Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fjärrkontroll till HTPC?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2008 - 00:14

Diego123
  • Diego123
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag är så trött på att använda musen när jag vill se på film och lyssna på musik så jag vill köpa en fjärrkontroll till datorn.

Den ska klarar av det vanliga, spela upp/pausa, stoppa, höja/sänka volymen med mera.

Har ni några förslag för jag är helt vilsen.

mvh

#2

Postad 26 mars 2008 - 08:11

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0


Billig och funkar med "alla" programvaror.

#3

Postad 26 mars 2008 - 09:09

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Tycker dendär fjärren är helt okej för ändamålet. Det enda man kanske kan önska sig är att styra musen vilket jag inte lyckats med - men om ens dator är rättkonfigurerad så skall det inte behövas. Klart prisvärd!

#4

Postad 26 mars 2008 - 12:14

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
MCE fjärren är larvigt prisvärd :)
Alternativt kan du ju köpa en (om du inte redan har det!) en blåtandsdongel och ansluta med din mobiltelefon och göra dom sakerna.... :blink:

#5

Postad 26 mars 2008 - 13:17

Diego123
  • Diego123
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Tack för era synpunkter, det uppskattas.

#6

Postad 26 mars 2008 - 20:36

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Jag har en harmony one som jag styr allt med. Jag är grymt nöjd. Köpte en windows fjärr bara för att få IR-mottagare därefter bara att konfa harmonyn, hur lätt som helst.

#7

Postad 26 mars 2008 - 20:51

heddan99
  • heddan99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Själv kör jag soundgraph imon inside och är nöjd med den. Då får du även full kontroll över strömknappen då den är kopplad över den och du behöver inte använda wake up funktionen för att starta datorn. Jag tycker att man får riktigt bra kontroll över muspekaren med den här fjärren också.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=66458
Den kostar strax över 400 kr.

#8

Postad 27 mars 2008 - 22:43

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

Jag har en harmony one som jag styr allt med. Jag är grymt nöjd. Köpte en windows fjärr bara för att få IR-mottagare därefter bara att konfa harmonyn, hur lätt som helst.

Intressant, detta har varit något av ett problem eftersom de allra flesta multi-fjärrar inte har något "naturligt" stöd för att styra en dator. Det närmaste jag har sett är Philips SRM-7500 som kör RF mot datorn, usb-dongle medföljer. Problemet är här dock att som jag förstår det funkar bara PC-interfacet mot Philips MediaControl-programvara, som bara stödjer musik?

Hur får du Harmony att styra datorn, mha Girder?

#9

Postad 28 mars 2008 - 00:18

heddan99
  • heddan99
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
En till fråga angående harmony fjärren. Har du fått fjärren att styra muspekaren bra?
Jag kör själv en Harmony 895 och den fungerar sådär. Vanliga knappar som play/record och liknande fungerar klockrent men muspekaren får jag ingen precision på. Det går att styra muspekaren i nödfall med den men inget jag rekomenderar. Med iMon fjärren har jag full kontroll på muspekaren. Har du fått till din harmony så att muspekaren fungerar klockrent. Om så är fallet, hur gjorde du?

#10

Postad 28 mars 2008 - 12:54

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

En till fråga angående harmony fjärren. Har du fått fjärren att styra muspekaren bra?
Jag kör själv en Harmony 895 och den fungerar sådär. Vanliga knappar som play/record och liknande fungerar klockrent men muspekaren får jag ingen precision på. Det går att styra muspekaren i nödfall med den men inget jag rekomenderar. Med iMon fjärren har jag full kontroll på muspekaren. Har du fått till din harmony så att muspekaren fungerar klockrent. Om så är fallet, hur gjorde du?

Man måste väl kunna ersätta iMon fjärren med Harmonyn rakt av eller är jag helt ute och cyklar.
Hur känslig är mottagaren, hur fri sikt måste man ha och så vidare.

#11

Postad 28 mars 2008 - 14:21

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Jag använder en Philips Pronto 9400 tillsammans med girder för att styra min PC. TCP/IP används för kommunikationen så fjärren fungerar i hela huset. Till fjärren finns även mjukvara för att styra Squeezeboxar eller Softsqueezeför Pc. Fjärren fungerar då i princip som en Squeezebox duett.

Nackdelen är väl förmodligen priset för denna leksak. Köps den i USA kan man spara en del. Ingenting är konfigurerat från början så det går ett antal timmar innan allt är fungerande.

Johan

#12

Postad 28 mars 2008 - 15:20

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Jag har en harmony one som jag styr allt med. Jag är grymt nöjd. Köpte en windows fjärr bara för att få IR-mottagare därefter bara att konfa harmonyn, hur lätt som helst.

Intressant, detta har varit något av ett problem eftersom de allra flesta multi-fjärrar inte har något "naturligt" stöd för att styra en dator. Det närmaste jag har sett är Philips SRM-7500 som kör RF mot datorn, usb-dongle medföljer. Problemet är här dock att som jag förstår det funkar bara PC-interfacet mot Philips MediaControl-programvara, som bara stödjer musik?

Hur får du Harmony att styra datorn, mha Girder?


Hej

Jag kan säga att funktionaliteten är ytterst begränsad, men eftersom jag kör VMC så funkar det utmärkt för mina behov. Harmonyn har ju en databas med en mängd apparater, däribland windows media center. Utöver allt i VMC så kan man även använda sifferknapparna, enter och esc och säkert mer, har inte utforskat så mycket än. Styra musen har jag inte kollat.

De frågor som jag vill reda ut är om man kan starta program, styra mus osv. Någon som vet hur man gör det?

Simon

Redigerat av SimonZ, 28 mars 2008 - 15:24.


#13

Postad 31 mars 2008 - 13:37

popelollole
  • popelollole
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tillsammans med IR Suite fungerar MCE remote rätt bra till att styra MediaPortal. Den tappar fokus då och då men det kan iofs bero på att jag har datorn i ett annat rum ungefär 15m bort och har satt en IR-länk emellan. Ju fler steg i processen desto troligare att något går fel.

#14

Postad 31 mars 2008 - 15:56

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Även jag måste rekommendera iMon Inside (eller någon av de andra från SoundGraph) hur skön kontroll som helst kan programmeras till alla program om man skulle behöva det, du kan styra musen utan problem. Och iMedian media spelaren som medföljer är ett suveränt alternativ till Media Center.

Väl Mött!
/Skorpan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.