Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver riktigt bra in-ear-hörlurar!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 december 2008 - 09:52

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag har just nu dessa till min mobiltelefon, Sony Ericsson W890- Sennheiser MM 50. Fungerar ganska bra måste jag säga, hyffsat bra ljud, dock har dessa - för fjärde gången - gått sönder så jag går och funderar på om man ska gå upp ett snäpp och öppna plånboken för något inom 3.5mm-kategorin istället.

Mina krav är givetvis att de ska vara in-ear-plugs eftersom jag anser att det ger bäst ljud och skönast komfort.

Frågan är nu bara, vilket ska man införskaffa?

Jag har gått och tittat på Shures värsting ett tag på nätet: SE530. Kostar cirka 3300 kronor.

Vi har även Q-jays som går på cirka 1200 kronor.

Finns säkert flera och det är därför jag behöver eran hjälp! Vad rekommenderar ni mig som lyssnar på musik varje dag och har stor passion för min musiksmak?
En annan bra fråga är om jag öht kommer att utnyttja Shures SE530s potential ens om jag kopplar in den till min W890 = värdelöst köp = slänga pengarna i sjön?

#2

Postad 02 december 2008 - 15:39

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Kan rekommendera att du söker efter Sleek Audio SA6, finns massor med info om de på Head-Fi.org. En stor fördel är, enligt mig iaf, att de har utbytbar kabel, så om något händer kabeln så är det bara att köpa en ny kabel istället för ett par helt nya lurar :ph34r:

Ljudmässigt så tycker jag att de var ett snäpp upp från mina Ultimate Ears Super Fi 5 Pro, många på Head-Fi som skriver att de tycker att de ligger just under SE530 och Triple Fi nivå.

#3

Postad 02 december 2008 - 16:06

mape00
  • mape00
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
SA6 går dessutom att ändra ljudet på genom att byta filter och "bass ports". Så det är säkert ett bra val.

Etymotic ER-4P (+S-adapter om man lyssnar via förstärkare) kommer inte upp i samma nivå prismässigt (du kan få dem för ca 1500 från ebay), och de har inget att komma med designmässigt, men de är sjukt bra och har sina ******s. Och ska man använda etymotics sätt att mäta hur bra hörlurar är, så är de förmodligen oöverträffade.

#4

Postad 02 december 2008 - 21:21

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Kan rekommendera att du söker efter Sleek Audio SA6, finns massor med info om de på Head-Fi.org. En stor fördel är, enligt mig iaf, att de har utbytbar kabel, så om något händer kabeln så är det bara att köpa en ny kabel istället för ett par helt nya lurar :ph34r:

Ljudmässigt så tycker jag att de var ett snäpp upp från mina Ultimate Ears Super Fi 5 Pro, många på Head-Fi som skriver att de tycker att de ligger just under SE530 och Triple Fi nivå.


Jag kollade in det forumet lite och fick faktiskt reda på ett märke som du nämner som jag aldrig har hört talas om förut, Utlimate Ears. Just modellen Triple Fi 10 skulle tom vara bättre än Shures SE530-modellen vilket faktiskt är ganska anmärkningsvärt då UE kostar runt en tusen mindre.

Hur är det med Sleek Audio SA6 och UE TF 10 Pro, vad är skillnaden där? För jag antar att UE TF 10 Pro är bättre än UE Super Fi 5 Pro som du skrev i inlägget? :P

Och jag som trodde att Shures SE530 slog ALLT... se där ja B)

#5

Postad 02 december 2008 - 23:05

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Vilken man föredrar är precis som med det mesta annat inom ljudåtergivning extremt personligt. Skulle säga att SE530 och TF10P ligger på samma nivå, då båda är 3 drivers IEMs (1 diskant/mellan, 2 bas), sen ligger de väl båda rätt lika i pris ~3000kr på Prisjakt, en del gillar ingen av de eftersom att de tycker att det blir för mycket bas.

För att orsaka ytterligare förvirring så har det dessutom nyligt kommit ut en 3 drivers IEM från Westone, som heter Westone 3. Har inte läst något om de än, men de har varit mycket efterlängtade på Head-Fi vad jag sett.

Sen SA6 brukar väl anses som just snäppet under SE530/TF10P, dock så kostar väl de ungefär häften också, och den nästan största fördelen mot de andra 2 är storleken, SA6 är minimala i jämförelse, har kunnat trycka in hela "lurdelen" in i örat, så det enda som stack ut och syntes var kabeln, vilket visserligen kan se lite underligt ut för en del :D

Redigerat av TKvC-SainT, 03 december 2008 - 00:24.


#6

Postad 30 januari 2009 - 21:31

Staaf
  • Staaf
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Fick hem mina UE super fi 5 pro idag och måste säga att jag är mkt nöjd, är som natt och dag jämfört med mina gamla sennheiser cx300. De sitter hur skönt som helst i öronen och ljudet är så rent . bland det bästa jag har hört ( de bästa jag har hört är Bang&Olufsen monsterhögtalare för 150k=) )lätt värt 1799 kr . 10/10

#7

Postad 31 januari 2009 - 15:29

t0dy
  • t0dy
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
EDIT: Gjorde en ny tråd istället direkt under "Hörlurar". Den jämförelsen är mer komplett!

Redigerat av t0dy, 31 januari 2009 - 17:16.


#8

Postad 06 maj 2010 - 22:45

SRICE
  • SRICE
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Ok riktigt gammal tråd, men ifall ngn skulle titta förbi här så vill jag starkt avråda all för att köpa lurar från Shure, jag har haft 2 av deras lurer, en äldre modell och nu använder jag ett par SE530. Sjukt bra ljud i dom och man kan ha rigtigt låg volym utan att höra omgivningen, kort sagt - Jag älskar dom.

Men tyvärr så använder sig Shure av en sladd i PVC plast, vilket medför att sladden spricker av påfrestningen att böjas runt örat. Mina första SE530 sprack efter mindre än 6 månader så jag fick byta ut dom på grantin, sen höll dom ca 8 månader och nu är sladden sprucken igen :)

Så mitt tipps är, ska ni köpa dyra lurar som måste böjas runt örat, se till att det är en mjuk sladd av gummi eller liknande typ silicon som tål att böjas.

#9

Postad 07 maj 2010 - 10:04

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

..och man kan ha rigtigt låg volym utan att höra omgivningen, kort sagt - Jag älskar dom.

Bara köra Shure-tips på andra IEM's för att få samma upplevelse :)

#10

Postad 08 maj 2010 - 05:50

shogun1
  • shogun1
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag skulle rekomendera denonluren AH-C710 den luren tycker jag är riktigt komplett.

#11

Postad 08 maj 2010 - 06:23

Unregistered1bd2da95
  • Unregistered1bd2da95
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Tja.
Kastar in ett tips.

Jag kör med Bose tri-.port.
Kostar ca 1000:- vilket e ganska lagom.

Jag e mkt nöjd med dom även om jag inte lägger så stor energi på just hörlurar. Som du själv sa.. Hörlurar kan ju inte göra ljudet bättre..

Det som man får kika på e isåfall spelaren.. Jag har använt mina i en zen stone. Mp3 spelare. o idag har jag dom till Min Iphone.. Vilket var ett jäkla lyft för ljudet.. Alltså har det mer med spelaren än med luren o göra.


Jag har satt min gräns vid 1000:- över det får man nog använda dom till mer än gym o t-banan.. Typ sitta hemma i en stol.. Ja då bör man gå upp ett par nivåer.

Dessa är av typ in-ear men ligger ganska plant mot örat.. Dock kör jag mina på gym, promenad o löpning o dom ramlar inte ut.

#12

Postad 09 maj 2010 - 10:15

destructiondays
  • destructiondays
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ultimate Ears 18 Pro, bra men dyra... - ca 1350USD.
En karamell man kan suga en stund på innan man sväljer den!

#13

Postad 09 maj 2010 - 10:23

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Ultimate Ears 18 Pro, bra men dyra... - ca 1350USD.
En karamell man kan suga en stund på innan man sväljer den!

Det är ju en custom-lur... verkar inte alls vara det TS söker.

#14

Postad 10 maj 2010 - 21:22

destructiondays
  • destructiondays
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det är ju en custom-lur... verkar inte alls vara det TS söker.


Jag får lov att hålla med dig där, till viss del.
Mitt "tips" var mer kuriosa än seriöst förslag, det kanske jag behöver påpeka?
Om man "bara" skall lyssna på mp3 så skall man inte sikta för högt, det blir pärlor för svin.

Men, om man nu söker en "riktigt bra in-ear" så är väl custom det bästa man kan tänka sig?
Passformen blir ultimat och elementen är av ofta en helt annan klass än dem du får i "standardlurar".

Det är uteslutande mina musicerande vänner som låter göra avgjutningar till sina öronproppar / monitorer.
Dem jag har testat har alltså varit formade efter andra öron, men en hum om ljudet kan man få, och när du lägger 10,000+ kr så får du rejält mycket ljud för pengarna!
Men då skall man också komma ihåg att dessa lurar, även om de har 3,5mm kontakter, inte används inte med en telefon / iPod.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.