag har fått klämma på båda. Och som tur är släpps W960 innan jul me!

#34

Postad 20 november 2007 - 20:18

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Som sagt så har jag inte lekt jätte mycket med P1ans kamera, men har svårt att tro den kan ta bättre bilder tyvärr..
K800an och jag har ju haft en hel del roliga stunder.. Vet inte hur många gånger jag hann uppdatera mitt gamla vardagsrum.. Var kul att ta foto med eftersom den gjorde det bra.

Som det ser ut så det du ska prioritera är nästan om du vill ha en bra musik spelare med sämre kamera eller en bra kamera med sämre musikspelare.
Har själv fått köra med min P1a som spelare sista tiden eftersom min Creative Zen V är på service.. Och det är ju långt ifrån samma kraft och klarhet i spelaren..
Men nu skaffade jag iof en P1a för att slippa sprinag rundor med båda Palmen och luren.. Så jag fick vad jag ville ha.. Dock saknas bättre kamera som sagt..

Det bästa enligt mig hade varit en P1 med Cyber-Shot kamera (5Mpix) och Walkman spelare.. En fullmatad SE lur helt enkelt.. :)

Men som någon sa tidigare så kommer nog W960n vara väldigt mycket mer behaglig med knappar m.m. än vad K850n är..

Får helt enkelt ta dig ner till någon butik som har lurarna igång så du kan testa kameran live.. :wub:

#35

Postad 20 november 2007 - 20:40

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Hm. Detta är svårt!
Men som sagt, K850 har Walkman 3.0, samma som min mobil jag har nu (W850 för er som inte vet) och den är mer än okej :)
Dock har jag en iPod med Koss Porta Pro hörlurar som jag har som basenhet för mitt musiklyssnande. Så egentligen är inte musikspelare så viktigt. Jag har ingen egen digitalkamera eller system för den delen. Så det hade alltid varit trevligt att kunna knäppa alla dom där bilderna man tänker, och att de ändå blir OK + ;)!

Har testat K850 i min närmaste telenor affär. Flyter på kanon och så, men blev liiite besviken på kameran. Men GUD vilka bilder den tog jämfört med min B) svimmade nästan..
Har testat P1'an i samma affär vid ett tidigare tillfälle. Det blev en axelryckar bild. Nästan lika bra som på min nuvarande. Kanske lite bättre färger. Inget mer, inget mindre.
Sen vet jag inte hur många inställningar det finns i P1 jämfört med K850. Men i min W850 finns nästan inga, däremot finns det ett dussin i K850.

Det med knapparna är lättare på W960. Är en sak person till person. Och som att jag skulle kunna vänja mig vid touch, skulle jag kunna vänja mig vid dessa knappar och kunna skriva hypersnabba sms sen me! :wub:

Redigerat av Coistrel, 20 november 2007 - 20:44.


#36

Postad 21 november 2007 - 01:24

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0
W850i har Walkman 2.0 - K850i *och* W960i har 3.0.

Släpp tanken på megapixeln. Om bilderna på K850i blir bättre så är det inte på grund av att det är fler pixlar i bilden utan andra saker. Sensorn (dvs chippet som bilden "fastnar" på) är väldigt liten i en mobilkamera så många megapixel blir bara trångt på sensorn vilket orsakar brus. Min gissning skulle faktiskt vara att du får (lite) mindre brus i mörka bilder om du ställer ner K850i till 3,2 MP istället för att köra fulla 5MP. Det här bruset är alltså det du ser på mörkerbilder som du menar när du "ser pixlarna". Många megapixel är användbart på systemkameror med stora sensorer och objektiv med linser med större diameter än vad hela din telefon är bred.

Jag plockade ett par testbilder från mobile-reviews genomgång av kameran i K850i där man jämför den med K800i. Jag tog K800i:s 3,2 MP-bild (2048x1536) och förstorade den till 5 MP (2592x1944) i Photoshop och klippte ihop den med nästan samma bild tagen med K850i. Som du ser så är det ingen större skillnad på bilderna (även om K800i kanske har en bättre kamera än W960i - men det är inte megapixlarna det hänger på).
Postad bild

Om du inte redan gjort det skulle jag ta en stund och läsa igenom deras test av W960i (inte så positiv) och av K850i. Dessutom finns en specialartikel om kameran i K850i här. - Alltid hittar du väl nåt matnyttigt till hjälp i ditt val.

Beträffande navigeringen. Rullhjulet på sidan är riktigt bra användbart och man kan ta sig fram *väldigt* smidigt i menyerna med enbart det. På alla andra UIQ3-telefoner har SonyEricsson kombinerat det med en "Tillbaka"-knapp placerad nedanför hjulet, men på just W960i har man placerat den knappen i den vanliga knappsatsen i stället vilket i mitt tycke är ett stort misstag. Är du vänster- eller högerhänt förresten? Vänsterhänta som jag håller pennan i vänster hand och telefonen i höger och då hamnar rullhjulet inte lika bra som för högerhänta...

#37

Postad 21 november 2007 - 09:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Skulle välja K850i. Gillar inte touchscreen ngt vidare. Speciellt inte som det fungerar i UIQ 3.0

#38

Postad 21 november 2007 - 15:51

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag håller alltid min nuvarande mobil i högerhanden.. Mina fingrar där är super speediga! ^^
Så då är det ju också ett litet problem. Det är ju en tvåhands mobil.
Och som sagt tycker jag själv K850 bilden är lite vassare i din jämförelse. Och att kameran (vad jag har sett) i P1 är inte lika bra på K800. Däremot så har K810 en riktigt fin kamera. Min polare har en sån. Och när vi umgås, brukar jag leka omkring med den!

tack såå mycket Tiny Turtle. Ska försöka släppa tanken om megapixlar och istället kolla på bilder från båda mobiler, och på så sett själv ge mig en uppfattning. Hört att dessa Cybershot har en bildstabilisator som ska vara väldigt användbar?
Själv är jag nog inne på min nästa mobil som K850.
Vill ha en bättre kamera, och är inte riktigt säker på om lösningen med W960 är helt underbar och hanterlig.
Om något år måste väl SE förstått att de kan göra en mobil med touch och en cybershotkamera ;)

En fråga som jag hört folk har problem med. Att om man kör ett 6 gb SDHC minneskort, att mobilmenyerna ska hacka/lagga. Är detta sant? Och isf, kan man slippa detta om man tex. köper ett 4 gb SDHC eller 4 gb M2?

Redigerat av Coistrel, 21 november 2007 - 15:53.


#39

Postad 21 november 2007 - 18:45

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag hade ju i.s.f valt N82 eller N95 om man absolut inte vill ha W960i. Detta för att fortfarande ha ett modernt OS plus annat godis.

Tycker diskussionen här glider in väldigt mycket på kameran och jag säger igen: tänk igenom helheten. Även om en K850i skulle ta bättre bilder än en W960i rör det sig om en begränsad produkt som endast klarar Java till skillnad från den andra som kan betydligt mer.

Problemet är att Sony Ericsson saknar en K-modell med moderna Symbian vilket gör att man får titta på andra tillverkare om man vill ha en enhandsnavigerad kameramobil utan pekskärm som ändå erbjuder moderna möjligheter.

Hade alltså tagit en Nokia N82 utan att tveka i det läget. Betydligt bättre innehåll än K850i som är en Javatelefon med anor tillbaka till K750i. Medan N82 erbjuder betydligt större möjligheter till ett pris som är bra.

Även om blixten hos K850i är kraftfullare än hos W960i kan jag inte rekommendera att det får styra för mycket. Ta hellre N82 som kan sägas vara en mix mellan K850i och W960i. En "K850i" med "W960i"-innehåll och mer därtill.

På den tiden jag hade Java blev jag frustrerad över att enbart kunna köra enkla program och spel, dessutom med stel navigation. Ska jag lägga mer än 2000 kronor på en telefon idag är det ett absolut minimikrav att den är en smartphone. K850i är inte detta utan en telefon av den gamla skolan som inte är prisvärd jämfört med konkurrenterna. Den har en kamera och resten är inte speciellt imponerande då utvecklingen gått framåt sedan K750i (men SE kör vidare med samma gamla Javasystem). Förlåt mina hårda ord men dessa K-telefoner är sorgligt förbisprungna av konkurrenterna. Lyfter man blicken och jämför en K-telefon med konkurrenterna är det ingen rolig jämförelse.

Kolla gärna My Symbian för mer info om vad som kan göras med W960i och N82.

#40

Postad 22 november 2007 - 01:23

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Jag hade ju i.s.f valt N82 eller N95 om man absolut inte vill ha W960i. Detta för att fortfarande ha ett modernt OS plus annat godis.

Tycker diskussionen här glider in väldigt mycket på kameran och jag säger igen: tänk igenom helheten. Även om en K850i skulle ta bättre bilder än en W960i rör det sig om en begränsad produkt som endast klarar Java till skillnad från den andra som kan betydligt mer.

Problemet är att Sony Ericsson saknar en K-modell med moderna Symbian vilket gör att man får titta på andra tillverkare om man vill ha en enhandsnavigerad kameramobil utan pekskärm som ändå erbjuder moderna möjligheter.

Hade alltså tagit en Nokia N82 utan att tveka i det läget. Betydligt bättre innehåll än K850i som är en Javatelefon med anor tillbaka till K750i. Medan N82 erbjuder betydligt större möjligheter till ett pris som är bra.

Även om blixten hos K850i är kraftfullare än hos W960i kan jag inte rekommendera att det får styra för mycket. Ta hellre N82 som kan sägas vara en mix mellan K850i och W960i. En "K850i" med "W960i"-innehåll och mer därtill.

På den tiden jag hade Java blev jag frustrerad över att enbart kunna köra enkla program och spel, dessutom med stel navigation. Ska jag lägga mer än 2000 kronor på en telefon idag är det ett absolut minimikrav att den är en smartphone. K850i är inte detta utan en telefon av den gamla skolan som inte är prisvärd jämfört med konkurrenterna. Den har en kamera och resten är inte speciellt imponerande då utvecklingen gått framåt sedan K750i (men SE kör vidare med samma gamla Javasystem). Förlåt mina hårda ord men dessa K-telefoner är sorgligt förbisprungna av konkurrenterna. Lyfter man blicken och jämför en K-telefon med konkurrenterna är det ingen rolig jämförelse.

Kolla gärna My Symbian för mer info om vad som kan göras med W960i och N82.


Mycket bra synpunkter..

#41

Postad 22 november 2007 - 07:37

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Ja, det glider in mycket på kameran =/ Men det är ju en bra kamera jag vill ha.
Det är bara så, den jag har nu.. Tar usla bilder, kan tror att W960 tar skapliga (i rätt ljus,INTE kvälls eller natttid) och att K850 tar mycket fina bilder. Utifrån min synvinkel.
Jag vet inte själv hur modern och teknik intresserad jag är. Själv vill jag att den ska briljera när jag testar den i affären, som K850. Nokia vill jag inte ha (ni får gärna ha synpunkter) men jag hatar deras menyer och allt vad det heter :s fråga mig inte varför.. är bara så..

Det verkar som för dig MÅSTE det va en smartphone, men själv har jag aldrig haft någon. Och klarat mig extremt bra ;)
Därför vet jag inte varför jag ska byta, för att den har en bättre JAVA, vad gör det för större skillnad?
Och Symbian. Förklara deet, snälla!

Själv förstår jag inget av den länken du gav, AVR4000 =/

#42

Postad 22 november 2007 - 10:17

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

  • 1 869 inlägg
  • 0

Om något år måste väl SE förstått att de kan göra en mobil med touch och en cybershotkamera :)

De har de förstått att de kan redan nu. Problemet för dig och mig är att de vill differentiera marknaden och sälja både musikmobiler och kameramobiler. Samtidigt skulle jag gärna se att de satte ihop en premium-super-duper-mobil med allt och mer därtill. Om de tog furstligt betalt för den så skulle den väl inte kannibalisera för mycket på försäljningen av de andra modellerna samtidigt som iPhone skulle få en match.

Samtidigt sitter jag bara här och gissar medans SonyEricsson säkert har ett helt lass med kunnigt folk som har klurat ut varför det är bättre så här.

Liten sammanfattning om mobil-OS:
• SonyEricssons smartphones kör ett gränssnitt för Symbian som kallas UIQ3 (skapat av ett svenskt företag och numera ägt av SonyEricsson och Motorola).

• Nokia använder ett Sybian-gränssnitt de kallar Series 60 ("S60") som inte har stöd för touchskärm.

• En telefon som K850i kan bara köra Java-program vilket är lite begränsande - men de är väldigt många sådana telefoner så det finns *mycket* programvara.

• På en Smartphone kan man installera program mer som i Windows och de kan utnyttja mer av telefonens funktioner (lite svårt att förklara).

• Multitasking. På Java-telefonerna kan du ibland köra flera olika program samtidigt när det är olika chip i telefonen som sköter prylarna (ett chip för MP3-spelandet och ett som kör ett Java-program). Om du kör kalendern och behöver räkna ut nåt med miniräknaren eller svara på ett SMS så måste du dock stänga ned kalendern först. Med UIQ3 kan du växla mellan alla startade program.

En sak som jag skulle ta med i beräkningen är att kanske inte köpa W960i på release-dagen. Tidigare UIQ-telefoner har varit rätt buggiga med första firmware-versionen. Min W950i (köpt för 2000:- obunden i september) rullar finfint nu, men när den kom för nåt år sedan var den en mardröm med massor av skumma fel. Jag skulle räkna med att det tar nån månad innan de värsta buggarna är bortrensade.

P.S.
Får också spader på Nokias menyer även om de har trevliga funktioner. ;)

#43

Postad 22 november 2007 - 16:36

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Som sagt, med hjälp av Aktivitets menyn som finns på K850, kan man svara på ett sms utan att stänga av tex miniräknaren. Tror jag.
Dessutom vet jag inte om jag ska välja W960 för att man kan lägga in cool program och så. För jag vet inte hur pass mycket jag skulle engagera mig i det =/ och med nerladdningar och installationer för hand. Löper risken att varan kraschar! (Har kraschat min iPod 2ggr..)
Som du också säger finns det massor av bara Java telefoner nu. Och tar nog ett antal år till innan alla i Sverige går omkring med en symbian Smartphone :)

Och om jag nu ska köpa en. Blir der efter jul, kanske in på det nya året. Kan K850's nya firmware släpps då?
En annan sak är att W960 är aaaningen dyrare (även om jag räknar med minneskort på K850.)
Sen har jag inte fått svar på en av mina största frågor. Så ställer den igen :)
"En fråga som jag hört folk har problem med. Att om man kör ett 6 gb SDHC minneskort, att mobilmenyerna ska hacka/lagga. Är detta sant? Och isf, kan man slippa detta om man tex. köper ett 4 gb SDHC eller 4 gb M2?"

#44

Postad 23 november 2007 - 00:29

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Nu vet jag iof inte om det hackar/laggar med 6gb.. Men jag vet om att 4gb M2 funkar fint..

Det blev ett halft svar på din fråga.. :D

Redigerat av Darth Tojayz, 23 november 2007 - 00:30.


#45

Postad 23 november 2007 - 09:02

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Yes! Man tackar, man tackar :D

Ingen annan här som använder 6GB SDHC minnenskort? :/

#46

Postad 23 november 2007 - 09:27

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Yes! Man tackar, man tackar :D

Ingen annan här som använder 6GB SDHC minnenskort? :/


Den ska inte göra det me tanke på att telefonen klarar av större kort.Iaf vad gällandes m2.
Varför inte söka runt lite?

#47

Postad 23 november 2007 - 15:02

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Jag har sökt runt. Men hittar inget om den laggar eller inte. De flesta säger bara "Det funkar bra"..
Då inget om kortet när de fyllt det eller så =/

#48

Postad 24 november 2007 - 15:14

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Någon som har hört om någon ny firmware och vilka buggar den isf ska fixa? :)

Och en annan sak. Högtalaren? Är den bra, eller rent ut sagt skit kass. Någon som spelat musik från den och kan jämföra den med någon annan av SE's mobiler?

Tacksam för svar!

Redigerat av Coistrel, 24 november 2007 - 20:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.