Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MA GS60 - dåligt ljud

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2011 - 19:27

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Lyckades spräcka diskanterna på mina älskade M.A. RS8.

Den lokala handlaren erbjöd mig ett par M.A. GS60 och uppgraderingsdjävulen fick det bästa av mig.

Till min stora förvåning låter det rent ut sagt skit nu, stärkaren är en Onkyo TX-NR1007 , är den för klen för att driva GS60?

Rs8:orna med spräckta diskanter låter bättre när jag jämför.

Ljudet saknar bas samt mellanregister och låter lite oskarpt, otydligt.

Har testat allt, gjort flera Audessy omkalibreringar, kollat kablar , googlat info och läst här i timtal blir inte klokare!

Därför vänder jag mig allra ödmjukast till Er mina kära hembio fantaster:

Vad kan felet vara? Förstärkeriet för klent?

Redigerat av goliaz, 22 oktober 2011 - 19:28.


#2

Postad 22 oktober 2011 - 19:32

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Lyckades spräcka diskanterna på mina älskade M.A. RS8.

Den lokala handlaren erbjöd mig ett par M.A. GS60 och uppgraderingsdjävulen fick det bästa av mig.

Till min stora förvåning låter det rent ut sagt skit nu, stärkaren är en Onkyo TX-NR1007 , är den för klen för att driva GS60?

Rs8:orna med spräckta diskanter låter bättre när jag jämför.

Ljudet saknar bas samt mellanregister och låter lite oskarpt, otydligt.

Har testat allt, gjort flera Audessy omkalibreringar, kollat kablar , googlat info och läst här i timtal blir inte klokare!

Därför vänder jag mig allra ödmjukast till Er mina kära hembio fantaster:

Vad kan felet vara? Förstärkeriet för klent?



Har GS60 bläck mellan treble och bas? sitter bläcken där?

#3

Postad 22 oktober 2011 - 19:39

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Bläck? Förstår ej
Var skulle det sitta?

#4

Postad 22 oktober 2011 - 19:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Om högtalaren har mer än två uttag på baksidan brukar det sitta bleck eller korta kablar som kopplar ihop high/mid-ingången med bas-ingången (eller hur det nu är delat på just den högtalaren). Utan dem och med bara ett kabelpar lär det låta illa.

#5

Postad 22 oktober 2011 - 20:10

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jo där sitter ett bläck

#6

Postad 22 oktober 2011 - 22:19

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Reparerade du inte högtalarna? Sprängde mina basar en gång i tiden och det gick på hemförsäkringen.

#7

Postad 22 oktober 2011 - 22:25

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nej passade självklart på att uppgradera mig! Har även beställt nya diskanter för att reparera Rs8orna och sälja av dem.

Till sakfrågan: måste de spelas in längre eller klarar inte onkyon att leverera tillräcklig?
Rockmusik låter bedrövligt just nu , Infected Mushroom och dylikt helt ok.
Saknar i mitt tycke allt tryck i basen som jag fick från Rs8orna.

#8

Postad 23 oktober 2011 - 08:55

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Köpte du högtalarna helt nya? Om de är nya eller inte har spelats på länge så behöver de ett par 10-20 timmar för att släppa riktigt, framförallt i basen. GS60 låter bättre än RS-serien, jag har haft båda. Har du laborerat med placeringen något?

#9

Postad 23 oktober 2011 - 09:02

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Även om de är nya ska de ju inte låta illa...

#10

Postad 23 oktober 2011 - 09:07

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Låta illa är ju ett subjektivt tyckande. GS60 har betydligt mer baskapacitet. Har man också ett hårt rum och bristfällig akustik är det klart det gör sig mer påtagligt med en mer baskapabel högtalare och det påverkar hur de andra registren upplevs också. GS är också mer upplöst så har man akustikproblem så märks det också mer med GS än RS.

Att högtalarna inte släppt än och akustik/placering tror jag på som tänkbara orsaker att det inte låter önskvärt.

#11

Postad 23 oktober 2011 - 09:11

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det måste vara fel någonstans. När jag lyssnade på GS60 blev jag nästan lyrisk och då hade jag precis lyssnat på RS8 innan, gick dock mellan två rum men båda var bra dämpade (Hifi-butik).

1007 är ingen dålig receiver, klart det skulle låta lite bättre med en kraftigare maskin eller slutsteg men det ska inte låta skit nu.

Har du valt bi-amp eller bryggkoppling i recievern och kanske glömt bort det när du kopplade in dina nya högtalare? Dvs du har kopplat i fel högtalarutgångar?

#12

Postad 23 oktober 2011 - 09:29

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Låta illa är ju ett subjektivt tyckande. GS60 har betydligt mer baskapacitet. Har man också ett hårt rum och bristfällig akustik är det klart det gör sig mer påtagligt med en mer baskapabel högtalare och det påverkar hur de andra registren upplevs också. GS är också mer upplöst så har man akustikproblem så märks det också mer med GS än RS.

Att högtalarna inte släppt än och akustik/placering tror jag på som tänkbara orsaker att det inte låter önskvärt.



+1 håller med fullständigt.

#13

Postad 23 oktober 2011 - 11:46

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Jag misstänker att det kan vara akustiken i rummet som påverkar, de står i ett stort rum med en stor dörröppning bakom höger högtalare.
Ska fota och slänga upp efter morgonkaffet är urdrucket.

Känns bara så osannolikt att Rs8orna inte påverkades av akustiken medans Gs som står i exakt samma position låter som billga stativare jämfört.

#14

Postad 23 oktober 2011 - 12:01

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Ja konstigt är det, både 8 och 60 har ju porten på baksidan på samma ställe oxå, hur mycket är högtalarna spelade?

Håller själv på att spela in ett par jamo c809 å mellan registret var väldigt stumt innan, började mjukna upp efter ca 50 timmar, lät ingen vidare i början, hårt å kallt!

#15

Postad 23 oktober 2011 - 12:57

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
De var inte helt nya utan Demo-ex så de borde vara mer eller mindre inspelade.

Frågan är om man ska testa att Hänga på ett slutsteg eller helt sonika lämna tillbaka dom.
Enligt speccarna så ska ju 1007an ha tillräckligt med kraft för att driva dom.

#16

Postad 23 oktober 2011 - 13:02

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Konstigt att du upplever dem sämre i samma rum och med samma drvining. Man misstänker ju att det kanske kan vara något fel på dom. Har du kollat så du kopplat fasen rätt + och - lika på båda? Är det riktigt, prova skifta på en högtalaren, det kan ju vara fel inne i lådan.

Och att du spelat sönder diskanten på rs8 är garanterat på grund av klippning i förstärkaren, då ryker diskanterna först. Kanske ett tecken på att du spelar så högt att ett starkare slutsteg är att rekomendera. Annars slutar nog nästa högtalare likadant :)

#17

Postad 23 oktober 2011 - 13:59

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jo har provat det mesta nu, bytt kablage, kopplat om m.m

Jag lyckades späcka Rs8 p.g.a att en black metal låt med vädligt diskantigt ljud hade smugit sig in i min sonos spellista, spelade på max volym med låtar som jag vet går att spela så högt.
Hann ej sänka innan det började klippa och diskanterna rök.

#18

Postad 23 oktober 2011 - 14:13

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
tisps med tanke på vad jag nyss läste....skaffa steg...ett stabilt sådant.

fixa även till akustiken...kan aldrig i någon värld tro att det låter något vidare där inne.... köp för det första en stor fluffig matta...så stor det bara går.

dämpning samt diffusering kommer sedan tillsammans med mattan göra underverk...det är ett löfte.

Redigerat av robert293, 23 oktober 2011 - 14:19.


#19

Postad 23 oktober 2011 - 14:30

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Robert tack för input , köper dina argument till 100%

Bara så sjukt tiltande att Rs8 funkade Perfekt under exakt samma förhållanden, var verkligen supernöjd med dom och trodde givetvis att det bara skulle bli bättre med gs60 .

Nu ska jag flytta runt lite mattor!


#20

Postad 23 oktober 2011 - 14:54

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Goliaz:

Vad är det som låter annorlunda med GS jämfört med RS och hur?

#21

Postad 23 oktober 2011 - 15:45

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ljudet är vasst, diskantigt. Basfattigt samt fattas en del i mellanregistret.

Låter ju bra om jag kör 2.1
Men jag hade förväntat mig superbt ljud i stereo , vilket är prio-ett för mig.

T.ex Infected Mushroom låter bra men basfattigt.
Nya Dream Theater låter katastrof ; grällt och vasst samt lite reverbigt(?) utan basen.

Som tidigare sagt, när jag kör de defekta rs8orna sida med sida så hör jag exakt vad som fattas i gs60.
Vilket borde tyda på att Onkyon inte orkar med.

Detta är ju så klart mina subjektiva åsikter, men jämförelsen gör ju att man blir rätt fundersam på var felet ligger.

#22

Postad 23 oktober 2011 - 15:51

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Spela ett tag. Det verkar som grunden är att det fattas bas. Har högtalarna stått som demo och kanske sällan spelats på kan de släppa efter ett tag när du spelat lite. Avsaknad av bas påverkar den totala uppfattningen av hela ljudbilden.

#23

Postad 23 oktober 2011 - 16:32

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
De står och lirar 24/7 men kan det verkligen släppa så mycket i basen?
Hur kan de då demat dom i butiken,( detta får jag förhoppningsvis svar på imorgon).

Vilka andra högtalare ska man kika på ifall det blir en återlämning?

Vill ju ha ett par hifi högtalare som ska klara att man spelar djävligt högt med bibehållen kvalitet, dvs inte Cerwin Vega eller liknande.

Fokus ligger på rock , hård sådan oftast.
Tyvärr lider mycket av det jag lyssnar på av väldigt bristfällig produktion och ljudkvalitet, vilket kanske blir extra tydligt ju bättre högtalare man har?


#24

Postad 23 oktober 2011 - 17:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jo där sitter ett bläck


Bläck tillhör bläckpennor. Jag är säker på att du menar bleck.

Ljudet är vasst, diskantigt. Basfattigt samt fattas en del i mellanregistret.

Låter ju bra om jag kör 2.1
Men jag hade förväntat mig superbt ljud i stereo , vilket är prio-ett för mig.

T.ex Infected Mushroom låter bra men basfattigt.
Nya Dream Theater låter katastrof ; grällt och vasst samt lite reverbigt(?) utan basen.

Som tidigare sagt, när jag kör de defekta rs8orna sida med sida så hör jag exakt vad som fattas i gs60.
Vilket borde tyda på att Onkyon inte orkar med.

Detta är ju så klart mina subjektiva åsikter, men jämförelsen gör ju att man blir rätt fundersam på var felet ligger.


Om du går in och ställer delningen själv då? Hur låter högtalarna då? Sätt delningen på 80 Hertz och ta bort resten av automatiseringen som troligen gjort att diskanten skriker. Stärkaren har säkert en EQ som ligger kvar sedan mätningen.

#25

Postad 23 oktober 2011 - 17:17

goliaz
  • goliaz
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0



Har GS60 bläck mellan treble och bas? sitter bläcken där?


Där kom bläcket in i bilden, blev också lite konfunderad.

Jo har testat att ändra delningar o.s.v Audesssey registrerade Gs60 som fullband vilket ej rs8 var enligt mätningarna.
Kör just nu i Pure Audio och hoppas på att det ska förbättras, men det låter ju bättre med Audessey-Equalizer på





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.