Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 60PS8000

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 april 2009 - 19:42

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Har länge sneglat på Pioneers krp modell, men efter ett besök hos lokala tv handlaren i förra veckan blev jag lite tveksam när jag såg att bilden hackade betänkligt vid panoreringar.
I övrigt grym bild, men men...

så kanske är
något att invänta? Verkar ju vara ett prisvärt alternativ men komer svärtan att räcka och kommer den vara judderfri?

I juni vet vi

#2

Postad 13 april 2009 - 19:51

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Har länge sneglat på Pioneers krp modell, men efter ett besök hos lokala tv handlaren i förra veckan blev jag lite tveksam när jag såg att bilden hackade betänkligt vid panoreringar.
I övrigt grym bild, men men...

så kanske är

något att invänta? Verkar ju vara ett prisvärt alternativ men komer svärtan att räcka och kommer den vara judderfri?

I juni vet vi

I nästa nr av hemma bio tidningen så testas 50 tummarn och redan då lär det komma ett och annat svar ;)

#3

Postad 13 april 2009 - 19:57

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

I nästa nr av hemma bio tidningen så testas 50 tummarn och redan då lär det komma ett och annat svar ;)


Ja den läsningen blir intressant. :P
hittade ett test från Prylportalen som lovar gott :D
http://www.prylporta...160226-798.html

"De som intresserar sig för sifferexercis kanske är intresserade av att LG uppger att representationen av svart mäter 0,008 candela på PS8000."

Redigerat av zyberzeke, 13 april 2009 - 20:01.


#4

Postad 14 april 2009 - 06:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

men efter ett besök hos lokala tv handlaren i förra veckan blev jag lite tveksam när jag såg att bilden hackade betänkligt vid panoreringar.

I så fall var den garanterat felinställd i förhållande till insignalen.
Det slog dig inte att nått var fel? Pio skulle aldrig ha fått det goda omdömme den fått världen över om den "hackade betänkligt".

Redigerat av pacman, 14 april 2009 - 07:01.


#5

Postad 14 april 2009 - 09:06

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Låt han köpa en PS8000 med 0.008 Candela ;) , han är värd det..

Redigerat av henke007, 14 april 2009 - 09:07.


#6

Postad 14 april 2009 - 09:53

oliven
  • oliven
  • Beroende

  • 1 347 inlägg
  • 0
Du ska inte lägga för mkt vikt på det prylportalen skriver. Tror nog hemmabio tidningen kommer med ett betydligt mer trovärdigt test.

Den kommer med största sannolikhet inte hålla samma klass som Pioneer men kan bli ett prisvärt alternativ då det skiljer ganska mkt i pengar.

#7

Postad 14 april 2009 - 10:41

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Du ska inte lägga för mkt vikt på det prylportalen skriver. Tror nog hemmabio tidningen kommer med ett betydligt mer trovärdigt test.

Den kommer med största sannolikhet inte hålla samma klass som Pioneer men kan bli ett prisvärt alternativ då det skiljer ganska mkt i pengar.

Exakt, prylportalen har skrivit en del ofattbart korkade saker så lägg ingen vikt vid deras utlåtanden.

zyberzeke: klart du ska ge LG:n en chans men då ska du själv bedömma den & inte bry dig om vad ett fåtal testare skriver, det gjorde jag när jag köpte min första plasma & gick på pumpen totalt.

Möjligt du kan bli jättenöjd med LG:n men personligen så skulle jag hellre köpa en 50" av högre kvalite än en 60" som jag inte är riktigt nöjd med. Jag säger inte att du inte kommer att bli nöjd med LG:n men jag har svårt för att tro att den kan matcha pion.

Ang. hackighet så är pion i toppklass men man ska veta att i visst BD-material så upplever vissa av oss hackande vid panoreringar, jag är extremt känslig för detta & vet inte varför men jag kan garantera dig att detta inte är värre på pion än på nån annan tv.

#8

Postad 14 april 2009 - 15:32

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Låt han köpa en PS8000 med 0.008 Candela ;) , han är värd det..


Varför är du så negativ? Kanske den är 0.008 Candela.

#9

Postad 14 april 2009 - 15:35

Martin K
  • Martin K
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Eller 100,00% skit.... ;)

#10

Postad 14 april 2009 - 17:09

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Eller 100,00% skit.... ;)

Tja men den kommer att komma ut nästa år igen till skillnad mot andra nedlagda märken som snart är historia....

#11

Postad 14 april 2009 - 17:19

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Tja men den kommer att komma ut nästa år igen till skillnad mot andra nedlagda märken som snart är historia....


Det verkar så samma panel med ett annat namn ;)

#12

Postad 14 april 2009 - 17:23

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Det verkar så samma panel med ett annat namn ;)

Visst men den blir sakta bättre och bättre tänk om ett tag så är Lg bättre än din och kostar ca 14000:- :P

#13

Postad 14 april 2009 - 17:35

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Tja men den kommer att komma ut nästa år igen till skillnad mot andra nedlagda märken som snart är historia....


Fast det nedlagda märket kommer ändå vara bättre nästa år och nästa år igen och kanske nästa år igen, känns tryggt ;)

#14

Postad 14 april 2009 - 17:36

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Tja men den kommer att komma ut nästa år igen till skillnad mot andra nedlagda märken som snart är historia....

Han är SONY frälst så snacka lite om hur bakgrundsbelysningen fungerar på hans jätte jätte fina bästa sony tv.... ;)

Henke007 : Finns det någon tv på marknaden som är bättre pio G6 eller G7? Att den kommer vara bäst om 3 år känns lite att dra efter sista halmstrået, eller vad bönderna säger :P

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 14 april 2009 - 17:43.


#15

Postad 14 april 2009 - 17:46

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Fast det nedlagda märket kommer ändå vara bättre nästa år och nästa år igen och kanske nästa år igen, känns tryggt :P

Öhh Hur var det med Sonys nya paneler hade alla åkt på samma lastbil? och var det därför som de såg ut som att det var strålkastare inbyggt i alla panelerna ;)

#16

Postad 14 april 2009 - 17:57

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag pratar inte om Sony va e det för nåt.

#17

Postad 14 april 2009 - 18:01

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

Han är SONY frälst så snacka lite om hur bakgrundsbelysningen fungerar på hans jätte jätte fina bästa sony tv.... ;)

Henke007 : Finns det någon tv på marknaden som är bättre pio G6 eller G7? Att den kommer vara bäst om 3 år känns lite att dra efter sista halmstrået, eller vad bönderna säger :P


Du kan inte jämföra G6-7 med G9, herregud..

Frågan är om LG kommer ikapp innan nästa teknik är framme, Panna lär dock göra det.

#18

Postad 14 april 2009 - 18:03

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Jag pratar inte om Sony va e det för nåt.

samma skit som den snart utdöda..

#19

Postad 14 april 2009 - 18:21

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Visst men den blir sakta bättre och bättre tänk om ett tag så är Lg bättre än din och kostar ca 14000:- ;)


Jap tills den dagen sitter jag och tittar på min tvåfaldig så dyr skärm från den nedlagda företaget :P

#20

Postad 14 april 2009 - 18:53

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0
Alla läs tråden en gång till från Martin K s inlägg.. prakt exempel på att sabba en intressant tråd, tack Martin k för det!!!!

#21

Postad 14 april 2009 - 18:53

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0
Alltid lika uppfriskande med trådar som håller sig till ämnet :)

Finns ett klart tvångsmässigt drag i behovet av att berätta för andra hur dåligt ett annat märke är och hur super-duper-jättebra det "egna" märket är.

Så för att återgå till topic och frågan i rubriken; klart man törs hoppas! Men sett till hur LG tidigare haft stora svårigheter att backa specar med faktisk prestation, för att inte tala om påtaglig ghosting efter 5 minuter, finns det anledning att vara skeptisk. Men jag förutspår att tv'n kommer att ge bang-for-the-buck för det som vågar ge den en chans.

/Andy

#22

Postad 14 april 2009 - 19:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

I så fall var den garanterat felinställd i förhållande till insignalen.
Det slog dig inte att nått var fel? Pio skulle aldrig ha fått det goda omdömme den fått världen över om den "hackade betänkligt".


Orkar han inte ta fram fjärren utan nöjer sig med det som butiken visar, då är man nästan värd en dålig tv.
Jag får svårare och svårare att förstå bedömning utan att använda fjärren...

Jag pratar inte om Sony va e det för nåt.


Du har inget frågetecken efter din fråga. Nu är jag elak, men du känner inte till Sony?!
:)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 14 april 2009 - 19:04.


#23

Postad 14 april 2009 - 19:27

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Hoppsan vilka spydiga kommentarer. Min avsikt var att drifta åsiktsutbyte omkring LGs nyaste plasma serie. :)

Låt han köpa en PS8000 med 0.008 Candela :D , han är värd det..

Det säger du? en sådan kommentar visar brist på respekt anser jag.

Orkar han inte ta fram fjärren utan nöjer sig med det som butiken visar, då är man nästan värd en dålig tv.
Jag får svårare och svårare att förstå bedömning utan att använda fjärren...


Kanske kunde ha varit tydligare där, jag kan dock tala om att säljaren fibblade rätt länge med både fjärr och Blu-Ray när jag påtalade juddret. "Ja Lite fladder i bilden får man räkna med" var säljarens kommentar tillslut.

Jag är extremt petig när det gäller bild har haft Loewe tv i flera år vilket i min värld levererar riktigt fin bild, just nu har jag dock en Panasonic Plasma som är riktigt kass bildmässigt.

Tillbaka till LG:n
Efter att ha skummat lite på utländska recensioner så verkar det trots allt inte vara så mycket att hänga i julgranen. Man får nog vad man betalar för.

#24

Postad 13 maj 2009 - 20:51

e-son
  • e-son
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är intresserad av den här modellen, Spec:en ser lovande ut..

Någon som vet om denna finns att beskåda i butik i stockholm?

Zyberzeke, vad har du läst för recensioner? Hittar ett fåtal men inga negativa.

#25

Postad 13 maj 2009 - 21:59

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0
NU finns hemmabio tidningen ute för den som är intresserad av ps8000 dock testades 50" versionen men det är ändå samma modell och borde vara liknande prestanda på den. Judderfri är den bla.

#26

Postad 15 maj 2009 - 18:39

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Är intresserad av den här modellen, Spec:en ser lovande ut..

Någon som vet om denna finns att beskåda i butik i stockholm?

Zyberzeke, vad har du läst för recensioner? Hittar ett fåtal men inga negativa.


Kommer inte ihåg var jag hittade recensionen, dock var den från Hemmabiotidningen rätt positiv.

Det är nog bara en tidsfråga innan det finns en plasma på marknaden som matchar Pioneers sista genaration. Panasonic kommer väl att kunna ta del av Pioneers KURO teknik om jag inte har förstått det helt fel och då ligger det väl nära till hands att tro att nästa Panasonic generation komer att bli riktigt trevlig.

I höst köper jag i varje fall en 60 tummare om det blir en KRP eller vad det blir det får man väl se, helt klart är att man måste titta på LG:n först.

#27

Postad 15 maj 2009 - 21:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hoppsan vilka spydiga kommentarer. Min avsikt var att drifta åsiktsutbyte omkring LGs nyaste plasma serie. :wub:


Det säger du? en sådan kommentar visar brist på respekt anser jag.



Kanske kunde ha varit tydligare där, jag kan dock tala om att säljaren fibblade rätt länge med både fjärr och Blu-Ray när jag påtalade juddret. "Ja Lite fladder i bilden får man räkna med" var säljarens kommentar tillslut.

Jag är extremt petig när det gäller bild har haft Loewe tv i flera år vilket i min värld levererar riktigt fin bild, just nu har jag dock en Panasonic Plasma som är riktigt kass bildmässigt.

Tillbaka till LG:n
Efter att ha skummat lite på utländska recensioner så verkar det trots allt inte vara så mycket att hänga i julgranen. Man får nog vad man betalar för.


DU ska ha fjärren i din hand. Inte säljaren. Det är som att låta någon testköra en bil du tänkt köpa. Gå tillbaks till butiken och testkör skiten ur apparaten. ;)

#28

Postad 09 juni 2009 - 20:16

Unregistered9fd8137e
  • Unregistered9fd8137e
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ingen som slagit till på 60" än?
Är sugen som tusan, har tittat på bilden på 50". Inget jag blev imponerad över precis. Men den var nog inte så värst bra inställd misstänker jag.
Såg att komplett hade droppat priset till under 25.000:- nu.

#29

Postad 16 juni 2009 - 14:01

e-son
  • e-son
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ingen som slagit till på 60" än?
Är sugen som tusan, har tittat på bilden på 50". Inget jag blev imponerad över precis. Men den var nog inte så värst bra inställd misstänker jag.
Såg att komplett hade droppat priset till under 25.000:- nu.



Bestämde mig i förra veckan att slå till hos komplett, men beställde inte då. Nu har priset gått upp?! Ringde och försökte beställa till förra veckans pris, men det ville inte försäljaren gå med på. Ska man våga sig på att beställa från Netshop? 25000:- Är väl egentligen min smärtgräns...

#30

Postad 22 juni 2009 - 09:26

femte
  • femte
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Bestämde mig i förra veckan att slå till hos komplett, men beställde inte då. Nu har priset gått upp?! Ringde och försökte beställa till förra veckans pris, men det ville inte försäljaren gå med på. Ska man våga sig på att beställa från Netshop? 25000:- Är väl egentligen min smärtgräns...


Kollade med Komplett och det handlar om gråimport. Billigt men "svenska" garantin gäller inte. Det betyder att det är inte 100 % pixel garanti och att LG Nordic inte skickar ut reparatörer hem till dig (inte Komplett heller).

Annars så InWarehouse säljer den för 23995:- Komplett äger InWarehouse. :)

/PEACE

#31

Postad 22 juni 2009 - 11:52

Costra
  • Costra
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
femte: Vad menar du? Kompletts LG maskiner är väl inte gråimporterade och har väl full LG garanti? Man kan missförstå ditt inlägg om inte.

Har förresten fått hem min 60PS8000. Är mycket nöjd! Någon tillstymmelse till ghostning har jag inte märkt av över huvud taget. Har inte "plågat" den för att få fram det heller, men t ex. vita undertexter på svart bakgrund som någon annan med 50"'aren beskrev att det ghostade fast ett litet tag märker jag i alla fall absolut inte något av.

#32

Postad 22 juni 2009 - 17:54

femte
  • femte
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

femte: Vad menar du? Kompletts LG maskiner är väl inte gråimporterade och har väl full LG garanti? Man kan missförstå ditt inlägg om inte.

Har förresten fått hem min 60PS8000. Är mycket nöjd! Någon tillstymmelse till ghostning har jag inte märkt av över huvud taget. Har inte "plågat" den för att få fram det heller, men t ex. vita undertexter på svart bakgrund som någon annan med 50"'aren beskrev att det ghostade fast ett litet tag märker jag i alla fall absolut inte något av.


Hej,

Det finns inte så mycket att missförstå. Komplett kör med gråimport. Det har de själva sagt. Jag ställde direkt fråga till dem och fick direkt svar: "Parallellimport". Enligt LG gäller inte pixelgarantin då. Komplett i sin tur använder sig av verkstäder i Sverige om något går galet. Men då måste TV:n levereras dit på något sätt.

Men man behöver ju inte lita på mig. :) Vänd Dig direkt till Komplett om Du känner Dig tvecksam.

Annars får jag gratullera med en ny TV.

MVH,

#33

Postad 22 juni 2009 - 19:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
från avsforums.com dock 50 tummaren men det borde väl vara samma..ett utdrag

Moving to our calibrated settings certainly improved matters over the THX mode as we could correctly set up two memories for room conditions, ISF Day and ISF Night.

This is where the LG really impressed me with its image quality and excellent colour balance. Running it side by side with our reference Pioneer Kuro was great fun and in most areas the LG could stand up there with the Kuro in terms of colour performance and detail levels once calibrated to the standards.

Skin tones and shadow detail looked very convincing with only the slightly reduced dynamic range and black levels pegging back the LG. In terms of blacks, they are certainly improved slightly on last years PG7000 TV, but not quite up there with the Pioneer and indeed, the latest Panasonic’s are probably a smidge better here as well. But then again, looking at this LG, especially with Blu-ray material, the image performance against the cash outlay makes this screen at 50 inches a bit of a bargain in my book.


Even when you add in the cost of an ISF calibrator setting it up with optimum care and attention, it is still a bargain! And talking about Blu-ray playback I am also happy to report that the high frequency cutting and slight jump on some 24p material, that had been present on some LG screens we have reviewed in the past, is not seen on this plasma screen.

http://www.avforums....sma-Review.html

Tycker det låter helt ok

#34

Postad 23 juni 2009 - 06:13

Costra
  • Costra
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Lite synd ju då jag har en svart pixel ca 10cm från vänsterkanten. Man ser den dock inte på normalt sittavstånd, bara om man kommer lite närmare och vet var den är. Lite trist, men vet i tusan om jag orkar bry mig om det.

#35

Postad 31 juli 2009 - 23:06

niru01
  • niru01
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej,

Det finns inte så mycket att missförstå. Komplett kör med gråimport. Det har de själva sagt. Jag ställde direkt fråga till dem och fick direkt svar: "Parallellimport". Enligt LG gäller inte pixelgarantin då. Komplett i sin tur använder sig av verkstäder i Sverige om något går galet. Men då måste TV:n levereras dit på något sätt.

Men man behöver ju inte lita på mig. :) Vänd Dig direkt till Komplett om Du känner Dig tvecksam.

Annars får jag gratullera med en ny TV.

MVH,


Du har helt rätt. Det finns inget bolag som säljer en vara med förlust.
Jag har själv jobbat i en Audio Video butik i ca 1.5 år. Alla dessa butiker köper in all elektronik genom ett gemensamt svenskt bolag som omsätter över 4 miljarder.

Självklart har dom väldigt låga inköpspriser med tanke på att alla inköp från hela kedjan går igenom samma bolag.
Dock kan dom omöjligt matcha mega-kedjornas priser.

Dom stora kedjorna köper upp alla B-lager och säljer dessa som fullgoda produkter utan att blinka!
Jag har jobbat närmare 10 år i TV-branschen och frilansat åt nästan alla stora bolag. Där är det allmänt känt att exakt samma panel / (tidigare bildrör /) presterar olika. Du har t. ex. både grade A och B monitorer m.m. och prisskillnaden är enorm.

Så för en som jobbar med proffsdelen av video så känns det som ett hån att dom skulle vara likvärdiga.

Men vill du spara 10%, och sluta upp med en påtagligt sämre produkt, så kommer jag inte stoppa dig!
Observera att dessa kommentarer inte är riktad mot användaren jag citerat!

Mvh /Nicke

Redigerat av niru01, 31 juli 2009 - 23:09.


#36

Postad 17 augusti 2009 - 13:07

mikael_st
  • mikael_st
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej.
Hur ser fjärrkontrollen ut på den ? Har varit i en butik och de var en tråkig ful svart plast LG kontroll. Men vad man läser i tester ska det vara en snygg slimmad fjärr i borstat stål med touch knappar till 60PS8000. hur är det ?? Kan någon ta kort och ladda upp ?

mvh Mikael

#37

Postad 06 oktober 2009 - 14:44

Garlic77
  • Garlic77
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Försöker knacka liv i denna tråd igen...Ngn som har erfarenhet från 60PS8000?

#38

Postad 07 oktober 2009 - 18:24

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

Försöker knacka liv i denna tråd igen...Ngn som har erfarenhet från 60PS8000?

Var också väldigt sugen på en 60PS8000 men verkar inte vara många som köpt en...

#39

Postad 08 oktober 2009 - 10:22

arkleaf
  • arkleaf
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Slog till på en för någon vecka sen. Riktigt bra tv på alla sätt bortsett från svärtan som jag bara ger godkänt

#40

Postad 08 oktober 2009 - 10:57

Garlic77
  • Garlic77
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Slog till på en för någon vecka sen. Riktigt bra tv på alla sätt bortsett från svärtan som jag bara ger godkänt


Det är lite mystiskt då de som kommenterat 50":aren har gett grymma betyg - även för svärtan. Har du haft många plasmor tidigare - dvs är du en kräsen rackare? :(

#41

Postad 09 oktober 2009 - 10:00

arkleaf
  • arkleaf
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det är lite mystiskt då de som kommenterat 50":aren har gett grymma betyg - även för svärtan. Har du haft många plasmor tidigare - dvs är du en kräsen rackare? :)


Ja, det är väldigt mystiskt hur man kan ge svärtan grymma betyg :-) Men Jag har i ärlighetens namn inte varit ute och jamfört plasmor till förbannelse så i relativitet till andra paneler kanske svärtan håller hög kvalitet. Kan dock inte för mitt liv begripa hur man kan kalla halvgrått svart och sen skutta högt av lycka.

#42

Postad 09 oktober 2009 - 18:31

Garlic77
  • Garlic77
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ja, det är väldigt mystiskt hur man kan ge svärtan grymma betyg :-) Men Jag har i ärlighetens namn inte varit ute och jamfört plasmor till förbannelse så i relativitet till andra paneler kanske svärtan håller hög kvalitet. Kan dock inte för mitt liv begripa hur man kan kalla halvgrått svart och sen skutta högt av lycka.


Haha... ja du, jag får min i nästa vecka. Men din bedömning av svärta, gör du den efter att spelat Blue Ray material?

#43

Postad 09 oktober 2009 - 22:45

Carolus Rex
  • Carolus Rex
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Ja, det är väldigt mystiskt hur man kan ge svärtan grymma betyg :-) Men Jag har i ärlighetens namn inte varit ute och jamfört plasmor till förbannelse så i relativitet till andra paneler kanske svärtan håller hög kvalitet. Kan dock inte för mitt liv begripa hur man kan kalla halvgrått svart och sen skutta högt av lycka.

Jag håller med, om inte rummet man tittar i är helt nedsläckt på kvällstid är LG:s plasmor gråa och absolut inte svarta. Det minsta lilla ljus och bilden förstörs direkt.

Redigerat av Carolus Rex, 09 oktober 2009 - 22:45.


#44

Postad 10 oktober 2009 - 14:32

arkleaf
  • arkleaf
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Haha... ja du, jag får min i nästa vecka. Men din bedömning av svärta, gör du den efter att spelat Blue Ray material?


Jag gör min bedömning efter tillbringad tid hos en kompis där en 60" kuro hänger på väggen. Där kan man definiera svärtan som svart :-)

Jag är på nåt sett inte missnöjd med min LG, tvärtom. Trots att svärtan inte håller någon toppklass är högupplöst media väldigt trevligt att kika på

#45

Postad 10 oktober 2009 - 14:37

arkleaf
  • arkleaf
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag håller med, om inte rummet man tittar i är helt nedsläckt på kvällstid är LG:s plasmor gråa och absolut inte svarta. Det minsta lilla ljus och bilden förstörs direkt.


Den blanksvarta ramen ger en rätt duktig kontrastskillnad mot svärtan i bilden också

#46

Postad 10 oktober 2009 - 16:17

Garlic77
  • Garlic77
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Den blanksvarta ramen ger en rätt duktig kontrastskillnad mot svärtan i bilden också


Jag byter från en Smsung LE4061B (typ 5 år gammal LCD) till 60PS8000...det måste ju iaf hänt en hel del med utvecklingen jämfört med den. Iofs, den LCD:n som jag har idag har sjukt bra bild, men det är ju storleken man vill åt egentligen!! :)

#47

Postad 10 oktober 2009 - 17:11

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlägg
  • 0
Finns det några siffror på hur ps8000 presterar när det gäller svartnivå?

#48

Postad 10 oktober 2009 - 17:31

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0

Finns det några siffror på hur ps8000 presterar när det gäller svartnivå?

Senaste numret (#10) av tidningen Hemmabio har testat några aktuella plasmaskärmar med följande resultat;

PS8000 - ca 01 cd/m2 (100 cd/m2, 1000:1)
P50G10 - under 01 cd/m2 (85 cd/m2, över 850:1)
P50V10 - under 01 cd/m2 (110 cd/m2, över 1100:1)
PS50B5 - 02-03 cd/m2 (85 cd/m2, ca 400:1)
PS50B8 - ca 02 cd/m2 (85 cd/m2, ca 400:1)

Siffrorna avser "Svartnivå", "Ljus vid 50%" och "ANSI-kontrast".

#49

Postad 10 oktober 2009 - 17:41

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlägg
  • 0

Senaste numret (#10) av tidningen Hemmabio har testat några aktuella plasmaskärmar med följande resultat;

PS8000 - ca 01 cd/m2 (100 cd/m2, 1000:1)
P50G10 - under 01 cd/m2 (85 cd/m2, över 850:1)
P50V10 - under 01 cd/m2 (110 cd/m2, över 1100:1)
PS50B5 - 02-03 cd/m2 (85 cd/m2, ca 400:1)
PS50B8 - ca 02 cd/m2 (85 cd/m2, ca 400:1)

Siffrorna avser "Svartnivå", "Ljus vid 50%" och "ANSI-kontrast".


Är det LG- och panasonic-modeller ovan?

Vad har en samsung led-tv eller en pio i jämförelse med siffrorna ovan?

#50

Postad 10 oktober 2009 - 18:02

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Tjaa, flatpanels.dk mätte upp en svartnivå på 0,12 cd/m2 på LG PS8000 vilket om det stämmer är sämst av alla plasmor på marknaden.

De mätte upp 0,04-0,05 cd/m2 på de senaste Pannorna. Och Pio G9 ligger väl runt 0,003 cd/m2 (just 500M-modellen ännu lägre enl vissa). Flatpanels lyckades iofs få 0,02 cd/m2 på Pion men de variationer som finns ang just Pio tyder på att många mätare får problem med precisionen vilket kan ge alla möjliga resultat.

Så vadå, om siffrorna är korrekta så är svartnivån i LG:n är bara 6-40 ggr högre/sämre - är väl inget? :)

Håller delvis med. Den kan helt klart förbättras på min men det är aboslut inte den egenskap som jag skulle vilja förbättra först och främst.


Perfekt svartnivå ("svärta" kan betyda så mkt beroende på vem man frågar) har du när bild panelen läcker ut 0 ljus. Har man ej mörklagt så krävs ett filter i tv:n av guds nåde för att inte detta ljus i någon grad ska reflekteras från skärmen så iprincip kräver det total mörkläggning ja.

Vilket iofs inte jag rekommenderar för tv-apparater och det viktiga (när det gäller just svartnivå) är ju "upplevd svartnivå" och den beror av fler saker än nivån som sådan, nämligen ambient light, tv:ns kontrastfilter som sagt och materialet som sådant.

Ska vi spinna vidare så är det dock så att en låg svartnivå ofta är en indikation på att displayen har ett sort kontrastomfång (iaf om vitnivån är tillräcklig), kontrastomfång är ju vitnivå/svartnivå. Kontrastomfånget är vidare det som avgör maximal möjlig kontrast i mörka scener, dvs scener som för många displayer är "svåra". Med det inte sagt att man alltid uppnår detta maximala men kontrastomfånget ger alltså det maximala vilket förstås är betydelsefullt.

Lite överkurs: Går faktiskt att räkna på det där. Låt säga att vi har en bild med svart bakgrund och på det ligger det en figur som avbildas med runt 20% (IRE säger man ibland) intensitet. Denna scen har alltså sin maximala kontrast mellan det som är 20% input ("mörk grått") och 0% input ("svart").

Och smackar vi upp den på några valfria displayer. Säg en LG med 1000:1 i kontrastomfång, en Panna med 3000:1 i kontrastomfång och Pio som enl säkra källor ligger på minst 30000:1.

Den maximala möjliga kontrasten i denna scen kommer vara (för att beräkna detta krävs att vi vet gamman och vi antar att den ligger på 2.2):
För LG: 29:1
För Panna: 87:1
För Pioneer: 870:1

Det är alltså, föga överraskande iofs, i mörka scener som kontrastomfånget (och därmed svartnivån) kommer spela nån roll och som ni ser så skiljer det ju rätt mkt.

(i praktiken tillkommer displayer som gamma-trixar och har dynamiska kontrastomfång och har alla möjliga fulheter för sig vilket gör att denna matte riskerar falera lite - men gör displayen allt "rätt" så funkar den).

Lite svårförklarat beorende på hur mkt förkunskaper man har men såhär ligger det till, ber om ursäkt om det inte är begripligt (:P):

En 0-20% scen kommer alltså täcka 20% av insignalens totala omfång så att säga.

Det är dock inte, som man kanske kan tro, samma sak som 20% av det kontrastomfång skärmen klarar (en insignal ska ju på nått sätt realiseras inom skärmens (kontrast)omfång så att säga, mellan svart och vitt).

Detta eftersom insignalen är gamma enkodad och vi måste räkna på hur signalen "ser ut" efter att displayen har utfört gamma dekodning. Gamma dekodning innebär att man lägger på en exponent, ett gammavärde, på insignalen.

Jag antog att alla displayer kör med en gamma enkodning på 2.2 vid 20 % input, vilket är rätt vanligt.

Dvs vad som visas på skärmen kommer vara:
20% input med exponent pålagd: 0.2^2.2 = 0.029 = 2.9 %.

Det innebär att vår 20% blaffa kommer ta 2.9 % av det totala kontrastomfånget i anspråk så att säga. Så då är det bara att räkna med våra kontrastomfång:
LG: 1000*0.029=29
Panna: 3000*0.029=87
Pio: 30000*0.029=870

edit:

Ahh en bild säger kanske mer än 1000 ord:
[attachment=75080:kontrast.JPG]
Grafen visar input (0-100) på x-axeln, och output (0.0-1.0 där 0 är svart och 1 är maximalt vitt, det är alltså här vi har vårt kontrastomfång) på y-axeln.

Såhär funkar alla displayer. Vi stoppar alltså in (0-100) och slänger på gammaexponent på det och ut fås kurvan (dvs vad skärmen visar vid olika inputs).

Vid input 20(%) så ser man att det är inte alls mkt av det totala kontrastomfånget som tas i anspråk, 2.9% för att vara exakt. Och således kommer displayer med lägre kontrastomfång drabbas extra mkt här.

Pioneer Kuro 6010FD (sveriges G9 antar jag det blir) mäter 4,795:1 (19.18fL peak white, 0.004fL video black). ANSI kontrast.

Panasonic G10 mäter 2330 ANSI kontrast och efter kalibrering runt 3400 har jag för mig det stod.

LG PS 8000 ANSI kontrast : 1500:1

Samsung plasma B850 (amerikansk modell) Pour le modèle PS50B850 les taux de contrastes sont les suivants :
- Contraste ON/OFF = 2 481
- Contraste ANSI = 883

Enligt ett franskt test om de nu stämmer, så mäter samsungen 883 ansi men vid video 2481.

Är denna rankningen korrekt då?

1: Pioneer kuro är plasma kungen
2: Panasonic
3: Samsung
4:LG

Samsung låg på 575 ansi på förra årets modell och panasonic pz850u på 700. Samsungen verkar ligga väldigt få steg bakom panasonicen?

Panasonic ligger mig varmt om hjärtat men vem köper en panasonic 42G10 tex framför en Samsung B535
+8 tum mer
+ bättre scaler fr samsungs 5 serie och uppåt)
+ närmare 6500K färgstandarden
+Mer prisvärt och snyggare design

- smått sämre svärta
- lite dåligare än panasonic på Image retention.

Är jag lite klokare , stämmer detta ungefär? Mvh :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.