Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Vilka stativare?

25 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 juni 2008 - 14:50

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en Yamaha RX-V361 (htr-6030) som förstÀrkare. Letar efter lÀmpliga stativhögtalare till denna. Jag funderar lite pÄ Infinity Beta 10. Tror ni att det Àr ett bra val; orkar förstÀrkaren att driva dem bra och sÄ? Eller har ni andra tips som ni tror skulle funka mycket bÀttre? Jag Àr ute efter vÀlljud nÀr jag lyssnar pÄ musik.

Jag undrar oxĂ„ hur pass viktigt det Ă€r att matcha Ohm-talet.? Det stĂ„r exempelvis min 6 ohm pĂ„ min stĂ€rkare och infinityhögtalarna Ă€r pĂ„ 8 ohm. Är det bĂ€ttre att köpa högtalare som Ă€r specade som 6 ohm? PĂ„ vissa högtalare stĂ„r det ju dessutom 4-8 ohm, vad betyder det?

Redigerat av mannealm, 22 juni 2008 - 17:01.


#2

Postad 18 juni 2008 - 17:56

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Jag funderar Àven pÄ Yamaha ns-333. Vad anser ni, vilka högtalare Àr bÀst och mest prisvÀrda av ns-333 och infinity beta 10? Och hur skulle de funka tillsammans med min stÀrkare?

#3

Postad 19 juni 2008 - 12:49

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Schyssta, nÄn som har koll. Skulle det funka att köra infinity beta 10 till min förstÀrkare, eller skulle det lÄta burkigt och dant för att förstÀrkaren Àr för klen?

Vad Àr det annars för nackdelar med högtalare som har högre ohm istÀllet för lÀgre, tex 8 istÀllet för 6, blir det skillnad pÄ ljudkvaliteten - om man har en klen förstÀrkare - eller Àr det bara att de spelar lite lÀgre vi samma lÀge pÄ förstÀrkarens volumratt?

Jag blir lite förvirrad nÀr det gÀller det hÀr med ohmen... Visst Àr det sÄ att lÀgre ohm pÄ högtalaren ger mer tryck med en klen förstÀrkare samtidigt som det Àr risk att en klen förstÀrkare inte klarar att leverera tillrÀckligt med ström om ohmen Àr för lÄg? Audiopro tex menar ju att det Àr bÀttre med 4 ohm pÄ högtalarna eftersom man dÄ fÄr mer för pengarna eller vad dom sÀger. Finns det ingen fördel med 8 ohm förutom att det Àr mindre risk att förstöra billiga förstÀrkare?

KÀnns lite som ett moment 22 detdÀr; lÄgt ohm Àr bra till en klen förstÀrkare eftersom man fÄr mer effekt ur högtalaren samtidigt som en högtalare med högre ohm Àr snÀllare mot en klen förstÀrkare trots att den behöver mer effekt frÄn förstÀrkaren för att kunna spela. Eller har jag missuppfattat det hÀr?

Redigerat av mannealm, 19 juni 2008 - 12:50.


#4

Postad 19 juni 2008 - 13:23

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ingen JÄTTEkolla pĂ„ stativare i den prisklassen, men vad jag vet Ă€r att infinity beta Ă€r en flopp frĂ„n infinitys sida, sĂ„ den hade jag avstĂ„tt.

Detta Àr en högtalare som spelar rÀtt bra i denna prisklassen:



Vet inte vad som hÀnt med prisuppgiften pÄ den nu, men den ska kosta 2200kr.

Edit: den finns Àven i "vanlig" form.

Redigerat av Warlokk, 19 juni 2008 - 13:27.


#5

Postad 19 juni 2008 - 14:25

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0

Jag har ingen JÄTTEkolla pĂ„ stativare i den prisklassen, men vad jag vet Ă€r att infinity beta Ă€r en flopp frĂ„n infinitys sida, sĂ„ den hade jag avstĂ„tt.

Detta Àr en högtalare som spelar rÀtt bra i denna prisklassen:



Vet inte vad som hÀnt med prisuppgiften pÄ den nu, men den ska kosta 2200kr.

Edit: den finns Àven i "vanlig" form.


Flopp? HÀr http://www.bildochlj...611&testid=3005 verkar dom ju tycka att de Àr ett bra val. jag vet inte.

Och dom dÀr xtz kostar ju 9 papp pÄ fyndbörsen...

Canton GLE 403 verkar oxĂ„ trevliga. Är det ett betydligt bĂ€ttre val Ă€n beta 10 och ns-333? Men sen den eviga frĂ„ga: skulle min stĂ€rkare gör nĂ„gon av dessa högtalare nĂ„gotsĂ„nĂ€r rĂ€ttvisa?

Redigerat av mannealm, 19 juni 2008 - 14:27.


#6

Postad 19 juni 2008 - 15:03

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0
Du kollar pÄ ett system dÀr 2 aktiva baslÄdor ingÄr ocksÄ, det Àr dÀrför det kostar 9kkr.
Utan dem sÄ kostar högtalarna 2200kr

#7

Postad 19 juni 2008 - 15:22

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Ah, ok. DÄ fattar jag. :) Och fixar min förstÀrkare att driva dem pÄ ett bra sÀtt?

Är Ă€ven Canton GLE 403 ett dĂ„ligt val i jĂ€mförelse med dessa?

Redigerat av mannealm, 19 juni 2008 - 15:27.


#8

Postad 19 juni 2008 - 15:25

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlĂ€gg
  • 0
De finns dÀr pÄ fyndbörsen, de finns Àven i "vanlig" form.
Din förstÀrkare borde rÀcka, ja =)

#9

Postad 19 juni 2008 - 15:41

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Jo, dom verkar ju bra. Men fÄr man inte med nÄtt fronttyg?

Och sicken tur att min förstörkare fixar dom. GÀller det typ de flesta stativare eller?

Kollade specen pÄ de dÀr xtz, Àven hÀr stÄr det 4-8 ohm. Hur kan det vara allt frÄn 4-8 pÄ exempelvis xtz och dynavoice nÀr de flesta andra tillverkare verkar bestÀmma sig för ett Ohm-tal (exempelvis canton och infinity 8 Ohm och Yamaha 6 Ohm)?

#10

Postad 19 juni 2008 - 16:06

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlĂ€gg
  • 0

Jo, dom verkar ju bra. Men fÄr man inte med nÄtt fronttyg?

Det följer med fronttyg, kolla pÄ www.xtz.se för fler bilder, b la med fronttyg :)

#11

Postad 19 juni 2008 - 19:22

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Gott! Försökte faktiskt kolla runt lite pÄ deras sida, men hittade inget tyg. Tycker det Àr lite vulgÀrt utan...

Men Àr dÄ dessa lika bra som Canton GLE 403?

Redigerat av mannealm, 19 juni 2008 - 19:23.


#12

Postad 19 juni 2008 - 22:15

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlĂ€gg
  • 0

Gott! Försökte faktiskt kolla runt lite pÄ deras sida, men hittade inget tyg. Tycker det Àr lite vulgÀrt utan...

Men Àr dÄ dessa lika bra som Canton GLE 403?

Hittade en rÀtt sÄ suddig bild pÄ XTZ 93 med tygfront pÄ...lÀnk: https://www.minhembi.../marcus.s/90745

#13

Postad 19 juni 2008 - 22:22

GhostX
  • GhostX
  • LĂ€rjunge

  • 255 inlĂ€gg
  • 0
Kan skicka bilder pÄ 93an till dig med och utan tygfront, ska bara hitta kameran.
Grymt gedigen byggkvalite pÄ dessa smÄ burkar. Kan inte göra en jÀmförelse mellan GLE 403, dÄ jag inte hört dessa, men Àr nöjd med det 93orna presterar i det rum jag har dem i.

#14

Postad 20 juni 2008 - 15:14

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

  • 3 121 inlĂ€gg
  • 0
Din förstÀrkare orkar INTE driva dessa sÀrskilt bra. Med en kÀnslighet pÄ 88db sÄ kommer begrÀnsingen ligga i förstÀrkaren. 361 Àr en renodlad svensson-modell för smÄ sateliter, inte rejÀla monitorer. Du överlever sÀkert men förstÀrkaren mÄste ses över om du vill utnyttja högtalarnas kapacitet

#15

Postad 20 juni 2008 - 17:57

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0

Din förstÀrkare orkar INTE driva dessa sÀrskilt bra. Med en kÀnslighet pÄ 88db sÄ kommer begrÀnsingen ligga i förstÀrkaren. 361 Àr en renodlad svensson-modell för smÄ sateliter, inte rejÀla monitorer. Du överlever sÀkert men förstÀrkaren mÄste ses över om du vill utnyttja högtalarnas kapacitet


Tack för varningen. Vad rekommenderar du?

Det jag Ă€r ute efter, och saknar, Ă€r den hĂ€r vackra, snĂ€rtiga, obumliga, sköna basen, som jag gillar. Inget dunka, dunka, men sĂ„ndĂ€r hĂ€rlig bas. Vet ni vad jag menar? Är det ens möjligt med min förstĂ€rkare??

AlltsÄ, den hÀr sköna, luftiga, rappa, torra basen, som jag Àr ute efter, hur uppnÄs den? HÀnger det mest pÄ förstÀrkaren eller pÄ högtalarna? Vilken Àr den ultimata kombinationen; och skulle det ens gÄ att uppnÄ nÄgot liknande med ett stativinsköp till min nuvarande stÀrkare?

Sitter just nu pÄ sub + smÄ mini-satelliter. TÀnker att den hÀr luftiga mysbasen finns nÄgonstans dÀr mittemellan, typ hos ett par stativare, kanske? Ifall min stÀrkare kan leverera förstÄs...

Hur ska jag bete mig för att fÄ vad jag Àr ute efter?

#16

Postad 21 juni 2008 - 23:07

Sasjj
  • Sasjj
  • Wannabe

  • 24 inlĂ€gg
  • 0

Tack för varningen. Vad rekommenderar du?

Det jag Ă€r ute efter, och saknar, Ă€r den hĂ€r vackra, snĂ€rtiga, obumliga, sköna basen, som jag gillar. Inget dunka, dunka, men sĂ„ndĂ€r hĂ€rlig bas. Vet ni vad jag menar? Är det ens möjligt med min förstĂ€rkare??

AlltsÄ, den hÀr sköna, luftiga, rappa, torra basen, som jag Àr ute efter, hur uppnÄs den? HÀnger det mest pÄ förstÀrkaren eller pÄ högtalarna? Vilken Àr den ultimata kombinationen; och skulle det ens gÄ att uppnÄ nÄgot liknande med ett stativinsköp till min nuvarande stÀrkare?

Sitter just nu pÄ sub + smÄ mini-satelliter. TÀnker att den hÀr luftiga mysbasen finns nÄgonstans dÀr mittemellan, typ hos ett par stativare, kanske? Ifall min stÀrkare kan leverera förstÄs...

Hur ska jag bete mig för att fÄ vad jag Àr ute efter?


Ett litet trÄkigt svar av mig kanske, men placering av dina högtalare, och akustikbehandling av ditt rum kommer att göra större skillnad för basen Àn valet av högtalare och förstÀrkare.

Men för att ge nÄgra tips pÄ bra stativare sÄ kan jag nÀmna Quad 11 L2 eller Quad 12 L2. Infinity Beta Àr ocksÄ ett tryggt val, men de krÀver muskler hos förstÀrkaren. Cantons stativare i prisklassen Àr ocksÄ trevliga. Kika Àven pÄ Monitor Audio:s billigare stativare.

#17

Postad 22 juni 2008 - 16:11

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0

Ett litet trÄkigt svar av mig kanske, men placering av dina högtalare, och akustikbehandling av ditt rum kommer att göra större skillnad för basen Àn valet av högtalare och förstÀrkare.

Men för att ge nÄgra tips pÄ bra stativare sÄ kan jag nÀmna Quad 11 L2 eller Quad 12 L2. Infinity Beta Àr ocksÄ ett tryggt val, men de krÀver muskler hos förstÀrkaren. Cantons stativare i prisklassen Àr ocksÄ trevliga. Kika Àven pÄ Monitor Audio:s billigare stativare.


Tack för tipsen. Vad gÀller infinity sÄ undrar jag om man kanske borde gÄ upp till infinity beta 20 istÀllet? De verkar ha en kÀnslighet pÄ 90db istÀllet for beta 10:ornas 88 db. 90 db eller vÀl kanska bra kÀnslighet för ett par stativare? Eller Àr det helt andra parametrar som gör att det krÀvs en rejÀl förstÀrkare till dessa?

Och sen det hÀr med ohmen, spelar det nÄgon roll om det Àr 6 eller 8 ohm pÄ högtalarna? Om valet skulle stÄ mellan infinity beta 20 och monitor audio bronze br2 vilka bÄda ligger pÄ 90 db i kÀnslighet, beta 20 har 8 ohm medan br2 har 6 ohm pÄ impedansen. Vilket Àr lÀmpligast?

Redigerat av mannealm, 22 juni 2008 - 17:02.


#18

Postad 22 juni 2008 - 17:15

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • MĂ€stare

  • 3 121 inlĂ€gg
  • 0
Vill du ha ett par lÀttdrivna monitorer med snÀrtig och rapp bas sÄ kan jag tipsa dej om Dynavoice S-6.
Dynavoice DM-5 Àr Àven ett par lÀttdrivna monitorer med sjuk byggkvalitet i prisklassen och en riktigt fint ljud, saknar dock klippet i ljudet som S-6, men annars i bÀttre enligt mej.
Mvh Mydynavoice

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 22 juni 2008 - 17:16.


#19

Postad 22 juni 2008 - 18:06

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • ForumrĂ€v

  • 649 inlĂ€gg
  • 0
Klipsch B3 kanske skulle funka. Jag har bara lyssnat pÄ den stora golvaren i den serien och den lÀt helt ok.


"Faktum er at overgangen (eller skulle jeg si nedgangen) fra B&W 805s (21.800 kr/paret) til Klipsch B3 kan foretas fullstendig uten smerte. Disse gjor jobben like grandiost! Vi liker i grunn ikke at vi sÄ Ä si alltid opplever at dyrere = bedre. Men dessverre set det stort sett alltid slik ut. Men denne gangen foler jeg at Klipsch har gjort musikkelskerne en kjempetjeneste, og seg selv en bjornetjeneste. For Klipsch B3 er sÄ bra at jag nesten ikke tror importoren snakker sant nÄr han sier at prisen er 3000,-. Ja, for begge to!"
Fidelity, Norge 2/2006

Redigerat av Unregistered32263a93, 22 juni 2008 - 18:07.


#20

Postad 22 juni 2008 - 22:51

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Jag har varit inne pÄ nÄgon av klipsch-högtalarna Àven innan, pga av den större kÀnsligheten, eftersom jag fÄtt det pÄpekat att jag har en klen förstÀrkare. Men vad gör egentligen en högtalare med högre kÀnslighet för en "svagare" förstÀrkare? Gör det bara att jag kan spela högre? Eller blir det Àven mycket bÀttre ljud?

Jag Àr inte sÀrskilt intresserad av hög volym, inte mina grannar heller antar jag.:) Vill bara ha sÄ fint ljud som möjligt. Tight bas samt öppet och fint mellanregister kombinerat med en oskrikig och balanserad diskant.

#21

Postad 23 juni 2008 - 00:38

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlĂ€gg
  • 0

Din förstÀrkare orkar INTE driva dessa sÀrskilt bra. Med en kÀnslighet pÄ 88db sÄ kommer begrÀnsingen ligga i förstÀrkaren. 361 Àr en renodlad svensson-modell för smÄ sateliter, inte rejÀla monitorer. Du överlever sÀkert men förstÀrkaren mÄste ses över om du vill utnyttja högtalarnas kapacitet




Precis!

#22

Postad 23 juni 2008 - 03:56

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0

Precis!


GÀller detta för alla stativare, menar ni?

#23

Postad 23 juni 2008 - 07:17

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag funderat och mina alternativ har snöat in pÄ antingen Infinity beta 20 eller Monitor Audio br2. Vilka ska jag köpa?

PS. Jag bor olÀgligt och har inte möjlighet att provlyssna.

#24

Postad 25 juni 2008 - 18:53

kapiim
  • kapiim
  • AnvĂ€ndare

  • 223 inlĂ€gg
  • 0
Jag har sjÀlv ett par Canton GLE 403 som drivs av en Cambridge 540R. Jag Àr helnöjd med den setupen!

JÀmförde GLE 403:orna med MA BR2 men jag föredrog tyskarna! :)
De vann ett stort test bland stativare i Hifi&Musik förra Äret ocksÄ, MA BR2 fick ocksÄ bra kritik i samma test.
Men vill du ha ett frontskydd i tyg sÄ Àr det inte GLE 403 som gÀller dÄ dessa skydd Àr i metall, men det Àr ju en smaksak.

#25

Postad 25 juni 2008 - 23:02

Schill
  • Schill
  • LĂ€rjunge

  • 264 inlĂ€gg
  • 0
Du ska LYSSNA sjÀlv!!! med musik som du kÀnner vÀl och som Àr med bra inspelnings kvalite. DÄ kommer du förhoppningsvis fatta tycke för nÄgon av dessa stativare. Men köp dom för guds skull inte olyssnade. :) ;) B) ;) Sen kan det vara vÀrt att kolla pÄ Engelholm Audios MINO som Àr en aldeles lysande liten högtalare för vÀldigt rimliga pengar. lite info och bildar

#26

Postad 27 juni 2008 - 09:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • ForumrĂ€v

  • 857 inlĂ€gg
  • 0
Infinity beta 10/20 kan jag inte annat Àn rekommendera. Har provlyssnat dom sjÀlv (med Yamaha rxv661) och dom Àr riktigt trevliga. SjÀlv gillar jag inte riktigt utseendet och det var dÀrför jag inte köpte dom.
Att dom ligger bra i pris gör inte saken vÀrre.

Oroa dig inte över förstÀrkaren. Den klarar sig fint sÄ lÀnge du inte kör maxvolym dagarna igenom. Lyssnar man normalt sÄ klarar man sig med mycket mindre kraft Àn du har i din stÀrkare. Sen kan du alltid uppgradera om nÄtt Är nÀr/om du kÀnner för att det behövs.
Kör pÄ sÀger jag. Alla ska vi börja nÄgonstans och att börja med ett par rejÀla högtalare Àr aldrig fel, dom kan du ha lÀnge.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.