Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD T748 eller Denon AVR-1912? Hur mycket lullull behöver man?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-1912 (Surroundförstärkare) 7 8,25 (19) Inga priser
NAD T748 (Surroundförstärkare) 3 8 (4) Inga priser
22 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Hjälp mig hitta en bra AVR (musik, 4k-stöd)? (5 inlägg) 7 år sedan
ue65h6475 Ljudproblem (2 inlägg) 8 år sedan
Samsung vs Denon (1 inlägg) 8 år sedan
Denon AVR-1912 - försvunnen HDMI-signal efter mjukvaruuppdatering (0 inlägg) 9 år sedan
Canton Chrono SL580dc ihop med Denon AVR-1912 (11 inlägg) 9 år sedan
Kan ni hjälpa mig i mitt ****? (6 inlägg) 10 år sedan
Denons 12-serie är här. (166 inlägg) 10 år sedan
Skrapljud Denon AVR1912 (8 inlägg) 11 år sedan
NAD T748 (9 inlägg) 11 år sedan
NAD T748 varm fast avstängd (9 inlägg) 11 år sedan
Denon AVR-1912 vs Yamaha RX-V671. Tacksam för tips! (3 inlägg) 11 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 11 år sedan
Dali Zensor 7 i 5.0+ Denon AVR-1912=? (53 inlägg) 11 år sedan
Vsx 921, NR609 eller Avr 1912 mest kraft? (10 inlägg) 12 år sedan
Denon 1912 vs. Pioneer VSX-921? (13 inlägg) 12 år sedan
Bästa "mellanklass" surroundförstärkaren. (93 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-NR609 eller Denon AVR-1912 (10 inlägg) 12 år sedan
NAD T748 eller Yamaha RX-V767 (1 inlägg) 12 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 12 år sedan
Dilemma, förstärkare med optisk ut, alternativa lösningar? (4 inlägg) 12 år sedan
Denon AVR-1912 (4 inlägg) 12 år sedan

#1

Postad 27 november 2011 - 20:24

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Hej på er! En nykomling startar sin första tråd. (varning för långt men kanske intressant inlägg)

Nu har det blivit dags att slänga ut min gamla Yamaha RX-V661 receiver mot någonting lite roligare (NAD T748 eller Denon AVR-1912?) i och med att jag precis nyligen städat upp tv-bänken och ställt dit en Samsung UE55D8005 och en Denon DBP-1611UD Blu-Ray spelare. Båda hanterar ju som bekant 3D och tv:n har Audio Return Channel.
Problemet är att min receiver varken klarar 3D eller ARC och att den även känns en aning platt i ljudet när man lyssnar på musik (vilket jag som metalhead inte gillar) så nu åker den ut så snabbt jag bestämt mig för vad det blir för ersättare.

Högtalarna jag använder mig av just nu och även ett bra tag framöver är Cerwin Vega VE-serien. Frontarna är VE-12F, Centern VE-5C och stativarna VE-5M och dessa kommer att kompletteras av en Cerwin Vega XLS-12S Subbas.
Med tanke på högtalarna och mina intressen så lutar det såklart åt en NAD receiver men det som talar emot är allt som saknas på denna men som finns på Denons receiver och det är här jag behöver åsikter, synpunkter och eventuellt lite hjälp på traven då jag inte är sådär enormt insatt i all teknik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så här ser det iaf ut:

Denon AVR-1912 har som NAD T748 saknar:

- Inbyggd airplay
- Inbyggd nätverksfunktion (via kabel)
- Kan fjärrstyras med iPhone
- USB-port
- Audyssey MultEQ-XT (Mäter flera platser, korrigerar för rummets akustik)
- stödjer FLAC/FLAC HD via nätverk och USB

NAD T748 har som Denon AVR-1912 saknar:

- Ingenting förutom mer kräm

Som man ser när man jämför så har ju Denon ett stort försprång när det gäller inbyggd teknik och den är även billigare, Denon 4298:- och NAD 4998:-.
Men det största frågetecknet som rör sig i mitt huvud är, BEHÖVER jag all denna teknik i min receiver och ger den alls några fördelar???

Nu till mina slutsatser:

- Inbyggd airplay: För att använda mig av detta så måste jag dra en nätverkskabel genom hela lägenheten att koppla i receivern. Ska även införskaffa en Apple TV som då använder sig av trådlöst nätverk och tar emot både bild och ljud trådlöst.

- Inbyggd nätverksfunktion : Läs ovan.

- Kan fjärrstyras med iPhone: Testat detta med tv:n och det tar bara tid och är bökigt, det mesta går snabbare med handkontrollen.

- USB-port: Finns på Blu-Rayspelaren och flertal i tv:n.

- Audyssey MultEQ-XT: Hur mycket bättre är denna än NAD:s egna autokalibrering som visserligen bara mäter EN plats men även den korrigerar för rummets akustisk enligt manualen???

- stödjer FLAC/FLAC HD via nätverk och USB: Har aldrig använt mig av formatet faktiskt. Konverterar mina album just nu i Apple Lossless formatet som jag är mer än nöjd med.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag lägger upp det så här svart på vitt så kan jag bara komma fram till att det är helt och hållet onödigt att köpa en receiver från Denon då jag betalar för teknik som jag inte kommer att använda mig av.
Detta måste ju även innebära att NAD har lagt mer krut och pengar på en mer välljudande receiver istället för på annat tjafs eller är jag helt vilsen i teknikdjungeln???

För att lite enklare förstå vad jag är ute efter så är detta allting som ska synka ihop och även lite info om mig själv:

TV - Samsung UE55D8005 (har USB)
Blu-Ray/DVD/CD - Denon DBP-1611UD (har USB)
Högtalare - Cerwin Vega VE-serien med VE-12F som frontar och XLS-12S Subbas
Mediaspelare - iMac 27", MacBook Pro 13", iPhone 4 som skickar bild och ljud trådlöst till en Apple TV.
Tv Spel - Xbox 360

Som sagt, om jag inte är helt vilsen i tekniken och om jag har gjort min hemläxa så har jag allting som behövs och behöver egentligen bara en reciever med lite kräm i??? En Denon receiver p.g.a usb, nätverk m.m är bara bortkastade pengar eller???

Vad gäller det personliga älskar jag både film och musik men om jag måste välja så slänger jag hellre i Iron Maidens - Flight 666 (Blu-Ray) än t.ex Avatar 3D (Blu-Ray).

Ge gärna lite synpunkter om det är något jag helt missat eller glömt.

Peace out!


Edit:
- Finns det några fördelar t.ex att använda den inbyggda nätverksfunktionen och inbyggd airplay i en receiver gentemot att använda en Apple TV kopplad till receivern? Min logik säger mig att en Apple TV blir flera ggr bättre dels p.g.a att det är en produkt som är utvecklad enbart i detta syfte sen funkar den trådlöst och tar emot både ljud och bild (dock "enbart" 720p)
- Finns det några fördelar med att använda USB inbyggd i receivern? Går det inte lika bra att använda den i tv:n eller Blu-Ray spelaren, speciellt då det finns Audio Return Channel också.

Känns mer och mer som att man som så många andra ramlat in i specifikations-träsket och stirrat sig lite blind på papper med funktioner som man faktiskt redan har i hemmet. Som förmodligen är flera gånger bättre och mer optimerade än vad som sitter inbyggt i en receiver…

Det var riktigt bra att få skriva av sig lite för nu har jag bestämt mig.
Nu ska jag:
- Beställa hem en receiver där det riktiga fokuset ligger på ljud och musik som ju faktiskt är det viktiga. (NAD T748 utan lullull och med NAD-watt)
- Blu-Ray-spelaren/TV:n får stå för uppskalningen av vanliga DVD-filmer. (spelaren gör det riktigt bra)
- Apple-TV får vara mediacenter med inbyggt trådlöst nätverk.
- Mina 2 apple-datorer + iPhone 4 får stå för informationen som skall skickas till apple-tv (dom ggr jag inte använder fysiska skivor). Detta innebär även ZERO krångel med kompatibilitet m.m.
- Xbox 360 agerar spelmaskin och även windows-mediamaskin OM jag behöver windows-kompatibilitet någon gång.

Känns som det bästa av 3 världar. Alla komponenter gör bara det dom är bäst på och inget annat.

Peace!

Redigerat av MrFroggerz, 28 november 2011 - 11:13.


#2

Postad 27 november 2011 - 22:06

MordauntShort
  • MordauntShort
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Har du som krav att du ska handla grejerna på hifi-klubben eller kn du tänka dig andra märken än NAD och Denon?
Mvh

#3

Postad 28 november 2011 - 10:39

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Visst kan jag tänka mig andra märken om det finns fördelar.

#4

Postad 28 november 2011 - 11:08

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
nu har jag inte hört NAD:en men köpte mig en denon 1912 och är så nöjd , gick ifrån en Denon 3802. Bara funktionen Audyssey MultEQ-XT är värd pengarna , mitt 5.1 ljud fick ett väldigt lyft =)

Om du lyssnar mycket på musik via iphone så är airplay riktigt smidigt funktion, bara det att när jag kommer hem genom dörren så kan jag med 1 knapp tryck flytta musiken ifrån mitt blåtands headset till förstärken :) (då nätverket alltid är på så sätter den på recivern när jag flyttar över musiken)

#5

Postad 28 november 2011 - 11:33

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

nu har jag inte hört NAD:en men köpte mig en denon 1912 och är så nöjd


Måste bara få låna tråden och fråga om du möjligtvis har provat Denon's "Virtual Surround Mode" med hörlurar? Vissa säger att detta ska vara riktigt bra på just Denon. Sen har jag även läst mycket goda recensioner om Yamaha's egna variant som heter Silent Cinema.

Personligen lyssnar jag faktiskt väldigt mycket på film via just hörlurar, och därför är jag ute efter denna funktion.

#6

Postad 28 november 2011 - 11:36

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Måste bara få låna tråden och fråga om du möjligtvis har provat Denon's "Virtual Surround Mode" med hörlurar? Vissa säger att detta ska vara riktigt bra på just Denon. Sen har jag även läst mycket goda recensioner om Yamaha's egna variant som heter Silent Cinema.

Personligen lyssnar jag faktiskt väldigt mycket på film via just hörlurar, och därför är jag ute efter denna funktion.


Frågan är bara hur bra den är till hörlurar. Jag har provat min 1911 med hörlurar ett par gånger och det känns som att den knappt orkar driva dessa. Man får ratta volymen så mkt att man nästan blir rädd för att höra något överhuvudtaget typ. Jag kan visserligen missat något men det finns inga inställningar hos Denon 1911 för hörlurar så vitt jag känner till. Så det känns helt enkelt som att hörlursförstärkaren i den helt enkelt är klen.

#7

Postad 28 november 2011 - 11:53

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Tack för svar :)

Hmmm, ja det låter ju onekligen lite oroväckande (aldrig läst ngt sådant om t.e.x Yamaha's surrar som erbjuder detta).

Dock ska ju även 1911 erbjuda Virtual Surround Mode. Kan det månne vara en inställninsfråga?

#8

Postad 28 november 2011 - 13:44

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
MrFroggerz:

Du tog rätt beslut!!

Ren ljudkvalité finns det inga finesser i världen som rår på. Om du bara skulle kört film hade kanske Denon varit bäst - men till hårdrock genom en uppsättning Cerwin Vega kommer Nad eller möjligtvis Harman Kardon spela med den pondus man vill ha.
Tror inte 748 har preout -som du egentligen skulle satsat på - så du kunnat hänga på ett slutsteg om ( eller antagligen NÄR ) du velat ha mera kraft till dina fronthögtalare. ( Kanske skulle du satsat på en beg. NAD T765 - tror dessutom att alla Harmans Kardons receivers har preout...)
T765an klarar sig utan extra slutsteg - hade varit en perfekt match till dina högtalare, och skulle lätt hänga med om du i framtiden går upp i prisklasserna -bara så du vet.
Lycka till!!

Redigerat av Jörgen A., 28 november 2011 - 13:47.


#9

Postad 28 november 2011 - 15:57

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
multimedia: tyvärr har jag inga hörlurar , men ta med dig dina hörlurar till hifiklubben och testa.

#10

Postad 28 november 2011 - 17:02

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

MrFroggerz:

Du tog rätt beslut!!

Ren ljudkvalité finns det inga finesser i världen som rår på. Om du bara skulle kört film hade kanske Denon varit bäst - men till hårdrock genom en uppsättning Cerwin Vega kommer Nad eller möjligtvis Harman Kardon spela med den pondus man vill ha.
Tror inte 748 har preout -som du egentligen skulle satsat på - så du kunnat hänga på ett slutsteg om ( eller antagligen NÄR ) du velat ha mera kraft till dina fronthögtalare. ( Kanske skulle du satsat på en beg. NAD T765 - tror dessutom att alla Harmans Kardons receivers har preout...)
T765an klarar sig utan extra slutsteg - hade varit en perfekt match till dina högtalare, och skulle lätt hänga med om du i framtiden går upp i prisklasserna -bara så du vet.
Lycka till!!

MrFroggerz:

Du tog rätt beslut!!

Ren ljudkvalité finns det inga finesser i världen som rår på. Om du bara skulle kört film hade kanske Denon varit bäst - men till hårdrock genom en uppsättning Cerwin Vega kommer Nad eller möjligtvis Harman Kardon spela med den pondus man vill ha.
Tror inte 748 har preout -som du egentligen skulle satsat på - så du kunnat hänga på ett slutsteg om ( eller antagligen NÄR ) du velat ha mera kraft till dina fronthögtalare. ( Kanske skulle du satsat på en beg. NAD T765 - tror dessutom att alla Harmans Kardons receivers har preout...)
T765an klarar sig utan extra slutsteg - hade varit en perfekt match till dina högtalare, och skulle lätt hänga med om du i framtiden går upp i prisklasserna -bara så du vet.
Lycka till!!


T748 har pre-out och tanken har även slagit mig att kanske införskaffa ett slutsteg till frontarna (även om jag skulle bli minst populär i hela trappuppgången :P).
Angående T765:an så är ju moduluppbyggnaden onekligen extremt suverän och jag har även kollat lite på T757 som även den har MDC-konstruktion men prislappen drar iväg och den har inte heller audio-return-channel om man inte köper en nyare modul vilket jag tycker är lite skamset på en receiver för 9000:-. Sen har jag inte hittat någon i Sverige som säljer moduler heller, hifi-klubben säljer enbart de stora uppgraderingsmodulerna för äldre receivers som konverterar dessa så att dom kan spela de nyare hd-formaten.
Hmmm… vid närmare eftertanke så skulle det vara jäkla smidigt att i framtiden bara kunna switcha en modul istället för att köpa en hel receiver, det kanske är värt prisskillnaden. T757 har ju även mer kräm :) Lite ångest nu

#11

Postad 28 november 2011 - 18:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Tack för svar :)

Hmmm, ja det låter ju onekligen lite oroväckande (aldrig läst ngt sådant om t.e.x Yamaha's surrar som erbjuder detta).

Dock ska ju även 1911 erbjuda Virtual Surround Mode. Kan det månne vara en inställninsfråga?

Bara för skoj skull testade jag nu igen. Det var längesen så varför inte lixom.
Om inte jag minns helt fel så går receivern upp till 83db
Jag vred upp till 75db och det klarar iallaf mina öron av utan vidare. Skulle jag köra min hembioanläggning på 75db skulle det förmodligen låta jävligt högt :) Jag brukar köra den på 65 vid filmtittning och då låter det rätt högt beroende på material och så.

Det som gör mig konfunderad är alltså helt enkelt hur hörlurarna verkar kräva mer effekt för sin volym än själva högtalarna. Jag antar att förstärkaren till hörlursutgången är en separat del i receivern.

Jag måste dock erkänna att jag tyckte det lät grymt bra med hörlurarna i receivern, så pass att jag nu undrar varför jag inte använder den när jag sitter vid datorn (kabelavstånd till receivern) Jag kommer nog börja göra det faktiskt. Jag saknar nämligen hörlursförstärkare till datorn och ljudet från moderkortet och den från receivern går inte jämföra på något vis :)

Avratz och Sticks and Stones lät förbannat bra.

Testade med Philips SBCHP1000 och körde spotify.

Edit: Jag testade både Direct, Stereo och Virtual och jag får nog hålla med om att virtual lät snäppet bättre än stereo.

Redigerat av Sgart, 28 november 2011 - 18:23.


#12

Postad 28 november 2011 - 19:16

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

T748 har pre-out och tanken har även slagit mig att kanske införskaffa ett slutsteg till frontarna (även om jag skulle bli minst populär i hela trappuppgången :P).
Angående T765:an så är ju moduluppbyggnaden onekligen extremt suverän och jag har även kollat lite på T757 som även den har MDC-konstruktion men prislappen drar iväg och den har inte heller audio-return-channel om man inte köper en nyare modul vilket jag tycker är lite skamset på en receiver för 9000:-. Sen har jag inte hittat någon i Sverige som säljer moduler heller, hifi-klubben säljer enbart de stora uppgraderingsmodulerna för äldre receivers som konverterar dessa så att dom kan spela de nyare hd-formaten.
Hmmm… vid närmare eftertanke så skulle det vara jäkla smidigt att i framtiden bara kunna switcha en modul istället för att köpa en hel receiver, det kanske är värt prisskillnaden. T757 har ju även mer kräm :) Lite ångest nu


Externt slutsteg behöver absolut inte bara betyda hög volym, ( plåga grannar) nej, du kommer bli rikligt belönad redan vid låg volym då du kommer få muskler/dynamik som gör tyst lyssning allt annat än platt
Har du liten budget kan du ju lägga till ett lite äldre Nad steg ( typ 2100/2400/214/216 ) vilket kan köpas beg. för 1000-2000:- extremt mkt för pengen...

http://www.tradera.c...40874_144245590


Ang.T765: Kan din spelare koda av trueHD/DTS-MA kan du skicka signalen till receivern som pcm via hdmi. Fungerar perfekt och kostar inget extra. ( MDC modulerna är onekligen svindyra) ARC kan säkert vara smidigt att ha men absolut ingen feature som får avgöra köpet dvs hellre inget arc och bra kvalite på ljud än...arc och skitljud.
Har förstått att flera 3D spelare har 2 hdmi ut, vilket gör att du inte behöver en 3D kompatibel receiver: skicka bilden direkt till tv´n i den ena & ljudet till receivern i den andra!
( man kan ju inte byta bort en i övrigt perfekt receiver bara för att 3D signalen inte kan passera - branschen tror kanske detta men det sunda förnuftet sätter stopp)

Redigerat av Jörgen A., 28 november 2011 - 19:41.


#13

Postad 29 november 2011 - 16:27

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Externt slutsteg behöver absolut inte bara betyda hög volym, ( plåga grannar) nej, du kommer bli rikligt belönad redan vid låg volym då du kommer få muskler/dynamik som gör tyst lyssning allt annat än platt
Har du liten budget kan du ju lägga till ett lite äldre Nad steg ( typ 2100/2400/214/216 ) vilket kan köpas beg. för 1000-2000:- extremt mkt för pengen...

http://www.tradera.c...40874_144245590


Nu är jag helt ny vad gäller slutsteg i hemmamiljö men ger det mig några fördelar att använda ett slutsteg ifrån Nad? (verkar inte finnas i överflöd på beg. marknaden och de få som finns verkar vara eftertraktade.)

Kan jag använda mig utav vilket steg som helst t.ex detta http://www.thomann.de/se/tamp_s150.htm eller är PA-steg något man ska akta sig för att använda?

#14

Postad 30 november 2011 - 08:40

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Kryllar av begagnade steg enligt mig. PA-steg ska du undvika, dom låter inte alls bra.

#15

Postad 30 november 2011 - 10:43

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Vincent:
Utveckla gärna varför PA-steg inte låter bra.

Vad jag kunde läsa mig till under gårdagen så ska det inte skilja alls förutom estetiskt och in/utgångar (andra kontakter etc.)
Det borde ju inte skilja egentligen då båda typer av steg har samma uppgift varav den ena måste kunna flyttas runt på väldigt ofta.

Lite intressant läsning ang. steget jag länkade ovan:
http://195.84.101.10...s150/index.html

Med tanke på att det är ett nypris på knappa 1300:- så känns det som en deal-breaker och väldigt intressant att testa.

Rätta mig gärna med matnyttig information då jag inte har särskilt mycket koll på detta inom hifi-området.

#16

Postad 30 november 2011 - 13:20

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vincent:
Utveckla gärna varför PA-steg inte låter bra.

Vad jag kunde läsa mig till under gårdagen så ska det inte skilja alls förutom estetiskt och in/utgångar (andra kontakter etc.)
Det borde ju inte skilja egentligen då båda typer av steg har samma uppgift varav den ena måste kunna flyttas runt på väldigt ofta.

Lite intressant läsning ang. steget jag länkade ovan:
http://195.84.101.10...s150/index.html

Med tanke på att det är ett nypris på knappa 1300:- så känns det som en deal-breaker och väldigt intressant att testa.

Rätta mig gärna med matnyttig information då jag inte har särskilt mycket koll på detta inom hifi-området.


Pa-stegs byggs för PA, dvs höga volymer men med låga krav på bra ljud.
Att driva hifihögtalare och klara av att ge ett bra ljud ställer högre krav.
Det går inte att göra ett bra slutstegsbygge för 2000 kr.
Inom billig PA är det vanligt med överspecade produkter som inte klarar av att ge rätt effekt i 8 ohm utan fasvridningar.
Lägger du dessutom till impedansdippar så kroknar dom snabbt. Finns en orsakt att det finns PA-steg som kostar 1500 kr och säger sig lämna bra effekt när det finns PA-steg med samma spec som kostar 15000 kr.

Såg nu att du har CW-högtalare, då kan ett PA-steg vara vettigt.

#17

Postad 30 november 2011 - 16:02

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
froggerz: Synd du missade Nadsteget på tradera - gick för 1200:-
Kanonpris för ett av de klassiska, kraftfulla stegen och för pengen,ett riktigt välljudande bygge.
Om du väljer PA-steg kan du lika gärna avboka receivern och köpa nån gammal mög-receiver med pre-out istället - för hifi lär det ända aldrig bli!

#18

Postad 30 november 2011 - 16:33

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Vincent:
Jag är musiker i grund och botten så jag vet vad ett PA-steg är för något och om du kollade effekten på detta steg så kan du nog se prislappen därefter också. PA-steg är oftast inte dyra i jämförelse med hifi-steg (mycket mer åtgång på PA-steg troligen vilket resulterar i större tillverkning och mer konkurens) och mig veterligen så är inte dyrare alltid bättre i den genren, långt ifrån p.g.a utbudet.

Frågan var bara hur dom står sig mot Hifi-stegen ljudmässigt och inte kvaliteten på själva PA-steget.

Jörgen:
Tack för ett bra svar tror jag, "Om du väljer PA-steg kan du lika gärna avboka receivern och köpa nån gammal mög-receiver med pre-out istället - för hifi lär det ända aldrig bli! " :)
Mmm, synd där men auktionen slutade väldans sent för mig. Men det lär gå nya tåg då det inte låter som att PA-steg är nåt att satsa på (men vad är egentligen skillnaden?)

Hur står sig ett Nad 2600 i dagsläget och är det värt 2k?

#19

Postad 30 november 2011 - 17:35

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Slog till på ett Nad 2600 :) som får driva mina frontar.
Receivern blir en T748 som kommer driva dom små stativarna och centern galant. Den har även allt jag behöver + lite till faktiskt :P
Detta toppas sedan med en XLS-12S subbas. Vi får väl se hur nöjd jag blir när jag fått hem allting.

Håller tummarna nu.

Peace

#20

Postad 01 december 2011 - 00:03

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Slog till på ett Nad 2600 :) som får driva mina frontar.
Receivern blir en T748 som kommer driva dom små stativarna och centern galant. Den har även allt jag behöver + lite till faktiskt :P
Detta toppas sedan med en XLS-12S subbas. Vi får väl se hur nöjd jag blir när jag fått hem allting.

Håller tummarna nu.

Peace


Jag minns 2600 som det första ( men också kraftigaste) steget i monitorserien - Nads svar på premium i mitten/slutet av 80-talet. Fungerar det bara kommer det säkert sparka liv i dina CW.
( Jag har själv 2st 3100/ 2100PE, aningen effektsvagare än 2600 - men också nyare med flera inställningsmöjligheter - låter hur som helst fortfarande grymt bra - är dock undanpackade för tillfället - drevs bryggade ihop)

Jag provlyssnade en gång Nad 7600 - dvs receivern som bl a innehöll 2600-steget - ihop med ett par CW AT100, kan lova att de spelade extremt fysiskt med ett ljudtryck som skakade fönsterrutorna - ja allt annat i rummet också...
Om du inte får nog -köp ännu ett 2600 och bryggkoppla - blir då monosteg, med 3 dubblad effekt + en rejält uppstramad stenhård bas som bonus.
De äldre nadförstärkarna har en tendens att låta lite matta & luddiga, detta försvinner i princip helt vid bryggning, rekommenderas!!!

Redigerat av Jörgen A., 01 december 2011 - 16:52.


#21

Postad 01 december 2011 - 21:28

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Vincent:
Jag är musiker i grund och botten så jag vet vad ett PA-steg är för något och om du kollade effekten på detta steg så kan du nog se prislappen därefter också. PA-steg är oftast inte dyra i jämförelse med hifi-steg (mycket mer åtgång på PA-steg troligen vilket resulterar i större tillverkning och mer konkurens) och mig veterligen så är inte dyrare alltid bättre i den genren, långt ifrån p.g.a utbudet.

Frågan var bara hur dom står sig mot Hifi-stegen ljudmässigt och inte kvaliteten på själva PA-steget.

Jörgen:
Tack för ett bra svar tror jag, "Om du väljer PA-steg kan du lika gärna avboka receivern och köpa nån gammal mög-receiver med pre-out istället - för hifi lär det ända aldrig bli! " :)
Mmm, synd där men auktionen slutade väldans sent för mig. Men det lär gå nya tåg då det inte låter som att PA-steg är nåt att satsa på (men vad är egentligen skillnaden?)

Hur står sig ett Nad 2600 i dagsläget och är det värt 2k?


Jag menade inte heller den mekaniska kvaliten, utan just kvaliten på vad du får ut.
PA-steg som är billiga är överspecade, har svårt med allt annat än enkla högtalare och låter inget bra.

#22

Postad 15 december 2011 - 22:00

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Liten uppdatering:
Allt annat än nöjd med 2600:an när jag fick hem den och väl kunde provspela (kom precis mitt i en flytt så provspelning fick vänta några dagar).
Höger kanal distade och försvann titt som tätt vid första provspelning, vid volympådrag så blev det något bättre för en stund. Vid en andra provspelning så började också vänster kanal att krångla och idag så slutade höger kanal helt att fungera.... !?!?!

Efter mycket funderande, sökande på nätet, skruvande och pillande så är jag extremt nöjd måste jag säga. Det som jag reagerade på mest är att basen blev mycket stramare och det även på låga volymer + att ljudbilden blev mer komplett på låga volymer. Har som sagt inte hunnit testa mer än så då den varit defekt, men det känns iaf som att det bara kan bli bättre :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.