Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

RBE effekt på DLP

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 april 2011 - 17:31

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Hej



För något år sedan så såg jag det på en Benq W600 tror jag det var ( en 720p dlp iaf ) så jag hade i stort sett uteslutitet DLP, men så var jag på hifi-klubben och tittade på en Optoma HD20 och var imponerad över den.
Jag såg inga regnbågar eller dyl, kollade på transformers på blu-ray.

Finns det någon speciell film som framkallar "Rainboweffekten" extra tydligt på DLP projektorer ? Så man inte blir besviken och ser dessa regnbågar hemma efter ett tag.

MVH

Redigerat av nATAL, 10 april 2011 - 17:32.


#2

Postad 10 april 2011 - 17:45

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Filmer med starka kontraster brukar vara mer "tacksamt" om man nu vill se RBE, tex Sin City.

Fast om du inte såg det och var nöjd med bilden, kanske det bara är dumt att försöka provocera fram det...eller?

#3

Postad 10 april 2011 - 17:52

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Kolla på filmen och leta inte efter regnbågar. klart de finns där de kommer alltid att finnas så länge det finns ett färghjul. Men om man inte letar så tänker man inte på det så vida man då inte får andra grava problem men har man klarat av en hel rulle utan grava problem så varför bry sig. Jag skulle alla dagar i veckan vilja ha en dlp men efter som jag får huvudvärk så är jag lite rädd för det igen men kanske b8 kan tippsa om vad jag kan göra och leta efter för proje med dlp teknik som har lite och hellst näst intill noll risk för rbe tänker på de som går med högre hastighet på färghjulen kan optoma hd82 vara något för en som har små grava problem med huvudvärk av dlp? jag saknar verkligen dlp derför undrar jag.

#4

Postad 10 april 2011 - 17:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag inte tipsa om särskilt mycket där film-fanatiker. Jag lider tyvärr av samma problem och än har jag inte skådat någon DLP som funkat för mig, oavsett hastighet på färghjulet.

Däremot finns det ju 3-chips-DLP där RBE inte existerar överhuvudtaget, men då pratar vi en helt annan prisklass.

#5

Postad 10 april 2011 - 18:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hej



För något år sedan så såg jag det på en Benq W600 tror jag det var ( en 720p dlp iaf ) så jag hade i stort sett uteslutitet DLP, men så var jag på hifi-klubben och tittade på en Optoma HD20 och var imponerad över den.
Jag såg inga regnbågar eller dyl, kollade på transformers på blu-ray.

Finns det någon speciell film som framkallar "Rainboweffekten" extra tydligt på DLP projektorer ? Så man inte blir besviken och ser dessa regnbågar hemma efter ett tag.

MVH


Svartvita filmer.

#6

Postad 10 april 2011 - 18:16

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret b8 men ändå kanske kan vara lite bättre idag då jag led av tre saker samtidigt när jag hade dlp först så fick jag för första gången i mitt liv pollen allergi så när jag var på jobbet och svetsade så såg det ut som om jag grät och sen upptäckte jag till min stora fasa att jag behövde glasögon då jag tydligen har brytnings fel mellan långt och kort avstånd alltså jag ser kanon bra på långt håll men på nära så ställer inte ögonen om sig utan jag ser till en början suddigt och får koncentrera mig hårt då ser jag bra även på kort avstånd utan glasögon men med huvudvärk hm sen när jag hade fått glasögon och tabletter för att bli av med dessa två problem så kvarstod en liten del av huvudvärken fortfarande när jag såg på dlp projen jag hade (optoma hd65) så jag gick över till lcd (epson eh-tw2900) Men jag får väll helt enkelt ta mig en funderare och se om jag tar mig till nåt ställe där man kan kolla en hel rulle och se om man fortfarande har samma problem suck.

#7

Postad 11 april 2011 - 06:29

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Ok ! ska leta efter en svartvit film och titta lite längre innan jag bestämmer mig.

Hörde ett tips att man skulle fokusera på en punkt utanför duken, sedan snabbt titta på duken och ser man då 3 punkter på duken så är man extra känslig för dlp ?

#8

Postad 11 april 2011 - 15:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ok ! ska leta efter en svartvit film och titta lite längre innan jag bestämmer mig.

Hörde ett tips att man skulle fokusera på en punkt utanför duken, sedan snabbt titta på duken och ser man då 3 punkter på duken så är man extra känslig för dlp ?


Men kamma till dig! Det är ju bara att dra ner färgen på en färgfilm så slipper du leta. :)

#9

Postad 11 april 2011 - 17:25

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Men kamma till dig! Det är ju bara att dra ner färgen på en färgfilm så slipper du leta. :rolleyes:


Haha jovisst, Kill Bill har man ju , har för mig att det är en scen i Tokyo som blir svartvit när det blir masslakt :)

#10

Postad 12 april 2011 - 21:50

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Bra optiker vid färghjulet eliminerar Regnbågs effekten kraftigt. Bland de bästa jag sett är Vivitek 5080/5085 .

Har normalt problem med detta med inte på de projarna :-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.