Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörlurar under 1000-lappen till min mobil...

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 november 2012 - 11:19

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Köpte ett par Sennheiser PX-100 för 99:- på elgiganten för ett tag sedan. Älskar dessa, låter kanon och sitter skönt på skallen. Tyvärr läcker de för mycket ljud till omgivningen så jag skulle behöva ett par slutna lurar istället.

Igår besökte jag en mediamarktbutik och provlyssnade en massa lurar. Vill helst ha mic och svarsknapp men har insett att jag kanske får frångå detta då jag tycker ljudet är viktigare.

Philips SHL5205 Shibuya blev jag riktigt besviken på. För ljust och vasst ljud.

Philips SHL5605 Downtown, osäker vad jag tyckte egentligen. Lät klart bättre än Shibuyan men blev inte riktigt övertygad.

Sony MDR-ZX300 Nej, lät verkligen inte bra.

Sony MDR-ZX600 Bättre än 300 men föll mig inte i smaken.

Urban Ears Plattan, ganska neutralt ljud men kändes lite odetaljerad och platt.

Marshall Major, var bland dom dyraste men inte bäst. Inget större fel på ljudet, möjligen levde inte basen ut tillräckligt vilket gjorde dem lite tråkiga.

AKG K518LE kanske en av de bästa jag testade, dock aningen mörkt och murrigt ljud vilket inte bara är en nackdel. Kunde spela högt utan att låta jobbigt men saknade ändå lite i mellanregister och diskant. Som många andra påpekat så sitter dom lite väl tight.
Elgiganten säljer ju DJ versionen för 390:- nu....

AKG K618 Samma karaktär som 518 med lite mer framträdande bas. Upplevde den som lite sämre än 518 faktiskt. Basen lär lite entonigt. Plus för mic på sladden.

Lyssnade på fler lurar men kommer ej ihåg namnen. Ett par Sennheiser för ca 1500:- som lät gudomligt men lite utanför min budget.

Skulle vilja testa Audio Technica ATH-WS55i men vet inte någon butik där man kan provlyssna dem?!

Tar gärna emot tips på fler lurar som förtjänar att provlyssnas!

Redigerat av Tobyponken, 10 november 2012 - 11:20.


#2

Postad 10 november 2012 - 11:31

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Inte hört men ska vara samma som Denon ah-d1001.
https://www.prisjakt...kt.php?p=214635

#3

Postad 10 november 2012 - 16:56

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 1
Jag skulle ta smällen och gå på ett par Audio Technica ATH M50 för ca 1400. Blir inte bättre för det priset och du kan vara nöjd i många år då de inte bara har bra ljud utan är väldigt gedigna också.

#4

Postad 10 november 2012 - 19:09

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Jag skulle ta smällen och gå på ett par Audio Technica ATH M50 för ca 1400. Blir inte bättre för det priset och du kan vara nöjd i många år då de inte bara har bra ljud utan är väldigt gedigna också.


Må så vara, men lyssnar inte så ofta så jag tyckte 1000:- var en bra övre gräns. Helst vill jag hamna en bra bit under det

Inte hört men ska vara samma som Denon ah-d1001.
https://www.prisjakt...kt.php?p=214635

Tack för tipset, ska kolla runt om det finns möjlighet att provlyssna dessa någonstans

Redigerat av Tobyponken, 10 november 2012 - 19:10.


#5

Postad 10 november 2012 - 20:52

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
lite svårt att tipsa om butik för att provlyssna, jag vet ju inte var du bor... :) Men WS55i finns på mm i umeå iaf. Den är mycket bastung. Om du gillar det lite basigare ljudet i K518 kan det vara värt att testa nya JBL J55i också som ligger mittemellan K518 och K618 i prisklass. Löstagbar kabel där också och känndes rejäl i konstruktionen.

#6

Postad 11 november 2012 - 02:32

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

lite svårt att tipsa om butik för att provlyssna, jag vet ju inte var du bor... :) Men WS55i finns på mm i umeå iaf. Den är mycket bastung. Om du gillar det lite basigare ljudet i K518 kan det vara värt att testa nya JBL J55i också som ligger mittemellan K518 och K618 i prisklass. Löstagbar kabel där också och känndes rejäl i konstruktionen.

Bor i stockholm.
Akg k518 är på gränsen till för basiga. Borde köra en lyssningsrunda till...

#7

Postad 11 november 2012 - 09:42

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
kanske då någon av de nya sony XB-lurarna? Inte att förväxla med de gamla XB300/500/700. De nya heter XB400/600/800 och släpps i sverige nu i november. Den dyraste XB800 går på runt 1300-1400kr men de andra två blir betydligt billigare.

Även storebror till ZX600 är intressant, den heter V55 och är i mitt tycke en av de bättre "DJ-stilade" hörlurarna under tusenlappen just nu. Rapp och snabb bas, och fortfarande någon form av klarhet, till skillnad mot tex K518.

Ett sista tips är också Koss Pro DJ100 som också lutar åt samma håll som V55. Finns som DJ200 med headset, men är då betydligt dyrare trots att det är samma lur.

#8

Postad 11 november 2012 - 11:32

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Bor i stockholm.
Akg k518 är på gränsen till för basiga. Borde köra en lyssningsrunda till...


Då har du Reference Audio, ljudmakarn, Audio Concept, Hifiklubben, Mediamarkt samt Elgiganten med flera att prova hörlurar i!

;)

#9

Postad 11 november 2012 - 15:48

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Det viktiga är inte mycket bas utan jag vill ha en tydlig och nyanserad basåtergivning. Det gör inget om det är något hissade i basen men hellre kvalitet än kvantitet. Många av de lurarna jag provade tyckte jag var lite entoniga i basen, Många lät också lite trista i mellan- och diskantregistret. Lite åt telefonlurhållet. Mina PX100 som jag köpte var ett impulsköp då jag bytte mobil och headsetet jag hade till förra inte funkade till den nya. De var nersatta från 399:- till 99;- så det var inte mycket att tveka på. Provlyssnade dem inte ens men blev positivt överaskad när jag väl kom hem och testade dem.

#10

Postad 12 november 2012 - 10:19

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 1
Jag är väldigt nöjd med mina AKG K451. Dom är inte slutna, men läcker inte mycket. Eller, dom läcker om du har musik på när du håller lurarna i handen, men när du har på dig dom så läcker dom inte mycket :)

#11

Postad 12 november 2012 - 11:16

parkalash
  • parkalash
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är ute efter precis samma sak ett par lurar runt 1000kr med headset till mobilen. Men också för vanlig musik lyssning såklart och användning till datorn när man ser på film eller spelar. Är nyfiken på AKG K451 men också AKG K 480NC http://www.thomann.d.../akg_k480nc.htm
Dessutom kom dessa lurar för bara 1 månad sen eller så om jag inte misstar mig.

Redigerat av parkalash, 12 november 2012 - 11:26.


#12

Postad 12 november 2012 - 12:53

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Är ute efter precis samma sak ett par lurar runt 1000kr med headset till mobilen. Men också för vanlig musik lyssning såklart och användning till datorn när man ser på film eller spelar. Är nyfiken på AKG K451 men också AKG K 480NC http://www.thomann.d.../akg_k480nc.htm
Dessutom kom dessa lurar för bara 1 månad sen eller så om jag inte misstar mig.


Om du gillar mycket bas, ska använda dom till film så rekommenderar jag inte AKG K451. Det är inte speciellt mycket i dom, det är enligt min mening lagom bas...

#13

Postad 12 november 2012 - 13:33

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Är ute efter precis samma sak ett par lurar runt 1000kr med headset till mobilen. Men också för vanlig musik lyssning såklart och användning till datorn när man ser på film eller spelar. Är nyfiken på AKG K451 men också AKG K 480NC http://www.thomann.d.../akg_k480nc.htm
Dessutom kom dessa lurar för bara 1 månad sen eller så om jag inte misstar mig.



notera att K480NC inte har headset för mobil och dessutom är en äldre, utgången modell.

K619 är mycket riktigt ny och med iphone-headset.

K451 finns även med lite andra färger under namnet Q460 och finns då i svart, vitt o grönt. (Inkl headset)

#14

Postad 12 november 2012 - 15:13

parkalash
  • parkalash
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Okej av AKG lurarna så är de K619 eller K451 som finns att välja på inom den prisklassen då. Har spanat runt i cirka 2 veckor men inte lyckats bestämma mig än. Dessutom är de svårt att provlyssna dom lurar man hittar pga av att man bor i en småstad. Men jag har ändå hittat en del lurar som verkar intressanta, nått som förhoppningsvis kan vara av intresse för Ts. För mig som har glasögon så är de viktigt att dom inte trycker på för mycket så man kan ha på dom i några timmar utan att få ont på öronen vilket jag fått av koss porta pro och AKG... minns inte modellen.


Redigerat av parkalash, 12 november 2012 - 15:14.


#15

Postad 12 november 2012 - 16:59

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
om du fått ont i öronen av koss porta pro så är det tveksamt om någon alls av de nämnda modellerna kommer funka, för alla ligger mer eller mindre mot öronen och trycker litegrann.. K619 och K518 klämmer på rätt bra då de ska isolera mycket och fungera som mixningslurar på dansgolvet. K619 har mycket mjukare kuddar än K518 men ändock trycker de en del.

K451/Q460 klämmer kanske aningen mindre, men då är hela luren mindre också så det trycker på en mindre yta på örat vilket kan uppfattas som mer tryck ändå...

Annars är det around-ear som gäller då, och de kan då trycka mot glasögonbågen bakom örat istället så man kommer aldrig helt undan :)

har alltid haft detta problem själv också och bara löst det genom att ta av mig glasögonen faktiskt. Tror de skönaste lurar jag ägt var Audio Technica ATH-W1000X och Bose QC15 som båda satt fantastiskt mjukt och ändå tätt.

#16

Postad 12 november 2012 - 18:31

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

om du fått ont i öronen av koss porta pro så är det tveksamt om någon alls av de nämnda modellerna kommer funka, för alla ligger mer eller mindre mot öronen och trycker litegrann.. K619 och K518 klämmer på rätt bra då de ska isolera mycket och fungera som mixningslurar på dansgolvet. K619 har mycket mjukare kuddar än K518 men ändock trycker de en del.

K451/Q460 klämmer kanske aningen mindre, men då är hela luren mindre också så det trycker på en mindre yta på örat vilket kan uppfattas som mer tryck ändå...

Annars är det around-ear som gäller då, och de kan då trycka mot glasögonbågen bakom örat istället så man kommer aldrig helt undan :)

har alltid haft detta problem själv också och bara löst det genom att ta av mig glasögonen faktiskt. Tror de skönaste lurar jag ägt var Audio Technica ATH-W1000X och Bose QC15 som båda satt fantastiskt mjukt och ändå tätt.

Jag använde tidigare Koss Porta Pro, dom tyckte jag kunde göra ont om man hade dom länge. Nu har jag AKG K451, dom har aldrig gjort något ont alls :)

#17

Postad 12 november 2012 - 20:19

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Gick in på annan media markt butik idag i hopp om att de skulle ha creative aurvna och audio technica ath-ws55i för provlyssning. Tyvärr fanns ingen av dem.
Lyssnade återigen en stund på akg k518, philips downtown och uptown... Svårt som tusan. Alla har sina för- och nackdelar. Dock sitter uptown skönast, och jag har glasögon.

K518 passar bra till rock och hur hårt elguran än spelas så blir det inte jobbigt för öronen. Tyvärr kan övre mellanregistret kännas lite återhållet, ljusa röster försvinner nästan. Låg bas trycker på bra och även midbas och det är främst midbasen jag stör mig på. Inte i alla låtar men i en del så tar den överhanden och låter för mycket och okontrollerat.

Uptown känns neutral och detajerad. Nästan tråkig. Blir inget riv i låtarna, men samtidigt hör man mer detaljer i alla register och det känns mera live. Den är mest trögdriven i denna trio vilket är en nackdel..

Downtown känns mer rivig och har mer ös. Dock inte så hissad bas som k518. Elgitarrer låter maffiga men diskanten är lite mer åt det entoniga hållet.

Alltså, uptown är utan tvekan mest hifi av dessa. Frågan är vad jag vill ha egentligen?!

#18

Postad 12 november 2012 - 22:41

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
välkommen till hörlurarnas varierande värld, du får helt enkelt köpa flera som vi andra :)

det finns en lur för varje tillfälle som jag brukar säga!

#19

Postad 13 november 2012 - 14:01

parkalash
  • parkalash
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
De var alla fall AKG K 24 P som jag hade, dom kunde göra ont efter 3,4 timmar. Men att välja rätt lurar känns fortfarande väldigt svårt, vid första anblick så kändes AKG K619 väldigt lockande, och att de är bra ljud såklart. De enda jag har att jämföra med idag är mina In-ear Etymotic Research HF2, som har väldigt "natrligt" och rent ljud, och ja känner att ja saknar lurar med mer bas i. så frågan är om man ska chansa och slå till på ett par K619.

#20

Postad 14 november 2012 - 20:09

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

De var alla fall AKG K 24 P som jag hade, dom kunde göra ont efter 3,4 timmar. Men att välja rätt lurar känns fortfarande väldigt svårt, vid första anblick så kändes AKG K619 väldigt lockande, och att de är bra ljud såklart. De enda jag har att jämföra med idag är mina In-ear Etymotic Research HF2, som har väldigt "natrligt" och rent ljud, och ja känner att ja saknar lurar med mer bas i. så frågan är om man ska chansa och slå till på ett par K619.

Jag tyckte bättre om ljudet i k518 men det är säkert individuellt. Anledningen är att basen kändes lite entonig i k619.

Försökter hitta något ställe i stockholm att provlyssna Audio Technica ath-ws55i. Enl prisjakt finns det inte så många som säljer dem. Siba har inga för demo tyvärr.

Redigerat av Tobyponken, 15 november 2012 - 06:25.


#21

Postad 15 november 2012 - 21:54

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Börjar likna en monolog nu!! :)

Var på ytterligare en mediamarkt och en siba idag och inte heller de hade någon demo av audio technica ath-ws55i. De hänvisar till öppet köp men jag blir tveksam om det skulle ta tillbaka ett par provade lurar?! Passade på att lyssna genom lite andra lurar och hittade en lite oväntat positiv överaskning. Sennheiser HD201. Ingen superlur men den kostade bara 199:- tror jag. De satt skönt som tusan och hade rätt karaktär tycker jag. Hade gärna kunnat spela lite högre och gärna lite bättre upplösning men det var liksom inget som stack ut och retades.

Blev sugen att testa någon dyrare lur från Sennheiser men inget var inkopplat. Frågan är om mobilen orkar med ett par HD518 tex?

Redigerat av Tobyponken, 15 november 2012 - 21:57.


#22

Postad 15 november 2012 - 23:37

parkalash
  • parkalash
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
För mig står de mellan AKG K619 och audio technica ath-ws55i, men har inte möjligheten att jämföra dom, så jag har gått på vad folk skriver. Inte de lättaste men tror jag nog blir nöjd oavsett vilka ja väljer av dom två.

#23

Postad 15 november 2012 - 23:42

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
jag har lyssnat på dessa flertalet gånger, jag skulle utan tvekan ta K619 över WS55i. Både för komforten och för att basen i WS55i i jämförelse är mer brölig och okontrollerad.

tobyponken: Det går att använda HD518 med mobilen, även om den kanske inte låter 100% lika bra som med en rejälare förstärkare. Problemet ligger i att kabeln är 3M lång och ganska tjock och tung, och det värsta är att den är 6,3mm i kontakten. Det betyder att när du använder den medföljande adaptern till 3,5mm-kontakt så blir längden på kontakten typ en decimeter lång och sticker alltså rakt ut från mobilen (om du får ner den genom ditt mobilskal vill säga, den är rätt bred)... den är inte så praktisk alltså :)

Redigerat av Unregisteredfd74f397, 15 november 2012 - 23:43.


#24

Postad 16 november 2012 - 06:22

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

jag har lyssnat på dessa flertalet gånger, jag skulle utan tvekan ta K619 över WS55i. Både för komforten och för att basen i WS55i i jämförelse är mer brölig och okontrollerad.

tobyponken: Det går att använda HD518 med mobilen, även om den kanske inte låter 100% lika bra som med en rejälare förstärkare. Problemet ligger i att kabeln är 3M lång och ganska tjock och tung, och det värsta är att den är 6,3mm i kontakten. Det betyder att när du använder den medföljande adaptern till 3,5mm-kontakt så blir längden på kontakten typ en decimeter lång och sticker alltså rakt ut från mobilen (om du får ner den genom ditt mobilskal vill säga, den är rätt bred)... den är inte så praktisk alltså :)

Stort tack för den infon. Hade inte en tanke på det. Kabellängden är dock inget problem då jag bara kommer använda dem hemma.

Tänkte försöka ta mig till Hifiklubben i helgen. Såg att de hade lite lurar i min prisklass.

Förresten...är det så att det finns någon annan over ear sennheiserlur som har 3,5mm plugg?
Jag verkar ju gilla sennheisersoundet, men det kanske skiljer mycket mellan olika modeller?

Redigerat av Tobyponken, 16 november 2012 - 23:40.


#25

Postad 18 november 2012 - 22:02

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Var på reference audio och hifiklubben en snabbis i lördags och fick testa Bose ae2i, denon ah-d510r samt denon dn-hp500.

Bose var inte alls dum, över min budget, jag vet, Kanske lite väl tråkig (korrekt?) i basen men i övrigt helt i min smak. Satt för övrigt överlägset skönast hittills på skallen.

Denon ah-d510r hade lite av samma sound som bose men inte alls samma upplösning och närvaro i ljudet. Bra komfort.

Denon dn-hp500 hade lite mer hängmattekaraktär men inte så tokig ändå. Däremot var sladden tjock och stum som trädgårdsslang och komforten var klart sämre de andra.

Båda denonlurarna var mycket lättdrivna och jag undrar om jag kunnat spela så högt med någon annan hörlur från min mobil?!

Så vad finns det kvar att testa? Är nyfiken på Klipsch Image One och Audio Technica ath-ws55i samt kanske även ath-m50... Även sennheisers 400-serie borde provas innan beslut tas.

#26

Postad 18 november 2012 - 22:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Kan rekommendera


och


Har själv varit ägare utav båda fast den andra under en kortare period då jag gav bort den till brorsan :D

#27

Postad 18 november 2012 - 22:56

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Kan rekommendera



och


Har själv varit ägare utav båda fast den andra under en kortare period då jag gav bort den till brorsan :D

Läcker dem mycket ljud? Jag gillar att vrida på ganska högt och vill inte störa omgivninge
n.
Är dem lättdrivna?

#28

Postad 18 november 2012 - 23:07

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
När jag och min bror satt i samma rum så gick det inte att urskilja vad han lyssnade på. Det var nästintill stendött i rummet fast att han hade vridit på ganska rejält i dom och man behöver absolut ingen hörlursförstärkare till dom :) Den som låter bäst enligt mig är HD449, den låter bra redan från början medans HD439 kräver ca: 25 timmars inspelningstid innan dom börjar få ett ljud som låter bra. HD449 var ganska otroliga till att plocka fram detaljer utan att gå över mot det hårda/vassa. Det stora pluset var den extra 3m förlängningskabeln som var mycket smidig att använda. Dessa behövde jag inte lyssna mer än 1 timma på för att jag skulle tycka att dom var otroligt bra för priset. Det enda negativa jag kunde se med HD449 var att kuddarna var gjorda av något slags plastigt läder, kan inte ha varit äkta läder. Kan kanske vara en nackdel när man blir svett om öronen vid längre lyssning :D Annars bara possitivt med dom :)

Redigerat av Unregistered2141, 18 november 2012 - 23:08.


#29

Postad 18 november 2012 - 23:14

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag kan väl tillägga att HD449 spelar otroligt tight, iaf vad jag kan minnas :) Något tightare än HD439. Kuddarna på HD439 är förövrigt gjorda utav sådant där skönt tyg :D Känns lite fluffiga men är ändå lätta och ingen av dom väger mycket. Min bror tyckte att dom HD449 han fick av mig inte kändes på huvudet. Det var iaf hans kommentar :D

#30

Postad 19 november 2012 - 10:12

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Frågan är vilken butik i Stockholm som kan tänkas ha dessa för demo?


#31

Postad 22 november 2012 - 13:02

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Har en fråga ang dessa iphoneanpassade headset. Har läst mig till att svarsknapp + mikrofon kommer fungera på min Motorola Razr maxx men inte volymknapparna. När jag var på reference audio så sa säljaren att det inte alls är säkert?! På hifiklubben sa dem att jag måste ha adapter och ibland krävs en app från tillverkaren för att det ska funka?! Detta kom som nyheter för mig men antar att de har fel.....eller?

#32

Postad 22 november 2012 - 16:02

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
De har inte riktigt rätt, nej. Det finns mycket riktigt appar på android (gratis) från tex Jays eller Philips som funkar på alla headsets oavsett märke, där du kan programmera vad som händer när du trycker på svarsknappen (mitten). Där kan du tex lägga in att du höjer volymen om du håller in knappen, eller tex om du trycker tre ggr snabbt osv. Denna app är ALDRIG ett krav för att få igång headsetet, svarsknappen i mitten kommer fungera ändå för att starta samtal eller pausa musik.
Det bästa som kan hända är att du byter låtar på volymknapparna, men med 99% säkerhet kommer de vara "döda" för din motorola. Jag har bara stött på dedikerade android-headset (helt utan Apples iphone/ipad-logga alltså, utan bara med den gröna androidroboten) där tre knappar har någon funktion och då är det alltså inte volym utan spårbyte som gällde. I detta fall var det Nocs NS200 för android, en ganska undermålig lur.

Alltså: Köper du ett headset med utskriven Apple iphone/ipad-headsetlogo så är det enbart på dessa enheter volymknapparna kommer fungera, då det är en hårt hållen standard från Apples håll, så ingen får avvika från den bestämda normen.

Detta är min yrkeserfarenhet, inte bara privata erfarenhet som gäller.

Redigerat av Unregisteredfd74f397, 22 november 2012 - 16:05.


#33

Postad 22 november 2012 - 18:50

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

De har inte riktigt rätt, nej. Det finns mycket riktigt appar på android (gratis) från tex Jays eller Philips som funkar på alla headsets oavsett märke, där du kan programmera vad som händer när du trycker på svarsknappen (mitten). Där kan du tex lägga in att du höjer volymen om du håller in knappen, eller tex om du trycker tre ggr snabbt osv. Denna app är ALDRIG ett krav för att få igång headsetet, svarsknappen i mitten kommer fungera ändå för att starta samtal eller pausa musik.
Det bästa som kan hända är att du byter låtar på volymknapparna, men med 99% säkerhet kommer de vara "döda" för din motorola. Jag har bara stött på dedikerade android-headset (helt utan Apples iphone/ipad-logga alltså, utan bara med den gröna androidroboten) där tre knappar har någon funktion och då är det alltså inte volym utan spårbyte som gällde. I detta fall var det Nocs NS200 för android, en ganska undermålig lur.

Alltså: Köper du ett headset med utskriven Apple iphone/ipad-headsetlogo så är det enbart på dessa enheter volymknapparna kommer fungera, då det är en hårt hållen standard från Apples håll, så ingen får avvika från den bestämda normen.

Detta är min yrkeserfarenhet, inte bara privata erfarenhet som gäller.


Tack msninja, det enda som är viktigt i det här fallet är att jag ska kunna prata i det och det ska alltså gå.

Har noga funderat och kommit fram till att jag vill ha mikrofon och svarsknapp. Eller funderat...jag var ute och gick häromdagen med mina px100 och det ringde tre samtal på 20 minuter. Ganska jobbigt att gå och hålla i luren samtidigt.

Funderar nu allvarligt på att köpa ett par Audio Technica ath-ws55i olyssnade. Försöka få öppet köp på SIBA och sedan byta dem om det låter skit. Om jag tolkar alla recensioner på nätet rätt så är det en lur i min smak.

#34

Postad 22 november 2012 - 23:56

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
förpackningen till WS55i går att återförsluta i princip helt utan att det syns att den varit öppnad ens om jag minns rätt faktiskt, så det bör inte vara något problem med öppet köp om du är lite försiktig.

#35

Postad 23 november 2012 - 06:14

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

förpackningen till WS55i går att återförsluta i princip helt utan att det syns att den varit öppnad ens om jag minns rätt faktiskt, så det bör inte vara något problem med öppet köp om du är lite försiktig.

Du är grym :-)
Är dem något att satsa på tycker du?

#36

Postad 23 november 2012 - 08:21

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
jag skrev tidigare i tråden att jag tycker K619 är mycket bättre än WS55i som jag tycker spelar för mycket och dålig bas. Dessutom sitter K619 bättre på min skalle iaf :)

#37

Postad 23 november 2012 - 08:38

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

jag skrev tidigare i tråden att jag tycker K619 är mycket bättre än WS55i som jag tycker spelar för mycket och dålig bas. Dessutom sitter K619 bättre på min skalle iaf :)

Har provlyssnat k619 men tyckte den lät sämre än k518. Främst basen som kändes entonig och släpig. Kanske var det ett måndagsex eller ej inspelade...? Borde kanske dem en chans till...

#38

Postad 23 november 2012 - 09:08

parkalash
  • parkalash
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Fick mina AKG K619 nu i veckan, ljudet är jag nöjd med, visserligen så provlyssnade ju inte jag några lurar alls.. Men jag är alla fall nöjd. Men en sak ja är mindre nöjd med är hur dom sitter, får ont på öronen efter bara 2timmar när ja lyssna på ljudbok, dom blir riktigt ömma. Så jag funderar starkt på att lämna tillbaka dom med hjälp av öppet köp/ångerrätten till elgiganten, ska bestämma mig under helgen.

#39

Postad 23 november 2012 - 19:24

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
K619 är ju en DJ-lur, därav den tightare passformen då den ska kunna isolera bort mycket ljud på dansgolvet. Den är inte gjord som en långlyssnar-lur direkt :/

#40

Postad 23 november 2012 - 19:39

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Ska försöka komma ut i morgon igen och testa lite lurar.

Vet någon nåt om JBL j55i? Gillar designen och den platta löstagbara sladden. Verkar inte finnas så mycket info

#41

Postad 24 november 2012 - 18:40

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Hann prova några lurar i samband med lite julklappshandel idag. Creative Aurvana Live, mycket trevligt ljud. Dock för dålig dämpning och avsaknaden av mikrofon gjorde att jag inte slog till. AKG K619, testat den innan och kom fram till samma sak igen. Lite för för mycket och släpig bas.
Måste prova Denon AH-D510R igen känner jag. Liknar creatives ljudkaraktär men med mikrofon. Vill även testa JBL j55i, fanns inte tid för den idag.

#42

Postad 28 november 2012 - 20:00

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Nu har jag testat dem jag ville testa. Audio Technica ath-ws55i Låter ganska bra, skön bas, fint mellanregister men diskanten lät vass i tex cymbaler. Satt skönt på min skalle. JBL j55i satt också ganska skönt, rätt hårt men ändå inte så farligt som akg k518. Ljudet var riktig besvikelse, alldeles för mörkt och otydlig i midbasen och nedre mellanregister. Glömde bort att lyssna på diskanten då resten kändes så fel...
Testade Bose oe2i igen och den är inte dum alls, de sålde dessutom ut ett demoex för 1100:- Tänkte slå till men fick inte svarsknappen att funka, vet ej om det berodde på kass ex eller om den inte var kompatibel med min Motorola Razr. Gav mig på Philips Downtown igen och vete tusan om det inte blir en sån... tyvärr hade de bara vit där jag var och provade så jag slog inte till på den heller...

#43

Postad 01 december 2012 - 08:29

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Resan är över. Det blev ett par Philips Downtown igår. Nöjd med ljud och komfort
men har inte fått headsetknappen att fungera annat än till play/pause. Laddat ner philps egen app men det hjälpte inte. Testat de flesta appar i google play för samma syfte men ingen fungerar fullt ut.

#44

Postad 04 januari 2013 - 22:42

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Bumpar tråden lite.
Tänkte köpa ett par hörlurar imorgon efter en hel del googlande(minhembio:ande) och testande står valet nu mellan AKG K 618 eller Audo Technica ATH-WS55i. Tror jag.
Har även tittat lite på Audio Technica ATH-ES7 men dom kostar lite mer än vad jag tänkt från början. Spelar dom i en helt annan division jämfört med de andra två?

De två förstnämnda verkar finnas på NetOnNet, och jag misstänker att man inte kan prova dom där?
Har gått igenom tråden, men är det fler än msninja som lyssnat på båda och kan jämföra dom skulle jag uppskatta det! Alltid kul med fler synpunkter. Några distinkta skillnader?

Lite klyschigt, men är ute efter en fyllig/varm ljudbild, gärna med fokus på bra bas. Dock inget överdrivet, viktigare att den är bra än hög. Lyssnar en hel del på reggae men även mycket britpop/rock så försöker hitta något anpassat framförallt för det.

Viktigt även att den är isolerande och inte läcker ut så mycket ljud då jag åker en del tåg/buss.

Går någon av de jag nämnde vika ihop?

Så... vilka bör jag köpa? :)

Redigerat av Wernham Hogg, 04 januari 2013 - 22:56.


#45

Postad 06 januari 2013 - 15:59

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
ES7 spelar i en annan division, men kanske inte är den typen av lur du uppskattar då de är snärtiga och klarare än både K618 och WS55i som är lugnare och bulligare, speciellt ES55i. Det bästa vore om du åkte till en butik som jobbar med visningsexemplar så du kan provlyssna innan du köper. Tror i ditt fall att K618/K619 kan passa dig bäst på pappret iaf...

#46

Postad 06 januari 2013 - 19:07

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Köpte ett par K618 först, men dom satt lite för dåligt så jag bytte mot WS-55i. Nöjd! Kan inte påstå att jag hör några stora skillnader.

Dock ett problem som jag tar i en annan tråd för att inte gå allt för off topic här.

#47

Postad 06 januari 2013 - 21:36

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Vad tusan har hänt med min prenumeration på denna tråd?! Hoppas du blir nöjd med dina ws-55i. Kom nog på andra plats i min utvärdering av lurar.

Redigerat av Tobyponken, 06 januari 2013 - 21:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.