Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Se hit om du äger Audioengine.

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2012 - 21:56

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 1
Studerar och har begränsad budget, har därför inte råd att köpa "riktiga" högtalare, förstärkare etc. Begagnat är heller inget alternativ så därför tittar jag på "datorhögtalaren" Audioengine 5+.

Ni som äger denna högtalare, är det bara en"datorhögtalare" eller fungerar den att användas som huvudhögtalare i vardagsrummet för musik, ca 20 kvm?

Sedan undrar jag om man t.ex. kopplar in datorn via 3.5mm till 2xRCA, får då högtalaren högsta möjliga signal eller styr man gainen från datorn? Blir det inte dist/klipp om så vore fallet?

#2

Postad 20 augusti 2012 - 07:17

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Du har alltid 100% full volym från datorn för att få bästa signal/brus-förhållande,volymen justeras med volymkontrollen på högtalarna.
De funkar bra att använda till annat än bara till datorn.
Och nej jag äger inte dem om du undrar.

Redigerat av Unregistered286e127e, 20 augusti 2012 - 07:19.


#3

Postad 20 augusti 2012 - 14:57

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 1

1. Du har alltid 100% full volym från datorn för att få bästa signal/brus-förhållande,volymen justeras med volymkontrollen på högtalarna.

2. De funkar bra att använda till annat än bara till datorn.
Och nej jag äger inte dem om du undrar.


1. Tack!

2. Har du lyssnat på högtalaren?

#4

Postad 20 augusti 2012 - 16:06

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

1. Tack!

2. Har du lyssnat på högtalaren?


Nej de har jag inte,det är ändå ganska ointressant för dig.
Imo så bör du kanske ha stora golvare som huvudhögtalare i vardagsrummet när du lyssnar på musik,men det funkar såklart med audioengine 5+ också om man inte ska spela så värst högt.

#5

Postad 20 augusti 2012 - 16:26

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 1

Nej de har jag inte,det är ändå ganska ointressant för dig.
Imo så bör du kanske ha stora golvare som huvudhögtalare i vardagsrummet när du lyssnar på musik,men det funkar såklart med audioengine 5+ också om man inte ska spela så värst högt.


Hoppas inte att du tar detta på fel sätt men har man inte lyssnat på högtalaren så ska man inte uttala sig om den heller. Du vet ju inte hur den presterar eller hur högt man kan spela.

#6

Postad 20 augusti 2012 - 16:41

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Hoppas inte att du tar detta på fel sätt men har man inte lyssnat på högtalaren så ska man inte uttala sig om den heller. Du vet ju inte hur den presterar eller hur högt man kan spela.

Det är DU som ska lyssna på högtalarna INTE jag,punkt slut.

#7

Postad 20 augusti 2012 - 18:12

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 2

Det är DU som ska lyssna på högtalarna INTE jag,punkt slut.


Klart att man ska lyssna på högtalaren innan man köper den men har man som jag 15+ mil enkel resa till närmaste återförsäljare och den återförsäljarens lokaler är på 1000 kvm öppen planlösning så blir det a, svårt och b, ej under idealiska omständigheter, därför som jag startade tråden där jag vänder mig till personer som faktiskt äger högtalaren och som kan ge en liten fingervisning på hur den presterar.

Tråden heter "Se hit om du äger Audioengine", om du nu råkade missa det.

Vill inte ha mer "råd" från dig som inte har lyssnat på högtalaren utan som bara sitter och skriver ut gissningar.

#8

Postad 20 augusti 2012 - 18:34

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Klart att man ska lyssna på högtalaren innan man köper den men har man som jag 15+ mil enkel resa till närmaste återförsäljare och den återförsäljarens lokaler är på 1000 kvm öppen planlösning så blir det a, svårt och b, ej under idealiska omständigheter, därför som jag startade tråden där jag vänder mig till personer som faktiskt äger högtalaren och som kan ge en liten fingervisning på hur den presterar.

Tråden heter "Se hit om du äger Audioengine", om du nu råkade missa det.

Vill inte ha mer "råd" från dig som inte har lyssnat på högtalaren utan som bara sitter och skriver ut gissningar.

Vad är det du vill veta,jag har svarat på dina frågor,men du bör kanske lyssna på högtalarna i EGEN hemmiljö och bilda dig en egen uppfattning.

#9

Postad 20 augusti 2012 - 21:06

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 2
Ser man på din postningshistorik så ser man att du allt som oftast ger råd om sådant du inte äger, har lyssnat på eller sådant som inte efterfrågas, t.ex. golvare till personer som söker stativhögtalare eftersom man bor trångt, eller förstärkare som kostar mer än dubbelt så mycket som personen har råd med för annar är det enligt dig ingen bra förstärkare?

Nä, snälla, skriv inte mer i denna tråd.

#10

Postad 20 augusti 2012 - 22:13

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Ser man på din postningshistorik så ser man att du allt som oftast ger råd om sådant du inte äger, har lyssnat på eller sådant som inte efterfrågas, t.ex. golvare till personer som söker stativhögtalare eftersom man bor trångt, eller förstärkare som kostar mer än dubbelt så mycket som personen har råd med för annar är det enligt dig ingen bra förstärkare?

Nä, snälla, skriv inte mer i denna tråd.

Nu börjar du låta som 3 åring i sandlåda,varför måste man ha ägt och lyssnat,trött på folk som alltid frågar "Låter denna högtalare bra?" "hur högt spelar denna högtalare?" "kan man ha dessa högtalare till TVn?" "Vilken högtalare ska jag köpa?"
Ta reda på saker och ting själv och bilda en egen uppfattning,sen om får åka 10mil till närmsta hifi-butik är inte mitt problem,de bara att åka iväg och se glad ut.

För att åter svara på din fråga i första inlägget så går det alldeles utmärkt att ha dem som primära högtalare i vardagsrummet för musiklyssning sen vad du har för krav på kvalite,ljudtryck osv är en annan sak.

Redigerat av Unregistered286e127e, 20 augusti 2012 - 22:20.


#11

Postad 21 augusti 2012 - 13:02

X T R O
  • X T R O
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Skriv mer i denna tråden så anmäler jag dig till en moderator.

#12

Postad 21 augusti 2012 - 19:43

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Studerar och har begränsad budget, har därför inte råd att köpa "riktiga" högtalare, förstärkare etc. Begagnat är heller inget alternativ så därför tittar jag på "datorhögtalaren" Audioengine 5+.

Ni som äger denna högtalare, är det bara en"datorhögtalare" eller fungerar den att användas som huvudhögtalare i vardagsrummet för musik, ca 20 kvm?

Sedan undrar jag om man t.ex. kopplar in datorn via 3.5mm till 2xRCA, får då högtalaren högsta möjliga signal eller styr man gainen från datorn? Blir det inte dist/klipp om så vore fallet?


Har inte lyssnat på dem i 20 kvm rum men placerade hyggligt nära väggen bör de räcka långt. De har dessutom pre-out och kan kompletteras med sub.

Använder du analogt från datorn skulle jag reka ett externt USB-ljudkort (till 3.5mm). Du går då förbi datorns ljudpåverkan och får per automatik full volym.

#13

Postad 22 augusti 2012 - 07:21

lazpete
  • lazpete
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Har alltid med mig lillebror A2 på resor i jobbet, och de är def stora nog för ett hotellrum. Har inte hört A5, men enl utsago har de ännu bättre separation i basregistret. A2 är lite mellntunga sas.

#14

Postad 24 augusti 2012 - 06:09

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...t.php?o=1067392

#15

Postad 25 augusti 2012 - 11:22

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Skriv mer i denna tråden så anmäler jag dig till en moderator.


Vad finns det att anmäla?
Du bestämmer inte vad som postas i en tråd du startat, att ni inte delar åsikt är inget att anmäla.

#16

Postad 03 november 2012 - 02:53

Unregistered26b37881
  • Unregistered26b37881
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har lillebrorsan Audioengine 2 och är ritkigt nöjd. Har en kompis som har Audioengine 5 (den äldre modellen), har varit och provlyssnat de en gång, tyckte att de lät mycket bra såklart och det går att spela riktigt starkt med de (även i stora rum). Men ljud är ju personligt. Lycka till!

#17

Postad 03 november 2012 - 13:42

Unregisteredb6d74234
  • Unregisteredb6d74234
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag har ett par AE5+ till min dator och det är dom bästa datorhögtalare jag lyssnat på, nu är rummet jag har dom i endast 10m2 men där har dom inte något problem att spela tillräckligt högt för att det ska räcka till och bli över.

Mina är kopplade via ett lite vassare ljudkort också så det hjälper säker ljudet på traven ngt.

#18

Postad 16 november 2012 - 20:31

Unregistered26b37881
  • Unregistered26b37881
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag har ett par AE5+ till min dator och det är dom bästa datorhögtalare jag lyssnat på.


Att kalla dem för datorhögtalare är lite fel enligt mig, de är mer än så.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.